ADMINISTRAȚIE
Pe ce se duc banii clujenilor. Primăria Cluj-Napoca, trasă de mânecă. Soluţii pentru depăşirea crizei coronavirusului

O administraţie greoaie şi supraîncărcată numeric! O administraţie cu multe nivele birocratice, cu şefi peste şefi, birouri, direcţii, comisii, avize şi fel de fel de formalităţi, în care contribuabilul simplu, clujeanul de rând, este prins ca între plantele acelea acvatice, fără şansă de scăpare. Iar în hăţişul mlăştinos mai stau la pândă şi răpitori nesătui, care s-au specializat să muşte cât mai mult şi din celălalt buzunar al bietului contribuabil.
Într-un oraş care se vrea modern, smart, în pas cu lumea modernă, bazată pe tehnologie, personalul funcţionăresc a crescut de 10 ori de la preluarea primului mandat al primarului Emil Boc, în 2004! Iar cheltuielile pe asistenţa socială au crescut în doar doi ani cu 20.000.000 de lei! Sunt tot mai mulţi neajutoraţi într-un oraş tot mai bogat? Sau –la fel ca în cazul personalului administrativ tot mai numeros- e nevoie de mai multe voturi?
Sunt doar câteva întrebări şi teme de gândire. O analiză mai detaliată, însoţită şi de propuneri constructive pentru depăşirea crizei cauzate de coronavirus, o oferă Consiliul Civic Local (CCL), într-o scrisoare pe care a trimis-o primarului Emil Boc şi Consiliului Local Cluj-Napoca. O redăm integral mai jos, cu intertilurile redacţiei.
Dezbateri discreţionare. Nu vedem concluzii şi nici schimbări
„Domnule primar Emil Boc, Doamnelor/domnilor consilieri ai CL Cluj-Napoca,
Conştienti de efectele profunde induse de pandemia Covid 19 asupra societăţii şi mai ales asupra economiei şi administraţiei din municipiul Cluj-Napoca, Consiliul Civic Local s-a concentrat în ultimele trei luni din acest an asupra soluţiilor posibile pentru o revenire rapidă la normalitate.
Am apreciat iniţiativa Primăriei Cluj-Napoca de organizare a celor cinci dezbateri publice pe domeniile anunţate: cultura, sănătatea, economia, sportul, starea socială. Deocamdată nu vedem concluziile desprinse şi nici schimbările la care ne aşteptam. Am încercat să participăm si noi la aceste dezbateri, însă ne-am lovit de aceeaşi birocraţie organizaţională. Dacă sunt dezbateri publice nu pot fi puse restricţii, după lege.
Ca atare, CCL a sintetizat zonele şi direcţiile sensibile la care se cer schimbări imediate şi apreciem că actualul CL şi le poate asuma înainte de predarea mandatului.
Vă redăm aceste concluzii, însoţite de propunerile CCL, cu rugămintea să fie puse în dezbaterea Consiliului Local într-o sesiune dedicată special acestui scop. Sperăm să ajungă pe masa CL toate cele rezultate după cele cinci dezbateri publice organizate discreţionar.
Va multumim, Secretariatul CCL.
Punem la îndoială rigoarea alocărilor de bani. 100 de milioane pentru asistenţa socială
1. Firmele din municipiul Cluj-Napoca au o permanentă nevoie de forţă de muncă, iar o bună parte a ei este atrasă de către administraţia locală, însă bugetarea anuală a Primăriei ne scoate în evidenţă suma de 100.084.000 lei destinată în anul 2020 pentru asistenţa socială.
Fără a pune sub semnul întrebării nevoia de solidaritate socială, punem la îndoială rigoarea alocărilor şi mai ales faptul că în timp de 2 ani nevoia de susţinere socială a crescut cu 20.000.000 lei.
Mai puţină poliţie locală
Ce soluţii vedem posibile în restrângerea sumelor din buget pe partea de cheltuieli, mai ales după efectele de recesiune care ne aşteaptă:
-înlocuirea rapidă a funcţionarilor cu aplicaţii informatice disponibile,
-folosirea pe scară extinsă a serviciilor funcţionaresti de acasă,
-educaţie sporită şi responsabilă în familie, la şcoală, în societate şi mai puţină poliţie locală. Supravegherea centralizată, de la distanţă, este deja o practică uzuală,
-susţinerea de cursuri de pregătire pentru categorii sociale dezavantajate odată cu restrângerea şi înlocuirea ajutoarelor sociale permanente,
-folosirea experienţei şi a disponibilităţii de timp şi de implicare a pensionarilor,
-consultarea permanentă a nevoilor populaţiei în selectarea proiectelor viitoare, fundamentarea sumelor alocate pe fiecare proiect înainte de începerea consultărilor.
Dezvoltarea zonei metropolitane
2. Dezvoltarea zonei metropolitane prin aportul resurselor locale ale UAP-rilor din zona metropolitană și extinderea acesteia prin parteneriate cu zonele metropolitane ale județelor Alba, Sibiu si ale altor zone metropolitane care pot aduce resurse complementare și patrimoniu care definesc Transilvania.
Pe termen lung este potrivit să avem o viziune regională extinsă, care, cultural, economic și politic împărtășesc aceleași valori cu privire la eficiența administrativă, loialitatea parteneriatelor și profesionalismul mediului academic și al sectorului de business (incluzând aici și sectorul agricol și serviciile).
Digitalizarea, servicii publice mai accesibile şi mai ieftine
3. Digitalizarea a devenit un mod de comunicare universal și global. Această tehnologie trebuie adaptată pe nevoi de criză și nevoi specifice (precum cele din domeniul universitar, cele din sănătate, cele de business, cele administrative, etc.) într-un limbaj inteligibil și prietenos.
(Tinerii și vârstnicii pot fi integrați în muncă la domiciliu pentru plata facturilor, documentare, diverse servicii etc., din moment ce majoritatea acestei populații a devenit dependentă de telefon, tabletă, laptop). Serviciile publice ar deveni, astfel, mai accesibile, mai ieftine, mai transparente, și lipsite de pericolul contaminării, cu o colectare mai rapidă, ușor de verificat).
Comunităţi inteligente
4. Stimularea dezvoltării comunităților inteligente. Este propunerea d-lui Decan Călin Hinţea, extrem de oportună și de urgentă.
Investiția în inteligență și inovație deschide calea rapidă spre dezvoltare durabilă. Vezi istoria SUA. Cine deține pachetul majoritar de inovații are puterea mondială în mână, atâta vreme cât deține acest pachet.
Acest model poate fi adaptat și în strategii metropolitane, regionale și naționale.
Autonomie locală
5. Încurajarea autonomiei locale prin exploatarea inteligentă a resurselor locale și prin parteneriate strategice. Anglia, Australia, Noua Zeelandă, Canada și unele state ale SUA dezvoltă politici de sprijinire a autonomiei locale prin valorificarea la maximum a resurselor locale.
Acest model dezvoltă filosofia managementului crizelor apărut în anii 70 – 90, când s-a observat că nici un guvern nu poate depăși, fără costuri majore, o criză, dacă unele nevoi de bază depind de furnizori externi, imprevizibili, neloiali sau resursele lor devin problematice.
Organigrama stufoasă a primăriei, management arhaic şi anactonic
6. Organigrama Primăriei este foarte stufoasă si piramidală, pe 7 trepte ierarhice, în genul celor de acum 30 de ani, ce caracterizează un management arhaic si anacronic, căzut în desuetudine o dată cu progresul rapid al TIC (acesta cere imperativ acum 3-4 nivele de execuţie-decizie, flexibile, de maximum 200 de specialişti, pentru a putea fi implementat un sistem informatic de succes şi eficienţă-eficacitate maximală);
Număr exagerat de angajaţi la primărie. ANTONIA e fake
7. Numărul de personal din Primărie este exagerat de mare şi în dezacord cu mult apreciatele măsuri şi strategii anuntaţe, de exemplu: “primul funcţionar virtual”; ANTONIA (aflată încă în faza de fake); Smart City (gestionat de birocraţi şi poliţişti locali cu “hârtie şi pix” în mâna), etc.;
Clujenii nu vor creşterea birocraţie
8. Cetăţenii contribuabili clujeni au înţeles din mesajele primarului că acesta doreşte sincer să creeze “noi locuri de muncă bine plătite”, dar în activităţile creatoare de valoare adăugată şi NU pentru creşterea birocraţiei de 10 ori de la preluarea postului în 2004;
Aplatizarea piramidei organizaţionale. Desfiinţarea postului de city manager
9. Este imperios necesar ca ACUM să se facă o analiză cu specialişti din universităţi sau firmele de IT (prin concurs de competenţe) pentru aplatizarea “piramidei organizaţionale”, mutarea/detaşarea personalului birocratic/inutil la activităţile şi serviciile creatoare de valoare din unităţile producătoare, desfiinţarea postului de City Manager atâta timp cât se ocupă doar de gunoaie (nici până acum nu a reuşit “colectarea selectivă şi prelucrarea/valorificarea deşeurilor” obligatorie conform legii şi normelor UE ale unui oraş european).
Multe altele legate de optimizarea, descentralizarea, mutarea pe on line a răspunderii la cetăţean pentru orice operaţiune din Primărie şi alte concepte sau softuri de gestionare administrativă modernă – predate de decenii în universităţile clujene (ex. UBB, UT, USAMV)”.
Cine este CCL
Consiliul Civic Local reprezintă vocea societăţii civile clujene, exprimându-se ca o alternativă simbolica, civică şi apolitică a Consiliului Local al Municipiului Cluj-Napoca, în calitatea acestuia din urmă de autoritate decizională a administraţiei publice locale.
Consiliul Civic Local a fost fondat pe data de 17 iunie 2004 de către Cluburile Lions şi 38 de ONG-uri care au semnat Protocolul de Colaborare. În prezent această iniţiativa este susţinută de peste 45 de ONG-uri.
Scopul CCL este îmbunătăţirea cantitativă şi calitativă a vieţii comunităţii clujene.
(M.A)
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Luna februarie vine cu oferte speciale pentru iubitorii de muzică. Organizatorii Jazz in the Park Festival au pregătit pachete promoționale pentru cei care vor să împărtășească bucuria festivalului cu prietenii și cei dragi.
Valentine’s Day & Dragobete – oferte speciale
Pachetele de Valentine’s Day și Dragobete sunt disponibile în perioada 14-24 februarie și includ opțiuni pentru cupluri care vor să trăiască festivalul împreună. Oferta specială Listen Together Pack include două abonamente Jazz in the Park și o sticlă de vin Purcari 1827 Rosé, servită în festival.
Pentru cei care vor să vină la festival alături de prieteni, există și ofertele Listen in Three Pack include două abonamente la prețul curent și un abonament la 350 RON, în timp ce Listen in Six Pack oferă patru abonamente la prețul curent și două abonamente la 350 RON. Cei care vin în grupuri mai mari pot opta pentru Listen in Group Pack, care include zece abonamente la prețul curent și încă zece abonamente la 350 RON.
Discount pentru muzicieni
Ca în fiecare an, cei care studiază muzica și fac dovada acestui fapt se pot bucura de Discountul de Muzicieni – cel mai avantajos preț al abonamentelor: doar 299 lei. Aceasta ofertă este valabilă în perioadă 19 feb – 1 mai (număr limitat la maxim 100 abonamente).
Campania „Prietenii Recomandă”
Începând din luna februarie, fanii festivalului își pot aduce prietenii alături de ei prin campania „Prietenii Recomandă”. Cei care achiziționează un abonament la recomandarea unui prieten pot menționa numele acestuia în câmpul „Others” înainte de plată, iar organizatorii îi vor răsplăti pe cei mai activi fani care recomandă evenimentul.
Only Jazz Fans
La începutul lunii martie, festivalul lansează campania Only Jazz Fans, prin care câțiva norocoși care și-au achiziționat deja abonamente vor fi recompensați cu premii surpriză.
Prețuri și disponibilitate
Abonamentele sunt disponibile acum la prețul promoțional de 399 lei, iar din 9 martie acestea vor ajunge la prețul standard de 449 lei.
Cea de-a 13-a ediție a Jazz in the Park Festival deschide sezonul marilor evenimente din România, în 6-8 iunie 2025 – parcul Etnografic ”Romulus Vuia” din Cluj-Napoca. Printre marii artiști confirmați deja se numără: Ibrahim Maalouf, Kokoroko, Biréli Lagrène, Seun Kuti & Fela’s Egypt 80, Alabaster DePlume, Mammal Hands.

Pompierii din cadrul Detașamentului Dej au intervenit, vineri seară, pentru stingerea unui incendiu care a distrus un autoturism parcat pe raza localității Iclod.
”Flăcările s-au manifestat generalizat și au fost stinse în limitele găsite de către echipaj. Din fericire, nu au existat persoane care să solicite îngrijiri medicale, iar incendiul a izbucnit cel mai probabil din cauza unei defecțiuni electrice”, arată pompierii de la ISU Cluj.
ADMINISTRAȚIE
Focar de infecție pe B-dul Titulescu din Cluj-Napoca. 5 blocuri cu 110 apartamente arondate unui singur punct gospodăresc

Un locuitor de pe Bulevardul Nicolae Titulescu din Cluj-Napoca acuză Primăria că a creat un focar de infecție local prin arondarea punctului gospodăresc 136 la nu mai puțin de 5 asociații de proprietari, ceea ce înseamnă 11 scări de bloc, 110 apartamente, la care se adaugă mai multe societăți comerciale la parterul blocurilor.
”Toate acestea în condițiile în care punctul gosodaresc 138 identic și situat la mai puțin de 40 m are o singură asociație de proprietari arodantă.
În mod șocant, administrația locală refuză oricare responsabilitate și încalcă în mod repetat regulamentul serviciului de salubrizare al Municipiului Cluj-Napoca și prevederile OMS 119/2014.
Sigur că au fost trimise petiții repetate prin care se solicită repsectarea normelor în vigoare doar pentru a fi refuzați fără explicații concrete. Orașul este totuși cel mai scump din țară, funcționarii publici fiind remunerați pe măsură, și normal pretențiile locatarilor de a nu trăi lângă un focar de infecție ar trebui să fie suficient și justificat.
Micile nedreptăți
Categoric există probleme mai acute și mai urgențe, dar poate că marile abuzuri pornesc, sau sunt permise, tocmai de la micile nedreptăți, micile bătălii pierdute de cetățeni în fața acestor instante supreme adica departamente ale Primăriei Cluj-Napoca.
Sigur ca e un cliseu sa mentionezi mamicile care imping carucioarele pe carosabil prin dejectiile unui punct gospodaresc infect pentru ca trotuarele sunt ocupate de masini, copilul care pedaleaza prin dejectiile unui punct gosporaresc infect, mingea rostogolita prin dejectiile unui punct gosporaresc infect, dar aici am ajuns…cu asta suntem obligati sa traim zilnic”, a spus Răsvan Ardelean în numele locatarilor afectați de pe Bulevardul Nicolae Titulescu.
EVENIMENT
Vicepreședintele SUA, JD Vance, despre anularea alegerilor în România: Decizie luată pe baza suspiciunilor șubrede

Vicepreședintele SUA, JD Vance, și-a exprimat, vineri, îngrijorarea față de îndepărtarea Europei de valorile sale fundamentale, pe care le împărtășește cu Statele Unite. Această tendință, și nu amenințările din partea Rusiei sau Chinei, reprezintă cel mai mare motiv de îngrijorare pentru SUA, arată Mediafax.
În intervenția sa la Conferința de Securitate de la München, Vance a declarat că libertatea de exprimare este „în retragere” în Europa, criticând mai multe decizii recente din state europene.
El a spus că Statele Unite speră că europenii vor fi capabili să își sporească propria apărare.
Vance a comentat, de asemenea, alegerile anulate din România, unde, potrivit comisiei electorale, politicianul pro-rus de extremă dreapta Călin Georgescu a câștigat primul tur. Vance a criticat organizarea de noi alegeri.
„Privind Europa de astăzi, nu este clar ce s-a întâmplat cu unii dintre învingătorii Războiului Rece”, a precizat el. Potrivit vicepreședintelui american, anularea alegerilor prezidențiale din România a fost luată „pe baza suspiciunilor șubrede ale unei agenții de informații și a presiunii mari venite din partea vecinilor”, conform Newsweek.
De asemenea, Vance a menționat cazul unui bărbat arestat în Marea Britanie pentru încălcarea legilor privind zonele de protecție în jurul clinicilor de avort, după ce a fost surprins rugându-se în apropiere.
Vance a criticat și decizia autorităților din Bruxelles de a renunța la utilizarea platformei X, deținută de Elon Musk, din cauza conținutului considerat discurs instigator la ură.
Se pot anula și în Germania
„Un fost membru al Comisiei Europene a declarat că i-a plăcut faptul că guvernul român a anulat alegerile. Dacă acest lucru se întâmplă, atunci poate se va întâmpla și în Germania – este șocant pentru urechile americanilor…
Când vedem instanțe europene anulând alegeri și oficiali spunând că vor anula altele, trebuie să ne întrebăm dacă ne respectăm propriile standarde înalte de democrație. De fapt, trebuie să facem mai mult decât să vorbim despre valorile democratice – trebuie să trăim conform acestora”, a spus Vance.
Sursa foto: JD Vance – Facebook