Connect with us

ADMINISTRAȚIE

Parteneră de afaceri a Elenei Udrea, condamnată la 5 ani de închisoare şi 4 milioane către stat. Bode le-a felicitat

Publicat


elena udrea bode

Femeia de afaceri Lia Stanca, trimisă în judecată de procurori pentru infracțiuni de evaziune fiscală, a fost condamnată, zilele trecute, de Tribunalul Sălaj la 5 ani de închisoare cu executare, fără acord de recunoaștere a faptelor. În plus, instanța o obligă la plata sumei de aproximativ 4 milioane de lei către bugetul de stat, prejudiciu nerecuperat constând în impozit pe profit şi TVA.

Parteneră de afaceri a Elenei Udrea, condamnată la 5 ani de închisoare

Pentru recuperarea banilor, procurorii Parchetului de pe lângă Tribunalul Sălaj au instituit sechestru asiguratoriu pe mai multe bunuri ale inculpatei, măsură menținută și de instanță. În solidar cu inculpata răspund pentru prejudiciul creat și firmele SC Vidalis Impex, SC Primarom Exim SRL și SC Izomat SA, părți responsabile civilmente în acest dosar. Sentința nu este definitivă și poate fi atacată cu apel”, scrie Graiul Sălajului.

“(…)condamnă pe inculpata S.V.E. ( Stanca Veronica Elena, n.red.) la pedeapsa de: – 5 (cinci) ani închisoare pentru comiterea infracţiunii continuate de evaziune fiscală (41 acte materiale). (…) aplică inculpatei pedeapsa complementară a interzicerii drepturilor prevăzute de art. 64 lit.a) teza a II-a, lit.b) şi lit. c) C.p. din 1969 (exercitarea dreptului de a fi aleasă în autorităţile publice sau în funcţii elective publice, exercitarea dreptului de a ocupa o funcţie implicând exerciţiul autorităţii de stat, exercitarea dreptului de a ocupa o funcţie sau de a desfăşura o activitate de natura aceleia de care s-a folosit pentru săvârşirea infracţiunii de evaziune fiscală) pe o durată de 3 ani după terminarea executării pedepsei principale.

În baza art.71 alin.1 C.p.p din 1969, pe durata executării pedepsei aplică inculpatei pedeapsa accesorie a interzicerii drepturilor prevăzute de art.64 lit.a) teza a II-a, lit.b) şi lit. c) C.p. din 1969 (dreptul de a fi aleasă în autorităţile publice sau în funcţii elective publice, dreptul de a ocupa o funcţie implicând exerciţiul autorităţii de stat, de a ocupa o funcţie sau de a desfăşura o activitate de natura aceleia de care s-a folosit pentru săvârşirea infracţiunii de evaziune fiscală). (…) admite acţiunea formulată şi precizată de Ministerul Economiei şi Finanţelor – Agenţia Naţională de Administrare Fiscală – Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Cluj-Napoca – Administraţia Judeţeană a Finanţelor Publice Sălaj şi, în consecinţă: – obligă inculpata S.V.E. în solidar cu SC P SRL la plata, către bugetul de stat, a sumei de 3.265.347 lei, reprezentând prejudiciu nerecuperat constând în impozit pe profit (203.840 lei) şi TVA (3.061.507 lei), la care se adaugă accesorii (majorări şi penalităţi de întârziere) începând cu data scadenţei debitului până la achitarea prejudiciului efectiv; – obligă inculpata S.V.E. în solidar cu SC V.I.SRL la plata, către bugetul de stat, a sumei de 749.988 lei reprezentând prejudiciu nerecuperat constând în TVA, la care se adaugă accesorii (majorări şi penalităţi de întârziere) începând cu data scadenţei debitului până la achitarea prejudiciului efectiv; – obligă inculpata S.V.E. în solidar cu SC I SA la plata, către bugetul de stat, a sumei de 148.332 lei reprezentând prejudiciu nerecuperat constând în TVA, la care se adaugă accesorii (majorări şi penalităţi de întârziere) începând cu data scadenţei debitului până la achitarea prejudiciului efectiv”

Sechestru pe bunuri

În vederea recuperării prejudiciului creat bugetului statului, intanța a decis să menţină sechestrul asiguratoriu instituit până la concurenţa sumei de 4.661.932 lei prin Ordonanţa Parchetului de pe lângă Tribunalul Sălaj din data de 2 iunie 2015, restrâns în faza de cameră preliminară până la concurenţa sumei de 3.368.775 lei, asupra mai multor bunuri aflate în proprietatea femeii de afaceri.

Procurorii au instituit sechestru pe mai multe imobile: teren extravilan în suprafață de 2900 mp, teren extravilan în suprafață de 1100 mp, teren extravilan în suprafață de 2500 mp, teren extravilan în suprafață de 2500 mp, teren extravilan în suprafață de 2800 mp, teren extravilan în suprafață de 2500 mp), curți/construcții în suprafață de 500 mp, teren extravilan arabil în suprafață de 3600 mp, teren intravilan arabil în suprafață de 800 mp, teren împădurit (pădure) în suprafață de 300.000 mp.

De asemenea, în vederea garantării recuperării în întregime a prejudiciului creat bugetului statului și în vederea garantării executării cheltuielilor judiciare, magistrații au dispus luarea, până la concurenţa sumei de 3.380.775 lei, a măsurilor asiguratorii ale sechestrului și asupra oricăror alte bunuri mobile sau imobile aparţinând inculpatei S.V.E. şi popririi (în limitele prevăzute de lege) sumelor de bani datorate cu orice titlu inculpatei de către o a treia persoană.

Măsurile asiguratorii ale sechestrului se aplică și asupra oricăror bunuri mobile sau imobile aparţinând părții responsabile civilmente SC P E SRL şi popririi (în limitele prevăzute de lege) sumelor de bani datorate cu orice titlu părții responsabile civilmente SC P E SRL de către o a treia persoană.

Prin sentința pronunțată, judecătorii desfiinţează cele 41 facturi fiscale ce nu conţin operaţiuni reale, existente în dosarul de urmărire penală.

În plus, instanța “obligă inculpata SVE în solidar cu SC P E SRL, în solidar cu SC V I SRL (prin lichidator judiciar) și în solidar cu SC I SA (prin lichidator judiciar) la plata a câte 4.000 lei cheltuieli judiciare către stat . Constată că inculpata a fost asistată de apărători aleşi. În baza art.13 al.1 din Legea nr.241/2005, prezenta hotărâre se va comunica, la data rămânerii definitive, către Oficiul Naţional al Registrului Comerţului și către Agenţia Judeţeană a Finanţelor Publice Sălaj – în vederea înscrierii, în cazierul fiscal, de menţiuni cu privire la infracţiunea reţinută în sarcina inculpatei şi pedeapsa aplicată. Totodată, prezenta hotărâre se va comunica, la data rămânerii definitive, şi către Oficiul Județean de Cadastru și Publicitate Imobiliară Sălaj”.

Hotărârea Tribunalului Sălaj poate fi atacată cu apel, în termen de 10 zile de la comunicare, atât de inculpată cât și de procurori.

Bode le-a felicitat

 

„Prin rechizitoriul întocmit în 31 decembrie 2020, procurorii au dispus trimiterea în judecată a inculpatei Stanca Veronica Elena pentru săvârșirea infracțiunii de evaziune fiscală în formă continuată.(…) Din cercetările efectuate în cauză s-a stabilit că în perioada 2011-2013, în calitate de reprezentant legal al unui număr de 4 societăți, a emis 41 de facturi de avans nestornate ce nu reprezentau operațiuni reale către trei societăți beneficiare admnistrate tot de inscupltata Stanca Veronica Elena, în scopul sustragerii de la plata obligațiilor aferente bugetului de stat și cu consecința cauzării unui prejudiciu în cuantum de 4.163.667 lei, care nu a fost recuperat. După emiterea facturilor fiscale fictive, inculpata SVE a solicitat intrarea în insolvență a celor 4 societăți. În vederea recuperării prejudiciului, s-au instituit măsuri asiguratorii asupra bunurilor inculpatei până la concurența sumei de 4.163.667 lei”, explicau, atunci, procurorii Parchetului de pe lângă Tribunalul Sălaj, despre prietena Elenei Udrea.

Lia Stanca este fosta soție a generalului SRI Viorel Stana, decedat în 2021. A cochetat și cu politica, fiind președinte al filialei județene a Partidului Ecologist Român, formațiune din partea căreia, în 2020, a candidat la alegerile parlamentare pentru un post de senator.

A fost, de asemenea, parteneră de afaceri cu Elena Udrea la Băile Boghiș. Curtea de Apel Cluja decis, în ianuarie 2022, declanșarea procedurii falimentului pentru firma SC Băi Boghiș SRL, aflată în insolvență din 2019. Instanța clujeană a luat această decizie la solicitarea companiei Construcții Erbașu, care avea de recuperat o creanță de peste 6,6 milioane de lei de la SC Băi Boghiș SRL, după ce a efectuat lucrări de reabilitare și modernizare a stațiunii, în 2013.
Atunci, actualul ministru al Afecerilor de Interne le lăuda pe cele doua femei de afaceri : Felicităir. Aţi demonstrat inca o data ca intr-un judet mic precum Salajul se pot face lucruri mari , scria Bode pe Facebook.Dupa ce anul trecut Udrea a fost condamnata si arestata pentru fapte de coruptie, a venit acum randul femeii de afaceri Lia Stanca sa fie condamnata la 5 ani de inchisoare cu executare, fara acord de recunoastere a faptelor.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

ALEGERI PREZIDENȚIALE. Program special de lucru pentru eliberarea cărților de identitate la Cluj

Publicat

De

Direcția de Evidență Persoanelor Cluj

Duminică, 24 noiembrie, are loc primul tur de scurtin al alegerilor prezidențiale.

Clujenii care nu au încă un act de identitate valabil, necesar pentru a-și exercita dreptul la vot, îl vor putea ridica inclusiv duminică, în ziua scrutinului.

ALEGERI PREZIDENȚIALE. Program special de lucru pentru eliberarea cărților de identitate la Cluj

Direcţia Judeţeană de Evidenţă a Persoanelor (DJEP) Cluj, anunță persoanele cu drept de vot, interesate de obținerea documentelor de identitate, că își adaptrează programul cu publicul, astfel încât să fie rezolvate în mod operativ solicitările privind eliberarea acestora.

Program special de lucru la Direcţia Judeţeană de Evidenţă a Persoanelor este următorul:

  • Sâmbătă, 23 noiembrie 2024 – între orele 8.00 – 16.00
  • Duminică, 24 noiembrie – între orele 7.00 – 19.00 pentru depunerea documentelor în vederea eliberării actelor de identitate și între orele 7.00 – 21.00 pentru eliberări acte de identitate.

Direcţia Judeţeană de Evidenţă a Persoanelor Cluj recomandă cetăţenilor care şi-au depus actele necesare pentru eliberarea cărţii de identitate sau a cărţii de identitate provizorii, ale căror documente sunt emise şi neridicate, să se deplaseze la sediul serviciului public comunitar local de evidenţă a persoanelor la care sunt arondaţi, pentru ridicarea actelor de identitate, în vederea exercitării dreptului de vot.

Informaţii suplimentare pot fi obținute AICI.

 

Citește mai departe

ECONOMIE

La sfârșitul lunii noiembrie va fi lansat Patronatul Societăților din Construcții, Filiala Transilvania

Publicat

constructii

Evenimentul va avea loc în data de 28 noiembrie și va marca o etapă importantă în creșterea reprezentativității asociației în zona de centru și nord.

Patronatul Societăților din Construcții – Filiala Transilvania este o subdiviziune care se ocupă de specificul pieței și al regiunii Transilvania, care include județele din centrul și nordul țării și reprezintă interesele angajatorilor din domeniul construcțiilor din zona Transilvaniei, unii dintre cei mai importanți actori din industria construcțiilor la nivel regional.

”Împreună pentru protejarea valorilor breslei”

PSC a luat ființă din necesitatea de asociere a companiilor care activează în domeniul construcțiilor și din dorința de a colabora mai bine pentru a asigura un mediu de afaceri sănătos. Patronatul se dorește a fi reprezentativ în domeniu, atât în interiorul României cât și în afara granițelor țării, fiind promotor activ pentru protejarea valorilor acestui domeniu.

alexandra stoica

La sfârșitul lunii noiembrie va fi lansat Patronatul Societăților din Construcții, Filiala Transilvania

Motto-ul PSC este “Împreună pentru protejarea valorilor breslei” și reprezintă direcția în care ne dorim să mergem în continuare, a declarat președintele Alexandra Stoica. De asemenea, exprimă spiritul organizației și felul în care interacționăm cu membrii, autoritățile, media sau alte organizații”, a mai adăugat Stoica.

Patronatul Societăților din Construcții – PSC este membru fondator al Federației Patronatelor Societăților din Construcții – FPSC, singura federație reprezentativă la nivel de Sector de activitate, în domeniul Construcțiilor civile și industriale.

Citește mai departe

EVENIMENT

IMPORTANT. Clădirea UPU Cluj-Napoca intră o lună în reparații. Cum vor fi afectați pacienții. Ce alternative au

Publicat

UPU

Clădirea Unității de Primiri Urgențe (UPU) de pe strada Clinicilor din Cluj-Napoca va intra, de joi, 21 noiembrie, timp de o lună, până în 22 decembrie, într-un proiect de de lucrări de reparații, întreținere și igienizare, anunță Spitalul Clinic Județean de Urgență. 

Lucrările se desfășoară în sectorul de evaluare și tratament imediat pentru urgențe de cod galben, în compartimentul tampon de observație/ventilație, în camera de resuscitare, în camera de izolare pentru pacienții critici și în holul de acces către aparatura de radiologie și către lifturi.

”În mod concret, se va repara pardoseala prin înlocuirea rășinii existente cu tarchet rezistent, se va zugravi și igieniza fiecare spațiu în parte, se vor reface tavanele și se vor înlocui ușile de acces.

Prezentele lucrări le contină pe cele efectuate în perioada 26.02-04.03.2024, în zona de primire și triaj a pacienților.

Lucrările se vor desfășura etapizat pe zone, iar pacienții vor fi relocați, în funcție de codul lor de triaj, în celelalte compartimente ale secției”, arată spitalul.

Capacitate redusă de preluare a pacienților

Din cauza reducerii substanțiale a spațiului functional, în perioada menționată, UPU va avea o capacitate redusă de preluare a pacienților, astfel că se va asigura asistența medicală de urgență, cu prioritate cazurile critice, de cod rosu și, în funcție de spatiul disponibil, se vor prelua urgențele de cod galben și verde.

Pe durata efectuării lucrărilor, accesul în UPU se va face pe intrarea principală a clădirii.

”Pentru punerea în practică a lucrărilor de renovare și igienizare, rugăm pacienții și aparținătorii să dea dovadă de înțelegere”, transmit reprezentanții spitalului.

Alternative pentru clujeni

Clujenii care vor avea probleme de sănătate în această perioadă se vor putea îndrepta spre Compartimentele de Primiri Urgențe care funcționează la Spitalul Militar și la Spital Municipal Clujana.

Care este procedura la UPU

Un pacient care vine la UPU sau este adus cu ambulanța trebuie să știe că prima dată va evaluat de asistentul de triaj, căruia va trebui să-i comunice ce îl supără, ce alte probleme de sănătate a mai avut, ce medicaţie a luat la domiciliu şi să-i prezinte actele medicale (carnet de sănătate, bilete de ieşire din spital, scrisori medicale, rezultate ale investigaţiilor paraclinice); acesta îi va măsura tensiunea arteriala, frecvenţa cardiacă, frecvenţa respiratorie,temperatura.
După aceste proceduri va primi un cod de urgenţă în funcţie de severitatea afecţiunii pe care o prezintă, iar în funcţie de acest cod, de numărul de pacienţi existenţi concomitent în serviciu şi de numărul de medici disponibili va fi preluat de un medic de urgenţă;

Dacă severitatea bolii este mai mică decât a unui pacient venit ulterior, sau sunt oameni aduși în urma unor accidente,  pacientul inițial va trebui să aștepte până să fie consultat de medic.

Recoltarea de analize

După consultul medical de specialitate, pacientul va fi preluat în una din ariile specifice: mici intervenţii chirurgicale, urgenţe minore, resuscitare, urgenţe majore cu risc vital. Cei care au riscul de a li se opri inima vor intra direct în camera de resuscitare indiferent câţi pacienţi au venit înaintea dânsilor la triaj.

După examinarea făcută de medicul de urgenţă, aceste va decide dacă se vor recolta analize şi se vor efectua investigaţii radiologice (radiografii, computer tomografii etc) pentru a putea definitiva diagnosticul. Efectuarea acestea poate dura mai mult sau mai puțin, în funcţie de complexitate şi de numărul de pacienţi ce trebuie  să se supună aceleiaşi investigaţii.

În urma examenului clinic, a rezultatelor explorărilor făcute, a monitorizării, și a răspunsului la terapia de urgenţă se va lua decizia de: internare, trimitere spre medicul de familie cu recomăndari de investigaţii prin ambulator sau trimiterea la domiciliu cu indicaţii de dispensarizare prin medicul de familie.

În cursul anului trecut, peste 110.000 de pacienți s-au prezentat la UPU și la camerele de gardă ale Spitalului Clinic Județean de Urgență Cluj-Napoca.

Citește mai departe

CULTURA

Intrarea Maicii Domnului în Biserică sau Vovidenia. Cum se “citea” vremea în satele clujene în “prima zi de iarnă”

Publicat

De

Intrarea Maicii Domnului în Biserică sau Vovidenia

Intrarea Maicii Domnului în Biserică sau Vovidenia, marcată anual în calendar pe 21 noiembrie, este prima mare sărbătoare după Lăsatul Secului Crăciunului.

Sărbătoarea, care este celebrată în Postul Crăciunului, este considerată și prima zi de iarnă.

Intrarea Maicii Domnului în Biserică sau Vovidenia

În tradițiile populare românești, ajunul acestei sărbători este perceput ca un „timp sacru”, când, la fel ca la alte mari sărbători de peste an, se credea că se deschid cerurile, iar cei buni îl pot vedea pe Dumnezeu, arată specialiștii de la Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale (CJCPCT) Cluj.

Se crede că în pragul Vovideniei se aude toaca din cer.

Prima zi de iarnă. Practici care arătau cum va fi vremea în anul următor

În multe zone ale țării, sărbătoarea este considerată „prima zi de iarnă”.

Astfel, în această zi existau diferite practici care puteau să arate cum va fi vremea în anul următor.

“Dacă sărbătoarea cade într-o zi cu soare, luminoasă, vara va fi secetoasă, iar daca va fi brumă și promoroacă, anul care vine va fi bun pentru recolte și pentru sănătate”, arată specialiștii clujeni.

Dacă ninge la Vovidenie, va fi iarnă grea.

Tradiții și obiceiuri în satele clujene

Specialiștii clujeni de la CJCPCT arată că, în această zi se dădea de pomană apă și lumânări, pentru a fi luminată calea morților în Cealaltă Lume, crezându-se că “lumina de veci” nu se va stinge niciodată.

Totodată, în satele românești exista un obicei în această zi de a duce la biserică și a sfinți un fuior de cânepă cu care, în timpul anului, erau șterși la ochi cei bolnavi.

Icoana „Intrarea Fecioarei în Biserică” păzește casa de tot răul

De asemenea, nu era casă de creștin în care să nu fie prezentă icoana „Intrarea Fecioarei în Biserică”, pictată pe lemn sau sticlă.

“Se credea că această icoană păzește casa de tot răul, ajută la prosperitatea familiei și a neamului”, arată etnologul Maria Bocșe în volumul „Obiceiuri tradiționale românești din Transilvania – Sărbători, credințe, rituri, mituri”, apărut cu sprijinul Centrului Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Cluj.

FOTO: „Intrarea Maicii Domnului în Biserică”- icoană pe sticlă, autor călugărul iconar Ilarion Mureșan de la Mănăstirea clujeană Nicula

 

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax