Connect with us

CULTURA

OPINIE. Doru Pop: Filmul cu PROST, dar fără prost-gust

Publicat


ramon

Toate modele hollywoodiene ajung rapid și în cinematografia autohtonă. După ce Barbie (r. Greta Gerwig) a devenit filmul cu cea mai bine plătită actriță din istorie (12,5 milioane de dolari) pentru rolul de păpușă Mattel, iar Margot Robbie a mai câștigat încă vreo 50 de milioane de dolari ca producător al aceluiași film, și la noi moda actorului-producător începe să dea roade.

Este și cazul lui Ramon (r. Jesús del Cerro), care a avut încasări de 1 milion de dolari în cinematografele din România (conform cinemagia.ro) și, după ce a fost disponibil pe Netflix, a ajuns rapid pe primul loc la vizionările concetățenilor noștri. Deși, cel puțin după declarațiile lui Bartoș (actor și producător principal), popularitatea nu i-a adus actorului român niciun fel de venituri, i-a oferit acestuia o platformă prin intermediul căreia a putut să joace un rol care i se potrivește și pe care se pare că și-l dorește.

În această primă ipostază de producător Bartoș și-a croit un rol pe măsură. El este Ramona („a”-ul e mut ni se spune de mai multe ori în film), un fel de „Barbie-iță” pe de-a-ndoaselea, un om simplu „de la țară”, a cărui unică și mare pasiune este viticultura. Viața lui Ramon(a) este dată peste cap atunci când, printr-o întâmplare, în viața lui apare Tulipan, „regizor și producător” (jucat de Smiley) de filme publicitare, iar din echipa de filmare care realizează o reclamă la „Aqua Carpatica” (bun prilej de „prodact pleisment”, adică promovare de produse comerciale), face parte și Ana (fotomodela Gabriela Iliescu), de care personajul nostru se îndrăgostește iremediabil (și irealist).

Ramon e un film despre un „prostovan”

Personajul Ramon e un stereotip, el este naivul credul, eroul tipic al dramei teatrale clasice, reinventat în cinemaul comercial în formula protagonistului tontălău, care ajunge în situații neprevăzute tocmai pentru care nu e adecvat situației în care e pus. Sunt nenumărați comici de cinema care aduc pe ecran acest gen personaje. Celebrul Peter Sellers, în seria „Pink Panther”, dar și multe dintre rolurile lui Adam Sandler, intră în categoria „fish out of the water”. Ramon e mereu un „outsider” care, aidoma lui Mr. Deeds al lui Sandler, ajunge în contexte în care nu mai este în mediul său, iar aceasta provoacă râsul. Numai că în limba română nu putem face propoziția aceasta la negativ, există doar versiunea pozitivă, „te simți ca peștele în apă”. În locul variantei negative (peștele „în” apă), putem spune că Ramon este peștele pe uscat, e mereu pus în situații de tip „nuca-n perete”, e un „încurcă lume” tipic. Îmbrăcat cu un costum din anii ’70 și dotat cu o valiză care nu se mai produce din anii ’80, el seamănă cu alte personaje din filmele autohtone de comedie, cel mai notoriu fiind nea Mărin (miliardar).

Ramon e un film despre un „prostovan”, dar aceasta nu este o prostie, pentru că tuturor ne plac filmele (și poveștile) cu proști. De ce? Poate pentru că proștii ne oferă, din punct de vedere psihologic, o stare de bine cu propria noastră condiție. Lipsa de inteligență a altora este un mod prin care privitorul tinde să creadă că este el însuși deștept.
Tipologia e uzitată în comediile americane, cum sunt Wayne’s World (1992) ori Dumb and Dumber (1994), unde prostia e dusă la extrem. E un vechi traseu comic, un vestigiu al tropilor antici legați de tema nebunului înțelept. Există o listă lungă de idioți în literatură, teatru sau cinema, ei funcționând adeseori ca o oglindă inversată, în care societatea „normală” se vede în adevărata ei lumină. Și Ramon are aceste trăsături tipice ale credulului, e individul infantil și neadaptat, prin ochii căruia observăm defectele celor cu care acesta intră în contact.

Un alt traseu comic deja consacrat, pe care îl alege și Bartoș, este prostul naiv. Naivitatea prostească aici nu e prezentată ca un defect, ci devine o trăsătură pozitivă de caracter. Ca și mult mai celebrul Candide al lui Voltaire, Ramon este atât de bun la suflet încât devine cu mare ușurință o victimă. El seamănă cu Raymond Babbitt din Rain Man (1998) sau cu personajul lui Tom Hanks din Forrest Gump (1994), actorul-producător reușește să compună imaginea unui idiot simpatic, un adult cu atitudine copilărească, niciodată răuvoitor. Această naivitate e emoționantă, ea produce plăcere spectatorilor. Tocmai din tensiunea dintre realitatea percepută de personaj și realitatea pe care spectatorul o cunoaște, ne face să îl simpatizăm. Tehnica era folosită și în commedia dell’arte, unde exista personajul Cietrulo (în italiană citrullo înseamnă chiar idiot), varianta a unui „Zanni”, un țăcănit care face trăznăi spre deliciul publicului, Ramon intră în tot felul de buclucuri. Dar, pentru că e întruchiparea bunătății, care învinge toate adversitățile, îi face pe spectatori să se emoționeze de fiecare dată când iese din încurcătură.

„Ramon e provincialul aterizat în Capitală”

Un alt factor de atractivitate este sentimentalismul, de care realizatorii lui Ramon se folosesc din plin. Filmul funcționează ca un romanț, anglism adaptat și în română pentru a reda sensul lui romance, variantă siropoasă și amuzantă a poveștilor de iubire, unde romantismul ne ajută să ne cuplăm cu personajul. Ramon nu știe că e distribuit într-un rol de „cavaler de onoare” la falsa nuntă din reclamă doar pentru că regizorul se săturase de intervențiile sale, așa că se îndrăgostește de Ana, care îi acordă atenție fără să știe ce efect va avea acest lucru asupra bărbatului singur de la țară.

Regizorul Jesús del Cerro, cu ajutorul scenaristului Anghel Damian (și el cu experiență de actor la Teatrul de Comedie), nu ratează niciun truism comic. Ramon e provincialul aterizat în Capitală („țărane” îi strigă un șofer nemulțumit), care nu a văzut niciodată aglomerație în trafic, nu știe să folosească scările rulante de la metrou, nu a văzut niciodată yoga și nici nu pricepe cine e Brad Pitt. Aceste situații îi permit lui Bartoș să își demonstreze calitățile de actor cu umor corporal – vrea să îl sărute pe șoferul care îl aduce la București, cade pe bulevard, umblă în patru labe pe șosea, ori dansează cu un tânăr care merge cu monociclul electric.

Nu lipsește nici comedia „țărănească”, unele scene par amestecate cu episoade din „Las Fierbinți”, cei trei prieteni de băutură ai lui Ramon fiind numiți Ceapă, Lungu și Litră. Deși discută despre suprarealism acești concetățeni ai lui Ramon vorbesc cu accent moldovenesc, chiar dacă locuiesc în județul Sibiu, iar personajul principal are o dicție de pe calea Moșilor. Aceste scăpări de veridicitate nu-i încurcă nici pe scenarist, nici pe regizor. Din păcate personajele forța comice, cum este Sonia, femeia fără adăpost care îl ajută pe Ramon să-și caute iubirea pare absolventă de Jurnalism ori specialistă în psihologie, cu dinți perfecți și dicție dobândită la actoria din București, care face „counseling” stradal, bea vin, are telefon mobil și se hrănește cu sushi.

Umorul e inegal, dar nu sunt niciodată gratuit-vulgare, adeseori autoironia reușește să depășească scăpările populiste. De exemplu numele de buletin al lui Ramon este Hordilă Ramona (poate e o ironie la adresa producătorului omonim, fost șef de „ticketing” la TIFF, ajuns producătorul Oanei Giurgiu), iar localitatea unde locuiește viticultorul nostru se cheamă Struguracu de Sus.

„Ramon nimerește în mijlocul unui jaf”

Aici merită apreciate tehnicile metanarative folosite în film. Povestea începe ca un „film în film”, și apoi asistăm la mai multe scene metanarative, inclusiv cea în care Ramon ajunge la Teatrul Național, iar mașinistul „nea Gilică” zice, în cheia ironiei dramatice: „ce seamănă cu Bartoș al nostru”. Una dintre cele mai amuzante scene este urmărirea transmisă în direct online și la televiziune, prin intermediul „influencerului” Selly sau Andreea Esca făcând rolul unei prezentatoare de la Pro TV. Alteori ironiile sunt doar anacronice, așa e vizionarea unei emisiuni tv în variantă color pe un televizor evident alb-negru.

Pe la mijlocul filmului lucrurile se complică pentru că Ramon nimerește în mijlocul unui jaf, pentru că vrea să ajute doi bandiți (caricaturali), cărora se oferă să le schimbe roata la mașină – desigur, nimeni nu strânge prezoanele la roți cu o cheie fixă dublă. Aceasta duce la o confuzie tipic umoristică, în urma căreia urmează o serie de împrejurări neașteptate. Ramon oprește bandiții, salvează tabloul, este premiat de ambasadorul Spaniei și, după ce o întâlnește pe femeia visurilor, descoperă iubirea adevărată, cu femeia străzii, Sonia. Jucată de Andreea Vasile, care ar merita roluri mai bune, Sonia devine un soi de ghid turistic nocturn al Bucureștilor, fiind bănuită că a participat și ea la furtul tabloului suprarealist intitulat, în mod convenabil, „Sticla de vin”.

Structura filmului este și ea teatrală, povestea fiind compusă din episoade comice, mai mult sau mai puțin reușite. Așa e episodul cu taximetristul potlogar, care îi fură banii, hainele și slănina lui Ramon (de ce ar fi vrut un taximetrist cu cercel în ureche hainele desuete?!) sau întâlnirea cu vărul Emilian și cu partenera lui yoghină, care leșină când vede slănină (nu știm de ce juna vegană e poreclită Gărgărița, dar știm de ce Teona Stavarachi ajunge mereu în scene sexy), sau evenimentele din arestul Poliției Române, unde Ramon ajunge doar în maieu și boxeri (de ce un țăran poartă lenjerie occidentală?), iar polițiștii caută o telecomandă de televizor în mijlocul investigației.
Cu toate acestea, prin comparație cu umorul de prost-gust care caracterizează cinemaul popular românesc de aci, Ramon este o binevenită excepție. Se poate face comedie fără vulgaritate, există personaje amuzante fără să fie mitocani, că există umor și fără limbaj obscen și că se poate face film cu succes la public fără sex și fără invective.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

ECONOMIE

Salarii mai mici pentru clujeni, în aprilie. Județul Cluj „a căzut” pe locul 3 național, fiind depășit de Timiș

Publicat

De

bani pixabay

Clujenii au avut salarii mai mici în aprilie comparativ cu luna anterioară. La nivel național, județul Cluj a fost surclasat de Timiș în topul salariilor.

Clujul nu mai este județul cu cele mai mari salarii din țară, după Capitală. În luna aprilie, clujenii s-au situat abia pe locul trei național la nivelul mediu salarial, după angajații din Timiș, arată Direcția Județeană de Statistică Cluj.

Salariul mediu brut în luna aprilie 2024 în județul Cluj a fost 9.677 lei, în scădere cu 320 lei față de luna precedentă și mai mare cu 947 lei față de luna aprilie a anului 2023.

Salarii mai mici de la o lună la alta

Câștigul salarial mediu net în luna aprilie 2024, în județul Cluj a fost de 5.943 lei, mai mic cu 174 lei comparativ cu luna anterioară și cu 473 lei mai mare față de aceeași lună a anului 2023.

Față de media pe țară, câștigul salarial mediu net din județul Cluj, realizat în luna aprilie 2024, a fost mai mare cu 13,9%, ceea ce clasează județul Cluj pe locul 3 după Municipiul București și județul Timiș. Clujul se situa de obicei pe locul 2 național din punct de vedere al nivelului salarial mediu.

Pe grupe mari de activități, salariul mediu net a crescut în luna aprilie 2024 comparativ cu aprilie 2023 în sectoarele Agricultură-Silvicultură-Pescuit, Industrie-Construcții și Servicii.

Efectivul salariaților în județul Cluj

Efectivul salariaților din județul Cluj, la sfârșitul lunii aprilie 2024 a fost de 285.979 persoane, în creștere cu 521 persoane comparativ cu luna martie 2024 și cu 5.992 persoane mai multe față de luna aprilie 2023.

Citește mai departe

EVENIMENT

FOTO. Din anomaliile imobiliarelor: Pivniță de VÂNZARE în Cluj-Napoca la preț de BALCON

Publicat

pivnita

Din anomaliile imobiliarelor: o pivniță „bombardată” situată la demisol în cartierul clujean Grigorescu se vinde la prețul unui balcon.

pivnita

Aflată în zona Hotelului Napoca, zonă foarte bună de altfel, pivnița se poate amenaja ca și apartament la demisol cu 2 camere+ bucătărie+baie, cu toate utilitățile.

pivnita

pivnita

pivnita

pivnita

FOTO. Din anomaliile imobiliarelor: Pivniță de VÂNZARE în Cluj-Napoca la preț de BALCON

Are 47 mp utili și CF separat, a ținut să precizeze vânzătorul. Prețul pivniței este de 28.000 de euro, adică aproximativ cel al unui balcon.

Sursa/ Foto: Olx.ro

Citește mai departe

EVENIMENT

Două persoane au dat buzna într-o casă din Cluj-Napoca și au agresat un bărbat

Publicat

politia, ipj

Un bărbat a fost agresat de doi necunoscuți care au dat buzna în locuința acestuia, pe strada Ploiești din Cluj-Napoca. Agresorii au fugit când victima a strigat după ajutor.

Polițiștii clujeni au fost alertați, marți dimineață, de un bărbat care a raportat că două persoane necunoscute au pătruns în imobilul său și l-au agresat.

Doi bărbați au dat buzna într-o casă din Cluj-Napoca și au agresat un bărbat

Cei doi au părăsit imobilul în momentul în care bărbatul a strigat după ajutor. Victima a fost transportată la spital pentru îngrijiri medicale.

„La data de 18 iunie, în jurul orei 08.52, polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Cluj-Napoca au fost sesizați de către un bărbat cu privire la faptul că două persoane necunoscute ar fi pătruns în cursul aceleiași dimineți în imobilul în care locuiește.

La fața locului au intervenit mai mulți polițiști, iar din primele verificări efectuate a reieșit faptul că persoana vătămată ar fi fost agresată de către cele două persoane, iar în momentul în care a strigat după ajutor, acestea au fugit.

Victima a fost transportată la spital

În urma evenimentului, bărbatul a fost transportat la o unitate medicală pentru acordarea îngrijirilor medicale de specialitate”, a transmis IPJ Cluj.

În aceste momente sunt efectuate cercetări pentru stabilirea situației de fapt și dispunerea măsurilor legale.

Citește mai departe

EVENIMENT

FOTO. Premieră medicală la Spitalul Județean Cluj. Procedură inovativă, realizată cu succes pe un pacient de 61 de ani

Publicat

Spitalul Clinic Județean de Urgență Cluj marchează o nouă premieră medicală. A realizat cu succes o procedură intervențională inovativă în tratarea unui pacient de 61 de ani.

O echipă din cadrul Spitalului Clinic Județean de Urgență (SCJU) Cluj a realizat o procedură inovatoare de tratament pentru un pacient oncologic oligometastatic, utilizând o metodă de ablație termică cu ajutorul microundelor (MWA).

„Echipa Laboratorului de radiologie intervențională, coordonată de medicul Dan Duma, alături de specialiști oncologi și de terapie intensivă, au pus în practică o procedură de tratament cu viză curativă pentru un pacient oncologic oligometastatic (număr redus de metastaze) folosindu-se o metodă de ablație termică cu ajutorul microundelor (MWA)”, au transmis reprezentanții SCJU Cluj.

Pacient de 61 de ani, operat cu succes

Astfel, echipa mixtă a reușit să înlăture metastazele hepatice ale unui pacient de 61 de ani, care suferă și de o patologie psihiatrică. Procedura a fost un succes, iar pacientul a fost externat în stare bună a doua zi după intervenție.

„Cu această ocazie au fost înlăturate metastazele de la nivelul ficatului pacientului oncologic în vârstă de 61 de ani, având și patologie psihiatrică. Pacientul a fost externat din spital a doua zi după intervenție, în stare bună”, mai arată aceștia.

Trei proceduri inovative, disponibile la SCJU Cluj

Trei proceduri inovative, între care se numără și metoda de ablație tumorala prin microunde, sunt disponibile în prezent la SCJU Cluj și reprezintă alternative viabile la intervențiile chirurgicale clasice.

„Metoda de ablație tumorala prin microunde (MWA) constituie o modalitate de distrugere a tumorilor cu ajutorul căldurii. Această metodă se aseamănă cu ablația tumorala prin radiofrecvență (RFA) și cu crioablația (scăderea brusca a temperaturii locale). În momentul de față, toate cele trei proceduri inovative pot fi efectuate cu succes în SCJU Cluj, constituind în anumite cazuri bine selecționate, alternative viabile la intervențiile chirurgicale clasice”, au declarat reprezentanții unității medicale.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax