Connect with us

ACTUALITATE

Scrisoare a rectorului UBB Cluj către prim-ministrul României: Legislația națională nu ne ajută

Publicat


daniel david

Daniel David, rectorul Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca a redactat o scrisoare pentru Prim-ministrul Florin Cîțu. În document se cere sprijinul pentru o modificare fundamentală de arhitectură și viziune în legislația relevantă pentru relația dintre universități și mediul socio-economic. Rectorul a enumerat și câteva probleme cu care universitățile din România se confruntă.

Scrisoarea semnată de rectorul Daniel David

Universităților românești, pe bună dreptate, li se cere, atât de către autorități, cât și de către societate, performanță academică în toate cele trei misiuni ale unei universități moderne: (1) educație, (2) cercetare-dezvoltare-inovare (CDI) și (3) relația cu societatea/mediul socio-economic. Dar toată lumea trebuie să conștientizeze că în lumea modernă relația eficientă cu mediul socio-economic se poate face doar în condițiile în care există dinamism și se pot crea avantaje competitive, altfel relația rămâne o formă fără fond neeficientă.

Din păcate, legislația națională nu ne ajută în acest sens, ba este chiar contradictorie (unele legi încurajează relația, altele o descurajează și chiar o „vânează pentru a o pedepsi”) și ambiguă, descurajând universitățile în relația cu mediul socio-economic și interferând astfel chiar cu componenta educațională și de CDI. Spre exemplu, în CDI nu mai contează să faci lucrurile bine, ci trebuie să le faci bine (și chiar excelent) și să fii primul care le faci; acest lucru nu se poate realiza dacă legislația pe componentele de achiziții/economice/financiare nu ne ajută, ci ne încurcă.

Sprijin din partea prim-ministrului

În acest context, vă solicităm sprijinul pentru o modificare fundamentală de arhitectură și viziune în legislația relevantă pentru relația dintre universități și mediul socio-economic, dacă se dorește ca universitățile românești să fie competitive în relația cu acest mediu (altfel ne rămâne să ne focalizăm doar pe educație și CDI!). Asta pentru că performanța universităților românești, dacă i se creează condiții de realizare, are apoi un impact global, cumulativ, evolutiv și sustenabil în societate:

(1) Va crește prezența universităților românești în rankingurile internaționale;

(2) Prezența în ranking va atrage apoi resursă umană de calitate, cadre academice și studenți, atât internaționali (brain gain), cât și naționali (prevenind brain drain);

(3) Performanța va contribui la generarea de cunoaștere care să susțină apoi inovații incrementale sau disruptive în mediul socio-economic, oferind astfel avantaje competitive țării, cu impact pozitiv asupra bunăstării oamenilor;

(4) Universitățile formează specialiștii care lucrează în diverse domenii. Dacă aceștia nu sunt formați adecvat, cu un spirit modern și antreprenorial, domeniul nu va funcționa eficient, iar astfel ne condamnăm prezentul. Tot universitățile sunt cele care formează profesorii care ne educă copiii, generațiile viitoare. Dacă aceștia nu sunt formați în spiritul relației cu societatea modernă, ne condamnăm și viitorul.

(5) Componenta socio-economică bine realizată va putea apoi susține și demersuri științifice și culturale care nu sunt automat economice și care adesea costă, dar care permit nu doar ancorări în paradigmele actuale socio-economice, ci care schimbă reflexiv societatea și paradigmele socio-economice actuale. Altfel, acest cost revine din nou doar statului, care nu-l poate susține la nivelul dorit, nivel care să producă schimbările paradigmatice așteptate.

Problemele cu care se confruntă universitățile din România

Mai jos sunt enumerate spre exemplificare doar câteva aspecte majore care necesită decizii strategice în relația dintre universități și mediul socio-economic, cu impact legislativ (problemele/necesitățile exemplificate sunt reale, iar soluțiile propuse sunt posibile, noi având și formulări legislative concrete dacă ni se cer, fără ca asta să însemne că nu putem gândi și găsi și alte soluții poate mai bune):

Problema fondurilor

– fondurile obținute în cadrul sau în legătură cu parteneriatele universităților cu mediul privat nu au un regim special față de alte fonduri publice, ceea ce creează blocaje cu privire la angajarea acestor fonduri. Necesitate – crearea unui regim special de angajare a fondurilor provenite din colaborări cu mediul privat. Soluție – stabilirea unor excepții normative care să permită angajarea fondurilor dobândite direct din mediul privat sau prin colaborări cu mediul privat fără utilizarea mijloacelor generale de angajare a cheltuielilor publice. Exemplu: finanțările obținute prin sponsorizare sau prin împărțirea profitului dintr-o societate nu vor fi supuse reglementărilor privitoare la achiziții publice și finanțe publice.

– fondurile provenite din mediul privat, menite să susțină în mod direct programele de studii și activitatea de CDI din universități, sunt încă extrem de reduse. Necesitate – creșterea atractivității acordării de finanțări private pentru universități. Soluție – modificarea legislației fiscale, astfel încât finanțările acordate de mediul privat să se bucure de regimul de facilitate fiscală reală. Exemplu: sumele destinate susținerii programelor de studii devin eligibile pentru scutire de impozit, indiferent de plafon.

Problema cercetării, dezvoltării și inovării

– cercetarea-dezvoltarea-inovarea din universități necesită investiții rapide și dinamice în infrastructură și în servicii externalizate specifice, care sunt supuse regimului achizițiilor publice și fac foarte dificilă dobândirea lor în forma și la momentul dorit. Necesitate – facilitarea achizițiilor de produse și servicii necesare cercetării-dezvoltării-inovării, chiar în condițiile în care acestea sunt necesare pentru ca rezultatele CDI să fie apoi destinate comercializării. Soluție – stabilirea de excepții normative care să flexibilizeze regimul achizițiilor publice pentru necesarul de produse și servicii specifice destinate activităților de cercetare-dezvoltare-inovare din universități.

Problema contractelor comerciale

– încheierea de contracte comerciale având ca obiect exploatarea drepturilor de proprietate intelectuală sau comercializarea produselor inovative este adesea blocată de imposibilitatea stabilirii cotelor de participație corecte ce ar trebui să revină universităților publice, asigurând în același timp protecția acestora în raport cu controalele specifice instituțiilor publice. Necesitate – reglementarea, în sistem procentual orientativ, a cotelor de participație minimală la profitul rezultat din transpunerea rezultatelor cercetării în piața liberă. Soluție – elaborarea de acte normative care să prevadă participațiile minimale ce pot fi asumate de universități, precum și crearea unui mecanism normat care să asigure selectarea partenerului din mediul privat în mod simplificat, în baza autonomiei universitare, prin analiza necesităților universității în corelare cu strategiile de piață (promovare, vânzare) optime.

Problema capitalizării entităților de drept privat

– crearea unor entități de drept privat necesare orientării către piață (ex. spin-off-uri) nu este suficientă pentru universități atât timp cât capitalizarea acestor entități riscă să fie considerată nelegală sau neconformă. Necesitate – acordarea posibilității pentru universități de a capitaliza societățile comerciale înființate, iar resursele, odată puse la dispoziția entităților private, să se supună numai reglementărilor specifice, nu și celor destinate fondurilor publice, fără a exista riscul încadrării acestor operațiuni ca neadecvate. Soluție – adoptarea de norme care să garanteze un regim special deschis și neîngrădit de cheltuire a fondurilor avansate de universități către societățile comerciale pe care le creează singure sau prin asociere.

 

 



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

A SCĂZUT numărul pensionarilor în țară cu aproximativ 6.000, dar au crescut PENSIILE

Publicat

cupon pensie 768x433

Românii au primit pensii mai mari în perioada iulie-septembrie 2024, cu o creștere medie de 6,4%. Pensia medie a ajuns la 2.582 de lei, potrivit celor mai recente date statistice. Numărul pensionarilor din România a scăzut cu 6.000. Diferențele între județe sunt foarte mari.

În trimestrul III 2024, numărul mediu de pensionari a fost de 4.965 mii persoane, în scădere cu 6 mii persoane faţă de trimestrul II 2024, arată datele publicate joi de către INS.

Numărul mediu de pensionari de asigurări sociale de stat a fost de 4.597 mii persoane, în scădere cu 2 mii persoane faṭă de trimestrul precedent.

A SCĂZUT numărul pensionarilor în țară cu aproximativ 6.000, dar au crescut PENSIILE

Pensia medie lunară (determinată luând în calcul sumele pentru pensiile tuturor categoriilor de pensionari – de asigurări sociale, invaliditate, urmaș etc.- plătite de casele de pensii a fost de 2.582 lei, în creṣtere cu 6,4% faṭă de trimestrul precedent.

Pensia medie de asigurări sociale de stat a fost de 2.459 lei, iar raportul dintre pensia medie nominală netă de asigurări sociale de stat pentru limită de vârstă cu stagiu complet de cotizare (fără impozit ṣi contribuṭia de asigurări sociale de sănătate) şi câştigul salarial mediu net a fost de 53,5% (comparativ cu 50,4% în trimestrul precedent).

Indicele pensiei medii reale faţă de trimestrul precedent, calculat ca raport între indicele pensiei nominale pentru calculul pensiei reale şi indicele preţurilor de consum a fost de 105,1%.

Trimestrul III 2024 comparativ cu trimestrul III 2023:

Numărul mediu de pensionari a scăzut cu 14 mii persoane, iar cel al categoriei aparținând asigurărilor sociale de stat a scăzut cu 4 mii persoane.

Pensia medie lunară și pensia medie de asigurări sociale de stat au crescut comparativ cu același trimestru al anului precedent, cu 22,0% , respectiv cu 22,5%.

Trimestrul III 2024 comparativ cu trimestrul II 2024:

Numărul mediu de pensionari a fost în scădere cu 6 mii persoane faţă de trimestrul precedent, iar numărul mediu de pensionari de asigurări sociale de stat a fost în scădere cu două mii persoane.

Pensia medie lunară ṣi pensia medie de asigurări sociale de stat au crescut faṭă de trimestrul precedent, cu 6,4% ṣi respectiv cu 7,3%.

Trimestrul III 2024

Pensionarii de asigurări sociale deţin ponderea majoritară (99,98%) în numărul total de pensionari.

Pensionarii de asigurări sociale de stat reprezintă 92,6% în totalul celor de asigurări sociale. Pe categorii de pensii, dintre pensionarii de asigurări sociale, numărul pensionarilor pentru limită de vârstă a fost preponderent, reprezentând 80,2%, urmaţi de pensionari cu pensiile de urmaş cu o pondere de 9,6% şi de pensionari cu pensii de invaliditate, care au reprezentat 8,0%. În categoria pensionarilor de asigurări sociale, cele mai mici ponderi le-au avut pensionarii cu pensii anticipate parţial, cu o pondere de 2,1% şi pensionarii cu pensii anticipate, a căror pondere a fost de numai 0,1%.

„Pensia medie de asigurări sociale de stat a variat cu discrepanţe semnificative în profil teritorial”

Raportul dintre numărul mediu al pensionarilor de asigurări sociale de stat şi cel al salariaţilor a fost de 8 la 10; acest raport prezintă variaţii semnificative în profil teritorial, de la numai 4 pensionari la 10 salariaţi în Municipiul Bucureşti şi judeṭul Ilfov, la 14 pensionari la 10 salariaţi în judeṭul Vaslui, respectiv la 15 pensionari la 10 salariaṭi în judeţul Teleorman.

Pensia medie de asigurări sociale de stat a variat cu discrepanţe semnificative în profil teritorial, ecartul dintre valoarea minimă şi cea maximă fiind de 1.255 de lei (1.945 lei în judeţul Botoṣani, 1968 lei în judeṭul Vrancea, 1.978 lei în judeṭul Giurgiu faţă de 3.200 lei în judeṭul Hunedoara, 3.117 lei în Municipiul Bucureşti ṣi 2.897 lei în judeṭul Gorj).

Numărul total al beneficiarilor prevederilor OUG3nr.6/2009 privind instituirea pensiei sociale minim garantate (în prezent – indemnizaţie socială) , în trimestrul III 2024, a fost de 1.072,2 mii persoane, din care:

– 973,6 mii persoane din sistemul asigurărilor sociale de stat, reprezentând 21,2% din totalul pensionarilor din această categorie

– 93,8 mii persoane din rândul pensionarilor proveniţi din fostul sistem pentru agricultori, reprezentând 65,3% din totalul acestora

– 4,8 mii persoane din sistemul militar, reprezentând 2,2% din totalul acestei categorii.

Citește mai departe

EVENIMENT

Cupa României: Rapid – CFR Cluj, 0-2. Ambele echipe și-au atins SCOPUL

Publicat

cupa romaniei

CFR Cluj a jucat, joi seara în Cupa României, pe Rapid, în Giulești. Bucureștenii erau deja calificați, în timp ce clujenii aveau nevoie de victorie. După un meci controlat de clujeni, aceștia câștigă cu 2-0, goluri marcate de Kamara (min.17) și Fică (min.82). CFR câștigă grupa și va juca în sferturi cu CSU Craiova.

Echipele de start:

Rapid: Ungureanu – Manea, Ignat, Kait – A. Dobre, Grameni, Vulturar, Micovschi – Gojkovic – Jambor, Burmaz
Rezerve: Aioani, Pașcanu, Hasani, Petrila, Săpunaru, Borza, Emmers, Braun, R. Pop
Antrenor: Marius Șumudică

Cupa României: Rapid – CFR Cluj, 0-2. Ambele echipe și-au atins SCOPUL

CFR Cluj: Hindrich – F. Iacob, Graovac, M. Ilie, Camora – Artean, Tachtsidis, K. Keita – Deac, P. Michael, Kamara
Rezerve: Pânzaru, Abeid, Bolgado, L. Munteanu, Korenica, Mogoș, Fică, Djokovic, Postolachi
Antrenor: Dan Petrescu

Stadion: Giulești
Arbitru: Szabolcs Kovacs (Carei – Satu Mare) / A1: Vasile Marinescu (București) / A2: Adrian Vornicu (Iași) / R1: Andrei Antonie (București) / Observator arbitri: Andrei Ioniță (București) / Delegat joc: Miodrag Daniel Mihai (București)

Încâlcite sunt căile Cupei. Locul râvnit în această grupă este al doilea. Asta pentru că ar evita CSU Craiova în sferturi. Ca atare, Rapid a început meciul cu echipa a doua spre a treia, în timp ce CFR a folosit echipa a doua spre prima.

Scăpată de stresul Petrescu de pe bancă, suspendat, clujenii s-au aruncat spre poarta tânărului Ungureanu. Atâta doar că rezervele Rapidului vor să-și demonstreze valoarea și se ambiționează să-i țină piept adversarului.

Golul vine în min.17, când Kamara ia o acțiune pe cont propriu și înscrie pentru 0-1. Același Kamara ratează cu poarta goală câteva minute mai târziu, după o acțiune excelentă a lui Michael.

Cea mai mare ocazie a Rapidului vine în min.36, când Jambor scapă singur cu Hindrich însă clujeanul respinge cu piciorul.

Repriza a doua s-a desfășurat sub nota de dominare a Rapidului, CFR mulțumindu-se să conserve rezultatul și să mizeze pe contre.

Cele mai mari ocazii au loc în min.56, pentru Rapid, când Dobre șutează bine dar se opune Hindrich, respectiv în min.57, când Michael reia cu capul pe lângă poartă o centrare a lui Kamara.

Golul de 0-2 vine în min.82, când Fică profită de o pasă înapoi a lui Kait și de o gafă a lui Ungureanu și înscrie.

Scop atins pentru ambele echipe, Rapid urmând să joace cu Metalul Buzău, în timp ce CFR se califică la rândul ei și va întâlni pe Craiova.

Notele Cluj24:

Hindrich 8 – F. Iacob 6, Graovac 6, M. Ilie 6, Camora 7 – Artean 5, Tachtsidis 6, K. Keita 7 – Deac 6, P. Michael 6, Kamara 8, Bolgado, L. Munteanu 5, Fică 7, Djokovic 6, Postolachi 5

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

Propunere inedită pentru descongestionarea traficului din Cluj: Semaforul cu galben înainte de verde

Publicat

O propunere interesantă a fost semnalată de un clujean pe aplicația MyCluj: introducerea culorii galben la semafor după roșu, pentru a pregăti șoferii înainte de pornire pe verde.

Potrivit clujeanului care a depus sesizarea, acest sistem ar fi de mare ajutor pentru reducerea întârzierilor cauzate de șoferii care reacționează lent la schimbarea culorii semaforului.

„Ar fi de mare folos să introduceți la toate semafoarele din Cluj și galben după roșu pentru a pregăti mai bine șoferii adormiți de pornire pe verde. La unii le ia 3-4 secunde să bage în viteză și să pornească. În toate țările europene este așa ceva”, a scris acesta pe 18 decembrie 2024, pe aplicația de sesizări a primăriei.

Propunerea figurează ca fiind „în lucru” și Primăria urmează să analizeze fezabilitatea acestei soluții. Dacă va fi adoptată, Clujul ar deveni primul oraș din România care implementează semaforizarea cu galben intermediar, aliniindu-se astfel practicilor din unele țări europene.

Mai multe țări europene au introdus acest sistem

Semnalul galben înainte de culoarea verde le permite șoferilor să se pregătească pentru pornire. Acest lucru poate reduce timpul de reacție, fluidizând traficul, în special la intersecțiile aglomerate.

În țări unde sistemul este deja folosit, rezultatele sunt pozitive. De exemplu, un studiu german din 2016 a arătat că folosirea galbenului intermediar pentru pornire reduce cu aproximativ 10-15% întârzierile cauzate de indecizia șoferilor.

Citește mai departe

CULTURA

FOTO. Dali, ghid prin ochelarii VR, la expoziția de la Casa Hintz din Cluj-Napoca. Sunt expuse peste 170 de lucrări

Publicat

De

Casa Hintz din Cluj-Napoca găzduiește, începând de joi, expoziția „Universul lui Salvador Dalí”,  considerată cea mai valoroasă colecție de sculpturi semnate de artistul spaniol Dalí, care reunește peste 170 de lucrări ale maestrului, incluzând sculpturi, litografii, miniaturi din aur și diamante, precum și o experiență unică de realitate virtuală. 

Evenimentul marchează și inaugurarea nivelurilor superioare recent restaurate ale Casei Hintz, un spațiu istoric emblematic al Clujului care găzduiește la parter Muzeul Farmaciei.

Organizatorul clujean Iancu Șerbănescu a declarat că expoziția a fost realizată într-un timp record de 5 săptămâni.

”Dali s-a inspirat în creația lui, suprarealism, din lumea viselor, iar expoziția este una deosebită. Aceasta cuprinde peste 70 de lucrări , cum ar fi litografii, grafică, gravuri, sculpturi, dar și miniaturi din aur și diamante”, a spus Șerbănescu.

De asemenea, vizitatorii beneficiază de o experiență inedită cu ajutorul ochelarilor VR, ghid fiind însuși artistul Dali.

Prețul biletelor

Expoziția va fi deschisă până în 30 aprilie 2025, programul de vizitare fiind de luni până vineri între orele 11-20 și sâmbătă-duminică între orele 10-20.

Prețul biletelor este este de 50 de lei pentru copii cu vârste cuprinse între 6-14 ani, 75 de lei pentru adulți, dar se vând și bilete pentru familii sau grupuri.

Expoziția ”Universul Salvador Dali” a fost văzută, la nivel mondial, de 12 milioane de persoane.

Salvador Dalí este un artist spaniol care a trăit între 1904- 1989, fiind pictor, sculptor, gravor, scenarist și scriitor, reprezentant de seamă al curentului suprarealist în artă.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax