ACTUALITATE
Studenții de la Facultatea de Drept UBB Cluj-Napoca vor continua în online și din al doilea semestru
Studenții de la Facultatea de Drept Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca își vor continua activitatea în online și din al doilea semestru. Decizia a fost luată în urma unei ședințe de consiliu a facultății, prin vot.
Înainte de vot, studenții au fost consultați printr-un chestionar (cu o rata de completare de peste 50% dintre studenții de la zi), iar majoritatea studenților au optat pentru revenirea în format tradițional la facultate.
629 de studenți au ales în chestionar pentru revenirea fizică la facultate în sistem hibrid (cursuri online și sesiunea de examene în formatul tradițional), asumându-și riscurile existente și resepctarea măsurilor de protecție, iar 474 au ales că nu doresc revenirea fizică.
În cadrul ședinței de consiliu, reprezentanții studenților de la Facultatea de Drept au susținut dorința majoritară, votând în unanimitate împotriva continuării cursurilor în online.
Cu toate acestea, votul final a fost de 13 pentru învățământul online și 8 împotrivă.
Decizia legată de modalitatea susținerii examenelor la sfârșitul semestrului al doilea va fi luată în următoarea ședință de consiliu, ținând cont de evoluția situației epidemiologice.
Rectorul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Daniel David, spunea în urmă cu câteva zile că facultățile se vor redeschide din semestrul al doilea doar acolo unde se poate în condiții de siguranță.
Fostul președinte al Consiliului Județean al Elevilor din Cluj, Alin Chifor, critică decizia
„Mi se pare surprinzător faptul că mulți profesori din consiliu și-au schimbat părerea cu privire la revenirea la facultate (semestrul trecut, când s-a luat decizia, au fost 6-7 profesori care au votat pentru revenirea la facultate). Mi se pare că e vizibilă o lipsă de asumare a răspunderii asupra desfășurării anului universitar, sacrificandu-se calitatea cursurilor, seminarelor și examenelor.
Mai mult, anul trecut s-a argumentat, printre altele, în sensul că studenții nu ar dori să riște revenirea la facultate în contextul pandemiei. Ei bine, din chestionar rezultă faptul că ,anul acesta, majoritatea studenților își asumă acest risc, pe lângă riscul de a se infecta sau de a nu găsi cazare în Cluj-Napoca.
Ca să nu mai spun că s-a discutat implementarea unui sistem de predare online paralel cu seminarele și/sau cursurile fizice (cine nu are posibilitatea să vină la Cluj, poate să rămână în online, fără a avea de suferit).
Eu țin un seminar săptămânal prin care îi sprijin pe colegii de anul I (la care sunt înscriși 95% din colegii de la zi), ei fiind mult mai puternic afectați de învățământul online, iar asta se vede în dificultățile pe care le întâmpină în a se pregăti. E păcat mai ales de colegii de anul I, care sunt în tranziția deloc ușoară liceu-facultate”, a explicat Alin Chifor pentru Cluj24.
Oficialii Facultății de Drept a UBB nu au putut fi contactați pentru un punct de vedere până în acest moment.
UPDATE
Răspunsul oficial din partea Facultății de Drept UBB cu privire la decizia de a continua online și în semestrul al doilea
În cadrul ședinței de Consiliu a Facultății de Drept desfășurate vineri, 15.01.2021, au avut loc dezbateri cu privire la modalitățile de începere a activității didactice în semestrul al II-lea.
Având în vedere impactul puternic în rândul studenților al unei astfel de decizii, noi, reprezentanții studenților, am elaborat un chestionar, prin intermediul căruia ne-am dorit să cunoaștem nevoile colegilor și opinia acestora.
Astfel, în ședința de Consiliu am susținut punctul de vedere majoritar al studenților care și-au asumat cu orice preț reîntoarcerea într-un sistem de studiu hibrid și am propus, în acest sens, o modalitate care să permită revenirea treptată la Facultate.
Membrii Consiliului Facultății au acordat o atenție deosebită atât problemelor legate de sănătatea publică, cât și acelora cu privire la menținerea unui nivel ridicat al performanței academice.
Nu am pierdut din vedere imprevizibilitatea situației pandemice, dificultatea respectării imperioase a măsurilor de siguranță în clădirile Facultății, precum și alți factori determinanți (costurile legate de chirii și locuirea în Cluj-Napoca, posibilitatea suspendării cursurilor din cauza evoluției epidemiologice).
Totodată, s-a ținut cont de experiența nefericită din primul semestru, când, în condiții sanitare mai bune, 9 din 11 facultăți care au încercat sistemul hibrid au fost nevoite să întrerupă activitatea în prima lună, din cauza apariției a trei cazuri de Covid-19.
Așadar, în Consiliul Facultății s-a votat continuarea activității didactice online, dar suntem încrezători că ne vom revedea curând în amfiteatrele Facultății.
FOTO @ Facultatea de Drept a UBB/Google Street View
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
Marty nu mai e „clujean”. Lanțul de restaurante a fost preluat de grupul bucureștean City Grill
Cunoscutul lanț de restaurante clujean Marty, fondat de Marceluș Suciu, a fost vândut. Cel care a preluat pachetul majoritar este grupul bucureștean City Grill, al cărui acționar principal este omul de afaceri Dragoș Petrescu.
Tratativele au durat mai bine de doi ani. Cele 6 restaurante Marty din Cluj-Napoca, având o capacitate de peste 1.300 de locuri, vor fi gestionate în continuare de fondatori.
Cine este Dragoș Petrescu?
Omul de afaceri bucureștean a început cu un chiosc de ziare și reviste. Ulterior a fost franchizat Shell și mai avea vreo 20 de chioscuri și standuri. Apoi a aplicat pentru o franchiză McDonalds. A fost refuzat. Abia în 1999 a reușit s-o obțină. S-a alăturat grupului La Mama și acum are în operare Caru’ cu bere, Pescăruș sau Hanul lui Manuc.
Marty nu mai e „clujean”. Lanțul de restaurante a fost preluat de grupul bucureștean City Grill
Grupul City Grill este unul dintre cei mai importanţi jucători de pe piaţa locală de restaurante prin prisma cifrei de afaceri – 44 milioane de euro anul trecut, iar ca număr de localuri administrează circa 20.
Marty Pan, firma care administrează restaurantele, a avut în 2023 o cifră de afaceri de peste 6.600.000 de lei, în scădere față de 2022 și un profit de peste 6.400.000 de lei, o creștere de peste 6.400 de ori față de anul anterior, conform Termene.ro.
Foto: YouTube, Facebook
EDUCATIE
UMF ”Iuliu Hațieganu” Cluj-Napoca, în clasamentul Times Higher Education în intervalul 1001-1200 la nivel mondial
Rezultatele Times Higher Education (THE) World University Rankings – ediția 2025 poziționează Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) „Iuliu Hațieganu” Cluj-Napoca pe locul al treilea între cele 22 instituţii de învățământ superior din România incluse în clasament și în intervalul 1001-1200 la nivel mondial.
”Clasamentul THE se concentrează pe excelența academică la nivel global, evaluând universitățile în funcție de 5 criterii: activitatea de predare, activitatea de cercetare, calitatea cercetării, industrie și perspective internaționale.
Dintre acestea, UMF „Iuliu Hațieganu” a obținut cele mai bune rezultate la calitatea cercetării și perspective internaționale, subliniind încă o dată misiunea noastră de dezvoltare a internaționalizării și de stimulare a excelenței științifice, cât și deschiderea către colaborări internaționale în domeniul educațional și al cercetării.
Clasament prestigios
Ranking-ul realizat de revista britanică Times Higher Education este unul dintre cele mai prestigioase 9 clasamentele analizate în realizarea Metarankingului național – clasamentul universităților din România, elaborat de Ministerul Educației, în care universitatea noastră se situează pe locul 5.”, arată universitatea.
Clasamentul poate fi consultat aici: https://www.timeshighereducation.com/…/world-ranking
EVENIMENT
Ziua Reducerii Riscului de Dezastre, marcată de ISU Cluj prin acțiuni în școli. Unitățile își deschid porțile vizitatorilor
Ziua Internațională a Reducerii Riscului de Dezastre, sărbătorită în fiecare an pe data de 13 octombrie, va fi marcată la Cluj prin acțiuni de prevenție și informare adresate copiilor și tinerilor.
Data de 13 octombrie a fiecărui an marchează Ziua Internațională a Reducerii Riscului de Dezastre, o inițiativă globală care subliniază importanța măsurilor preventive pentru protejarea populației în fața dezastrelor.
Acțiuni dedicate Zilei Reducerii Riscului de Dezastre, la Cluj
Cu această ocazie, la nivelul județului Cluj, Inspectoratul pentru Situații de Urgență (ISU) Cluj, condus de colonelul Gabriel Drînda, inspector șef, va coordona o serie de activități educaționale și preventive. Evenimentele, desfășurate în colaborare cu Crucea Roșie Filiala Cluj, se vor concentra pe instruirea copiilor și tinerilor pentru a dezvolta comunități mai reziliente la dezastre.
„Ziua Internațională a Reducerii Riscului de Dezastre va fi marcată și în județul nostru printr-o serie de activități desfășurate de către Inspectoratul pentru Situații de Urgență (ISU) Cluj în colaborare cu Crucea Roșie Filiala Cluj. Tema propusă de Națiunile Unite pentru anul 2024 este implicarea copiilor și tinerilor pentru comunități mai reziliente la dezastre, organizația internațională folosind acest prilej pentru a îndemna statele și comunitățile să ia măsuri pentru creșterea nivelului de protecție la dezastre în cazul unităților de învățământ”, a declarat Col. Gabriel Drînda, inspector șef al ISU Cluj.
ISU Cluj își deschide porțile pentru vizitatori, în weekend
Activitățile vor avea loc în perioada 11-13 octombrie 2024, fiind orientate atât către elevi, cât și către părinți și cadre didactice, în mai multe unități de învățământ din județ. În plus, în weekend, publicul larg va putea vizita subunitățile ISU Cluj, unde vor avea ocazia să vadă echipamentele de intervenție și să interacționeze cu salvatorii.
„Vom fi prezenți în mai multe unități de învățământ clujene, împreună cu Crucea Roșie, pentru a susține lecții deschise cu scopul de a deprinde modul de comportare înainte, în timpul și după producerea unor evenimente în situații de urgență. Totodată, vor avea loc și cursuri de prim ajutor calificat și exerciții de evaluare a elevilor în cazul producerii unor situații de urgență.
În acest sfârșit de săptămână, vom organiza în cele două centre comerciale de la nivelul municipiului cu afluență mare de public și puncte de informare preventivă, cu promovarea ofertei educaționale și a programului de voluntariat «Salvatori din pasiune». Nu în ultimul rând, Inspectoratul pentru Situații de Urgență Cluj deschide porțile tuturor subunităților din județ, iar doritorii pot admira tehnica de intervenție a salvatorilor, în zilele de 12 și 13 octombrie, în intervalul 10-14”, a mai arătat inspectorul șef al ISU Cluj.
În ce școli vor fi prezenți pompierii?
Echipajele ISU Cluj vor fi prezente, vineri, 11 octombrie, la Liceul Teoretic „Avram Iancu” și la Liceul cu Program Sportiv din Cluj-Napoca, în Școala Gimnazială din Jucu, Grădinița Elpis din Dej, Liceul Tehnologic Vlădeasa din Huedin și la Școala Gimnazială „Horea, Cloșca și Crișan” din Turda.
Programul include lecții deschise în școli, exerciții de prim ajutor și simulări ale unor situații de urgență.
Voluntarii Crucii Roșii, la unitățile de învățământ din Florești
Costel Crăciunescu, de la Crucea Roșie Cluj, a subliniat importanța implicării tinerilor în astfel de acțiuni. Printre manevrele salvatoare care vor fi prezentate elevilor se numără resuscitarea, poziția laterală de siguranță, manevra Heimlich și aplicarea unor bandaje și pansamente.
„Mâine, la ora 13, voluntarii Crucea Roșie Filiala Cluj vor desfășura activități în două școli din județul Cluj, la Școala Gimnazială Gheorghe Șincai din Florești și la Liceul Dumitru Tăuțan, tot din Florești. Preconizăm participarea a aproximativ 300 de elevi. Pe această cale, dorim să ne promovăm activitățile de voluntariat în rândul elevilor, vom promova noțiuni de prim ajutor, plus partea de pregătire și prevenție a dezastrelor”, a declarat acesta.
ADMINISTRAȚIE
Piste de biciclete pe Drumul Sfântul Ioan, amenajate de Primăria Cluj-Napoca cu 116,7 milioane de lei, cu bani din PNRR
Primăria Cluj-Napoca va amenaja piste de biciclete pe Drumul Sfântul Ioan, pe o distanță de peste 5 kilometri. Investiția, finanțată cu fonduri din PNRR, se ridică la 116,7 milioane de lei cu TVA.
Consilierii locali ai municipiului Cluj-Napoca vor dezbate, vineri, 11 octombrie, un proiect de hotărâre privind amenajarea de piste de biciclete pe Drumul Sfântul Ioan. Valoarea proiectului este de 116,7 milioane de lei cu TVA, bani pe care Primăria își propune să îi atragă din PNRR.
Investiție de 116,7 milioane de lei din PNRR
Astfel, un proiect de hotărâre se află pe ordinea de zi a Consiliului Local Cluj-Napoca privind aporbarea documentației și a indicatorilor tehnico-economici pentru obiectivul de investiții.
Potrivit documentației, valoarea investiției este de 116.760.097 lei cu TVA, din care lucrări construcții-montaj în valoare de 82.019.893 lei cu TVA.
Lungimea pistei de biciclete va fi de 5.367 ml, iar suprafața carosabil + piste, de 54.533 mp. Partea carosabilă va fi compusă din două benzi de circulație cu o lățime de 3 metri și piste de biciclete cu lățimea de 2 metri pe fiecare sens de merg. De asemenea, vor fi amenajate trotuare pe o lungime de 287 metri, cu lățimea de 1,7 metri pe fiecare parte a drumului și va fi realizată rețea de canalizare pluvială.
Un an pentru realizarea proiectului
Durata de implementare a investiţiei este de 12 luni, iar finanțarea investiţiei se va realiză prin alocări de sume din Planul Național de Redresare şi Reziliență (PNRR), componenta C10 – Fondul Local, fonduri de la bugetul local și din alte surse constituite potrivit legii.
Unul dintre obiectivele investiției este asigurarea continuității rețelei de piste de biciclete din municipiu.
„Dezvoltarea rețeței de piste pentru biciclete pe segmente a făcut ca principala problemă a rețelei să fie discontinuitatea sa. Chiar dacă există piste pentru biciclete proiectate (ex. Pista de pe tronsonul modernizat al străzii Drumul Sfântul Ioan situat în partea de nord a străzii şi pista de pe str. Făgetului), ele nu sunt racordate la reţeaua oraşului. Doar în zona centrală s-a configurat, de-a lungul anilor, o rețea mai stabilă de piste pentru biciclete”, se arată în referatul de aprobare a proiectului de hotărâre.
Obiectivele urmărite prin realizarea investiției
Prin modernizarea și reamenajarea spațiilor publice urbane se asigură îndeplinirea următoarelor obiective:
- îmbunătățirea calității spațiului public;
- îmbunătățirea condițiilor de mobilitate urbană prin dezvoltarea infrastructurii pentru transportul verde – piste de biciclete;
- o infrastructură reală (eficientă și sigură) pentru biciclete va atrage mai mulţi oameni să folosească acest mijloc de deplasare, lucru care va avea ca efect reducerea emisiilor poluante;
- încurajarea cetăţenilor în utilizarea bicicletei ca mijloc de transport. de recreere, de menținere a sănătății;
- reducerea discriminării şi accesibilizarea spațiilor publice, inclusiv pentru persoane cu handicap:
- elaborarea şi aplicarea unui complez de măsuri privind calmarea traficului, creşterea siguranței, atât pentru ocupanţii mijloacelor de transport motorizate, cât şi pentru bicicliști şi pietoni:
- implementarea de măsuri pentru încurajarea mobilității alternative:
- reducerea poluării;
- ameliorarea problemelor de ordin tehnic şi funcțional.
Lucrarea are ca beneficii creșterea standardelor de viată prin îmbunătățirea şi fluidizarea traficului rutier. Beneficiile economice se referă la impactul pozitiv care se extinde şi în sfera economică a oraşului. Un mediu plăcut ajută la crearea unei imagini favorabile asupra mediului urbane, a reducerii poluării, a scăderii consumului de carburant, reducerea zgomotului, reducerea uzurii autovehiculelor şi a timpilor de parcurs.