Connect with us

CULTURA

Președintele TIFF, Tudor Giurgiu, despre prețurile de la Cluj-Napoca: 17 lei o cafea flat white față de 13 în București

Publicat


Tudor Giurgiu

Președintele Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF), Tudor Giurgiu, a făcut un bilanț la o săptămână după eveniment, spunând că a fost un ”TIFF mai altfel decât toate celelalte, diferit, dar foarte bun și consistent”.

Acesta a lăudat, printre altele, echipa festivalului desfășurat în perioada 14-24 iunie la Cluj, a deplâns moartea criticului Ioan Pavel Azap și s-a bucurat că a fost vreme călduroasă pe întreaga durată a festivalului, cu o singură excepție, ploaia consistentă, de 15 minute, din timpul proiecției documentarului ”Nasty” din Piața Unirii.

”Clujul. Nu o fi locul perfect, o ştiu mai bine cei care locuiesc acolo (un flat white în centru e 17 lei față de 13 în Bucureşti) dar, pentru invitații străini care (mulți) vin an de an la TIFF, revederea oraşului, post-încheierea lucrărilor din centru, a fost un şoc.

Mi-au spus că arată fantastic, contribuie la o atmosferă unică de festival iar energia tinerilor, care au luat în posesie străzile recent pietonalizate, e incredibilă”, a spus Giurgiu.

Laudele lui Giurgiu

Acesta a lăudat și proiecția de la Castelul Banffy din Răscruci, dar și Cinema Mărăști, un cinema de cartier, reabilitat de Primărie în urmă cu mulți ani, care la TIFF a fost mai tot timpul plin.

”Am fost la un film japonez (era sold out), am găsit o proiecție impecabilă tehnic, totul confortabil şi plăcut. O dovadă că investiția în infrastructura culturală merită făcută. Mai ales în cartiere.
Festivalul e (şi) despre ospitalitate şi prietenie”, a precizat Giurgiu.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

ECONOMIE

Peste 1.000 de firme au fost DIZOLVATE la Cluj în doar 5 luni. Comerțul, domeniul cel mai afectat

Publicat

De

Registrul Comerțului Cluj

În primele 5 luni ale acestui an, peste 1.000 de firme au fost dizolvate în județul Cluj, care se află „în top” în țară, potrivit Oficiului Naţional al Registrului Comerţului (ONRC).

La nivel național, numădul firmelor dizolvate a crescut cu 16% față de aceeași perioadă a anului 2023.

Peste 1.000 de firme au fost DIZOLVATE la Cluj în doar 5 luni. Comerțul, domeniul cel mai afectat

Astfel, conform ONRC, în 5 luni au fost dizolvate în România 19.229 de firme, față de 16.608 în perioada similară a anului trecut.

În județul Cluj au fost dizolvate 1.017 firme în 5 luni, mai mult cu aproape 23% față de 2023.

Cele mai multe dizolvări au fost înregistrate în Bucureşti, respectiv 4.038 de firme, o creștere de 14,59% faţă de ianuarie – mai 2023 şi în judeţele Ilfov, 1.082, ceea ce înseamnă un plus de 48,22%.

Printre județele unde s-au înregistrat cele mai multe dizolvări de firme se află și Constanţa – 998, cee ce reprezintă un plus 28,77%, Timiş – 867, dar cu 2,36% mai puține ca anul trecut şi Iaşi – 744, cu un plus 39,59%.

Comerțul „suferă” cel mai mult

Conform datelor ONRC, domeniul de activitate care a înregistrat cele mai multe dizolvări de firme în ianuarie – mai 2024, este comerţul cu ridicata şi cu amănuntul, repararea autovehiculelor şi motocicletelor, unde s-au înregistrat 5.201 de dizolvări la nivel naţional.

Faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior, dizolvările din acest sector au crescut cu 12,72%.

De asemenea, construcţiile, activităţile profesionale, ştiinţifice şi tehnice, precum şi industria prelucrătoare sunt alte domenii de activitate unde s-a consemnat un număr mare de dizolvări de firme, şi anume 1.957 (plus 27,82%), 1.878 (plus 13,61%), respectiv 1.633 (plus 15,16%).

Citește mai departe

POLITICA

De ce este realist Planul SIMION? Avocatul Gheorghe Piperea explică

Publicat

Avocatul Gheorghe Piperea, europarlamentar AUR, a răspuns tuturor criticilor care au apărut în spațiul public cu privire la „Planul SIMION”, program prezidențial al președintelui AUR, George Simion. Una dintre criticile cel mai des apărute a fost aceea că nu poți cumpăra un apartament cu 35.000 de euro.

Eurodeputatul AUR a explicat că „după toate calculele, chiar se poate cumpăra un apartement cu suma de 35 de mii de euro, cu plata pe loc sau pe credit cu dobânzi subvenționate de stat, care va pune la dispoziției cu titlu de concesiune terenul și utilitățile aferente unor asemenea ansambluri imobiliare.

Se poate mai ales pentru că 90% din materialele de construcție se produc în țară, iar prețurile caselor sunt umflate artificial (înclusiv din cauza mitei sau șantajului judiciar, risc pe care dezvoltătorul imobiliar îl introduce în preț, precum și din cauza dobînzilor bancare triple față de media europeană)”.

De ce este realist Planul SIMION? Avocatul Gheorghe Piperea explică

Gheorghe Piperea a completat, făcând referire la Planul SIMION, că „este nevoie de un program national de corecție a contractelor de credit în vederea echilibrării prestațiilor, mai ales prin refinanțarea cu dobânzi subvenționate de stat”.

„Pe vremea crizei creditelor în valuta, țări ca Polonia sau Ungaria au avut programe speciale de reechilibrare a contractelor, în cadrul cărora statul și-a asumat o treime din costuri, o altă treime fiind pusă în sarcina băncilor.

Reamintesc că administrația Biden a demarat un program de ștergere a datoriilor rezultate din creditele de studii, în valoare de maxim 100 de mii de euro per debitor, în favoarea a nu mai puțin de 44 de milioane de oameni, cu credite cumulate de peste 1,6 trilioane de dolari”, a declarat europarlamentarul AUR.

Programe complexe, cu impact pozitiv în economie

Gheorghe Piperea contrazice toți criticii Planului SIMION, spunând că măsurile prevăzute în acesta sunt „programe complexe, cu impact pozitiv în economie (mai ales prin crearea de noi locuri de muncă și dezghețarea unor ramuri ale economiei stagnante în perioadele de criză), demografie și încredere în viitor.

Și poate contribui la atenuarea stării psihologice sumbre care se simte în societatea în care trăim, o societate a drepturilor, libertăților, demnității, care nu lasă pe nimeni în urmă”.

Citește mai departe

EVENIMENT

Kids Thursday – Teatru de Păpuși aduce o stagiune magică pentru COPII, în Iulius Parc Cluj-Napoca

Publicat

iulius mall

Începând din această săptămână, Iulius Parc Cluj se va transforma, în fiecare joi, într-un amfiteatru al magiei, unde personajele prind viață, iar totul este posibil. Kids Thursday – Teatru de Păpuși va avea reprezentații pentru copii până în luna septembrie, iar accesul este gratuit.

Magia poveștilor continuă și anul acesta în Iulius Mall Cluj, creând, astfel, o tradiție pentru micii iubitori de teatru cu păpuși, care se vor întâlni în fiecare joi, în aer liber, în Iulius Parc. Reprezentațiile sunt gratuite și sunt susținute de AnimaArt, o asociație non-profit din Cluj-Napoca a cărei activitate constă în producții teatrale pentru copii și adulți, utilizând specificul teatrului de animație și arta mânuirii păpușii.

Kids Thursday – Teatru de Păpuși aduce o stagiune magică pentru COPII, în Iulius Parc Cluj-Napoca

În această săptămână, pe 4 iulie, de la ora 18.00, cei mici vor afla povestea „Muzicanților din Bremen”. Un cocoș, o pisică, un câine și un măgar sunt personajele din basmul Fraților Grimm ce vor ajunge în Iulius Parc.

În perioada următoare, copiii sunt așteptați la piesele de teatru:

11 iulie – „Cenușăreasa”
18 iulie – „Păcală”
25 iulie – „Scufița Roșie”
1 august – „Cei trei purceluși”
8 august – „Tigrișori de poveste”
22 august – „Pinocchio”
29 august – „Anotimpurile”
12 septembrie – „Jack și vrejul de fasole”

Teatrul de păpuși este una dintre primele modalități prin care oamenii au început să transmită povești pentru a bucura publicul. Peste tot în lume, prin diverse tehnici, actorii păpușari au adus zâmbete pe chipurile copiilor și adulților. În caz de vreme nefavorabilă, evenimentele din anumite zile pot fi anulate. Pentru a fi la curent cu toate noutățile, urmărește pagina de Facebook a Iulius Mall Cluj.

Vino împreună cu cel mic și descoperiți lumea fascinantă a teatrului cu păpuși din Iulius Parc!

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

Directorul General al Aeroportului Internațional Cluj, David Ciceo, a PARTICIPAT la ședința Boardului ACI Europe

Publicat

aeroport

David Ciceo, directorul general al Aeroportului Internațional Avram Iancu Cluj, a participat în calitate de membru la cea de-a 140-a ședință de board a ACI Europe care s-a desfășurat la Istanbul, în data de 2 iulie 2024.

„Având în vedere noile reglementări ale Comisiei Europene, aplicabile în domeniul transportului aerian, ședința de board a ACI Europe a inclus pe agenda discuțiilor subiectele referitoare la noua strategie de securitate (EU AVSEC Strategy), operaționalizarea Sistemului de Intrare /Ieșire din Spațiul Schengen (Entry/Exit System – EES), implementarea pachetului de măsuri pentru reducerea cu 55% a emisiilor de carbon până în anul 2030 (Fit for 55), reducerea poluării fonice și aspecte legislative privind tarifele aeroportuare, alocarea sloturilor orare pe aeroporturi și accesul pe piața serviciilor de handling la sol.

Directorul General al Aeroportului Internațional Cluj, David Ciceo, a PARTICIPAT la ședința Boardului ACI Europe

EU AVSEC Strategy vizează creșterea gradului de securitate în aviația civilă, ceea ce presupune investiții în tehnologii avansate pentru controlul pasagerilor și al bagajelor, iar în cazul în care aeroporturile nu vor fi dotate cu echipamente de ultimă generație, se vor introduce măsuri suplimentare în ceea ce privește controlul de securitate. Regulamentul privind strategia de securitate urmează să fie publicat în prima jumătate a anului 2025, iar obiectivul Comisiei Europene este ca noile reglementări să fie aplicate pe aeroporturi până în anul 2030.

„Noul obiectiv climatic pentru 2030 – o reducere cu 55% a emisiilor de gaze cu efect de seră față de anul 1990”

În ceea ce privește Entry/Exit System, discuțiile din cadrul ședinței de board a ACI Europe au vizat aspectele legate de modul de implementare și pregătirea statelor membre pentru introducerea noului sistem, după îndeplinirea tuturor cerințelor tehnice. O decizie privind calendarul pentru începerea operațiunilor Sistemului EES va fi luată în luna august 2024, însă Comisia Europeană își propune ca sistemul să devină operațional din octombrie 2024.

Referitor la reducerea emisiilor de carbon în sectorul aviației, proiectul “Fit for 55” a fost lansat de Comisia Europeană în iulie 2021 cu scopul de a își atinge noul obiectiv climatic pentru 2030 – o reducere cu 55% a emisiilor de gaze cu efect de seră față de anul 1990. Cu ocazia întâlnirii de la Istanbul, membrii boardului ACI Europe au analizat costurile și investițiile necesare pentru implementarea pachetului de măsuri care presupune reducerea emisiilor de carbon prin folosirea combustibililor ecologici și crearea infrastructurii aeroportuare necesare pentru alimentarea aeronavelor cu astfel de combustibili.

„Am discutat despre provocările din aviația civilă din perioada următoare”

Având în vedere demersurile Comisiei Europene pentru reducerea poluării fonice, ACI Europe a subliniat necesitatea abordării unei strategii comune, coerente și armonizate, astfel încât regulamentele care fac referire la gestionarea zgomotului să fie implementate pe aeroporturi într-un mod cât mai eficient din punct de vedere al costurilor.

Prezent la ședința de board a ACI Europe David Ciceo a declarat: „Am discutat despre provocările din aviația civilă din perioada următoare și modul în care va trebui să ne adaptăm și să răspundem la noile schimbări legislative. ACI Europe colaborează cu Comisia Europeană pentru a găsi cele mai eficiente modalități de a implementa viitoarele prevederi ale regulamentelor, astfel încât aeroporturile din Europa să ofere condiții la cele mai înalte standarde, atât în ceea ce privește securitatea și siguranța, cât și serviciile și facilitățile oferite pasagerilor”.

Ședința Boardului ACI Europe a precedat cea de-a 34-a ediție a Congresului Anual al ACI Europe (ACI EUROPE Annual Congress & General Assembly 2024) care se desfășoară în perioada 2-4 iulie în Turcia. Evenimentul reunește directorii generali ai celor mai importante aeroporturi din Europa, reprezentanți ai Comisiei Europene, ai companiilor aeriene precum și specialiști ai firmelor cu activitate în domeniul transportului aerian”, a comunicat Aeroportul.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax