Connect with us
Advertisement
Advertisement

ACTUALITATE

Primii pași în școală, alături de ursul Fram. Psiholog: E important să vorbiți cu copiii voștri!

Publicat


Luni începe școală. Pentru cei mici, care încep clasa 0, va fi o provocare din toate punctele de vedere. La fel și pentru părinți. Poate unii dintre ei au impresia că nu sunt pregătiți, dar trebuie să știe că au un ajutor. Ursul Fram.

O echipă de psihologi și ilustratori din Cluj și București a lansat de curând o carte de dezvoltare emoțională care îi ajută pe copii să se adapteze ușor și cât mai bine la școală. E o carte-ghid atât pentru părinți, cât și pentru copii.

Proiectul Lumea lui Fram îl aduce în prim-plan pe cel mai cunoscut urs polar, celebrul Fram, personajul creat de Cezar Petrescu, dar într-o reinterpretare modernă, cu o componentă puternică de dezvoltare emoțională.

Cu ajutorul poveștilor cu celebrul Fram, urs polar, dar și prin exerciții ușor de făcut acasă și tehnici validate de experți această trecere va fi mai ușor de făcut pentru copii.

Copiii trebuie ajutați să se adapteze

Psihologul Cristina Buja, autor al cărții Fram începe școala, spune că cei mici, care încep școala, vor trece într-o altă formă de organizare, puțin mai strictă față de grădiniță și pot fi ajutați să se adapteze.

„Ei trec la a sta mai mult în bancă cu un coleg și mâncând sandvici în pauză, învățând mai mult. Este un alt ritm, cu alte cerințe. Părinții pot vorbi cu copiii despre aceaste schimbări și le pot explica ce se întâmplă”, spune psihologul.

Un alt aspect important este partea de dezvoltare de abitități, spune aceasta: „Copiii trebuie să se descurce singuri, să se îmbrace singuri să se dezbrace singuri, pentru că vor avea ore de educație fizică, să manânce singuri, să se spele pe mâini, să folosească toaleta”.

Cartea este structurată din două perspective, una fiind pentru părinți, cu îndrumări acolo unde este important să existe o explicație.

Mici pași pentru adaptare, alături de Fram

Fram, care este un personaj foarte simpatic, îi ajută pe copii. Cartea are o grafică atractivă și are o parte amuzantă.

„Trece prin mai multe întrebări pe care Fram le are, care îi ajută pe copii să se identifice cu personajul și să zică <și eu mă întrebam oare cum mănânc pachețelul la școală, dacă mă împinge cineva ce fac, oare la ce oră veniți să mă luați de la școală>”, spune psihologul Cristina Buja.

Copiii trebuie să se ducă pregătiți la școală pentru că asta îi ajută să trecă prin acești mici pași de adapare.

Copiii în pandemie

Psihologul Cristina Buja spune că cei mici s-au adaptat bine în pandemie, inclusiv în ceea ce privește faptul că, de la o anumită vârstă și în colectivități, ei trebuie să poarte masca de protecție. Pentru unii, această perioadă a adus și temeri mai profunde și mai greu de gestionat.

„În ceea ce privește masca, intervine mediul în care copilul trăiește. În casele unde părintele a spus <nu există virusul acesta, nu are sens să porți masca pe năsuc, te sufoci, nu respiri bine>, copiii refuză să poate masca. În mediile unde părinții au spus <ne protejează, spălați-va pe mâini>, copiii o vor purta”, spune psihologul.

Dar lucrurile trebuie abordate întotdeauna echilibrat, iar totul se pot rezolva și pentru că invățătoarea sau învățătorul va deveni un personaj important în viața copiilor.

Bullyingul, tot mai prezent în primii ani de școală

Deși nu este o componentă principală, fenomenul de Bullyingul este abordat și în cartea Fram începe școala.

„Subiectul este abordat din perspectiva în care unii se pot purta mai răutăcios la școală. Și atunci trebuie să ne învățăm copiii ce să facă, că e important să spună unui adult, doamnei, la școală și apoi părintelui, acasa. Trebuie să știe că nu e în regulă ca cineva să se poarte insistent urât cu tine”, spune psihologul Cristina Buja.

Studiile arată că 1 din 4 copii e hârțuit la școală, fenomenul bullyingului e tot mai prezent, mai ales în primii ani de școală, și tot mai mulți copii ajung să urască școala sau să se trezească cu dureri de burtă din cauza stresului acomodării și agitatiei cauzate de schimbarea prin care trec.

Agresivitatea copiilor, spun psihologii, este de fapt un stigăt de ajutor.

„Sunt copii agresivi, care vorbesc urât cu alți copii, chiar și la grădiniță, dar nu pentru că au un fond de genul acesta, ci pentru că au trăit experiențe care i-au transformat. Și acest lucru este, de fapt, un strigăt de ajutor”, a mai spus psihologul Cristina Buja.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Care sunt cei mai influenți europarlamentari români? Clujeanul Daniel Buda (PNL/PPE), în primii 200 în Parlamentul European

Publicat

O statistică realizată la nivel european arată nivelul de influență al europarlamentarilor români în Parlamentul European. Cine sunt cei mai activi europarlamentari și care dintre ei sunt „invizibili”?

Un studiu realizat de BCW, denumit „Influence Index”, relevă care sunt europarlamentarii din actualul mandat cu cea mai mare influență în Parlamentul European.

Cercetarea are la bază date colectate în perioada iulie 2022- iunie 2023. Influența în Parlamentul European măsoară abilitatea aleșilor de a influența legislația, de a modela agenda politică, de a câștiga voturi și poziții de putere.

Cluj24 vi-i prezintă pe europarlamentarii cu cel mai ridicat grad de influență, respectiv pe cei care, în mandatul început în 2019, au trecut „neobservați” prin Parlamentul European.

Daniel Buda, în primii 200 ca influență în Parlamentul European

Daniel Buda (PNL/PPE), președintele PNL Cluj, este printre cei mai influenți europarlamentari români. La nivelul Parlamentului European, el se numără între primii 200 (locul 199) din punct de vedere al influenței.

Daniel Buda a devenit europarlamentar în 2014, iar în luna iunie candidează pentru un nou mandat pe listele PNL-PSD, ocupând locul 8.

Cristian Bușoi (PNL/PPE), cel mai influent europarlamentar român

Cel mai influent dintre europarlamentarii români este Cristian Bușoi (PNL/PPE), acesta ocupând locul 6 la nivelul Parlamentului European. Cristian Bușoi a fost ales în luna aprilie preşedinte interimar al organizaţiei PNL Timişoara și nu mai candidează pentru un nou mandat de europarlamentar.

Dragoș Pîslaru (REPER/RENEW), fost ministru al Muncii în guvernul condus de Dacian Cioloș, ocupă locul 27 ca influență în PE. Politicianul candidează pentru un nou mandat, fiind pe locul 3 pe lista partidului REPER.

Din rândul social-democraților, fostul deputat și ministru Dan Nica (PSD/S&D) este cel mai influent europarlamentar român (locul 31). La alegerile din iunie, europarlamentarul candidează pentru un nou mandat, ocupând locul 18 pe listele comune PNL-PSD.

Dragoș Tudorache (REPER/RENEW) se situează pe locul 115 ca influență în PE. Europarlamentarul, fost șef al Cancelariei prim-ministrului, ministru al Comunicațiilor și al Afacerilor Interne, nu mai candidează pentru un nou mandat.

Cioloș speră la un nou mandat. Deschide listele REPER.

Dacian Cioloș (REPER/RENEW) se clasează pe locul 312 în Parlamentul European și deschide listele REPER la alegerile europarlamentare din 9 iunie. Dacian Cioloș a ocupat funcțiile de comisar european pentru Agricultură (2010-2014), premier al României (2015-2017) și  președinte al grupului Renew Europe în Parlamentul European (2019-2021).

Rovana Plumb (PSD/ S&D), care a ocupat funcții de ministru și deputat în mai multe rânduri în perioada 2005-2019, se află pe locul 355 în PE. Aceasta nu mai candidează pentru un nou mandat.

Traian Băsescu își încheie viața politică

Liderul Partidului Mișcarea Populară Eugen Tomac (PMP/PPE) se situează pe locul 365 ca influență în Parlament. Președintele PMP speră să obțină un nou mandat în data de 9 iunie, fiind cel care ocupă locul 3 pe lista Alianța Dreapta Unită (USR+PMP+Forța Dreptei).

Coleg de partid cu Tomac, Traian Băsescu (PMP/PPE) se clasează pe locul 387 ca influență în PE. Fostul șef de stat nu mai candidează pentru un nou mandat.

Mircea Hava (PNL/PPE), fostul primar al municipiului Alba Iulia, se situează pe locul 479 în Parlamentul European. Fostul edil se regăsește pe locul 13 pe listele PNL-PSD pentru alegerile europarlamentare din iunie.

Vasile Blaga, fără loc pe liste la europarlamentare

Vasile Blaga (PNL/PPE) se clasează pe locul 516 ca influență în PE. Vasile Blaga a îndeplinit de-a lungul timpului funcții importante în stat, printre care cea de ministru de Interne și președinte al Senatului. Pentru alegerile europarlamentare din 2024, Blaga nu a mai fost inclus pe lista de candidați a partidului. El face însă parte din echipa de campanie a fostului primar al Timișoarei, Nicolae Robu, care încearcă recâștigarea funcției în 9 iunie, cu sprijinul PNL și PSD.

Fost primar al Aradului, europarlamentarul Gheorghe Falcă (PNL/PPE) se situează pe locul 526 în Parlamentul European. Falcă este susținut pentru obținerea unui nou mandat în 9 iunie, ocupând locul 15 pe lista PNL-PSD.

Corina Crețu (Pro România/S&D) ocupă poziția 548 ca influență în PE. Corina Crețu se află la al patrulea mandat de europarlamentar, iar în perioada 2014-2019 a ocupat funcția de comisar european pentru politică regională. Aceasta nu mai candidează pentru un nou mandat.

Europarlamentarii români mai puțin influenți în PE

Cristian Terheș (PSD/ ECR) se situează la rândul său în partea inferioară a clasamentului, ocupând locul 556 ca influență în PE. Fostul țărănist candidează pentru un nou mandat pe lista AUR, unde ocupă locul 8. Terheș este văzut ca un politician controversat în Parlamentul European pe fondul opinilor sale anti-avort, anti-vaccin și cu privire la identitatea de gen.

Rareș Bogdan (PNL/PPE), prim-vicepreședinte PNL, ocupă locul 574, el candidând la alegerile europarlamentare pe locul 2 pe lista comună PSD-PNL.

Mihai Tudose (PSD, S&D), fost prim-ministru și ministru al Economiei, se află pe poziția 592 din punct de vedere al influenței la nivel european. Cu toate acestea, social-democratul este „locomotiva” coaliției PNL-PSD la alegerile europarlamentare din 9 iunie, unde ocupă prima poziție pe lista de candidați.

Cel mai „invizibil” dintre europarlamentarii români este Claudiu Manda (PSD/S&D), care se află pe locul 631 din 705. Claudiu Manda este soțul primăriței Craiovei, Lia Olguța Vasilescu și a ocupat funcțiile de deputat și senator al României în perioada 2004-2019. La alegerile din 9 iunie, acesta se află pe locul 5 pe lista comună PNL-PSD.

Citește mai departe

EVENIMENT

Cum va fi VREMEA în următoarele patru săptămâni. VARIAȚII de temperatură și zile cu ploi

Publicat

soare

ANM anunță cum va fi vremea în următoarele patru săptămâni. După câteva zile mai răcoroase, în intervalul 13-17 mai, temperaturile vor crește până la valori peste 20 de grade Celsius.

Vor fi variații de temperatură între 21-22 de grade și 25-26 de grade, de la o zi la alta.

Va mai ploua, în perioada 14-15 mai, în centrul și vestul țării, și după 20 mai, în majoritatea regiunilor. Vor fi și furtuni, în vest, nord și sud.

Cum va fi VREMEA în următoarele patru săptămâni. VARIAȚII de temperatură și zile cu ploi

Luna iunie va începe cu maxime de 26-27 de grade Celsius și vreme însorită. Va fi ușor mai răcoros în nordul țării și la munte.

Până în 9-10 iunie, maximele vor ajunge la 28-29 de grade, în centrul, vestul și sudul țării, dar și în nord-est.

Săptămâna 13-19 mai

Mediile valorilor termice se vor situa sub cele specifice pentru această perioadă în cea mai mare parte a țării, îndeosebi în regiunile estice și sud-estice.

Cantitățile de precipitații vor fi în general deficitare în majoritatea regiunilor, dar mai ales în cele nordice, centrale, estice și local în cele sudice.

Săptămâna 20-26 mai

Temperatura medie a aerului se va situa în jurul celei specifice pentru această perioadă la nivelul întregii țări.

Cantitățile de precipitații se vor situa peste cele normale pentru această perioadă în vestul și sud-vestul teritoriului, în timp ce în rest vor fi în general apropiate de mediile multianuale.

Săptămâna 27 mai – 3 iunie

Temperatura medie a aerului va avea valori în general apropiate de mediile multianuale în toată țara.

Cantitățile de precipitații vor fi în general apropiate de cele specifice pentru această perioadă în majoritatea regiunilor, posibil ușor deficitare local în estul și sudul țării.

Săptămâna 3-10 iunie

Mediile valorilor termice se vor situa ușor peste normele climatologice ale perioadei la nivelul întregii țări.

Regimul pluviometric va fi în general apropiat de cel normal pentru acest interval în cea mai mare parte a țării.

Citește mai departe

EDUCATIE

FOTO. Studenții UBB au dominat podiumul concursului Modul Business Championship de la Viena

Publicat

UBB

Două echipe studențești reprezentând Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor din cadrul Universității Babeș-Bolyai (UBB)  Cluj-Napoca, alături de alte 7 echipe de la universități din 5 țări diferite, au reușit să se califice în runda finală a competiției internaționale de studii de caz Modul Business Championship, organizată în Viena de către Universitatea Modul din Viena și Mathias Corvinus Collegium (MCC).

În baza unei runde online de calificare, studenții Universității Babeș-Bolyai au reușit să se califice în finala competiției cu 2 echipe, iar apoi au realizat performanța de a ocupa atât locul întâi, cât și locul trei al podiumului.

Echipa câștigătoare a fost formată din studenții: Ábrán Kinga-Réka (Gestiunea Financiară Corporativă, masterat, anul 2), Pastor Kende-Ferenc (Managementul Afacerilor, masterat, anul 1) și Szekernyés Péter (Managementul Afacerilor, masterat, anul 1).

UBB

Echipa care a obținut premiul III al competiției a fost compusă din studenții: Forró Gellért (Finanțe și Bănci, anul 1), Hadnagy Magor (Management, anul 1) și Ilyés Tamás (Management, anul 1).

Echipele studențești din Cluj-Napoca au fost coordonate de prof.univ.dr. Szász Levente, conf.univ.dr. Györfy Lehel-Zoltán, lect.univ.dr. Rácz Béla-Gergely, respectiv drd. Izsák Réka.

Competitivitatea căilor ferate austriece

Obiectivul echipelor participante la competiție a fost dezvoltarea unei strategii pentru menținerea și creșterea competitivității căilor ferate austriece (Österreichische Bundesbahnen – ÖBB). Studenții au avut la dispoziție 24 de ore pentru elaborarea soluțiilor.

Prezentarea soluțiilor a avut loc în a doua zi a competiției în fața unui juriu compus din profesioniști din mediul de afaceri.

 

Citește mai departe

EDUCATIE

FOTO. 120 de elevi s-au întrecut la concursurile destinate micilor pompieri organizate de ISU Cluj

Publicat

De

elevi

Etapa zonală a concursurilor „Prietenii Pompierilor” și „Cu viața mea apăr viața” a avut loc marți, 14 mai 2024. Nu mai puțin de 120 de elevi, de la 15 unități de învățământ din județul Cluj, s-au întrecut în cadrul competițiilor care au devenit deja o frumoasă tradiție.

Inspectoratul pentru Situații de Urgență (ISU) „Avram Iancu” al județului Cluj a organizat concursurile în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Cluj, astfel că elevii au putut deveni adevărați prieteni ai pompierilor! În plus, scopul principal este ca cei mici să își dezvolte capacitatea de înțelegere a pericolelor generate de situațiile de urgență pentru viață și mediu.

Elevii care au luat parte la concursul „Prietenii Pompierilor” au avut de parcurs o probă teoretică și două probe practice: „Pista cu obstacole” şi „Ştafeta de 400 de metri cu obstacole”.

elevi

În schimb, „Cu viața mea apăr viața” este un concurs cu tematică de protecție civilă și a presupus o probă teoretică și una practică, în care elevii au transportat o victimă pe targă și au trecut peste diferite obstacole.

Clasamentul concursurilor

Elevii s-au străduit să obțină un timp cât mai bun, clasamentul fiind următorul:

Concursul „Prietenii Pompierilor” – Gimnaziu

I – Școala Gimnazială Frata

II – Școala Gimnazială „Ștefan Pascu” Apahida

III – Școala Gimnazială „Emil Isac” Cluj-Napoca

Concursul „Cu viața mea apăr viața” – Gimnaziu

I – Școala Gimnazială „Ion Creangă” Cluj-Napoca

II – Colegiul Național „George Coșbuc” Cluj-Napoca

III – Școala Gimnazială Cătina

Concursul „Cu viața mea apăr viața” – Liceu

I – Colegiul Tehnic Energetic Cluj-Napoca

II – Colegiul Tehnic de Transporturi Transilvania Cluj-Napoca

III – Colegiul Național „George Coșbuc” Cluj-Napoca

Rezultatele finale se vor centraliza la nivel național, iar școala câștigătoare se va califica la etapa finală, unde se va întrece cu unități de învățământ din toată țara.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax