Connect with us
Advertisement
Advertisement

Aberații de România

Primăria SMART se LĂFĂIE în BANII clujenilor. ORAŞUL Primăria Cluj-Napoca. Bibarţ de la Arad poate ce nu e în stare BOC

Publicat


Într-un oraş de 5 stele, informatizat, european, smart – cum se laudă conducătorii administraţiei din Cluj-Napoca -, primăria a devenit un adevărat oraş în oraş din punct de vedere al numărului de angajaţi. Primăria Cluj-Napoca are, după declaraţia de anul trecut a lui Emil Boc, 3.172 de angajaţi!

Oraşul Băile Tuşnad, de exemplu, are doar 1.600 de locuitori, jumătate cât primăria clujeană. Ca să dăm exemplu şi din Cluj, oraşul Huedin are 9.300 de locuitori. Mai puţin de 3 primării clujene. În administraţiile lui Emil Boc, numărul angajaţilor primăriei s-a dublat, în loc să se reducă. Deşi suntem aşa de informaizaţi, smart şi europeni… O structură hiperbirocratizată, o cazemată greu accesibilă şi mulţi, prea mulţi frecători de mentă, care se lăfăie pe salarii grozave, plătite din contribuţiile clujenilor. Potrivit unor calcule, peste 10% din bugetul local, adică zeci de milioane de euro, merg pe … salariile angajaților.

În timp ce administraţia condusă de Emil Boc se tot umflă, într-un alt oraş mare, Arad, primarul Călin Bibarţ a anunţat o reducere a organigramei cu o treime!

Lauda de sine

Într-o declaraţie de exact acum un an, iulie 2020, Emil Boc se bătea cu cărămida de piept, în contextul pandemiei COVID-19.

”Avem 3.172 de angajaţi şi opt cazuri confirmate de COVID. Vă asigur că prima atitudine a fost cea de responsabilitate şi de calm. Nu are nicio vină persoana care are acest virus. Trebuie doar să acţionăm responsabil, conform prevederile legii: se face ancheta epidemiologică, se stabilesc contacţii direcţi, se izolează la domiciliu cei care au simptome. Se face testarea, după care Primăria apelează la dezinfectare, concedii sau munca la domiciliu şi de a respecta masca, distanţarea şi spălatul mâinilor”.

Aceasta este declaraţia lui Emil Boc. 3.172 de angajaţi.

De fapt, după ultima organigramă aprobată, din 2021, strict Primăria Cluj-Napoca are ”doar” 1.099 de angajaţi. Dar la aceştia se adaugă vreo 350 de angajaţi ai Poliţiei locale. Şi ar fi 1.400 de angajaţi. Dar se mai adaugă RADP, RATUC, Regia de Termoficare, Sala Polivalentă şi Cluj Inovation Park. Probabil că, adunaţi toţi, fac o armată de 3.172 de angajaţi. Nu putem să-l contrazicem chiar pe primar.

Aradul poate, Clujul-nu

Primarul municipiului Arad, Călin Bibarţ, a anunţat zilele trecute că primăria pe care o conduce îşi va reduce organigrama cu 360 de posturi până la toamnă. De la 1.150 de posturi, la 790. Posturile de conducere de la Arad vor fi reduse de la 75 la 59. În acest fel, Bibarţ estimează o economie anuală de 10 milioane de lei! Oare ce economie ar putea să facă Emil Boc la Primăria Cluj-Napoca?

Pentru o comparaţie sumară, menţionăm că municipiul Arad, la 170.000 de locuitori (mai mult de jumătatea Clujului), va avea o primărie cu vreo 700 de angajaţi. Cluj-Napoca, cu 324.000 de locuitori, are o primărie cu 3.200 de angajaţi (de 4-5 ori mai mulţi decât Aradul).

Dar Clujul e şi oraş smart, informatizat. Faceţi, clujeni, comparaţia matematică. Şi economică.

Stufoşenia Primăriei Cluj-Napoca

Consiliul Civic Local (CCL) Cluj-Napoca, un fel de guvernare locală din umbră, format din peste 52 de asociaţii civice, a făcut şi el o analiză a „Fenomenului birocratic în Primăria Cluj-Napoca”, în iunie 2020.

Dacă ar fi citit analiza, primarul Emil Boc s-ar fi luat de păr.

„Pentru a avea inca din inceput o imagine a stufoseniei de angajati cu care opereaza primaria noastra, am descarcat de pe site-ul institutiei ultima ORGANIGRAMA facuta publica.

Din continutul ei ar fi de inteles ca la cei 1095 de angajati proprii ar trebui sa adaugam Politia locala cu 321 persoane, astfel ca am ajunge la un total de 1416 persoane. Nu avem insa acces la aceasta clarificare si nu este singura primarie din cele analizate care nu doreste sa elucideze aspectul numeric al angajatilor”, se arată în analiza CCL.

Cluju-i fruncea la risipit bani

În aceeaşi analiză se fac comparaţii şi cu alte oraşe din ţară. Unele, la fel de mari cât Clujul.

„Am analizat date publice curente, luate de pe site-urile catorva primarii cu populatie cuprinsa intre 125.000 si 310.000 locuitori (date statistice dupa recensamantul ultim, din 2011).

Comparativ cu alte orase,municipiul Cluj-Napoca sta in felul urmator:

Municipiul Numarul angajatilor primariei Numarul de

locuitori/2011

Ponderea angajatilor primariei/Total populatie
municipiul Constanta 747 254.693 0,29 %
municipiul Iasi 837 263.410 0,32%
municipiul Timisoara 644 304.467 0,21%
municipiul Craiova 614 243.765 0,25%
municipiul Tg.Mures 873 127.849 0,68%
municipiul Brasov 335 227.961 0.15%
municipiul Oradea 581 183.123 0,32%
municipiul Cluj-Napoca 1.095 309.136 0,35%

Iata si parte dintr-o analiza recenta, pe acelasi subiect, din ziarul Justitiarul, cu numarul din 17 noiembrie 2019, unde apare, in plus numarul politistilor locali si banii cheltuiti din buget:

“Dacă numărul angajaților din primărie și al polițiștilor locali poate fi aflat din organigramă (sau din alte surse oficiale), numărul total al sinecurilor e imposibil de aflat. Din fericire, putem afla bugetul local anual plății angajaților din primării.

Așadar, situația cu angajații din primăriile din Cluj-Napoca, Timișoara, Iași, Constanța, Oradea, Târgu-Mureș e următoarea:

Cluj-Napoca

Primar: Emil Boc (PNL)

Bugetul orașului (pe an): 326 milioane de euro

Număr angajați primărie: 1095

Polițiști locali: aproximativ 320

Bugetul alocat salariilor: 35.8 milioane de euro

Timișoara

Primar: Nicolae Robu (PNL)

Bugetul orașului (pe an): 316 milioane de euro

Număr angajați primărie: 539

Polițiști locali: aproximativ 370

Bugetul alocat salariilor: 18.8 milioane de euro

Iași

Primar: Mihai Chirica (independent)

Bugetul orașului (pe an): 204 milioane de euro

Număr angajați primărie: 784

Polițiști locali: 361

Bugetul alocat salariilor: 30 milioane de euro

Constanța

Primar: Decebal Făgădău (independent)

Bugetul orașului (pe an): 168 de milioane de euro

Număr angajați primărie: 778

Polițiști locali: 219

Bugetul alocat salariilor: 23 milioane de euro

Oradea

Primar: Ilie Bolojan (PNL)

Bugetul orașului (pe an): 311 de milioane de euro

Număr angajați primărie: 569

Polițiști locali: 71

Bugetul alocat salariilor: 10 milioane de euro

Târgu Mureș

Primar: Dorin Florea (ALDE)

Bugetul orașului (pe an): 71 de milioane de euro

Număr angajați primărie: 873

Polițiști locali: 139

Bugetul alocat salariilor: 16 milioane de euro”, se mai arată în analiza CCL.

Foarte mulţi şefi şi şefuţi în primăria clujeană, salarii pe măsură

Raportul CCL trece în revistă şi o serie de salarii din primăria clujeană. Precizăm că e vorba de nivelul de acum 2-3 ani.

„Revenind la Cluj-Napoca, poate sunteți curioși să aflați ce fac mai exact cei aproape 1100 de angajați.

Concret, avem cam 100 de șefi, șefuleți. Restul sunt „executanți”. Dacă aveți răbdare, dați click și delectați-vă. Cu salarii de 22.000 lei (Emil Boc), sau 4000 de euro pensia eroului local Marcel Bonțidean, sau 4000 lei media pentru un polițist local, cine n-ar dori să lucreze în acest Paradis?“, menţionează raportul.

Concluzii grave

Analiza CCL scoate în evidenţă faptul că, deşi au tot fost angajaţi oameni şi organigrama a tot crescut, calitatea serviciilor primăriei către clujeni nu s-a prea îmbunătăţit.

„Toate elementele de analiza, culese din cele doua surse de date de referent ne spun acelasi lucru:

Cu exceptia municipiului Tg.Mures, unde exista o particularitate de mediu dar si o exagerare fara margini pe subiectul analizat, Cluj-Napoca ocupa un neonorant loc secund. Orice apel public adresat Consiliului Local Cluj-Napoca pentru a supune analizei responsabile acest subiect a fost tratat cu neglijenta. Asa cum am subliniat adeseori in ultimii 3-4 ani cu exceptia momentului votului periodic pentru validarea initiativei Primarului, de aprobare a Organigramei primariei, nu am vazut dorinta pentru analiza pertinenta a activitatii pe fiecare departament. Este adevarat ca s-au inregistrat voturi impotriva ori abtineri la vot, insa acest fapt nu a fost luat in judecata ulterioara.

Am avut parte si de iesiri publice frecvente ale dlui. Primar, prin care ne anunta reusite in informatizarea proceselor de lucru din primarie cat si in relatia cu cetatenii,insa timpul a dovedit ca nevoia de angajari de personal a fost mereu mai mare iar servirea cetatenilor nu s-a imbunatatit substantial.

Este de notorietate

Practic, faptul ca un numar marit de functionari la o populatie relativ stabila, produce birocratie, scade calitatea serviciilor si sporeste nemultumirea cetatenilor. Cel mai elocvent exemplu vine din recenta perioada cu pandemia COVI 19, cand numarul injumatatit de personal din primarie a reusit sa serveasca mai bine cetatenii iar informatizarea a fost suportul care a evoluat rapid si multumitor in relatia cu cetatenii.

Argumente cum ca exista normative la nivel european care ingaduie angajarea unui numar mare de personal in primarii, nu pot fi luate in considerare, atat timp cat ne referim la orase cu putere financiara diferita, la comunitati cu educatie si comportamente diverse, la primari mai mult sau mai putin gospodari, la structuri etnice, religioase,de varsta,de traditii necomparabile.

Municipiul Cluj-Napoca,a devenit un pol de dezvoltare in zona Transilvaniei iar veniturile bugetului local au crescut pe masura, insa pe astfel de evolutii economice prioritatea directionarii surplusului banesc este limpede, spre investitii si nicidecum spre angajari pentru birocratizare.

Asa cum am concluzionat dupa dezbaterile CCL din ultimele doua luni, PANDEMIA a adus cerinta acuta de schimbare in administratia locala. Vremea impartitului de bani in perioade de criza cere abordari profund schimbate. Prioritatile sunt altele iar alegerile locale vor pune in evidenta nevoia de schimbare de strategie”, mai relevă analiza.

(MaAv)



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Aproape 4.300 de clujeni au primit sprijin financiar de Sărbători prin programul ALIMENTE. Emil Boc: Vrem să majorăm suma

Publicat

De

Bani Paști programul Alimente Cluj-Napoca

Aproape 4.300 de clujeni au primit sprimit sprijin financiar prin programul ALIMENTE al primăriei Cluj-Napoca anunță Emil Boc.

Cardurile au fost deja încărcate cu câte 225 de lei și reprezintă un ajutor pentru Sărbătorile de Paști.

Aproape 4.300 de clujeni au primit sprijin financiar de Sărbători prin programul ALIMENTE. Boc: Vrem să majorăm suma

4.272 de clujeni care se află în situații dificile de viață s-au înscris și au fost validați ca beneficiari în Programul ALIMENTE al Direcției de Asistență Socială și Medicală a Primăriei Cluj-Napoca.

Cardurile beneficiarilor au fost alimentate cu suma de 225 de lei, care reprezintă prima tranșă din valoarea anuală de 400 de lei.

Clujenii pot utiliza cardurile pentru cumpararea de alimente. De asemenea, sunt 420 de persoane nou înscrise în program care își pot ridica cardurile de la Cluburile de Pensionari și de la sediul D.A.S.M. – Direcția de Asistență Socială și Medicală.

Restul sumei care poate fi utilizată pentru cumpărarea de alimente va fi virată în a doua parte a anului, înainte de Crăciun, însă Primăria vrea să majoreze acest ajutor încă din 2024.

Mai mulți bani pentru clujenii aflați în nevoie

Potrivit primarului Emil Boc, Primăria susține majorarea sumei la 450 lei pentru fiecare persoană începând cu 2024.

Persoanele eligibile în Programul Alimente:

  • victimele traficului de persoane;
  • victimele violenței domestice;
  • persoane cu handicap grav sau accentuat, neinstituționalizate;
  • pensionari, invalizi, veterani, văduve de război, persoane deportate;
  • prizonieri, persecutați politic, eroi martiri ai Revoluției, orfani; șomeri înregistrați;
  • beneficiari de ajutor social sau de alocație pentru susținerea familiei.

Citește mai departe

EVENIMENT

Se fac angajări la pompieri. Opt posturi scoase la concurs de către ISU Cluj

Publicat

De

pompieri, isu, incendiu 1

Inspectoratul pentru Situații de Urgență (ISU) „Avram Iancu” al județului Cluj a scos la concurs nu mai puțin de 8 posturi pentru încadrare din sursă externă. Informații despre aceste posturi au fost deja publicate pe portalul de servicii și informații al Ministerului Afacerilor Interne, disponibil la adresa hub.mai.gov.ro.

Mai exact, este vorba despre 6 posturi de ofițer și 2 posturi de subofițer, după cum urmează:

Ofițer Principal I Inspecția de Prevenire/Avizare – Autorizare https://hub.mai.gov.ro/recrutare/anunt/view?id=1732

Ofițer I – Inspecția de prevenire/Avize – Autorizare https://hub.mai.gov.ro/recrutare/anunt/view?id=1732

Ofițer Specialist I – Serviciul Logistic – Patrimoniu Imobiliar https://hub.mai.gov.ro/recrutare/anunt/view?id=1806

Ofițer I – Serviciul Pregătire pentru Intervenție și Reziliența Comunităților https://hub.mai.gov.ro/recrutare/anunt/view?id=1879

Ofițer Principal I (economist)

https://hub.mai.gov.ro/recrutare/anunt/view?id=1825

Ofițer Specialist II – Serviciul Comunicații și Tehnologia Informației Comunicații

https://hub.mai.gov.ro/recrutare/anunt/view?id=1804

Subofițer operativ principal – Inspecția de Prevenire – Avizare-Autorizare https://hub.mai.gov.ro/recrutare/anunt/view?id=1912

Subofițer administrativ principal – Suport Operativ – Detașamentul de Pompieri Dej

https://hub.mai.gov.ro/recrutare/anunt/view?id=1794

Când se depun dosarele

Depunerea dosarelor are loc pe parcursul lunii mai, în funcție de postul pentru care un candidat optează. Totodată, în această perioadă au loc recrutări  pentru participarea la concursurile de admitere organizate în instituţiile de învăţământ ale Ministerului Apărării Naţionale care pregătesc personal pentru nevoile Ministerului Afacerilor Interne – Iulie- August 2024.

Cererea-tip de înscriere, precum și, după caz, consimțământul privind solicitarea extrasului de pe cazierul judiciar de către unitatea de recrutare, prevăzut și în anexă, la prezentul anunț, se descarcă de pe site-ul oficial al MAI, IGSU sau al unității de recrutare www.isucj.ro (secțiunea Informații publice-Carieră-Admitere), se completează de către candidat în mod lizibil, se semnează și se transmit în format electronic la adresa de e-mail isu_cluj@cj.e-adm.ro, până la data de 19 mai 2024, ora 15.00, înclusiv în zilele de sâmbătă și duminică.

300 de locuri la Boldești

Nu în ultimul rând, vă anunțăm faptul că au început înscrierile și la Școala de Subofițeri de Pompieri și Protecție Civilă „Pavel Zăgănescu” Boldești, fiind disponibile 300 de locuri.

Tinerii și tinerele care îndeplinesc condițiile și criteriile necesare pot depune cererea de înscriere, în perioada 24 aprilie – 14 mai (inclusiv în zilele de sâmbătă și duminică), exclusiv în format electronic, la adresa de e-mail isucj.recrutare.2@gmail.com.

Informații suplimentare sunt dipsonibile pe site-ul www.isucj.ro (secțiunea Informații publice-Carieră-Admitere).

 

 

Citește mai departe

EVENIMENT

RECOMANDĂRILE ANPC pentru perioada 1 Mai – Sărbătorile de Paști

Publicat

oua pasti 2 ok

ANPC are câteva recomandări pentru populație, având în vedere că se apropie sărbătorile pascale și crește consumul de carne de miel, ouă, cozonaci și băuturi alcoolice.

„Pregătirile pentru ziua de 1 Mai și sărbătorile pascale reprezintă un moment de vârf pentru activitățile comerciale, de aceea Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) desfășoară acțiuni de control, în toată țara, pentru a verifica modul de comercializare a produselor specifice acestei sărbători.

Sunt vizate, în mod special, produsele alimentare de post, pește și preparate din pește, carne, în special carne de miel, preparate din carne, în mod deosebit micii, cozonac, produse de patiserie, ciocolată, produse din ciocolată, produse pe bază de cacao și grăsimi vegetale (tablete, figurine), vopsea de ouă, bere, vin și băuturi alcoolice.

Dat fiind dorința consumatorilor de a avea pe masă produsele preferate, conform tradiției, ANPC le face acestora câteva recomandări, pe care să le aibă în vedere atunci când își fac cumpărăturile.

·       La cumpărarea produselor din carne tocată, acordați atenție deosebită aspectului produsului!

–  Urmăriți modul de etichetare. Nu cumpărați produse preambalate neetichetate, iar pentru cele comercializate vrac este obligatorie înscrierea, la locul de comercializare a datei durabilității minimale/ datei limită de consum și a ingredientelor alergene.

–  Refuzați produsele din carne tocată pentru care există îndoieli privind calitatea și modul de informare prin etichetare!

–  Refuzați produsele din carne care nu au înscrisă, pe etichetă, data durabilității minimale/ data limită de consum sau dacă aceasta este modificată sau depășită!

–  Nu cumpărați produse din carne tocată din locuri neautorizate, întrucât comerciantul respectiv nu are posibilitatea să asigure condițiile optime de transport, depozitare și comercializare și nu poate elibera bon de casă cu care să fie justificată tranzacția comercială și riscați să achiziționați un produs neconform sau chiar nesigur, care vă poate afecta sănătatea!

–  La cumpărarea berii, verificați starea ambalajelor (integritate, etanșeitate), limpiditatea lichidului și data durabilității minimale.

În cazul în care petreceți ziua de 1 Mai în zone de agreement, e bine să fiți atenţi la câteva aspecte:

Trebuie urmărit, în cazul produselor alimentare, modul de expunere și comercializare a acestora, pentru a observa unele indicii care pot să conducă la identificarea riscurilor pentru sănătate și anume:

–   existența și funcționarea vitrinelor frigorifice în care sunt expuse alimentele;

–   integritatea ambalajelor, care trebuie să asigure protecție pe timpul transportului, depozitării și comercializării;

–   tichetarea acestora, cu date referitoare la tipul produsului, originea acestuia, termenul de valabilitate etc.

De asemenea, înainte de achiziționarea alimentelor, din locuri specializate în acest sens, asigurați-vă că vânzătorul este echipat corespunzător, poartă halat de protecție și bonetă, iar manipularea alimentelor neambalate este realizată cu mâinile acoperite de mănuși curate sau de unică folosință.

Acordați atenție prețului afișat și verificați concordanța dintre prețurile afișate la raft și cele marcate pe bonurile de casă.

Și un ultim sfat, solicitați și păstrați bonul de casă pentru a putea proba în cazul în care, în mod justificat, dorăți să reclamați calitatea/siguranța unui produs.

·       La comercializarea cărnii și a produselor din carne

Achiziționarea cărnii, inclusiv a cărnii de miel, și a produselor din carne se va face numai din locuri special amenajate, dotate și autorizate (măcelarii, magazine alimentare, locuri special amenajate în piețe) și aceasta trebuie să aibă ștampila de control sanitar-veterinar. Numai în astfel de condiții există garanția unui produs sigur, ce nu vă va afecta sănătatea;

Evitați cumpărarea de carne de la persoane și din locuri neautorizate, din „portbagajele mașinilor”, chiar dacă prețul oferit este comparativ mai mic. Comerciantul respectiv nu are posibilitatea să asigure condițiile optime de transport, depozitare și comercializare și nu vă poate elibera bon de casă cu care să justificați tranzacția comercială și riscați să achiziționați un produs neconform sau chiar nesigur care poate să vă afecteze sănătatea;

Atenție la preț!

Verificați, prin apreciere directă, proprietățile organoleptice ale produselor, a semnelor organoleptice de alterare, modificări ale aspectului (aspect de mâzguit, cu prezența mucilagiilor), culorii (culoare modificată), consistenței, prezența corpurilor străine. Carnea trebuie să prezinte, la suprafață, o peliculă uscată, de culoare roz  până la roșie, să fie fermă și elastică, atât la suprafață cât și în secțiune, iar mirosul trebuie să fie caracteristic de produs proaspăt;

Atenție și la preț! Verificați concordanța dintre prețurile afișate la raft și cele marcate pe bonurile de casă;

Carnea achiziționată sub forma refrigerată se va transporta, în condiții igienice, cât mai repede la domiciliu și se va depozita la frigider;

Produsele preambalate, care prezintă ambalajele deteriorate și pentru care există suspiciunea deteriorării conținutului, nu trebuie achiziționate.

·       La comercializarea ouălor

Achiziționarea ouălor se va face numai din locuri special amenajate, autorizate. Evitați cumpărarea de ouă de pe marginea drumului, chiar dacă prețul oferit este comparativ mai mic;

Evitați cumpărarea ouălor care nu sunt păstrate la temperatura indicată de producător sau care sunt expuse spre vânzare la temperatura mediului ambiant;

Ouăle de consum trebuie să prezinte coaja intactă, normală, fără fisuri, fără corpuri și mirosuri străine;

La spargerea oului, albușul trebuie să fie de consistență densă, transparent, iar gălbenușul semiglobulos, ușor aplatizat și bine delimitat de albuș;

Categoriile ouălor

În cazul ouălor vândute în vrac, trebuie comunicate vizibil, cu ușurință și perfect lizibil, informațiile privind:

– categoria de calitate (A);

– categoria de greutate (clasamentul ouălor din categoria A în funcție de greutate)

–  XL – foarte mare: greutate mai mare sau egală cu 73 g;

–  L – mare: greutate mai mare sau egală cu 63 g și mai mică de 73 g;

–  M – mediu: greutate mai mare sau egală cu 53 g și mai mică de 63 g;

–  S – mic: greutate mai mică de 53 g;

– o indicație a metodei de creștere a găinilor;

– o explicație a semnificației codului producătorului;

– data de valabilitate minimă.

·       La comercializarea vopselei de ouă

Achiziționarea vopselei se va face numai din locuri autorizate și se va citi cu atenție eticheta produsului, care trebuie să conțină: numele și adresa producătorului, lista ingredientelor, instrucțiuni de utilizare, data durabilității minimale.

Atentie! La vopsirea ouălor nu utilizați vopsea pentru alte destinații, precum cea tipografică sau pentru textile. Utilizarea altor tipuri de vopsele, poate prezenta un real pericol pentru sănătate.

·       La comercializarea produselor de patiserie (cozonaci, checuri etc.)

În primul rând, achiziționarea produselor se va face numai din locuri autorizate, unde spațiile de comercializare trebuie să fie în permanență curate și bine întreținute;

Personalul care comercializează produse de patiserie trebuie să poarte echipament de protecție sanitară, respectiv halat de protecție și bonetă, iar manipularea produselor să se facă cu mâinile acoperite de mănuși curate sau de unică folosință;

Produsele de patiserie neambalate se vor vinde din recipiente curate, la adăpost de praf și de insecte, fiind servite numai cu ustensile speciale. Este interzis a se permite consumatorilor să aleagă produsele cu mâna;

Produsele de patiserie trebuie să aibă menționate pe etichetă, obligatoriu, lista ingredientelor alergene, precum și prezența anumitor premixuri, în compoziție, sau a unor ingrediente care le înlocuiesc pe cele clasice;

Pentru produsele de patiserie preambalate, data durabilității minimale este stabilită de producător și se va inscripționa pe etichetă/ambalaj.

·       La comercializarea ciocolatei, produselor din ciocolată, produse pe baza de cacao și grăsimi vegetale (tablete, figurine)

Etichetele acestor produse trebuie să conțină următoarele informații: denumirea produsului, numele și adresa producătorului sau ale ambalatorului sau ale distribuitorului. În cazul produselor din import, se vor înscrie numele și adresa importatorului sau ale distribuitorului înregistrat în România, data durabilității minimale, cantitatea netă și condițiile de depozitare;

Toate produsele din import trebuie să fie însoțite de etichete cu elementele de identificare și informare în limba română;

Pentru ciocolată și produse din ciocolată se menționează în mod obligatoriu conținutul de cacao substanță uscată, exprimat în procente, astfel: “ cacao…% minim”. În cazul ciocolatei umplute se menționează produsul de umplutură. Se exceptează de la indicarea cantității nete produsele din ciocolata preambalate, cu o greutate mai mică de 50 grame.

Aceasta excepție nu se aplică produselor cu o greutate netă mai mică de 50 grame fiecare, atunci când sunt prezentate într-un ambalaj conținând două sau mai multe astfel de produse, în cazul în care conținutul net total, inclusiv ambalajul, este egal sau mai mare de 50 grame. În cazul produselor din ciocolată turnate și goale în interior, această indicație poate fi înlocuită cu conținutul net minim. Se va face o mențiune privind adaosul de cafea sau băuturi spirtoase, atunci când acesta depășește 1% din masa produsului;

„Achiziționarea produselor se va face numai din locuri autorizate”

Ciocolata proaspătă trebuie să prezinte o suprafață lucioasă, nestratificată și fără pete, să fie onctuoasă, casantă la rupere fără senzație de rugozitate la masticare, culoare și gust specific, iar drajeurile trebuie să aibă suprafața netedă, lucioasă, uscată și nelipicioasă;

Achiziționarea produselor se va face numai din locuri autorizate. Trebuie evitată cumpărarea de la vânzători ambulanți, chiar dacă prețul oferit este comparativ mai mic;

Înainte de cumpărare, consumatorul trebuie să verifice starea ambalajelor (integritate, etanșeitate) și încadrarea produselor în data durabilității minimale, după caz, în data limită de consum stabilită de producător.

·       La comercializarea vinurilor și a băuturilor alcoolice

Conținutul etichetei trebuie să cuprindă: denumirea sub care se vinde produsul, denumirea și adresa producătorului sau a importatorului sau a îmbuteliatorului, volumul net, concentrația alcoolică, o informație privind lotul, data durabilității minimale pentru băuturile alcoolice cu concentrația alcoolică mai mică de 10% vol.;

Pentru vinuri, eticheta trebuie să mai conțină următoarele informații: categoria de calitate, indicația geografică sau denumirea de origine controlată pentru vinurile de calitate superioară, tipul vinului, în funcție de conținutul de zaharuri;

Consumatorul trebuie să verifice aspectul lichidului, respectiv culoarea care trebuie să fie corespunzătoare sortimentului, limpede, fără depuneri sau impurități în suspensie;

La întoarcerea buteliei cu dopul în jos, conținutul nu trebuie să se tulbure sau să prezinte impurități sau scurgeri;

Marcarea băuturilor alcoolice distilate se face cu respectarea reglementarilor în vigoare emise de Ministerul Finanțelor.

Abateri de la legislație

”Ne dorim ca atât ziua de 1 Mai, cât și Sfintele Sărbători de Paști, să fie un prilej de bucurie, pentru toți românii, și să nu fie umbrite de posibile probleme cauzate de achiziționarea și consumul unor produse neconforme. De aceea este important ca toți consumatorii să țină cont de recomandările noastre” – Sebastian Hotca, președinte interimar ANPC.

Vă prezentăm câteva dintre cele mai des întâlnite abateri de la legislație, la comercializarea produselor alimentare specifice zilei de 1 Mai și Sărbătorilor de Paști, constatate de comisarii ANPC, în urma acțiunilor de control desfășurate în anii anteriori:

–  folosirea unor produse si proceduri nesigure care puneau în pericol viața și sănătatea consumatorilor:

–  utilizarea unor materii prime cu data limită de consum depășită (cârnați, carne de mici, băuturi răcoritoare);

–  utilizarea unor materii prime fără elemente de identificare (carne de mici, muștar, Ketchup);

–  comercializarea unor produse cu urme de mucegai (chifle);

Produse cu mucegai

–  utilizarea unui ulei excesiv de ars pentru prăjire;

–  nerespectarea condițiilor de păstrare și depozitare a produselor;

–  decongelarea materiilor prime congelate la temperatura mediului ambiant;

–  schimbarea stării termice inițiale a produselor;

–  folosirea unor ustensile neigienizate cu aspect înnegrit;

–  utilizarea unui cântar fără verificare metrologică;

—  prezența la comercializare a unor produse cu modificări organoleptice (maioneză, sosuri pentru salate, roșii, ceapă, cartofi, castraveți);

–  utilizarea unor grătare neigenizate corespunzător și a unor ustensile pentru bucatărie degradate (clești pentru grătar, cuțite).

Lipsa informării

–  deficiențe de informare către consumator, de exemplu:

–   lipsa informării cu privire la ingredientele cu potențial alergen;

–   lipsa informării cu privire la faptul că preparatele provin din produse decongelate;

–   lipsa afișării datei limită de consum.

–  comercializarea unor ouă cu data durabilității minimale depășită sau pentru care nu s-a putut stabili încadrarea în termenul de valabilitate (marcare ilizibilă);

–  comercializarea unor ouă depozitate la temperatura mediului ambiant contrar recomandărilor de a se păstra la loc răcoros;

–  comercializarea unor ouă sparte, crăpate sau murdare, acoperite de corpuri străine;

–  neafişarea la locul de vânzare a ouălor în vrac a informaţiilor obligatorii prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 589/ 2008 (categoria de calitate, categoria de greutate, o indicație a metodei de creștere a găinilor, o explicație a semnificației codului producătorului și data durabilităţii minimale);

–  utilizarea unor spații de depozitare sau de expunere la vânzare improprii, neigienizate sau deteriorate

–  comercializarea de vopsea de ouă cu data durabilității minimale depășită;

Data limită depășită

–  comercializarea de ciocolată, ciocolată de casă și figurine din ciocolată, atât cu data durabilității minimale depășită, cât și cu abateri de informare referitoare la produsul ciocolată de casă;

–  existenţa unor afișe cu informația “cozonac tradițional”, “pască tradițională”, fără ca operatorii economici să dețină atestat pentru produse tradiționale;

–  comercializarea de pască și cozonaci ambalați în folie de plastic, având etichetele cu elementele de identificare ilizibile și fără a se specifica data durabilității minimale de consum;

–  comercializarea sub denumirea de vopsea de ouă a unor coloranţi fără elemente de identificare și caracterizare;

–  nerespectarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1169/2011 privind informarea consumatorilor cu privire la produsele alimentare, care prevede evidenţierea substanțelor cu efecte alergene incluse în lista ingredientelor, printr-un set de caracteristici grafice care să le diferenţieze clar de restul listei de ingrediente, de exemplu prin font, stilul caracterelor sau culoarea de fond (la produse din carne, de patiserie și ciocolata și produse din cacao).

Alergeni nemenționați pe etichete

De exemplu la produsul rahat, producţie Bulgaria, componentul alergen, respectiv amidon din grâu, nu era pus în evidenţă prin caracteristici grafice diferite de restul ingredientelor și nu erau specificate categoriile ingredientelor carmoizină şi acid citric, iar pentru ciocolata de menaj, ingredientul alergen soia nu era pus în evidenţă prin caracteristici grafice diferite de restul ingredientelor;

–  neindicarea componentelor cu potențial alergen dioxid de sulf pentru vinul (alb și roșu) comercializat vrac;

–  înscrierea pe etichetă a unor informații ce puteau induce în eroare consumatorul, de exemplu: prezentarea preparatelor din carne ca fiind „produse țărănești”, dar la care s-au folosit de fapt dextroză, conservanți (azotit de sodiu), antioxidanți (acid ascorbic), potențiator de gust (monoglutamat de sodiu);

–  comercializarea unor produse de patiserie cu umplutura de ciocolată, în fapt utilizându-se, ca ingredient, „choco filling decoration” (în lista de ingrediente erau înscrise zahăr, ulei vegetal rafinat de floarea-soarelui, palmier, cacao 10-12% și având în vedere faptul că nu conțineau min. 35% substanță uscată totală de cacao, umplutura nu era ciocolată);

–  comercializarea de cozonac utilizând ca denumire a produsului “cozonac cu nucă 30%”, în realitate utilizându-se umplutură de nucă 12%;

–  schimbarea stării termice din produse refrigerate în produse congelate;

–  comercializarea unor părți de carcasă miel netoaletată, cu urme de blană, organe de miel congelate ambalate la pungi de 1 kg expuse, în vederea comercializării, în ambalaje deteriorate (sparte) şi fără clipsuri care să închidă ambalajul”, se arată în comunicatul ANPC.

Citește mai departe

EVENIMENT

O femeie a fost lovită de mașină, în Baciu

Publicat

De

O femeie a fost lovită de mașină marți seară, în localitatea Baciu.

Potrivit ISU Cluj, o femeie a fost accidentată marți seară, în localitatea Baciu. La momentul sosirii echipajului de prim ajutor, femeia esra conștientă și cooperantă, urmând să fie transportată la spital.

„Din primele informații, este vorba despre un pieton accidentat, mai exact o femeie. Aceasta este conștientă, cooperantă, și va fi transportată la spital”, a transmis ISU Cluj.

Potrivit postărilor de pe rețelele de socializare, traficul era blocat pe ambele sensuri la momentul redactării acestui articol.

FOTO: Arhivă

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax