Connect with us

ADMINISTRAȚIE

Remus Lăpușan:  Ca președinte al Consiliului Județean Cluj îmi propun să resetez sistemul, să îl aduc de partea oamenilor

Publicat


Reporter: – Există un decalaj foarte mare în dezvoltare între mediul urban și mediul rural, România fiind mult sub media statelor dezvoltate din UE la acest capitol. Cum putem reduce aceste decalaje la Cluj?

Remus Lăpușan:- Va trebui să găsim o formulă de echilibru între urban și rural; ai pe de o parte Clujul, racordat cât de cât la valorile și dinamica europeană, și ai un teritoriu care încă nu e ancorat decât conjunctural în secolul 21.
În loc să discutăm despre politici publice, despre o  fluiditate economică rural-urban, încă suntem cantonați în provocările înapoierii: să băgăm apă și canalizare, să asfaltăm, să zugrăvim câte-o școală; și acestea sunt necesare, dar ele trebuiau făcute până acum și dacă tot nu s-au făcut, trebuie realizate în paralel cu politicile de dezvoltare economică. Să nu ne trezim cu săteni care au apă în casă, canalizare, asfalt, dar să fie prea săraci ca să le folosească.
Din punctul meu de vedere, în județul Cluj nu există în prezent o conexiune foarte clară între mediul de afaceri, educație, sănătate. Avem deci o problemă în a pune în valoare anumite resurse, pentru că nu există căi care să ne unească pentru a duce în direcția dezvoltării cu adevărat a județului Cluj.

Reporter: Si cum ducem prosperitatea și în afara Clujului, pentru că până la urmă despre asta e vorba?

Remus Lăpușan: De ani buni se tot vorbește despre promovarea produselor românești, dar concret nu s-a făcut mare lucru. Cred că ar trebui să știm exact ce producem la nivelul județului Cluj, care sunt produsele reprezentative, ce stă în puterea producătorului din județ ca să poată trăi mai bine. În Polonia, de exemplu, produsele locale sunt căutate nu doar la târguri, există rețele de desfacere în teritoriu, există o bună infrastructură online și oamenii trăiesc decent.
Eu aș propune să avem un sistem de performanță pe ceea ce înseamnă partea de dezvoltare pe produse românești, împreună cu cei de la Statistică, cei de la Direcția Agricolă și nu numai, ar trebui să definim în ce punct suntem în acest moment și să vedem evoluția după patru ani de zile, sau după 10 ani de zile.
Trebuie să vedem ce se consumă în acest moment în județul Cluj și să vedem ce putem să facem ca acest indicator să ne ducă într-o zonă în care să fim competitivi și prosperi. Mă gândesc nu doar la produse alimentare, ci și la IT, la zona medicală, avem domenii de excelență care încă nu sunt legate în acest lanț al prosperității.

Reporter: Practic, propuneți un sistem administrativ pe functionalități, așa cum există deja de câțiva ani în Occident.

Remus Lăpușan:  Judetul Cluj are domenii din care, slavă Domnului, poti trăi bine, începând de la agricultură la IT sau turism în comunități mici, dar pentru dezvoltarea lor și administrația trebuie să pună umărul, să creeze acele condiții propice, să lege economia într-un sistem funcțional. Nu trebuie să vinzi pătrunjel sau ridichi pe marginea drumului ca să poți trăi, administrația județeană trebuie să se preocupe de facilitarea desfacerii, de exemplu, când e vorba de micii producători locali. Acești producători locali fac, fiecare cu fiecare, brandul unui județ. Dacă mergem în Milano sau Strasbourg, o să vedem în jurul acestor orașe, pe o rază de cincizeci – o sută de kilometri, că există comunități care trăiesc foarte bine din ceea ce se întâmplă în interiorul acelor comunități; nu trebuie să faci naveta la oraș ca să ai un trai bun. Oamenii au prins cheag și au de partea lor o administrație dinamică și eficientă, capabilă să le asculte doleanțele și să pună în valoare condiții egale și decente – de la aceste condiții, fiecare va trăi după puterea lui de muncă si după priceperea lui. Aceasta este normalitatea la care trebuie să ajungem, pentru asta îmi propun, ca președinte al Consiliului Județean Cluj, să resetez sistemul, să il aduc de partea oamenilor.


Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *



Vezi cele mai interesante video Cluj24.ro


ADMINISTRAȚIE

Restricții de circulație în Făget. Anunțul Primăriei Cluj-Napoca

Publicat

De

Primăria Cluj-Napoca anunță restricții de circulație cu ocazia desfășurării unei  manifestări publice sportive sub egida Făget Tour Fortech 2021” și ,,Mountain Bike Făget Ride” duminică, 17 octombrie 2021.

Acestea au loc în imediata vecinătate a Restaurantului Roata Făget din Valea Gârbăului.

Circulația rutieră va fi închisă secvențial și parţial pe drumul spre vechiul Poligon din Valea Gârbăului între orele 08.30 – 10.40, cu accesul riveranilor.

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

Șeful echipei de proiect a METROULUI de Cluj: se face în 8 ani, costă 1,7 miliarde euro. Nu vor mai circula 29.000 de mașini/zi

Publicat

De

statie metrou Cluj

Ionel Oprea, șeful de proiect al metroului din Cluj, a declarat, vineri, că în total investiția va costa 1,7 miliarde de euro. Acesta a dezvăluit că ieri a fost aprobată și la nivel de Guvern posibilitatea finanțării inclusiv din fonduri europene, nu doar prin PNRR. Întregul traseu nu va fi gata până în 2026, cum anunța primarul Emil Boc, ci în 8 ani. 

Astăzi are loc dezbaterea privitoare la obținerea avizului de mediu, necesar pentru aprobarea Studiului de Fezabilitate și a Planului Urbanistic Zonal. Emil Boc a lipsit de la discuții.

Citește și Metrou la Cluj: 19 stații, trenuri fără mecanic, 30.000 de mașini trase pe dreapta. SONDAJ: Va fi gata în 10 ani?

Ionel Oprea a subliniat și că metroul de la Cluj va costa mai puțin per kilometru față de metroul din Capitală, 82 mil. de euro/km.

Echipa de proiectare a precizat și că metroul este cu atât mai necesar cu cât la Florești se înregistrează trendul de creștere al populației cel mai mare din România.

Se estimează că vor folosi metroul 164.000 de pasageri pe zi, încă de la darea în funcțiune, iar zilnic 29.000 de mașini nu vor mai circula.

În total au fost propuse 19 stații, între care vor rula 26 de trenuri complet automatizate, fără mecanic la bord.

Pentru realizarea metroului vor fi necesare și demolări, în 13 locații, cele mai multe pe strada Moților din Cluj-Napoca.

La cererea Comisiei Județene de Monumente vor fi realizate consolidări speciale ale terenului în zona centrală.

În zonele pța Mărăști, IRA, Teodor Mihaly s-a identificat sare în subteran și sunt necesare consolidări suplimentare și proceduri speciale de excavare, va fi evitată utilizarea apei și se vor folosi betoane speciale. Măsurile au dus la costuri suplimentare pe aceasta zonă.

Vor fi asigurate 7000 de parcaje automatizate pentru biciclete la gurile de metrou.

Proiectanții au prevăzut ca pe toată durata desfășurării lucrărilor să nu fie întrerupt transportul public pe axa Vest-Est.

Urmează aprobarea proiectului în Consiliile locale Cluj-Napoca și Florești, apoi aprobarea indicatorilor tehnico economici la Guvern.

500 de angajați se vor ocupa de buna funcționare a metroului din Cluj.

Per total, în Florești și Cluj-Napoca, spațiul verde reglementat va fi dublat în urma aprobării acestui Plan Urbanistic Zonal.

Prin PNRR a fost alocată finanțare doar pentru 9 stații de metrou, pe raza municipiului Cluj-Napoca.

screenshot 20211015 164351

METROU Cluj-Napoca

Citește și:

FOTO/ Metroul de la Cluj, pas cu pas. Unde vor fi localizate stațiile

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

VIDEO Avarie la o conductă de apă pe Bulevardul Nicolae Titulescu. S-a sistat furnizarea APEI

Publicat

De

titu

O avarie la o conductă de apă de pe Bulevardul Nicolae Titulescu din Cluj-Napoca a dus vineri la întreruperea furnizării apei pe artera respectivă unde sunt numerele pare între strada Arieșului și strada Septimiu Albini.

Reprezentanții Companiei de Apă Someș au declarat pentru Cluj24 că se va schimba o bucată de circa 6 metri din conducta avariată, reluarea furnizării apei urmând să aibă loc în jurul orei 16.

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

Clujul ajunge cu greu la 20% colectare selectivă a deșeurilor. Sunt și mașini unde se amestecă deșeurile separate pe fracții

Publicat

De

La Cluj-Napoca se ajunge cu greu la 20% grad de colectare selectivă a deșeurilor, anunță city-managerul Gheorghe Șurubaru. Este drept că sunt și mașini unde se amestecă ceea ce au colectat selectiv clujenii, însă asta s-ar întâmpla cu un motiv, spune acesta.

Municipaliatea continuă eforturile pentru a asigura infrastructura necesară acestei operațiuni și instalează tot mai multe puncte îngropate. Se fac inclusiv acțiuni de conștientizare a populației privind colectarea separată, la Cinema Mărăști și Mănăștur. Aici sunt invitați reprezentanți ai asociațiilor de proprietari, cărora li se prezintă avantajele colectării selective.

”Până acum prezența este destul de slabă, dar acum dorim și să tipărim afișe la blocuri pentru a explica necesitatea colectării selective”, precizează city managerul.

Populația este pasibilă de amenzi destul de costisitoare dacă se constată că nu colectează selectiv, însă asta nu pare să deranjeze pe nimeni momentan.

Din raportările de la operatorii de salubritate și RADP, care gestionează rampa de deșeuri, suntem la 20% din procentul stabilit la nivel național pentur colectarea selectivă.

Este drept și că sunt situații în care într-o singură mașină sunt aruncate amestecat toate fracțiile colectate ca la carte de către cetățeni. Însă din verificările autorităților rezultă că firmele au mașini dedicate pe fiecare fracție, inscripționate corespunzător.

În toate cazurile în care s-a indentificat că s-a colectat separat, iar operatorii au amestecat totul, s-au aplicat sancțiuni de către Poliția locală, anunță Gheorghe Șurubaru.

Explicația pentru această operațiune ar fi faptul că în foarte multe cazuri deșeurile nu erau colectate așa cum trebuie de către clujeni, fracțiile erau amestecate, așa că operatorii pot să le ridice cu o singură mașină.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

    Publicitate
    Publicitate