ACTUALITATE
PASAJUL subteran pe sub Cluj-Napoca, abandonat din lipsă de fonduri. Ar fi avut traseul Calea Moților – Biserica Sf. Petru
Înainte de proiectul de metrou, Primăria Cluj-Napoca a încercat încă din 2008 să găsească soluții de fluidizare a traficului rutier, o variantă propusă fiind cea a unui pasaj subteran care să traverseze orașul pe o lungime de 2,7 km, de la începutul Căii Moților până la Biserica Sf. Petru. Proiectul a fost abandonat din lipsă de fonduri, deși oficialii Primăriei susțineau că se vor accesa bani europeni.
Astfel, pentru obiectivul de investiții “Pasaj subteran Calea Moţilor – B-dul 21 Decembrie 1989”, Primăria municipiului Cluj-Napoca a încheiat un contract de servicii în data de 13.02.2008 cu S.C. ARCADIS GEDAS S.A. BELGIA – proiectant general.
”Obiectivul nu a ajuns in faza de elaborare a studiului de fezabilitate, iar în concluzie nu a fost realizat și nu a fost achitat. În anul 2009 colaborarea cu proiectantul a fost întreruptă cu acordul ambelor părți”, arată Primăria.
Șosele subterane suprapuse
Mai departe, în anul 2013 a fost comandat si realizat proiectul conceptual de reabilitare a centrului municipiului Cluj-Napoca prin construirea unui tunel subteran, într-o primă etapă pe traseul străzilor Calea Moților – Memorandumului- B-dul 21 Decembrie 1989 și pentru o etapă de perspectivă pe traseul extins spre vest până la Nodul N, respectiv spre est până la Biserica Sf. Petru, dar și spre Calea Dorobanților.
”Acest proiect conceptual a fost realizat de firma Egis International SA Franța- Sucursala București, a costat 78.716,44 lei TVA inclus și a fost achitat”, au mai spus reprezentanții Primăriei clujene.
Au fost prezentate 3 variante: șosele suprapuse, tranșee acoperite- tranșee separate, respectiv tunel executat cu scut.
”Varianta recomandată a fost aceea de șosele suprapuse cu 2 benzi pe sens, cu adâncimea de la partea inferioară a tunelului la 12,4m, a cărui cost estimat ar fi fost de 329 milioane euro. Proiectul nu a fost realizat din cauza lipsei fondurilor necesare”, au conchis reprezentanții municipalității.
Cu alte cuvinte, nu s-a mai aplicat pentru acest proiect pe fonduri europene, deși oficialii susțineau că aceasta era sursa de finanțare cea mai la îndemână.
Boc în ianuarie 2013: Tunel finanțat din fonduri europene
„Vrem să avem şi la Cluj, cum există de altfel în majoritatea oraşelor europene, un pasaj subteran. Acesta va avea o lungime de aproximativ un kilometru şi va lega Calea Moţilor de Bulevardul 21 Decembrie. Tunelul urmează să aibă şi câteva ramificaţii, cu ieşire spre gară şi spre Calea Turzii, dar şi un parking subteran.
Prin realizarea acestui proiect va fi decongestionat traficul din centrul oraşului, care ar urma să devină zonă pietonală, dar va fi pus mai bine în valoare şi centrul istoric. Este un proiect de viitor necesar Clujului, pentru că trebuie să profităm de frumuseţile pe care acest oraş ni le oferă.
Finanţarea ar urma să fie făcută prin fonduri europene, vor fi nevoie de multe milioane de euro, ştiu că nu e uşor, dar la dezbaterea bugetului pe 2013 nu trebuie să scăpăm din analiză şi acest lucru”, declara edilul în ianuarie 2013.
Boc în iulie 2013: Pasaj subteran de 2,7 km
Același Boc declara în iulie 2013 că municipalitatea a comandat un studiu privind construirea unui pasaj rutier subteran, pe sub centrul municipiului, pe o lungime de 2,7 kilometri.
„Sunt trei variante de lucru, cu costuri cuprinse între 329 de milioane de euro şi 492 de milioane de euro. Prima variantă ar fi cea optimă, pornind de pe strada Clinicilor până la Biserica Sfântul Petru, în cartierul Mărăşti.
Soluţiile tehnice vor intra în analiza departamentelor din Primărie şi apoi vom decide în ce măsură se poate intra în etapele următoare, de pregătire a studiilor de prefezibilitate şi fezabilitate.
Este un proiect care va fi finanţat din fonduri europene şi se va întinde pe două cicluri bugetare ale UE, începând din 2014, dar va presupune şi o finanţare naţională şi locală. Proiectul poate fi realizat în 53 de luni din momentul demarării lucrărilor, plus o perioadă anterioară de pregătire a proiectului şi a licitaţiei”, a spus Boc.
Potrivit acestuia, proiectul ar rezolva problema traficului rutier şi a zonei pietonale din centrul municipiului Cluj-Napoca.
„Cu toţii ne dorim să avem o zonă pietonală în centrul oraşului, să ajungem mai repede dintr-o parte într-alta a oraşului, să nu mai trecem prin centru cu maşina, dinpre cartierul Mănăştur spre aeroport sau invers. Dorim să avem în centru o zonă pietonală deschisă şi modernizată.
Pentru asta avem nevoie de soluţii. Studiul este un prim document de lucru. Este cel mai complex proiect al municipiului, iar aceasta este menirea unei primării, să se gândească la viitor. Trebuie să ne gândim la perspectiva de dezvoltare a oraşului în următorii 15 ani”, a subliniat atunci Boc.
Studiul comandat de Primăria Cluj-Napoca a fost realizat de o firmă din Franţa, care a primit 14.000 de euro pentru realizarea lui.
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger






