Connect with us

CLUJ24 TV

VIDEO. PROPRIETAR ÎN CLUJ. Cristian Ciulbea: Independența energetică cred că contează mai mult decât orice în acest moment

Publicat


Cluj 24 împreună cu InfoCluj.eu au lansat emisiunea TV online ”Proprietar în Cluj”, invitatul ediției de vineri realizată de Eugen Olariu fiind Cristian Ciulbea, fost director al Administrației Bazinale de Apă Someș-Tisa.

  • Discutam în urmă cu un an de zile despre colaborarea dintre România, Ucraina și Ungaria în ceea ce privește administrarea bazinală Someș-Tisa. În contextul războiului actual cum vedeți colaborarea dintre autoritățile române și cele din Ucraina?

C.C: Cel puțin la nivel bazinal cred că lucrurile merg destul de bine pentru că partea de vest, cei cu care colaborează administrația bazinală Someș Tisa, mă refer la cei din Transcarpatia, acolo nu sunt lucrurile de natură să împiedice o colaborare directă între cele două instituții.

La nivel național din estul Ucrainei cred că sunt probleme acolo și deja mulți s-au retras din zona respectivă. Astfel un control în zona aceasta e mai complicat în contextul războiului. Sunt convins că ele sunt monitorizate în permanență și pot spune că foștii mei colegi chiar au găzduit foarte mulți din ape, din Ucraina, în diferite cantoane pe care adminsitrațiile bazinale le au la dispoziție.

Revenind pe zona de administrare Someș-Tisa, nu sunt probleme de colaborare cu partea ucraineană pentru că ei colaborează cu cei din partea de vest a Ucrainei.

  • În schimb partea maghiară a avut nenumărate plângeri la adresa Administrației Someș Tisa în ceea ce privește poluarea.

 

C.C: Exact cum specificam și anul trecut, cred că ar trebui să mergem puțin la faptul că va trebui să începem să respectăm această resursă și să încercăm să nu mai aruncăm totul în apă. E adevărat că au fost discuții cu colegii din zona Tisei superioare, cei care de fapt colaborează cu ABA Someș-Tisa.

Au fost nenumărate probleme dar o mare parte din PET-uri veneau și dinspre România și dinspre Ucraina. La un moment dat partea maghiară a făcut o plângere, o sesizare și e clar că trebuie insistat mai mult pe problema asta de curățare a tuturor deșeurilor care din păcate sunt arucnate în râurile principale și în afluenți, care ajung categoric în zona Ungariei. În ultima perioadă s-au mai remediat și într-adevăr aici trebuie să fie o conlucrare serioasă între Apele Române și UAT-uri astfel încât cursurile de apă să nu mai fie probleme.

Mai mult, repet, cred că noi ca oameni trebuie să înțelegem ca cetățeni că această resursă trebuie să o prețuim și nu să aruncăm tot felul de lucruri.

 

  • Ați lucrat aproape 3 ani de zile la șefia ABA Someș-Tisa. Este Clujul un județ safe în ceea ce privește inundațiile?

 

C.C: Clujul este pentru că este un regim amenajat datorită marilor lucrări de infrastructură care s-au făcut în perioada anulor 70-80. Aici mă refer la amenajările în cascadă în amonte de orașul Cluj. Beliș Tarnița Gilău Florești plus microhidrocentrala de la Cluj ( n. red. Grigorescu).

Din punctul acesta de vedere e clar că pe lângă faptul că aceste baraje au diferite roluri, unul dintre roluri este exact de prevenire a inundațiilor sau de atenuare a undelor de inundații. Ceea ce categoric asta fac, pe lângă producerea de energie electrică și pe lângă aprovizionarea cu apă a tot ceea ce înseamnă trei județe sau patru.

 

  • În fiecare an noi avem probleme în zona Dejului. E necesar ca malul Someșului în zona respectivă să fie amenajat?

 

C.C: S-au făcut după marile inundații din anii 70. S-au făcut și diferite consolidări și diguri pe zona de afluenți ai Someșului în zona Dejului tocmai ca să se prevină posibile probleme în zona Dejului cu inundații. Acolo erau problemele foarte mari, pe zona de afluenți ai Someșului.

Digurile pe Someș, cele făcute după inundațiile din 70 sunt foarte bune și își fac treaba foarte bine. Adică lucrează în parametrii prevăzuți și au trecut foarte mulți ani de atunci. Nu au fost probleme din punctul acesta de vedere.

Digurile au rezistat toate. Pe partea de afluenți s-a insistat foarte mult și aveam foarte multe lucrări în perioada aia (n.red, în timpul directoratului) și acum sunt foarte multe lucrări pe partea de afluenți ai Someșului din zona Dej.

 

  • În schimb avem probleme în județul vecin, în Bistrița. în fiecare an viitura ia case și s-au investit zeci de milioane de euro acolo.

 

C.C: Sunt probleme în județul Bistrița Năsăud. Erau probleme și în zona Maramureșului. Trebuie să precizăm că ABA Someș Tisa își desfășoară activitatea pe 5 județe. Cluj, Sălaj, Bistrița-Năsăud, Maramureș, respectiv Satu Mare. În contextul acesta sunt mari probleme în zona Bistriței și în zona Maramureșului.

În ultimii ani s-au mai făcut lucrări dar, așa cum am specificat, cred că lucrările trebuie făcute de calitate pentru că la prima viitură sau la prima punere sub sarcină în termeni inginerești, trebuie să reziste la orice inundații sau viituri. În esență, probleme mari în ultimii ani nu au mai fost.

A fost o mică problemă în 2006-2007 când au murit câțiva oameni atunci tocmai datorită faptului că datorită defrișărilor de păduri s-a creat un baraj din păcate, natural din bușteni care a creat acea viitură.

 

  • Se știe că foarte multe ONG-uri de mediu sunt împotriva construirii de microhidrocentrale. În contextul actual al crizei energiei credeți că ar trebui modificată legislația?

 

C.C: În contextul unui război care ne-a arătat foarte clar că situația poate să fie, pe lângă faptul că e dramatică, poate să creeze mari sincope și mari probleme statelor mai ales din jurul Ucrainei și aproape de Rusia.

Cred că trebuie să înțelegem că prioritar pentru statul român este să facă investiții pentru a-și dobândi independența energetică. Ar trebui aceste lucrări să le facem în folosul nostru  indiscutabil și nu în detrimentul mediului.

Ca să putem face aceste lucrări trebuie să înțelegem cu toții că independența energetică a unui stat este mai importantă decât alte chestiuni care pot să apară din anumite orgolii sau anumite neînțelegeri din neînțelegerea foarte bine a documentației pentru care se pregătesc aceste investiții.

 

  • Durează foarte mult autorizările de mediu.

 

C.C: Așa este, durează foarte mult aceste autorizări de mediu tocmai datorită faptului că ai acele perioade de contestație depuse pe site, unde poate să facă oricine o contestație. Atunci, de aici apar mari, mari, mari probleme.

Fiecare petiție trebuie soluționată categoric. Ești obligat să soluționezi fiecare petiție și asta întârziind, evident, partea de autorizări. Este clar că din aspectul acesta al războiului din Ucraina trebuie să învățăm că și. trebuie să tragem concluziile care sunt foarte clare independența energetică cred că contează mai mult decât orice în acest moment.

 

  • Unde se situează România din punct de vedere al posibilității dobândirii independenței energetice pe hidro?

 

C.C: În momentul de față pe hidro, după ultimele date, undeva până în 30% are Hidroelectrica din cota de piață a energiei. E clar că în momentul de față trebuie să revenim la partea de investiții care au intrat în conservare cu aceste microhidrocentrale. Ar trebui făcut un plan foarte clar de investiții, de asigurare a finanțării care nu va fi foarte ușoară.

Va fi complicată pentru că trebuie foarte mulți bani. În acea conlucrare și acea simbioză cu Apele Române vor trebui refăcute sau vor trebui reluate foarte multe lucrări de baraje gen Runc, Răstolnița, Mihăileni în zona ABA Crișuri, în care va trebui să regândim și să recalibrăm partea a tot ce înseamnă alimentare cu apă și energie a țării.

Cred că trebuie să revenim puțin la aceste investiții și văzut exact ce înseamnă starea de conservare, ce înseamnă un plan de investiții pe următorii ani.

 

  • Este România capabilă de a dezvolta noi baraje și noi acumulări hidro după modelul Tarnița, Beliș?

 

C.C: Ar trebui să fie capabilă dar ar trebui să înțelegem că în momentul de față ca să faci asemenea lucrări este nevoie de foarte mulți bani. Ca să faci o asemenea amenajare pe care ați specificat-o aici în amonte de Cluj, ai nevoie de câteva miliarde de euro ca să faci în momentul de față, azi, o asemenea investiție.

Dacă ne uităm puțin la Apele Române și mergem pe două baraje sau chiar al treilea la care lucrăm: Runc, Apele Române lucrează la acest baraj din 1988 și încă nu este finalizat nici la cota finală la care trebuia să fie din proiect. Este foarte greu să asiguri finanțare pentru astfel de lucrări.

Dacă se va face un front comun și se va găsi o finanțare va trebui să ne gândim foarte serios dacă nu e cazul să găsim și alte soluții de energie. eolienele, parcurile fotovoltaice în zona de sud în care evident se pretează și unde pot să funcționeze cât mai mult. În zona Transilvaniei nu prea merge energia fotovoltaică sau eoliană.

 

  • S-a repus pe tapet proiectul Tarnița Lăpuștești în contextul în care am porni reactoarele 3-4 de la Cernavodă.

 

C.C: Centrala de pompaj are un rol foarte eficient mai ales când ai și o  centrală nucleară în sistem. De atenuare. Ea funcționa pe timpul nopții cel mai mult pe un sistem simplu adică pompa apa pe timpul zilei din lacul Tarnița și în timpul nopții…. mi se pare că erau 4 sau 5 grupuri Tarnița Lăpușești.

Ultima evaluare era de un 1,3 miliarde numai centrala de pompaj. Asta vă spuneam că o amenajare de genul acesta trebuie să coste câteva miliarde. În momentul de față, e la stadiul de discuții. Au fost foarte multe variante. Japonezii au dorit să investească, chinezii, coreenii, ungurii, americanii șamd. Din păcate lucrurile s-au blocat.

Urma să facă o parte de centrală de pompaj Bulgaria iar dacă se făcea acea investiție se oprea aceasta (n.red Tarnița Lăpuștești) pentru că era suficientă cu Kozlodui, respectiv Cernavodă, era suficientă pentru perioada aceea centrala de pompaj de acolo.

 

  • Cum vedeți situația balastierelor de pe Someș. Sunt destule balastiere? În același timp sunt persoane sau firme care doresc să exploateze însă sunt blocate. În contextul în care materialele de construție s-au scumpit cu 40%…

 

C.C: Aici e o discuție mult mai complexă. Tot ce înseamnă partea aceasta de balastiere pe Someș -Tisa pentru că nu doar pe Someș sunt balastiere, sunt în Bistrița sunt în Maramureș, Sălaj, Satu Mare. E clar că în contextul acesta partea de. balastiere trebuie să fie foarte bine analizată și e clar că e nevoie de materiale de construcție și pentru investiții în zona rezidențială și pentru zona de investiții industriale și pentru infrastructura mare: autostrăzi.

De unde vine această problemă. Sigur că în ultimii ani s-au întâmplat multe în România și în special în această zonă de balastiere. Partea de avizări și autorizații, trecând prin diferite.. mă refer din cadrul administrațiilor bazinale, au trecut prin diferite probleme datorită faptului că cei care exploatau desigur nu toți, nu respectau ceea ce li se cerea prin autorizări.

La autorizări este mult mai complicat acum pentru că oamenii vor autozizări, partea din instituții cei din partea de avize și autorizații doresc să analizeze foarte bine orice documentații ca să nu fie niciun fel de problemă care să aducă atingere instituției sau chiar celor care lucrează la acel serviciu.

E adevărat că sunt mici probleme și mici șicane prin diferite reclamații ale unora care sunt vechi în piață și care aruncă diferite informații. De acolo apar micile probleme. Cei din partea de serviciile de avize  și autorizații sunt mai reticenți pentru că sunt reclamații. Trebuie să trimiți și să tratezi orice reclamație cu seriozitate.

 

  • Cât ați fost director nu ați fost susținut politic dar ulterior plecării de la ABA Someș Tisa au fost numiri politice. Cum vedeți numirile politice în aceste instituții pe care le putem spune de importanță strategică pentru România?

 

C.C: Cred că ar trebui să înțelegem că aceste instituții trebuie să fie conduse de profesioniști. Indiscutabil. Se pot crea niște sincope foarte mari în partea de organizare a unei instituții și evident de administrare a unei instituții de genul acesta. Dacă luăm un exemplu: azi este PSD-ul mâine vine PNL-ul, poimâine UDMR-ul, răspoimâine USR-ul și tot schimbăm, tot schimbăm din păcate nu o să putem să avem un plan de management eficient pe fiecare instituție. Pentru ca să ai un plan de management pe fiecare instituție trebuie minim 4 ani.

Ca să se vadă rezultatele trebuie clar 8 ani de zile deci 2 mandate. Poate fi discutabil că poate fi plafonat la două mandate de 4 ani, se poate discuta pe tema asta. E clar că în momentul în care se succed partidele  și vin alți oameni, aceste planuri de management nu își mai au niciun rost. Nu se mai duc la finalizare din păcate și nu ai timp.

Exact cum un primar stă 4 ani 8 ani și se văd niște rezultate. E clar că ai nevoie de un plan de management ca director acolo pe care să și-l traseze evident, dacă discutăm de ABA Someș-Tisasau chiar de Hidroelectrica, trebuie să îți traseze Bucureștiul un plan la nivel național care e soluția. Dacă corespunzi și vezi care sunt obiectivele pe care trebuie să le atingi în anii acești ani în care tu ai mandatul pleci și vine altcineva care poate să ducă la capăt planul.

 

  • În același timp putem vorbi despre o comparație între managementul de la Oradea- Cluj Napoca, Bihor Cluj. Îl vedem pe Ilie Bolojan ce a reușit să facă cu Oradea a făcut un pas mai sus și încearcă să transforme și județul Bihor. În același timp vedem cât de mult s-a dezvoltat zona Bistrița.

 

C.C: Îmi creați probleme serioase pentru că eu am acasă dezbateri serioase cu soția dacă să ne mutăm la Oradea sau să rămânem la Cluj, pentru că o soția este orădeancă. Pentru noi Oradea înseamnă și nivel personal foarte mult nu doar ceea ce vedem din exerior pentru că e al doilea oraș al nostru al soției este primul categoric.

Dacă mergem și începem cu Bihorul și cu Oradea este clar că managementul eficient al domnului Bolojan s-a văzut în anii aceștia. Dacă în urmă cu 10 ani Oradea era ceva, astăzi este categoric altceva. E un oraș care crește foarte mult. și este clar meritul lui Ilie Bolojan și a echipei pe care și-a făcut-o acolo, indiscutabil. Dacă mergem puțin la Bistrița la ceea ce s-a făcut în județ e clar că s-au făcut foarte multe lucruri.

Pe lângă faptul că s-a investit foarte mult în infrastructura județului, am văzut spitalul județean și tot ce înseamnă toate corpurile de clădire construite în ultimii ani acolo. Pot să spun că s-au făcut investiții incredibile și este clar că este meritul lui Radu Moldovan.

 

  • În contextul în care noi așteptăm după Spitalul Regional de Urgență de peste 15 ani aproape.

 

C.C:  Asta nu a depins neapărat de Cluj. Aici au fost și foarte mlte lucruri și la nivel național poate și la nivel de atragere de fonduri europene. Revenind la ceea ce spuneam de Bistrița se vede clar că dacă ești un manager eficient și țți faci o echipă eficientă apar rezultatele categoric.

 

  • Revenim la numirile politice pe funcții

 

C.C: Să facem o comparație dacă tot ați pomenit de Cluj, Bihor Bistrița. Putem crea insule. Insulele sunt frumoase ne place când călătorim dar dacă din insule trecem direct în ocean nu știu dacă e chiar ok.

Ar trebui să înțelegem foarte clar, administrațiile acestea ne arată foarte clar că se poate. Că dacă dorești și dacă ai o echipă profesionistă în spate se poate. Poți să faci niște lucruri și se văd niște rezultate. Pentru asta clar, categoric trebuie să înțelegem că și la nivelul instituțiilor din România trebuie să facem același lucru.

Să numim oameni profesioniști cărora le dăm un mandat și le explicăm foarte clar ce au de făcut. Dacă nu corespund sau dacă nu își duc la îndeplinire planul pleacă și vine altcineva care poate să ducă un plan excat ca la privat. În privat nu îți permiți să ții un om care nu îți aduce rezultate, evident.

 

  • Cum ați cataloga Clujul?

 

C.C: Clujul….. până la urmă eu sunt clujean. Îmi place Oradea foarte mult și nu pun în balanță dacă să mă mut mai ales că aici am foarte multe lucruri profesionale. Este foarte greu să plec la Oradea. Dar ca să stăm o perioadă și în Oradea aș putea face asta pentru că repet ne place foarte mult Oradea. Cele 5 minute din trafic în Oradea înseamnă probabil o oră în Cluj, probabil pe aceeași distanță. De multe ori nu neapărat tot timpul.

Revenind la Cluj… orașul crește foarte mult. Nu e un oraș ușor de gestionat. Un oraș complicat de altfel. Cu cât crește mai mult trebuie să înțelegem cum mergem către alte capitale mari. Cu orașe care au către un milion sau peste un milion de locuitori. E clar că vom petrece foarte mult timp în trafic.Asta trebuie să ne așteptăm. Nu există altă variantă prin care un oraș crescând să nu ai și niște mici probleme din punctul acesta de vedere.

Al petrecerii timpului în trafic al dinamicii care e alta… Nu e un oraș ușor de gestionat mai ales că au venit foarte multe investiții, au venit multinaționale. Clujul atrage foarte multă lume și din județele de lângă respectiv Bihor Maramureș Alba, Mureș.

 

  • Sunt foarte multe investiții în partea imobiliară din acest punct de vedere. Sunt foarte mulți investitori din Bihor Maramureș, Sălaj, vin și investesc în apartamente în Cluj. Și avem cea mai mare creștere din țară la prețurile apartamentelor.

 

C.C: Lucrurile sunt mult mai compelxe. Este un factor care duce la costul acesta final. Totul începe de la cei care efectiv vând terenul și de aici începe un întreg ciclu de probleme care, cel care face investiția trebuie să fie foarte atent pentru că, până la urmă trebuie să iasă pe profit. Nu poți să îți aduci bani de acasă dacă faci afaceri.

E clar că toate cresc. Tot ce înseamnă acel preț de 2.500 și chiar sunt anumite zone în care este și 4000 de euro metru pătrat, finisat evident, dar s-a ajuns și la 4000 de euro/mp acele investiții se reflectă în costurile duc până la urmă la finalizarea construcției și care trebuie să ducă evident și la profit cei care fac investiția.

 

  • Este o piață reală?

 

C.B: Dacă este cerere…trebuie să mergem așa. Să o luăm economic partea aceasta. Dacă este cerere cred că o fi. Dacă ne uităm puțin în Oradea pentru că în Oradea a crescut foarte mult partea aceata de investiții în imobiliare în ultimii ani. M-am uitat, am fost foarte atent la tot ceea ce se întâmplă și în piața imobiliară din Oradea.

A crescut și acolo prețul pentru că se vinde. Sunt clujeni care investesc și în Oradea. Este clar că dacă este cerere oriunde prețul crește. Că e Brașov, că e Oradea, că e Cluj, că e Timișoara vedem că sunt anumite zone din Cluj care au depășit la vânzare și Bucureștiul. Fiecare investitor trebuie să iasă cu un profit altfel nu mai poate să facă investiția.

 

  • Mulți dintre investitorii din imobiliare au avut probleme în momentul în care și-au depus documentația pentru a primi autorizația de construire.

 

C.C: Este clar că în momentul în care faci o astfel de investiție ești supus unei dezbateri publice pe proiectul acesta. Dacă cineva care locuiește într-un apartament dorește să facă o contestație lângă ceea ce vrei să contruiești tu, un bloc sau case unifamiliale trebuie tratate evident cu seriozitate.Toate lucrurile acestea duc în final la întârziere în partea de autorizare.

 

  • Care se reflectă în prețul final.

 

C.C: Categoric pentru că omul așteaptă. Timpul trece, materialele se scumpesc, oamenii trebuie să îi ții. Toate lucrurile acesta duc spre prețul final care e 2000 euro – 2500 – 4000 de euro sau cât o fi, depinzând evident de investitor și de zonă.

 

  • Municipiul Cluj-Napoca a făcut suficent pentru partea socială? Mpă refer la cei care nu își permit un credit au serviciu și nu au unde să locuiască și locuiesc tot în chirii. Își doresc să locuiască după modelul Viena, unde statul gestionează mai multe apartamente și îți oferă cu chirie cu co chirie decentă pentru că vedem și piața chiriilor cât este de ridicată.

 

C.C: Trebuie să înțelegem că dacă ne uităm puțin în vest lucrurile acestea așa merg. Sunt marii rentieri sau cei care au foarte multe apartamente sau case pe care le închiriază și sunt oamenii care nu o să își permită să cumpere astfel de apartamente stâmd în chirii.

Dacă facem o comaprație cu Clujul sigur încet încet tot aici se va ajunge. La mari rentieri, cei care vor avea apartamente și vor avea imobile pe care să le poată închiria și cei care vor veni și vor sta în chirie. Va fi din ce în ce mai greu să accesezi un credit pentru a cumpăra un apartament sau o casă în Cluj. Foarte greu. Dacă ne uităm la o casă care în urmă cu 10 ani valora 300-400 de mii de euro astăzi valorează undeva la 800 de mii de euro.

Dacă puteai să faci atunci gestul acesta financiar, azi nu știu dacă și-l mai pot permite. Sau un apartament care era în urmă cu 10-15 ani 60 de mii de euro, astăzi este minim 120 de mii de euro la o suprafață de 66 mp, apartamente vechi din anii 80.  Dacă discutăm de investiții noi, tot ce înseamnă partea aceasta de investiții noi sunt deja pe alțti bani și discutăm și de penthouse care s-au vândut și cu 500 de mii de euro.

La banii ăștia poți să îți cumperi diferite proprietăți. Ăsta este Clujul în momentul de față este clar că nu se mai pune problema de investiții la un preț… dacă vrei să îți cumperi o casă sau un duplex este din ce în ce mai complicat. Cred că va fi o problemă cu autorizările și cred că va fi în zona metropolitan o aglomerație urbană mai noi cum se spune în termenii aceștia de organizare a unui oraș, și cum a fost Floreștiul cred că va fi Baciu și zona de Sânicoara -Apahida. În Cluj va fi din ce în ce mai greu să obții autorizațiile tocmai datoritaă unor factori care țin până la urmă de aglomerare.

Pentru cei care au venituri numai din salarii va fi greu să facă un credit, cel puțin în Cluj. Va fi din ce în ce mai greu să cumperi un apartament în Cluj. Cum de altfel am văzut asta și în alte orașe unde prețurile au crescut foarte mult ceea ce înseamnă că fiind cerere se vinde.

Urmărește știrile Cluj24.ro pe Google News

 

 

 



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

CLUJ24 TV

EXCLUSIV VIDEO. Mircea Miclea: Era un cântec, Las-o, bă, că merge așa, ne-am obișnuit cu ea. Ăsta ar trebui să fie imn naţional!

Publicat

miclea

Un dialog cu un om liber – așa se poate caracteriza podcastul Contraste de pe Cluj24 cu profesorul Mircea Miclea. Un om liber, fără inhibiții inutile față de politicieni sau mediul academic. Fostul ministru al Educației se ferește de prea multe apariții în spațiul public și a mărturisit, înainte de înregistrare, că nu îl interesează decât părerile studenților și pacienților săi.

A ieșit un dialog captivant, fără lamentații și fără sfaturi miraculoase despre sistemul de educație, clasa politica, așa numita elită extractivă, cum îi place profesorului să spună, și despre agresiunea tehnologiei.

Partidele nu au elite

Mircea Miclea în dialog cu Florin Danciu

”Noi nu avem niciun fel de elite în partidele care există în momentul de față. Adică partidele nu au elite. Nu au elite rezolutive.”

”De fiecare dată când eu ca șef de partid, dumneavoastră ca șef de partid, ieșiți pe la televizor, pe o problemă anume, spuneți, iată sunt oamenii pe care eu i-am adus care au soluții la problemele relevante. A făcut cineva așa ceva?”

”Cine a împiedicat vreun partid ca să înceapă să facă recrutarea de personal de specialitate?”

”Dar în ultimii ani, cel puțin, pe vremea lui Ceaușescu, șefii de promoție, meseriașii foarte buni, inginerii foarte buni, erau aproape presați ca să intre în partid, da?”

”Dacă sistemul evaluează numai română și numai matematică, eu învăț numai română și numai matematică. Hai să facem o evaluare interdisciplinară, ce era scris acolo în lege, și nu să facem o evaluare doar pe două discipline.”

”Credeți că rectorii au fost de acord ca să tai un an de la nivel de licență?

Și atunci a fost o luptă, vreau să zic, cu sânge pe pereți. Adică atunci s-a făcut legea. Știți cum? Printr-o hotărâre de guvern dată noaptea. În care am scris că dacă nu acceptă să se treacă la sistemul Bologna eu, ca ministru, nu voi semna contractul pentru finanțarea universităților!”

Interesele proprii ale universităților

”Uitați-vă la ce capacitate are de a rezolva problemele comunității are UBB-ul, da? Prost! Foarte prost le rezolvă.”

”Universitățile sunt self-serving, adică se gândesc mai degrabă la interesele proprii decât la interesele comunității.

Dacă ai putere mai mare, tu ai un curs mai mare și ai mai mulți asistenți. Dacă ai o putere și mai mare, transformi cursul respectiv într-o secție. Dacă ai o putere și mai mare, faci o facultate care se numește, știm noi cum, putem să dăm și nume. Ok? Asta înseamnă self-serving”

”Ar trebui să începem cu noi să ne facem o igienă a consumului informațional.

Că altfel ajungem la obezitate informațională. Așa cum am început, tot mai frecvent și tot mai evident, să ne facem o igienă a consumului alimentar.”

Timp în lumea digitală

”E incredibil cât de mult timp se petrece pe digital, pe lumile astea digitale. Variază între șapte ore și douăsprezece ore pe zi. Șapte-douăsprezece ore să stai pe rețele digitale!”

”În mediul digital poți primi puncte, vieți, elixiruri. În realitate, nu ai nici puncte, nici vieți, nici elixiruri. Și atunci, efectul este că tu vii cu o expectanță, cu o așteptare despre realitate, care nu poate fi satisfăcută de realitatea socială, fizică, reală. Că n-are atâtea resurse.”

 

 

 

 

 

 

 

Citește mai departe

EVENIMENT

VIDEO FOTO. Traficant de droguri străin, prins în flagrant la Cluj. Vindea cocaină adusă din Italia

Publicat

Un bărbat străin a fost prins în flagrant de procurorii DIICOT în timp ce încerca să vândă cocaină adusă din Italia pe raza municipiului Cluj-Napoca. Cum opera traficantul?

Un bărbat, cetățean străin, a fost prins în flagrant de procurorii DIICOT în timp ce vindea cocaină în Cluj-Napoca. Inculpatul a fost arestat preventiv pentru 30 de zile.

„La data de 25.07.2024, procurorii Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism – Biroul Teritorial Hunedoara au dispus reținerea unui inculpat (cetățean străin), cercetat sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de introducere în țară de droguri de mare risc și trafic de droguri de mare risc în formă continuată”, se arată într-un comunicat al DIICOT.

Prins în flagrant în timp ce vindea cocaină la Cluj

Bărbatul a fost prins în flagrant de procurori în timp ce vindea 100 de grame de cocaină pentru suma de 6.500 de euro. Drogurile erau cumpărate din Italia și introduse în țară printr-o firmă de curierat din Botoșani.

„Măsura a fost luată după ce, în aceeași zi,  acesta a fost prins in flagrant pe raza municipiului Cluj Napoca, în timp ce comercializa cantitatea de 100 grame cocaină, pentru suma de 6.500 de euro.

Din cercetările efectuate a rezultat faptul că, inculpatul a procurat drogul de mare risc din Italia și l-a introdus în țară prin intermediul unei firme de curierat. Geanta în care se afla ascunsă cocaina a fost ridicată de acesta de la un punct de lucru al societății de transport situat în municipiul Botoșani”, arată procurorii DIICOT.

Bărbatul a vândut cocaină în mai multe rânduri și în anul 2023.

„Materialul probator administrat în cauză a  mai relevat că pe parcursul anului 2023, acesta a vândut în mai multe rânduri cocaină cu suma de 45 euro pentru un gram”, se mai arată în comunicat.

Arestat preventiv pentru 30 de zile

În urma perchezițiilor la cazarea inculatului din județul Cluj, procurorii au ridicat 43 de grame de cocaină și mai multe obiecte folosite pentru manipularea substanței.

Vineri, un judecător din cadrul Tribunalului Hunedoara a dispus arestarea preventivă a inculpatului pentru 30 de zile.

„Astăzi, judecătorul de drepturi și libertăți din cadrul Tribunalului Hunedoara a dispus arestarea preventivă a inculpatului, pentru o perioadă de 30 de zile.(…)

Precizăm faptul că, pe parcursul întregului proces penal, persoanele cercetate beneficiază de drepturile și garanțiile procesuale, prevăzute de Codul de Procedură Penală precum și de prezumția de nevinovăție”, mai transmite instituția.

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

FOTO. Primarul Emil Boc, numit la Paris în board-ul Convenției globale a primarilor pentru climă și energie (GCoM)

Publicat

Primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, a fost numit, la Paris, membru în cadrul board-ului organizației Global Covenant of Mayors for Climate & Energy (GCoM).

Emil Boc, primarul municipiului Cluj-Napoca, a fost inclus joi, 25 iulie 2024, la Paris, în Consiliul Convenției globale a primarilor pentru climă și energie (GCoM).

„Este o onoare să fiu numit în Consiliului de Administrație al Pactului Global al Primarilor pentru Climă și Energie. Sunt încrezător în eforturile Consiliului și onorat să lucrez cu acest grup ambițios de lideri locali pentru a promova la nivel local, național și global obiectivele comunităților noastre și viziunea pentru un viitor mai sustenabil și mai rezilient”, a declarat Emil Boc.

Cea mai mare alianță globală a primarilor pentru climă

Convenția globală a primarilor pentru climă și energie (GCoM) este cea mai mare alianță globală a primarilor pentru climă – reprezentând peste 13.000 de orașe și administrații locale și 1,2 miliarde de oameni.

Ca membru al board-ului, primarul Emil Boc va lucra alături de copreședinții Michael R. Bloomberg, trimis special al ONU pentru ambiția și soluțiile climatice, fondator al Bloomberg Philanthropies și Bloomberg LP, Maroš Šefčovič, vicepreședinte executiv al Comisiei Europene pentru Green Deal european, relații interinstituționale și previziune şi alți reprezentanți ai administrațiilor locale.

Primarii vor ajuta guvernele să atingă ambițiile Acordului de la Paris

Împreună, aceștia vor spori ambiția globală în materie de climă prin promovarea și sprijinirea acțiunilor locale în domeniul climei. Reprezentând Asia de Sud și Uniunea Europeană și Europa de Vest, primarii își vor reprezenta regiunile pe scena mondială, catalizând acțiunile climatice ale orașelor pentru a ajuta guvernele naționale să îndeplinească cele mai înalte ambiții ale Acordului de la Paris.

Alături de primarul Emil Boc, în boardul GCoM a fost numită și doamna Pratibhaben Jain.

„Primarii susțin soluții locale unice la provocările globale”

„Primarii Jain și Boc sunt hotărâți să abordeze criza climatică cu soluții inovatoare și bazate pe date. Conducerea lor în cadrul consiliului va ajuta orașele să-și accelereze progresele în reducerea emisiilor, îmbunătățirea sănătății publice și salvarea mai multor vieți”, a declarat Michael R. Bloomberg, trimisul special al Secretarului General al ONU pentru ambiție și soluții climatice și fondator al Bloomberg Philanthropies.

„Peste tot în lume, primarii susțin soluții locale unice la provocările globale”, a declarat Maroš Šefčovič, vicepreședinte executiv al Comisiei Europene pentru European Green Deal, relații interinstituționale și prospectivă. „Suntem încântați să le urăm bun venit primarilor Jain și Boc în acest grup dinamic de lideri locali ai climei pentru a continua mobilizarea eforturilor de transformare în regiunile lor și nu numai.”

În contextul prezenței la Paris, primarul Emil Boc – împreună cu ceilalți membri ai board-lui – au fost invitati de către primarul Parisului, Ann Hidalgo, la ceremonia de deschidere a Jocurilor Olimpice de la Paris.

Clujul vrea să devină neutru până în 2030

Al doilea oraș ca mărime din România, Cluj-Napoca este unul dintre cele 112 orașe din UE care își propun să atingă neutralitatea climatică în 2030, ca parte a misiunii UE privind neutralitatea climatică și orașele inteligente. Sub conducerea primarului Boc, Clujul a stabilit obiective climatice ambițioase. În timpul mandatului său de primar, din 2004 până în 2008 și din 2012 până în prezent, Boc a pus accentul pe integrarea unor acțiuni climatice solide în planificarea urbană pentru a promova reziliența la schimbările climatice, decarbonizarea și accesul echitabil la energie.

GCoM este cea mai mare alianță globală a orașelor în domeniul schimbărilor climatice, reunind o coaliție globală de peste 13 000 de orașe și administrații locale și peste 100 de parteneri de sprijin.

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

Studii de fezabilitate pentru linia de mare viteză Budapesta-Cluj-București. Ciolacu: „Un proiect fanion la nivel bilateral”

Publicat

De

Premierul Marcel Ciolacu a anunțat vineri că a convenit cu omologul său ungar, Viktor Orban, începerea studiilor de fezabilitate pentru legătura feroviară de mare viteză Budapesta-București. Linia de cale ferată ar urma să traverseze și Clujul.

Prim-ministrul Marcel Ciolacu a avut vineri o întâlnire cu premierul ungar, Viktor Orban, în urma căreia anunță că cele două guverne au convenit să înceapă studiile de fezabilitate pentru realizarea legăturii feroviare de mare viteză Budapesta – București. Linia de cale ferată ar urma să traverseze și Clujul.

Ciolacu: „Începem studiile de fezabilitate”

Proiectul, catalogat de Marcel Ciolacu drept un „proiect fanion”, este unul strategic și de interes regional, cu impact asupra transportului feroviar în Europa Centrală.

„Am avut astăzi o discuție pragmatică cu Prim-Ministrul Ungariei, domnul Viktor Orban, pe subiectele de interes comun ale cooperării noastre bilaterale. (…)

I-am transmis premierului Orban că dorim să lucrăm împreună pentru consolidarea unei agende bilaterale pozitive, în beneficiul cetățenilor noștri, indiferent de etnie.  Totodată, am convenit să începem studiile de fezabilitate privind realizarea unui proiect fanion la nivel bilateral – legătura feroviară de mare viteză Budapesta–București, un proiect strategic, de interes regional, cu impact la nivelul rețelelor feroviare din regiunea Europei Centrale”, a arătat Marcel Ciolacu.

De asemenea, în cadrul întâlnirii de vineri, șefii executivului român și al celui maghiar au discutat despre aderarea României la spațiul Schengen și cu frontierele terestre.

Clujul, conectat prin linie de mare viteză la Budapesta

Realizarea unei căi ferate de mare viteză care să lege Budapesta de Cluj și de București este vehiculată în spațiul public de ani buni, însă fără mari progrese concrete.

Amintim că, primăvara aceasta, Adina Vălean, la acea vreme comisar european pentru transporturi, arăta că linia de tren de mare viteză București-Budapesta încă prezintă interes crescut din partea guvernului ungar, în special în ceea ce privește tronsonul până la Cluj-Napoca.

Ea arăta că intenția de a asigura o linie de tren de mare viteză pe o distanță neîntreruptă între Budapesta, Cluj-Napoca și mai departe până la București nu este însă abandonată, ci se află în curs de realizare, pe diverse porțiuni de pe traseul București-Oradea, în diverse stadii de execuție.

Pentru linia de tren de mare viteză care ar urma să lege rețeaua națională feroviară de cea central și vest-europeană, Ministerul Transporturilor prezenta în primăvara anului 2022 două variante. Primul traseu este prin Pitești,  Sibiu, Cluj și Oradea cu o lungime de 590 km, în timp ce al doilea este un traseu hibrid care să includă unele segmente modernizate pentru viteza de 160 km/h (Coridorul Brașov – Arad prin CEF și POIM sau Cluj – Episcopia Bihor prin PNRR) combinat cu aliniament nou pentru viteze de peste 200 km/h.

De la Cluj la Budapesta, în trei ore și jumătate

Ministrul ungar al Construcțiilor și Transporturilor, János Lázár, a anunțat, cu ocazia unei vizite la Cluj-Napoca de anul trecut, că autoritățile de la Budapesta intenționează să inițieze negocieri cu Guvernul României pentru construirea unei căi ferate de mare viteză între Budapesta și Cluj-Napoca. Lázár a subliniat că această investiție ar contribui semnificativ la îmbunătățirea cooperării bilaterale între Ungaria și România. Conform ministrului, călătoria dintre Budapesta și Cluj-Napoca ar putea fi redusă la doar trei ore și jumătate cu un tren de mare viteză.

Referindu-se la o linie de mare viteză/viteză sporită, București-Budapesta, Comisia Europeană avansase în 2021 termenul de finalizare 2040.

În prezent, România deține în continuare una dintre cele mai ineficiente rețele feroviare din Europa, având trenuri de călători cu o viteză medie de deplasare de doar 45 km/h în anul 2022.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax