Connect with us

ACTUALITATE

Străini cu noi înșine (Reflecții sub stare de urgență)

Publicat


Motto: ”Lumea are mai puțin sens decât crezi.În cea mai mare parte, coerența vine din felul în care funcționează mintea ta.” (Daniel Kahneman)

I. Omul – o mașină de tras concluzii pripite

Nu mi-am propus să vorbesc despre psihologul Timothy Wilson, cel care a scris Strangers to Ouerselves (Cambridge, MA, Belknap Press, 2002), din câte cunosc, încă nepublicată în limba română, o carte și un autor puțin cunoscuți la noi, valorizând conceptul de ”inconștient adaptativ”. Ceea ce ar fi similar, în modul de gândire și în limbajul psihologic comun, cu sistemul nostru mental 1 care operează automat și rapid, cu efort redus sau chiar fără efort resimțit și fără senzația de control voluntar.

Spre deosebire de sistemul mental 2 care acordă atenție sporită activităților cognitive, ”în asociere cu experiența subiectivă de activism, alegere și concentrare” (Keith Stanovich, Richard West). Aceasta, deși Wilson ne demostrează cum ”străinul” din propria persoană poate fi stăpânul multor acțiuni ale noastre, furnizând impresii care apoi se transformă în opinii, devenind astfel sursa unor impulsuri și activități viitoare.

Străinul acesta din mintea și din afectul nostru oferă o interpretare tacită a ceea ce ni se întâmplă și a ceea ce se petrece în jur, legând prezentul de trecutul recent și de așteptările cu privire la viitorul apropiat. Este un fel de actant interior, care evaluează instantaneu evenimentele, încadrându-le ad-hoc la normale sau surprinzătoare și sursa judecăților noastre intuitive, rapide și chiar precise uneori. Dar și, deopotrivă, originea unor erori sistematice. Tot ale noastre.

Vi se pare cunoscut? Ați simțit, ați trăit, ați avut senzația aceasta oarecum neobișnuită a conștientizării celor două ”euri”, cu deosebire în aceste zile de izolare? Sau v-ați abandonat iluziei că lucrurile vor merge bine, fără pericole majore, trăind o stare de ”lejeritate cognitivă”, propunându-vă să zâmbiți și efectiv să vă simțiți bine?

Repet, nu am intenția să vă invit la speculații psihologice sau filosofice, dar nici la abandon și, mai ales, la a ne abandona. La a refuza să gândim, abandonând astfel discuția inteligentă, controlul, raționalitatea. Nici asociațiile de idei, asemănările, contiguitatea, spațiul, timpul, cauzalitatea. Că avem bine întipărită în gena noastră umană tendința de a crede și de a confirma, uneori chiar înainte de a cerceta, se cunoaște.

Sunt convins că sunteți de acord cu mine când afirm că știm mult mai puține lucruri despre noi și despre lumea înconjurătoare decât avem senzația că știm. Și mai știm că, uneori, mai puțin înseamnă, în realitate, mai mult. Desigur, în absența unei intuiții concurente, logica prevalând. Să ne mai amintim că eminentul psiholog Daniel Gilbert, profesor de psihologie la Harvard, în eseul ”Cum cred sistemele mentale”, a avansat ideea că orice înțelegere a unei propoziții, a unei afirmații, începe cu intenția și bunăvoința noastră mentală de a o crede, de a o considera adevărată.

Abia după aceea decidem dacă este așa sau nu. Chiar și o afirmație absurdă, susține Gilbert, evocă inițial încrederea. Recunoaștem aici sugestia unor legături mentale care ar putea face ca nonsensul să capete un sens. Ca de exemplu, în afirmația că trecem în acest timp de pandemie Covid-19 prin una din cele mai grele încercări ale omenirii în istoria sa recentă sau mai puțin recentă. Chiar așa să fie oare?

Psihologia comportamentală numește acest fenomen intuiție goală, evidențiind astfel măsura în care gândurile, afirmațiile și convingerile noastre sunt cauzate mai curând de încadrarea lor în context (în acest caz, unul puternic afectiv), decât în realitate. O variantă de bias cognitiv, manifestat afectiv. Un fel de gândire înduioșată, produsă de ”creierul sociabil”, cum ar spune savant Daniel Goleman. Sau de gândire de tip ”buclă închisă”, cum o numește Matthew Syed în cartea sa Gândirea de tip cutie neagră (Editura Publica, București, 2016).

Ar fi vorba, așadar, despre sesizarea unei diferențe subtile între confirmare și eroare/falsificare (La urma-urmei, știința nu este ea însăși o permanentă căutare de confirmări?!)

Să revenim la pandemia Covid-19. Este ea o dramă umană și economică de asemenea proporții, încât să fie catalogată la superlativul negativ?

Vom discuta acest aspect în episodul următor.

 

Un articol de Mircea Bertea



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

”Mica recalculare” la pensie. Documentele necesare trebuie depuse de pensionarii clujeni până la 1 martie 2025

Publicat

De

Casa de Pensii Cluj

Pensionarii clujeni care au avut venituri nepermanente, pentru care s-a plătit contribuția de asigurări sociale de stat, pot beneficia de majorări ale pensiei, chiar dacă nu sunt sume foarte mari.

Pentru asta, cei care nu au documente doveditoare trebuie să le ducă la Casa de Pensii Cluj pentru a beneficia de majorarea pensiei. Adeverințele care trebuie duse de pensionari, privesc perioada până în anul 2001.

”Mica recalculare” la pensie. Ce venituri sunt luate în calcul

După ”marea recalculare a pensiilor”, care s-a realizat la intrarea în vigoare a Legii nr. 360/2023, în 2 septembrie 2024 a început și ”mica recalculare”, care presupune adăugarea unor venituri nepermanente. Majorările vor fi, în medie, între 7 și 10%, în funcție de perioada în care pensionarii au avut venituri suplimentare.

Astfel, pensionarii care nu au deja aceste acte la dosar, trebuie să prezinte adeverințe privind veniturile nepermanente, cum ar fi sporurile, primele sau al 13-lea salariu pentru a li se adăuga pe pensie. Atenție! Reprezentanții Casei de Pensii Cluj, precizează că este vorba de venituri plătite din fondul de salarii pentru care s-a datorat contribuția de asigurări sociale de stat. De asemenea, adeverințele privesc doar perioada până în anul 2001, nu și după aceea.

Cheltuieli mari pentru pensionari

Aceste documente trebuie depuse înainte de termenul-limită, care este 1 martie 2025 și este nevoie de ele pentru că veniturile nu apar în cărțile de muncă. Pensionarii pot obține adeverințele necesare direct de la angajatori, în cazul în care aceștia mai există, iar dacă nu, doar de la Arhivele Naționale sau de la operatori economici care au preluat arhive. Problema este că pensionarii sunt nevoiți, în unele cazuri, să plătească și până la 2.800 de lei pentru a intra în posesia adeverințelor.

Pensionarii care găsesc aceste adeverințe la Arhivele Naționale Cluj nu trebuie să plătească nimic. Potrivit directorului instituției, Paula Ivan, dacă la Arhivele Statului există state de plată, pentru pensionarii aflați deja în plată adeverința se eliberează gratuit. Altfel, emiterea unui certificat costă 90 de lei, taxă fixă.

În schimb, dacă arhivele angajatorilor au ajuns la operatori economici, costurile pentru eliberarea acestora sunt mult mai mari. Pentru a nu face drumuri degeaba și pentru a nu cheltui și bani, pensionarii sunt sfătuiți să meargă prima data la Casa de Pensii Cluj să se informeze dacă au aceste documente sau să ia de acolo un formular tip.

Majorările de pensii prin ”mica recalculare” se acordă în luna următoare depunerii documentelor, cel mai târziu de la 1 aprilie 2025.

 

Citește mai departe

EVENIMENT

Mădălina Amăistroaie (CS „U” Cluj), CONVOCATĂ la lotul național de Tir cu Arcul

Publicat

Mădălina Amăistroaie

Sportiva clujeană de la CS „U” Cluj, Mădălina Amăistroaie, a fost convocată la lotul național de Tir cu Arcul, în vederea pregătirii pentru Campionatul European Indoor, categoria senioare, care va avea loc în perioada 17-24 februarie 2025, în Samsun, Turcia.

Mădălina s-a dovedit a fi o promisiune a sportului românesc, cu o carieră în plină ascensiune, participarea sa la lotul național pentru prima dată la categoria senioare este un moment semnificativ pentru sportivă și pentru toți cei care o susțin.

Mădălina Amăistroaie (CS „U” Cluj), CONVOCATĂ la lotul național de Tir cu Arcul

Mădălina este în plină pregătire fizică și tehnică, și își dorește să își demonstreze abilitățile si în această competiție.

„Sunt fericită să fac parte din lotul național și să reprezint țara la Campionatul European Indoor. Mi-am propus să obțin un rezultat cât mai bun, acest concurs fiind prima competiție internațională de indoor la categoria Senioare la care particip și aștept cu nerăbdare să am parte și de această experiență’’, a spus Mădălina.

Sursa: u-cluj.ro

Citește mai departe

EVENIMENT

Cum va fi VREMEA în următoarele patru săptămâni. Temperaturi mai COBORÂTE decât cele normale

Publicat

iarna vladeasa cluj (1)

Conform ANM, în primele două săptămâni, temperaturile medii vor fi mai coborâte decât cele normale. Spre finalul lunii, valorile termice vor crește treptat.

Săptămâna 10.02.2025 – 17.02.2025

Valorile termice vor fi mai coborâte decât cele specifice pentru această săptămână în cea mai mare parte a țării, dar mai ales în regiunile extracarpatice.

Cum va fi VREMEA în următoarele patru săptămâni. Temperaturi mai COBORÂTE decât cele normale

Regimul pluviometric va fi deficitar în regiunile vestice, nord-vestice și nord-estice, iar în rest va fi în general apropiat de cel normal pentru acest interval.

Săptămâna 17.02.2025 – 24.02.2025

Temperaturile medii vor fi mai coborâte decât cele normale pentru această perioadă la nivelul întregii țări, dar mai ales în regiunile sudice.

Cantitățile de precipitații vor fi deficitare în regiunile vestice, nordice și centrale, iar în rest vor fi apropiate de cele normale.

Săptămâna 24.02.2025 – 03.03.2025

Temperatura medie a aerului va avea valori ușor mai ridicate decât cele normale pentru acest interval în regiunile intracarpatice, iar în rest vor fi în general apropiate de cele normale.

Regimul pluviometric va fi ușor excedentar în regiunile vestice, iar în rest va fi apropiat de cel normal pentru această perioadă.

Săptămâna 03.03.2025 – 10.03.2025

Mediile valorilor termice se vor situa ușor peste cele specifice pentru această săptămână, pe întreg teritoriul României.

Cantitățile de precipitații vor fi apropiate de cele normale pentru acest interval, la nivelul întregii țări.

Citește mai departe

EDUCATIE

Ministerul Educației a publicat calendarul înscrierii în învățământul primar 2025-2026. Proiectul e în consultare publică

Publicat

De

Calendar înscriere învățământ primar

Ministerul Educației a lansat, marți, 11 februarie, în consultare publică, calendarul înscrierii în învățământul primar pentru anul școlar 2025-2026.

Este vorba de înscrierea copiilor în clasa pregătitoare. În județul Cluj, potrivit planului de școlarizare vor fi cu 106 clase pregătitoare mai multe, față de anul școlar în curs.

La Cluj vor fi peste 344 de clase pregătitoare

Calendarul gândit de Ministerul Educației a fost pus, marți, în dezbatere publică, iar propunerile și sugestiile cu privire la proiectul supus consultării pot fi trimise în următoarele 10 zile calendaristice pe adresa de e-mai: gabriela.droc@edu.gov.ro

Potrivit proiectului, la 3 martie 2025 se va face afișarea circumscripțiilor școlare și a planului de școlarizare propus, respectiv numărul de clase pregătitoare alocate, la fiecare unitate de învățământ, inclusiv pe site-ul acesteia, dacă există, și pe site-ul inspectoratului școlar. De asemenea, se va face afișarea, la sediul fiecărei unități de învățământ și pe site-ul acesteia, dacă există, sau pe site-ul inspectoratului școlar, pentru unitățile de învățământ care nu au site propriu, a informațiilor care permit părinților să cunoască activitatea specifică clasei pregătitoare din cadrul unității, cum ar fi:

  • posibilitatea organizării procesului de învățământ în cadrul unei grădinițe aflate în structura școlii sau în consorțiu cu școala,
  • posibilitatea organizării programului ”Școala după școală”,
  • fotografii ale spațiului în care se desfășoară activitatea la clasa pregătitoare.

Inspectoratul Școlar Cluj a definitivat planul de școlarizare pentru anul școlar viitor, iar în învățământul primar vor fi 1.586 de clase. Dintre acestea, 344,22 clase sunt pregătitoare, cu 106 mai multe față de anul școlar în curs.

Când se afișează programul de evaluare a copiilor

În 5 martie urmează postarea pe site-ul centrelor județene de resurse și asistență educațională a modelului de cerere-tip (anexa nr. 2 la Metodologia de înscriere a copiilor în învățământul primar, aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 4019/2024) pentru evaluarea dezvoltării copiilor care împlinesc vârsta de 6 ani în perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2025 inclusiv și care nu au frecventat grădinița din motive legate de boală, lipsa infrastructurii la nivel loca sau domiciliul temporar în străinătate.

Tot atunci se va realiza și afișarea programului de evaluare a copiilor la avizierul și pe site-ul CJRAE/CMBRAE și postarea pe site-ul inspectoratelor școlare, respectiv al unităților de învățământ cu nivel preșcolar/primar a modelului de cerere-tip (anexa nr. 2 la Metodologia de înscriere a copiilor în învățământul primar) pentru evaluarea dezvoltării copiilor care au frecventat grădinița și care împlinesc vârsta de 6 ani în perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2025 inclusiv.

Afișarea criteriilor de departajare

La 6 martie vor fi anunțate, prin afișare la sediul unității de învățământ/pe site- ul acesteia, a criteriilor specifice de departajare elaborate de unitățile de învățământ, în urma consultării cadrelor didactice și a partenerilor sociali – sindicate, consiliul reprezentativ al părinților – după verificarea existenței unor elemente de discriminare de către consilierul juridic al inspectoratului școlar, și aprobate în consiliul de administrație al unității de învățământ.

De asemenea, vafi afișată și lista documentelor care să dovedească îndeplinirea criteriilor specifice de departajare și a procedurii privind constituirea formațiunilor de elevi.

Evaluarea copiilor

Evaluarea dezvoltării copiilor care împlinesc 6 ani în perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2025 și eliberarea recomandării pentru înscrierea în învățământul primar se va face în perioada 7-26 martie.

Pentru copiii care au frecventat grădinița:

  • înregistrarea cererilor transmise/depuse la unitățile de învățământ cu nivel preșcolar pentru obținerea recomandării de înscriere în clasa pregătitoare;
    eliberarea/transmiterea către părinte de către unitatea de învățământ cu nivel preșcolar a recomandării de înscriere în clasa pregătitoare sau în grupa mare, după caz;

Pentru copiii care nu au frecventat grădinița sau au revenit din străinătate:

  • înregistrarea de către CJRAE/CMBRAE a cererilor de evaluare, depuse/transmise de părinți pentru copiii care îndeplinesc criteriile prevăzute la art. 7 alin. (1) din Metodologia de înscriere a copiilor în învățământul primar)
  • planificarea de către CJRAE/CMBRAE a organizării evaluării;
  • afișarea și comunicarea programării pentru participarea la evaluare;
  • desfășurarea evaluării copiilor de către CJRAE/CMBRAE;
  • eliberarea/transmiterea către părinte de către CJRAE/CMBRAE a recomandării de înscriere în clasa pregătitoare sau în grupa mare, după caz;
  • soluționarea de către comisia județeană de înscriere a copiilor în învățământul primar a situațiilor excepționale care necesită amânarea înscrierii în învățământul primar.

În 27 martie urmează transmiterea proceselor-verbale care cuprind listele cu numele copiilor și rezultatele evaluării, respectiv recomandarea de înscriere în clasa pregătitoare sau în grupa mare, după caz, de la unitățile de învățământ preșcolar sau CJRAE/CMBRAE, către comisia județeană/a Municipiului București.

Completarea și validarea cererilor-tip de înscriere

Între 28 martie – 6 mai, va avea loc completarea cererilor-tip de înscriere de către părinți/ tutori legal instituiți/ reprezentanți legali, online sau la unitatea de învățământ la care solicită înscrierea copiilor. De asemenea, depunerea sau transmiterea cererilor-tip de înscriere la unitatea de învățământ la care solicită înscrierea copiilor, inclusiv a recomandării de înscriere în clasa pregătitoare, după caz, respectiv a declarației pe propria răspundere și a documentelor necesare în copie simplă, dar și validarea fișelor de înscriere generate de aplicația informatică.

Notă: Inspectoratele școlare pot decide reconfigurarea circumscripțiilor școlare până la data începerii înscrierilor, astfel încât să asigure optimizarea procesului de cuprindere a copiilor în clasa pregătitoare, în situația în care capacitatea unei unități de învățământ nu permite cuprinderea în clasa pregătitoare a tuturor copiilor din circumscripția școlară stabilită în anul școlar anterior, precum și în alte situații justificate, cum ar fi eliminarea segregării școlare, rezultată din segregarea pe criteriul mediului de rezidență.

Inspectoratele școlare pot decide extinderea activității didactice în situația unităților de învățământ care au un număr mare de solicitări de înscriere în clasa pregătitoare, în alte unități de învățământ care au spații disponibile. Formațiunile de studiu în care sunt cuprinși copii care nu pot fi deplasați sau care necesita tratament continuu, ca urmare a unor afecțiuni medicale vor funcționa în spațiul care să țină cont de susținerea nevoilor de ordin medical.

Prima etapă de înscriere în învățământul primar

Între 6 și 9 mai are loc procesarea de către Comisia națională de înscriere a copiilor în învățământul primar a cererilor-tip de înscriere, cu ajutorul aplicației informatice și repartizarea copiilor la școala de circumscripție

Între 12 și 19 mai are loc procesarea la nivelul unităților de învățământ, pe baza informațiilor din cererile-tip de înscriere și din documentele depuse/transmise de părinți/ tutori legal instituiți/reprezentanți legali, a cererilor prin care se solicită înscrierea la o altă unitate de învățământ decât la școala de circumscripție, pe locurile rămase libere. Admiterea sau respingerea cererilor acestora, la nivelul comisiei de înscriere din unitățile de învățământ, prin aplicarea criteriilor generale și specifice de departajare și validarea de către Consiliul de administrație al unității de învățământ a listei candidaților admiși în această fază;

De asemenea, are loc marcarea, în aplicația informatică, a cererilor – tip de înscriere pentru candidații admiși în această fază.

În 20 mai are loc procesarea de către Comisia națională a cererilor-tip de înscriere, cu ajutorul aplicației informatice și repartizarea la școala de circumscripție a copiilor ai căror părinți/tutori legal instituiți/reprezentanți legali au solicitat înscrierea la o altă unitate de învățământ decât la școala de circumscripție, dar nu au fost admiși din lipsă de locuri și care au exprimat în această fază opțiunea pentru înscrierea în școala de circumscripție

În 21 mai are loc afișarea în unitățile de învățământ și pe site-ul inspectoratului școlar a candidaților înmatriculați și a numărului de locuri rămase libere.

A doua etapă de înscriere în învățământul primar

În 22 mai începe de a doua etapă de înscriere prin afișare la unitățile de învățământ și pe site- ul inspectoratului, a procedurii specifice de repartizare a copiilor pe locurile disponibile, elaborată de inspectoratul școlar și informarea Ministerului Educației și Cercetării de către Comisia județeană/a municipiului București, cu privire la procedura specifică de repartizare a copiilor pe locurile disponibile, în etapa a doua. Procedurile vor viza modalități de comunicare și transfer de documente on-line, după caz.

Între 23 și 29 mai are loc depunerea sau transmiterea cererii-tip de înscriere la secretariatul unității de învățământ aflate pe prima poziție dintre cele trei opțiuni exprimate pentru etapa a doua de către părinții copiilor care nu au fost cuprinși în nicio unitate de învățământ în etapa anterioară sau care nu au participat la prima etapă.

Între 30 mai și 5 iunie are loc validarea cererilor-tip de înscriere la unitatea de învățământ aflată pe prima poziție în opțiunile privind înscrierea copiilor.

Între 6 și 11 iunie are loc procesarea la nivelul unităților de învățământ a cererilor-tip de înscriere depuse de părinți/tutori legal instituiți/reprezentanți legali, aplicând procedura specifică elaborată de inspectoratul școlar, pe baza criteriilor generale și a celor specifice de departajare, în limita locurilor disponibile și completarea în aplicația informatică a datelor din cererile-tip de înscriere pentru candidații înscriși în această etapă.

Când se afișează lista finală

Potrivit proiectului Ministerului Educației, în 12 iunie se va realiza afișarea la fiecare unitate de învățământ a listelor finale ale copiilor înscriși în clasa pregătitoare.

De asemenea, între 1 și 5 septembrie va avea loc centralizarea și soluționarea de către inspectoratul școlar a cererilor părinților/ tutorilor legal instituiți/ reprezentanților legali ai copiilor care nu au fost încă înscriși la o unitate de învățământ. Tot atunci, va avea locsoluționarea de către inspectoratul școlar a oricărei alte situații referitoare la înscrierea în învățământul primar, având în vedere, cu prioritate, interesul superior al copilului.

 

 

 

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate