Connect with us

Editorial Opinii

OPINIE. Adrian Marian: Un neamț, leneș, necinstit, haotic și laș

Publicat


neamț

”Fiecare popor are conducătorii pe care îi merită” este o expresie foarte uzitată, dar care implică o mare fractură logică. De ce același popor a meritat un rege modernizator precum Carol I, apoi un rege unificator cum a fost Ferdinand cel Loial și apoi un rege cu priapism precum Carol al II-lea? În Imperiul Roman au fost împărați eroi, martiri, legendari și imediat suverani nebuni sau netrebnici. Fiecare popor ar vrea să aibă conducători cât mai buni, dar jocurile istoriei sau voința divină, dacă place mai mult, face ca acest lucru să se îndeplinească sau nu.

De două ori în istorie pentru a avea conducători cât mai buni românii au vrut conducători nemți și au și reușit. În mentalul colectiv germanul este acel tip de om foarte harnic, corect (”a plăti nemțește”), foarte bine organizat (”treabă nemțească”, ”lucru zeiss”, etc) și, eventual, curajos, luptător, temerar, chiar războinic. Nu au fost ei sute de ani cei mai buni luptători ai Europei, vikingii nu au fost tot populații germanice? Mitul popular despre germani în Ardeal este atât de puternic încât a avut tendința de a se extinde asupra tuturor neamurile transilvănene. Mitul.

”Nu mă întrebați cum am făcut primul milion” spunea un miliardar american sugerând că doar începutul averii a fost fraudulos, iar după ce ai acumulat o avere inițială poți să manevrezi lucrurile de așa natură încât restul să pară legale.

Nu am dat atenție prea mare niciodată poveștii că Iohannis ar fi vândut copiii altora în anii 90 și așa ar fi început averea lui. Nici comparației unui pesedist că, din acest punct de vedere, Viorica Dăncilă îi era net superioară fiindcă ea s-a străduit să înfieze și să îngrijească fiul altcuiva în timp ce Iohannis a vândut copiii altora.

Contracandidatul care nu pune probleme

Alt pesedist, în particular, se plângea că Mircia Munteanu, primarul de cândva al Devei a fost făcut primar de către PSD și apoi nu și-a arătat recunoștința.

”- Cum l-ați făcut dumneavoastră primar, pentru că Mircia era penelist sau pedelist?

-Aici este secretul tinere! Să îi pui un contracandidat care să nu îi facă probleme!”

Acesta a fost rolul Vioricăi Dăncilă, secretul realegerii lui Iohannis, și nu mai avea sens să i se caute merite acelei doamne care posibil să fi avut calități, dar imaginea publică îi era nu proastă, ci de-a dreptul tristă.

Intelectualii români de după 1859 (nu riscați să întrebați tinerii de acum ce s-a întâmplat la 1859) au fost de părere că un prinț străin le poate consolida tânărul stat.

Refuzați de un principe belgian și la îndemnul  împăratului francez Napoleon al III-lea, mai corect spus la presiunea ministrului de Externe al Franței, Alexandre Walewski (fiul natural al lui Napoleon Bonaparte) l-au convins pe un nobil și ofițer german (prusac) Carol să ia tronul. Înainte de aceasta, o uniune între conservatori și liberali zisă și ”Monstruoasa coaliție” l-au debarcat și exilat pe Alexandru Cuza, în urma unei lovituri de stat.

Nici nemții nu mai sunt ce au fost

Lucrurile se aseamănă doar parțial. Nu coaliția dintre liberali și pesediști l-au determinat acum pe Iohannis să își dea demisia, iar numele de ”monstruoasă coaliție” s-ar putea apropia de ”armonia” dintre unele păreri și acțiuni dintre USR, POT și AUR.
Expresia ”nici nemții nu mai sunt ce au fost ” se potrivește foarte puțin pentru că nici Carol I nu a fost vreun îngeraș de icoană. Afacerile cu căile ferate din vremea lui, prin corupție și fondurile uriașe implicate, sunt echivalente cu afacerile cu Bechtelul, OMV sau flota de peste ani ale lui Năstase și Băsescu.

Românii, adaptabili

”Adaptabilitatea este principala caracteristica principală a poporului român”, spune Marin Preda. Cuprinde multe, foarte multe lucruri adaptabilitatea aceasta. Faptul că te poți plia pe orice situație și pe orice adversar sau aliat.

La mascarada lui Băsescu (ne dă lecții morale acum la TV?) a jurnaliștilor români răpiți în Irak, Vadim Tudor spunea că ”noi românii am fost în stare să compromitem și ideea de terorism internațional!”.

Fără a ști că parafrazează, unii spun acum că românii au compromis și ideea de arbitraj VAR.

Mai există câteva expresii celebre în istorie care surprind anumite laturi ale adaptabilității. Generalul german, conducător al Misiunii militare naziste, își căuta ofițerii în momentul 23 august 1944 pentru a se putea retrage și exasperat a zis: ”Am adus la București floarea ofițerimii germane și mă întorc cu o adunătură de bețivi, corupți și curvari!”.

Nu peste mult timp, președintele Hrușciov al URSS a spus mai simplu (școală mai puțină): ”Aceasta este o desfrânată, nu o națiune!”.

Cine a avut șansa unui profesor de română minunat (cum am avut noi) poate că li s-au explicat anumite texte caustic autoironice ale cronicarilor: ”Și când văzură vitejii noștri moldoveni de ce parte se înclină sorții bătăliei, năvăliră în luptă ca viforul pe caii lor mici și iuți!”

Neamț leneș

Avem tendința de a transforma și această criză politică a demisiei lui Iohannis, speriat că va fi demis de parlamentari și atunci spunem: ”Doar noi românii am fost în stare să inventăm un neamț leneș, necinstit, haotic și laș!”

Serviciile de informații ar fi trebuit să caute acei copii și părinți care au fost adoptati, să verifice dacă au fost vânduți sau nu. Nu știm dacă Iohannis va fi mai departe și cercetat penal și în bunătatea și ospitalitatea noastră, specific națională, și, autocritici fiind, am avea tendința să spunem că nu este frumos să lovești un om căzut la pământ.

Iohannis nu este însă un om căzut. Este un profitor care s-a tupilat fiindcă el nu mai era prin Constituție președinte din 21 eecembrie.

Nu românii sunt de vină pentru că este așa. Ei au votat și au visat la un președinte mai bun. Mai bun decât Ponta, decât Dăncilă decât tot ceea ce se oferea pe piață. Și vai ce bune au fost atunci voturile românilor din străinătate! Ca și în cazul Băsescu. Acum românii din străinătate s-au schimbat?

Nimeni nu este foarte sigur (sau serviciile știu) că Iohannis a vândut copii, dar, cu siguranță, a vândut visele unor generații în normalitate, în democrație, în prosperitate pe timpul acestor de 10 ani și câteva luni ilegale.

Și va rămâne în istorie ca un neamț leneș, necinstit, haotic și laș.

 



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

EVENIMENT

Vine VARA. Crește numărul zborurilor pe ruta Cluj-Istanbul. Câte curse vor fi săptămânal de pe Aeroportul Avram Iancu

Publicat

De

Zboruri Cluj-Isanbul

Începând cu luna mai, numărul zborurilor Cluj-Istanbul și retur crește.

Asta și datorită faptului că sunt două companii aeriene turcești care vor opera zboruri spre această destinație de pe Aeroportul Internațional Avram Iancu din Cluj-Napoca.

Crește numărul zborurilor pe ruta Cluj-Istanbul

Compania aeriană Turkish Airlines a anunțat creșterea frecvenței zborurilor directe spre Istanbul, începând cu 5 mai 2025. Astfel, numărul zborurilor va crește de la 7 la 9 pe săptămână, prin introducerea a două curse suplimentare, operate luni și sâmbătă.

Suplimentarea frecvenței zborurilor răspunde cererii tot mai mari din partea pasagerilor care aleg Istanbulul atât ca destinație finală, cât și ca hub de conexiune către destinații intercontinentale din Europa, Asia, Africa și America de Nord, arată reprezentanții Aeroportului Cluj Napoca.

O nouă rută din 20 mai

De asemenea, începând cu 20 mai 2025, Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj va operara zborurilor directe spre Istanbul cu operatorul low-cost Pegasus Airlines. Vor fi 3 zboruri pe săptămână, pe Aeroportul Internațional Sabiha Gökçen, al doilea ca mărime din Istanbul. Cursele vor fi marți, joi și sâmbătă.

Totodată, compania operează deja și până în octombrie, şi zboruri charter spre Antalya de pe aeroportul clujean.

 

Citește mai departe
Publicitate

ADMINISTRAȚIE

CTP Cluj: Se MODIFICĂ tarifele la transportul metropolitan pentru comunele Baciu și Săvădisla

Publicat

POS autobuze Cluj-Napoca

Compania de Transport Public Cluj-Napoca anunţă că, în urma Hotărârilor Consiliilor Locale ale Comunelor Baciu și Săvădisla, se modifică tarifele pentru transportul public de călători ȋntre Cluj-Napoca și comunele de mai sus, ȋncepând cu data de 23.04.2025.

„Abonamentele și biletele se pot achiziţiona de la Centrele de vanzare și Chioșcurile CTP, de la Automatele din staţii, de la POS-urile din mijloacele de transport, prin SMS, prin aplicaţia 24Pay, și de la conducătorii auto (doar bilete).

CTP Cluj: Se MODIFICĂ tarifele la transportul metropolitan pentru comunele Baciu și Săvădisla

ctp

Transportul public în Cluj-Napoca și Zona Metropolitană Cluj

Compania de Transport Public Cluj-Napoca S.A. (CTP) operează în interiorul Municipiului Cluj-Napoca transportul public pe o lungime totală a liniilor de 355,3 km, la care se adaugă traseele din zona metropolitană pe teritoriul a 10 comune membre ale Asociaţiei Metropolitane de Transport Cluj.

În dezvoltarea sistemului de transport în comun, am ţinut întotdeauna cont de nevoile cetăţenilor si ne-am bucurat de sprijinul autorităţilor locale pentru a veni ȋn ȋntâmpinarea lor. Împreună, vom continua să asigurăm condiţii moderne de transport, să testăm si sa infiinţăm noi rute, vom continua procesul de modernizare a parcului auto, precum şi asigurarea celor mai bune condiţii de deplasare pentru toţi cei care locuiesc, lucrează ori vizitează Cluj-Napoca și Zona Metropolitană Cluj”, a transmis CTP Cluj.

Citește mai departe

CLUJ24 TV

VIDEO. Primarul Bogdan Pivariu: Floreștiul este cea mai tânără, educată și vibrantă comunitate urbană din România

Publicat

pivariu

Primarul Bogdan Pivariu consideră că Floreștiul este cea mai tânără și educată comunitate din România, conform studiului făcut de Banca Mondială, dar și cea mai vibrantă comunitate urbană din țară.

Pivariu a declarat în emisiunea ”Transilvania la raport” de pe Clujlive TV, realizată în parteneriat cu Cluj24, că a început și o campanie prin care locuitorii pot să doneze străzile private către primărie dintr-o necesitate, deoarece aceste străzi nu pot fi întreținute sau nu sunt întreținute corespunzător de către cei care locuiesc acolo.

”Am sesizat această problemă și am venit în întâmpinarea lor, prin această platformă, prin această campanie de preluarea străzilor private, pentru că doar când ele sunt în patrimoniul Floreștiului, putem investi banii publici în ele și, de asemenea, să le putem întreține corespunzător, deszăpezit, curățat și așa mai departe.

Când spun modernizat, mă refer inclusiv la rețele edilitare, apă – canal, colectarea sau dirijarea apelor, după caz, iluminat public, asfalt, trotuare și tot ceea ce este nevoie pentru ca să ridicăm calitatea vieții”, a spus Pivariu.

Acesta a dat asigurări că există suficiente fonduri în bugetul local, fiecare stradă cedată Primăriei urmând să fie analizată în parte pentru a inclusă în acest proiect.

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

Când va fi semnat contractul pentru tronsonul 2 al centurii metropolitane a Clujului. Emil Boc: „Am intrat în linie dreaptă”

Publicat

De

Boc

Contractul de execuție pentru tronsonul 2 al centurii metropolitane va fi semnat în luna mai, potrivit declarațiilor primarului Emil Boc.

După publicarea în Monitorul Oficial a indicatorilor tehnico-economici pentru tronsonul II al centurii metropolitane, primarul Emil Boc a anunțat că în luna mai va fi semnat contractul de execuție pentru această lucrare majoră de infrastructură.

„În urma publicării în Monitorul Oficial a aprobării indicatorilor tehnico-economici la tronsonul II al centurii metropolitane – care începe de la intrarea în Cluj, ocolește Făgetul, taie Calea Turzii, merge înspre Borhanci, intersecția cu Sopor și de la Selgros traversează direct până pe Bulevardul Muncii, sunt în total 42 de kilometri, 35 de kilometri de pistă de biciclete, încă vreo 35 de kilometri de bretele de legături, 20 de noduri rutiere, cinci tuneluri, o lucrare de peste 1,2 miliarde de euro – am intrat și cu acest proiect în linie dreaptă. În luna mai, vom semna contractul de execuție a centurii”, a declarat primarul Emil Boc.

Primarul Emil Boc a anunțat, joi, 17 aprilie, că se poate trece la semnarea contractului de execuție a centurii metropolitane a municipiului Cluj-Napoca după ce Hotărârea de Guvern cu actualizarea indicatorilor tehnico-economici a fost publicată în Monitorul Oficial.

Asocierea formată din firmele Dimex-2000 Company (lider), Hydrostroy Ad (Bulgaria), Integral Inzenjering AD Laktasi (Muntenegru) și alți 19 subcontractanți sunt cei care vor realiza lotul 2 al centurii metropolitane a Clujului.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate