Connect with us

EVENIMENT

RECOMANDĂRILE ANPC pentru perioada 1 Mai – Sărbătorile de Paști

Publicat


oua pasti 2 ok

ANPC are câteva recomandări pentru populație, având în vedere că se apropie sărbătorile pascale și crește consumul de carne de miel, ouă, cozonaci și băuturi alcoolice.

„Pregătirile pentru ziua de 1 Mai și sărbătorile pascale reprezintă un moment de vârf pentru activitățile comerciale, de aceea Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) desfășoară acțiuni de control, în toată țara, pentru a verifica modul de comercializare a produselor specifice acestei sărbători.

Sunt vizate, în mod special, produsele alimentare de post, pește și preparate din pește, carne, în special carne de miel, preparate din carne, în mod deosebit micii, cozonac, produse de patiserie, ciocolată, produse din ciocolată, produse pe bază de cacao și grăsimi vegetale (tablete, figurine), vopsea de ouă, bere, vin și băuturi alcoolice.

Dat fiind dorința consumatorilor de a avea pe masă produsele preferate, conform tradiției, ANPC le face acestora câteva recomandări, pe care să le aibă în vedere atunci când își fac cumpărăturile.

·       La cumpărarea produselor din carne tocată, acordați atenție deosebită aspectului produsului!

–  Urmăriți modul de etichetare. Nu cumpărați produse preambalate neetichetate, iar pentru cele comercializate vrac este obligatorie înscrierea, la locul de comercializare a datei durabilității minimale/ datei limită de consum și a ingredientelor alergene.

–  Refuzați produsele din carne tocată pentru care există îndoieli privind calitatea și modul de informare prin etichetare!

–  Refuzați produsele din carne care nu au înscrisă, pe etichetă, data durabilității minimale/ data limită de consum sau dacă aceasta este modificată sau depășită!

–  Nu cumpărați produse din carne tocată din locuri neautorizate, întrucât comerciantul respectiv nu are posibilitatea să asigure condițiile optime de transport, depozitare și comercializare și nu poate elibera bon de casă cu care să fie justificată tranzacția comercială și riscați să achiziționați un produs neconform sau chiar nesigur, care vă poate afecta sănătatea!

–  La cumpărarea berii, verificați starea ambalajelor (integritate, etanșeitate), limpiditatea lichidului și data durabilității minimale.

În cazul în care petreceți ziua de 1 Mai în zone de agreement, e bine să fiți atenţi la câteva aspecte:

Trebuie urmărit, în cazul produselor alimentare, modul de expunere și comercializare a acestora, pentru a observa unele indicii care pot să conducă la identificarea riscurilor pentru sănătate și anume:

–   existența și funcționarea vitrinelor frigorifice în care sunt expuse alimentele;

–   integritatea ambalajelor, care trebuie să asigure protecție pe timpul transportului, depozitării și comercializării;

–   tichetarea acestora, cu date referitoare la tipul produsului, originea acestuia, termenul de valabilitate etc.

De asemenea, înainte de achiziționarea alimentelor, din locuri specializate în acest sens, asigurați-vă că vânzătorul este echipat corespunzător, poartă halat de protecție și bonetă, iar manipularea alimentelor neambalate este realizată cu mâinile acoperite de mănuși curate sau de unică folosință.

Acordați atenție prețului afișat și verificați concordanța dintre prețurile afișate la raft și cele marcate pe bonurile de casă.

Și un ultim sfat, solicitați și păstrați bonul de casă pentru a putea proba în cazul în care, în mod justificat, dorăți să reclamați calitatea/siguranța unui produs.

·       La comercializarea cărnii și a produselor din carne

Achiziționarea cărnii, inclusiv a cărnii de miel, și a produselor din carne se va face numai din locuri special amenajate, dotate și autorizate (măcelarii, magazine alimentare, locuri special amenajate în piețe) și aceasta trebuie să aibă ștampila de control sanitar-veterinar. Numai în astfel de condiții există garanția unui produs sigur, ce nu vă va afecta sănătatea;

Evitați cumpărarea de carne de la persoane și din locuri neautorizate, din „portbagajele mașinilor”, chiar dacă prețul oferit este comparativ mai mic. Comerciantul respectiv nu are posibilitatea să asigure condițiile optime de transport, depozitare și comercializare și nu vă poate elibera bon de casă cu care să justificați tranzacția comercială și riscați să achiziționați un produs neconform sau chiar nesigur care poate să vă afecteze sănătatea;

Atenție la preț!

Verificați, prin apreciere directă, proprietățile organoleptice ale produselor, a semnelor organoleptice de alterare, modificări ale aspectului (aspect de mâzguit, cu prezența mucilagiilor), culorii (culoare modificată), consistenței, prezența corpurilor străine. Carnea trebuie să prezinte, la suprafață, o peliculă uscată, de culoare roz  până la roșie, să fie fermă și elastică, atât la suprafață cât și în secțiune, iar mirosul trebuie să fie caracteristic de produs proaspăt;

Atenție și la preț! Verificați concordanța dintre prețurile afișate la raft și cele marcate pe bonurile de casă;

Carnea achiziționată sub forma refrigerată se va transporta, în condiții igienice, cât mai repede la domiciliu și se va depozita la frigider;

Produsele preambalate, care prezintă ambalajele deteriorate și pentru care există suspiciunea deteriorării conținutului, nu trebuie achiziționate.

·       La comercializarea ouălor

Achiziționarea ouălor se va face numai din locuri special amenajate, autorizate. Evitați cumpărarea de ouă de pe marginea drumului, chiar dacă prețul oferit este comparativ mai mic;

Evitați cumpărarea ouălor care nu sunt păstrate la temperatura indicată de producător sau care sunt expuse spre vânzare la temperatura mediului ambiant;

Ouăle de consum trebuie să prezinte coaja intactă, normală, fără fisuri, fără corpuri și mirosuri străine;

La spargerea oului, albușul trebuie să fie de consistență densă, transparent, iar gălbenușul semiglobulos, ușor aplatizat și bine delimitat de albuș;

Categoriile ouălor

În cazul ouălor vândute în vrac, trebuie comunicate vizibil, cu ușurință și perfect lizibil, informațiile privind:

– categoria de calitate (A);

– categoria de greutate (clasamentul ouălor din categoria A în funcție de greutate)

–  XL – foarte mare: greutate mai mare sau egală cu 73 g;

–  L – mare: greutate mai mare sau egală cu 63 g și mai mică de 73 g;

–  M – mediu: greutate mai mare sau egală cu 53 g și mai mică de 63 g;

–  S – mic: greutate mai mică de 53 g;

– o indicație a metodei de creștere a găinilor;

– o explicație a semnificației codului producătorului;

– data de valabilitate minimă.

·       La comercializarea vopselei de ouă

Achiziționarea vopselei se va face numai din locuri autorizate și se va citi cu atenție eticheta produsului, care trebuie să conțină: numele și adresa producătorului, lista ingredientelor, instrucțiuni de utilizare, data durabilității minimale.

Atentie! La vopsirea ouălor nu utilizați vopsea pentru alte destinații, precum cea tipografică sau pentru textile. Utilizarea altor tipuri de vopsele, poate prezenta un real pericol pentru sănătate.

·       La comercializarea produselor de patiserie (cozonaci, checuri etc.)

În primul rând, achiziționarea produselor se va face numai din locuri autorizate, unde spațiile de comercializare trebuie să fie în permanență curate și bine întreținute;

Personalul care comercializează produse de patiserie trebuie să poarte echipament de protecție sanitară, respectiv halat de protecție și bonetă, iar manipularea produselor să se facă cu mâinile acoperite de mănuși curate sau de unică folosință;

Produsele de patiserie neambalate se vor vinde din recipiente curate, la adăpost de praf și de insecte, fiind servite numai cu ustensile speciale. Este interzis a se permite consumatorilor să aleagă produsele cu mâna;

Produsele de patiserie trebuie să aibă menționate pe etichetă, obligatoriu, lista ingredientelor alergene, precum și prezența anumitor premixuri, în compoziție, sau a unor ingrediente care le înlocuiesc pe cele clasice;

Pentru produsele de patiserie preambalate, data durabilității minimale este stabilită de producător și se va inscripționa pe etichetă/ambalaj.

·       La comercializarea ciocolatei, produselor din ciocolată, produse pe baza de cacao și grăsimi vegetale (tablete, figurine)

Etichetele acestor produse trebuie să conțină următoarele informații: denumirea produsului, numele și adresa producătorului sau ale ambalatorului sau ale distribuitorului. În cazul produselor din import, se vor înscrie numele și adresa importatorului sau ale distribuitorului înregistrat în România, data durabilității minimale, cantitatea netă și condițiile de depozitare;

Toate produsele din import trebuie să fie însoțite de etichete cu elementele de identificare și informare în limba română;

Pentru ciocolată și produse din ciocolată se menționează în mod obligatoriu conținutul de cacao substanță uscată, exprimat în procente, astfel: “ cacao…% minim”. În cazul ciocolatei umplute se menționează produsul de umplutură. Se exceptează de la indicarea cantității nete produsele din ciocolata preambalate, cu o greutate mai mică de 50 grame.

Aceasta excepție nu se aplică produselor cu o greutate netă mai mică de 50 grame fiecare, atunci când sunt prezentate într-un ambalaj conținând două sau mai multe astfel de produse, în cazul în care conținutul net total, inclusiv ambalajul, este egal sau mai mare de 50 grame. În cazul produselor din ciocolată turnate și goale în interior, această indicație poate fi înlocuită cu conținutul net minim. Se va face o mențiune privind adaosul de cafea sau băuturi spirtoase, atunci când acesta depășește 1% din masa produsului;

„Achiziționarea produselor se va face numai din locuri autorizate”

Ciocolata proaspătă trebuie să prezinte o suprafață lucioasă, nestratificată și fără pete, să fie onctuoasă, casantă la rupere fără senzație de rugozitate la masticare, culoare și gust specific, iar drajeurile trebuie să aibă suprafața netedă, lucioasă, uscată și nelipicioasă;

Achiziționarea produselor se va face numai din locuri autorizate. Trebuie evitată cumpărarea de la vânzători ambulanți, chiar dacă prețul oferit este comparativ mai mic;

Înainte de cumpărare, consumatorul trebuie să verifice starea ambalajelor (integritate, etanșeitate) și încadrarea produselor în data durabilității minimale, după caz, în data limită de consum stabilită de producător.

·       La comercializarea vinurilor și a băuturilor alcoolice

Conținutul etichetei trebuie să cuprindă: denumirea sub care se vinde produsul, denumirea și adresa producătorului sau a importatorului sau a îmbuteliatorului, volumul net, concentrația alcoolică, o informație privind lotul, data durabilității minimale pentru băuturile alcoolice cu concentrația alcoolică mai mică de 10% vol.;

Pentru vinuri, eticheta trebuie să mai conțină următoarele informații: categoria de calitate, indicația geografică sau denumirea de origine controlată pentru vinurile de calitate superioară, tipul vinului, în funcție de conținutul de zaharuri;

Consumatorul trebuie să verifice aspectul lichidului, respectiv culoarea care trebuie să fie corespunzătoare sortimentului, limpede, fără depuneri sau impurități în suspensie;

La întoarcerea buteliei cu dopul în jos, conținutul nu trebuie să se tulbure sau să prezinte impurități sau scurgeri;

Marcarea băuturilor alcoolice distilate se face cu respectarea reglementarilor în vigoare emise de Ministerul Finanțelor.

Abateri de la legislație

”Ne dorim ca atât ziua de 1 Mai, cât și Sfintele Sărbători de Paști, să fie un prilej de bucurie, pentru toți românii, și să nu fie umbrite de posibile probleme cauzate de achiziționarea și consumul unor produse neconforme. De aceea este important ca toți consumatorii să țină cont de recomandările noastre” – Sebastian Hotca, președinte interimar ANPC.

Vă prezentăm câteva dintre cele mai des întâlnite abateri de la legislație, la comercializarea produselor alimentare specifice zilei de 1 Mai și Sărbătorilor de Paști, constatate de comisarii ANPC, în urma acțiunilor de control desfășurate în anii anteriori:

–  folosirea unor produse si proceduri nesigure care puneau în pericol viața și sănătatea consumatorilor:

–  utilizarea unor materii prime cu data limită de consum depășită (cârnați, carne de mici, băuturi răcoritoare);

–  utilizarea unor materii prime fără elemente de identificare (carne de mici, muștar, Ketchup);

–  comercializarea unor produse cu urme de mucegai (chifle);

Produse cu mucegai

–  utilizarea unui ulei excesiv de ars pentru prăjire;

–  nerespectarea condițiilor de păstrare și depozitare a produselor;

–  decongelarea materiilor prime congelate la temperatura mediului ambiant;

–  schimbarea stării termice inițiale a produselor;

–  folosirea unor ustensile neigienizate cu aspect înnegrit;

–  utilizarea unui cântar fără verificare metrologică;

—  prezența la comercializare a unor produse cu modificări organoleptice (maioneză, sosuri pentru salate, roșii, ceapă, cartofi, castraveți);

–  utilizarea unor grătare neigenizate corespunzător și a unor ustensile pentru bucatărie degradate (clești pentru grătar, cuțite).

Lipsa informării

–  deficiențe de informare către consumator, de exemplu:

–   lipsa informării cu privire la ingredientele cu potențial alergen;

–   lipsa informării cu privire la faptul că preparatele provin din produse decongelate;

–   lipsa afișării datei limită de consum.

–  comercializarea unor ouă cu data durabilității minimale depășită sau pentru care nu s-a putut stabili încadrarea în termenul de valabilitate (marcare ilizibilă);

–  comercializarea unor ouă depozitate la temperatura mediului ambiant contrar recomandărilor de a se păstra la loc răcoros;

–  comercializarea unor ouă sparte, crăpate sau murdare, acoperite de corpuri străine;

–  neafişarea la locul de vânzare a ouălor în vrac a informaţiilor obligatorii prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 589/ 2008 (categoria de calitate, categoria de greutate, o indicație a metodei de creștere a găinilor, o explicație a semnificației codului producătorului și data durabilităţii minimale);

–  utilizarea unor spații de depozitare sau de expunere la vânzare improprii, neigienizate sau deteriorate

–  comercializarea de vopsea de ouă cu data durabilității minimale depășită;

Data limită depășită

–  comercializarea de ciocolată, ciocolată de casă și figurine din ciocolată, atât cu data durabilității minimale depășită, cât și cu abateri de informare referitoare la produsul ciocolată de casă;

–  existenţa unor afișe cu informația “cozonac tradițional”, “pască tradițională”, fără ca operatorii economici să dețină atestat pentru produse tradiționale;

–  comercializarea de pască și cozonaci ambalați în folie de plastic, având etichetele cu elementele de identificare ilizibile și fără a se specifica data durabilității minimale de consum;

–  comercializarea sub denumirea de vopsea de ouă a unor coloranţi fără elemente de identificare și caracterizare;

–  nerespectarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1169/2011 privind informarea consumatorilor cu privire la produsele alimentare, care prevede evidenţierea substanțelor cu efecte alergene incluse în lista ingredientelor, printr-un set de caracteristici grafice care să le diferenţieze clar de restul listei de ingrediente, de exemplu prin font, stilul caracterelor sau culoarea de fond (la produse din carne, de patiserie și ciocolata și produse din cacao).

Alergeni nemenționați pe etichete

De exemplu la produsul rahat, producţie Bulgaria, componentul alergen, respectiv amidon din grâu, nu era pus în evidenţă prin caracteristici grafice diferite de restul ingredientelor și nu erau specificate categoriile ingredientelor carmoizină şi acid citric, iar pentru ciocolata de menaj, ingredientul alergen soia nu era pus în evidenţă prin caracteristici grafice diferite de restul ingredientelor;

–  neindicarea componentelor cu potențial alergen dioxid de sulf pentru vinul (alb și roșu) comercializat vrac;

–  înscrierea pe etichetă a unor informații ce puteau induce în eroare consumatorul, de exemplu: prezentarea preparatelor din carne ca fiind „produse țărănești”, dar la care s-au folosit de fapt dextroză, conservanți (azotit de sodiu), antioxidanți (acid ascorbic), potențiator de gust (monoglutamat de sodiu);

–  comercializarea unor produse de patiserie cu umplutura de ciocolată, în fapt utilizându-se, ca ingredient, „choco filling decoration” (în lista de ingrediente erau înscrise zahăr, ulei vegetal rafinat de floarea-soarelui, palmier, cacao 10-12% și având în vedere faptul că nu conțineau min. 35% substanță uscată totală de cacao, umplutura nu era ciocolată);

–  comercializarea de cozonac utilizând ca denumire a produsului “cozonac cu nucă 30%”, în realitate utilizându-se umplutură de nucă 12%;

–  schimbarea stării termice din produse refrigerate în produse congelate;

–  comercializarea unor părți de carcasă miel netoaletată, cu urme de blană, organe de miel congelate ambalate la pungi de 1 kg expuse, în vederea comercializării, în ambalaje deteriorate (sparte) şi fără clipsuri care să închidă ambalajul”, se arată în comunicatul ANPC.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Ce profit au făcut firmele foștilor generali SRI Florian Coldea și Dumitru Dumbravă? Sunt cercetați de DNA sub control judiciar

Publicat

De

Firmele foștilor generali SRI Coldea și Dumbravă au înregistrat anul trecut profituri de milioane de lei din consultanță, potrivit datelor de pe portalul Termene.ro. Rata profitului acestor companii depășea 50%, ajungând în unii ani chiar și la 90%.

Foștii generali SRI Florian Coldea și Dumitru Dumbravă, avocatul Doru Trăilă și omul de afaceri Dan Tocaci sunt cercetați penal pentru trafic de influență, potrivit unui comunicat DNA remis vineri. Cei patru se află sub control judiciar și trebuie să plătească cauțiuni de 500.000 de lei (Coldea, Dumbravă și Trăilă) și 150.000 de lei (Tocaci).

Cercetați penal pentru trafic de influență

Cătălin Hideg, omul de afaceri care a făcut denunțul la DNA, a ajuns la cei trei prin intermediul lui Dan Tocaci pentru a obține o sentință favorabilă într-un dosar penal. Procurorii anticorupție susțin că Florian Coldea, Dumitru Dumbravă și Doru Trăilă i-au cerut lui Hideg 700.000 de euro plus TVA să-i rezolve problema legată de dosarul penal. După negocieri, suma a fost redusă la 600.000 de euro, din care Hideg a plătit 100.000 de euro, se arată într-un comunicat al Direcției Naționale Anticorupție.

„În perioada martie 2023 – aprilie 2024, trei dintre inculpați (cei doi oameni de afaceri și avocatul din cadrul Baroului București) ar fi pretins de la un om de afaceri (martor în cauză) suma de 700.000 euro plus TVA, în schimbul căreia ar fi lăsat să se creadă că ar avea influență asupra unor magistrați din cadrul unor instanțe de judecată și că i-ar putea determina pe aceștia pronunțe hotărâri favorabile martorului într-un dosar penal în care acesta era judecat. După mai multe negocieri, suma care ar fi fost pretinsă de inculpați a fost diminuată la 600.000 euro plus TVA, fiind stabilit ca aceasta să fie remisă în trei tranșe egale.

În contextul menționat mai sus, în aceeași perioadă, martorul ar fi remis celor trei inculpați o plată parțială în sumă de aproximativ 100.000 euro.

În cauză se desfășoară acte de urmărire penală și față de alte persoane juridice, cu privire la săvârșirea infracțiunii de spălare a banilor”, se mai arată în comunicat.

Procurorii au dispus cercetarea pentru trafic de influență a lui Florian Coldea, Dumitru Dumbravă și Doru Trăilă și pentru complicitate la trafic de influență a omului de afaceri Dan Tocaci.

De asemenea, firmele celor doi foști generali SRI, Wise Line Consulting SRL și Strategic Sys SRL, sunt cercetate pentru spălarea banilor.

Detaliile anchetei

În concret, Cătălin Hideg a fost îndrumat să semneze contracte de asistență juridică cu casa de avocatură SCP„Doru Trăilă și Asociații”. O anexă a contractului permitea casei de avocatură să angajeze un consultant plătit din onorarii.

Procurorii susțin că clauza privind angajarea unui consultant era un mecanism de ascundere a adevăratei naturi a sumelor de bani pretinse, prin contracte între SCP „Doru Trăilă și Asociații”, SC Wise Line Consulting SRL (controlată de Dumitru Dumbravă) și SC Strategic Sys SRL (controlată de Florian Coldea),potrivit ordonanței DNA, citată de Digi24.

Când Hideg nu a putut face plățile conform contractului, presiunile asupra lui au crescut. La o întâlnire, Dumitru Dumbravă i-a spus că „FC-ul (Florian Coldea) are o problemă cu asta”.

Traseul banilor

Procurorii au constatat că plățile repetate sugerează că SCP „Doru Trăilă și Asociații” a fost doar un vehicul pentru transferul banilor către societățile de consultanță.

„Caracterul repetitiv al plăților efectuate creează o suspiciune plauzibilă în sensul că SCP Doru Trăilă și Asociații reprezintă doar un vehicul pentru transferul sumelor de bani către societățile de consultanță, concluzie întărită și de faptul că, deși sunt încheiate contractate servicii de asistență juridică, ponderea serviciilor de asistență din costul total achitat de beneficiarul acestora, raportat la serviciile de consultanță contractate, este redusă”, potrivit procurorilor DNA.

Procurorii au mai stabilit că omul de afaceri Cătălin Hideg a făcut plăți către casa de avocatură a lui Doru Trăilă, care, mai departe, a făcut plăți către societatea Wise Line Consulting SRL, controlată de Dumitru Dumbravă, care, la rândul ei, a făcut plăți mai departe către Strategic Sys SRL, controlată de Florian Coldea.

Profit uriaș din consultanță

Potrivit datelor de pe Termene.ro, Florian Coldea a făcut profit de aproape 12,5 milioane de lei din consultanță prin firma Strategic SYS SRL, înființată cu fostul general SRI Dumitru Cocoru. Firma are ca obiect principal „Activităţi de inginerie şi consultanţă tehnică legate de acestea”.

Firma Strategic SYS SRL a fost înființată în 2020 și a avut profit de aproape 12.500.000 lei în doar trei ani. În 2023, firma a avut o cifră de afaceri de 6,1 milioane lei și un profit de 4,8 milioane lei. Firma are doar patru angajați, cu o rată de profit ce a depășit 90% în unii ani.

Creștere de 300% a profitului într-un singur an

Dumitru Dumbravă a obținut un profit de aproape 8,7 milioane de lei prin firma Wise Line Consulting SRL. Potrivit portalului citat, firma furnizează „Activități de consultanță pentru afaceri și management”.

Firma a înregistrat în 2023 o cifră de afaceri de 6,2 milioane lei și un profit de peste 4,8 milioane lei, cu o creștere de 300% față de anul anterior.

Florian Coldea a fost suspendat din SRI în 2017, după dezvăluirile făcute de Sebastian Ghiță. După o anchetă internă, a fost repus în funcție, dar în ianuarie 2017 și-a dat demisia și a cerut trecerea în rezervă.

Citește mai departe

EVENIMENT

Sabin Sărmaș: Singurii dezvoltatori imobiliari cu interese oneroase roiesc în jurul Primăriei Cluj-Napoca

Publicat

sărmaș

Candidatul independent la Primăria Cluj-Napoca, Sabin Sărmaș, neagă că dezvoltatori imobiliari s-ar afla în spatele său și l-ar susține financiar în campania electorală pentru alegerile locale din 9 iunie.

”Singurii dezvoltatori imobiliari cu interese oneroase roiesc în jurul Primăriei. Singurii care iau autorizații în această perioadă și singurii cărora li se trage asfalt sunt cei care roiesc în jurul lui Boc.

Jocul lui Boc, cu oraș pentru oameni, nu pentru profit, mi se pare pervers, pentru că profit fac cei care iau autorizațiile. El ține autorizațiile sub control, iar pe oamenii de afaceri mici nu îi vede.

Rechinii imobiliari se învârt în jurul unei singure bărci, care este pe strada Moților”, a afirmat Sabin Sărmaș.

CMF: 24240078

Citește mai departe

EVENIMENT

VIDEO FOTO. Două garaje au luat foc, pe strada Herculane din Cluj-Napoca

Publicat

De

Două garaje de pe strada Herculane din cartierul Gheorgheni au luat foc, după ce un incendiu de vegetație s-a extins.

Pompierii intervin sâmbătă pentru stingerea unui incendiu care a cuprins două garaje de pe strada Herculane din municipiul Cluj-Napoca. Incendiul s-a extins la garaje de la un foc de vegetație.


„Pompierii din cadrul Detașamentului 1 Cluj-Napoca intervin în aceste momente pentru stingerea flăcărilor care, de la vegetația uscată aprinsă pentru igienizare, s-a extins la două garaje de pe strada Herculane din municipiul Cluj-Napoca.

La fața locului acționează două autospeciale pentru stingerea incendiilor. Conform primei evaluări, nu sunt autoturisme în interiorul garajelor, unul este cu diverse bunuri,niar în cel de-al doilea se afla un motoscuter.

Incendiul este localizat, nu este pericol de extindere, se lucrează pentru lichidarea acestuia. Nu sunt înregistrate persoane care să solicite consult medical”, a transmis ISU Cluj.

Citește mai departe

EVENIMENT

VIDEO. Emil Boc îi invită pe clujeni în Oser. Ce și-a cumpărat primarul?

Publicat

De

Primarul Emil Boc a mers și sâmbăta aceasta la Oser. Edilul i-a îndemnat pe clujeni să viziteze, la rândul lor, piața de vechituri a Clujului.

Primarul Emil Boc a prezentat, într-un video pe rețelele de socializare, cumpărăturile făcute dimineața aceasta în Oser. El i-a îndemnat pe clujeni să viziteze piața de vechituri a municipiului și să îi susțină, astfel, pe producătorii locali.


„Tocmai m-am întors din Oser, unde am fost și la piața de vechituri, dar am cumpărat și produse agro-alimentare. Aș vrea să vă arăt ce puteți găsi în Oser și două mesaje importante. Oserul, piața de vechituri, este locul unde se întâlnește trecutul cu prezentul, și, de asemenea, locul unde poți să găsești la prețuri ieftine tot felul de lucruri, dar și produse agro-alimentare de calitate. Vă invit și pe dumneavoastră să mergeți când aveți vreme. Trebuie să ne susținem producătorii locali”, a arătat edilul.

Ce și-a cumpărat Emil Boc din Oser?

Primarul Emil Boc a cumpărat din Oser pâine, ouă și miere, dar și alune de pădure, „culese cu mâna”, și cireșe.

„Eu am luat pâine pe vatră, foarte foarte foarte bună, vedeți cât e de moale. Pâine adevărată, făcută de oameni adevărați, pe vatră, în cuptor. De asemenea, mi-am cumpărat ouă, pe care le-am cumpărat de la o doamnă care are în grădină găinile, ouă proaspete, de calitate, bio și la prețuri foarte bune.

De asemenea, mi-am cumpărat un borcan de miere de albine și vă recomand tuturor să folosiți mierea de albine, este un produs natural, ajută imunitatea și e produsă de producătorii noștri locali. Nu în ultimul rând, mi-am luat alune de pădure, culese de om cu mâna lui și care sunt iarăși foarte sănătoase.

Am găsit de asemenea cireșe de la Cireșoaia. e vremea cireșelor și vă invit să mâncați cireșe, sunt foarte sănătoase și nu durează prea mult, așa că acum e vremea să le consumați”, a mai arătat primarul Clujului.

„O pereche de pantofi cu care să pot umbla mai ușor prin oraș”

Edilul a cumpărat și o pereche de pantofi sport din Oser, dar și roșii oltenești și un buchet de bujori.

De asemenea, am găsit o pereche de pantofi sport, foarte buni și ieftini, cu care să pot umbla mai ușor prin oraș. Singurele lucruri care nu sunt de la noi dar urmează să fie sunt roșiile. Am cumpărat și roșii, o să îmi plantez și răsadurile cât de curând ca să avem și roșiile noastre de la Apahida, cum se spune.

Nu în ultimul rând, am cumpărat un buchet de bujori de la o doamnă care avea în grădină aceste flori extraordinare, tot de la noi, de aici, de acasă”, a mai spus Emil Boc.

Colecționar de monezi vechi, primarul a arătat că a cumpărat și o monedă britanică: „Mi-am mai luat și o monedă de 50 de penny, britanică, de pe vremea Jocurilor Olimpice de la Londra. Din când în când adun și eu câte o monedă veche, pentru a completa colecția de numismatică”.

„Faceți ce puteți și susțineți producătorii locali”

Nu în ultimul rând, edilul a făcut apel la clujeni să susțină cum pot producătorii locali și să viziteze Oserul.

Cu o sumă de bani modică, poți să îți cumperi produse de la producători locali și să îi încurajăm să producă în continuare, să îi susținem, pentru că producătorii locali sunt și la bine, și la greu alături de noi. Faceți ce puteți și susțineți producătorii locali, cumpărați produsele lor de calitate, mergeți în Oser. Și eu am stat aproape două ore și jumătate acolo, m-am simțit foarte bine, pentru că e un loc în care te recreezi, îți retrăiești trecutul, îl combini cu prezentul și cu oameni faini, care au o energie pozitivă”, a conchis Boc.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax