Connect with us

EVENIMENT

Patronatul HORECA: Firmele cu mașini de aprovizionare din Cluj, probleme uriașe. Primăria a rezolvat situația

Publicat


HORECA

Asociația Patronală HORECA solicită Primăriei și Consiliului Local Cluj-Napoca abrogarea a două hotărâri de consiliu care afectează grav activitatea de aprovizionare la nivelul municipiului, având un ”impact economic devastator”. Măsurile de eliminare a traficului de tranzit nu țin cont și de traficul de aprovizionare internă din Cluj-Napoca.

Reprezentanții asociației au criticat eliminarea completă a autorizațiilor de liber acces lunare și anuale pentru aprovizionare, considerând că această conduită reprezintă ”o încălcare flagrantă a principiilor și obligațiilor stipulate de Legea nr. 52/2003 privind transparența decizională”.

”Analizând HCL nr. 490/2025 și HCL nr. 491/2025, adoptate în aceeași zi, constatăm implementarea unei noi politici de trafic care, deși legitimă în intenția de a elimina tranzitul, eșuează în a face distincția vitală între vehiculele de tranzit și cele care asigură aprovizionarea locală.

Prin eliminarea rutelor de acces pentru vehiculele de peste 7,5 tone (prin HCL nr. 490) și, simultan, a permiselor de acces pe termen lung pentru toate categoriile de tonaj (prin HCL nr. 491), ați creat o barieră administrativă și financiară disproporționată pentru întregul lanț de distribuție care deservește economia orașului.

Consecințele concrete ale acestei politici, adoptate fără consultarea celor afectați, sunt imediate și severe”, se arată într-o notificare a HORECA adresată autorităților locale.

Costurile cresc de 5 ori

Astfel, se prevede ca efect explozia costurilor pentru distribuția locală în condițiile în care eliminarea autorizațiilor lunare și anuale generează o creștere exponențială a costurilor pentru distribuitori.

Reprezentanții HORECA au prezentat un calcul, bazat pe tarifele din HCL nr. 484/2011 (forma anterioară) și HCL nr. 491/2025, pentru un vehicul de aprovizionare comun (între 3,5t – 7,49t) care livrează în Zona 0:

”Costul vechi, cu abonament annual, era 1.000 lei/an, iar costul nou, cu autorizație zilnică, la un tarif de 20 lei/zi, pentru un vehicul care livrează 5 zile/săptămână (aproximativ 250 zile lucrătoare/an), costul ajunge la 5.000 lei/an.

În concluzie, vorbim despre o creștere de 500% (de 5 ori) a costurilor de autorizare pentru un singur vehicul. Aceste costuri, multiplicate cu numărul de vehicule din flota fiecărui distribuitor, vor fi transferate integral către operatorii HORECA și, implicit, către consumatori”, se arată în documentul citat.

Se blochează lanțul de aprovizionare

De asemenea, Patronatul HORECA reclamă birocrația excesivă și ineficientă, iar obligativitatea obținerii zilnice a autorizației pentru fiecare vehicul în parte este o povară administrativă uriașă, care generează costuri de personal suplimentare și riscuri de blocaje operaționale.

”Noile decizii duc la blocarea lanțului de aprovizionare. Consecințele se văd deja în teren prin aplicarea de sancțiuni, ceea ce creează un climat de incertitudine și poate duce la perturbări grave în aprovizionarea cu produse proaspete, esențiale pentru funcționarea orașului”, avertizează Asociația Patronală HORECA.

Suspendarea urgentă a două HCL

Reprezentanții acesteia solicită urgent suspendarea de îndată a aplicării prevederilor ambelor hotărâri – HCL nr. 490/2025 și HCL nr. 491/2025, până la clarificarea și corectarea situației, abrogarea HCL nr. 491/15.07.2025 în următoarea ședință a Consiliului Local, având în vedere atât viciile de procedură (încălcarea Legii 52/2003), cât și impactul economic negativ disproporționat, modificarea HCL nr. 490/15.07.2025 (care amendează HCL 506/2009) prin introducerea unor excepții clare de la interdicția de acces pentru vehiculele de peste 7,5 tone care pot dovedi, pe bază de documente, că au ca destinație finală un punct de lucru din municipiul Cluj-Napoca, adică livrare locală.

”Cerem inițierea unui dialog real și transparent cu organizațiile patronale reprezentative pentru elaborarea unui nou pachet de regulamente care să gestioneze separat și diferențiat traficul de tranzit față de cel de distribuție locală, reintroducând opțiunea autorizațiilor pe bază de abonament pentru operatorii economici care deservesc orașul”, se mai arată în documentul trimis Primăriei clujene.

Se vor adresa instanței

În cazul în care solicitările nu vor fi aprobare, Patronatul HORECA își rezervă dreptul de a se adresa instanței de contencios administrativ competente, solicitând atât suspendarea, cât și anularea în totalitate a celor două hotărâri ale Consiliului Local, pentru motive de nelegalitate procedurală (încălcarea Legii 52/2003) și de fond (măsuri nejustificate, disproporționate și discriminatorii).

Proiect de modificare a HCL-urilor reclamate

Primăria Cluj-Napoca a pus în dezbatere publică un proiect de Hotărâre a Consiliului Local care rezolvă problemele invocate de Patronatul HORECA și reglementează situația firmelor cu mașini de aprovizionare.

Proiectul ar putea fi dezbătut și aprobat în proxima ședință a CL, care va avea loc marți, 12 august.

UPDATE. HORECA, mulțumiri Primăriei Cluj-Napoca pentru receptivitate

Asociația Patronală HORECA Cluj-Napoca a analizat cu deosebit interes proiectul de hotărâre pus în dezbatere publică, referitor la modificarea și completarea reglementărilor privind accesul autovehiculelor în Municipiul Cluj-Napoca.
”Salutăm deschiderea dumneavoastră pentru revizuirea Hotărârii Consiliului Local nr. 491/2025 și apreciem introducerea alineatului (2) la Articolul I, care răspunde în mod direct și constructiv preocupărilor semnalate de mediul de afaceri local.
Prin acest punct de vedere, dorim să ne exprimăm acordul de principiu cu noua formă a regulamentului și, totodată, să subliniem interpretarea noastră asupra modului în care acesta va funcționa, pentru a asigura o aplicare unitară și predictibilă în viitor.

Trafic de tranzit și de aprovizionare

Considerăm că noua formă a hotărârii reușește să facă distincția fundamentală și absolut necesară între două tipuri de trafic, care necesită regimuri de autorizare diferite:
Traficul de tranzit: Acesta se referă la vehiculele care tranzitează municipiul fără a avea o destinație finală locală. Înțelegem și susținem legitimitatea măsurilor de a descuraja acest tip de trafic prin eliminarea abonamentelor pe termen lung (conform Art. I, alin. 1), în contextul existenței unor rute ocolitoare. Această măsură contribuie la protejarea infrastructurii urbane și la reducerea poluării.
Traficul pentru aprovizionare locală: Acesta este vital pentru funcționarea economiei orașului și se referă la vehiculele aparținând agenților economici care au sediul social sau un punct de lucru pe raza municipiului Cluj-Napoca și care deservesc zilnic afacerile locale (restaurante, hoteluri, magazine etc.). Pentru acest tip de trafic, introducerea excepției de la Art. I, alin. (2) – care permite eliberarea autorizațiilor de liber acces pe perioade de 1 lună și 1 an – este o măsură corectă, necesară și eficientă. Aceasta recunoaște rolul esențial al lanțului de distribuție local și elimină barierele birocratice și financiare disproporționate care ar fi fost generate de obligația obținerii exclusive a autorizațiilor zilnice.
Concluzii:

Susținem adoptarea HCL în forma prezentată

Susținem în totalitate adoptarea proiectului de hotărâre în forma prezentată, deoarece considerăm că stabilește un echilibru corect între nevoia de a gestiona traficul greu de tranzit și necesitatea de a asigura un mediu de afaceri funcțional și predictibil pentru distribuția locală.
Ne reiterăm disponibilitatea pentru un dialog constant cu Primăria și Consiliul Local pentru a identifica și pe viitor cele mai bune soluții pentru provocările cu care se confruntă sectorul HORECA și întregul mediu economic din Cluj-Napoca.
Vă mulțumim pentru receptivitate și pentru corectarea acestei situații”, a transmis HORECA




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate