Connect with us

ACTUALITATE

OPINIE. Dragoș Damian (CEO Terapia): Unde sunt copiii și nepoții noștri?

Publicat


Dragoș Damian, CEO Terapia

”Cifrele de mai jos le-am pus la un loc verificând situri de la Ministerul Educației, INS, universități, publicații online. Dacă voi aveți alte cifre nu mă înjurați, nu cred însă că diferențele vor fi foarte mari și oricum nu vor schimba tabloul general: nu știm unde sunt copiii și nepoții noștri”, arată Dragoș Damian, CEO Terapia.  

”În fiecare an un număr tot mai mic de copii începe clasa întâi, consecința a migrației, a natalității în scădere și, desigur, a numeroaselor transformări din sistemul de învățământ – în 2003 erau 287.552 elevi înscriși în clasa întâi, peste 10 ani, în 2013, cu 100.000 mai puțini.

După alți 10 ani, în 2023, natalitatea a scăzut la circa 150.000 de nou-născuți, cel mai mic nivel de când se fac măsurători – sunt copiii care vor fi în clasa întâi în 2029-30.

41% de elevi dispăruți

Arc peste timp, 2012-2024. 197.928 copii, majoritatea născuți în 2006, au început clasa întâi în anul școlar 2012-2013.

116.698 dintre ei s-au prezentat la Bacalaureat anul acesta, așadar un pic sub 41% au ”dispărut” pe parcurs.

97.066 au promovat, astfel încât, daca tragem linie, doar 49% din copiii care au intrat la școală în 2012 sunt astăzi tineri cu diplomă de bacalaureat aspirând către un viitor universitar.

Promovabilitatea la Bacalaureat din 2024 este ”cea mai mare din ultimii 3 ani”, toate autoritățile vorbesc cu mândrie despre ea, dar nu ni se spune ce se întâmpla cu cei circa 100.000 de copii și tineri care se pierd (în fiecare an) pe parcurs.

Unii se duc în învățământ dual și tehnic, dar ajung să lucreze în domeniul pentru care s-au pregătit, de fapt, ajung să lucreze?

Unii se duc in NEET, știm că în categoria 16-24 ani procentul de NEET de la noi este al doilea cel mai mare din uniune.

Pleacă în străinătate

Alții se angajează, dar în mare lor majoritate fără forme legale, sau pleacă în străinătate, astfel încât, din nou, datele disponibile în funcție de sursa pe care o accesam nu pot fi reconciliate.

Alții se duc in șomaj – șomajul este mic, așadar puțini – sau în alte forme de ajutoare sociale – sunt multe, România este o țară creativă în a da bani de pomană.

Alții nici nu trebuie sa lucreze, le dau bani părinții și bunicii din țară și străinătate. Sau, chiar mai bine, sunt rentieri, le lasă părinții sau bunicii terenuri sau 1-2-3 apartamente.

Coada clasamentului

Mai departe. În 2023 unele date arătau ca aproximativ 450.000 de tineri erau înregistrați ca studenți la facultățile de stat și private.

Nu mă pricep să reconciliez cifrele, dar pare că toți absolvenții cu diploma de Bacalaureat intră în învățământul superior  – atenție însă, repet, doar jumătate dintre cei care au început școala în urma cu 12 ani.  Eurostat 2023 confirmă aceste nepotriviri, România este la coada clasamentului de profil, doar 17% din populație are studii superioare.

Iar absolvenții de facultate, termină facultatea la care au fost admiși, încep masterate și doctorate în același domeniu, lucrează în domeniul pentru care s-au pregătit? Se cheamă angajabilitate.  Nu am găsit cifre legate de angajabilitate, ceea ce ne conduce la o presupunere educată că cifrele fie nu există, fie sunt mici, pentru că altfel mediul academic s-ar lăuda cu ele peste tot.

Să nu uităm, desigur, în fiecare an tot mai mulți tineri aleg facultăți din străinătate, am găsit cifra de ”peste 60 de mii” de români care învață în afara țării. În general tinerii străluciți sau cei cu părinți cu dare de mână.

La absolvirea facultăților, a celor din țară sau din străinătate, se pornește exodul absolvenților din medical și tehnic către vest – de fapt începe din timpul facultății, studenții sunt recrutați fără milă.

Cea mai sigură investiție

Începând de anul acesta se bagă bani grei, miliarde de euro, în infrastructura de învățământ.

Are dreptate Emil Boc, primarul orașului cu cea mai mare promovabilitatea la Bacalaureat, investiția din educație este cea mai sigura investiție.

Va face însă această investiție să crească, la nivelul întregii țări, nu numai în cele vreo 10 orașe universitare, calitatea sistemului de învățământ, să ne țină copiii și nepoții la școala și la facultate și, mai important, să ne țină copiii în țară?”, a spus Damian.

 

 

 

 

 



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

EVENIMENT

FOTO. Accident între o mașină și un troleibuz, pe Bulevardul 21 Decembrie din Cluj-Napoca. A intervenit descarcerarea

Publicat

Pompierii clujeni au intervenit joi dimineață cu un modul de descarcerare la un accident petrecut pe Bulevardul 21 Decembrie, între o mașină și un troleibuz.

„Pompierii din cadrul Detașamentului 1 Cluj-Napoca au intervenit de puține momente pentru descarcerarea unui bărbat rămas blocat într-un autoturism implicat într-un accident rutier pe Bulevardul 21 Decembrie 1989 din municipiul Cluj-Napoca. În acest eveniment a fost implicat și un troleibuz, însă, din fericire, pasagerii acestuia nu au suferit leziuni și nu solicitat consult medical.

La fața locului au acționat o autospecială cu modul de descarcerare și un echipaj al Serviciului de Ambulanță Județean.

Pompierii au acționat cu echipamentele din dotare pentru extragerea bărbatului, astfel încât să nu-i fie agravate leziunile suferite, fiind predat ulterior, în stare de conștiență și cooperant, echipajului SAJ în vederea transportului la spital pentru investigații și îngrijiri de specialitate”, a transmis ISU Cluj.

Citește mai departe
Publicitate

ADMINISTRAȚIE

Undă verde de la Guvern pentru tronsonul 2 al centurii metropolitane a Clujului. Costurile urcă la 9,3 miliarde lei

Publicat

centura metropolitana (1)

Undă verde din Guvern pentru tronsonul 2 al centurii metropolitane a Clujului. A fost aprobată actualizarea indicatorilor tehnico-economici.

Guvernul Ciolacu a aprobat, în ședința executivului de miercuri, 9 aprilie, actualizarea indicatorilor tehnico-economici aferenți obiectivului de investiţii „Drum TransRegio Feleac TR 35, Etapa I Centura Metropolitană TR35 şi Drumuri de Legătură”, judeţul Cluj.

„Au fost aprobate mai multe proiecte care au ca susținere finanțările și expertiza Uniunii Europene. (…) Sunt susținute în continuare investițiile pentru infrastructura de transport – varianta ocolitoare a municipiului Baia Mare și Centura Metropolitană Cluj”, a declarat Mihai Constantin, purtătorul de cuvânt al Guvernului.

Costuri mai mari pentru centură

Este vorba despre o majorarea costurilor proiectului de la 8,6 miliarde de lei la 9,3 miliarde de lei, cauzată de creșterea prețurilor materialelor de construcții. Noii indicatori tehnico-economici au fost aprobați de consiliul local în luna februarie 2025, fiind ultima etapă necesară încheierii licitației pentru tronsonul 2 al proiectului.

„Investițiile în infrastructură continuă atât la București, unde am văzut în această dimineață că se lucrează la extinderea rețelei de metrou, cât și la Baia Mare și Cluj. (…) la Cluj se va construi centura metropolitană. Ambele etape ale acestui proiect de investiții sunt estimate la 9,3 miliarde de lei, după reaprobarea indicatorilor tehnico-economici care au ținut cont de evoluția costurilor materialelor de construcții. Lungimea totală este de 42,13 km, iar termenul de execuție patru ani. Acest proiect de infrastructură rutieră este finanțat din fonduri europene, dar și de la bugetul de stat și va avea, evident, o contribuție substanțială, de asemenea, la tot ce înseamnă viața economică și socială în acea regiune”, a declarant, miercuri, purtătorul de cuvânt al Executivului, Mihai Constantin.

Dimex-2000 va realiza tronsonul 2

Asocierea formată din Dimex-2000 Company (lider), Hydrostroy Ad (Bulgaria), Integral Inzenjering AD Laktasi (Muntenegru) și alți 19 subcontractanți sunt cei care vor realiza lotul 2 al centurii metropolitane a Clujului. Aceștia au depus singura ofertă în cadrul celei de-a doua licitații pentru tronsonul 2, după ce la prima nu a participat nicio firmă.

Finanțarea proiectului va fi făcută din fonduri nerambursabile din cadrul Programului Transport 2021-2027, fonduri de la bugetul de stat prin Ministerul Transporturilor, cât și prin alte surse legale.

Citește mai departe

EVENIMENT

STUDIU. Românii preferă mașinile RULATE importate din Germania, Franța și Belgia

Publicat

Napoca

O mașină își petrece rar întreaga viață într-o singură țară. De cele mai multe ori, după câțiva ani de utilizare, vehiculele sunt vândute și exportate în alte țări. În România, majoritatea mașinilor second-hand importate provin din Germania și Franța, tendință care a rămas constantă în ultimii ani. Cu toate acestea, un studiu al companiei de date auto carVertical arată că vehiculele aduse din afara granițelor vin adesea la pachet cu probleme serioase, precum odometre date înapoi, sau cu defecte ascunse.

Cumpărătorii din România preferă mașinile din Europa de Vest

Cele mai multe vehicule importate în România provin din Europa de Vest. Dintre toate vehiculele importate verificate de carVertical în 2024, 32,3% au provenit din Germania, 17% din Franța, 11,7% din Belgia, 11,2% din Italia și 7% din Olanda.

„Cumpărătorii români au o preferință puternică pentru mărcile germane precum BMW, Audi și Volkswagen, așa că nu este surprinzător faptul că majoritatea vehiculelor sunt importate din Germania. Multe mașini din Germania revin la dealeri după 3-5 ani de când au fost cumpărate de noi, creând un stoc mare de mașini relativ noi și bine întreținute, care sunt apoi vândute în țările din Europa de Est”, explică Matas Buzelis, expert în piața auto din cadrul carVertical.

STUDIU. Românii preferă mașinile RULATE importate din Germania, Franța și Belgia

Adriana Marina, Director Comercial Mașini Rulate la Țiriac Auto, una dintre cele mai mari rețele de dealeri auto din România, confirmă că există o preferință clară în rândul cumpărătorilor români pentru mașinile second-hand de import: „Motivele principale sunt legate de gradul mai mic de uzură având în vedere că vehiculele din țări precum Germania, Suedia sau Olanda tind să fie mai bine întreținute datorită infrastructurii rutiere mai bune și a efectuării reviziilor la timp. Mașinile din Olanda și Germania, în special, se remarcă adesea în ceea ce privește starea tehnică, istoricul complet de service și un kilometraj anual redus.”

Mașinile importate nu sunt mereu varianta cea mai bună – unele au odometrul manipulat

Mulți cumpărători de mașini second-hand din România preferă vehiculele de import, dar Buzelis avertizează că este riscant să vă grăbiți să achiziționați un vehicul fără a-i face o verificare adecvată. Un număr mare de vehicule importate au kilometrajul dat înapoi sau defecte ascunse. Mai mult, multe mașini avariate în urma unui accident sunt reparate folosind piese ieftine, neoriginale, ceea ce poate duce la probleme de fiabilitate mai târziu.

Potrivit studiului carVertical, mașinile importate din Polonia au avut cel mai des odometrul manipulat, 14,3% dintre vehiculele verificate prezentând discrepanțe. Urmează îndeaproape SUA (13,9%), Spania (10,5%), Italia (10,3%) și Danemarca (8,5%).

„Rămânem vigilenți în ceea ce privește potențialele riscuri cum ar fi daunele ascunse sau fraudele care implică modificarea odometrului”, adaugă Adriana Marina de la Țiriac Auto. „Am observat că astfel de probleme tind să fie mai frecvente când vine vorba despre importurile din anumite țări. De exemplu, Italia și Polonia tind să aibă o incidență mai mare de mașini cu kilometraje date înapoi. Pe de altă parte, Franța este cunoscută pentru vehiculele cu interioare excesiv de uzate, chiar și atunci când au un kilometraj relativ scăzut.”

Este dificil de descoperit locul în care a fost dat înapoi un odometru. Adesea, o mașină sosește din străinătate cu un anumit kilometraj, dar vânzătorii locali manipulează citirea contorului de parcurs pentru a-i umfla prețul de vânzare. Prin urmare, frauda se poate produce local și nu în țara din care este importată mașina.

„Cumpărătorii sunt sfătuiți să verifice istoricul mașinilor”

„Deoarece țările nu fac întotdeauna schimb de date despre istoricul vehiculelor, vânzătorii necinstiți au de câștigat. Este esențial ca furnizorii de date și companiile din domeniul auto și cel al asigurărilor să partajeze datele despre autovehicule pentru a crește transparența pe piață. În unele cazuri, cumpărătorii nici măcar nu își dau seama că mașina lor a fost importată. Acest lucru permite ascunderea unor probleme grave, cum ar fi accidente anterioare, kilometrajul real sau chiar înregistrările de furt”, avertizează Buzelis.

Cumpărătorii sunt sfătuiți să verifice istoricul mașinilor și să confirme originea acestora, iar la final să le ducă la un service profesionist pentru a le evalua starea reală.

Merită luată în considerare și cumpărarea unui vehicul de la dealeri profesioniști. Uneori este mai bine să faceți asta decât să cumpărați de la persoane fizice deoarece aceste companii verifică vehiculele în prealabil și oferă adesea acces la istoricul de service, tranzacții securizate, asistență post-vânzare și posibilitatea de returnare. Țiriac Auto, de exemplu, oferă multe dintre aceste avantaje și atenuează riscul prin prioritizarea achizițiilor din surse de încredere cum ar fi licitațiile oficiale ale mărcilor auto, reprezentanțele autorizate și companiile de renume de management de flote.

Metodologie

Studiul carVertical a analizat rapoartele privind istoricul vehiculelor achiziționate de clienții companiei în perioada 1 ianuarie 2024 – 31 decembrie 2024. Mașinile importate au fost împărțite în funcție de țara de origine, numărate și transformate în procente raportate la total. Ulterior, s-a întocmit un clasament. Țările în care mașinile exportate sunt cele mai predispuse la a avea odometrele modificate au fost identificate prin selectarea celor mai mari zece piețe de import din fiecare țară; ulterior, clasamentul s-a întocmit în funcție de procentul de vehicule care aveau kilometrajul dat înapoi.

Citește mai departe

EVENIMENT

Bucuria de a petrece SĂRBĂTORILE pascale alături de cei dragi este PREMIATĂ în Iulius Mall Cluj! PREMII la cumpărături

Publicat

iulius mall

Familia merită tot timpul tău liber, iar sărbătorile pascale sunt prilejul perfect să le arăți celor dragi cât de mult îi prețuiești. Fie că alegi să petreci timp de calitate alături de ei sau vrei să le oferi un cadou special, în Iulius Mall Cluj găsești tot ce ai nevoie pentru momente de bucurie împărtășite în familie. Vino și pregătește-te de sărbători în Iulius Mall și poți câștiga premii atractive la cumpărături!

Îți este dor de atmosfera prietenoasă de acasă, de cozonacii pufoși și cadrul de sărbătoare plin de amintire și de bucuria revederii? Anul acesta, Iulius Mall Cluj te încurajează să stai cu cei dragi pentru „Paștele se sărbătorește în familie”.

Bucuria de a petrece SĂRBĂTORILE pascale alături de cei dragi este PREMIATĂ în Iulius Mall Cluj! PREMII la cumpărături

Până pe 18 aprilie 2025, Iulius Mall te premiază pentru cumpărături! Cu cât alegi mai multe daruri, cu atât cadoul pentru tine este mai generos. Dacă valoarea cumulată a bonurilor tale (cel puțin două din aceeași zi) este de minimum 600 de lei, poți câștiga pe loc vouchere la locațiile partenere, dar și alte premii.

În fiecare zi vor fi premiate primele 180 de persoane care vin la Centrul de Premiere aflat în zona Massimo Dutti. În total, valoarea premiilor este de peste 20.000 de euro. Mai multe detalii despre campanie, precum și regulamentul, sunt disponibile pe site-ul Iulius Mall Cluj.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate