ACTUALITATE
Peste 70 de intelectuali clujeni îi cer președintelui CJ Cluj să vegheze asupra concursului de manager de la Filarmonica ”Transilvania”. Critică numirea actualul interimar
Peste 70 de intelectuali clujeni cer președintelui Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe, să vegheze la transparența concursului pentru funcția de manager al Filarmonicii de Stat ”Transilvania” Cluj-Napoca.
Potrivit unei scrisori deschise adresată lui Alin Tișe, semnatarii susțin că publicul cel mai consecvent și mai statornic, cel al Filarmonicii clujene, a avut parte în aceste zile de o surpriză la numirea, fie chiar și interimară, a directorului acestei instituții de cultură.
Citește și: Filarmonica de Stat Transilvania va avea un nou manager interimar, până la organizarea concursului
”E bine să amintim câteva nume de anvergură sub a căror conducere s-a consolidat prestigiul acesteia: Antonin Ciolan, Sigismund Toduță, Emil Simon, Erich Bergel, Adrian Pop și recent dispărutul Marius Tabacu. Ne întrebăm, firește, dacă o astfel de numire este chiar potrivită într-un moment de impas al culturii. Ne-am dori să putem fi siguri că desfășurarea concursului va lua în calcul faptul că e nevoie de o personalitate care să se fi adeverit prin viziune, profesionalism și recunoaștere”, se arată în scrisoare.
Semnatarii au arătat că publicul meloman va urmări desfășurarea și finalizarea acestui concurs și, de bună credință fiind, speră că nici un tip de imixtiune (politică, de exemplu) nu va afecta corectitudinea acestui concurs de mare importanță pentru prezentul și viitorul Filarmonicii.
”În numele acestei părți a publicului, venim acum către dumneavoastră cu rugămintea să vegheați la transparența organizării și desfășurării concursului pentru ocuparea funcției de manager al Filarmonicii de Stat Transilvania, cu respectarea întocmai a termenului legal prevăzut în Dispoziția nr.789 din 19 octombrie 2020 de numire a actualului manager interimar. Vă rugăm să asigurați un calendar al concursului care să permită depunerea cât mai multor candidaturi precum și constituirea unei comisii de concurs formată din personalități recunoscute atât prin prisma excelenței profesionale cât și prin cea a probității morale”, se mai arată în scrisoarea deschisă.
E nevoie de un manager de anvergură
Cei peste 70 de intelectuali speră, de asemenea, că decizia pe care o va lua președintele CJ Cluj în urma acestui concurs să fie aceea pentru un manager de anvergură, cu expertiză și înalt profesionalism, capabil să conceapă și să pună în practică strategii, un manager care să poată convinge și să poată dobândi încrederea colectivului, a colaboratorilor de pe plan internațional ai Filarmonicii și a publicului deopotrivă.
La începutul acestei toamne s-au împlinit, 65 de ani de la înființarea actualei Filarmonici de Stat ”Transilvania” iar în primele zile ale lunii decembrie, ar fi trebuit să se sărbătorească tot atâția ani de la primul concert al orchestrei simfonice, aflată atunci sub bagheta aceluia care avea să preia si funcția de director al Filarmonicii de Stat clujene – marele dirijor Antonin Ciolan.
Procesul de ctitorire a instituției şi de instaurare a unei vieţi concertistice la Cluj, început de Antonin Ciolan, a fost continuat sub directoratul compozitorului şi muzicologului, maestrul Sigismund Toduță.
Personalitățile marcante ale lumii culturale clujene care i-au urmat la conducerea Filarmonicii, scriitori, muzicologi, muzicieni dintre care îi amintim pe dirijorul Emil Simon sau compozitorul Adrian Pop, au consolidat valorile și tradiția Filarmonicii de Stat „Transilvania”, astfel încât aceasta a devenit una dintre valorile naționale reprezentative.
Reviriment al Filarmonicii, în era Tabacu
După anul 2012, odată cu revenirea concertelor în sala Auditorium Maximum a Colegiului Academic al Universității Babeș Bolyai, Filarmonica cunoaște un adevărat reviriment, sub conducerea regretatului Marius Tabacu, distins muzician, traducător şi manager cu viziune.
”Obiectivele ambițioase cum ar fi: dezvoltarea unei orchestre relevante pentru acest secol, inițierea stagiunilor tematice și a concertelor mai puțin convenționale, atragerea și formarea unui public nou, au început să dea roade. Apropierea de public s-a produs în mod firesc, Filarmonica devenind în ultimii ani instituția clujeană de cultură cu, dacă nu cel mai devotat, cu siguranță cel mai punctual la întâlnire public.
Pentru sute de oameni, vinerea seara, <<acasă>> înseamnă Concertul de la Fila – abrevierea pentru Filarmonica de Stat <<Transilvania>> intrată de câțiva ani în limbajul colocvial al iubitorilor de muzică clujeni. <<Ne vedem vineri la Fila>>, a devenit o formulă de salut care pune punct, temporar, unor conversații sau întâlniri amicale și îndeamnă la altele, aducătoare, cu siguranță, de noi experiențe”, se mai arată în scrisoarea deschisă.
Semnatarii documentului au precizat că la începutul lunii martie, atunci când, în cadrul unei cercetări privind publicul de muzică clasică clujean, li s-a solicitat celor care frecventează Filarmonica să o asocieze cu o imagine, stare, nume, reprezentativă – cuvântul cu cea mai mare frecvență de apariție în răspunsuri a fost ”profesionalism” iar atunci când au fost rugați să-și împărtășească așteptările vis-à-vis de Filarmonică, răspunsurile au fost, în ordine o sală pe măsură, asumarea unui Rol Educativ Formativ cât mai pregnant în Societate, Contemporaneizare, Contextualizare, Diversificare – Explorare, Digitalizare, Internaționalizare, Promovare, Reinventare.
Reacția intelectualilor clujeni vine după numirea ca manager interinar al Filarmonicii de Stat ”Transilvania” a lui Cătălin Nistor, care a avut o carieră de staroste de nunți.
Semnatarii scrisorii deschise sunt:
- Dr. Ariana Almaș, medic
- Prof. Adrian Almaș
- Dr. Liviu Almaș, medic
- Prof. Gabriela Bălan
- Prof.dr.ing. Mugur Bălan
- Ing. Mihaiela Birău
- Rodica Bozac, fizician
- Corina Ceclan
- Mihaela Chihaia, farmacist
10.Prof.univ. Anca Cocheci
- Prof.univ.dr Julietta Domșa
12.Melania Drăgan, jurnalist
13.Conf.univ. Sanda Dulău
14.Prof.univ.dr. Ileana Duncea
15.Prof.univ.em.dr. Caius Duncea
16.Maria Floca, profesor
17.Lector.univ. Ana -Maria Florescu
18.Conf.dr.ing. Corina Giurgea
19.Natalia Giurgea, medic
20.Asist.univ. Letiția Goia
21.Prof.dr.ing. Victor Hodor
22.Lucia Iepure, profesor
23.Conf.univ.dr. Monica Ioani
24.Prof.univ.dr.ing. Adrian Ioani
25.Doina Iancău, medic
26.Prof.dr.ing. Horațiu Iancău
27.Prof. Mihaela Lazăr
- Dr.Gabriela Lungu, traducător literar
29.Prof. Lucia Lungu
30.Prof. Monica Mărășescu
31.Francisca Dorothea Marița
32.Ioan Meghea, inginer
33.Ioan Moldovan, scriitor
34.Mona Moldovan
35.Prof. Petronela Moldovan
36.Conf.univ.dr. Rareș Moldovan
37.Ec. Mihaela Mureșan
38.Conf.dr. Oana Mureșan
39.Prof. Sanda Mureșan
40.Dr. Elena Nistor
41.Prof.dr.ing. Liviu Nistor
42.Ec. Simona Nistor
43.Prof.univ.dr. Ioan Nistor
44.Prof. Miruna Opriș
45.Prof. Cristiana Oșan
46.Dr.chim. Violeta Pașcalău, cercetător
47.Ing. Mircea Pașcalău
48.Silvia Pop Pleșa
49.Dr. Teodora Atena Pop, medic
50.Prof. Sanda Pop
51.Prof.dr.ing. Dumitru Pop
52.Prof.univ.dr. Ionuț Popa
53.Prof. dr. Georgeta Porumb
54.Prof.univ.dr. Horea Porumb
55.Prof. Liana Seceleanu
56.Ing. Mircea Seceleanu
57.Prof. Stanca Szekely Răfan
58.Lucian Szekely Răfan, grafician
59.Ec. Maria Someșan
60.Cerct.Șt. Ioan Stoian
61.Prof. Mihaela Șinca
62.Aurelian Șinca, psiholog
63.Prof. Liliana Șomfălean
64.Conf.univ. dr. Alin Tat
65.Prof. Livia Țâmbulea
66.Prof.univ.dr. Leon Țâmbulea
67.Ing. Petru Ungureanu
68.Prof. Adriana Vușcan
69.Oltea Williams, profesor
70.Eric Williams, profesor
71.Dr. Cristiana Zotta
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
Sute de mii de lei aruncați la Cluj pe eutanasierea câinilor. Fără programe de sterilizare, județul se va umple de patrupede
Primăriile din județul Cluj cheltuie, anual, sute de mii de lei pentru eutanasierea câinilor fără stăpân. Sumele cresc de la an la an, deși omorârea câinilor nu este o soluție pentru a reduce numărul acestora.
Banii ar trebui băgați în sterilizare pentru că, altfel, județul Cluj riscă să de umple de câini comunitari, potrivit reprezentanților Federației pentru drepturile animalelor Transilvania.
Sute de mii de lei aruncați la Cluj pe eutanasierea câinilor. Fără programe de sterilizare, județul se va umple de patrupede
Iresponsabilitatea cetățenilor proprietari de câini, nesterilizarea, nerespectarea legilor de protecție a animalelor, și utilizarea ineficientă a banului public pentru ecarisarea câinilor comunitari sunt doar o parte din factorii care duc la cheltuirea de către consiliile locale a unor sume tot mai mari, care cresc exponențial, de la un an la altul.
„Cauza principală a numărului mare de câini, prezenți pe domeniul public, care sufocă adăposturile publice și private și care atrag sume din ce în ce mai mari cheltuite de către primării pentru gestionarea animalelor este necunoașterea sau refuzul respectării legilor de protecție a animalelor.
Un câine nesterilizat, cu proprietar, se înmulțește continuu și necontrolat, fiind sursa care alimentează străzile cu animale abandonate, care ajung să producă accidente și incidente pentru care primăriile sunt responsabile.
Sterilizarea este singura metodă eficientă prin care se reduce efectivul de câini, nu eutanasierea.
Sumele cheltuite până acum de către primării au fost alocate eutanasiei, dar problemele nu s-au rezolvat, din contră, s-au înmulțit”, a declarat Ana Maria Nemeș, vicepreședintele Federației pentru drepturile animalelor Transilvania.
Soluție ineficientă
Sumele cheltuite de unele consilii locale din judeţul Cluj pentru eutanasierea câinilor sunt în continuă creștere, arătând clar că aceasta nu este o soluție eficientă.
Mai mult, se încalcă și Convenția europeană pentru protecția animalelor de companie, semnată la Strasbourg la 23 iunie 2003, adoptată de Camera Deputaților, în ședința din 17 februarie 2004, la art. 12 b și art. 13 s-au acceptat următoarele:
- să fie luate măsuri de reducere a numărului de animale prin metode care nu cauzează dureri, suferințe sau temeri evitabile;
- reducerea reproducției neplanificate a câinilor şi pisicilor şi încurajarea sterilizării acestora;
- încurajarea persoanelor care au găsit un câine sau o pisică fără stăpân să semnaleze acest lucru autorităţii competente;
- sacrificarea animalelor să fie admisă doar în cadrul programelor guvernamentale de control al bolilor.
Câinii plătesc cu viața, cetățenii cu bani grei lipsa acțiunilor eficiente
Majoritatea administrațiilor locale sunt interesate doar să scape de câini fără să le intereseze ce se întâmplă cu aceștia după capturare și fără să accepte soluții care, pe termen lung, ar rezolva problema acestora.
”Din păcate animalele plătesc cu viața, iar noi, indiferent dacă reprezentăm instituții publice, private sau suntem simpli cetățeni, plătim cu bani grei lipsa acțiunilor eficiente de până acum”, a precizat Nemeș.
Din sumele prezentate, care sunt publice pe site-ul SICAP – platforma de achiziţii publice, se observă cum tot mai multe primării aleg să dea bani pentru ecarisarea câinilor fără să investească bani în programe de sterilizare. Majoritatea câinilor fără stăpân provin tocmai din aceste zone rurale unde proprietarii de câini nu îşi permit sau nu sunt interesați de sterilizarea câinilor pe care îi dețin.
În anul 2023, unele primării din județul Cluj au plătit către ”Adăpostul Meu Alba” (din localitatea Lancrăm, județul Alba) peste 600.000 lei, iar în primele patru luni ale acestui an deja s-au alocat, pentru același adăpost, peste 500.000 lei.
Sursa: www.sicap.ai
Adăpostul din Lancrăm
”Adăpostul Meu Alba” din Lancrăm este unul care eutanasiază câini.
De-a lungul timpului s-a scris mult în presă despre modul în care asociația tratează câinii și s-au făcut o mulțime de sesizări cu privire la suferințele și la condiţiile în care acești câini își trăiesc aici ultimele zile de viață.
Adăpostul nu are pagină web, nu are pagină de Facebook cum e normal să aibă orice adăpost care da câini spre adopție.
Câinii de la Lancrăm sunt promovați de Florina Diana Steau de la Asociația ”Prieteni cu lăbuțe” (https://www.facebook.com/horiaciprian.steau) în scopul adoptării. Oricine dorește să ajute la salvarea câinilor din adăpost, să adopte sau chiar să caute un câine pierdut, o pot face vizitând contul de Facebook de mai sus.
Câinii, duși în fostere
Împreună cu alte asociații din afara țării, Florina reuşeşte să salveze și să trimită spre adopție o parte din câinii aduși în ecarisaj.
„Uneori reușim să scoatem câte 20 câini pe săptămână, dar tot cam atâția aduc înapoi. Sunt săptămâni, ca aceasta, când nu reușim să scoatem mai nimic din lipsa de fonduri, locuri etc.
Câinii salvați merg în fostere unde sunt pregătiți pentru adopție. Foster-ul (plasament) este 50 euro/câine, plus vaccinuri, teste”, a spus Steau.
Îngrijiți bine la Cluj
Câinii capturați pe raza municipiului Cluj-Napoca sunt gestionați de Centrul de Gestionare Câini fără Stăpân, un serviciu al RADP, singurul centru din județ care nu eutanasiază câinii și îi îngrijesc cât pot de bine până când reușesc să îi dea spre adopție.
„Animalele astea de rasă comună merită o șansă în plus față de cele de rasă, care sunt căutate de toată lumea. Aceștia, săracii, sunt mai năpăstuiți.
Aici la centru sunt foarte bine îngrijiți. E curățenie, primesc mâncare, apă, afecțiune, au de toate. Dar dacă îi adoptăm au ceva în plus și vom avea și noi un câștig“, spune dr. Mioara Macrinici, șefa centrului, în articolul publicat de Cluj24.ro care poate fi citit aici.
În 5 ani, numărul de câini fără stăpân ar putea fi gestionabil
În județul Cluj există 191.061 de câini cu microcip, dar numărul patrupedelor este mult mai mare având în vedere că, în zonele rurale, mai puțin de 50% dintre câini sunt microcipați.
Din aceștia, doar 16% sunt sterilizați rezultând astfel un număr de 160.278 de câini nesterilizați din care 62.508 femele canine nesterilizate.
Dacă în urma împerecherii a doi câini, într-un an pot rezulta alți 16, iar în doi ani 128 câini, la un calcul simplu putem să aflăm și câți câini pot să vină pe lume, anual, în județul Cluj, urmând să ne întrebăm unde sunt aceștia: în adăposturi, abandonați sau omorâți pe bani publici.
Diminuarea înmulțirii câinilor
„Ceea ce se vede acum, în realitate, sunt efectele nesterilizării și a încălcării legilor, respectiv: animale neîngrijite, abandonate, omorâte, câini care atacă oameni, traficul de animale, suprapopularea adăposturilor publice și private, epuizarea asociațiilor de protecție a animalelor, nevoia de a investi în infrastructuri de adăpostire a animalelor, cheltuieli cu îngrijirea acestor animale, sancțiuni aplicate cetățenilor și eutanasia.
Doar prin sterilizare putem să diminuăm numărul de câini ce se înmulțesc, iar în cel mult 5 ani, dacă acțiunile se efectuează concomitent, în toate primăriile din județ, vom ajunge la un număr de câini gestionabil”, a conchis Ana Maria Nemeș, vicepreședinte Federația pentru drepturile animalelor Transilvania.
Alina Ciupei
Un studiu efectuat arată că mașinile cu motoare puternice sunt mai predispuse la accidente. Șoferii începători sunt sfătuiți, de obicei, să-și cumpere mașini ieftine cu motoare mici pentru a căpăta experiență de condus și pentru a evita accidentele. Cu toate acestea, vehiculele puternice au sisteme de frânare mai avansate și o manevrabilitate mai bună, ceea ce le face mai ușor de condus.
„carVertical, o companie de date auto, a efectuat cercetări pe baza datelor din rapoartele de verificare a istoricului mașinilor uzate pentru a afla dacă există o corelație între puterea medie a motorului unui vehicul și frecvența accidentelor.
Corelație directă între puterea motorului și rata daunelor
În cadrul studiului efectuat, carVertical a examinat rapoarte care prezintă istoricul vehiculelor pentru 43 de mărci de mașini. În toate cazurile analizate, mașinile cu motoare mai puternice erau mai predispuse la accidente.
46,4% dintre vehiculele Audi verificate pe carVertical cu puterea motorului de până la 100 kW au avut înregistrări de daune, în timp ce rata în rândul modelelor de peste 400 kW a fost mai mare – 55,6%.
STUDIU: Mașinile cu motoare puternice sunt mai predispuse la ACCIDENTE
Tendințe similare au fost observate și la mașinile Volkswagen unde 42,6% dintre modelele cu motoare de până la 100 kW au fost avariate, față de 48,9% la motoarele de 300-400 kW.
45% dintre vehiculele Ford cu motoare de până la 100 kW au avut înregistrări de daune și 55% dintre cele cu motoare de peste 400 kW.
1 din 3 mașini Renault (36,3%) echipate cu cele mai mici motoare a suferit un accident minor sau major. Procentajul mașinilor avariate a fost mai mare în rândul vehiculelor care aveau 300-400 kW sub capotă – 42,9%.
Toyota este una dintre mărcile la care fluctuațiile sunt minore: 36% dintre modelele cu motoare mici au fost avariate, față de 39,5% dintre mașinile cu motoare de 200-300kW. Cu toate acestea, Toyota nu are modele echipate cu motoare de peste 400 kW, ceea ce ar fi putut duce la rate de daune mai mari.
BMW s-a remarcat dintre toate mărcile de vehicule analizate în cercetare: 60,3% dintre mașinile cu motoare de până la 100 kW au fost avariate, față de un incredibil 68,6% dintre vehiculele cu o putere mai mare de 400 kW.
„Deși toate vehiculele trebuie să respecte regulile de circulație, se pare că mașinile mai puternice ignoră limitele de viteză, iar șoferii lor își asumă riscuri mai mari. Nu există nici măcar o singură marcă auto pentru care vehiculele mai puțin puternice să fie mai predispuse la accidente”, spune Matas Buzelis, expert în automobile și directorul departamentului de comunicații al carVertical.
Unele mașini sunt de până la 7 ori mai puternice decât altele
Dintre toate mărcile de vehicule verificate pe carVertical, Bentley a avut cea mai mare putere medie a motorului – 415 kW sau 564 CP. Producătorul de mașini de lux este urmat de Maserati (268 kW/364 CP), Cadillac (264 kW/359 CP), Tesla (263 kW/358 CP) și Porsche (257 kW/349 CP).
În timp ce cercetarea a arătat că cumpărătorii de vehicule second hand preferă să verifice istoricul mașinilor care au motoare mai puternice și mașinile mici cu motoare mai puțin puternice sunt inspectate pe carVertical.
Mașinile Smart au cea mai mică putere medie a motorului – 59 kW sau 80 CP. La mică distanță se află și Dacia (72 kW/98 CP), Lancia (77 kW/105 CP), Fiat (83 kW/113 CP) și Suzuki (87 kW/118 CP).
Potrivit domnului Buzelis, existența accidentelor grave în istoricul unei mașini poate fi un semnal de alarmă pentru cumpărători. Prin urmare, este important să consultați un mecanic profesionist și să aflați dacă daunele suferite de o mașină îi pot afecta pe termen lung fiabilitatea”, se arată în studiu.
EVENIMENT
VIDEO FOTO. Accident grav în comuna Sânpaul. Trei bărbați răniți, duși la spital de echipajele SMURD și SAJ
Pompierii din cadrul Detașamentului 1 Cluj-Napoca și a Gărzii Aghireșu au intervenit miercuri seară la un grav accident rutier petrecut pe E 81, pe raza localității Șardu, comuna Sânpaul.
La fața locului au ajuns două autospeciale cu modul de descarcerare, două echipaje SMURD și un echipaj SAJ, unde au găsit un autoturism și două autoutilitare avariate.
Într-unul dintre vehicule se afla încarcerat un bărbat, în vârstă de aproximativ 30 de ani, ce prezenta multiple traumatisme și pierderi de conștiință.
Un bărbat, descarcerat
”Pompierii au acționat imediat la accident, cu echipamentele din dotare, pentru a asigura accesul către victima blocată în autoturism, cât și pentru descarcerarea și extragerea acesteia fără agravarea leziunilor suferite.
Bărbatul a fost extras și predat echipajului SMURD, tip terapie intensivă mobilă, pentru acordarea asistenței medicale de urgență și transport la spital. Conform primelor evaluări bărbatul se află în stare gravă”, arată ISU Cluj.
Alți doi bărbați au fost consultați la locul accidentului, de către echipajele SMURD și SAJ, fiind apoi transportați la spital pentru îngrijiri medicale. Conform primelor evaluări aceștia erau conștienți și cooperanți.
Un sondaj efectuat pe 120 de companii a scos în evidență faptul că 7 din 10 angajatori vor oferi beneficii de Paște angajaților. Primele în bani, voucherele cadou și coșurile cu produse de sezon se află în vârful listei. Pe lângă acestea, angajații și-ar dori o zi liberă suplimentară, pe 2 mai.
71,2% dintre angajatorii care au participat la cel mai recent sondaj derulat de eJobs spun că vor oferi anul acesta, cu ocazia sărbătorilor de Paște, beneficii extra angajaților din companie.
22% nu au alocat un buget în acest scop și nu vor oferi nimic, iar 6,8% încă nu au luat o decizie finală cu privire la acest subiect, scrie Alba24.ro.
SONDAJ. Prime de Paște pentru angajați. 7 din 10 angajatori vor oferi beneficii
Ca în fiecare an, primele în bani rămân stimulentul pe care îl vor primi cei mai mulți dintre angajați, fiind menționate în răspunsurile a 57,1% dintre angajatorii participanți la sondaj.
50% au inclus pe lista cu beneficii și vouchere / tichete cadou, 40,5% vor da coșuri cu produse specifice sărbătorilor, iar 16,7% oferă zile libere suplimentare. 2,4% vor organiza tombole cu premii.
„Angajații români sunt foarte familiarizați cu ideea de beneficii extrasalariale. Atât cu cele din pachetul standard, pe care îl primesc lună de lună, cât și cu cele oferite cu ocazia sărbătorilor.
De altfel, potrivit datelor sondajului, 91,5% dintre angajatori spun că au beneficii extrasalariale pentru angajați.
Deși este mai mare numărul angajatorilor care prioritizează beneficiile oferite de Crăciun, iată că nici numărul celor care alocă buget pentru Paște nu este mic deloc, iar bugetele depășesc, în 31% dintre cazuri, suma de 1.000 de lei pentru fiecare angajat”, spune Ana Călugăru, Head of Communications în cadrul eJobs.ro, cea mai mare platformă de recrutare online din România.
Câți bani vor primi angajații
O treime dintre respondenți (33,3%) spun că stimulentele acordate anul acesta, de Paște, se vor încadra într-un buget cuprins între 201 și 400 de lei / angajat.
16,7% au alocat între 100 și 200 de lei în acest scop, 14,3% între 401 și 600 de lei, 2,4% între 601 și 800 de lei și tot la fel de mulți între 801 și 1.000 de lei.
Comparativ cu anul trecut, valoarea beneficiilor oferite angajaților este mai mare, după cum declară 40,5% dintre angajatori. 52,4% spun că au menținut aceleași plafoane de buget, 4,8% le-au scăzut, iar 2,4% nu știu.
„Există un nivel ridicat de corelație între ce își doresc angajații și ce le oferă angajatorii atunci când vine vorba despre beneficii, chiar și pentru situațiile punctuale, cum sunt sărbătorile de Paște sau de Crăciun.
Astfel, întrebați pentru ce tip de beneficiu ar opta, 69% dintre cei 2.700 de respondenți ai unui sondaj realizat în rândul candidaților au ales primele în bani.
25% ar vrea o zi liberă extra, pe 2 mai, iar 5% vouchere și tichete cadou”, mai spune Ana Călugăru.
Sondajul a fost realizat în luna aprilie, pe un eșantion de 120 de companii, reprezentate de specialiști în HR, manageri de HR, manageri de departament și antreprenori.
Domeniile cu cea mai ridicată reprezentativitate au fost vânzări, construcții / instalații, administrativ / logistică, IT / software, alimentație, HoReCa și auto.