Connect with us

Editorial Opinii

OPINIE Valentin Naumescu. Franța: bătălia extremelor, cu alegătorii de centru arbitri. Dar după?

Publicat


naumescu

Universitarul clujean Valentin Naumescu, profesor la Facultatea de Studii Europene a UBB, prezintă un comentariu despre  alegerile de duminică din Franța.

Pe scurt

  1. Turul al doilea al parlamentarelor franceze nu arată deloc bine. Duminică, 7 iulie, alegătorii centriști, reduși cam la o treime din societatea franceză, vor trebui să „arbitreze”, din păcate, între opțiunea naționalistă și suveranistă în forma ei extremă, profund eurosceptică, și opțiunea stângistă, și ea radicalizată, într-o formă devenită tot mai clar neomarxistă. Ambele reprezintă versiuni ale revizionismului politic și social din Franța, alimentate ideologic și pliate pe structura bipolară a societății.
  2. Aproape două treimi din francezi au ales așadar extremele, votând pentru curentul Le Pen-Bardella și începutul lor de neofascism xenofob sau pentru platforma roșie a lui Mélenchon și a comuniștilor (socialiștii vechi, tradiționali, au devenit nesemnificativi electoral de vreo 5-10 ani), suma celor două blocuri ajungând la peste 61%. Nicicând după al Doilea Război Mondial, situația nu a fost mai gravă și mai explozivă ca acum. Iar Macron a gestionat-o catastrofal, asmuțind inoportun cele două tabere una asupra alteia. S-a ajuns la un point of no return.
  3. Faptul că presa convențională numește ipocrit NFP „stânga” în loc de termenul corect „extrema stângă” nu schimbă lucrurile cu nimic, francezii înțelegând foarte bine despre ce este vorba. NFP reproduce tot mai clar esența marxismului reinventat, a luptei de clasă în slujba unei permanente „împuterniciri politice a categoriilor considerate dezavantajate istoric” (a dispărut proletariatul industrial dar au apărut alte minorități „exploatate de societatea capitalistă”), prin redistribuirea tot mai mare a resurselor de la cei care trăiesc din muncă salariată sau business spre cei asistați social. Pe deasupra, stânga mai vine acum și cu dezgustătoarea opțiune anti-israeliană și antisemită. Niciuna din primele două opțiuni de după primul tur nu este bună în acest moment pentru Franța și UE, după cum Macron însuși a devenit o soluție indezirabilă pentru majoritatea francezilor.
  4. După ce a greșit ca un adolescent teribilist supărat, dizolvând impulsiv și inutil pe 9 iunie Adunarea Națională, într-un moment în care nu era nici obligat să o facă, și mai ales nici pregătit să pună o ofertă serioasă și credibilă pe scena electorală, deschizând practic culoarul RN spre intrarea la guvernare pe ușa din față sau o ușă laterală spre instabilitate politică, președintele Macron încearcă să dreagă o greșeală făcând alta în sens contrar, prin alianța electorală implicită a partidului său, Ensemble, cu NFP. Mă îndoiesc că asta este ceea ce vor alegătorii centriști, într-un asemenea moment de bulversare și tensiune maximă, să voteze acum fix modelul neomarxist de societate propus de Jean-Luc Mélenchon și de comuniști.
  5. Pentru partidul Ensemble și pentru centrul compromis de Macron, cea mai bună soluție în acest punct nefericit ar fi (fost) retragerea în opoziție și neasocierea cu extremele, tocmai pentru a se putea reface în următorii trei ani, până la prezidențiale. Nu, contraexemplul cu naziștii și Hitler nu funcționează, pentru că în 1933 partidele tradiționale germane centriste puteau salva democrația, fâcând o majoritate centru-dreapta plus centru-stânga în Reichstag, iar președintele Hindenburg era prea slab ca atribuții în raport cu cancelarul, în timp ce acum Președintele Macron va continua să aibă puteri importante și oricum partidele centriste nu mai pot face majoritatea. Nu suntem în același context. O coabitare între o guvernare minoritară RN cu Macron președinte nu poate instaura dictatura în Franța în următorii trei ani, dar poate dezumfla elanul lui Marine Le Pen.
  6. RN nu va obține cel mai probabil majoritatea absolută, dar are șanse mari să obțină primul loc. Situația postelectorală va fi așadar dificilă și extrem de complicată. Mai departe, nu putem ști acum dacă RN, Le Pen și Bardella vor accepta să asume o guvernare minoritară sau vor prefera să rămână în opoziție (după cum au spus în campanie), pregătind alegerile prezidențiale din 2027, marea miză dintotdeauna a politicii în cea de-a cincea Republică Franceză.
  7. Dacă până acum contextul democrației franceze ni s-a părut complicat, ei bine, după 7 iulie acesta va deveni de-a dreptul un coșmar pentru ideea de guvernare stabilă a Franței. Vom încerca să vedem care sunt principalele variante postelectorale.
  8. Nevoia reinventării centrului politic va deveni evidentă după aceste alegeri, dacă nu este deja. Nu știm dacă cel care a fost „copilul teribil” și supraalintat al politicii franceze, Emmanuel Macron, devenit Președinte al Republicii la sub 40 de ani, va mai putea face acest lucru până în primăvara lui 2027 sau dacă a ratat definitiv mandatul său prezidențial.

Alegătorii centriști

După ce a acționat imatur și a comis greșeala greu de explicat la acest nivel politic (altfel decât din perspectivă temperamentală și narcisistă) a dizolvării Adunării Naționale, Președintele Macron, vizibil intrat în panică, mizează acum pe vechiul „front democratic și republican” anti-Le Pen, care funcționează de peste 30 de ani ca un filtru la turul al doilea al parlamentarelor, împotriva extremei drepte.

Dar ceva este fundamental diferit acum. Filtrul turului al doilea funcționa tradițional pe clivajul centrism-extremism, nu între două extreme. Centriștii sunt pe locurile trei și patru. Este posibil ca alegătorii centriști să nu mai urmeze de data aceasta sfaturile partidelor și liderilor, de a vota cu stânga radicală. Ei nu pot fi mutați aritmetic, dintr-o parte în alta, de la centru sau centru-dreapta la extrema stângă. Una erau candidații republicani (centru-dreapta) și socialiști (centru-stânga) rezonabili, old school, din anii 2000, pe care alegătorii lor îi puteau vota încrucișat pentru a evita extremismul Frontului Național, și cu totul alta este astăzi NFP (practic, blocul comunist), pe care Macron a ajuns în trista situație de a îl recomanda la vot.

Putem să presupunem că eficacitatea frontului anti-Le Pen va fi mult redusă în 2024 față de 2022, 2017 sau chiar… 2002, când Jean-Marie Le Pen se califica în turul al doilea al prezidențialelor, dar, din cauza barajului de la turul al doilea la parlamentare, FN (denumirea de atunci) nu reușea să obțină mandate de deputați. Filtrul va funcționa totuși parțial și de data aceasta, împiedicând -probabil, deși nu cert- RN să obțină majoritatea absolută. Asta este vestea bună.

Dar ce se va întâmpla cu o majoritate relativă a RN, să zicem de 40-45% în Adunarea Națională? Ce va face Macron, ce vor face Le Pen și Bardella, ce vor face celelalte partide?

Varianta 1. Guvern minoritar RN, slab, instabil și ineficient. Cea mai puțin nocivă variantă pentru Franța și UE, în opinia mea. RN nu poate face schimbări legislative importante pe plan intern, neavând sprijin suficient în Parlament, iar reprezentarea Franței în Consiliul European va rămâne oricum în mâinile lui Macron. Plus, erodarea șanselor lui Marine Le Pen pentru prezidențialele din mai 2027, pe fondul dezamăgirii votanților RN. Nu aș exclude ca Macron să dizolve din nou Adunarea Națională în 2026, pentru a scoate RN de la guvernare (sperăm să fie însă mai atent la sondaje).

Varianta 2. Forțarea unei majorități NFP-Ensemble, cu premier de stânga. O altă greșeală, care nu ar face decât să amâne schimbarea și să facă mai mare furia francezilor în perspectiva prezidențialelor din 2027, deschizând probabil calea lui Marine Le Pen spre Élysée.

Varianta 3. Nu se poate forma o majoritate iar Macron numește un premier tehnocrat peste un guvern fără relevanță și reprezentativitate politică, o situație mai proastă decât cea de dinainte de alegeri. Este deschisă calea spre instabilitate politică.

Alte variante posibile nu văd în acest moment. O majoritate absolută a RN (șanse prognozate circa 10%) ar fi totuși un cutremur politic gigantic, la care aproape că refuz să mă gândesc, însemnând că și alegătorii de centru văd aceleași probleme ale Franței și aceleași „soluții” pe care le vede extrema dreaptă. Discuția despre extreme și etichete ar trebui atunci complet resetată, ceea ce nouă ni se pare „anormal” devenind „normal” din punct de vedere democratic și invers, prin verdictul și legitimarea date de popor.

În concluzie, trebuie (trebuia) evitat ca mărul interzis să devină cel mai dorit. Mai devreme sau mai târziu, francezii vor mușca acest măr pe care toate celelalte partide încearcă de câteva decenii să îl interzică din pix, prin jocurile alianțelor și retragerilor dintre cele două tururi ale parlamentarelor. Ideea promovată de FN-RN crește treptat dar continuu, de peste 25 de ani. Ținută în opoziție, creșterea RN nu va mai putea fi oprită și va ajunge, mai devreme sau mai târziu, la guvernare, așa cum s-a întâmplat cu Geert Wilders în Olanda, oprit de câteva ori în trecut prin jocul alianțelor, până a ieșit pe primul loc.

Abia după ce oamenii îi vor vedea că nu au soluții reale la guvernare, va putea începe o evaluare obiectivă a extremiștilor și, foarte posibil, declinul mirajului lor. Puterea absolută nu o pot obține, pe termen mediu neexistând pericolul dictaturii. Dar nimic nu este garantat. Dacă extremiștii ar câștiga de 2-3 ori consecutiv și s-ar dovedi într-adevăr extremiști și la guvernare (nu ca „extremista” Meloni, care a dovedit că guvernează responsabil iar extremismul ei era doar o etichetă a progresiștilor), lucrurile ar începe să se complice.

Franța este totuși o democrație înrădăcinată, cu instituții puternice și cu reflexul raționalității, și nu va cădea pe termen mediu în capcana populismului fără soluții, chiar dacă un cumul de împrejurări nefaste a adus democrația franceză în 2024 într-adevăr în fața unor „alegeri fără soluții”.

Este motivul pentru care reconstrucția centrului politic trebuie începută neîntârziat dar pe baze politice, intelectuale și morale solide, nu prin tertipuri politicianiste și prin manevre din pix, care pot înfuria oamenii și mai mult.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

EVENIMENT

VIDEO. Percheziții la Poieni: Peste 12.000 de țigarete de contrabandă, descoperite de polițiști

Publicat

De

Percheziții la Cluj

Polițiștii Serviciului de Investigare a Criminalității Economice Cluj, alături de colegii din cadrul Secției 8 Poliție Rurală Huedin și specialiști criminaliști, au efectuat, luni, trei percheziții domiciliare în comuna Poieni.

Un bărbat de 65 de ani este suspectat de contrabandă cu țigări.

Percheziții la Poieni într-un caz de contrabandă cu țigări

Acțiunea s-a desfășurat sub coordonarea unui procuror din cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Huedin.

În urma perchezițiilor, au fost descoperite și ridicate 12.840 de țigarete, peste 28.000 de lei în numerar, un telefon mobil și mai multe documente relevante pentru anchetă. Toate bunurile ridicate urmează să fie analizate în cadrul procesului penal.

Bărbat de 65 de ani, bănuit că distribuia țigarete de contrabandă

Potrivit anchetatorilor, în cursul anului 2024 și până în prezent, un bărbat în vârstă de 65 de ani ar fi desfășurat activități de aprovizionare și distribuție de țigarete provenite din contrabandă. Produsele ar fi fost oferite atât din locații de depozitare, cât și în diverse locuri stabilite de comun acord cu clienții.

Cercetările sunt în desfășurare pentru a documenta întreaga activitate infracțională.

 

Citește mai departe
Publicitate

CULTURA

Mitropolitul Clujului, despre înlocuitorul episcopului vicar Benedict Bistrițeanul: Până în toamnă vom rezolva. Va fi un om bun

Publicat

De

benedict

Mitropolia Clujului va avea până în toamnă un episcop vicar în locul PS Benedict Bistrițeanul care a fost ales și întronizat episcop de Sălaj, a anunțat, luni, mitropolitul Andrei Andreicuț. 

Întrebat de Cluj24 dacă are un înlocuitor pentru PS Benedict, mitropolitul a spus că încă nu s-a decis.

”Profilul trebuie să fie cam același, un om bun, activ, misionar. Anul acesta, până în toamnă, vom rezolva și această problemă.

Până în toamnă mă descurc singur, dar atunci voi pune un ajutor care să facă treabă cum a făcut și PS Benedict”, a precizat IPS Andrei.

 

Citește mai departe

EVENIMENT

Luni se VOTEAZĂ în Senat LEGEA care protejează cumpărătorii de locuințe noi

Publicat

planeri casa

Luni se votează în Senat legea care protejează cumpărătorii de locuințe noi. Legea va cuprinde reguli noi pentru vânzările de locuințe „de pe planșetă” – acele apartamente sau case care sunt promise cumpărătorilor înainte de finalizarea construcției. Această propunere legislativă vizează creșterea transparenței în sectorul imobiliar și protejarea cumpărătorilor de apartamente.

Potrivit proiectului, dezvoltatorii imobiliari vor putea încheia promisiuni de vânzare pentru apartamente viitoare doar după ce au obținut autorizația de construire, au realizat „preapartamentarea” (adică o împărțire clară a viitorului imobil în unități locative) și au deschis cărți funciare individuale pentru fiecare unitate viitoare, scrie Alba24.

Luni se VOTEAZĂ în Senat LEGEA care protejează cumpărătorii de locuințe noi

Astfel, fiecare apartament promis va avea un identificator clar în Cartea Funciară, ceea ce va elimina situațiile în care un dezvoltator promite același apartament la mai mulți cumpărători – o practică întâlnită frecvent în trecut, în special în proiecte imobiliare speculative sau nefinanțate complet.

Promisiunile de vânzare vor fi autentificate și înscrise în Cartea Funciară

Un alt element esențial al legii este obligativitatea încheierii în formă autentică, la notar, a tuturor promisiunilor de vânzare/cumpărare pentru apartamentele aflate în construcție. Acestea vor fi apoi înregistrate oficial în Cartea Funciară, oferind o garanție legală cumpărătorului.

Această măsură va oferi siguranță juridică și va reduce cazurile de litigii sau pierdere a banilor în cazul în care proiectul nu mai este finalizat.

Limitarea avansurilor și utilizarea controlată a banilor

Noua legislație impune un plafon clar pentru avansurile pe care dezvoltatorii le pot solicita de la cumpărători:

15% din valoarea totală a apartamentului la semnarea promisiunii de vânzare;
+25% la finalizarea structurii de rezistență a clădirii;
+25% la finalizarea lucrărilor de instalații.

Toate aceste sume trebuie virate într-un cont bancar dedicat, deschis pe numele dezvoltatorului, și pot fi folosite exclusiv pentru lucrările de construcție aferente proiectului respectiv.

Sancțiuni pentru dezvoltatorii care folosesc banii în alte scopuri

Pentru a descuraja eventualele abuzuri sau deturnări de fonduri, proiectul prevede amenzi de până la 1% din cifra de afaceri a dezvoltatorului care folosește banii avansați de clienți în alte scopuri decât finalizarea locuințelor promise.

Încrederea în piața imobiliară, în scădere

Această inițiativă vine într-un moment în care mulți români sunt reticenți să mai investească în proiecte imobiliare aflate în faza de plan. Tot mai multe cazuri în care dezvoltatorii au întârziat sau abandonat construcțiile – unele cu procese întinse pe ani – au afectat încrederea în sistem.

Date recente din 2025 arată că peste 60% dintre cumpărătorii care vor o locuință nouă caută deja apartamente finalizate sau aproape gata, evitând precontractele la faza de proiect.

Senatul este prima cameră sesizată, însă votul final va fi dat de Camera Deputaților. Dacă legea va fi adoptată, aceasta ar putea intra în vigoare chiar din a doua jumătate a anului 2025, după promulgare.

Citește mai departe

EVENIMENT

Mircea Abrudean, vizită oficială la Baku: „Continuăm consolidarea relației bilaterale România – Azerbaidjan”

Publicat

Președintele interimar al Senatului României, Mircea Abrudean, se află într-o vizită oficială la Baku, alături de o delegație parlamentară română, pentru a întări cooperarea bilaterală dintre România și Azerbaidjan.

În cadrul vizitei, delegația Parlamentului României va purta discuții cu cei mai importanți lideri ai statului azer, inclusiv cu președinta Parlamentului Sahiba Gafarova și cu prim-ministrul Ali Asadov.

„Astăzi, alături de o delegație importantă a Parlamentului de la București, am început vizita oficială la Baku, pe parcursul căreia vom avea discuții constructive cu cei mai importanți lideri, doamna Sahiba Gafarova, președinta Milli Majlis (Parlamentul Republicii Azerbaidjan), precum și cu domnul Ali Asadov, prim-ministrul țării gazdă. Cu toții avem un scop comun: stabilitatea și dezvoltarea pentru regiunile noastre”, a transmis Mircea Abrudean.

Eforturi depuse pentru sprijinirea colaborării bilaterale

Președintele interimar al Senatului i-a felicitat pe ambasadorul României în Azerbaidjan, E.S. Vasile Soare, și pe omologul său de la București, E.S. Gudsi Osmanov, pentru eforturile depuse în sprijinirea colaborării bilaterale.

„În toate domeniile facem pași înainte: în energie și conectivitate, în securitate regională, în diplomație, inclusiv parlamentară, în schimburi economice și culturale. Un rol important, în toată această perioadă, l-au avut ambasadorul României în Azerbaidjan, E.S. domnul Vasile Soare, precum și omologul său în țara noastră, E.S. domnul Gudsi Osmanov, pe care îi felicit pentru efortul depus”, a arătat Abrudean.

Moment de reculegere

Vizita a inclus și un moment de reculegere la două locuri simbolice pentru națiunea azeră: Monumentul Victoriei și mormântul liderului național Heydar Aliyev.

„Un moment al zilei plin de emoție a fost depunerea de coroane la două monumente emblematice pentru Azerbaidjan: Monumentul Victoriei, care amintește de unitatea acestei națiuni în cele mai dificile încercări, și mormântul Liderului Național Heydar Aliyev. Îi mulțumesc domnului Azay Guliyev, președintele Grupului parlamentar de prietenie Azerbaidjan – România, pentru că mi-a fost aproape la depunerea de coroane, dar mai ales pentru toate detaliile oferite”, a mai arătat președintele Senatului.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate