ADMINISTRAȚIE
Primăria Cluj-Napoca, AMENDATĂ cu 5.000 de lei pentru discriminarea romilor. „Zero șanse la locuințe sociale”

Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD), în urma sesizării de către Centrul de Resurse Juridice, a sancționat Municipiul Cluj-Napoca pentru caracterul discriminatoriu al criteriilor privind acordarea locuințelor sociale din HCL nr. 583 din 02.09.2021, HCL care este încă în vigoare.
„CNCD a reținut săvârșirea faptei de discriminare potrivit art. 2 alin. (3), art. 2 alin. (6) și art. 10 lit. h) din Ordonanța Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea și sancționarea tuturor formelor de discriminare, republicată, prin Hotărârea nr. 298 din 21.06.2023, respectiv a constatat discriminare indirectă, discriminare multiplă și refuzul acordării pentru un grup de persoane a unor drepturi sau facilități, sancționând cu amendă în valoare de 5.000 lei UAT Municipiul Cluj-Napoca, prin reprezentant legal.
Unele dintre aspectele sesizate în petiția CRJ privesc criteriile de eligibilitate în accesul la locuințe sociale, fiind discriminate persoanele care au fost evacuate în urma rezilierii contractului de închiriere și care ocupă sau au ocupat în mod abuziv un imobil aflat în proprietatea Statului Român/în administrarea Consiliului local al municipiului Cluj-Napoca/Municipiului Cluj-Napoca, ori în proprietatea Municipiului Cluj-Napoca.
Este cunoscut faptul că în locuințele modulare din Pata Rât locuiesc cei aflați deja la a 2-a și a 3-a generație de persoane de etnie romă evacuate de pe strada Coastei. Condițiile contractuale extrem de dure indică intenția UAT și Consiliului Local mai degrabă de a rezilia cu ușurință aceste contracte, fapt urmat, desigur, de lipsa de acces la locuințe sociale. În contractul de închiriere a unei locuințe modulare situate în Pata Rât operează pactului comisoriu de gradul IV. Prin introducerea celei mai severe forme de pact comisoriu, în cazul neexecutării obligațiilor, contractul se consideră desființat de drept, fără a mai fi necesară punerea în întârziere și vreo altă formalitate prealabilă.
Hotărârea CNCD menționează clar faptul că prevederile stabilite prin HCL discriminează romii din Cluj-Napoca, la obținerea unei locuințe sociale și îngrădirea dreptului la locuire, prin instituirea unei excluderi permanente:
”44. Analizând situația faptică, Colegiul director reține că diferența de tratament a romilor provenită din aplicarea unui criteriu neutru (excluderea de la obținerea unei locuințe sociale în municipiul Cluj-Napoca a solicitanților care au ocupat/ocupă abuziv un imobil, indiferent de etnia persoanei), urmărește un scop legitim (protejarea proprietății statului/municipiului), metoda de atingere a scopului legitim este necesară și adecvată (pentru asigurarea selecției solicitanților care respectă legile statului român, fiind vorba despre o măsură de sprijin acordată de stat), dar nu este proporțională, fiind disproporționată din cauza nespecificării unui termen în privința perioadei de valabilitate a ”sancțiunii” pentru ocupare abuzivă (nici o formă de ”sancțiune” stabilită de o municipalitate neputând fi instituită ”pe viață” și ca o formă de culpă colectivă în legătură cu copii minori ai ocupanților abuzivi, care nu au capacitate de exercițiu).
Ca urmare, Colegiul director constată că faptele sesizate reprezintă fapte de discriminare, testul justificării obiective (scop legitim, metodele adecvate, necesare și proporționale de atingere a scopului) dezvăluind dezavantajarea persoanelor de etnie romă la obținerea unei locuințe sociale și îngrădirea dreptului la locuire, prin instituirea unei excluderi permanente.” (Extras din Hotărârea CNCD nr. 298 din 21.06.2023)
Deși CNCD a constatat fapta de discriminare, a stabilit un cuantum mic al amenzii pentru contravenție, de doar 5.000 lei, în ciuda faptului că este afectată o comunitate și că municipiul Cluj-Napoca a mai fost sancționat de CNCD pentru criteriile discriminatorii în acordarea de locuințe sociale. Menționăm că OG 137/2000 prevede posibilitatea sancționării contravenționale a unei fapte de discriminare care a vizat un grup de persoane sau o comunitate cu amendă de la 2.000 lei la 100.000 lei[1].
Analizând dosarele CNCD privind criterii discriminatorii în acordarea de locuințe sociale, observăm că sancțiunile contravenționale nu au depășit valoarea de 5.000 lei, unele fapte discriminatorii fiind sancționate chiar cu avertisment. Cu atât mai mult cu cât este vorba de situații care afectează persoane/ comunități cu vulnerabilități multiple, după cum, cel puțin în cazul de față, la Cluj-Napoca CNCD a constatat discriminarea multiplă[2], care este o circumstanță agravantă în stabilirea răspunderii contravenționale.
Din acest motiv, dar și din cele menționate anterior, respectiv tipologia cazului și cuantumul posibil prevăzut în OG 137/2000, considerăm că amenda de 5.000 lei este foarte mică.
Iată o serie de hotărâri CNCD în spețe similare în care instituții publice locale au fost sancționate cu amenzi modice:
1. Hotărârea CNCD nr. 511/20.07.2016 – Petent: Centrul European pentru Drepturile Romilor; Reclamați: Instituția Primarului municipiului Reghin, Consiliul local Reghin. Sancțiune: amendă în cuantum de 000 lei[3];
Hotărârea CNCD nr. 531/27.09.2017 – Petent: Fundația Desire; Reclamat: Primăria Cluj-Napoca. Sancțiune: amendă contravenţională de 000 lei[4];
Hotărârea CNCD nr. 156/11.04.2018 – Petent: Asociaţia Juriştilor Romi ROMAJUST; Reclamat: Instituţia Primarului Focşani. Sancțiune: avertisment[5];
Hotărârea CNCD nr. 96/16.02.2022 – Petent: Centrul European pentru Drepturile Romilor; Reclamați: Municipiului Cluj-Napoca, reprezentat prin primar, Consiliul Local Cluj-Napoca. Sancțiune: avertisment[6];
Hotărârea CNCD nr. 266/13.04.2022 – Petent: Fundația Centrul de Resurse Juridice (CRJ); Reclamați: Unitatea Administrativ Teritorială a Municipiului Alba Iulia, Consiliul Local Alba Iulia. Sancțiune: amendă contravențională în cuantum de 000 lei[7];
Hotărârea CNCD nr. 644/26.10.2022 – Petent: Fundația Centrul de Resurse Juridice (CRJ); Reclamați: U.A.T. Aiud județ Alba, Consiliul Local al Municipiului Aiud. Sancțiune: amendă contravențională în cuantum de 000 lei [8].
O opinie separată la Hotărârea CNCD nr. 298/2023 evidențiază importanța și necesitatea aplicării unor sancțiuni contravenționale majorate (spre deosebire de avertismente sau de amenzi cu valori înspre limita inferioară prevăzută în lege) unităților administrative teritoriale în cazul constatării faptei de discriminare sub forma criteriilor discriminatorii în acordarea de locuințe sociale, subliniind faptul că amenda de 5.000 lei nu este proporțională cu gradul de pericol al faptei săvârșite:
“Ca urmare, susțin că sancțiune corectă pentru fapta constată este amenda contravențională în valoare de 10.000 de lei având în vedere următoarele:
– Fapta vizează un grup de persoane, și anume comunitatea de etnie romă;
– Persoanele de etnie romă reprezintă un grup foarte vulnerabil în societatea din România;
– Fapta de discriminare a fost realizată de către o instituție publică care trebuie să manifeste exigență și preocupare în vederea prevenirii oricăror posibile fapte sau acte discriminatorii deoarece dreptul de a nu fi supus discriminării constituie unul dintre drepturile fundamentale într-o societate democratică;
– Fapta de discriminare a fost realizată prin intermediul unui act normativ, cu aplicare locală, care va avea efecte continue împotriva grupurilor discriminate până la modificarea actului normativ discriminatoriu;
– Recidiva părții reclamate – opinia majoritară a omis să considere calitatea recidivă părții reclamate care a mai fost sancționată anterior privind încălcarea dreptului la locuire a persoanelor de etnie romă (Hotărârea CNCD nr. 531/27.09.2017, Hotărârea CNCD nr. 96 din 16.02.2022), așadar, amenda în valoare de 5000 lei nu este suficient pentru a transmite părții reclamate un mesaj neechivoc privind gradul de gravitate al consecințelor faptei sale și nici nu o va descuraja în viitor de la realizarea de fapte similare de discriminare. […]”
În decursul a mai mult de doi ani, CRJ a depus o serie de 7 petiții la CNCD împotriva unităților administrativ teritoriale în ale căror hotărâri de consilii locale se regăsesc criterii discriminatorii în acordarea de locuințe sociale. În cele 3 petiții soluționate până în prezent, CNCD a aplicat sancțiunea amenzii în valoare de 5.000 lei. În cazul celorlalte patru, dacă se constată fapta de discriminare, este imperios necesar să fie aplicate sancțiuni și inițiate măsuri care să sprijine sau să determine o schimbare de practică la nivel național. Această schimbare trebuie să faciliteze accesul la locuințe sociale persoanelor și comunităților care sunt îndreptățite, conform legii, iar criteriile și punctajele pentru stabilirea ordinii de prioritate în soluționarea cererilor de atribuire a unei locuințe sociale să aibă în vedere cu prioritate grupurile aflate în risc de excluziune socială și discriminare”, scrie Centrul de Resurse Juridice.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

EVENIMENT
AUR: Fără precedent – pentru a ascunde lovitura de stat, actuala guvernare lasă România fără reprezentare la APCE!

Pentru prima dată, Camera Deputaților nu va fi reprezentată la lucrările Adunării Parlamentare a Consiliului Europei (APCE), care se desfășoară între 22 și 27 iunie. Motivul? Actuala conducere a Camerei Deputaților a decis, fără nicio explicație, să blocheze deplasarea delegației românești.
Este un gest fără precedent, un sabotaj instituțional deliberat, care aruncă în derizoriu rolul României într-una dintre cele mai importante instituții parlamentare europene.
AUR: Actuala guvernare lasă România fără reprezentare la APCE!
În timp ce Senatul României a aprobat în mod firesc decontul și plecarea delegației sale, Camera Deputaților, sub controlul PSD-PNL-USR-UDMR, a refuzat fără nicio justificare oficială să facă același lucru pentru membrii delegației din această Cameră.
Refuzul nu este întâmplător. El este un act politic cu scop precis: partidele sistemului vor să-și țină parlamentarii acasă, pentru a garanta voturile necesare în vederea învestirii unui nou Guvern.
În același timp, se dorește blocarea prezenței parlamentarilor AUR, care, ca membri titulari în APCE, ar fi putut vota, ar fi putut vorbi, ar fi putut devoala în fața Europei adevărul despre ceea ce se întâmplă cu adevărat în România, să spună totul despre lovitura de stat care a fost dată în România.
Prin această decizie arbitrară li se ia dreptul de a participa, de a vota, de a respinge anumite directive sau memoranduri periculoase pentru suveranitatea României membrilor titulari ai delegației. Este o încălcare gravă a mandatului acestora și un atentat la legitimitatea reprezentării noastre internaționale.
“Blocaj premeditat, cu scop politic”
Să fie clar: niciodată până acum nu s-a întâmplat ca România să nu-și trimită delegația completă la APCE din cauza refuzului de a aproba o procedură banală. Acest blocaj este unul premeditat, cu scop politic, și arată, o dată în plus, disperarea unei puteri care a girat o lovitură de stat și încălcarea drepturilor și libertăților românilor, și care își sacrifică reprezentarea externă pentru calcule interne meschine.
Partidele din noua majoritate parlamentară trebuie să înceteze această politică rușinoasă de intimidare și obstrucționare. Acești oameni vor să ne reducă la tăcere nu doar în țară, ci și în afara ei, acolo unde adevărul despre abuzurile lor ar putea răsuna mai puternic ca niciodată.
Cerem urgent acreditarea membrilor titulari în delegația Camerei Deputaților la Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei (APCE) din această sesiune!
EVENIMENT
Adrian Axinia: Europarlamentarii AUR și ECR au votat pentru prelungirea perioadei de implementare a PNRR cu 18 luni

Adrian Axinia, liderul europarlamentarilor AUR, parte a Grupului Conservatorilor și Reformiștilor Europeni (ECR), a salutat aprobarea de către Parlamentul European a Raportul privind implementarea Mecanismului de Redresare și Reziliență, care ar permite astfel prelungirea termenelor pentru anumite proiecte finanțate prin PNRR.
Axinia atrage însă atenția că Puterea politică de la București este total ruptă de realitățile de la Bruxelles și Strasbourg, România fiind în situația de a-i fi înghețate atât fondurile structurale din cauza deficitului bugetar excesiv, cât și PNRR-ul din cauza nerespectării calendarului de reforme.
“Aprobarea de către Parlamentul European a respectivului Raport este un lucru bun, pentru că, măcar în felul acesta, avem șansa teoretică de a absorbi mare parte din banii prevăzuți pentru PNRR. Reamintesc că, în Comisia pentru transport și turism (TRAN), eu propusesem chiar o perioadă de grație de doi ani pentru marile proiecte de infrastructură: autostrăzi, căi ferate, poduri.
S-ar putea însă să ne trezim în situația absolut penibilă în care, într-un final apoteotic, Comisia Europeană să prelungească perioada de implementare și noi să nu putem să absorbim efectiv banii pentru că nu am redus deficitul bugetar și nu sunt promovate reformele care au venit la pachet cu PNRR-ul.
Este halucinant faptul că președintele Nicușor Dan nu are nici până acum, la o lună de la alegeri și la 45 de zile de la demisia lui Ciolacu, o soluție guvernamentală care să poarte un dialog cu Bruxelles-ul pentru a evita acest scenariu catastrofal”, a declarat Axinia.
Festivism PSD-PNL
De altfel, europarlamentarul ECR taie din festivismul cu care PSD și PNL au împachetat votul de la Strasbourg. Adrian Axinia a explicat că mai sunt multe proceduri de parcurs: întâi, Comisia Europeană trebuie să inițieze o propunere legislativă în acest sens, apoi, sunt necesare noi voturi în Parlamentul European și în Consiliul UE. Având în vedere că e nevoie de unanimitate în acest ultim for și există precedentul blocajului aderării la Schengen, nu e deloc evident că această procedură va fi dusă la bun sfârșit.
“Realitatea este că, dincolo de triumfalismul unor europarlamentari PPE și PES care vor neapărat să se împăuneze, suntem departe de o soluție finală. România este una dintre puținele țări aflate în mare întârziere cu PNRR-ul și, implicit, s-ar putea să se trezească niște țări care s-au poziționat constant împotriva noastră, spre exemplu Austria, să blocheze această prelungire a implementării.
Oricum, această procedură declanșată acum este una de durată și vom afla deznodământul cu puțin timp înainte de dead-line-ul privind implementarea PNRR. Evident că asta nu împiedică Guvernul de la București de a face lucrurile necesare astfel încât chiar să folosim timpul pe care am putea să-l câștigăm printr-o astfel de prelungire.
Având în vedere track record-ul PSD, PNL, USR și UDMR, eu cred că ar trebui să ne temperăm mult așteptările. La fel ca în cazul alegerii lui Nicușor Dan, le recomand românilor să nu-și facă iluzii, pentru că vor avea mari deziluzii”, a concluzionat Adrian Axinia, șeful delegației AUR din Grupul ECR al Parlamentului European.

Femeia de 50 de ani, grav rănită în accidentul care a avut loc joi, pe DN16, la ieșirea din Apahida spre Corpadea, a murit la spital, anunță IPJ Cluj.
În același accident, un bărbat, care se afla la volanul mașinii, a murit pe loc.
Femeia rănită în accidentul de la Apahida a murit la spital
În urma accidentului rutier petrecut astăzi, pe DN16, între localitățile Corpadea și Apahida, Serviciul Rutier a fost informat de către unitatea medicală că, din nefericire, femeia în vârstă de 50 de ani, aflată în calitate de pasager în autovehicul, a decedat, au transmis reprezentanții IPJ Cluj.
Femeia a fost găsită de echipajele medicale inconștientă și cu o leziune gravă la un membru inferior.
Potrivit polițiștilor, un bărbat de 54 de ani, din localitatea Gădălin, aflat la volanul unui autoturism care circula în direcția Cluj-Napoca, ar fi pierdut controlul mașinii într-o curbă la stânga, din motive care urmează a fi clarificate în urma cercetărilor.
Autoturismul s-a răsturnat în afara părții carosabile, iar cei doi ocupanți au fost proiectați în afara vehiculului.
Decesul șoferului, în vârstă de 54 de ani, a fost declarat la locul accidentului.
EVENIMENT
FRF trage un semnal de alarmă în legătură cu jucătorii români. Echipa din Cluj care respectă regula

Minutele de joc acordate fotbaliștilor români în Superliga României sunt în continuă scădere, arată o analiză publicată de Federația Română de Fotbal (FRF).
Universitatea Cluj se află printre puținele echipe care respectă această regulă.
FRF trage un semnal de alarmă în legătură cu jucătorii români
În sezonul 2024-2025, jucătorii cu cetățenie română au bifat doar 50,8% din totalul minutelor disputate în campionat, o scădere semnificativă față de sezonul 2019-2020, când procentajul era de 62,2%, arată analiza FRF.
România ocupă astfel locul 14 din 19 ligi europene analizate, fiind devansată de campionate precum cele din Slovenia, Danemarca, Ungaria sau Slovacia.
Universitatea Cluj, printre puținele echipe care respectă regula
Pe fondul acestui trend îngrijorător, doar câteva cluburi se remarcă pozitiv. Printre ele se numără și Universitatea Cluj, care, alături de Petrolul, Hermannstadt, FCSB și Farul Constanța, a respectat în toate partidele regula 5+6, ce prevede folosirea a cel puțin cinci jucători eligibili pentru echipa națională în primul unsprezece și minimum șase pe foaia de joc.
Mai mult, Farul a depășit chiar aceste cerințe, utilizând minimum șapte jucători români în fiecare meci. La polul opus, Oțelul Galați nu a respectat regula în niciun meci din sezonul trecut, iar Poli Iași, Dinamo și UTA Arad au încălcat-o în cel puțin 30 de partide.
Evoluția în timp a minutelor jucate de români în Superligă:
- 2019/2020: 62,2%
- 2020/2021: 60,7%
- 2021/2022: 61,3%
- 2022/2023: 57,7%
- 2023/2024: 53,0%
- 2024/2025: 50,8%
„Regula 5+6 are un rol esențial în dezvoltarea fotbalului românesc pe termen lung. În lipsa aplicării riguroase, există riscul ca jucătorii români să fie marginalizați în favoarea străinilor, ceea ce afectează calitatea și competitivitatea fotbalului românesc la nivel internațional”, subliniază FRF în analiza publicată.