Connect with us

EVENIMENT

RECOMANDĂRILE ANPC pentru perioada 1 Mai – Sărbătorile de Paști

Publicat


oua pasti 2 ok

ANPC are câteva recomandări pentru populație, având în vedere că se apropie sărbătorile pascale și crește consumul de carne de miel, ouă, cozonaci și băuturi alcoolice.

„Pregătirile pentru ziua de 1 Mai și sărbătorile pascale reprezintă un moment de vârf pentru activitățile comerciale, de aceea Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) desfășoară acțiuni de control, în toată țara, pentru a verifica modul de comercializare a produselor specifice acestei sărbători.

Sunt vizate, în mod special, produsele alimentare de post, pește și preparate din pește, carne, în special carne de miel, preparate din carne, în mod deosebit micii, cozonac, produse de patiserie, ciocolată, produse din ciocolată, produse pe bază de cacao și grăsimi vegetale (tablete, figurine), vopsea de ouă, bere, vin și băuturi alcoolice.

Dat fiind dorința consumatorilor de a avea pe masă produsele preferate, conform tradiției, ANPC le face acestora câteva recomandări, pe care să le aibă în vedere atunci când își fac cumpărăturile.

·       La cumpărarea produselor din carne tocată, acordați atenție deosebită aspectului produsului!

–  Urmăriți modul de etichetare. Nu cumpărați produse preambalate neetichetate, iar pentru cele comercializate vrac este obligatorie înscrierea, la locul de comercializare a datei durabilității minimale/ datei limită de consum și a ingredientelor alergene.

–  Refuzați produsele din carne tocată pentru care există îndoieli privind calitatea și modul de informare prin etichetare!

–  Refuzați produsele din carne care nu au înscrisă, pe etichetă, data durabilității minimale/ data limită de consum sau dacă aceasta este modificată sau depășită!

–  Nu cumpărați produse din carne tocată din locuri neautorizate, întrucât comerciantul respectiv nu are posibilitatea să asigure condițiile optime de transport, depozitare și comercializare și nu poate elibera bon de casă cu care să fie justificată tranzacția comercială și riscați să achiziționați un produs neconform sau chiar nesigur, care vă poate afecta sănătatea!

–  La cumpărarea berii, verificați starea ambalajelor (integritate, etanșeitate), limpiditatea lichidului și data durabilității minimale.

În cazul în care petreceți ziua de 1 Mai în zone de agreement, e bine să fiți atenţi la câteva aspecte:

Trebuie urmărit, în cazul produselor alimentare, modul de expunere și comercializare a acestora, pentru a observa unele indicii care pot să conducă la identificarea riscurilor pentru sănătate și anume:

–   existența și funcționarea vitrinelor frigorifice în care sunt expuse alimentele;

–   integritatea ambalajelor, care trebuie să asigure protecție pe timpul transportului, depozitării și comercializării;

–   tichetarea acestora, cu date referitoare la tipul produsului, originea acestuia, termenul de valabilitate etc.

De asemenea, înainte de achiziționarea alimentelor, din locuri specializate în acest sens, asigurați-vă că vânzătorul este echipat corespunzător, poartă halat de protecție și bonetă, iar manipularea alimentelor neambalate este realizată cu mâinile acoperite de mănuși curate sau de unică folosință.

Acordați atenție prețului afișat și verificați concordanța dintre prețurile afișate la raft și cele marcate pe bonurile de casă.

Și un ultim sfat, solicitați și păstrați bonul de casă pentru a putea proba în cazul în care, în mod justificat, dorăți să reclamați calitatea/siguranța unui produs.

·       La comercializarea cărnii și a produselor din carne

Achiziționarea cărnii, inclusiv a cărnii de miel, și a produselor din carne se va face numai din locuri special amenajate, dotate și autorizate (măcelarii, magazine alimentare, locuri special amenajate în piețe) și aceasta trebuie să aibă ștampila de control sanitar-veterinar. Numai în astfel de condiții există garanția unui produs sigur, ce nu vă va afecta sănătatea;

Evitați cumpărarea de carne de la persoane și din locuri neautorizate, din „portbagajele mașinilor”, chiar dacă prețul oferit este comparativ mai mic. Comerciantul respectiv nu are posibilitatea să asigure condițiile optime de transport, depozitare și comercializare și nu vă poate elibera bon de casă cu care să justificați tranzacția comercială și riscați să achiziționați un produs neconform sau chiar nesigur care poate să vă afecteze sănătatea;

Atenție la preț!

Verificați, prin apreciere directă, proprietățile organoleptice ale produselor, a semnelor organoleptice de alterare, modificări ale aspectului (aspect de mâzguit, cu prezența mucilagiilor), culorii (culoare modificată), consistenței, prezența corpurilor străine. Carnea trebuie să prezinte, la suprafață, o peliculă uscată, de culoare roz  până la roșie, să fie fermă și elastică, atât la suprafață cât și în secțiune, iar mirosul trebuie să fie caracteristic de produs proaspăt;

Atenție și la preț! Verificați concordanța dintre prețurile afișate la raft și cele marcate pe bonurile de casă;

Carnea achiziționată sub forma refrigerată se va transporta, în condiții igienice, cât mai repede la domiciliu și se va depozita la frigider;

Produsele preambalate, care prezintă ambalajele deteriorate și pentru care există suspiciunea deteriorării conținutului, nu trebuie achiziționate.

·       La comercializarea ouălor

Achiziționarea ouălor se va face numai din locuri special amenajate, autorizate. Evitați cumpărarea de ouă de pe marginea drumului, chiar dacă prețul oferit este comparativ mai mic;

Evitați cumpărarea ouălor care nu sunt păstrate la temperatura indicată de producător sau care sunt expuse spre vânzare la temperatura mediului ambiant;

Ouăle de consum trebuie să prezinte coaja intactă, normală, fără fisuri, fără corpuri și mirosuri străine;

La spargerea oului, albușul trebuie să fie de consistență densă, transparent, iar gălbenușul semiglobulos, ușor aplatizat și bine delimitat de albuș;

Categoriile ouălor

În cazul ouălor vândute în vrac, trebuie comunicate vizibil, cu ușurință și perfect lizibil, informațiile privind:

– categoria de calitate (A);

– categoria de greutate (clasamentul ouălor din categoria A în funcție de greutate)

–  XL – foarte mare: greutate mai mare sau egală cu 73 g;

–  L – mare: greutate mai mare sau egală cu 63 g și mai mică de 73 g;

–  M – mediu: greutate mai mare sau egală cu 53 g și mai mică de 63 g;

–  S – mic: greutate mai mică de 53 g;

– o indicație a metodei de creștere a găinilor;

– o explicație a semnificației codului producătorului;

– data de valabilitate minimă.

·       La comercializarea vopselei de ouă

Achiziționarea vopselei se va face numai din locuri autorizate și se va citi cu atenție eticheta produsului, care trebuie să conțină: numele și adresa producătorului, lista ingredientelor, instrucțiuni de utilizare, data durabilității minimale.

Atentie! La vopsirea ouălor nu utilizați vopsea pentru alte destinații, precum cea tipografică sau pentru textile. Utilizarea altor tipuri de vopsele, poate prezenta un real pericol pentru sănătate.

·       La comercializarea produselor de patiserie (cozonaci, checuri etc.)

În primul rând, achiziționarea produselor se va face numai din locuri autorizate, unde spațiile de comercializare trebuie să fie în permanență curate și bine întreținute;

Personalul care comercializează produse de patiserie trebuie să poarte echipament de protecție sanitară, respectiv halat de protecție și bonetă, iar manipularea produselor să se facă cu mâinile acoperite de mănuși curate sau de unică folosință;

Produsele de patiserie neambalate se vor vinde din recipiente curate, la adăpost de praf și de insecte, fiind servite numai cu ustensile speciale. Este interzis a se permite consumatorilor să aleagă produsele cu mâna;

Produsele de patiserie trebuie să aibă menționate pe etichetă, obligatoriu, lista ingredientelor alergene, precum și prezența anumitor premixuri, în compoziție, sau a unor ingrediente care le înlocuiesc pe cele clasice;

Pentru produsele de patiserie preambalate, data durabilității minimale este stabilită de producător și se va inscripționa pe etichetă/ambalaj.

·       La comercializarea ciocolatei, produselor din ciocolată, produse pe baza de cacao și grăsimi vegetale (tablete, figurine)

Etichetele acestor produse trebuie să conțină următoarele informații: denumirea produsului, numele și adresa producătorului sau ale ambalatorului sau ale distribuitorului. În cazul produselor din import, se vor înscrie numele și adresa importatorului sau ale distribuitorului înregistrat în România, data durabilității minimale, cantitatea netă și condițiile de depozitare;

Toate produsele din import trebuie să fie însoțite de etichete cu elementele de identificare și informare în limba română;

Pentru ciocolată și produse din ciocolată se menționează în mod obligatoriu conținutul de cacao substanță uscată, exprimat în procente, astfel: “ cacao…% minim”. În cazul ciocolatei umplute se menționează produsul de umplutură. Se exceptează de la indicarea cantității nete produsele din ciocolata preambalate, cu o greutate mai mică de 50 grame.

Aceasta excepție nu se aplică produselor cu o greutate netă mai mică de 50 grame fiecare, atunci când sunt prezentate într-un ambalaj conținând două sau mai multe astfel de produse, în cazul în care conținutul net total, inclusiv ambalajul, este egal sau mai mare de 50 grame. În cazul produselor din ciocolată turnate și goale în interior, această indicație poate fi înlocuită cu conținutul net minim. Se va face o mențiune privind adaosul de cafea sau băuturi spirtoase, atunci când acesta depășește 1% din masa produsului;

„Achiziționarea produselor se va face numai din locuri autorizate”

Ciocolata proaspătă trebuie să prezinte o suprafață lucioasă, nestratificată și fără pete, să fie onctuoasă, casantă la rupere fără senzație de rugozitate la masticare, culoare și gust specific, iar drajeurile trebuie să aibă suprafața netedă, lucioasă, uscată și nelipicioasă;

Achiziționarea produselor se va face numai din locuri autorizate. Trebuie evitată cumpărarea de la vânzători ambulanți, chiar dacă prețul oferit este comparativ mai mic;

Înainte de cumpărare, consumatorul trebuie să verifice starea ambalajelor (integritate, etanșeitate) și încadrarea produselor în data durabilității minimale, după caz, în data limită de consum stabilită de producător.

·       La comercializarea vinurilor și a băuturilor alcoolice

Conținutul etichetei trebuie să cuprindă: denumirea sub care se vinde produsul, denumirea și adresa producătorului sau a importatorului sau a îmbuteliatorului, volumul net, concentrația alcoolică, o informație privind lotul, data durabilității minimale pentru băuturile alcoolice cu concentrația alcoolică mai mică de 10% vol.;

Pentru vinuri, eticheta trebuie să mai conțină următoarele informații: categoria de calitate, indicația geografică sau denumirea de origine controlată pentru vinurile de calitate superioară, tipul vinului, în funcție de conținutul de zaharuri;

Consumatorul trebuie să verifice aspectul lichidului, respectiv culoarea care trebuie să fie corespunzătoare sortimentului, limpede, fără depuneri sau impurități în suspensie;

La întoarcerea buteliei cu dopul în jos, conținutul nu trebuie să se tulbure sau să prezinte impurități sau scurgeri;

Marcarea băuturilor alcoolice distilate se face cu respectarea reglementarilor în vigoare emise de Ministerul Finanțelor.

Abateri de la legislație

”Ne dorim ca atât ziua de 1 Mai, cât și Sfintele Sărbători de Paști, să fie un prilej de bucurie, pentru toți românii, și să nu fie umbrite de posibile probleme cauzate de achiziționarea și consumul unor produse neconforme. De aceea este important ca toți consumatorii să țină cont de recomandările noastre” – Sebastian Hotca, președinte interimar ANPC.

Vă prezentăm câteva dintre cele mai des întâlnite abateri de la legislație, la comercializarea produselor alimentare specifice zilei de 1 Mai și Sărbătorilor de Paști, constatate de comisarii ANPC, în urma acțiunilor de control desfășurate în anii anteriori:

–  folosirea unor produse si proceduri nesigure care puneau în pericol viața și sănătatea consumatorilor:

–  utilizarea unor materii prime cu data limită de consum depășită (cârnați, carne de mici, băuturi răcoritoare);

–  utilizarea unor materii prime fără elemente de identificare (carne de mici, muștar, Ketchup);

–  comercializarea unor produse cu urme de mucegai (chifle);

Produse cu mucegai

–  utilizarea unui ulei excesiv de ars pentru prăjire;

–  nerespectarea condițiilor de păstrare și depozitare a produselor;

–  decongelarea materiilor prime congelate la temperatura mediului ambiant;

–  schimbarea stării termice inițiale a produselor;

–  folosirea unor ustensile neigienizate cu aspect înnegrit;

–  utilizarea unui cântar fără verificare metrologică;

—  prezența la comercializare a unor produse cu modificări organoleptice (maioneză, sosuri pentru salate, roșii, ceapă, cartofi, castraveți);

–  utilizarea unor grătare neigenizate corespunzător și a unor ustensile pentru bucatărie degradate (clești pentru grătar, cuțite).

Lipsa informării

–  deficiențe de informare către consumator, de exemplu:

–   lipsa informării cu privire la ingredientele cu potențial alergen;

–   lipsa informării cu privire la faptul că preparatele provin din produse decongelate;

–   lipsa afișării datei limită de consum.

–  comercializarea unor ouă cu data durabilității minimale depășită sau pentru care nu s-a putut stabili încadrarea în termenul de valabilitate (marcare ilizibilă);

–  comercializarea unor ouă depozitate la temperatura mediului ambiant contrar recomandărilor de a se păstra la loc răcoros;

–  comercializarea unor ouă sparte, crăpate sau murdare, acoperite de corpuri străine;

–  neafişarea la locul de vânzare a ouălor în vrac a informaţiilor obligatorii prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 589/ 2008 (categoria de calitate, categoria de greutate, o indicație a metodei de creștere a găinilor, o explicație a semnificației codului producătorului și data durabilităţii minimale);

–  utilizarea unor spații de depozitare sau de expunere la vânzare improprii, neigienizate sau deteriorate

–  comercializarea de vopsea de ouă cu data durabilității minimale depășită;

Data limită depășită

–  comercializarea de ciocolată, ciocolată de casă și figurine din ciocolată, atât cu data durabilității minimale depășită, cât și cu abateri de informare referitoare la produsul ciocolată de casă;

–  existenţa unor afișe cu informația “cozonac tradițional”, “pască tradițională”, fără ca operatorii economici să dețină atestat pentru produse tradiționale;

–  comercializarea de pască și cozonaci ambalați în folie de plastic, având etichetele cu elementele de identificare ilizibile și fără a se specifica data durabilității minimale de consum;

–  comercializarea sub denumirea de vopsea de ouă a unor coloranţi fără elemente de identificare și caracterizare;

–  nerespectarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1169/2011 privind informarea consumatorilor cu privire la produsele alimentare, care prevede evidenţierea substanțelor cu efecte alergene incluse în lista ingredientelor, printr-un set de caracteristici grafice care să le diferenţieze clar de restul listei de ingrediente, de exemplu prin font, stilul caracterelor sau culoarea de fond (la produse din carne, de patiserie și ciocolata și produse din cacao).

Alergeni nemenționați pe etichete

De exemplu la produsul rahat, producţie Bulgaria, componentul alergen, respectiv amidon din grâu, nu era pus în evidenţă prin caracteristici grafice diferite de restul ingredientelor și nu erau specificate categoriile ingredientelor carmoizină şi acid citric, iar pentru ciocolata de menaj, ingredientul alergen soia nu era pus în evidenţă prin caracteristici grafice diferite de restul ingredientelor;

–  neindicarea componentelor cu potențial alergen dioxid de sulf pentru vinul (alb și roșu) comercializat vrac;

–  înscrierea pe etichetă a unor informații ce puteau induce în eroare consumatorul, de exemplu: prezentarea preparatelor din carne ca fiind „produse țărănești”, dar la care s-au folosit de fapt dextroză, conservanți (azotit de sodiu), antioxidanți (acid ascorbic), potențiator de gust (monoglutamat de sodiu);

–  comercializarea unor produse de patiserie cu umplutura de ciocolată, în fapt utilizându-se, ca ingredient, „choco filling decoration” (în lista de ingrediente erau înscrise zahăr, ulei vegetal rafinat de floarea-soarelui, palmier, cacao 10-12% și având în vedere faptul că nu conțineau min. 35% substanță uscată totală de cacao, umplutura nu era ciocolată);

–  comercializarea de cozonac utilizând ca denumire a produsului “cozonac cu nucă 30%”, în realitate utilizându-se umplutură de nucă 12%;

–  schimbarea stării termice din produse refrigerate în produse congelate;

–  comercializarea unor părți de carcasă miel netoaletată, cu urme de blană, organe de miel congelate ambalate la pungi de 1 kg expuse, în vederea comercializării, în ambalaje deteriorate (sparte) şi fără clipsuri care să închidă ambalajul”, se arată în comunicatul ANPC.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Cluj-Napoca, al doilea oraș de pe harta Urban Playfield. Evenimentul aduce bucuria jocului în inima orașului

Publicat

De

Urban Playfield la Cluj-Napoca

Urban Playfield, festivalul sporturilor luate în joacă pentru cei mici și cei mari, continuă la Cluj-Napoca, orașul în care a fost inițiat.

Pentru prima oară, evenimentul va avea loc în centrul orașului, în cea mai nouă zonă pietonală, punct de atracție pentru comunitate și turiști, aflată pe străzile Mihail Kogălniceanu și Universității.

Clujenii sunt așteptați la mișcare și multe jocuri, sâmbătă și duminică, 25-26 mai. Accesul este, ca de obicei, gratuit.

Cluj-Napoca, al doilea oraș de pe harta Urban Playfield. Evenimentul aduce bucuria jocului în inima orașului

Evenimentul organizat de către echipa Sports Festival, realizat în parteneriat cu Raiffeisen Bank România, are de anul acesta o formă extinsă la nivel național.

După mai multe sesiuni organizate în Cluj-Napoca, el a devenit acum un eveniment itinerant care unește prin joacă 10 orașe din țară.

Startul s-a dat la Alba Iulia, în Cetatea Alba Carolina, în 18-19 mai.

„Cluj-Napoca este locul unde totul a început pentru Urban Playfield. Este minunat să vedem comunitatea adunându-se în locurile dragi din oraș pentru a se bucura de jocurile copilăriei.

Anul acesta, evenimentul devine o platformă națională, și suntem entuziasmați să împărtășim această energie vibrantă în inima Clujului, cu ajutorul comunității care ne-a susținut de la început”, a declarat Mirel Alexa, organizator Urban Playfield.

Hai la joacă! Programul Urban Playfield

Cei care vin la Urban Playfield pot să descopere o varietate largă de sporturi și activități: volei, tenis, baschet, escaladă, biliard cu piciorul, badminton, roundnet, șah, fotbal, tenis de masă, cornhole, într-un cadru plin de voie bună.

Weekendul dedicat orașului Cluj-Napoca va include, pe lângă activități sportive, demonstrații ale cluburilor locale, concursuri cu premii, animații stradale și multe alte surprize.

Duminică, 26 mai, de la 16:00, copiii sunt invitați la teatru de păpuși stradal și să descopere astfel povestea Micului Prinț.

Programul complet al Urban Playfield Cluj-Napoca va fi anunțat joi, 23 mai, pe site-ul oficial urbanplayfield.ro/ și pe paginile de sociale media.

Program general Urban Playfield 2024:

  • 10:00: Deschiderea oficială a evenimentului; Activități organizate pe parcursul zilei: invitații la joacă, demonstrații sportive prezentate de cluburi locale, concursuri cu premii, clase de dansuri moderne, majorete și zumba, activități pentru copii și alte suprize;
  • Publicul va avea la dispoziție zonă de mâncare, apă și răcoritoare, precum și zone de relaxare;
  • 21:00: Închiderea oficială a programului zilei.

Misiunea Urban Playfield

  • Promovarea dreptului la joacă: Urban Playfield promovează ideea că joaca este un drept universal, indiferent de vârstă sau condiție socială și încurajează pe toată lumea să redescopere plăcerea mișcării și a sportului într-un cadru distractiv și relaxant.
  • Promovarea sportului ca joacă: Sportul nu trebuie să fie doar o activitate fizică, ci și o sursă de bucurie, energie și conexiune între oameni.
  • Transformarea spațiilor urbane: Urban Playfield transformă spațiile din orașe, aflate la îndemâna oricui, în adevărate zone de joacă, unde fiecare poate să se distreze prin sport. Demonstrează comunităților locale că sportul și joaca pot fi integrate în viața de zi cu zi, chiar și în mijlocul agitației urbane.

Urban Playfield este un proiect care face un tur national, în 10 orașe din țară, dedicate jocului și sportului de masa. Fiecărui oraș-gazdă îi este dedicat un weekend cu o varietate de activități sportive și divertisment pentru toți participanții, indiferent de vârstă.

Accesul la eveniment este gratuit.

 

 

 

Citește mai departe

EVENIMENT

U-BT Cluj câștigă un nou meci în finala Ligii cu CSM CSU Oradea și duce scorul general la 3-1

Publicat

De

U-BT Cluj câștigă un nou meci în finala Ligii cu CSM CSU Oradea

Parcurs fabulos pentru echipa clujeană de baschet U-BT, care a câștigat un nou meci în finala Ligii Naționale.

U-BT a disputat, luni, cel de al patrulea meci al finalei pe terenul rivalilor de la CSM CSU Oradea și a reușit o nouă victorie spectaculoasă.

U-BT Cluj câștigă un nou meci în finala Ligii cu CSM CSU Oradea și duce scorul general la 3-1

Jucătorii clujeni s-au regrupat pentru acest meci jucat în deplasare. CSM CSU Oradea – U-BT Cluj s-a încheiat cu scorul 80-108.

La pauză, U-BT Cluj conducea cu 58-28.

Cei mai buni marcatori ai U-BT au fost Bryce Jones (25 de puncte, 4 recuperări, 3 pase decisive, 10/10 la libere) și Patrick Richard (22 de puncte, 6 recuperări, 5 pase decisive, 6/7 de la distanță).

Sezon perfect pentru U-BT

În actualul sezon al Ligii Naționale, U-BT Cluj nu a pierdut niciun meci, până la finală.

CSM CSU Oradea a reușit să câștige meciul 3 al finalei, care s-a disputat sâmbătă, 18 mai. Victoria orădenilor a fost una „la mustață”, practic la doar 2 puncte diferență (94-92).

Primele două meciuri dintre cele două echipe s-au disptat la Cluj-Napoca și au fost câștigate de U-BT.

Finala se mută la Cluj. Meciul 5 va avea loc la BTarena joi, 23 mai, de la ora 19.00.

Foto: Facebook/ U-BT Cluj

 

Citește mai departe

CLUJ24 TV

VIDEO. Podcast Cluj24 Test de sinceritate. Remus Lăpușan: Am un proiect de sprijinire a producătorilor agricoli din Cluj

Publicat

test remus

Remus Lăpușan, candidat pentru Consiliul Județean Cluj din partea PSD, vorbește la podcastul Test de sinceritate de pe Cluj24 realizat de jurnalistul Vasile Măgrădean despre proiectele pe care le propune clujenilor în campania electorală.

Lăpușan spune că a observat un interes din partea alegătorilor, chiar și a celor din mediul rural pentru alegerile locale.

Acesta propune un proiect care vine în sprijinul producătorilor agricoli din județul Cluj, care ar fi sprijiniți să își vândă produsele în Cluj-Napoca, prin organizarea unei mari piețe volante în Parcul Central.

CMF: 21240002

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

VIDEO FOTO. Au început lucrările la Centrul de persoane vârstnice de pe Calea Baciului. Clădirea veche, „culcată” la pământ

Publicat

S-a dat startul lucrărilor la viitorul Centru pentru persoane vârstnice de pe Calea Baciului numărul 18. A început demolarea clădiri care găzduia fosta Școală Generală nr. 9 din municipiu.

Luni, 20 mai, au demarat lucrările la viitorul „Centru rezidențial de îngrijire și asistență socială pentru persoane vârstnice” de pe str. Calea Baciului nr. 18. Cu această ocazie, primarul Emil Boc, viceprimarul Dan Tarcea și reprezentanți ai constructorului viitoarei clădiri au efectuat o vizită pe șantierul viitorului cămin pentru persoane vârstnice.

Au început lucrările la Centrul de persoane vârstnice de pe Calea Baciului

Primăria investește circa 6 milioane de euro din fonduri proprii pentru edificarea centrului pentru vârstnici.

Construcția are termen de execuție 20 de luni de la acest moment. Astfel, dacă graficul va fi respectat de constructor, centrul ar urma să fie finalizat în luna februarie 2026. Viitorul imobli va fi certificat drept „clădire verde”.

„Vă mulțumesc pentru faptul că ați venit aici, pe Calea Baciului, pe locația unde construim Centrul pentru persoane vârstnice din Cluj-Napoca, un centru de îngrijire pentru seniorii cetății. O investiție de 6 milioane de euro, cu 20 de luni pentru execuție. Cu alte cuvinte, în 1 februarie 2026, dacă constructorul este serios – și nu am motive să mă îndoiesc – va termina această lucrare.

Este primul cămin pentru persoane vârstnice pe care îl construiește Primăria municipiului Cluj-Napoca, ca o formă de respect și de prețuire pentru munca seniorilor Clujului în decursul anilor. Acest centru este pentru persoane care nu au probleme majore de sănătate, nu este precum centru de pe 21 Decembrie pentru persoane cu dizabilități, este un centru pentru seniorii cetății care doresc să petreacă o viață de calitate la vârsta senioratului, având acces la cele mai înalte servicii pe care le poate avea”, a declarat primarul Emil Boc.

70 de locuri pentru vârstnicii fără aparținători

Centrul va avea o capacitate de 70 de locuri, în camere de una sau de două persoane. Serviciile oferite de acest centru se vor adresa vârstnicilor fără probleme deosebite de sănătate, care nu au aparținători și au un nivel scăzut al veniturilor.

Aceasta investiție are 70 de locuri, într-o clădire cu subsol, parter și două etaje și care are toate facilitățile necesare pentru o viață de calitate la vârsta senioratului. Cu alte cuvinte, aici vor putea opta să vină seniori ai cetății care nu au aparținători, adică nu are cineva grijă de ei, nu locuiesc cu cineva, au nivel de venituri mai mici decât ceilalți și, în consecință, aici pot să petreacă o viață de seniorat de calitate. Obiectivul acestei investiții este acela de a oferi seniorilor Clujului accesul la o viață de calitate”, a mai arătat edilul.

Condiții decente de trai pentru seniori

Persoanele în vârstă vor avea facilități la nivel european în viitorul centru, cu parc pentru activități fizice în aer liber, bibliotecă, spații de socializare, acces la calculatoare, la activități de fizioterapie și recuperare.

„Avem grijă în egală măsură de copii, prin educație la standard de europene, avem grijă de tineri, prin locuri de muncă bine plătite, dar în egală măsură în acest oraș trebuie să avem grijă și de seniorii cetății. Aici vor putea desfășura activități fizice, aici va fi parc, vor fi aparate de fitness. În interior va fi bibliotecă, vor fi locuri unde se poate socializa, vor avea acces la calculatoare, la activități artistice, vor avea acces la activități de fizioterapie și de recuperare, adică tot ceea ce este necesar pentru un vârstnic pentru a avea acces la o viață de calitate”, a mai spus Emil Boc.

Lucrările vor fi realizate de asocierea SC Boemial Invest SRL, SC Marina Properties SRL, SC Arhimar Serv SRL. Căminul pentru vârstnici va avea subsol, parter și două etaje, cu o suprafață de 1.410 metri pătrați și 42 de camere.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax