Editorial Opinii
OPINIE. Adrian Marian: Manualele școlare alternative și foarte aproximative. Horoscopul lui Mircea cel Bătrân în noile cărți
Singura afacere editorial în România se pare că ar fi rămas aceea cu manualele școlare. Calitatea îndoielnică a unor manual școlare era de mult discutată. Pentru ca afacerea să ajungă la multe ”guri flămânde” cu prietenia unor factori decizionali, s-a optat pentru varianta manualelor alternative astfel că și mai multe firme, mai mulți agenți de vânzări își împart profitul, înspre povara bugetelor din familiile care au în componență elevi.
În România se citește cel mai puțin, se scriu și se tipăresc cele mai puține cărți la suta de mii de locuitori din Europa. Cele mai multe se scriu, se tipăresc și se citesc în Islanda. Atunci în România ar spune unii dacă tot sunt puține, măcar să fie de calitate. Oare cum este?
Există o glumă despre ardeleanul care a văzut prima dată girafa și ar fi exclamat ”Așe ceva nu poa` să existe!”.
Replica este potrivită și pentru unele manual școlare care conțin elementele de astrologie în condițiile în care copiii sunt tot mai greu de protejat de avalanșa de senzațional ieftin, vulgaritate, agresivitate, pornografie, prost gust care inundă spațiul public.
Inspectoratul Școlar din Galați și-a îndemnat cândva dascălii să urmeze cursuri de numerologie. Am crezut că a fost un accident hazliu. Nu sunt nici accidente, nici hazlii.
Sunt de notorietate unele cazuri în care au fost scrise greșit în manual poezii ale unor clasici, se dau exemple aiurea în alte manuale, sunt exprimări ridicole, iar mai nou se constată că și clasamentele râurilor interioare după lungime s-au schimbat. S-a sfârșit comunismul și s-a încheiat și supremația râului Olt în acest domeniu.
Domnule președinte, am obosit noile generații de atâta școală?
Au fost puși niște copilași să memorize și să recite de către ONG-uri și șmecheri care ”sifonează” fonduri grase guvernamentale și din proiecte, fraze propagandistice de genul ”Domnule președinte, domnule ministru, de ce trebuie elevii români să fie sufocați cu atâta informație inutilă în școală?”.
După mersul vremii și realitatea din teren (din manual) informațiile inutile sunt cele din jurul unor cuvinte precum Eminescu, Sadoveanu, Mihai Viteazul, Ion Vodă cel Cumplit, Ecaterina Teodoroiu, Cuza Vodă, Bartolomeu Anania, Iuliu Maniu, Iuliu Hosu. Grupe întregi de studenți nu stiu în ce domenii au activat Panait Istrati, Emil Racoviță, Ivan Patzaichin, Henri Coandă, Nicolae Steinhardt.
Ca un trofeu al imposturii și nimicniciei celor care tot reformează școala, mai nou au apărut manuale care tratează problema zodiilor. Și nu a oricui, ci a unor mituri istorice. Trimitem copiii la școală, adică să înțeleagă emisiunileTV ale echipelor de prezicătoare Urania, Netty Sandu & comp despre Horoscop? Este semnalat că în aceste recente manuale, elevii trebuie să facă analize ale zodiei lui Mircea cel Bătrân în relație cu zodiacul lui Baiazid.
Meserii umile, școală cât mai puțină. Și invers.
Probabil doar astfel s-ar putea obține cei mai buni sparangheliști. Ce or fi ei?
Îndeobște, prin sparangheliști se înțelege categoria muncitorilor de cea mai umilă calificare, care execută cele mai chinuitoare munci în Occident. Ghemuiți, cu un băț scormonesc după tulpinile plantei. S-a observat în pandemie că în Occident meseria aceasta nu se mai poate face fără contribuția urmașilor geto-dacilor. Gerula Sparanghelistus și Sargetia Sparanghelista. Doar că nu e de râs, ci de speriat.
S-a constatat cu ce viteză s-a pus ”batista pe țambal” pentru a nu cerceta cine, cu ce sprijin a aglomerat în Aeroportul Cluj mii de sparangheliști când planeta era în carantină. Eventual era vinovat administratorul aeroportului pe care nu l-a anunțat nimeni despre tărășenie. Și de afacerea groasă, groasă, cu mii de oameni mobilizați nu se știe cum!
Frații germane trebuiau ajutați să nu rămână săracii cu sparanghelul necules! Ai noștri nu puteau merge la școală și ne furăm căciula on-line.
Monopolul azilelor de bătrâni. Acolo, aici sunt percepute ca lagăre de exterminarea bătrânilor
Sparanghelismul este o muncă chiar mai grea decât aceea de culegător de căpșuni sau badantă. Româncele oricum au o proporție covârșitoare în contingentele de badante, adică umilele femei care au grijă de bătrâni în Occident, le suportă capriciile, umilințele și tot ceea ce vă imaginați că înseamnă compania unor bătrâni abandonați de propria familia în grija româncelor disperate să trimită niște bănuți acasă.
În SUA se spune că serviciile sărmane din azilele de bătrâni au fost majoritar monopolizate de angajați români. Urmașii Daciei și Romei dacă sunt indignați pot să îi chestioneze direct pe consângenii de acolo. Am fost indignați, i-am întrebat și apoi ne-am pus întrebarea de ce (mai ales) nouă ni se întâmplă acestea?
Pentru a realize aceste ”necalificări” ale forței de muncă este nevoie de o populație cât mai puțin instruită. Nici măcar calitatea azilelor de acolo nu o mai aducem aici pentru că îndeobște le privim ca lagăre de exterminate bătrâni.
Funcționau câteva repere naționale legendare pe vremuri care au tendința azi sau chiar au ajuns caricaturale.
”Este adevărat pentru că a scris presa!”, ”Merge exact ca și trenul!„ Alt reper al informației de netăgăduit de o valoare care ar fi trebuit să fie perenă era al conținutului manualelor școlare: ”Am aflat la școală!”
Semeni ce culegi
Alcătuirea manualelor ar trebui să aibă în vedere nu numai rigoarea științifică indubitabilă, ci și rolul în dezvoltarea intelectuală și morală a unui copil, al elevului din România și de oriunde, a ceea ce însămânțezi în mintea și sufletul elevilor.
Fie iertată-ne pudoarea, dar ceea ce se face acum însă, ne duce cu gândul la istorisirea neaoșă a lui Ion Creangă din ”Povestea ….”, respective ”p… semeni, p… o să culegi”.
”Așe ceva nu poa` să existe?”
Iată, în unele manuale, elevii trebuie să facă analize ale horoscopului și zodiei lui Mircea cel Bătrân în relație cu zodiac luiBaiazid.
Concluzia o lăsăm pe seama unor versuri din alte cărți, iar onoratul cititor să decidă dacă mai sunt de actualitate: ”Dar lăsaţi măcar strămoşii ca să doarmă-n colb de cronici; /Din trecutul de mărire v-ar privy cel mult ironici./Cum nu vii tu, Ţepeş doamne, ca punând mâna pe ei,/Să-I împarţi în două cete: în smintiţi şi în mişei,/Şi în două temniţi large cu de-a sila să-i aduni,/Să dai foc la puşcărie şi la casa de nebuni!”
Să nu întrebați prea mulți specialiști în educație sau politică cine le-a scris. Este cu risc.
Ne amintește de un anunț în gară: ”Trenul București-XXX sau Cluj –YY, are o întârziere necunoscută!”
Învățătura, educația din aceleași direcții au întârzieri istorice la fel. Iar faptul că acum elevii învață și despre Zodii prin manual ne îndeamnă să ne amintim titlul ”ZodiaCancerului sau vremea Ducăi Vodă”. Acel Ducă era însă de stripe aleasă. Iar scriitorul un Mihail. Ce fel de Mihail?
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger






