Connect with us

ADMINISTRAȚIE

STOP! MAŞINA stă pe LOC! Vinerea VERDE. Clujul, PERICOL pentru copii. Printre cele mai POLUATE oraşe

Publicat


Agenţia pentru Protecţia Mediului Cluj îi invită pe clujeni să nu mai circule cu maşina. Cel puţin o zi pe săptămână. Vinerea. Campania se numeşte “Vinerea verde”.

Spiritul civic al clujenilor

“Agenţia pentru Protecţia Mediului Cluj, îi invită pe clujeni, să se alăture mâine, 19 martie 2021, campaniei iniţiate de către Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor, „VINEREA VERDE!

Prin acest eveniment, iniţiatorul campaniei îşi propune ca, în fiecare vineri, în perioada 2021- 2023, să fie impulsionată mobilitatea verde, peste tot în ţară, prin înlocuirea deplasării cu autoturismele personale, cu biciclete, trotinete electrice, maşini electrice sau cu mersul pe jos.

Toată lumea se gândeşte la o mobilizare în „viteză” şi cu „confort”, fără însă a lua în calcul amprenta de carbon pe care o lăsăm Planetei: peste 70% din emisiile de CO2 din transporturi provin doar din traficul rutier. Anual, fiecare din noi amprentează Planeta cu peste 7000 de kg de CO2: pe cele mai multe le producem doar apăsând acceleraţia maşinii personale.

Din aceste considerente şi bazându-ne pe spiritul civic al locuitorilor judeţului Cluj suntem convinşi că, „VINEREA VERDE!”, va avea foarte mulţi adepţi, iar odată cu introducerea transportului gratuit de către municipalitate, în fiecare vineri, pe lângă beneficiile aduse calităţii aerului va fi şi un avantaj financiar.

Vă aşteptăm alături de noi în Vinerea Verde!”, informează Agenţia pentru Protecţia Mediului Cluj.

Cluj-Napoca, printre cele mai poluate oraşe

Cluj-Napoca este unul dintre cele mai poluate oraşe din ţară. Iar sănătatea tuturor, în special a copiilor, este în pericol. Din această cauză, Comisia Europeană a început, anul trecut, procedura de infringement împotriva României. Iar primarul Emil Boc a fost chemat la Ministerul Mediului.

România, în infringement din cauza Clujului

Comisia Europeană a decis, anul trecut, să trimită României o scrisoare de punere în întârziere prin care-i acordă patru luni pentru a lua măsurile necesare pentru rezolvarea deficienţelor cu privire la calitatea aerului. Această scrisoare de punere în întârziere reprezintă, de fapt, deschiderea formală a procedurii de infringement.

„Comisia Europeană cere României să respecte cerinţele Directivei 2008/50/ECon referitoare la calitatea aerului înconjurător, un aer mai curat pentru Europa şi o evaluare fiabilă, şi să informeze opinia publică şi să raporteze în privinţa gravităţii poluării aerului.

În special, România nu a reuşit să respecte limitele maxime admise de dioxid de azot (NO2 ) în Bucureşti, Braşov, Iaşi, Cluj-Napoca şi Timişoara, şi nu a luat măsurile adecvate pentru a păstra cât mai scurte posibile perioadele în care s-au înregistrat depăşiri, precizează Executivul comunitar. De asemenea, Comisia Europeană caută să clarifice monitorizarea adecvată a concentraţiilor de dioxid de azot (NO2) în Bucureşti. Concentraţiile ridicate de dioxid de azot pun în pericol sănătatea oamenilor”, arată Comisia Europeană.

Pe data de 30 aprilie 2020, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) a publicat Hotărârea privind condamnarea României pentru nerespectarea Directivei 2008/50/CE a Parlamentului European şi a Consiliului, privind calitatea aerului înconjurător şi un aer mai curat pentru Europa. Documentul se referă la depăşiri ale limitelor maxime admise pentru PM10, în Bucureşti, dar şi la problemele pe care le înregistrează ţara noastră în procesul de combatere a poluării.

Primarul Boc, explicaţii la Ministerul Mediului

Ca o consecinţă a scrisorii Comisiei Europene, primarii municipiilor Bucureşti, Braşov, Cluj-Napoca, Iaşi şi Timişoara au fost invitaţi să discute cu ministrul Mediului planurile şi calendarul de măsuri pe care le vor lua pentru a limita emisiile de dioxid de azot (NO2), în condiţiile în care Comisia Europeană a demarat procedura de infringement împotriva României din cauza depăşirilor constante ale concentraţiilor de NO2 în aceste oraşe.

Bolile grave provocate de dioxidul de azot

Dioxidul de azot este un gaz toxic. Cele mai proeminente surse de dioxid de azot sunt motoarele cu combustie internă care ard combustibili fosili. Dioxidul de azot poate fi rezultatul traficului auto.

În spațiile închise expunere apare de la fumul de țigară, încălzire pe baza de butan și kerosen și de la sobe.

Emisiile în atmosferă nu numai că distrug natura vie, dar afectează în mod negativ sănătatea umană. Ele pot modifica însăşi proprietăţile atmosferei, ce poate duce la consecinţe ecologice şi climatice nefaste.

Poluanţii din atmosferă variază în funcţie de natura lor, concentraţie cît şi de durata acţiunii lor asupra organismului uman, provocînd astfel consecinţe grave.  Specialiştii în medicină şi ecologie au stabilit o legătură directă între degradarea mediului şi creşterea numărului de persoane care suferă de alergii, astm, cancer şi alte boli.

Poluanţii principali care acţionează negativ asupra oragnismului uman sunt: oxizii de azot, dioxidul de sulf, ozonul troposferic, monoxidul de carbon, aldehida formică, fenolii, pulberile în suspensie (PM10 şi 2,5 mkm).

Cei mai afectaţi sunt copiii

Oxizi de azot (NO, NO2) sunt responsabili pentru ploile acide care afectează suprafaţa terestră şi ecosistemul acvatic. Sunt responsabili pentru formarea smogului, a ploilor acide, deteriorarea calităţii apei, efectului de sera, reducerea vizibilităţii în zonele urbane.

Dioxidul de azot este cunoscut ca fiind un gaz foarte toxic atât pentru oameni cât şi pentru animale (gradul de toxicitate al dioxidului de azot este de 4 ori mai mare decât cel al monoxidului de azot). Expunerea la concentraţii ridicate poate fi fatală, iar la concentraţii reduse afectează ţesutul pulmonar.

Populaţia expusă la acest tip de poluanţi poate avea dificultăţi respiratorii, iritaţii ale căilor respiratorii, disfuncţii ale plamânilor. Expunerea pe termen lung la o concentraţie redusă poate distruge ţesuturile pulmonare ducând la emfizem pulmonar. Persoanele cele mai afectate de expunerea la acest poluant sunt copiii.

(MaAv)


Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

2 Comentarii

2 Comments

  1. Roman Mariana Geta

    martie 19, 2021 la 11:30 am

    Foarte frumos! Ar fi excelent dacă s-ar putea să aplicăm în toată țară, măcar 1(una) zi pe lună.Doamne Ajută tuturor!

  2. Paul Peter

    martie 19, 2021 la 11:44 am

    avem o evaluare din partea institutiilor abilitate cu nivelul poluării in Cluj Napoca? sau doar aruncam niste supoziții pe piața…

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *



Vezi cele mai interesante video Cluj24.ro


ADMINISTRAȚIE

Emil Boc a prezentant calendarul realizării Centurii Metropolitane a Clujului

Publicat

Primarul Emil Boc a anunțat, miercuri, în cadrul ședinței Consiliului Local că la finalul lunii octombrie se va obține ”ultima piesă” din documentația de avizare a Centurii Metropolitane, acordul de mediu.

După aceea, proiectul va fi introdus la aprobare în Guvern, cu indicatorii tehnico-economici propuși.

Centura este prognozată să se realizeze din Programul Operațional de Transporturi, din fonduri europene, program care încă nu a fost declanșat.

Titular al proiectului va fi Guvernul României.

Potrivit lui Emil Boc, în noiembrie urmează să intre proiectul pe masa Guvernului, după care Executivul trebuie să organizeze licitația de execuție.

Inițial se anunța că toate studiile necesare vor fi încheiate în această vară.

Citește mai departe

ACTUALITATE

Emil Boc: Vor fi 570 de locuri în plus la creșele din Cluj-Napoca, din septembrie

Publicat

Primarul Emil Boc a anunțat, miercuri, că din 1 septembrie vor fi disponibile încă 570 de locuri la creșele din Cluj-Napoca, pe lângă cele 642 existente astăzi.

Edilul a primit promisiunea că din luna septembrie se va elimina regula distanțării sociale din creșe, care va aduce în plus încă 224 de locuri. Deja ar fi pregătit ordinul de ministru pentru publicare în Monitorul Oficial.

De asemenea, Primăria Cluj-Napoca mai face 32 de angajări care vor permite activarea a încă 352 de locuri în creșă.

Astfel, din 1 septembrie la Cluj-Napoca vor fi disponibile 1397 de locuri în creșe.

Încă 90 de locuri se vor debloca după finalizarea creșei de pe strada Meziad, până la sfârșitul anului 2021.

Și Hubul educațional din Borhanci, pentru care primarul Emil Boc a semnat, ieri, contractul în vederea realizării Planului Urbanistic Zonal, va cuprinde o creșă nouă.

Încă 3 creșe vor fi construite în zona Iris, de către privați, în urma proceselor de restructurare urbană.

O creșă nouă se va realiza și pe strada Parcul Feroviarilor, cu o capacitate de 52 de locuri.

Și pe strada Câmpului se va construi o creșă, cu încă 90 de locuri.

Primarul nu a scăpat oportunitatea să ceară, din nou, primarilor din localitățile învecinate, ”să se molipsească” și să amenajeze creșe.

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

Parcul Primăverii ajunge pe masa Consiliului Local în 2 luni. Benzinăria din Mănăștur va fi desființată

Publicat

În luna aprilie a acestui an a avut loc dezbaterea publică privitoare la viitorul Parcului Primăverii. Acesta va fi cel mai modern centru de cartier din Mănăștur, poate chiar din municipiu. Și cel mai important, va fi un centru verde, o adevărată oază de relaxare, care va fi dotată inclusiv cu grădină pluvială și amfiteatre.

Primăria are deja în lucru Studiul de Fezabilitate, iar zona a fost cadastrată. Vor fi modernizate și circulațiile pe toate străzile din jurul Parcului Primăverii. Străzile Ion Meșter și Emil Cioran vor deveni suprafețe de tip shared space, dotate cu mobilier urban nou și aliniament de arbori.

Cheia pentru deblocarea proiectului a fost desființarea benzinăriei, pentru care Primăria a găsit în cele din urmă o soluție.

Viceprimarul Dan Tarcea a precizat pentru Cluj24 că în termen de 2 luni Parcul Primăverii va ajunge pe masa consilierilor locali, pentru aprobarea Studiului de Fezabilitate. Apoi urmează scoaterea la licitație a lucrărilor de proiectare și execuție.

Parcul va crește după reamenajare cu 25%, iar numărul arborilor aproape se va dubla. Suprafața aleilor pietonale va crește de la 6000 la 9000 de mp și vor fi amenajate puncte gospodărești îngropate.

Prin eliminarea benzinăriei existente și a tronsonului străzii Almașului din dreptul grădinii publice, se asigură continuitatea spațiului verde al parcului, astăzi fragmentat de cele două amenajări. Pe locul aferent acestor două funcțiuni se propune amenajarea unei pajiști urbane alături de o grădină pluvială cu vegetație specifică zonelor umede. Spațiul din jurul grădinii pluviale se amenajează cu un amfiteatru cu gradene pentru odihnă și relaxare, iar pajiștea urbană va fi dotată cu șezlonguri urbane

Va crește și numărul locurilor de parcare disponibile și se vor amenaja stații de încărcare pentru mașini și biciclete electrice.

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

VIDEO&FOTO/ Imagini SPECTACULOASE. Cum arată unul dintre cele mai impresionante proiecte de INFRASTRUCTURĂ

Publicat

De

Viaductul Tălmăcel, de pe tronsonul dintre Sibiu și Boița este cea mai amplă lucrare de pe Autostrada Pitești-Sibiu. Construcția acestuia reprezintă unul dintre cele mai impresionante proiecte de construcție din țară.

Viaductul are o lungime de 650 de metri și cu o înălțime a picioarelor de până la 30 de metri, iar acest pod casetat și executat în consolă, cu 8 deschideri, este construit după cele mai noi standarde în domeniu, arată ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă.

Acesta a făcut publice și imagini cu viaductul și stadiul lucrărilor, pentru „pasionații de infrastructură” și nu numai.

 

Cătălin Drulă a precizat că acest segment, care leagă Sibiul de Boița, mai cuprinde:

  • încă un viaduct, la Tălmaciu, cu 10 deschideri și lung de 400 de metri;
  • 2 noduri rutiere;
  • 2 spații de servicii;
  • 27 de poduri și pasaje;
  • 27 de podețe

Lucrările pe lotul I al A1, finalizate în avans

„Săptămâna aceasta începe asfaltarea pe tronson. Stadiul lucrărilor pe lotul 1 al A1 Pitești-Sibiu este de 46%, iar acestea vor fi încheiate în avans – în 2022, conform termenelor asumate de constructor – mai ales că acest șantier este deblocat integral”, a spus ministrul Transporturilor.

Filmările, din dronă, sunt de pe calalul de Youtube al lui Ioan Adrian Gica

 

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

    Publicitate
    Publicitate