EVENIMENT
TRANSAVIA se disculpă: Mirosul a apărut în Cluj-Napoca ÎNAINTE de a începe împrăștierea fertilizatorului la Aiton

În urma ipotezelor lansate în spațiul public în legătură cu sursa mirosului pestilențial din ultimele săptămâni de la Cluj-Napoca, societatea Transavia, al cărei nume apărea în raportul Gărzii de Mediu, a emis un comunicat în care aduce argumente care clarifică faptul că mirosul a apărut în Cluj-Napoca înainte de a începe împrăștierea fertilizatorului la Aiton.
Citește și: Transavia: Societatea noastră RESPECTĂ cu strictețe toate normele în vigoare cu privire la managementul MIROSURILOR
„Referitor la informațiile apărute în spațiul public despre disconfortul olfactiv semnalat de cetățenii din Cluj, amintim că în data de 29.08.2023 domnul Alin Tișe, Președintele Consiliului Județean Cluj, a declarat la un post local de radio: „Ca autoritate publică județeană, îmi fac datoria să-mi cer iertare clujenilor pentru miros. Aș vrea să-i informez că, încă din data de 23 august, am sesizat Agenția de Mediu pentru a verifica exact cauza acestui miros și pentru a se dispune măsuri de remediere. Consiliul Județean Cluj a aplicat penalizări și a solicitat acestor instituții luarea de măsuri”[1]. Totodată, după cum menționează în informare de presă trimisă, marţi, 4 septembrie 2023, de Prefectura Cluj, preluată de Agerpres[2], „În baza sesizărilor privind mirosurile, primite începând din 25-26 august, de la locuitorii cartierelor Mărăști, Dezmir, Gheorghieni și Someșeni, au avut loc în repetate rânduri controale de specialitate”.
Cronologia acestor declarații indică clar și fără dubii faptul că situația din Cluj a apărut înainte de acțiunea de fertilizare pe care compania noastră a început-o în data de 28 august 2023. Amintim, totodată că astfel de acțiuni de fertilizare au avut loc anual de mai bine de 11 ani, fără să existe reacții similare.
Citește și: Un autolaborator monitorizează CALITATEA aerului la Cluj-Napoca. Depozitul de dejecții Transavia Rediu și CMID, în COLIMATOR
„Datele nu mint! Sunt clare și incontestabile. Mirosul neplăcut din Cluj a apărut înainte ca noi să începem fertilizarea la ferma din Aiton. Ar fi de dorit ca autoritățile competente investigheze unde este buba care s-a spart și miroase. Să își caute cu atenție sursa reală a poluării, pentru că noi vom aplica măsurile recomandate de autorități și vom finaliza fertilizarea solului cu îngrășământ organic, dar problema mirosului neplăcut din Cluj va persista atâta timp cât cauza reală rămâne în umbră ”, spune dr. ing. Ioan Popa, Președinte și Fondator TRANSAVIA.
Citește și: EXCLUSIV FOTO. Munte de găinaț pe câmp în comuna Aiton. De aici ajunge putoarea la Cluj-Napoca?
În ceea ce privește practicile noastre agricole din comuna Aiton, dorim să aducem câteva clarificări importante.
În ceea ce privește mirosurile neplăcute menționate, regretăm disconfortul olfactiv semnalat de cetățeni din comuna Aiton și îi asigurăm că am luat și luăm întotdeauna măsuri pentru a minimiza impactul acestuia. Compania noastră cooperează cu autoritățile și oferă transparență în privința practicilor agricole și a impactului asupra mediului, desfășurându-și toate activitățile agricole în conformitate cu reglementările și normele emise de autoritățile locale și naționale competente. Astfel, în data de 24 august 2023, am trimis o adresă de informare către Primăria Comunei Aiton cu privire la faptul că în începând cu 28.08.2023 compania noastră va distribui îngrășământ natural pe terenul femei situat în extravilanul al comunei.
„Oriunde mergeți în vacanțe, pe lângă zone agricole, fie că e Franța, Germania, Austria, simțiți miros atunci când se fertilizează”
Suntem conștienți de impactul pe care îl pot avea practicile agricole asupra sănătății oamenilor și mediului înconjurător și de aceea utilizăm în fermele noastre vegetale cât de mult posibil îngrășământ organic mai prietenos cu mediul pentru cultivarea cerealelor necesare hrănirii puilor noștri și intervenim doar fazial cu produse de sinteză pentru care respectam cu strictețe legislația privind cantitățile admise în administrare pe soluri/culturi conform celor mai bune tehnici aplicabile.
„Cu toții vrem o mâncare cât mai naturală și sănătoasă, iar folosirea îngrășământului natural organic în agricultură este un pas important pentru a asigura acest lucru. Chiar dacă la nivel local, izolat, poate apărea temporar un disconfort olfactiv în timpul procesului de fertilizare cu îngrășământ organic, trebuie să luăm în considerare beneficiile pe termen lung pe care le aduce această practică pentru sănătatea tuturor, la fel cum se întâmplă peste tot în Uniunea Europeană. Oriunde mergeți în vacanțe, pe lângă zone agricole, fie că e Franța, Germania, Austria, simțiți miros atunci când se fertilizează. Dar acolo nu comentează nimeni pentru că e o practică înțeleasă, acceptată și promovată pentru beneficiile sale ecologice. Aceste mirosuri „de țară”, care apar izolat, local, deși neplăcute, sunt un compromis mic în comparație cu beneficiile pe care le aduce utilizarea îngrășământului organic pentru sănătatea noastră și a mediului înconjurător”, adaugă dr. ing. Ioan Popa, Președinte și Fondator TRANSAVIA.
„Suntem angajați într-un proces continuu de îmbunătățire a practicilor noastre pentru a minimiza impactul asupra calității aerului”
Folosim într-o manieră sustenabilă și ecologică îngrășământ natural organic provenit din amestec de dejecții de pui cu așternut uzat, conform studiului agrochimic al companiei și planurilor de fertilizare, în doza recomandată de normele de Bune Practici Agricole, în funcție de tipul de cultură. Amintim că gunoiul provenit de la păsări are umiditatea cea mai redusă din întreaga categorie (față de ovine, bovine etc.), diminuând astfel intensitatea mirosului. În plus, amestecul de dejecții cu așternut uzat stă la stabilizat, conform Codului de Bune Practici Agricole, 6 luni, timp în care procesele biologice care au loc în interiorul deponiei de dejecții distrug eventualii agenți patogeni, iar concentrațiile de amoniac și hidrogen sulfurat scad în limite care nu afectează sănătatea oamenilor.
Suntem angajați într-un proces continuu de îmbunătățire a practicilor noastre pentru a minimiza impactul asupra calității aerului și de aceea colaborăm cu laboratoare acreditate. Probele noastre pentru amoniac și hidrogen sulfurat, prelevate zilele acestea prin metode instrumentale sunt în lucru la laboratorul ALS Romania din Ploiești, acreditat RENAR, urmând ca rezultatele să ne parvină la începutul săptămânii viitoare. Aceste rezultate vor veni în completarea celor obținute de laboratorul mobil al Agenției pentru Protecția Mediului Cluj în perioada 4-6 septembrie, din prelevarea de mostre de la ferma vegetală și la depozitul acesteia din satul Rediu, care au indicat faptul că nivelul hidrogenului sulfurat (H2S) a fost sub limita admisă, însă valorile măsurate pentru amoniac (NH3) au fost peste nivelul admis, respectiv 0,1421mg/m3 în cazul fermei și, respectiv de 0,1171mg/m3 la depozit (valoarea maximă admisă: 0,100mg/m3).
Continuăm să monitorizăm cu atenție, vom aplica măsurile recomandate de autorități, fiind determinați să acționăm ferm pentru a îmbunătăți procedurile interne astfel încât să prevenim pe viitor astfel de situații. Totodată, așteptăm rezultatele analizelor efectuate pe probele de sol și de dejecții prelevate de OSPA împreună cu APIA și Direcția pentru Agricultură. Iar conform informațiilor publice, auto-laboratorul mobil de la APM Bacău va fi relocat în proximitatea fermei vegetale din satul Rediu, comuna Aiton. Menționăm că acest auto-laborator este dotat cu stație meteo și urmărește agenți poluanți rezultați din procese de ardere, instalații de ardere, care însă nu sunt specifici activității noastre”, a comunicat Transavia.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger


Clujenii se pot aștepta la o vreme în general prietenoasă de 1 Mai, potrivit prognozei pe patru săptămâni emisă de Administrația Națională de Meteorologie.
Intervalul 28 aprilie – 5 mai, care cuprinde și minivacanța de Ziua Muncii, va aduce temperaturi medii apropiate de valorile normale pentru această perioadă în toate regiunile țării, inclusiv în zona Clujului.
Cum va fi vremea la Cluj de 1 Mai
În ceea ce privește precipitațiile, ANM estimează un ușor deficit în regiunile vestice și nord-vestice, ceea ce înseamnă că șansele de ploaie sunt scăzute în Transilvania, iar vremea se anunță potrivită pentru ieșiri în aer liber, picnicuri sau drumeții.
Cum arată evoluția vremii în perioada următoare:
- 21 – 28 aprilie 2025: Temperaturile vor fi peste normalul perioadei, în special în nordul țării. Precipitațiile se vor încadra în limitele normale, cu posibilitate de ușor excedent în zonele montane sudice și sud-vestice.
- 28 aprilie – 5 mai 2025: Temperaturile vor fi în limitele normale, iar precipitațiile vor fi ușor sub media obișnuită în vestul și nord-vestul țării – inclusiv Cluj
- 5 – 12 mai 2025: Valorile termice vor crește ușor peste normalul perioadei, iar precipitațiile vor rămâne în limitele obișnuite în vest, dar ușor deficitare în rest.
- 12 – 19 mai 2025: Se menține un regim termic ușor peste media specifică perioadei. În regiunile intracarpatice, precipitațiile vor fi ușor deficitare.
Foto: Arhivă
EVENIMENT
Papa Francisc a murit în urma unui accident vascular cerebral și a unei insuficiențe cardiace

Papa Francisc a murit în urma unui accident vascular cerebral și a unei insuficiențe cardiace ulterioare, a anunțat Vaticanul.
Atacul cerebral a dus la comă și la insuficiență cardiacă ireversibilă.
Papa Francisc a murit în urma unui accident vascular cerebral și a unei insuficiențe cardiace
Raportul privind cauza morții Papei Francisc vine la aproximativ 12 ore după decesul pontifului, conform Mediafax. Francisc suferea de o boală pulmonară cronică și, în tinerețe, i s-a extirpat o parte dintr-unul dintre plămâni.
Problemele de sănătate l-au chinuit în ultimii ani de viață și a fost internat la spitalul Gemelli pe 14 februarie pentru o criză respiratorie care s-a transformat în dublă pneumonie. Aceasta a dus la o ședere de 38 de zile în spital, cea mai lungă din papalitatea sa.
Cu toate acestea, a ieșit din spital în Duminica Paștelui, cu o zi înainte de moartea sa, pentru a binecuvânta mii de oameni în Piața Sfântul Petru.

Un clujean de 57 de ani a murit în Zaragoza, Spania, în noaptea de Înviere.
Alexandru Mihalca a fost ucis în urma unui scandal cu un bărbat din Republica Dominicană.
Un clujean a fost ucis în Spania cu lovituri de cuțit
Bărbatul, care este din Dej, a ieșit sâmbătă noaptea la un bar din Zaragoza pentru a se întâlni cu un prieten, scrie Dejeanul.ro.
Acolo, după o partidă de skandenberg cu dominicanul de 42 de ani, s-a iscat o certă între cei doi. Au ieșit afară din bar, iar bărbatul din Republica Dominicană l-a înjunghiat inimă pe clujean.
Criminalul a fost prins de polițiști, după ce a fost urmărit de mai mulți livratori de mâncare.
Trupul neînsuflețit al lui Alexandru Mihalca, care era stabilit în Spania de 26 de ani, va fi adus în țară.

Constructorul se pregătește de începerea lucrărilor la pasajul centurii metropolitane a Clujului.
Astfel, începând de marți, traficul în Florești va fi deviat în zona Spitalului Regional de Urgență.
Alternativă de circulație în Florești
Începând de marți, 22 aprilie, ora 11.00, traficul va fi deviat pe o bretea, anunță primarul comunei Florești, Bogdan Pivariu. Segmentul înlocuitor va avea tot două benzi de rulare nefiind astfel afectat traficul.
Odată cu deschiderea circulației în ambele sensuri pe strada Razoare, există posibilitatea de a evita acest tronson și de a ieși pe DN, fie lângă Metro, fie lângă Epinvest, a mai arătat primarul.
Centura metropolitană va decongestiona traficului pe cea mai aglomerată arteră din România.
Se lărgește drumul la 6 benzi
După construirea pasajului din zona viitorului Spital Regional de Urgență, se va trece la lărgirea drumului Cluj-Napoca – Florești de la 4 la 6 benzi, a anunțat recent și primarul Clujului, Emil Boc.
Lucrările la pasajul din Florești și la supralărgirea drumului spre Cluj-Napoca trebuie să fie gata la finalul anului 2025.
Foto: Primăria Florești