ACTUALITATE
Sondaj PNL: 67% dintre români sunt de acord cu comasarea alegerilor. Banii economisiți înseamnă 52 de kilometri de autostradă
67% dintre cetățenii cu drept de vot ar fi de acord cu comasarea alegerilor din anul 2024, potrivit unui sondaj de opinie realizat de PNL. Peste un an, în România ar urma să se organizez patru runde de alegeri, iar liberalii invocă și costurile rundelor electorale, dar și apariția unei „oboseli” electorale în propunerea de comasare.
Un sondaj realizat de PNL indică faptul că un procent de 67% dintre români și-au exprimat preferința pentru cuplarea unor runde de alegeri. Asta înseamnă că două treimi dintre cetățenii cu drept de vot sunt de acord cu organizarea unor alegeri la comun, potrivit Mediafax.
Sondaj PNL: 67% dintre români sunt de acord cu comasarea alegerilor. Banii economisiți înseamnă 52 de kilometri de autostradă
Conform aceluiași sondaj, 70% dintre respondenți spun că nu ar fi confuzi în situația în care li s-ar înmâna 6 buletine de vot.
Surse din cadrul PNL au declarat, pentru Mediafax, că cetățenii sunt cei care nu doresc patru chemări la urne (cinci, incluzând eventualul tur doi al prezidențialelor) în decursul unui an, ci organizarea unor alegeri la comun.
Potrivit surselor citate, organizarea simultană a alegerilor costă mult mai puțin decât organizarea lor separată.
Peste jumătate de miliard de euro pentru alegerile din 2024
Liberalii citează date AEP, potrivit cărora alegerile europarlamentare 2019 (la comun cu un referendum) au costat 47 milioane euro, prezidențialele din 2019 au costat 150 milioane euro, localele 2020 – 195 milioane euro, iar parlamentarele 2020 au costat 124 milioane euro.
„În total, ultimele patru runde de alegeri au costat aproximativ 516 milioane euro. Așadar, organizate separat, aceste patru alegeri ar consuma peste jumătate de miliard de euro din bani publici. Dacă unele dintre ele s-ar organiza la comun, cheltuielile ar fi optimizate și s-ar putea economisi aproximativ jumătate din această sumă: aproximativ 260 milioane euro.
Ca să avem o imagine de ansamblu, în România, costul unui kilometru de autostradă dintr-o zonă de câmpie este de 5 milioane euro, într-o zonă deluroasă este de 7-8 milioane euro, iar într-o zonă montană de 25-28 milioane euro. Cu 260 milioane euro s-ar putea construi 52 km de autostradă la câmpie, 33-37 km într-o zonă deluroasă, ori 9-10 km de autostradă montană. Costul primelor trei spitale regionale: 490 milioane spitalul din Iași, 540 milioane euro cel din Cluj și 603 – cel din Craiova. Așadar, cu 260 milioane euro se poate acoperi jumătate din costul unui spital regional. Așadar, prin contopirea datelor de organizare a alegerilor, costurile ar fi reduse semnificativ”, mai spus sursele liberale.
De asemenea, liberalii invocă și o instabilitate politică.
„Trecerea de la o rundă de alegeri la alta, în scurt timp, poate însemna un randament redus și în interiorul instituțiilor, atât din punct de vedere al funcționării efective din cauza schimbărilor succesive care au loc în urma alegerilor (primari, consilieri locali, județeni, miniștri, parlamentari), cât și în ceea ce privește implicarea resursei umane din mai multe instituții în procedurile efective de alegeri.
Într-o organizare separată, acest lucru ar duce la alegeri din două în două luni (pentru a fi timp de campanie electorală și de încheierea procesului electoral + pre-campanie), la care se adaugă și turul al doilea prezidențial, organizat la două săptămâni după primul. În ansamblu, anul 2024 ar avea patru luni și jumătate de campanie electorală oficială, plus alte patru luni de pre-campanie (în care campania este neoficială, dar candidații au deja un comportament cvasi-electoral). În total: 8 luni și jumătate de perioadă în care interesul electoral primează. Blocajul instituțional sau focusarea pe activitățile electorale ar putea fi evitate prin organizarea mai multor runde de alegeri la o dată comună”, spun liberalii.
Totodată, un alt argument pentru comasarea alegerilor de anul viitor în reprezintă securitatea.
„România nu își permite să fie vulnerabilă în contextul regional de acum în care atitudinea fermă a autorităților române față de provocările de pe plan internaționale trebuie să fie la cote maxime. Suntem vecini cu o țară aflată în război, iar situații care necesită o reacție rapidă și fermă pot să apară oricând. Perioadele de incertitudine politică internă trebuie să fie restrânse la minimum posibil. Procesele electorale interne pot genera instabilitate politică care, ulterior, afectează securitatea într-o regiune”, menționează sursele PNL.
Prea multe alageri duc la absenteism
Liberalii afirmă că organizarea separată a alegerilor ar duce la o „oboseală” electorală, respectiv o scădere a prezenței la vot.
„Patru runde de alegeri într-un timp foarte scurt poate genera o scădere gravă a interesului alegătorilor, urmând ca istoria să consemneze un eventual nou record negativ de prezență. Un asemenea semnal ar fi foarte grav pentru democrația românească, deoarece unii alegători ar putea considera că prezența lor nu este necesară. În acest mod, alegerile viitoare vor prezenta un interes și mai scăzut, iar reprezentativitatea aleșilor ar putea fi foarte ușor contestată, iar orice tentativă de fraudă ar avea un impact major ca urmare a prezenței scăzute.
În România, venirea la urne depinde de mulți factori care nu întotdeauna țin de oferta electorală: starea vremii, starea de spirit a alegătorului, aglomerarea programului personal din acea zi de duminică etc. Alegătorul pune în balanță interesul pentru exprimarea votului cu depășirea acestor obstacole (sau a cumulului lor). Dacă sumei acestor obstacole li se adaugă și faptul că a mai fost prezent deja la alte runde electorale, atunci este posibil ca efectul să fie unul negativ, cauzând absenteismul”, conchid sursele citate.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
ECONOMIE
Ce firme modernizează Palatul de Justiție Cluj-Napoca. Valoarea contractului, 67 de milioane de euro
Asocierea Bog’Art (lider) – Athenaeum Construct – Popp & Asociatii, ACI Cluj – UTI Construction and Facility Management – Electroproiect, alaturi de Schindler Romania, ca subcontractant, a castigat contractul de modernizare a clădirii Palatului de Justitie Cluj-Napoca, în urma licitației organizate de Curtea de Apel Cluj, arată agendaconstrucțiilor.ro.
Valoarea de atribuire a lucrarilor de proiectare si executie este de 333 milioane de lei (circa 67 milioane de euro), iar durata de implementare este stabilita la 36 de luni.
Constructia existenta este alcatuita din trei tronsoane, cu regim de inaltime diferit: P (Parter)/ S+P+1E/ P+2E/ S+P+2E/ S+P+2E+M/ P+3E/ S+P+3E si o suprafata desfasurata totala de 23.605 mp.
Proiectant general este compania Popp & Asociatii, proiectant de specialitate – Architecture & Art Studio, ambele din Bucuresti, iar societatea Geocam Test & Drill, din Cluj-Napoca, a elaborat studiul geotehnic.
Ce lucrări se desfășoară
”Conform Caietului de sarcini, vor fi realizate lucrari de desfacere a peretilor existenti si realizarea unora noi, modificarea dimensionala/ umplerea/ deschiderea unor noi goluri pentru ferestre si usi, reamenajarea zonelor de acces in cladire, realizarea unor noi scari de circulatie interioare, montarea unor instalatii suplimentare de lifturi, schimbarea de destinatie a zonei de Penitenciar in zona de Birouri, refacerea integrala a acoperisului, reamenajarea curtilor interioare, precum si demolarea extinderilor ulterioare constructiei initiale, cu regim de inaltime P (Parter)”, se arată în document.
De asemenea, este necesara realizarea tuturor masurilor de siguranta la incendiu, pentru intreg ansamblul Palatului de Justiție, iar din punct de vedere energetic si al sustenabilitatii, se impune realizarea unui audit energetic, in urma caruia sa fie luate masuri de reducere a consumului de energie.
În plus, este necesara restaurarea si conservarea componentelor artistice si readucerea cladirii la forma si volumetria initiale, recuperarea imaginii originale, avand in vedere faptul ca ansamblul a fost construit intre anii 1900-1902 si reprezinta o etapa deosebit de importanta a patrimoniului arhitectural istoric al orasului.
Pe langa aceste lucrari, tema de arhitectura propune constructii noi amplasate in curtile interioare 4 si 5. In curtea 3 sunt propuse panouri fotovoltaice, care se vor monta pe acoperisul copertinelor noi.
CULTURA
FOTO. Fost jurnalist clujean, ales președinte executiv al Societății ”Avram Iancu”, filiala Montreal
Fostul jurnalist clujean Adrian Ardelean, în prezent realizator al emisiunii ”Ora Românească” de pe postul de radio canadian CFMB, a fost ales, zilele trecute, președinte executiv al Societatii cultural patriotice „Avram Iancu”, filiala Montreal.
Acesta a precizat că în cadrul filialei s-a discutat, cu prilejul unei vizite la Montreal a lui Gheorghe Chindris, vicepresedinte al Societatii Avram Iancu la nivel national si responsabil de filialele din diaspora, despre reactivarea/revitalizarea filialei din Canada si imbunatatirea activitatii ei.
”S-au adoptat, in consens, cateva masuri care – se spera – vor duce la imbunatatirea activitatii filialei, la cresterea numarului de membri al acesteia si a vizibilitatii in cadrul comunitatii romanesti.
Astfel, presedintele de pana acum al filialei, Ileana Anghel-Mester, a primit titlul de „presedinte de onoare al filialei Avram Iancu – Montreal”, iar in functiile de conducere au fost alesi si confirmati avocat Calina Bala – vicepresedinte si responsabil cu problemele juridice, Elena Bute – sotia fostului boxer Lucian Bute, ca presedinte al organizatiei de femei si subsemnatul Adrian Ardelean ca presedinte executiv”, a spus fostl jurnalist clujean.
Adrian Ardelean a explicat ca a sprijinit si promovat cat i-a stat in putinta activitatile Societatii Avram Iancu atat la nivel national cat si la nivel de filiala, cel mai recent eveniment la care a participat fiind dezvelirea bustului lui Avram Iancu din orașul Canton, din statul american Ohio.
Membrii filialei Montreal
”De aici incolo, ramane sa vedem cum facem pentru a duce mai departe activitatea filialei si de a o face cat mai cunoscuta, apreciata si respectata in comunitatea romaneasca si printre ascociatiile din cadrul acesteia.
Noah, gata? Noah, hai!”, a mai spus Ardelean.
La reuniunea filialei Montreal a Societății ”Avram Iancu” au mai fost prezenți Lucian Bute, Adrian Diaconu, Ionut Leonard Voicu (presedintele ACSR si Cenaclul Eminescu), Diana Haiduc (presedinte ACR) si Kirschner Csaba (artist plastic). Printre noii membri ai asociațieis e numără Horea Cadiș, Florin Sălăjan, Emil Cătălin Ghiolțan, Ioan Suciu, Mihai Roman, Codrut Carvatchi, Ionel Deac, Ioan Rotaru si Carmen Rotaru, Gheorghe Borș si Simona Lisan.
EDUCATIE
Elevii care au obținut 10 la Evaluarea Națională și Bacalaureat vor primi bani de la Guvern. Care este suma
Fiecare elev care a a obținut media 10 la evaluarea națională, sesiunea 2024 va primi câte 2.000 de lei, iar cei care au primit media 10 la Bacalaureat vor primi câte 5.000 de lei, potrivit unui proiect de hotărâre de Guvern de pe ordinea de zi a ședinței de miercuri a Executivului, arată Mediafax.
„Se aprobă acordarea de stimulente financiare în valoare de 2000 de lei fiecărui absolvent al clasei a VIII-a care a obținut media 10 la evaluarea națională, sesiunea 2024”, potrivit proiectului Guvernul.
Conform sursei citate, fiecare absolvent de liceu care a obținut media 10 la examenul național de bacalaureat, sesiunea iunie-iulie 2024, va primi câte 5.000 de lei.
Sumele necesare acordării stimulentelor financiare sunt prevăzute în bugetul Ministerului Educației, iar lista beneficiarilor stimulentelor financiare și modalitatea de acordare a acestora se aprobă prin ordin al ministrului Educației.
La nivelul județului Cluj au fost obținute 4 medii de 10 la Bacalaureat, dintre care 2 după contestații, dar niciuna la Evaluarea Națională.
EDUCATIE
Profesorii se pot înscrie la examenul de DEFINITIVAT până în 10 octombrie. Care este calendarul examenului
Ministerul Educației a stabilit calendarul examenului de definitivat 2025. Profesorii se pot înscrie până în 10 octombrie, iar în 8 iulie 2025 este programată proba scrisă.
Ordinul ministrului Educației nr. 6.614 din 11 septembrie 2024 a fost publicat în Monitorul Oficial, potrivit edupedu.ro.
Profesorii se pot înscrie la examenul de DEFINITIVAT până în 10 octombrie. Care este calendarul examenului
Prin concursul de definitivat, cadrele didactice cu cel puțin un an de vechime în învățământ dobândesc titlul de profesor cu drept de practică în învăţământul preuniversitar. Examenul este obligatoriu pentru obținerea gradelor didactice, scrie Alba24.ro.
Anul acesta, proba scrisă a fost în 24 iulie.
Potrivit calendarului pentru examenul de anul viitor, proba scrisă va fi în 8 iulie. Inspecțiile de specialitate vor fi susținute până în 30 mai.
Calendarul examenului
Până la 10 octombrie 2024: Înscrierea candidaților la unitățile de învățământ
1—11 octombrie 2024: Emiterea deciziilor de constituire a comisiilor de examen județene/Comisiei de examen a municipiului București
14—25 octombrie 2024: Transmiterea dosarelor de înscriere la inspectoratul școlar, verificarea și avizarea acestora, conform graficului elaborat și comunicat de fiecare inspectorat școlar. Înștiințarea candidaților cu privire la admiterea sau respingerea dosarului de înscriere
Până la 30 mai 2025: Efectuarea inspecțiilor de specialitate:
– prima inspecție de specialitate până la 7 februarie
– a doua inspecție de specialitate până la 30 mai.
2—13 iunie 2025: Completarea dosarelor și validarea datelor de înscriere existente în aplicația informatică specifică
8 iulie 2025: Susținerea probei scrise
15 iulie 2025: Afișarea rezultatelor inițiale
15—16 iulie 2025: Înregistrarea contestațiilor
16 iulie—20 iulie 2025: Soluționarea contestațiilor
21 iulie 2025: Afișarea rezultatelor finale
21—23 iulie 2025: Transmiterea la Ministerul Educației a tabelelor nominale cu rezultatele candidaților promovați
24 iulie—14 august 2025: Validarea rezultatelor examenului prin ordin al ministrului educației
În ordinul ME se menționează că afișarea rezultatelor inițiale, înregistrarea și soluționarea contestațiilor și afișarea rezultatelor finale pot fi stabilite la alte date față de cele menționate. Decizia aparține comisiei naționale de examen, în funcție de numărul candidaților înscriși în sesiunea 2025.