Connect with us

EVENIMENT

Radu Chirilă, ales președinte al USR Cluj. Fostul senator Mihai Goțiu, vicepreședinte

Publicat


Avocatul Radu Chirilă a fost ales duminică în funcția de președinte al USR Cluj în cadrul alegerilor din filiala județeană, iar fostul senator Mihai Goțiu a fost ales vicepreședinte.

La alegeri pentru funcția de președinte s-au înfruntat Radu Chirilă și Cătălin Sălăgean, care a deținut până acum șefia USR Cluj.

Chirilă a primit 112 voturi iar Sălăgean 87 din partea membrilor USR.

În cadrul alegerilor au fost aleși și cei 14 membri ai Biroului Județean printre care și cei patru vicepreședinți: George Trif, Elena Muscă, Mihai Goțiu și Alexandra Oană.

Ceilalți membri sunt Ciprian Rigman, Alexandrina Hărănguș, Cătălin Sălăgean, Maria Rodilă, Mihai Vădan, Szasz Carol, Alina Meșter, Marius Todoran, Simona Laura Varga și Vlad Cristian.

 

 

 

CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *



Vezi cele mai interesante video Cluj24.ro


ADMINISTRAȚIE

REVOLTĂTOR. Peste 2.000 de IMOBILE din Cluj şi Transilvania, revendicate ILEGAL. Primăria tace

Publicat

Peste 2.000 de imobile din Cluj şi din alte oraşe ale Transilvaniei sunt revendicate. O parte chiar au fost restituite deja. Consiliul Civic Local (CCL) susţine însă că aceste retrocedări ar fi ilegale. Pentru că foştii proprietari au fost despăgubiţi deja.

Acte false. Primăria Cluj-Napoca este pasivă

Într-o scrisoare adresată primarului Emil Boc şi membrilor Consiliului Local Cluj-Napoca, CCL arată că numai Statusul Romano-Catolic din Transilvania revendică peste 2.000 de imobile.

„Domnilor/doamnelor consilieri din CL Cluj-Napoca, Domnule primar Emil Boc,

va trimitem ultimul articol de presă în legătura cu dimensiunea retrocedarilor pe căi abuzive a clădirilor de partimoniu din municipiul Cluj-Napoca, subliniind că potrivit Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor, Biserica Romano-Catolică are depuse 63 de cereri de retrocedare pentru imobile din municipiul Cluj-Napoca (vedeţi lista în ziarul Făclia din 26 februarie 2021). Un scurt extras din poziţia exprimată public de către CCL în legătura cu astfel de retrocedări, săvârşite în condiţiile lipsei rolului activ al Primăriei Cluj-Napoca, se regăseşte în cele ce urmează:

„Retrocedarea proprietăţilor:

RETROCEDĂRILE sunt o problemă dureroasă şi costisitoare pentru bugetul CL şi al ţării. În aplicarea legii de restitutio in integrum nu s-a ţinut cont de situaţia optanţilor. Adică a cetăţenilor care au optat pentru cetăţenia maghiară şi au fost despagubiţi de statul român în perioada interbelică. Iar acum rudele, afini de gradul 3-4, revendică din nou acele proprietăţi cu acte false sau refăcute în perioada 1940-1945 (ocupaţia hortystă). Sau poate neştiind că strămoşii lor au fost despăgubiţi”, se arată în adresa CCL către Primăria Cluj-Napoca.

Un exemplu de revendicări: 2.000 de muzee, teatre, licee, palate, păduri

CCL dă doar un exemplu de astfel de situaţii: Statusul Romano-Catolic din Transilvania. Care revendică peste 2.000 de clădiri.

„În aceeaşi situaţie de ilegalitate se află şi Statusul Romano Catolic din Transilvania. Care a fost desfiinţat în anii ‘30. Şi care conform codului canonic nu avea personalitate juridică cu drept de proprietate, ci doar de folosinţă asupra instituţiilor şi a unor locaşuri de cult. S-a reînfiinţat în 2002 o Asociaţie a Statusului ca fiind moştenitoarea vechiului Status. Iar judecători incompetenţi sau corupţi au aprobat acest statut. Asociaţia revendicând peste 2000 de clădiri din oraşele transilvane (!?).

Toate RETROCEDĂRILE importante de muzee, licee, palate, hectare de păduri şi terenuri agricole etc. trebuie revizuite şi stabilită legalitatea retrocedării. Cu atât mai mult cu cât multe din aceste retrocedări au fost hotărâte de judecătoriile din jud. Mureş, Covasna sau Harghita, cu o doza prea mare de subiectivism şi fără verificarea tuturor probelor.

Nici rudele foştilor criminali de război decretaţi nu pot beneficia de retrocedări de proprietăţi. Chiar dacă au fost reabilitaţi de unele ONG-uri din ţara de origine. Fapt de care nu s-a ţinut seama în justiţia română”, se mai arată în adresa CCL.

Palatul Banffy şi Baza sportivă „Sănătatea”

În adresa CCL sunt prezentate şi câteva exemple de retrocedări din Cluj-Napoca.

„Câteva exemple de la Cluj-Napoca ce scandalizează comunitatea civică: Baza Sporivă “SĂNăTATEA”, amplasatã în Cartierul Gheorghieni (aleea Detunata f.n.), a constatat că a fost cedată pe baza unor acte de proprietate de dinainte de Tratatul de  laTRIANON (!) afinilor foştilor proprietari. PRIN URMARE STATUL ROMÂN A DESPĂGUBIT DE DOUÃ ORI FAMILIILE FOŞTILOR PROPRIETARI DE TEREN?!.

Palatul Banffy din Cluj a fost naţionalizat în anul 1948, iar în 1958 Dionisie Banffy îi lasă moştenire lui Nicolae Roşca un imobil care nu îi aparţinea în mod legal. Retrocedarea unor cote părţi este ilegală”, se mai arată în adresa CCL.

Cerinţele CCL, în conformitate cu normele europene

CCL a formulat şi o serie de propuneri prin care s-ar rezolva asemenea cazuri. Sau măcar ar fi evitate.

„Este o nevoie urgentă de corelare şi conlucrare între instituţiile statului, în ce priveşte:

-deschiderea accesului şi recercetarea arhivelor, iar Guvernul să stabilească obligaţii ferme pentru Arhivele Naţionale.

-să se specializeze procurori şi instanţe pe această problematică pentru a soluţiona corect înşelătoria păguboasă şi a se pedepsi impostorii.

-să fie creată o nişă legislativă care să cerceteze şi să revizuiască toate restitituirile efectuate din 1990 şi până la zi.

Soluțiile CCL au în vedere:

Respectarea recomandărilor Consiliului Europei privind retrocedarea proprietăților confiscate de regimul comunist, în care guvernele țărilor foste comuniste au la dispoziție câteva posibilități de retrocedare, cu respectarea dreptului de proprietate a celui lezat în drepturi.

Realizarea Hărţilor cadastrale curate prin eliminarea greșelilor și updatarea acestora la zi, la nivelul primăriilor și corelarea acestora cu Harta ANCPI, în termenul stabilit de lege.

Fundamentarea dreptului de proprietate în cazul litigiilor de o încadrare a dreptului de proprietate pe baza unui document de referință: Harta cadastrală ANCPI, corelată cu hărțile abdatate ale primăriilor.

CCL cere Primarului şi Consiliului Local să demareze toate procedurile şi demersurile de verificare a tuturor retrocedărilor, apoi să informeze opinia publică despre rezultatul acestei acţiuni cerute şi dorite ferm de comunitatea civică şi de foarte mulţi clujeni”, se subliniază în adresa CCL către Primăria Cluj-Napoca.

Citește mai departe

EDUCATIE

Prof. Mircea Miclea: Consiliul de Administrație ar trebui să fie responsabil pentru funcțiile de directori de școli

Publicat

O problemă a sistemului de învățământ din România adusă în spațiul public este politizarea directorilor de școală, acest lucru face ca o comunitate să simtă că școala este o responsabilitate externă și cetățeanul simte că nu face parte din acest cerc, cu toate că îl afectează în mod direct. O posibilă soluție ar fi ca directorul școlii să aibă contractul de muncă încheiat cu Consiliul de Administrație, nu cu Inspectoratul Școlar Județean, susține Mircea Miclea, profesor universitar și fost ministru al educației în guvernul Tăriceanu, într-o dezbatere publică.

Este un proces de învățare care, firește poate avea și erori, dar scopul acestuia este de a învăța comunitățile că trebuie să aibă grijă de școlile lor, că le aparțin.

„Altfel, o să considere școala ceva în exteriorul lor. De aceea, mereu e ușor să dai vina pe școli, să spui mereu că școala e de vină, pentru că nu simt că școala e a lor. Simt că școala e undeva separată de ei ca comunitate, le prestează un serviciu, ei nu o controlează în niciun fel și acum nici nu au control asupra școlii. Dacă tu ca părinte te duci la școală și ai toate dovezile că profesorul respectiv nu-și face datoria și nu poți face nimic, ce control? E o gargară să spună că controlează”, susține Mircea Miclea în dezbaterea organizată pe această temă.

Descentralizarea conducerii, autoritatea școlii, revenind beneficiarilor

Școala ar trebui să fie condusă de Consiliul de Administrație pentru a fi vizibil că este cel mai important actor în sistemul de educație, iar acest lucru depinde și de faptul că profesorii nu sunt angajații școlii, ci ai sistemului, iar în fața unor probleme afirmate de părinții elevilor, directorul nu are ce să facă.

„Altfel spus, un cadru didactic era angajatul școlii, astfel încât dacă Consiliul de Administrație – părinții prin intermediul CA semnalau că un profesor este incapabil, întrucât el este angajatul școlii, atunci școala îl putea demite. Or în momentul de față, și înainte de lege, și după ce s-a modificat din nou legea, practic acest director este fără prea mare putere. Profesorii sunt angajații sistemului național de educație, degeaba părinții semnalează că un profesor este incapabil, directorul nu poate decât să ridice din umeri. Nu e angajatul lui”, a precizat Mircea Miclea.

Mircea Miclea consideră că actuala formă a Legii nr.1/2011 nu este viabilă

Profesorul Mircea Miclea susține că legea educației naționale nr.1/2011 gândită fără modificările ulterioare prezenta condiții de dezvoltare credibile în sensul acesta.

„Ideea de bază a fost de a apropia cât mai mult decizia de locul unde are loc procesul, adică de a apropia decizia la nivelul directorului de școală, nu la nivelul inspectoratului, și ca jucătorii principali în educație să fie școlile, nu inspectoratele. Inspectoratele pot să aibă o anumită numire, poate inspectorul general să facă politica unui guvern în teritoriu”, susține Mircea Miclea.

„Întâi trebuie să întărești școlile. Dacă nu întărești școlile și desființezi inspectoratele, e o greșeală majoră.“

În cadrul dezbaterii Mircea Miclea susține că autonomia școlii se poate realiza dacă școala își alege singură conducerea. Consiliul de Administrație al școlii era conform Legii nr. 1/2011 format mai bine de jumătate din oameni din exteriorul școlii format din părinții, aceștia fiind beneficiari și reprezentanți direcți. Consiliul de Administrație să organizeze concursul, nu inspectoratul, pentru a întări școlile, iar pasul următor să fie reorganizarea inspectoratelor.

„Școala trebuie să fie actorul principal în sistemul de educație”

„Inspectoratul Școlar poate să facă un audit, găsește o greșeală, dintr-o dată directorul respectiv e demis sau demisionează pentru că i se spune că o să i se găsească alte greșeli, iar concursul este organizat de inspectorat care este numit politic. Și aici se rostogolește totul așa cum dorește un anumit factor politic la un moment dat.

(…) Însă cred că principiul rămâne acela că școala trebuie să fie actorul principal în sistemul de educație, școala condusă în primul rând de Consiliul de Administrație care e descentrat ușor, nu e lăsat la nivelul școlii, și acest director de școală este independent de orice imixtiune politică”, spune Mircea Miclea.

Discuția a avut loc pe baza dezbaterii live pe Facebook ce a avut ca temă „Profesionalizarea și depolitizarea funcției de director școlar” moderată de Ștefan Pălărie, senator și fost ministrul al educației.

Dana Coțovanu

Citește mai departe

CULTURA

Clădirea Facultății de Litere din Cluj-Napoca ar putea fi retrocedată Parohiei Romano-Catolice „Sfântul Mihail”

Publicat

Impunătoarea clădire din Cluj-Napoca în cadrul căreia se desfășoară cursurile Facultății de Litere ar putea fi retrocedată Parohiei Romano-Catolice „Sfântul Mihail”. Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie va lua decizia la mijlocul lunii martie.

Sediul Facultății de Litere din cadrul UBB ar putea fi retrocedat. Procedura la care a apelat Biserica este acționarea în judecată Comisia Specială de Retrocedare a Bunurilor care au aparţinut Cultelor religioase.

UBB a intervenit

Universitatea de care aparține Facultatea a intervenit în cauză pentru a-și apăra patrimoniul.

Procesul a început la Curtea de Apel Alba-Iulia iar în urma administrării probelor, instanţa a respins solicitarea Parohiei Romano-Catolice ”Sf. Mihail”. Sentinţa a fost atacată cu recurs la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, urmând ca în 17 martie să se anunţe soluţia definitivă în această cauză care durează de mai bine de cinci ani.

Clădirea din punct de vedere istoric

Clădirea a fost ridicată pentru a servi Institutului de fete romano-catolic. Din 1919, Marianum s-a întreţinut din venituri provenite din taxele şcolare, chirie de la tipografie, donaţii, ajutor de la oraş, subvenţii de stat, venituri din gospodăria proprie.

Aceasta a fost clădirea statului. Ulterior, Biserica romano-catolică a luat rolul de proprietar al regelui apostolic al Ungariei şi rolul de supraveghere a şcolii, dar a refuzat după 1919 să accepte acelaşi rol al statului român şi al regelui României.

A cui este clădirea?

Un document oficial în limba maghiară de la începutul secolului XX obținut de ziarul Făclia confirmă încă o dată că întreaga clădire de pe strada Horea din Cluj nu a aparținut Bisericii Romano Catolice ci statului ungar. Prin urmare, dreptul de proprietate asupra imobilului trebuie să-l aibă statul român deoarece în Tratatului de Trianon, bunurile fostului stat ungar au intrat în posesia României.

Karla Fanea

Foto: Cluju.ro

Citește mai departe

ECONOMIE

ANRE și ANPC controlează furnizorii de energie electrică

Publicat

În contextul liberalizării pieței de energie electrică începând cu data de 1 ianuarie 2021, ANRE și ANPC au demarat acțiuni de control la furnizorii de energie electrică, anunță un comunicat.

Controalele privesc utilizarea unor eventuale practici comerciale incorecte sau înșelătoare în relația cu consumatorii de energie electrică (ANPC), precum și modul în care sunt respectate dispozițiile legale privind transmiterea către consumator a confirmării încheierii contractului, pe un suport durabil, într-un termen rezonabil din momentul încheierii contractului la distanță şi cel târziu la momentul livrării produselor sau înainte de începerea prestării serviciului solicitat (ANPC).

Cele două instituții mai verifică modul în care sunt respectate dispozițiile legale privind emiterea lunară a facturii pentru energia electrică furnizată clienților finali alimentați în regim de serviciu universal (ANRE), modul în care sunt respectate dispozițiile legale privind facturarea de către furnizor a consumului energiei electrice în perioada cuprinsă între două citiri consecutive a aparatului de măsurare efectuate de operatorul de rețea (ANRE), precum și respectarea, de către furnizorii de ultimă instanță, a obligației de a-și informa, pe tot parcursul anului 2021, clienţii casnici beneficiari de serviciu universal cu privire la ofertele concurenţiale proprii aplicabile şi la dreptul de a încheia un contract pe piaţa concurenţială cu oricare furnizor licențiat (ANRE).

Pe măsura finalizării, concluziile acțiunilor de control desfășurate la furnizorii de energie electrică vor fi făcute publice.

Sursa: Mediafax

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate
Publicitate