Connect with us

CLUJ24 TV

VIDEO. PROPRIETAR ÎN CLUJ. Cristian Ciulbea: Independența energetică cred că contează mai mult decât orice în acest moment

Publicat


Cluj 24 împreună cu InfoCluj.eu au lansat emisiunea TV online ”Proprietar în Cluj”, invitatul ediției de vineri realizată de Eugen Olariu fiind Cristian Ciulbea, fost director al Administrației Bazinale de Apă Someș-Tisa.

  • Discutam în urmă cu un an de zile despre colaborarea dintre România, Ucraina și Ungaria în ceea ce privește administrarea bazinală Someș-Tisa. În contextul războiului actual cum vedeți colaborarea dintre autoritățile române și cele din Ucraina?

C.C: Cel puțin la nivel bazinal cred că lucrurile merg destul de bine pentru că partea de vest, cei cu care colaborează administrația bazinală Someș Tisa, mă refer la cei din Transcarpatia, acolo nu sunt lucrurile de natură să împiedice o colaborare directă între cele două instituții.

La nivel național din estul Ucrainei cred că sunt probleme acolo și deja mulți s-au retras din zona respectivă. Astfel un control în zona aceasta e mai complicat în contextul războiului. Sunt convins că ele sunt monitorizate în permanență și pot spune că foștii mei colegi chiar au găzduit foarte mulți din ape, din Ucraina, în diferite cantoane pe care adminsitrațiile bazinale le au la dispoziție.

Revenind pe zona de administrare Someș-Tisa, nu sunt probleme de colaborare cu partea ucraineană pentru că ei colaborează cu cei din partea de vest a Ucrainei.

  • În schimb partea maghiară a avut nenumărate plângeri la adresa Administrației Someș Tisa în ceea ce privește poluarea.

 

C.C: Exact cum specificam și anul trecut, cred că ar trebui să mergem puțin la faptul că va trebui să începem să respectăm această resursă și să încercăm să nu mai aruncăm totul în apă. E adevărat că au fost discuții cu colegii din zona Tisei superioare, cei care de fapt colaborează cu ABA Someș-Tisa.

Au fost nenumărate probleme dar o mare parte din PET-uri veneau și dinspre România și dinspre Ucraina. La un moment dat partea maghiară a făcut o plângere, o sesizare și e clar că trebuie insistat mai mult pe problema asta de curățare a tuturor deșeurilor care din păcate sunt arucnate în râurile principale și în afluenți, care ajung categoric în zona Ungariei. În ultima perioadă s-au mai remediat și într-adevăr aici trebuie să fie o conlucrare serioasă între Apele Române și UAT-uri astfel încât cursurile de apă să nu mai fie probleme.

Mai mult, repet, cred că noi ca oameni trebuie să înțelegem ca cetățeni că această resursă trebuie să o prețuim și nu să aruncăm tot felul de lucruri.

 

  • Ați lucrat aproape 3 ani de zile la șefia ABA Someș-Tisa. Este Clujul un județ safe în ceea ce privește inundațiile?

 

C.C: Clujul este pentru că este un regim amenajat datorită marilor lucrări de infrastructură care s-au făcut în perioada anulor 70-80. Aici mă refer la amenajările în cascadă în amonte de orașul Cluj. Beliș Tarnița Gilău Florești plus microhidrocentrala de la Cluj ( n. red. Grigorescu).

Din punctul acesta de vedere e clar că pe lângă faptul că aceste baraje au diferite roluri, unul dintre roluri este exact de prevenire a inundațiilor sau de atenuare a undelor de inundații. Ceea ce categoric asta fac, pe lângă producerea de energie electrică și pe lângă aprovizionarea cu apă a tot ceea ce înseamnă trei județe sau patru.

 

  • În fiecare an noi avem probleme în zona Dejului. E necesar ca malul Someșului în zona respectivă să fie amenajat?

 

C.C: S-au făcut după marile inundații din anii 70. S-au făcut și diferite consolidări și diguri pe zona de afluenți ai Someșului în zona Dejului tocmai ca să se prevină posibile probleme în zona Dejului cu inundații. Acolo erau problemele foarte mari, pe zona de afluenți ai Someșului.

Digurile pe Someș, cele făcute după inundațiile din 70 sunt foarte bune și își fac treaba foarte bine. Adică lucrează în parametrii prevăzuți și au trecut foarte mulți ani de atunci. Nu au fost probleme din punctul acesta de vedere.

Digurile au rezistat toate. Pe partea de afluenți s-a insistat foarte mult și aveam foarte multe lucrări în perioada aia (n.red, în timpul directoratului) și acum sunt foarte multe lucrări pe partea de afluenți ai Someșului din zona Dej.

 

  • În schimb avem probleme în județul vecin, în Bistrița. în fiecare an viitura ia case și s-au investit zeci de milioane de euro acolo.

 

C.C: Sunt probleme în județul Bistrița Năsăud. Erau probleme și în zona Maramureșului. Trebuie să precizăm că ABA Someș Tisa își desfășoară activitatea pe 5 județe. Cluj, Sălaj, Bistrița-Năsăud, Maramureș, respectiv Satu Mare. În contextul acesta sunt mari probleme în zona Bistriței și în zona Maramureșului.

În ultimii ani s-au mai făcut lucrări dar, așa cum am specificat, cred că lucrările trebuie făcute de calitate pentru că la prima viitură sau la prima punere sub sarcină în termeni inginerești, trebuie să reziste la orice inundații sau viituri. În esență, probleme mari în ultimii ani nu au mai fost.

A fost o mică problemă în 2006-2007 când au murit câțiva oameni atunci tocmai datorită faptului că datorită defrișărilor de păduri s-a creat un baraj din păcate, natural din bușteni care a creat acea viitură.

 

  • Se știe că foarte multe ONG-uri de mediu sunt împotriva construirii de microhidrocentrale. În contextul actual al crizei energiei credeți că ar trebui modificată legislația?

 

C.C: În contextul unui război care ne-a arătat foarte clar că situația poate să fie, pe lângă faptul că e dramatică, poate să creeze mari sincope și mari probleme statelor mai ales din jurul Ucrainei și aproape de Rusia.

Cred că trebuie să înțelegem că prioritar pentru statul român este să facă investiții pentru a-și dobândi independența energetică. Ar trebui aceste lucrări să le facem în folosul nostru  indiscutabil și nu în detrimentul mediului.

Ca să putem face aceste lucrări trebuie să înțelegem cu toții că independența energetică a unui stat este mai importantă decât alte chestiuni care pot să apară din anumite orgolii sau anumite neînțelegeri din neînțelegerea foarte bine a documentației pentru care se pregătesc aceste investiții.

 

  • Durează foarte mult autorizările de mediu.

 

C.C: Așa este, durează foarte mult aceste autorizări de mediu tocmai datorită faptului că ai acele perioade de contestație depuse pe site, unde poate să facă oricine o contestație. Atunci, de aici apar mari, mari, mari probleme.

Fiecare petiție trebuie soluționată categoric. Ești obligat să soluționezi fiecare petiție și asta întârziind, evident, partea de autorizări. Este clar că din aspectul acesta al războiului din Ucraina trebuie să învățăm că și. trebuie să tragem concluziile care sunt foarte clare independența energetică cred că contează mai mult decât orice în acest moment.

 

  • Unde se situează România din punct de vedere al posibilității dobândirii independenței energetice pe hidro?

 

C.C: În momentul de față pe hidro, după ultimele date, undeva până în 30% are Hidroelectrica din cota de piață a energiei. E clar că în momentul de față trebuie să revenim la partea de investiții care au intrat în conservare cu aceste microhidrocentrale. Ar trebui făcut un plan foarte clar de investiții, de asigurare a finanțării care nu va fi foarte ușoară.

Va fi complicată pentru că trebuie foarte mulți bani. În acea conlucrare și acea simbioză cu Apele Române vor trebui refăcute sau vor trebui reluate foarte multe lucrări de baraje gen Runc, Răstolnița, Mihăileni în zona ABA Crișuri, în care va trebui să regândim și să recalibrăm partea a tot ce înseamnă alimentare cu apă și energie a țării.

Cred că trebuie să revenim puțin la aceste investiții și văzut exact ce înseamnă starea de conservare, ce înseamnă un plan de investiții pe următorii ani.

 

  • Este România capabilă de a dezvolta noi baraje și noi acumulări hidro după modelul Tarnița, Beliș?

 

C.C: Ar trebui să fie capabilă dar ar trebui să înțelegem că în momentul de față ca să faci asemenea lucrări este nevoie de foarte mulți bani. Ca să faci o asemenea amenajare pe care ați specificat-o aici în amonte de Cluj, ai nevoie de câteva miliarde de euro ca să faci în momentul de față, azi, o asemenea investiție.

Dacă ne uităm puțin la Apele Române și mergem pe două baraje sau chiar al treilea la care lucrăm: Runc, Apele Române lucrează la acest baraj din 1988 și încă nu este finalizat nici la cota finală la care trebuia să fie din proiect. Este foarte greu să asiguri finanțare pentru astfel de lucrări.

Dacă se va face un front comun și se va găsi o finanțare va trebui să ne gândim foarte serios dacă nu e cazul să găsim și alte soluții de energie. eolienele, parcurile fotovoltaice în zona de sud în care evident se pretează și unde pot să funcționeze cât mai mult. În zona Transilvaniei nu prea merge energia fotovoltaică sau eoliană.

 

  • S-a repus pe tapet proiectul Tarnița Lăpuștești în contextul în care am porni reactoarele 3-4 de la Cernavodă.

 

C.C: Centrala de pompaj are un rol foarte eficient mai ales când ai și o  centrală nucleară în sistem. De atenuare. Ea funcționa pe timpul nopții cel mai mult pe un sistem simplu adică pompa apa pe timpul zilei din lacul Tarnița și în timpul nopții…. mi se pare că erau 4 sau 5 grupuri Tarnița Lăpușești.

Ultima evaluare era de un 1,3 miliarde numai centrala de pompaj. Asta vă spuneam că o amenajare de genul acesta trebuie să coste câteva miliarde. În momentul de față, e la stadiul de discuții. Au fost foarte multe variante. Japonezii au dorit să investească, chinezii, coreenii, ungurii, americanii șamd. Din păcate lucrurile s-au blocat.

Urma să facă o parte de centrală de pompaj Bulgaria iar dacă se făcea acea investiție se oprea aceasta (n.red Tarnița Lăpuștești) pentru că era suficientă cu Kozlodui, respectiv Cernavodă, era suficientă pentru perioada aceea centrala de pompaj de acolo.

 

  • Cum vedeți situația balastierelor de pe Someș. Sunt destule balastiere? În același timp sunt persoane sau firme care doresc să exploateze însă sunt blocate. În contextul în care materialele de construție s-au scumpit cu 40%…

 

C.C: Aici e o discuție mult mai complexă. Tot ce înseamnă partea aceasta de balastiere pe Someș -Tisa pentru că nu doar pe Someș sunt balastiere, sunt în Bistrița sunt în Maramureș, Sălaj, Satu Mare. E clar că în contextul acesta partea de. balastiere trebuie să fie foarte bine analizată și e clar că e nevoie de materiale de construcție și pentru investiții în zona rezidențială și pentru zona de investiții industriale și pentru infrastructura mare: autostrăzi.

De unde vine această problemă. Sigur că în ultimii ani s-au întâmplat multe în România și în special în această zonă de balastiere. Partea de avizări și autorizații, trecând prin diferite.. mă refer din cadrul administrațiilor bazinale, au trecut prin diferite probleme datorită faptului că cei care exploatau desigur nu toți, nu respectau ceea ce li se cerea prin autorizări.

La autorizări este mult mai complicat acum pentru că oamenii vor autozizări, partea din instituții cei din partea de avize și autorizații doresc să analizeze foarte bine orice documentații ca să nu fie niciun fel de problemă care să aducă atingere instituției sau chiar celor care lucrează la acel serviciu.

E adevărat că sunt mici probleme și mici șicane prin diferite reclamații ale unora care sunt vechi în piață și care aruncă diferite informații. De acolo apar micile probleme. Cei din partea de serviciile de avize  și autorizații sunt mai reticenți pentru că sunt reclamații. Trebuie să trimiți și să tratezi orice reclamație cu seriozitate.

 

  • Cât ați fost director nu ați fost susținut politic dar ulterior plecării de la ABA Someș Tisa au fost numiri politice. Cum vedeți numirile politice în aceste instituții pe care le putem spune de importanță strategică pentru România?

 

C.C: Cred că ar trebui să înțelegem că aceste instituții trebuie să fie conduse de profesioniști. Indiscutabil. Se pot crea niște sincope foarte mari în partea de organizare a unei instituții și evident de administrare a unei instituții de genul acesta. Dacă luăm un exemplu: azi este PSD-ul mâine vine PNL-ul, poimâine UDMR-ul, răspoimâine USR-ul și tot schimbăm, tot schimbăm din păcate nu o să putem să avem un plan de management eficient pe fiecare instituție. Pentru ca să ai un plan de management pe fiecare instituție trebuie minim 4 ani.

Ca să se vadă rezultatele trebuie clar 8 ani de zile deci 2 mandate. Poate fi discutabil că poate fi plafonat la două mandate de 4 ani, se poate discuta pe tema asta. E clar că în momentul în care se succed partidele  și vin alți oameni, aceste planuri de management nu își mai au niciun rost. Nu se mai duc la finalizare din păcate și nu ai timp.

Exact cum un primar stă 4 ani 8 ani și se văd niște rezultate. E clar că ai nevoie de un plan de management ca director acolo pe care să și-l traseze evident, dacă discutăm de ABA Someș-Tisasau chiar de Hidroelectrica, trebuie să îți traseze Bucureștiul un plan la nivel național care e soluția. Dacă corespunzi și vezi care sunt obiectivele pe care trebuie să le atingi în anii acești ani în care tu ai mandatul pleci și vine altcineva care poate să ducă la capăt planul.

 

  • În același timp putem vorbi despre o comparație între managementul de la Oradea- Cluj Napoca, Bihor Cluj. Îl vedem pe Ilie Bolojan ce a reușit să facă cu Oradea a făcut un pas mai sus și încearcă să transforme și județul Bihor. În același timp vedem cât de mult s-a dezvoltat zona Bistrița.

 

C.C: Îmi creați probleme serioase pentru că eu am acasă dezbateri serioase cu soția dacă să ne mutăm la Oradea sau să rămânem la Cluj, pentru că o soția este orădeancă. Pentru noi Oradea înseamnă și nivel personal foarte mult nu doar ceea ce vedem din exerior pentru că e al doilea oraș al nostru al soției este primul categoric.

Dacă mergem și începem cu Bihorul și cu Oradea este clar că managementul eficient al domnului Bolojan s-a văzut în anii aceștia. Dacă în urmă cu 10 ani Oradea era ceva, astăzi este categoric altceva. E un oraș care crește foarte mult. și este clar meritul lui Ilie Bolojan și a echipei pe care și-a făcut-o acolo, indiscutabil. Dacă mergem puțin la Bistrița la ceea ce s-a făcut în județ e clar că s-au făcut foarte multe lucruri.

Pe lângă faptul că s-a investit foarte mult în infrastructura județului, am văzut spitalul județean și tot ce înseamnă toate corpurile de clădire construite în ultimii ani acolo. Pot să spun că s-au făcut investiții incredibile și este clar că este meritul lui Radu Moldovan.

 

  • În contextul în care noi așteptăm după Spitalul Regional de Urgență de peste 15 ani aproape.

 

C.C:  Asta nu a depins neapărat de Cluj. Aici au fost și foarte mlte lucruri și la nivel național poate și la nivel de atragere de fonduri europene. Revenind la ceea ce spuneam de Bistrița se vede clar că dacă ești un manager eficient și țți faci o echipă eficientă apar rezultatele categoric.

 

  • Revenim la numirile politice pe funcții

 

C.C: Să facem o comparație dacă tot ați pomenit de Cluj, Bihor Bistrița. Putem crea insule. Insulele sunt frumoase ne place când călătorim dar dacă din insule trecem direct în ocean nu știu dacă e chiar ok.

Ar trebui să înțelegem foarte clar, administrațiile acestea ne arată foarte clar că se poate. Că dacă dorești și dacă ai o echipă profesionistă în spate se poate. Poți să faci niște lucruri și se văd niște rezultate. Pentru asta clar, categoric trebuie să înțelegem că și la nivelul instituțiilor din România trebuie să facem același lucru.

Să numim oameni profesioniști cărora le dăm un mandat și le explicăm foarte clar ce au de făcut. Dacă nu corespund sau dacă nu își duc la îndeplinire planul pleacă și vine altcineva care poate să ducă un plan excat ca la privat. În privat nu îți permiți să ții un om care nu îți aduce rezultate, evident.

 

  • Cum ați cataloga Clujul?

 

C.C: Clujul….. până la urmă eu sunt clujean. Îmi place Oradea foarte mult și nu pun în balanță dacă să mă mut mai ales că aici am foarte multe lucruri profesionale. Este foarte greu să plec la Oradea. Dar ca să stăm o perioadă și în Oradea aș putea face asta pentru că repet ne place foarte mult Oradea. Cele 5 minute din trafic în Oradea înseamnă probabil o oră în Cluj, probabil pe aceeași distanță. De multe ori nu neapărat tot timpul.

Revenind la Cluj… orașul crește foarte mult. Nu e un oraș ușor de gestionat. Un oraș complicat de altfel. Cu cât crește mai mult trebuie să înțelegem cum mergem către alte capitale mari. Cu orașe care au către un milion sau peste un milion de locuitori. E clar că vom petrece foarte mult timp în trafic.Asta trebuie să ne așteptăm. Nu există altă variantă prin care un oraș crescând să nu ai și niște mici probleme din punctul acesta de vedere.

Al petrecerii timpului în trafic al dinamicii care e alta… Nu e un oraș ușor de gestionat mai ales că au venit foarte multe investiții, au venit multinaționale. Clujul atrage foarte multă lume și din județele de lângă respectiv Bihor Maramureș Alba, Mureș.

 

  • Sunt foarte multe investiții în partea imobiliară din acest punct de vedere. Sunt foarte mulți investitori din Bihor Maramureș, Sălaj, vin și investesc în apartamente în Cluj. Și avem cea mai mare creștere din țară la prețurile apartamentelor.

 

C.C: Lucrurile sunt mult mai compelxe. Este un factor care duce la costul acesta final. Totul începe de la cei care efectiv vând terenul și de aici începe un întreg ciclu de probleme care, cel care face investiția trebuie să fie foarte atent pentru că, până la urmă trebuie să iasă pe profit. Nu poți să îți aduci bani de acasă dacă faci afaceri.

E clar că toate cresc. Tot ce înseamnă acel preț de 2.500 și chiar sunt anumite zone în care este și 4000 de euro metru pătrat, finisat evident, dar s-a ajuns și la 4000 de euro/mp acele investiții se reflectă în costurile duc până la urmă la finalizarea construcției și care trebuie să ducă evident și la profit cei care fac investiția.

 

  • Este o piață reală?

 

C.B: Dacă este cerere…trebuie să mergem așa. Să o luăm economic partea aceasta. Dacă este cerere cred că o fi. Dacă ne uităm puțin în Oradea pentru că în Oradea a crescut foarte mult partea aceata de investiții în imobiliare în ultimii ani. M-am uitat, am fost foarte atent la tot ceea ce se întâmplă și în piața imobiliară din Oradea.

A crescut și acolo prețul pentru că se vinde. Sunt clujeni care investesc și în Oradea. Este clar că dacă este cerere oriunde prețul crește. Că e Brașov, că e Oradea, că e Cluj, că e Timișoara vedem că sunt anumite zone din Cluj care au depășit la vânzare și Bucureștiul. Fiecare investitor trebuie să iasă cu un profit altfel nu mai poate să facă investiția.

 

  • Mulți dintre investitorii din imobiliare au avut probleme în momentul în care și-au depus documentația pentru a primi autorizația de construire.

 

C.C: Este clar că în momentul în care faci o astfel de investiție ești supus unei dezbateri publice pe proiectul acesta. Dacă cineva care locuiește într-un apartament dorește să facă o contestație lângă ceea ce vrei să contruiești tu, un bloc sau case unifamiliale trebuie tratate evident cu seriozitate.Toate lucrurile acestea duc în final la întârziere în partea de autorizare.

 

  • Care se reflectă în prețul final.

 

C.C: Categoric pentru că omul așteaptă. Timpul trece, materialele se scumpesc, oamenii trebuie să îi ții. Toate lucrurile acesta duc spre prețul final care e 2000 euro – 2500 – 4000 de euro sau cât o fi, depinzând evident de investitor și de zonă.

 

  • Municipiul Cluj-Napoca a făcut suficent pentru partea socială? Mpă refer la cei care nu își permit un credit au serviciu și nu au unde să locuiască și locuiesc tot în chirii. Își doresc să locuiască după modelul Viena, unde statul gestionează mai multe apartamente și îți oferă cu chirie cu co chirie decentă pentru că vedem și piața chiriilor cât este de ridicată.

 

C.C: Trebuie să înțelegem că dacă ne uităm puțin în vest lucrurile acestea așa merg. Sunt marii rentieri sau cei care au foarte multe apartamente sau case pe care le închiriază și sunt oamenii care nu o să își permită să cumpere astfel de apartamente stâmd în chirii.

Dacă facem o comaprație cu Clujul sigur încet încet tot aici se va ajunge. La mari rentieri, cei care vor avea apartamente și vor avea imobile pe care să le poată închiria și cei care vor veni și vor sta în chirie. Va fi din ce în ce mai greu să accesezi un credit pentru a cumpăra un apartament sau o casă în Cluj. Foarte greu. Dacă ne uităm la o casă care în urmă cu 10 ani valora 300-400 de mii de euro astăzi valorează undeva la 800 de mii de euro.

Dacă puteai să faci atunci gestul acesta financiar, azi nu știu dacă și-l mai pot permite. Sau un apartament care era în urmă cu 10-15 ani 60 de mii de euro, astăzi este minim 120 de mii de euro la o suprafață de 66 mp, apartamente vechi din anii 80.  Dacă discutăm de investiții noi, tot ce înseamnă partea aceasta de investiții noi sunt deja pe alțti bani și discutăm și de penthouse care s-au vândut și cu 500 de mii de euro.

La banii ăștia poți să îți cumperi diferite proprietăți. Ăsta este Clujul în momentul de față este clar că nu se mai pune problema de investiții la un preț… dacă vrei să îți cumperi o casă sau un duplex este din ce în ce mai complicat. Cred că va fi o problemă cu autorizările și cred că va fi în zona metropolitan o aglomerație urbană mai noi cum se spune în termenii aceștia de organizare a unui oraș, și cum a fost Floreștiul cred că va fi Baciu și zona de Sânicoara -Apahida. În Cluj va fi din ce în ce mai greu să obții autorizațiile tocmai datoritaă unor factori care țin până la urmă de aglomerare.

Pentru cei care au venituri numai din salarii va fi greu să facă un credit, cel puțin în Cluj. Va fi din ce în ce mai greu să cumperi un apartament în Cluj. Cum de altfel am văzut asta și în alte orașe unde prețurile au crescut foarte mult ceea ce înseamnă că fiind cerere se vinde.

Urmărește știrile Cluj24.ro pe Google News

 

 

 



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

ADMINISTRAȚIE

Consiliul Județean se ASOCIAZĂ cu municipiul Cluj-Napoca și șapte comune învecinate pentru realizarea TRENULUI metropolitan

Publicat

tren gara bun 1

Consiliul Județean se asociază cu municipiul Cluj-Napoca și șapte comune învecinate pentru realizarea trenului metropolitan. Vor fi alocați aproape 10.000.000 euro din bugetul județului pentru materializarea obiectivului de investiții.

„Președintele CJ Cluj, Alin Tișe, a inițiat un proiect de hotărâre ce vizează asocierea forului administrativ județean cu municipiul Cluj-Napoca și comunele Florești, Gilău, Apahida, Baciu, Jucu, Bonțida și Gârbău, în vederea realizării obiectivului de investiții: „Tren Metropolitan Gilău – Floreşti – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonţida”. Acesta va fi supus aprobării plenului Consiliului Județean în ședința ordinară din data de 29 aprilie 2024.

Consiliul Județean se ASOCIAZĂ cu municipiul Cluj-Napoca și șapte comune învecinate pentru realizarea TRENULUI metropolitan

Alin Tișe: „Este un proiect de o importanță strategică nu doar pentru zona metropolitană a Clujului ci pentru întreg județul, un proiect prioritar pe care îl susținem cu toată convingerea. Vom contribui, astfel, începând chiar de anul viitor, cu circa 10 milioane de euro, pentru materializarea acestei investiții ce are drept scop fluidizarea traficului auto, o mobilitate mai mare a clujenilor care fac naveta între Cluj-Napoca și localitățile limitrofe, dar și reducerea substanțială a timpului parcurs în trafic”.

În baza acordului de asociere, Consiliul Județean va acoperi cheltuielile neeligibile ocazionate de construirea parcărilor auto în sistem „Park&Ride”, ce vor fi amplasate în vecinătatea stațiilor feroviare din localitățile Bonțida, Răscruci, Jucu, Câmpenești, Apahida, Dezmir, Baciu, Suceag, Rădaia, Mera, Nădășel și Gârbău.

Finanțarea acestor investiții urmează a fi realizată atât din bugetul propriu al Consiliului Județean, prin alocări multianuale, cât și din alte surse, inclusiv din fonduri europene.

„Viitorul tren metropolitan va utiliza infrastructura feroviară publică existentă”

În urma încheierii acordului de asociere vor putea fi demarate, într-un timp cât mai scurt, studiile de pre-fezabilitate, fezabilitate, impact asupra mediului şi evaluarea strategică, astfel încât finanțarea investiției să poată fi realizată din fonduri europene, prin Programul Transport 2021-2027, Prioritatea (P6) – Dezvoltarea mobilității sustenabile în nodurile urbane – trenurile metropolitane.

Viitorul tren metropolitan va utiliza infrastructura feroviară publică existentă, pe traseul Bonţida – Cluj-Napoca – Gârbău, în lungime de 48,8 km. Conform documentației elaborate până în prezent, flota feroviară va cuprinde circa nouă trenuri, cu o capacitate de 420 locuri. Acestea vor funcționa exclusiv electric, la o viteză maximă de 150km/h și cu o frecvență de 30 minute. De asemenea, se estimează că numărul total al călătorilor transportați va fi de aproximativ 7.600 persoane/zi în anul 2030, respectiv de circa 9.500 persoane/zi în anul 2050”, se arată în comunicatul CJ Cluj.

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

Boc, despre depunerea candidaturii: Aici sunt și aici m-am DEDICAT. Trebuie să CONTINUĂM lucrurile bune care sunt la Cluj

Publicat

emil boc1

Prezent, joi, prin telefon la Napoca Live, primarul Clujului, Emil Boc, a precizat de ce a ales candidatura la primăria Clujului în detrimentul altor variante vehiculate în presă, cum ar fi la Europarlamentare sau chiar și la președinție.

„Acesta este farmecul democrației, dreptul fiecăruia de a emite opinii, păreri… Președintele partidului mi-a făcut onoarea de a deschide lista PNL la Europarlamentare, în 2022 am avut și opțiunea de a candida la funcția de judecător la Curtea Constituțională, le-am mulțumit tuturor, dar am spus de fiecare dată, pe mine inima mă trage la Cluj.

Boc, despre depunerea candidaturii: Aici sunt și aici m-am DEDICAT. Trebuie să CONTINUĂM lucrurile bune care sunt la Cluj

Aici vreau să-mi duc mandatul, să continui lucrurile  importante pe care le-am început și  care sunt acum la un moment de răscruce și trebuie duse mai departe.

Aici sunt și aici m-am dedicat. Trebuie să continuăm lucrurile bune care sunt la Cluj, trebuie să menținem în continuare Clujul pe primul loc, pentru că e greu de ajuns acolo dar și mai greu e de menținut pe acea poziție.

În acest moment se joacă viitorul Clujului, anii 2030-2050, prin viziune în materie de proiecte, prin capacitatea de a aduna toți oamenii buni să lucreze la viitorul orașului și să implementeze aceste proiecte”, a spus Emil Boc la Napoca Live.

Citește mai departe

EVENIMENT

UPDATE. AȚI VĂZUT-O? Femeie de 68 de ani, DISPĂRUTĂ de la domiciliul din Băișoara. Sunați la 112

Publicat

112

La data de 24 aprilie 2024, în jurul orei 17.40, Secția 9 Poliție Rurală Turda a fost sesizată despre faptul că Corlat Maria, în vârstă de 68 de ani, în cursul dimineții de 24 aprilie a.c. a plecat de la imobilul din localitatea Băișoara, fără a se cunoaște direcția de deplasare, iar până în prezent nu a mai revenit.

„SEMNALMENTE – înălțime aproximativă – 1,65 m, 67 de kilograme, păr alb, ochi căprui, ten deschis.

La momentul plecării aceasta purta un tricou de culoare mov, bluză de culoare albastru, pantaloni negri și pantofi îmblăniți de culoare închisă.

AȚI VĂZUT-O? Femeie de 68 de ani, DISPĂRUTĂ de la domiciliul din Băișoara. Sunați la 112

Persoanele care pot furniza orice informaţii despre aceasta sunt rugate să se adreseze celei mai apropiate unităţi de poliţie sau să apeleze gratuit numărul unic de urgenţă 112”, a transmis IPJ Cluj.

Update:

„Femeia de 68 de ani, plecată voluntar în cursul dimineții de 24 aprilie a.c., din localitatea Băișoara, a fost depistată de un echipaj de poliție și salvamont în urma cu puțin timp în afara localității Muntele Băișorii.

Din primele verificări aceasta nu a fost victima vreunei infracțiuni”, a comunicat IPJ Cluj.

Citește mai departe

EVENIMENT

Atenție, ȘOFERI! Restricții de CIRCULAȚIE pe A1 Sebeș-Sibiu și alte tronsoane de autostradă

Publicat

autostrada transilvania reparatii (3)

Din cauza efectuării unor lucrări de reparații sau asfaltare, CNAIR anunță restricții de circulație pe autostrada A1 Sebeș-Sibiu, dar și la Arad și București-Pitești.

Restricții de circulație

A1 Sebeș-Sibiu, km 283+990 – 285+200 Miercurea Sibiului – Apoldu de Jos, până la ora 19.00 se execută lucrări de reparații la partea carosabilă, scrie Alba24.ro. Banda 1 și banda de urgență sunt restricționate, pe calea 2 (sens Sebeș – Sibiu); se circulă îngreunat, pe banda 2, a căii 2 (sens Sebeș-Sibiu)

Atenție, ȘOFERI! Restricții de CIRCULAȚIE pe A1 Sebeș-Sibiu și alte tronsoane de autostradă

A1 Pecica (Arad) – km 550-559 – până la ora 21.00, lucrări pe calea 2 – frezat și asfaltat; banda unu și cea de urgență, restricționate, se circulă pe banda doi

A1 București-Pitești, km 92+500 – 110, până la ora 17.00 calea 1, sens București-Pitești, banda 1 restricționată. Se fac lucrări în garanție covoare asfaltice. Se circulă pe banda 2.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax