Connect with us
Advertisement
Advertisement

EVENIMENT

Robotul da Vinci, cel mai avansat ROBOT chirurgical din lume a ajuns la Spitalul Medicover Cluj

Publicat


6

Spitalul Medicover Cluj își continuă dezvoltarea prin completarea investițiilor derulate până în prezent în secția de chirurgie, prin dotarea cu robotul da Vinci Xi, una din cele mai avansate tehnologii chirurgicale existente la ora actuală în lume.

1

Chirurgia robotică reprezintă la ora actuală cel mai modern, eficient și precis instrument folosit în întreaga lume pentru tratarea a numeroase afecțiuni medicale. Robotul chirurgical da Vinci Xi îi permite medicului chirurg să efectueze gesturi precise în timpul operației, privind disecția de mare acuratețe, milimetrică a leziunilor. Practic, nu robotul este cel care operează, ci medicul chirug realizează acest lucru, folosind consola prin intermediul căreia controlează instrumentele robotului cu care este operat pacientul și care transpun în timp real mișcările efectuate, facilitând accesul în zone anatomice înguste, greu accesibile prin abord deschis sau laparoscopic, limitând în acest fel lezarea structurilor sănătoase. În acest fel, medicul chirurg are posibilitatea de a explora 3D structurile anatomice cu o precizie milimetrică, putând face mișcări de 540 de grade.

2

Practic, folosirea robotului chirurgical da Vinci Xi înseamnă o optimizare a procedurilor chirurgicale efectuate minim invaziv, devenind astfel o soluție ideală în cadrul a multiple intervenții chirurgicale oncologice. Chirurgia robotică vine cu o serie de avantaje net superioare comparativ cu oricare alt tip de chirurgie, fiind utilizată cu preponderență în cancerul rectal inferior, gastric sau pancreatic, precum și în patologia onco-urologică (cancer renal, de prostată, de vezică urinară, limfadenoctomii pelvine sau retroperitoneale complexe). Spre deosebire de intervențiile chirurgicale efectuate laparoscopic, intervențiile chirurgicale realizate cu ajutorul robotului da Vinci Xi conduc și la reducerea semnificativă a riscului de recidivă în cazul afecțiunilor oncologice.

3

În acest context, Spitalul Medicover Cluj continuă seria evenimentelor de formare continuă prin găzduirea în perioada 21-22 octombrie 2022 a cursului de chirurgie robotică, organizat în parteneriat cu CLERU – Clubul de Laparoscopie, Endoscopie și Robotică Urologică.

„Chirurgia robotică reprezintă actualmente cea mai înaltă treaptă de dezvoltare tehnologică aplicată în urologia oncologică”

Personalități care au marcat direcția urologiei oncologice minim invazive vor fi prezente pentru a dezvălui cele mai bune practici în chirurgia robotică urologică. Printre specialiștii prezenți vor fi urologi cu reputație internatională precum Prof. Prasanna Sooriakumaran, Prof. Fabrizio dal Moro, Prof. Thomas Bschleipfer, prof Ioan Coman, Prof. Nicolae Crișan și Conf. Bogdan Petruț. Cursul va include prezentări de specialitate, robotul pentru exerciții de tip “dry lab”, consola pentru simulări practice și intervenții transmise live pentru participanții înscriși.

7

“Suntem deosebit de entuziaști să putem oferi noii generații de urologi primele cunoștințe și deprinderi practice despre chirurgia robotică în urologie. Chirurgia robotică reprezintă actualmente cea mai înaltă treaptă de dezvoltare tehnologică aplicată în urologia oncologică prin intermediul căreia operații care par sau sunt imposibil de realizat deschis sau laparoscopic devin posibile și în condiții de siguranță cu ajutorul robotului chirurgical. Complexitatea chirurgiei robotice necesită etape de pregătire care sunt uneori greu accesibile în tânăra generație, iar acest curs reprezintă o mână întinsă celor care au dorință și potențial în acest sens, dar nu au posibilitatea materială de a se specializa.

Cursul are o puternică componentă practică prin punerea la dispoziție de către organizatori a unei console cu simulator și a unui robot integral care poate fi folosit de cursanți pentru a exersa de la cele mai simple până la cele mai complexe mișcări chirurgicale. În plus, unii dintre cei mai bine cotați urologi robotici din Europa vor fi invitați să opereze alături de noi, iar aceste operații vor fi transmise 3D cursanților care vor putea interacționa în direct cu echipele operatorii.”, declară Conf. Dr. Bogdan Petruț.

5

„Medicover România își propune să ofere copiilor acces la tehnologia medical robotică”

Beneficiile aduse pacienților ca urmare a efectuării unei intervenții chirurgicale robotice sunt multiple:

– Inciziile efectuate sunt de foarte mici dimensiuni și, implicit, cicatricele post operatorii sunt reduse ca dimensiune

– Durerea post operatorie resimțită de către pacient este minimă

– Recuperarea post operatorie este una rapidă, conducând astfel la reluarea activităților obișnuite la scurt timp de la intervenție

– Diminuarea riscului de contactare a unei infecții și a altor riscuri asociate

– Mai puține zile de spitalizare

Săptămânile trecute au fost efectuate deja primele operații în cadrul Spitalului Medicover Cluj cu ajutorul robotului chirurgical da Vinci Xi.

4

”Suntem preocupați ca pacienții care ajung la Spitalul Medicover Cluj să poată avea în permanență acces la o echipă medicală integrată, de elită, care poate oferi servicii medicale complete și complexe, folosind aparatură și tehnologii de înaltă perfomanță. Așadar, am completat dotarea spitalului cu robotul da Vinci Xi, cel mai avansat robot chirurgical din lume la ora actuală, tocmai pentru că acest lucru înseamnă o continuare normală de dezvoltare pusă în practică de Spitalul Medicover Cluj cu scopul de a asigura cele mai bune condiții pacienților noștri.”, declară Dr. Radu Tudor Motocu, Director Medical.

Grupul Medicover urmărește în permanență să fie responsabil din punct de vedere social. Concret, la Cluj-Napoca și Oradea, Medicover Romania isi propune să ofere copiilor, indiferent de situația lor materială, acces la tehnologia medical robotică, cu ajutorul celor mai performante echipe de chirurgi. În premieră pentru un spital privat din Cluj Napoca, în curând va fi lansat un program în aceasta directie.

Contact Spitalul Medicover Cluj: Strada Principală, Nr. 323T, Suceagu 407062, Jud. Cluj Call Center: 0264 – 933 Programări online: https://programare.medicover.ro/spital-cluj; https://www.medicover.ro/spital-cluj

Despre Medicover România

Din 1995, Medicover România a devenit unul dintre cei mai importanți furnizori de pe piața serviciilor de sănătate private, cu o rețea de 26 de clinici în București și în țară, patru spitale generaliste: în București, la Oradea, Craiova și Cluj-Napoca, 28 de cabinete on-site și peste 250 de unități medicale partenere. Spitalele Medicover corespund celor mai înalte standarde medicale și deservesc o gamă largă de specialități medicale și chirurgicale. Pentru mai multe informatii, vizitati: www.medicover.ro

Medicover România face parte din grupul Medicover, companie internațională de servicii medicale și de diagnostic, înființată în anul 1995. Medicover operează o rețea extinsă de clinici, spitale, facilități de îngrijire specializată și laboratoare. Piețele principale ale Medicover sunt Polonia și Germania. În 2021, Medicover a avut venituri de 1.377 milioane de Euro și peste 38.000 de angajați. Pentru mai multe informații, vizitați: www.medicover.com



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

RECOMANDĂRILE ANPC pentru perioada 1 Mai – Sărbătorile de Paști

Publicat

oua pasti 2 ok

ANPC are câteva recomandări pentru populație, având în vedere că se apropie sărbătorile pascale și crește consumul de carne de miel, ouă, cozonaci și băuturi alcoolice.

„Pregătirile pentru ziua de 1 Mai și sărbătorile pascale reprezintă un moment de vârf pentru activitățile comerciale, de aceea Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) desfășoară acțiuni de control, în toată țara, pentru a verifica modul de comercializare a produselor specifice acestei sărbători.

Sunt vizate, în mod special, produsele alimentare de post, pește și preparate din pește, carne, în special carne de miel, preparate din carne, în mod deosebit micii, cozonac, produse de patiserie, ciocolată, produse din ciocolată, produse pe bază de cacao și grăsimi vegetale (tablete, figurine), vopsea de ouă, bere, vin și băuturi alcoolice.

Dat fiind dorința consumatorilor de a avea pe masă produsele preferate, conform tradiției, ANPC le face acestora câteva recomandări, pe care să le aibă în vedere atunci când își fac cumpărăturile.

·       La cumpărarea produselor din carne tocată, acordați atenție deosebită aspectului produsului!

–  Urmăriți modul de etichetare. Nu cumpărați produse preambalate neetichetate, iar pentru cele comercializate vrac este obligatorie înscrierea, la locul de comercializare a datei durabilității minimale/ datei limită de consum și a ingredientelor alergene.

–  Refuzați produsele din carne tocată pentru care există îndoieli privind calitatea și modul de informare prin etichetare!

–  Refuzați produsele din carne care nu au înscrisă, pe etichetă, data durabilității minimale/ data limită de consum sau dacă aceasta este modificată sau depășită!

–  Nu cumpărați produse din carne tocată din locuri neautorizate, întrucât comerciantul respectiv nu are posibilitatea să asigure condițiile optime de transport, depozitare și comercializare și nu poate elibera bon de casă cu care să fie justificată tranzacția comercială și riscați să achiziționați un produs neconform sau chiar nesigur, care vă poate afecta sănătatea!

–  La cumpărarea berii, verificați starea ambalajelor (integritate, etanșeitate), limpiditatea lichidului și data durabilității minimale.

În cazul în care petreceți ziua de 1 Mai în zone de agreement, e bine să fiți atenţi la câteva aspecte:

Trebuie urmărit, în cazul produselor alimentare, modul de expunere și comercializare a acestora, pentru a observa unele indicii care pot să conducă la identificarea riscurilor pentru sănătate și anume:

–   existența și funcționarea vitrinelor frigorifice în care sunt expuse alimentele;

–   integritatea ambalajelor, care trebuie să asigure protecție pe timpul transportului, depozitării și comercializării;

–   tichetarea acestora, cu date referitoare la tipul produsului, originea acestuia, termenul de valabilitate etc.

De asemenea, înainte de achiziționarea alimentelor, din locuri specializate în acest sens, asigurați-vă că vânzătorul este echipat corespunzător, poartă halat de protecție și bonetă, iar manipularea alimentelor neambalate este realizată cu mâinile acoperite de mănuși curate sau de unică folosință.

Acordați atenție prețului afișat și verificați concordanța dintre prețurile afișate la raft și cele marcate pe bonurile de casă.

Și un ultim sfat, solicitați și păstrați bonul de casă pentru a putea proba în cazul în care, în mod justificat, dorăți să reclamați calitatea/siguranța unui produs.

·       La comercializarea cărnii și a produselor din carne

Achiziționarea cărnii, inclusiv a cărnii de miel, și a produselor din carne se va face numai din locuri special amenajate, dotate și autorizate (măcelarii, magazine alimentare, locuri special amenajate în piețe) și aceasta trebuie să aibă ștampila de control sanitar-veterinar. Numai în astfel de condiții există garanția unui produs sigur, ce nu vă va afecta sănătatea;

Evitați cumpărarea de carne de la persoane și din locuri neautorizate, din „portbagajele mașinilor”, chiar dacă prețul oferit este comparativ mai mic. Comerciantul respectiv nu are posibilitatea să asigure condițiile optime de transport, depozitare și comercializare și nu vă poate elibera bon de casă cu care să justificați tranzacția comercială și riscați să achiziționați un produs neconform sau chiar nesigur care poate să vă afecteze sănătatea;

Atenție la preț!

Verificați, prin apreciere directă, proprietățile organoleptice ale produselor, a semnelor organoleptice de alterare, modificări ale aspectului (aspect de mâzguit, cu prezența mucilagiilor), culorii (culoare modificată), consistenței, prezența corpurilor străine. Carnea trebuie să prezinte, la suprafață, o peliculă uscată, de culoare roz  până la roșie, să fie fermă și elastică, atât la suprafață cât și în secțiune, iar mirosul trebuie să fie caracteristic de produs proaspăt;

Atenție și la preț! Verificați concordanța dintre prețurile afișate la raft și cele marcate pe bonurile de casă;

Carnea achiziționată sub forma refrigerată se va transporta, în condiții igienice, cât mai repede la domiciliu și se va depozita la frigider;

Produsele preambalate, care prezintă ambalajele deteriorate și pentru care există suspiciunea deteriorării conținutului, nu trebuie achiziționate.

·       La comercializarea ouălor

Achiziționarea ouălor se va face numai din locuri special amenajate, autorizate. Evitați cumpărarea de ouă de pe marginea drumului, chiar dacă prețul oferit este comparativ mai mic;

Evitați cumpărarea ouălor care nu sunt păstrate la temperatura indicată de producător sau care sunt expuse spre vânzare la temperatura mediului ambiant;

Ouăle de consum trebuie să prezinte coaja intactă, normală, fără fisuri, fără corpuri și mirosuri străine;

La spargerea oului, albușul trebuie să fie de consistență densă, transparent, iar gălbenușul semiglobulos, ușor aplatizat și bine delimitat de albuș;

Categoriile ouălor

În cazul ouălor vândute în vrac, trebuie comunicate vizibil, cu ușurință și perfect lizibil, informațiile privind:

– categoria de calitate (A);

– categoria de greutate (clasamentul ouălor din categoria A în funcție de greutate)

–  XL – foarte mare: greutate mai mare sau egală cu 73 g;

–  L – mare: greutate mai mare sau egală cu 63 g și mai mică de 73 g;

–  M – mediu: greutate mai mare sau egală cu 53 g și mai mică de 63 g;

–  S – mic: greutate mai mică de 53 g;

– o indicație a metodei de creștere a găinilor;

– o explicație a semnificației codului producătorului;

– data de valabilitate minimă.

·       La comercializarea vopselei de ouă

Achiziționarea vopselei se va face numai din locuri autorizate și se va citi cu atenție eticheta produsului, care trebuie să conțină: numele și adresa producătorului, lista ingredientelor, instrucțiuni de utilizare, data durabilității minimale.

Atentie! La vopsirea ouălor nu utilizați vopsea pentru alte destinații, precum cea tipografică sau pentru textile. Utilizarea altor tipuri de vopsele, poate prezenta un real pericol pentru sănătate.

·       La comercializarea produselor de patiserie (cozonaci, checuri etc.)

În primul rând, achiziționarea produselor se va face numai din locuri autorizate, unde spațiile de comercializare trebuie să fie în permanență curate și bine întreținute;

Personalul care comercializează produse de patiserie trebuie să poarte echipament de protecție sanitară, respectiv halat de protecție și bonetă, iar manipularea produselor să se facă cu mâinile acoperite de mănuși curate sau de unică folosință;

Produsele de patiserie neambalate se vor vinde din recipiente curate, la adăpost de praf și de insecte, fiind servite numai cu ustensile speciale. Este interzis a se permite consumatorilor să aleagă produsele cu mâna;

Produsele de patiserie trebuie să aibă menționate pe etichetă, obligatoriu, lista ingredientelor alergene, precum și prezența anumitor premixuri, în compoziție, sau a unor ingrediente care le înlocuiesc pe cele clasice;

Pentru produsele de patiserie preambalate, data durabilității minimale este stabilită de producător și se va inscripționa pe etichetă/ambalaj.

·       La comercializarea ciocolatei, produselor din ciocolată, produse pe baza de cacao și grăsimi vegetale (tablete, figurine)

Etichetele acestor produse trebuie să conțină următoarele informații: denumirea produsului, numele și adresa producătorului sau ale ambalatorului sau ale distribuitorului. În cazul produselor din import, se vor înscrie numele și adresa importatorului sau ale distribuitorului înregistrat în România, data durabilității minimale, cantitatea netă și condițiile de depozitare;

Toate produsele din import trebuie să fie însoțite de etichete cu elementele de identificare și informare în limba română;

Pentru ciocolată și produse din ciocolată se menționează în mod obligatoriu conținutul de cacao substanță uscată, exprimat în procente, astfel: “ cacao…% minim”. În cazul ciocolatei umplute se menționează produsul de umplutură. Se exceptează de la indicarea cantității nete produsele din ciocolata preambalate, cu o greutate mai mică de 50 grame.

Aceasta excepție nu se aplică produselor cu o greutate netă mai mică de 50 grame fiecare, atunci când sunt prezentate într-un ambalaj conținând două sau mai multe astfel de produse, în cazul în care conținutul net total, inclusiv ambalajul, este egal sau mai mare de 50 grame. În cazul produselor din ciocolată turnate și goale în interior, această indicație poate fi înlocuită cu conținutul net minim. Se va face o mențiune privind adaosul de cafea sau băuturi spirtoase, atunci când acesta depășește 1% din masa produsului;

„Achiziționarea produselor se va face numai din locuri autorizate”

Ciocolata proaspătă trebuie să prezinte o suprafață lucioasă, nestratificată și fără pete, să fie onctuoasă, casantă la rupere fără senzație de rugozitate la masticare, culoare și gust specific, iar drajeurile trebuie să aibă suprafața netedă, lucioasă, uscată și nelipicioasă;

Achiziționarea produselor se va face numai din locuri autorizate. Trebuie evitată cumpărarea de la vânzători ambulanți, chiar dacă prețul oferit este comparativ mai mic;

Înainte de cumpărare, consumatorul trebuie să verifice starea ambalajelor (integritate, etanșeitate) și încadrarea produselor în data durabilității minimale, după caz, în data limită de consum stabilită de producător.

·       La comercializarea vinurilor și a băuturilor alcoolice

Conținutul etichetei trebuie să cuprindă: denumirea sub care se vinde produsul, denumirea și adresa producătorului sau a importatorului sau a îmbuteliatorului, volumul net, concentrația alcoolică, o informație privind lotul, data durabilității minimale pentru băuturile alcoolice cu concentrația alcoolică mai mică de 10% vol.;

Pentru vinuri, eticheta trebuie să mai conțină următoarele informații: categoria de calitate, indicația geografică sau denumirea de origine controlată pentru vinurile de calitate superioară, tipul vinului, în funcție de conținutul de zaharuri;

Consumatorul trebuie să verifice aspectul lichidului, respectiv culoarea care trebuie să fie corespunzătoare sortimentului, limpede, fără depuneri sau impurități în suspensie;

La întoarcerea buteliei cu dopul în jos, conținutul nu trebuie să se tulbure sau să prezinte impurități sau scurgeri;

Marcarea băuturilor alcoolice distilate se face cu respectarea reglementarilor în vigoare emise de Ministerul Finanțelor.

Abateri de la legislație

”Ne dorim ca atât ziua de 1 Mai, cât și Sfintele Sărbători de Paști, să fie un prilej de bucurie, pentru toți românii, și să nu fie umbrite de posibile probleme cauzate de achiziționarea și consumul unor produse neconforme. De aceea este important ca toți consumatorii să țină cont de recomandările noastre” – Sebastian Hotca, președinte interimar ANPC.

Vă prezentăm câteva dintre cele mai des întâlnite abateri de la legislație, la comercializarea produselor alimentare specifice zilei de 1 Mai și Sărbătorilor de Paști, constatate de comisarii ANPC, în urma acțiunilor de control desfășurate în anii anteriori:

–  folosirea unor produse si proceduri nesigure care puneau în pericol viața și sănătatea consumatorilor:

–  utilizarea unor materii prime cu data limită de consum depășită (cârnați, carne de mici, băuturi răcoritoare);

–  utilizarea unor materii prime fără elemente de identificare (carne de mici, muștar, Ketchup);

–  comercializarea unor produse cu urme de mucegai (chifle);

Produse cu mucegai

–  utilizarea unui ulei excesiv de ars pentru prăjire;

–  nerespectarea condițiilor de păstrare și depozitare a produselor;

–  decongelarea materiilor prime congelate la temperatura mediului ambiant;

–  schimbarea stării termice inițiale a produselor;

–  folosirea unor ustensile neigienizate cu aspect înnegrit;

–  utilizarea unui cântar fără verificare metrologică;

—  prezența la comercializare a unor produse cu modificări organoleptice (maioneză, sosuri pentru salate, roșii, ceapă, cartofi, castraveți);

–  utilizarea unor grătare neigenizate corespunzător și a unor ustensile pentru bucatărie degradate (clești pentru grătar, cuțite).

Lipsa informării

–  deficiențe de informare către consumator, de exemplu:

–   lipsa informării cu privire la ingredientele cu potențial alergen;

–   lipsa informării cu privire la faptul că preparatele provin din produse decongelate;

–   lipsa afișării datei limită de consum.

–  comercializarea unor ouă cu data durabilității minimale depășită sau pentru care nu s-a putut stabili încadrarea în termenul de valabilitate (marcare ilizibilă);

–  comercializarea unor ouă depozitate la temperatura mediului ambiant contrar recomandărilor de a se păstra la loc răcoros;

–  comercializarea unor ouă sparte, crăpate sau murdare, acoperite de corpuri străine;

–  neafişarea la locul de vânzare a ouălor în vrac a informaţiilor obligatorii prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 589/ 2008 (categoria de calitate, categoria de greutate, o indicație a metodei de creștere a găinilor, o explicație a semnificației codului producătorului și data durabilităţii minimale);

–  utilizarea unor spații de depozitare sau de expunere la vânzare improprii, neigienizate sau deteriorate

–  comercializarea de vopsea de ouă cu data durabilității minimale depășită;

Data limită depășită

–  comercializarea de ciocolată, ciocolată de casă și figurine din ciocolată, atât cu data durabilității minimale depășită, cât și cu abateri de informare referitoare la produsul ciocolată de casă;

–  existenţa unor afișe cu informația “cozonac tradițional”, “pască tradițională”, fără ca operatorii economici să dețină atestat pentru produse tradiționale;

–  comercializarea de pască și cozonaci ambalați în folie de plastic, având etichetele cu elementele de identificare ilizibile și fără a se specifica data durabilității minimale de consum;

–  comercializarea sub denumirea de vopsea de ouă a unor coloranţi fără elemente de identificare și caracterizare;

–  nerespectarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1169/2011 privind informarea consumatorilor cu privire la produsele alimentare, care prevede evidenţierea substanțelor cu efecte alergene incluse în lista ingredientelor, printr-un set de caracteristici grafice care să le diferenţieze clar de restul listei de ingrediente, de exemplu prin font, stilul caracterelor sau culoarea de fond (la produse din carne, de patiserie și ciocolata și produse din cacao).

Alergeni nemenționați pe etichete

De exemplu la produsul rahat, producţie Bulgaria, componentul alergen, respectiv amidon din grâu, nu era pus în evidenţă prin caracteristici grafice diferite de restul ingredientelor și nu erau specificate categoriile ingredientelor carmoizină şi acid citric, iar pentru ciocolata de menaj, ingredientul alergen soia nu era pus în evidenţă prin caracteristici grafice diferite de restul ingredientelor;

–  neindicarea componentelor cu potențial alergen dioxid de sulf pentru vinul (alb și roșu) comercializat vrac;

–  înscrierea pe etichetă a unor informații ce puteau induce în eroare consumatorul, de exemplu: prezentarea preparatelor din carne ca fiind „produse țărănești”, dar la care s-au folosit de fapt dextroză, conservanți (azotit de sodiu), antioxidanți (acid ascorbic), potențiator de gust (monoglutamat de sodiu);

–  comercializarea unor produse de patiserie cu umplutura de ciocolată, în fapt utilizându-se, ca ingredient, „choco filling decoration” (în lista de ingrediente erau înscrise zahăr, ulei vegetal rafinat de floarea-soarelui, palmier, cacao 10-12% și având în vedere faptul că nu conțineau min. 35% substanță uscată totală de cacao, umplutura nu era ciocolată);

–  comercializarea de cozonac utilizând ca denumire a produsului “cozonac cu nucă 30%”, în realitate utilizându-se umplutură de nucă 12%;

–  schimbarea stării termice din produse refrigerate în produse congelate;

–  comercializarea unor părți de carcasă miel netoaletată, cu urme de blană, organe de miel congelate ambalate la pungi de 1 kg expuse, în vederea comercializării, în ambalaje deteriorate (sparte) şi fără clipsuri care să închidă ambalajul”, se arată în comunicatul ANPC.

Citește mai departe

EVENIMENT

O femeie a fost lovită de mașină, în Baciu

Publicat

De

O femeie a fost lovită de mașină marți seară, în localitatea Baciu.

Potrivit ISU Cluj, o femeie a fost accidentată marți seară, în localitatea Baciu. La momentul sosirii echipajului de prim ajutor, femeia esra conștientă și cooperantă, urmând să fie transportată la spital.

„Din primele informații, este vorba despre un pieton accidentat, mai exact o femeie. Aceasta este conștientă, cooperantă, și va fi transportată la spital”, a transmis ISU Cluj.

Potrivit postărilor de pe rețelele de socializare, traficul era blocat pe ambele sensuri la momentul redactării acestui articol.

FOTO: Arhivă

Citește mai departe

EVENIMENT

INTERVENȚIE chirurgicală intraabdominală complexă prin abord minim invaziv robotic, în premieră la Spitalul Medicover Cluj

Publicat

dr. adrian bartoș

O nouă șansă la viață pentru un pacient de 61 de ani, prin intervenție chirurgicală oncologică realizată robotic. La Spitalul Medicover Cluj a fost realizată cea mai complexă intervenție chirurgicală intraabdominală din sfera oncologică, prin abord minim invaziv robotic. Pacientul are 61 de ani, iar evoluția lui post operatorie a fost pozitivă. Prin această intervenție chirurgicală complexă, echipa medicală coordonată de dr. Adrian Bartoș a redat o nouă șansă la viață, atât pentru pacient, cât și pentru familia acestuia. 

Intervențiile robotice din sfera hepato-bilio-pancreatică, cu precădere cele efectuate pentru tratarea tumorilor pancreatice sunt foarte complexe, din cauza raporturilor anatomice locale delicate.

INTERVENȚIE chirurgicală intraabdominală complexă prin abord minim invaziv robotic, în premieră la Spitalul Medicover Cluj

”Cancerul pancreatic reprezintă o problemă reală de sănătate publică, tumorile netratate chirurgical beneficiind de o supraviețuire scazută. În primul rând, trebuie îndepărtate, pe lângă zona pancreatică afectată, și duodenul, porțiunea terminală a stomacului, o porțiune din intestinul subțire, vezicula biliară și partea terminală a canalului biliar principal. Toate segmentele digestive și biliare rămase trebuie reconectate”, menționează dr. Adrian Bartoș, medic primar chirurgie generală, cu competență și experiență în chirurgia oncologică și robotică.

dr. adrian bartoș

DPC, cea mai complexă intervenție abdominală în sfera digestivă și pancreato-biliară, realizată la Spitalul Medicover Cluj

Intervenția efectuată pentru tratarea formei de cancer pancreatic a pacientului de 61 de ani se numește duodeno-pancreatectomie-cefalică (prescurtat: DPC) și este cea mai complexă intervenție abdominală în sfera digestivă și pancreato-biliară.

Această intervenție presupune timpi dificili de disecție și timpi delicați de reconstrucție. Tocmai de aceea, acest tip de intervenții pot fi efectuate doar de chirurgi cu experiență, atât în această patologie, cât și în ceea ce privește abordul robotic.

”Chirurgia robotică realizată cu ajutorul dispozitivul daVinci Xi (controlat de către chirurgul de la console) ne-a ajutat semnificativ în realizarea timpilor de disecție, prin precizia mișcărilor și o vizualizare a anatomiei net superioare altor abordări. Pe lângă acestea, poate cel mai important element este reprezentat de calitatea reconstrucțiilor biliare și digestive, facilitată de articulațiile brațelor robotice”, completează Dr. Adrian Bartoș.

dr. adrian bartoș

Echipa medicală care a realizat intervenția complexă a fost coordonată  de Dr. Bartoș Adrian – chirurg principal, de consolă. Din echipă au mai făcut parte și Dr. Iancu Ioana – asistent principal și Dr. Brînzilă Sandu – asistent secundar.

dr. adrian bartoș

Pacientul a fost diagnosticat cu cancer cefalopancreatic și a beneficiat de DPC prin abord total robotic, cu reconstrucții de tipul pancreatico-jeuno-anastomozei, hepatico-jejuno-anastomozei și gastro-jejuno-anastomozei, iar intervenția chirurgicală a durat aproximativ 6 ore.

Risc de complicații redus la minim în urma intervenției chirurgicale complexe pentru tratarea cancerului pancreatic

Un aspect problematic în chirurgia capului pancreatic îl constituie complicațiile care pot apărea după reconstrucție, în special fistula pancreatică. O manipulare cât mai redusă a țesuturilor poate conduce la o rată mai mică a acestor complicații, facilitând totodată o recuperare rapidă a pacientului, chiar și după o intervenție majoră.

Aceasta este posibilă prin utilizarea unor incizii foarte mici, de sub 1 centimetru. În plus, această tehnică permite obținerea unor rezultate oncologice superioare, datorită preciziei extrem de mari în disecție.

Reducerea riscului de complicații este asigurată de precizia și înalta funcționalitate a robotului daVinci Xi.

Evoluția postoperatorie a pacientului a fost fără complicații, fără dureri, cu externare rapidă, în ziua 4 după operație și cu o confirmare a unei rezecții oncologice de calitate prin examenul histopatologic al specimenului chirurgical.

“Tratamentul chirurgical este singurul în măsură să ofere o șansă de creștere a ratei de supraviețuire la pacienții diagnosticați cu o formă de cancer pancreatic, informații certificate de literatura de specialiate. Aceste intervenții și rezultate bune presupun existența simultană a unei echipe chirurgicale cu experiență vastă în chirurgia oncologică hepato-bilio-pancreatică, a unei o dotări de ultimă oră a blocului operator, precum și a unei echipe multidisciplinare de calitate pentru managementul perioperator (ATI, oncologie, gastroenterologie, anatomie patologică, imagistică). Ne bucurăm să putem oferi astfel de servicii, de rutină, în cadrul spitalului nostrum”, încheie Dr. Adrian Bartoș.

Începând cu anul trecut, în cadrul Spitalului Medicover Cluj, abordarea minim invazivă robotică, cu avantajele ei bine cunoscute, este disponibilă inclusiv pentru cele mai complexe intervenții oncologice din sfera abdominală: tratamentul chirurgical al cancerului pancreatic, precum și pentru o varietate largă de alte patologii din sfera chirurgiei generale, urologice, hepatobiliare sau bariatrice.

Despre Medicover Romania 

Din 1995, Medicover Romania a devenit unul dintre cei mai importanti furnizori de pe piata serviciilor de sanatate private, cu o retea de 41 de clinici in Bucuresti si in tara si 5 spitale generaliste: in Bucuresti, Cluj-Napoca, Oradea si Craiova, 28 de cabinete on-site si peste 250 de unitati medicale partenere. Spitalele Medicover corespund celor mai inalte standarde medicale si deservesc o gama larga de specialitati medicale si chirurgicale.

Medicover Romania face parte din Medicover, companie internationala de servicii medicale si de diagnostic, infiintata in 1995. Medicover opereaza o retea extinsa de clinici, spitale, facilitati de ingrijire specializata si laboratoare. Pietele principale ale Medicover sunt Polonia, Germania, Romania si India. In 2022, Medicover a inregistrat venituri totale de 1.510 milioane de euro, avand peste 44.000 de angajati. Pentru mai multe informatii, vizitati: www.medicover.com

Citește mai departe

EVENIMENT

U-BT Cluj-Napoca s-a calificat în finala Ligii Naționale de Baschet Masculin

Publicat

De

U-BT Cluj-Napoca s-a calificat în finala campionatului LNMB, în urma meciului jucat în deplasare cu FC Argeș, scor final 88-72.

U-BT Cluj-Napoca, echipa campioană a României, s-a calificat în finala ediției actuale a LNMB Getica 95, după victoria în deplasare cu FC Argeș, finalizat cu 88-72 (scor general 3-0).

Primele 4 puncte ale întâlnirii au venit de la alb-negrii, apoi Patrick Richard a desprins scorul la 5-13. FC Argeș a strâns situația pe tabelă, iar Chițu și-a apropiat colegii la o singură posesie, 13-15. Ba mai mult, gazdele au adăugat alte două coșuri și au reușit să conducă la scorul de 17-15. Acela a fost singurul moment în care violeții s-au aflat în avantaj. Imediat, „studenții au răspuns printr-o triplă a lui Jarell Eddie, acesta fiind urmat de către D.J. Seeley.

FC Argeș a încercat să se țină aproape, însă U-Banca Transilvania a oferit un joc exact pe ambele faze. I-a dominat pe adversari în spațiul de trei secunde, acolo unde Stipe și Cățe au furnizat puncte. Atacul a fost alimentat de reușitele lui Eddie și Măciucă, așa că U-Banca Transilvania s-a distanțat inclusiv la 26 de puncte, suficient să nu aibă emoții până la final.

„Trebuie să rămânem cu picioarele pe pământ”

„Din nou un meci bun în care am avut intensitate, cred că am controlat jocul în mare măsură. Sunt foarte fericit pentru felul în care ne-am prezentat. Trebuie să rămânem cu picioarele pe pământ, urmează acum cel mai important moment al sezonului, și anume finala Ligii Naționale”, a declarat Mihai Silvășan, antrenor U-Banca Transilvania.

În ultimul act al campionatului național, baschetbaliștii clujenii vor juca împotriva echipei învingătoare din cealaltă semifinală, care se dispută între CSO Voluntari și CSM CSU Oradea. Miercuri, de la ora 19:00, va avea loc cea de-a treia partidă a seriei, pe terenul echipei din Voluntari.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax