Connect with us

EVENIMENT

ONORARIILE AVOCAȚILOR în 2021: Ce tarife se vor aplica pentru contestarea suspendării permisului sau o cerere de divorț

Publicat


Anul trecut, Uniunea Naţională a Barourilor din România (UNBR) a aprobat un Ghid orientativ al onorariilor minimale, care a intră în vigoare din această lună. Potrivit acestuia, onorariile avocaților nu sunt impuse, ci orientative, astfel că fiecare avocat poate stabili și sume mai mici decât cele ale UNBR.

Principala recomandare este ca ora să fie taxată cu 220 de lei, pentru contestarea măsurii suspendării permisului de conducere să fie achitată avocatului cel puțin suma de 1.100 lei, iar pentru o cerere de divorț care implică și copii, 2.200 de lei.

Hotărârea UNBR nr. 82/2020 a fost publicată încă din data de 28 iulie 2020, dar intră în vigoare la începutul anului 2021.

Cele două categorii ale tarifelor sunt onorariul orar și onorariul fix.

Onorariul orar

Acest tip de onorariu este folosit, în general, în activitățile avocațiale în care avocatul nu poate prezice cu exactitate cât timp va utiliza pentru atingerea obiectivului la care s-a angajat. Acesta poate fi calculat în funcție de cheltuielile de funcționare, experiența, reputația avocatului etc.

Nu există o formulă standard în determinarea modului de calcul a tarifului orar a onorariului de avocat, însă, în decursul timpului, s-a impus o regulă care aduce un echilibru în ecuația financiară ce stă la baza desfășurării în bune condiții a profesiei de avocat.

Această regulă stabilește că onorariul avocațial este determinat în cote ideale, raportat la următoarele elemente: cheltuielile necesare funcționarii unui de cabinet de avocat, fondurile de rezervă (rulment) și venitul propriu al avocatului.

Onorariul fix (forfetar)

Acesta se realizează în mod deosebit în situațiile în care avocatul cunoaște din experiență sau din practica altor avocați care este consumul de timp uzual în anumite tipuri de cauze pentru finalizarea activității juridice pentru care a fost angajat.

Asemenea tarife forfetare sunt folosite în general în cauzele având conținut patrimonial și prin folosirea unei cote procentuale din valoarea litigiului.

Onorariul minim orar recomandat de UNBR este de cel puțin 220 de lei pe oră. Conform UNBR, estimarea s-a făcut în baza unor date publice, deoarece nu există altfel de studii care să reflecte cheltuielile avocaților.

Onorariile minimale sunt următoarele:

A. În materie civilă / contencios administrativ și fiscal și necontencios

1. Activități și cereri cu caracter necontencios

1.1. Notificări / adrese / corespondență – onorariu orar, dar nu mai puțin de 330 lei;

1.2. Activități de obținere a apostilării actelor / traduceri legalizate – 330 lei;

1.3. Asistarea sau reprezentarea părții la mediere /conciliere / negociere – onorariu orar sau 440 lei ședința;

1.4. Asistarea/reprezentarea părții în fața instituțiilor publice (altele decât instanțe / parchete / poliție) sau altor persoane de drept privat – 440 lei;

1.5. Cereri de strămutare – 440 lei;

1.6. Cereri de recuzare – 330 lei;

1.7. Consultațiile juridice, redactare de acte juridice tranzacții /contracte civile / acte adiționale / statute și acte constitutive pentru înființarea unor persoane juridice – onorariu orar, dar nu mai puțin de 440 lei ;

1.8. Activitățile de atestare prevăzute la art.3 lit. c, d din Legea 51/1995 – 220 lei;

1.9. Activitățile prevăzute la art.3 lit. g, h din Legea 51/1995 – 1 % din valoare, dar nu mai puțin de 220 lei;

1.10. Activitățile prevăzute la art.3 lit. j) din Legea 51/1995 – 440 lei.

2. Activități contencioase

2.1. Acțiuni/cereri cu caracter special

2.1.1 cererile de valoare redusă, soluționate potrivit procedurii speciale prevăzute de titlul X al cărţii a VI-a din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Cod de procedură civilă – 660 lei;

2.1.2. cererile privind ordonanța de plată, prevăzută de titlul IX al cărții a VI-a din Codul de procedură civilă – 50 % din onorariul prevăzut la pct.2.2, nu mai puțin de 660 lei;

2.1.3. cererile de evacuare din imobilele folosite sau ocupate fără drept, soluționate potrivit procedurii speciale prevăzute de titlul XI al cărții a VI-a din Codul de procedură civilă – 1.540 lei;

2.1.4. cererile formulate pe cale de ordonanță președințială – 1.540 lei;

2.1.5. cereri de reexaminare; cereri de scutire de la plata taxei judiciare de timbru – 440 lei.

2.1.6. cereri posesorii – 1.540 lei

2.2. Acțiuni şi cereri evaluabile în bani:

2.2.1. până la valoarea de 5.000 lei – 660 lei;

2.2.2. între 5.001 lei şi 25.000 lei – 5 % din valoarea litigiului, însă nu mai puțin de 880 lei;

2.2.3. între 25.001 lei şi 100.000 lei – 4 % din valoarea litigiului, însă nu mai puțin de 1.800 lei;

2.2.4. între 100.001 lei şi 250.000 lei -3 % din valoarea litigiului, însă nu mai puțin de 4.000 lei;

2.2.5. peste 250.000 lei – 2 % din valoarea litigiului, însă nu mai puțin de 7.500 lei.

2.2.6. peste 1.000.000 – 1 % din valoarea litigiului, dar nu mai puțin de 20.000 lei.

Sunt acțiuni evaluabile în bani și se vor aplica onorariile stabilite mai sus următoarelor categorii de acțiuni:

a) cereri în constatarea nulității, anularea, rezoluțiunea sau rezilierea unui act juridic civil patrimonial;

b) privind constatarea existenței sau inexistenței unui drept patrimonial;

c) prin care se solicita pronunțarea unei hotărâri judecătorești care ține loc de act autentic de înstrăinare a unor bunuri imobile sau de constituire a unor drepturi reale asupra acestora;

d) acțiunile posesorii;

e) acțiuni petitorii – acțiunile care au ca obiect un dezmembrământ al dreptului de proprietate;

i) acțiuni având ca temei plata nedatorată/îmbogățire fără just temei;

j) acțiuni în declararea simulației unui act juridic;

k) acțiuni potrivit Legii nr. 10/2001 și Legii nr. 290/2003;

l) cereri și acțiuni privind legislația fondului funciar;

m) cereri și acțiuni privind materia exproprierilor;

n) cereri și acțiuni în materia uzucapiunii;

o) cereri și acțiuni privind despăgubiri materiale/morale;

2.3. Acțiunile/cererile cu caracter nepatrimonial:

2.3.1. Cereri pentru constatarea existenței sau inexistenței unui drept nepatrimonial – 1.760 lei;

2.3.2. Cereri în anularea sau în constatarea nulității unui act juridic nepatrimonial – 1.760 lei;

2.3.3. Cereri care privesc dreptul de folosință a bunului închiriat sau arendat, daca acestea nu privesc și plata anumitor sume de bani- 1.760 lei;

2.3.4. Acțiunile în grănițuire – 2.200 lei;

2.3.5. Cereri privind măsuri asiguratorii luate pe cale separată – 1.100 lei;

2.3.6. Cereri de suspendare a executării efectelor hotărârilor judecătorești – 1.100 lei;

2.4. În materia executării silite:

2.4.1. asistență, reprezentare în procedura executării silite executării silite cu caracter patrimonial când obiectul contestației vizează titlul executoriu, altul decât hotărârea judecătorească – se aplică onorariul de la pct.2.2;

2.4.2. asistență, reprezentare în procedura executării silite executării silite cu caracter nepatrimonial sau când titlul executoriu îl reprezintă o hotărâre judecătorească – 1.760 lei;

2.4.5. cereri de suspendare a executării silite, respectiv a executării provizorii – 880 lei;

2.4.6 cererile de întoarcere a executării silite – 2.200 lei.

2.5. Acțiuni și cereri referitoare la raporturile de familie :

2.5.1. pentru cererea de divorț fără minori – 1.760 lei;

2.5.2. pentru cererea de divorț cu minori – 2.200 lei;

2.5.3. pentru cererile care nu sunt accesorii cererii de divorț și care au ca obiect: stabilirea locuinței copilului, exercitarea autorității părintești, stabilirea contribuției părinților la cheltuielile de creștere și educare a copiilor, dreptul părintelui sau al altor persoane decât părinții de a avea legături personale cu copilul, locuința familiei – 1.540 lei;

2.5.4. tutelă, curatelă – 1.540 lei ;

2.5.5. punere sub interdicție – 1.540 lei;

2.5.6. tăgada paternității – 2.200 ;

2.5.7. asistare /reprezentare adopție – 2.640 lei.

2.6. În materia contenciosului administrativ:

2.6.1. redactare plângere prealabilă administrativă – 1.540 lei;

2.6.2. acțiune contencios administrativ – 2.200 lei;

2.6.3. suspendare act administrativ art.14 din Legea 554/2014 – 1.760 lei;

2.6.4. redactare contestație executare act administrativ fiscal – 1.760 lei;

2.6.5. acțiune contestație act administrativ fiscal – 2.640 lei;

2.6.6. suspendare act administrativ fiscal – 2.200 lei;

2.6.7. cereri, contestații privind achizițiile publice in fata CNSC- 2.200 lei;

2.6.8. plângere împotriva deciziilor CNSC – 2.640 lei;

2.6.9 În situația în care există capăt de cerere cu caracter patrimonial – se vor aplica prevederile art.2.2.

2.7 . Acțiunile, cererile, obiecțiunile, contestațiile introduse la instanțele judecătorești în temeiul Legii nr. 85/2006 privind procedura insolvenței, cu modificările și completările ulterioare:

2.7.1. cereri de deschidere a procedurii de insolvență – 880 lei;

2.7.2. asistență, reprezentare procedură insolvență fond –220 lei termen;

2.7.3. contestații si cereri în procedura insolvenței – 1.540 lei;

2.7.4. retragere, dizolvare, anulare hotărâre AGA – 2.640 lei.

2.8. În materie contravențională:

2.8.1. plângerea împotriva procesului-verbal de constatare si sancționare a contravenției – 1.100 lei.

2.9. Acțiunile și cererile în materie de carte funciară – 1.540 lei;

2.10 Acțiuni și cereri în materia societăților comerciale privind Legea 31/1990 și alte legi speciale:

a) cereri de intervenție înregistrare acte/mențiuni ONRC – 1.540 lei;

b) plângere împotriva rezoluției Directorului ONRC – 1.540 lei;

c) acțiuni privind excludere, retragere, dizolvare, anulare hotărâre AGA – 2.640 lei.

2.11. Cererile privind litigiile de muncă și drepturi și obligații cu caracter social:

2.11.1. contestații împotriva deciziilor emise cu privire la încheierea, executarea, modificarea și încetarea CIM – 2.200 lei;

2.11.2. stabilirea și plata pensiilor, precum și alte drepturi prevăzute prin sistemele de asigurări sociale – 1.540 lei;

2.11.3. stabilirea și plata ajutorului de șomaj, a ajutorului de integrare profesională și a alocației de sprijin, a ajutorului social, a alocației de stat pentru copii, a drepturilor persoanelor cu dizabilități și a altor forme de protecție socială prevăzute de lege – 1.100 lei.

B. În materie penală

1. Consultații juridice, prestații ocazionale și/sau redactarea unor acte:

1.1. Consultație juridică/studiere dosar în materie penala – onorariu orar;

1.2. Consultație juridică acordată la grefă/vorbitor – onorariu orar majorat cu 50 %;

1.3. Formularea unui act de sesizare, fără a calcula și constituirea de parte civila – 660 lei;

1.4. Formularea constituirii de parte civilă – se vor aplica prevederile pct.1 lit. a 2.2;

1.5. Formularea ocazională a unor sesizări, contestații sau cereri – 660 lei;

1.6. Reprezentare în contestații privind măsurile asiguratorii pentru alți subiecți procesuali – 2% din valoarea bunului indisponibilizat, dar nu mai puțin de 2.100 lei.

2. Urmărirea penală

Onorariile minime pentru activitățile desfășurate în cursul urmăririi penale, înainte de aplicarea principiilor prevăzute în articolele următoare, cu precizarea că în cazul redeschiderii urmăririi penale se percep din nou, sunt următoarele:

2.1. Asistența/reprezentarea juridică generală (care include și acoperă activitățile și onorariile prevăzute în dispozițiile 2.3., 2.4.) în fața organelor de urmărire penală – 2.200 lei/pentru fiecare subiect procesual sau fiecare parte;

2.2. Formularea unei cereri, excepții, plângeri, a unui memoriu sau a oricărui alt act – 440 lei;

2.3. Participarea la efectuarea actelor de urmărire penală – 220 lei per activitate;

2.4. Asistența/reprezentarea juridică a subiecților procesuali/părților în cursul medierii sau împăcării ori in vederea tranzacționării, inclusiv în ceea ce privește plata debitelor fiscale sau cu natură asemănătoare – 660 lei;

2.5. Formularea unei cereri de inițiere a acordului de recunoaștere a vinovăției – 440 lei;

2.6. Asistența/reprezentarea juridică a inculpatului în fața procurorului în cursul acordului de recunoaștere a vinovăției – 660 lei;

2.7. Asistența juridică în fața judecătorului de drepturi si libertăți, per fiecare sesizare – 660 lei;

2.8. Formularea plângerilor împotriva ordonanței de clasare – 660 lei fiecare, în ipoteza în care procurorul ierarhic superior nu admite plângerea cu care a fost sesizat;

2.9. Asistența/reprezentarea juridică în fața judecătorului de cameră preliminară în plângerea împotriva soluției – 660 lei;

2.10. Asistența/reprezentarea juridică în fața judecătorului de cameră preliminară în procedura confirmării la renunțarea la urmărirea penală – 660 lei;

2.11. Asistența/reprezentarea juridică în fața judecătorului de cameră preliminară în alte proceduri (Titlul IV Capitolele V, VII – IX) – 660 lei;

2.12. Formularea contestației privind durata procedurii – 660 lei;

2.13. Asistența/reprezentarea juridică în fața judecătorului de drepturi si libertăți în contestația privind durata procedurii – 660 lei;

2.14. Asistarea/reprezentarea juridică a inculpatului în fața instanței în procedura acordului de recunoaștere a vinovăției – 660 lei.

3. Camera preliminară

Onorariile minime pentru activitățile desfășurate în cursul camerei preliminare, înainte de aplicarea regulilor prevăzute în art. I, sunt următoarele:

3.1. Formularea cererilor și/sau excepțiilor – 660 lei;

3.2. Asistența juridică la verificarea legalității măsurii preventive, per verificare – 660 lei;

3.3. Asistența sau reprezentarea juridică în dezbateri – 660 lei;

3.4. Declararea contestațiilor – 220 lei fiecare;

3.5. Motivarea contestației împotriva soluției date în procedura camerei preliminare – 880 lei;

3.6. Asistența sau reprezentarea juridică în dezbaterile din contestația împotriva soluției date în procedura camerei preliminare – 880 lei.

4. Fondul cauzei

Onorariile minime pentru activitățile desfășurate în cursul fondului, înainte de aplicarea regulilor prevăzute în articolele următoare, sunt următoarele:

4.1. Formularea în scris a unei cereri, excepții, plângeri sau a unui memoriu (altele decat cele vizând aplicarea procedurii simplificate) – 440 lei;

4.2. Declararea contestațiilor – 220 lei fiecare;

4.3. Asistența/reprezentarea juridică a părților în procedura simplificată, fără schimbarea încadrării sau repunerea cauzei pe rol – 660 lei;

4.4. Formularea concluziilor scrise în procedura simplificată, vizând latura penală a cauzei – 660 lei;

4.5. Formularea concluziilor scrise în procedura simplificată, vizând ambele laturi ale cauzei – 660 lei;

4.6. Formularea concluziilor scrise în procedura simplificată, în contextul schimbării încadrării sau al repunerii pe rol – onorariile de mai sus, majorate cu 220 lei;

4.7. Asistența/reprezentarea juridică a părților în procedura simplificată, în contextul schimbării încadrării sau al repunerii cauzei pe rol – 1.000 lei;

4.8. Asistența/reprezentarea juridică a părții în procedura comună, fără constituire de parte civilă – 1.540 lei, dar nu mai puțin de 440 lei per termen;

4.9. Formularea concluziilor scrise în procedura comună, fără constituire de parte civila – 660 lei;

4.10. Asistența/reprezentarea juridică a părții în procedura comună, vizând ambele laturi ale cauzei – 2.200 lei, dar nu mai puțin de 660 lei per termen;

4.11. Formularea concluziilor scrise în procedura comună, vizând ambele laturi ale cauzei – 1.000 lei;

4.12. Prestațiile pentru alți subiecți procesuali – jumătate din onorariul perceput părților.

5. Apel

Onorariile minime pentru activitățile desfășurate în cursul apelului, înainte de aplicarea regulilor prevăzute în art. VII, sunt următoarele:

5.1. Motivarea apelului, incluzând studierea dosarului – egal cu onorariul aferent formulării concluziilor scrise pentru cei care își continuă mandatul sau egal cu suma dintre onorariul aferent formulării concluziilor scrise și onorariul aferent studierii dosarului, dacă nu a fost perceput anterior;

5.2. Formularea în scris a unei cereri, excepții, plângeri sau a unui memoriu (altele decât motivele de apel) – 660 lei;

5.3. Asistența/reprezentarea juridică a părților în procedura simplificată, fără schimbarea încadrării sau repunerea cauzei pe rol – 880 lei;

5.4. Asistența/reprezentarea juridică a parților în procedură simplificată, în contextul schimbării încadrării sau al repunerii cauzei pe rol – 1.540 lei;

5.5. Asistența/reprezentarea juridică a părții în procedura comuna, fără constituire de parte civila – 1.760 lei, dar nu mai puțin de 660 lei per termen;

5.6. Asistența/reprezentarea juridică a părții în procedura comună, vizând ambele laturi ale cauzei – 2.640 lei, dar nu mai puțin de 660 lei per termen;

5.7. Formularea concluziilor scrise – onorariile stabilite pentru fiecare ipoteză a fondului, majorate cu 220 lei fiecare.

6. Căile extraordinare de atac

Onorariile minime pentru activitățile desfășurate în cursul căilor extraordinare de atac, înainte de aplicarea regulilor prevăzute în art. VII, sunt următoarele:

6.1. Motivarea căii extraordinare de atac, incluzând studierea dosarului – egal cu onorariul aferent formulării motivelor de apel pentru cei care îi continuă mandatul sau egal cu suma dintre onorariul aferent formulării motivelor de apel și onorariul aferent studierii dosarului, dacă nu a fost perceput anterior;

6.2. Asistența/reprezentarea juridică a părții – jumătate din onorariul aferent motivării, dar nu mai puțin de 660 lei per termen.

7. Executarea hotărârilor penale și legile speciale de executare

Onorariile minime pentru activitățile desfășurate în cursul executării hotărârilor penale:

7.1. Formularea contestației la executare – 660 lei;

7.2. Asistența/reprezentarea juridică a părții în contestația la executare – 880 lei;

7.3. Formularea cererii de liberare condiționată – 660 lei;

7.4. Asistenta/reprezentarea juridică a părții în cererile de liberare condiționată – 660 lei;

7.5. Formularea cererilor privind regimul de executare, plângerilor împotriva măsurilor și altele asemănătoare – 440 lei;

7.6. Asistența/reprezentarea juridică a părții în cererile privind regimul de executare, plângerile împotriva măsurilor și altele asemănătoare – 660 lei;

7.7. Formularea cererilor privind obligațiile din conținutul supravegherii – 440 lei;

7.8. Asistența/reprezentarea juridică a părții în cererile privind obligațiile din conținutul supravegherii – 660 lei;

7.9. Asistenta/reprezentarea juridică a părții în cererile privind revocarea suspendării sub supraveghere – 660 lei;

7.10. Asistența/reprezentarea juridică a părții în executarea cheltuielilor judiciare sau a altor dispoziții – 440 lei;

7.11. Declararea cailor de atac – 220 lei.

8. Reabilitarea

Onorariile minime pentru activitățile desfășurate în privința reabilitării:

8.1. Formularea cererii de reabilitare – 660 lei;

8.2. Asistența/reprezentarea juridică a părții în cereri de reabilitare – 880 lei;

8.3. Declararea contestației – 220 lei.

9. Asistența judiciară internațională în materie penală

Onorariile minime in privința asistenței judiciare internaționale sunt:

9.1. Consultația juridică – 660 lei;

9.2. Asistența și/sau reprezentarea părților – 1320 lei.

10. În situația în care un client solicită angajarea serviciilor avocațiale pentru o fază procesuală (urmărire penală, cameră preliminara, fond, cai de atac) onorariul minimal ar trebui să fie stabilit la o valoarea nu mai mică de 2.200 de lei.

11. În raport de complexitatea cauzei, numărul de părți implicate onorariul poate fi majorat cu până la 100 %.

Sursa: Alba24.ro



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EDUCATIE

VIDEO FOTO. Târgul OFERTELOR educaționale: 42 de licee și colegii, întrunite la Cluj Arena

Publicat

targ de oferte educationale

Un târg de prezentare și promovare a liceelor și colegiilor, organizat de Inspectoratul Școlar Județean Cluj, a avut loc miercuri, 17 aprilie la Cluj Arena, începând cu ora 10:00.

În cadrul evenimentului, elevii de clasa a VIII-a, din județul Cluj, au avut oportunitatea de a primi informații privind oferta educațională pentru anul 2024-2025. Manifestarea a fost privită cu mult entuziasm de către elevi, fiindu-le prezentate o multitudine de licee – 42 la număr, dar și numeroase informații despre acestea. Aceste școli au acoperit, astfel, o diversitate de ramuri academice, începând de la instituții teoretice și practice, până la școli de artă și licee cu orientare creștină.

targ de oferte educationale

VIDEO FOTO. Târgul OFERTELOR educaționale: 42 de licee și colegii, întrunite la Cluj Arena

Totodată, de anul trecut, târgul a început să își extindă porțile și pentru elevii din împrejurimile Clujului, conform purtătorului de cuvânt IȘJ Cluj, Amalia Gurzău: ,,Este al doilea an în care
organizăm activitatea, înainte de pandemie se organiza doar în municipiul Cluj-Napoca un astfel de eveniment.

targ de oferte educationale

Însă am considerat că este util și pentru copiii din celelalte zone ale județului să aibă posibilitatea de a găsi într-un singur loc oferta educațională din zona lor deoarece aceștia nu sunt întotdeauna foarte bine informați în momentul în care trebuie să își completeze fișele de opțiuni pentru înscrierea la liceu sau la învățământul profesional.

Dincolo de broșura pe care o primesc cu numărul de locuri și datele școlii, consider că este important pentru copii să vadă și ceva din specificul școlilor respective, să interacționeze cu liceenii și profesorii”.

Așadar, evenimente similare au fost organizate zilele trecute la Turda, Câmpia Turzii, Gherla și Dej pentru a oferi tuturor copiilor din județ oportunitatea de a se informa bine cu privire la pasul important care urmează.

targ de oferte educationale

Ce ne spun voluntarii și participanții

,,Unde vom merge la liceu?” este întrebarea care îi preocupă pe elevii clasei a VIII-a, iar târgul din dimineața zilei de miercuri a reușit să furnizeze informații esențiale care să îi ajute în alegerea
parcursului educațional.

targ de oferte educationale

„Acest târg este o idee inovativă. M-a ajutat foarte mult să mă lămuresc cu privire la diversele proiecte pe care le au liceele din Cluj. (…) Am venit aici având o idee de liceu, dar după ce am văzut și ofertele celorlalte, rămâne să mă mai gândesc”, spune Patricia, elevă în clasa a opta.

Cu același entuziasm au privit acest eveniment și elevii de liceu, care au avut ocazia de fi pentru o zi reprezentanți ai instituției lor de învățământ: „Simt că e în datoria mea să-mi reprezint liceul.

targ de oferte educationale

În plus, e liceul la care am ales să merg, nesilit de nimeni și consider că ar trebui să-mi împărtășesc experiența și colegilor mei mai mici, care sunt indeciși sau nu știu la ce liceu să meargă.

Totodată mi se pare o inițiativă foarte bună, pentru că ajută elevii să se decidă, mai mult decât au făcut-o până acum. Practic e o piață liberă – asta ar trebui să fie liceul. Ar trebui ca elevii să aleagă singuri, iar târgurile de acest gen îi ajută să vadă perspective diferite”, spune Tudor, reprezentant al liceului Nicolae Bălcescu din Cluj-Napoca.

targ de oferte educationale

Despre licee

Conform unui clasament realizat de către www.bacplus.ro în anul 2023, Colegiul Național ,,Emil Racoviță” s-a situat în fruntea listei privind atât media examenului de admitere, cât și cea a
examenului de bacalaureat. Rezultate foarte bune au fost obtinute și pe plan extra-curricular, unde elevii din cluburile de teatru și robotică s-au remarcat prin clasificarea la olimpiadele naționale.

targ de oferte educationale

Îndreptându-ne spre profilele umaniste, Colegiul Național ,,George Barițiu” promite pregătirea la un nivel intensiv al elevilor în ceea ce privește studiul limbilor străine: italiana, franceza și engleza. De asemenea, acestora li se oferă oportunitatea de a-și testa cunoștiintele în cadrul centrelor de
pregătire Cambridge și CELI, colegiul Barițiu fiind singurul din Transilvania dotat cu un centru de pregătire al examenului CELI.

targ de oferte educationale

Printr-o trecere de la teorie la practică, la târg s-a remarcat și „Colegiul Tehnic Energetic” care a reușit să acapareze atenția participanților prin mașinării și experimente științifice, pe care Andrei, reprezentantul școlii, le-a prezentat pe larg pentru pasionați.

Un alt domeniu de interes pentru cei din clasa a VIII-a îl reprezintă școlile de artă care le oferă tinerilor prilejul ideal de a-și dezvolta creativitatea și aptitudinile artistice. Printre cele mai optate se enumeră astfel Colegiul de Muzică ,,Sigismund Toduță” și Liceul de Coregrafie și Artă Dramatică „Octavian Stroia”, despre care Amalia Gurzău susține că ,,sunt reprezentative la nivel național”.

targ de oferte educationale

„Admiterea la liceele de artă este considerată dificilă”

Purtătorul de cuvânt a subliniat și faptul că anul trecut Colegiul de Muzică a obținut cele mai multe
premii la olimpiadele de muzică instrumentală & canto, în timp ce Liceul de Coregrafie și Artă Dramatică, în acest an, grație rezultatelor obținute de copii, găzduiește olimpiada națională de
coregrafie la Cluj-Napoca.

Deși liceele de artă sunt recunoscute pentru atmosfera lor vibrantă și plină de creativitate, admiterea în aceste instituții este considerată dificilă de către elevi din cauza complexității procesului de admitere.

targ de oferte educationale

Un exemplu în acest sens îl constituie admiterea pentru secția de teatru a Liceului „Octavian Stroia”, desfășurată în data de 21 mai, care constă în recitarea a două poezii, cântarea unei piese, o povestire și o fabulă prezentate toate în fața unei comisii, probe precedate de susținerea unui interviu.

Astfel, târgul desfășurat la Cluj Arena a oferit elevilor informațiile necesare cu privire la o varietate de oferte educaționale pentru a putea lua cele mai potrivite decizii privind viitorul lor academic.

Daria Mustea

Bianca Matei

Citește mai departe

EVENIMENT

Curtea de Apel Cluj respinge contestația în anulare a lui Cătălin Cherecheș, condamnat la închisoare pentru luare de mită

Publicat

Curtea de Apel Cluj a respins, joi, ca neîntemeiată, contestația în anulare a fostului primar de Baia Mare, Cătălin Cherecheș, condamnat la 5 ani de închisoare pentru luare de mită, decizia fiind definitivă. 

Instanța a rămas în pronunțare după ce la termenul anterior din 5 aprilie a decis să admită, în principiu, contestația.

”În temeiul art. 475 Cod procedură penală, respinge cererea contestatorului C.C. de sesizare a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile pentru dezlegarea chestiunii de drept invocate cu privire la momentul de la care începe să curgă termenul de prescripţie a răspunderii penale în cazul infracţiunii unice de luare de mită prevăzute de art. 289 Cod penal, în ipoteza în care sunt realizate, la date diferite, mai multe modalităţi alternative ale elementului material.

În temeiul art. 432 Cod procedură penală, respinge ca neîntemeiată contestaţia în anulare formulată de contestatorul-condamnat C.C., împotriva deciziei penale nr. 1704/A/24.11.2023, pronunţată de Curtea de Apel Cluj în dosarul nr. 2537/117/2016. În temeiul art. 275 alin. (2) C.pr.pen., obligă contestatorul la plata către stat a sumei de 800 lei, cu titlul de cheltuieli judiciare.

Definitivă”, se arată în sentința Curții de Apel Cluj.

Ce e contestația în anulare

Contestația în anulare reprezintă o cale de atac extraordinară, și poate să fie folosită numai în cazurile și în condițiile expres prevăzute de lege, prin a cărei exercitare se urmărește anularea hotărârii atacate și rejudecarea cauzei ori completarea judecății.

Cherecheș a încercat, prin această contestație depusă, să anuleze condamnarea la 5 ani de închisoare pentru luare de mită luată tot de Curtea de Apel Cluj în 24 noiembrie 2023.

Între timp, fostul primar din Baia Mare a fugit din țară, dar a fost prins în Germania, de unde a fost readus și încarcerat în 20 martie la Penitenciarul Rahova,

Citește mai departe

EVENIMENT

Weekend pentru iubitorii LEGO®: o REPLICĂ de 1,5 m a Turnului Eiffel, din peste 10.000 de piese, expusă în Iulius Mall Cluj

Publicat

expo lego

La Iulius Mall Cluj vei avea parte de un weekend în care poți să te întorci pe tărâmul copilăriei și să redescoperi magia lucrurilor simple. Vino să admiri unul dintre cele mai mari seturi realizate, de-a lungul timpului, din piese LEGO® – o replică a Turnului Eiffel, în cadrul expoziției Brickenburg – Zilele Fanilor LEGO®! În cadrul evenimentului vor avea loc și Ateliere de Construcție din cărămizi  LEGO® pentru copii.

Cu o tematică de primăvara specială, focusată pe arhitectură și diverse mecanisme tehnice funcționale și zone citadine construite din cărămizi LEGO®, expoziția care i-a fascinat pe clujeni la edițiile anterioare revine în Iulius Mall. În perioada 19 – 21 aprilie 2024, în Atriumul principal, zeci de mii de piese LEGO® vor forma orașe în miniatură pe care le poți admira.

expo lego

Weekend pentru iubitorii LEGO®: o REPLICĂ de 1,5 m a Turnului Eiffel, din peste 10.000 de piese, expusă în Iulius Mall Cluj

Vedeta expoziției este replica Turnului Eiffel, unul dintre cele mai mari seturi realizate de-a lungul timpului din piese LEGO®, care măsoară 1,5 m înălțime și este construită din nu mai puțin de 10.000 de piese.

expo lego

În cadrul evenimentului cei mici sunt invitați să își lase imaginația să prindă forme în cadrul atelierelor de construcție cu piese LEGO®. Sesiunile de joacă au loc în fiecare zi, în intervalul orar 15.00 – 19.00. La Atelierele de construcție sunt așteptați copiii cu vârsta mai mare de 5 ani. Accesul în cadrul expoziției, cât și la ateliere este gratuit, iar copii sub 7 ani trebuie să fie însoțiți.

expo lego

Vino în Iulius Mall Cluj și descoperă construcțiile impresionante realizate de membrii asociației Brickenburg din mii de piese LEGO®!

Citește mai departe

EVENIMENT

Cine nu poate vota la alegerile locale din 9 iunie. Decizia BEC

Publicat

BEC vot

Biroul Electoral Central (BEC) a adoptat o hotărâre care prevede că alegătorii cu domiciliul în străinătate, care şi-au stabilit reşedinţa în ţară începând cu data de 11 aprilie 2024, nu-şi pot exercita dreptul de vot la alegerile pentru autorităţile administraţiei publice locale din 9 iunie, arată Agerpres.

Potrivit documentului menţionat, în cazul alegătorului cu domiciliul în străinătate care şi-a stabilit reşedinţa în ţară anterior datei de 11 aprilie 2024 şi nu este înscris în lista electorală permanentă şi care se prezintă la vot la secţia de votare la care este arondată strada unde îşi are reşedinţa, acesta îşi va putea exercita dreptul de vot la respectiva secţie de votare, urmând a fi înscris în lista electorală suplimentară de către preşedintele biroului electoral al secţiei de votare.

Radiere din lista electorală

De asemenea, hotărârea prevede că, la alegerile pentru autorităţile administraţiei publice locale din anul 2024, alegătorul cu domiciliul în ţară, care şi-a stabilit reşedinţa într-o altă unitate administrativ-teritorială din ţară anterior datei de 11 aprilie 2024 şi nu este înscris în lista electorală permanentă şi care se prezintă la vot la secţia de votare la care este arondată strada unde îşi are reşedinţa, îşi va putea exercita dreptul de vot la respectiva secţie de votare, urmând a fi înscris în lista electorală suplimentară de către preşedintele biroului electoral al secţiei de votare.

Alegătorul, care îşi exercită dreptul de vot în acest caz, este radiat din lista electorală permanentă existentă la secţia de votare din ţară în a cărei rază domiciliază, la solicitarea preşedintelui biroului electoral al secţiei de votare, transmisă prin Sistemul informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal.

Totodată, la alegerile pentru autorităţile administraţiei publice locale din anul 2024, alegătorul cu domiciliul în ţară care şi-a stabilit reşedinţa în ţară începând cu data de 11 aprilie 2024 îşi va putea exercita dreptul de vot doar în comuna, oraşul, municipiul sau subdiviziunea administrativ-teritorială a municipiului în care îşi are domiciliul.

Importanța actului de identitate

„Actul de identitate face dovada identităţii, a cetăţeniei române, a adresei de domiciliu şi, după caz, a adresei de reşedinţă. În plus, proba reşedinţei se poate face şi cu dovada de reşedinţă, care constă în menţiunea privind reşedinţa înscrisă pe un document care va însoţi cartea de identitate simplă, cartea electronică de identitate şi cartea de identitate provizorie”, mai stabileşte hotărârea BEC.

Hotărârea adoptată de BEC se referă la aplicarea unitară a dispoziţiilor art. 18 din Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, pentru modificarea Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax