Editorial Opinii
PAMFLET/ Marius Aciu – Blocul din balcon sau urbanismul după ureche

Motto: „Astăzi nu e de bonton/ Dacă n-ai bloc în balcon!”
Darwin s-a înşelat. Evoluţia nu s-a oprit. Omul tinde să devină melc! Nu limax, că la faza asta sunt mulţi din păcate. Melc cu cochilie! Adică să aibă casa lui, mă-nţelegeţi?
Credincios zicalei populare „Că bine-i să aibă omul lucrul lui!”, românul munceşte toată viaţa ca să-şi ia o casă pe care după aia o pierde că nu-şi mai poate plăti ratele la bancă. Ironia sorţii sau fatalitate? Ghinion, ar striga unii! În fine, luăm cazul fericit în care omul are apartamentul lui… Îl bibileşte, îl ferchezuieşte şi mai ales… atenţie, îi închide balconul! De ce?
Păi povestea e mai lungă şi se pierde în negura vremurilor. Am moştenit această tradiţie de la daci, care-şi închideau balcoanele în draci ca să nu scape barza, mânzul, brânza şi viezurele şi să defecteze la romani… De altfel, pe tema asta circulă şi un banc: cică după războiul din Iugoslavia, la o conferinţă de pace se discuta care cu ce ajută la reconstrucţia ţării; cehii s-au oferit să le repare podurile bombardate, ungurii să le refacă blocurile şi noi să le închidem balcoanele!
Blocul din balcon, un must have
Buuun, până aici totul e-n regulă… Ce te faci însă când, într-o dimineaţă călduroasă de iarnă, ieşi pe balcon şi constaţi că ai în el un bloc? Da, un bloc! Păi să nu-ţi vină să-ţi tai buletinul cu cutterul? Tu, care până mai ieri admirai apusul sau răsăritul de pe balconul tău propriu şi personal, acum eşti obligat să apreciezi maroul de pe chiloţii vecinului, prea încăpăţânat ca să se lase dus cu una cu două de nu-ş ce valuri de detergent extralăudat la televizor. Mă refeream la maro…
Şi asta numai pentru că un şmecher (şmecheria este o boală ridicată la rang de virtute, transmisă din generaţie în generaţie la sud de Carpaţi, care a trecut în Transilvania o dată cu batalioanele române) a reuşit să obţină de la un alt şmecher o autorizaţie de construcţie pe care niciun creier cât de cât colorat în cenuşiu n-ar fi eliberat-o în atare condiţii.
Șmecheria nu-i completă fără o doză de nesimțire
Omul avea un teren pe care şi-un garaj s-ar fi simţit ca-n autobuz la oră de vârf şi şi-a tras un bloc care dă pe dinafară ca sânii Ralucăi Bădulescu din sutienul Simonei Gherghe… Bietul om, cu un asemenea artefact răsărit în balcon ajunge să încheie pact de neagresiune cu vecinul de musai… Adică ceva de genul: „Vecine, fă bine închide un pic fereastra ca s-o pot deschide pe-a mea, că altfel se bat deolaltă!”
Vorbeam mai sus de şmecherie… Boala asta nu-i completă dacă nu-i însoţită şi de o doză de nesimţire. Ei bine, fraţilor, la capitolul ăsta stăm excelent! Ca să continui cu exemplul de mai sus, nu-i suficient că „dezvoltatorul” îţi trânteşte blocul în supă, mai are şi nesimţirea să-ţi ceară să-l laşi să sape sub balcon ca să-ţi trântească şi-un supozitor tip garaj subteran! Exact ca în cazul celui care-și face nevoile sub geamul tău şi-apoi îţi cere hârtie igienică…
Trecând de la particular la general, uitaţi-vă puţin cum arată Clujul! Sau Floreștiul… Un haos urbanistic mai mare n-am văzut nicăieri! Case strivite între două blocuri, blocuri băgate unul într-altul ca vacile din staul iarna, un haloimăs arhitectonic creat parcă de un Ray Charles al urbanismului. Zău dacă nu-ţi vine să-i aduni în faţa calului lui Matei Corvin pe toţi cei care au eliberat autorizaţiile şi să-i baţi la fundul gol cu şlapul… Că merită!
Marius Aciu
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

ADMINISTRAȚIE
Magazin Penny în Borhanci, dezbătut în comisia de urbanism. Avizat de principiu, proiectul revine în comisie cu PUD

Un nou supermarket Penny, propus de compania REWE Projektentwicklung România pe strada Borhanciului din Cluj-Napoca, a fost dezbătut în ședința de miercuri a Comisiei Tehnice de Amenajare a Teritoriului și Urbanism (CTATU). Deși Planul Urbanistic Zonal (PUZ) a primit aviz, proiectul va reveni în comisie sub forma unui Plan Urbanistic de Detaliu (PUD), cu o mobilare mai coerentă a parcelei.
O investiție necesară, dar cu probleme
Amplasat la circa 200 de metri de viitorul nod 13 al centurii metropolitane, noul magazin Penny este gândit pentru a deservi o zonă rezidențială aflată în plină expansiune, dar slab deservită din punct de vedere comercial.
Viceprimarul Dan Tarcea a subliniat importanța funcțiunii propuse: „Este absolut necesar ca oamenii care locuiesc în zonă să nu mai aglomereze intersecția Borhanci-Făgetului-Brâncuși sau să trebuiască să meargă nu știu câți kilometri ca să își poată face cumpărăturile de care au nevoie.”
Cu toate acestea, forma și înfățișarea propuse ale clădirii comerciale au atras critici ferme din partea membrilor comisiei, în special din cauza unei fațade lungi, de aproape 70 de metri, paralelă cu strada.
Critici dure din partea arhitecților din comisie
Arhitectul Voicu Bozac a descris clădirea ca fiind complet inadecvată contextului: „Este o lungime exagerată a fațadei. Un zid cu lungime infinită, fără precedent în zona Borhanci. (…) Este o abordare tipică de big-box între case, complet ruptă de contextul urban.”
Arhitectul Șerban Țigănaș a fost și mai tranșant, acuzând o lipsă de viziune arhitecturală: „Este non-arhitectură. Ceea ce spuneți, că atât s-a putut după consultări cu diverse comisii ale primăriei, nu legitimează această fațadă. Este dezavantajos și pentru utilizator, și pentru cetățean, și pentru clienții Penny. Să facem arhitectură de centru de cartier, nu de periferie.”
Acesta a cerut lărgirea trotuarului, plantarea unui aliniament consistent de arbori și eliminarea posibilității ca fațada să fie acoperită de reclame vizibile de la distanță.
Documentația urbanistică propusă includea și o parcelă de 500 mp destinată spațiului verde care urma să fie cedată domeniului public, însă arhitectul-șef Daniel Pop a atras atenția că aceasta nu se leagă cu alte spații similare din zonă și nu poate fi integrată în domeniul public: „Nu avem ce face cu spațiul verde, îl întreține beneficiarul. Caracterul rămâne public, dar nu intră în domeniul public, deoarece nu face legătura cu niciun alt spațiu.”
Pe lângă părculeț, proiectul include 57 de locuri de parcare, dintre care 6 pentru încărcare electrică, 4 pentru persoane cu dizabilități și 3 pentru „mamă și copil”. De asemenea, sunt prevăzuți 27 de arbori pe aliniamentul nordic, plus alți 23 pentru amenajarea peisagistică.
Proiectul va reveni în comisie
În urma tuturor observațiilor și a solicitării comisiei de estetică urbană, proiectul urmează să fie prezentat din nou în comisia de urbanism, reconfigurat, sub forma unui Plan Urbanistic de Detaliu, care să detalieze mai clar modul în care clădirea, parcarea, spațiul verde și circulația pietonală vor fi integrate în cartier.
ECONOMIE
Europarlamentarul clujean Rareș Bogdan: România are nevoie de NORMALITATE, echilibru și toleranță! Nu de STALINISM fiscal

Europarlamentarul clujean Rareș Bogdan se opune creșterii taxelor în România și acuză marea evaziune fiscală ca fiind sursa problemelor economice cu care se confruntă țara. Acesta consideră că România se poate dezvolta în continuare cu ajutorul banilor europeni.
„NU creșteți TVA, există alternative! Nu ajutați forțele anti-europene, anti-occidentale, să ajungă la 50% la viitoarele alegeri! Opriți evaziunea fiscală din produse energetice (1 miliard de euro pe an delapidează angrosistii care vand motorină) și alte tipuri de evaziune! Este foarte usor să crești taxe, orice contabil leneș poate face asta, dar să nu îngropăm țara!
Europarlamentarul clujean Rareș Bogdan: România are nevoie de NORMALITATE, echilibru și toleranță! Nu de STALINISM fiscal
România are nevoie de normalitate, echilibru și toleranță! Nu de stalinism fiscal! Ci de simplificarea birocrației în absorbția fondurilor europene, de pildă. România va rezista și se va dezvolta în continuare cu ajutorul banilor europeni. Fața orașelor, comunelor, județelor s-a schimbat tocmai datorită fondurilor europene! Zeci de mii de agricultori români cresc ajutați de subvenții, mii de ong-uri au creat locuri de muncă și intervin acolo unde statul este incapabil, s-au modernizat aeroporturi, școli, spitale, s-au extins rețele de gaz și de apă-canal.
100 de miliarde de euro au venit în România datorită apartenenței la UE, și vor mai veni. Alternativă nu există”, a scris Rareș Bogdan pe Facebook.
EDUCATIE
ADMITERE LICEU Cluj: Câte clase sunt, pe profiluri și fliere. Marinela Marc: Faceți alegerea cu încredere în voi înșivă

Inspectoratul Școlar Cluj a publicat Broșura de Admitere la Liceu 2025.
Aceasta cuprinde toate informațiile necesare elevilor care se vor înscrie în clasa a IX-a în școlile din județ, inclusiv planurile de școlarizare pentru învățământul dual, profesional și cel particular.
ADMITERE LICEU Cluj. Câte clase sunt, pe profiluri și fliere
În județului Cluj, pentru anul școlar 2025-2026, au fost aprobate la nivelul Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Cluj un număr de 190 de clase la nivel liceal. Dintre acstea, 101 clase sunt la filiera teoretică, profilurile umanist și real, 62 de clase la filiera tehnologică, profilurile tehnic, servicii, resurse naturale și protecția mediului, și 27 de clase la filiera vocațională, profilurile teologic, sportiv, artistic și pedagogic. De asemenea, sunt 60 de clase sunt puse la dispoziția elevilor care vor opta pentru învățământul profesional, din care 20 de clase sunt alocate pentru învățământul dual.
Acesta din urmă, a precizat șefa ISJ Cluj, Marinela Marc, este o formă de învățământ profesional susținută financiar de agenții economici, care, pe lângă sprijinul oferit prin bursa guvernamentală, oferă o bursă cel puțin egală cu cea oferită de stat și alte stimulente.
“Cel mai important aspect este faptul că aceste companii creează mediul pentru stagii de pregătire practică de calitate și oferă posibilitatea angajării după încheierea studiilor”, a precizat Marinela Marc.
Marinela Marc: Fiți sinceri cu ceea ce vă pasionează și vă motivează
Șefa IȘJ Cluj a transmis și un mesaj viitorilor absolvenți de clasa a VIII-a, care urmează să se înscrie la liceu.
“Completarea fișelor de opțiuni nu este doar un pas administrativ, ci un prim exercițiu de asumare a deciziilor pentru viitorul vostru, de aceea vă încurajez să faceți această alegere cu gând limpede, informație corectă și încredere în voi înșivă. Ascultați sfaturile părinților și profesorilor, dar mai ales fiți sinceri cu ceea ce vă pasionează și vă motivează.
Nu există o ‘alegere perfectă’, ci un drum potrivit fiecăruia, construit cu seriozitate, muncă și perseverență. Orice liceu ați alege, să știți că viitorul nu este determinat doar de o opțiune pe o fișă, ci de atitudinea și efortul pe care le veți depune în continuare. Aveți potențial, aveți visuri – transformați-le în pași concreți spre reușită”, a transmis Marinela Marc.
Elevii urmează să treacă înainte de Evaluarea Națională, care începe la 23 iunie, iar șefa IȘJ Cluj a ținut să precizeze că, indiferent de rezultatul obținut, sistemul de educație oferă locuri suficiente pentru continuarea parcursului educațional a elevilor clujeni.
BROȘURA ADMITERE 2025 poate fi consultată AICI.

Așteptarea a luat sfârșit! Ikea a bătut palma cu Rivus după aproape doi ani de speculații. Tranzacția ar fi avut loc recent și este un acord important pentru piața real estate din Cluj-Napoca și chiar din țară.
Zvonuri despre integrarea Ikea în proiectul celor de la Iulius, la Rivus, au fost vehiculate în piață încă de anul trecut. Acum, avem și certitudinea, pentru că, potrivit unui extras din Cartea Funciară, parteneriatul dintre Ikea și Rivus a devenit realitate printr-un antecontract semnat între cele două părți și înregistrat public.
Gata cu zvonurile: se confirmă deschiderea IKEA la Cluj, la RIVUS
Este confirmarea oficială că Ikea vine la Cluj și va face parte din viitoarea dezvoltare de retail din Piața 1 Mai. Tranzacția este interesantă și pentru că viitoarea locație Ikea va fi integrată în proiectul Rivus, ceea ce este unic în România, unde retailerul are locații independente.
IKEA, dorită de clujeni de peste un deceniu
În ciuda interesului manifestat de retailerul suedez pentru oraș, planurile de deschidere a unui magazin în Cluj s-au amânat de mai multe ori din cauza problemelor legate de locații, reglementări urbanistice și altele.
Așadar, de-a lungul anilor, speculațiile despre o eventuală deschidere la Cluj s-au intensificat, dar nu au fost confirmate până acum, când, în sfârșit, tranzacția cu Rivus este oficială.
Ikea este cu siguranță un brand puternic, cu două locații în Capitală și una la Timișoara. Potrivit datelor publice, în anul fiscal 2024, Ikea România a înregistrat o creştere de 12% a vânzărilor totale, trecând pragul de 1,4 miliarde de lei vânzări totale.
Interesul Ikea pentru Cluj a fost recent menționat public de către oficialii companiei. „România reprezintă o piață importantă pentru IKEA în regiunea Europei de Sud-Est și împreună cu echipele noastre lucrăm constant pentru a identifica cele mai potrivite locații pentru viitoarele puncte de întâlnire cu clienții. Ne vom continua extinderea prin dezvoltarea unor noi formate, pentru a rămâne accesibili, convenabili și sustenabili – atât în prezent, cât și pe termen lung. Suntem interesați de zonele Iași și Cluj”, spunea zilele trecute Vincent Devloo, Area Retail Manager IKEA SEE, citat de profit.ro.
De menționat este că proiectul mixed-use care se dezvoltă pe fosta platformă industrială din Piața 1 Mai a fost cel în care a ales IKEA să-și deschidă un nou magazin. Proiectul va mai include cea mai mare suprafață de shopping din România, cu peste 400 de branduri, restaurante și cafenele, centre de entertainment pentru toate vâstele, spațiu cultural, o clădire office, parc de 5 hectare, dar va crea și noi poduri și străzi. Investiția a obținut anul trecut planul urbanistic local, iar în curând se așteptă și autorizația pentru începerea lucrărilor de construire.