EVENIMENT
ONORARIILE AVOCAȚILOR în 2021: Ce tarife se vor aplica pentru contestarea suspendării permisului sau o cerere de divorț
Anul trecut, Uniunea Naţională a Barourilor din România (UNBR) a aprobat un Ghid orientativ al onorariilor minimale, care a intră în vigoare din această lună. Potrivit acestuia, onorariile avocaților nu sunt impuse, ci orientative, astfel că fiecare avocat poate stabili și sume mai mici decât cele ale UNBR.
Principala recomandare este ca ora să fie taxată cu 220 de lei, pentru contestarea măsurii suspendării permisului de conducere să fie achitată avocatului cel puțin suma de 1.100 lei, iar pentru o cerere de divorț care implică și copii, 2.200 de lei.
Hotărârea UNBR nr. 82/2020 a fost publicată încă din data de 28 iulie 2020, dar intră în vigoare la începutul anului 2021.
Cele două categorii ale tarifelor sunt onorariul orar și onorariul fix.
Onorariul orar
Acest tip de onorariu este folosit, în general, în activitățile avocațiale în care avocatul nu poate prezice cu exactitate cât timp va utiliza pentru atingerea obiectivului la care s-a angajat. Acesta poate fi calculat în funcție de cheltuielile de funcționare, experiența, reputația avocatului etc.
Nu există o formulă standard în determinarea modului de calcul a tarifului orar a onorariului de avocat, însă, în decursul timpului, s-a impus o regulă care aduce un echilibru în ecuația financiară ce stă la baza desfășurării în bune condiții a profesiei de avocat.
Această regulă stabilește că onorariul avocațial este determinat în cote ideale, raportat la următoarele elemente: cheltuielile necesare funcționarii unui de cabinet de avocat, fondurile de rezervă (rulment) și venitul propriu al avocatului.
Onorariul fix (forfetar)
Acesta se realizează în mod deosebit în situațiile în care avocatul cunoaște din experiență sau din practica altor avocați care este consumul de timp uzual în anumite tipuri de cauze pentru finalizarea activității juridice pentru care a fost angajat.
Asemenea tarife forfetare sunt folosite în general în cauzele având conținut patrimonial și prin folosirea unei cote procentuale din valoarea litigiului.
Onorariul minim orar recomandat de UNBR este de cel puțin 220 de lei pe oră. Conform UNBR, estimarea s-a făcut în baza unor date publice, deoarece nu există altfel de studii care să reflecte cheltuielile avocaților.
Onorariile minimale sunt următoarele:
A. În materie civilă / contencios administrativ și fiscal și necontencios
1. Activități și cereri cu caracter necontencios
1.1. Notificări / adrese / corespondență – onorariu orar, dar nu mai puțin de 330 lei;
1.2. Activități de obținere a apostilării actelor / traduceri legalizate – 330 lei;
1.3. Asistarea sau reprezentarea părții la mediere /conciliere / negociere – onorariu orar sau 440 lei ședința;
1.4. Asistarea/reprezentarea părții în fața instituțiilor publice (altele decât instanțe / parchete / poliție) sau altor persoane de drept privat – 440 lei;
1.5. Cereri de strămutare – 440 lei;
1.6. Cereri de recuzare – 330 lei;
1.7. Consultațiile juridice, redactare de acte juridice tranzacții /contracte civile / acte adiționale / statute și acte constitutive pentru înființarea unor persoane juridice – onorariu orar, dar nu mai puțin de 440 lei ;
1.8. Activitățile de atestare prevăzute la art.3 lit. c, d din Legea 51/1995 – 220 lei;
1.9. Activitățile prevăzute la art.3 lit. g, h din Legea 51/1995 – 1 % din valoare, dar nu mai puțin de 220 lei;
1.10. Activitățile prevăzute la art.3 lit. j) din Legea 51/1995 – 440 lei.
2. Activități contencioase
2.1. Acțiuni/cereri cu caracter special
2.1.1 cererile de valoare redusă, soluționate potrivit procedurii speciale prevăzute de titlul X al cărţii a VI-a din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Cod de procedură civilă – 660 lei;
2.1.2. cererile privind ordonanța de plată, prevăzută de titlul IX al cărții a VI-a din Codul de procedură civilă – 50 % din onorariul prevăzut la pct.2.2, nu mai puțin de 660 lei;
2.1.3. cererile de evacuare din imobilele folosite sau ocupate fără drept, soluționate potrivit procedurii speciale prevăzute de titlul XI al cărții a VI-a din Codul de procedură civilă – 1.540 lei;
2.1.4. cererile formulate pe cale de ordonanță președințială – 1.540 lei;
2.1.5. cereri de reexaminare; cereri de scutire de la plata taxei judiciare de timbru – 440 lei.
2.1.6. cereri posesorii – 1.540 lei
2.2. Acțiuni şi cereri evaluabile în bani:
2.2.1. până la valoarea de 5.000 lei – 660 lei;
2.2.2. între 5.001 lei şi 25.000 lei – 5 % din valoarea litigiului, însă nu mai puțin de 880 lei;
2.2.3. între 25.001 lei şi 100.000 lei – 4 % din valoarea litigiului, însă nu mai puțin de 1.800 lei;
2.2.4. între 100.001 lei şi 250.000 lei -3 % din valoarea litigiului, însă nu mai puțin de 4.000 lei;
2.2.5. peste 250.000 lei – 2 % din valoarea litigiului, însă nu mai puțin de 7.500 lei.
2.2.6. peste 1.000.000 – 1 % din valoarea litigiului, dar nu mai puțin de 20.000 lei.
Sunt acțiuni evaluabile în bani și se vor aplica onorariile stabilite mai sus următoarelor categorii de acțiuni:
a) cereri în constatarea nulității, anularea, rezoluțiunea sau rezilierea unui act juridic civil patrimonial;
b) privind constatarea existenței sau inexistenței unui drept patrimonial;
c) prin care se solicita pronunțarea unei hotărâri judecătorești care ține loc de act autentic de înstrăinare a unor bunuri imobile sau de constituire a unor drepturi reale asupra acestora;
d) acțiunile posesorii;
e) acțiuni petitorii – acțiunile care au ca obiect un dezmembrământ al dreptului de proprietate;
i) acțiuni având ca temei plata nedatorată/îmbogățire fără just temei;
j) acțiuni în declararea simulației unui act juridic;
k) acțiuni potrivit Legii nr. 10/2001 și Legii nr. 290/2003;
l) cereri și acțiuni privind legislația fondului funciar;
m) cereri și acțiuni privind materia exproprierilor;
n) cereri și acțiuni în materia uzucapiunii;
o) cereri și acțiuni privind despăgubiri materiale/morale;
2.3. Acțiunile/cererile cu caracter nepatrimonial:
2.3.1. Cereri pentru constatarea existenței sau inexistenței unui drept nepatrimonial – 1.760 lei;
2.3.2. Cereri în anularea sau în constatarea nulității unui act juridic nepatrimonial – 1.760 lei;
2.3.3. Cereri care privesc dreptul de folosință a bunului închiriat sau arendat, daca acestea nu privesc și plata anumitor sume de bani- 1.760 lei;
2.3.4. Acțiunile în grănițuire – 2.200 lei;
2.3.5. Cereri privind măsuri asiguratorii luate pe cale separată – 1.100 lei;
2.3.6. Cereri de suspendare a executării efectelor hotărârilor judecătorești – 1.100 lei;
2.4. În materia executării silite:
2.4.1. asistență, reprezentare în procedura executării silite executării silite cu caracter patrimonial când obiectul contestației vizează titlul executoriu, altul decât hotărârea judecătorească – se aplică onorariul de la pct.2.2;
2.4.2. asistență, reprezentare în procedura executării silite executării silite cu caracter nepatrimonial sau când titlul executoriu îl reprezintă o hotărâre judecătorească – 1.760 lei;
2.4.5. cereri de suspendare a executării silite, respectiv a executării provizorii – 880 lei;
2.4.6 cererile de întoarcere a executării silite – 2.200 lei.
2.5. Acțiuni și cereri referitoare la raporturile de familie :
2.5.1. pentru cererea de divorț fără minori – 1.760 lei;
2.5.2. pentru cererea de divorț cu minori – 2.200 lei;
2.5.3. pentru cererile care nu sunt accesorii cererii de divorț și care au ca obiect: stabilirea locuinței copilului, exercitarea autorității părintești, stabilirea contribuției părinților la cheltuielile de creștere și educare a copiilor, dreptul părintelui sau al altor persoane decât părinții de a avea legături personale cu copilul, locuința familiei – 1.540 lei;
2.5.4. tutelă, curatelă – 1.540 lei ;
2.5.5. punere sub interdicție – 1.540 lei;
2.5.6. tăgada paternității – 2.200 ;
2.5.7. asistare /reprezentare adopție – 2.640 lei.
2.6. În materia contenciosului administrativ:
2.6.1. redactare plângere prealabilă administrativă – 1.540 lei;
2.6.2. acțiune contencios administrativ – 2.200 lei;
2.6.3. suspendare act administrativ art.14 din Legea 554/2014 – 1.760 lei;
2.6.4. redactare contestație executare act administrativ fiscal – 1.760 lei;
2.6.5. acțiune contestație act administrativ fiscal – 2.640 lei;
2.6.6. suspendare act administrativ fiscal – 2.200 lei;
2.6.7. cereri, contestații privind achizițiile publice in fata CNSC- 2.200 lei;
2.6.8. plângere împotriva deciziilor CNSC – 2.640 lei;
2.6.9 În situația în care există capăt de cerere cu caracter patrimonial – se vor aplica prevederile art.2.2.
2.7 . Acțiunile, cererile, obiecțiunile, contestațiile introduse la instanțele judecătorești în temeiul Legii nr. 85/2006 privind procedura insolvenței, cu modificările și completările ulterioare:
2.7.1. cereri de deschidere a procedurii de insolvență – 880 lei;
2.7.2. asistență, reprezentare procedură insolvență fond –220 lei termen;
2.7.3. contestații si cereri în procedura insolvenței – 1.540 lei;
2.7.4. retragere, dizolvare, anulare hotărâre AGA – 2.640 lei.
2.8. În materie contravențională:
2.8.1. plângerea împotriva procesului-verbal de constatare si sancționare a contravenției – 1.100 lei.
2.9. Acțiunile și cererile în materie de carte funciară – 1.540 lei;
2.10 Acțiuni și cereri în materia societăților comerciale privind Legea 31/1990 și alte legi speciale:
a) cereri de intervenție înregistrare acte/mențiuni ONRC – 1.540 lei;
b) plângere împotriva rezoluției Directorului ONRC – 1.540 lei;
c) acțiuni privind excludere, retragere, dizolvare, anulare hotărâre AGA – 2.640 lei.
2.11. Cererile privind litigiile de muncă și drepturi și obligații cu caracter social:
2.11.1. contestații împotriva deciziilor emise cu privire la încheierea, executarea, modificarea și încetarea CIM – 2.200 lei;
2.11.2. stabilirea și plata pensiilor, precum și alte drepturi prevăzute prin sistemele de asigurări sociale – 1.540 lei;
2.11.3. stabilirea și plata ajutorului de șomaj, a ajutorului de integrare profesională și a alocației de sprijin, a ajutorului social, a alocației de stat pentru copii, a drepturilor persoanelor cu dizabilități și a altor forme de protecție socială prevăzute de lege – 1.100 lei.
B. În materie penală
1. Consultații juridice, prestații ocazionale și/sau redactarea unor acte:
1.1. Consultație juridică/studiere dosar în materie penala – onorariu orar;
1.2. Consultație juridică acordată la grefă/vorbitor – onorariu orar majorat cu 50 %;
1.3. Formularea unui act de sesizare, fără a calcula și constituirea de parte civila – 660 lei;
1.4. Formularea constituirii de parte civilă – se vor aplica prevederile pct.1 lit. a 2.2;
1.5. Formularea ocazională a unor sesizări, contestații sau cereri – 660 lei;
1.6. Reprezentare în contestații privind măsurile asiguratorii pentru alți subiecți procesuali – 2% din valoarea bunului indisponibilizat, dar nu mai puțin de 2.100 lei.
2. Urmărirea penală
Onorariile minime pentru activitățile desfășurate în cursul urmăririi penale, înainte de aplicarea principiilor prevăzute în articolele următoare, cu precizarea că în cazul redeschiderii urmăririi penale se percep din nou, sunt următoarele:
2.1. Asistența/reprezentarea juridică generală (care include și acoperă activitățile și onorariile prevăzute în dispozițiile 2.3., 2.4.) în fața organelor de urmărire penală – 2.200 lei/pentru fiecare subiect procesual sau fiecare parte;
2.2. Formularea unei cereri, excepții, plângeri, a unui memoriu sau a oricărui alt act – 440 lei;
2.3. Participarea la efectuarea actelor de urmărire penală – 220 lei per activitate;
2.4. Asistența/reprezentarea juridică a subiecților procesuali/părților în cursul medierii sau împăcării ori in vederea tranzacționării, inclusiv în ceea ce privește plata debitelor fiscale sau cu natură asemănătoare – 660 lei;
2.5. Formularea unei cereri de inițiere a acordului de recunoaștere a vinovăției – 440 lei;
2.6. Asistența/reprezentarea juridică a inculpatului în fața procurorului în cursul acordului de recunoaștere a vinovăției – 660 lei;
2.7. Asistența juridică în fața judecătorului de drepturi si libertăți, per fiecare sesizare – 660 lei;
2.8. Formularea plângerilor împotriva ordonanței de clasare – 660 lei fiecare, în ipoteza în care procurorul ierarhic superior nu admite plângerea cu care a fost sesizat;
2.9. Asistența/reprezentarea juridică în fața judecătorului de cameră preliminară în plângerea împotriva soluției – 660 lei;
2.10. Asistența/reprezentarea juridică în fața judecătorului de cameră preliminară în procedura confirmării la renunțarea la urmărirea penală – 660 lei;
2.11. Asistența/reprezentarea juridică în fața judecătorului de cameră preliminară în alte proceduri (Titlul IV Capitolele V, VII – IX) – 660 lei;
2.12. Formularea contestației privind durata procedurii – 660 lei;
2.13. Asistența/reprezentarea juridică în fața judecătorului de drepturi si libertăți în contestația privind durata procedurii – 660 lei;
2.14. Asistarea/reprezentarea juridică a inculpatului în fața instanței în procedura acordului de recunoaștere a vinovăției – 660 lei.
3. Camera preliminară
Onorariile minime pentru activitățile desfășurate în cursul camerei preliminare, înainte de aplicarea regulilor prevăzute în art. I, sunt următoarele:
3.1. Formularea cererilor și/sau excepțiilor – 660 lei;
3.2. Asistența juridică la verificarea legalității măsurii preventive, per verificare – 660 lei;
3.3. Asistența sau reprezentarea juridică în dezbateri – 660 lei;
3.4. Declararea contestațiilor – 220 lei fiecare;
3.5. Motivarea contestației împotriva soluției date în procedura camerei preliminare – 880 lei;
3.6. Asistența sau reprezentarea juridică în dezbaterile din contestația împotriva soluției date în procedura camerei preliminare – 880 lei.
4. Fondul cauzei
Onorariile minime pentru activitățile desfășurate în cursul fondului, înainte de aplicarea regulilor prevăzute în articolele următoare, sunt următoarele:
4.1. Formularea în scris a unei cereri, excepții, plângeri sau a unui memoriu (altele decat cele vizând aplicarea procedurii simplificate) – 440 lei;
4.2. Declararea contestațiilor – 220 lei fiecare;
4.3. Asistența/reprezentarea juridică a părților în procedura simplificată, fără schimbarea încadrării sau repunerea cauzei pe rol – 660 lei;
4.4. Formularea concluziilor scrise în procedura simplificată, vizând latura penală a cauzei – 660 lei;
4.5. Formularea concluziilor scrise în procedura simplificată, vizând ambele laturi ale cauzei – 660 lei;
4.6. Formularea concluziilor scrise în procedura simplificată, în contextul schimbării încadrării sau al repunerii pe rol – onorariile de mai sus, majorate cu 220 lei;
4.7. Asistența/reprezentarea juridică a părților în procedura simplificată, în contextul schimbării încadrării sau al repunerii cauzei pe rol – 1.000 lei;
4.8. Asistența/reprezentarea juridică a părții în procedura comună, fără constituire de parte civilă – 1.540 lei, dar nu mai puțin de 440 lei per termen;
4.9. Formularea concluziilor scrise în procedura comună, fără constituire de parte civila – 660 lei;
4.10. Asistența/reprezentarea juridică a părții în procedura comună, vizând ambele laturi ale cauzei – 2.200 lei, dar nu mai puțin de 660 lei per termen;
4.11. Formularea concluziilor scrise în procedura comună, vizând ambele laturi ale cauzei – 1.000 lei;
4.12. Prestațiile pentru alți subiecți procesuali – jumătate din onorariul perceput părților.
5. Apel
Onorariile minime pentru activitățile desfășurate în cursul apelului, înainte de aplicarea regulilor prevăzute în art. VII, sunt următoarele:
5.1. Motivarea apelului, incluzând studierea dosarului – egal cu onorariul aferent formulării concluziilor scrise pentru cei care își continuă mandatul sau egal cu suma dintre onorariul aferent formulării concluziilor scrise și onorariul aferent studierii dosarului, dacă nu a fost perceput anterior;
5.2. Formularea în scris a unei cereri, excepții, plângeri sau a unui memoriu (altele decât motivele de apel) – 660 lei;
5.3. Asistența/reprezentarea juridică a părților în procedura simplificată, fără schimbarea încadrării sau repunerea cauzei pe rol – 880 lei;
5.4. Asistența/reprezentarea juridică a parților în procedură simplificată, în contextul schimbării încadrării sau al repunerii cauzei pe rol – 1.540 lei;
5.5. Asistența/reprezentarea juridică a părții în procedura comuna, fără constituire de parte civila – 1.760 lei, dar nu mai puțin de 660 lei per termen;
5.6. Asistența/reprezentarea juridică a părții în procedura comună, vizând ambele laturi ale cauzei – 2.640 lei, dar nu mai puțin de 660 lei per termen;
5.7. Formularea concluziilor scrise – onorariile stabilite pentru fiecare ipoteză a fondului, majorate cu 220 lei fiecare.
6. Căile extraordinare de atac
Onorariile minime pentru activitățile desfășurate în cursul căilor extraordinare de atac, înainte de aplicarea regulilor prevăzute în art. VII, sunt următoarele:
6.1. Motivarea căii extraordinare de atac, incluzând studierea dosarului – egal cu onorariul aferent formulării motivelor de apel pentru cei care îi continuă mandatul sau egal cu suma dintre onorariul aferent formulării motivelor de apel și onorariul aferent studierii dosarului, dacă nu a fost perceput anterior;
6.2. Asistența/reprezentarea juridică a părții – jumătate din onorariul aferent motivării, dar nu mai puțin de 660 lei per termen.
7. Executarea hotărârilor penale și legile speciale de executare
Onorariile minime pentru activitățile desfășurate în cursul executării hotărârilor penale:
7.1. Formularea contestației la executare – 660 lei;
7.2. Asistența/reprezentarea juridică a părții în contestația la executare – 880 lei;
7.3. Formularea cererii de liberare condiționată – 660 lei;
7.4. Asistenta/reprezentarea juridică a părții în cererile de liberare condiționată – 660 lei;
7.5. Formularea cererilor privind regimul de executare, plângerilor împotriva măsurilor și altele asemănătoare – 440 lei;
7.6. Asistența/reprezentarea juridică a părții în cererile privind regimul de executare, plângerile împotriva măsurilor și altele asemănătoare – 660 lei;
7.7. Formularea cererilor privind obligațiile din conținutul supravegherii – 440 lei;
7.8. Asistența/reprezentarea juridică a părții în cererile privind obligațiile din conținutul supravegherii – 660 lei;
7.9. Asistenta/reprezentarea juridică a părții în cererile privind revocarea suspendării sub supraveghere – 660 lei;
7.10. Asistența/reprezentarea juridică a părții în executarea cheltuielilor judiciare sau a altor dispoziții – 440 lei;
7.11. Declararea cailor de atac – 220 lei.
8. Reabilitarea
Onorariile minime pentru activitățile desfășurate în privința reabilitării:
8.1. Formularea cererii de reabilitare – 660 lei;
8.2. Asistența/reprezentarea juridică a părții în cereri de reabilitare – 880 lei;
8.3. Declararea contestației – 220 lei.
9. Asistența judiciară internațională în materie penală
Onorariile minime in privința asistenței judiciare internaționale sunt:
9.1. Consultația juridică – 660 lei;
9.2. Asistența și/sau reprezentarea părților – 1320 lei.
10. În situația în care un client solicită angajarea serviciilor avocațiale pentru o fază procesuală (urmărire penală, cameră preliminara, fond, cai de atac) onorariul minimal ar trebui să fie stabilit la o valoarea nu mai mică de 2.200 de lei.
11. În raport de complexitatea cauzei, numărul de părți implicate onorariul poate fi majorat cu până la 100 %.
Sursa: Alba24.ro
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
Spitalul de Copii din Cluj-Napoca va avea Compartiment special de boli infecțioase. Acesta va avea 5 paturi
Spitalul de Copii din Cluj-Napoca va avea un compartiment destinat tratării și diagnosticării bolilor infecțioase.
Înființarea noii structuri, care va permite izolarea pacienților, a fost aprobată de Consiliul Județean, care are în subordine unitatea sanitară.
Spitalul de Copii din Cluj-Napoca va avea Compartiment special de boli infecțioase. Acesta va avea 5 paturi
Noul compartiment este necesar pentru izolarea și tratarea pacienților infectați sau colonizați cu germeni cu rezistență la antibiotice, problemă din ce în ce mai acută, cu scopul limitării circulației germenilor
”Ne adaptăm continuu și încercăm să luăm cele mai bune decizii care să vină în sprijinul întregii echipe medicale și în beneficiul copiilor spitalizați. Astfel, prin măsurile propuse, dorim să contribuim la furnizarea unor servicii medicale de înaltă calitate, adaptată nevoilor micilor pacienți”, a transmis președintele CJ Cluj, Alin Tișe.
Organizarea compartimentului în structura spitalului va crea condițiile nu doar pentru a asigura asistența medicală a pacienților cu boli infecto-contagioase, ci și de intervenția mai rapidă în diagnosticarea acestora. Un alt beneficiu pentru pacienți este faptul că, în cazul unui diagnostic de boală infecto-contagioasă stabilit la Unitatea de Primire a Urgențelor (UPU), pacienții nu vor mai fi transferați la Spitalul Clinic de Boli Infecțioase din Cluj-Napoca, care este foarte aglomerat în perioadele cu viroze respiratorii.
O nouă linie de gardă
Recent, la Spitalul de Copii din Cluj-Napoca a fost înființată și o nouă linie de gardă, pentru a se scurta scurta timpul de așteptare al micilor pacienâim inclusiv în perioadele în care crește numărul de infecții acute ale căilor respiratorii și a cazurilor de gripă.
CULTURA
Aflarea ursitului în noaptea de Sfântul Andrei, în satele clujene din vechime. „Turta de Indrei” și lătratul câinilor
La sărbători, precum Anul Nou sau Boboteaza, fetele de măritat obişnuiau să practice diverse obiceiuri, pentru a-şi afla norocul în dragoste sau orânda, adică „ficioru’ cu care s-or mărita”.
Același lucru se petrecea și de Sfântul Andrei, cel Întâi Chemat, care este și Ocrotitorul României, și care este celebrat la 30 noiembrie.
Aflarea ursitului în noaptea de Sfântul Andrei, în satele clujene din vechime. „Turta de Indrei” și lătratul câinilor
Astfel, în noaptea de Sfântul Andrei, 29 spre 30 noiembrie, în unele sate, fetele „năposteau morile pe loc”, adică porneau roata morii fără apă, ca astfel să se pornească pețitorii, arată specialiștii cujeni de la Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale (CJCPCT) Cluj .
Totodată, pe furiș, luau făină din „veșca” morii (cercul din jurul pietrelor de moară și al râșnițelor) și făceau o turtă cu apă și cu sare, numită în unele părți „turta de Indrei”. Această turtă o coceau la focul aprins cu resteiele de la jug.
Apoi, arată specialiștii clujeni, după asfințitul soarelui sau chiar la miezul nopții, se duceau la tăietorul de lemne și, șezând pe el, mâncau jumătate din turta pregătită. Cealaltă jumătate o puneau sub pernă, ca să-și viseze ursitul. În timp ce mâncau turta și ședeau la tăietor, erau atente la cum lătrau câinii. Dacă lătratul era gros, se credea că ursitul va fi bătrân, iar dacă era subțire, mirele urma să fie tânăr.
Cum știau fetele de măritat că ursitul va fi bun gospodar
Mai era credința că, dacă o fată visa noaptea că primește apă de la un fecior (sau dă, în unele zone), ursitul va fi „bun la găzdăluit”, adică harnic și agonisitor, după cum arată etnologul Maria Boscșe în volumul „Obiceiuri tradiționale românești din Transilvania”, editat de CJCPCT Cluj.
Foto: Fete din Orman, jud. Cluj (Fotografie realizată în anul 1956, de la stânga la dreapta: surorile Oros Silvia, Oros Lucreția și Oros Marioara)/ Arhiva CJCPCT Cluj
EVENIMENT
Ultimul weekend cu reduceri în Iulius Mall Cluj. Brandurile din grupul INDITEX au reduceri de până la 40%
Te-ai pregătit de sesiuni intensive de cumpărături? Iulius Mall Cluj te întâmpină cu și mai multe promoții la brandurile tale preferate.
Cel mai așteptat eveniment de shopping este și momentul perfect pentru a descoperi noi stiluri vestimentare și pentru a profita de reduceri de până la 40% la articole din categorii variate.
Ultimul weekend cu reduceri în Iulius Mall Cluj. Brandurile din grupul INDITEX au reduceri de până la 40%
Weekend-ul acesta, brandurile de haine afișează reduceri semnificative la o varietate de articole din colecții actuale și nu numai. Ai șansa să profiți de promoții speciale, pentru a-ți completa garderoba de iarnă sau pentru a găsi cadoul potrivit destinat celor dragi.
Vineri, 29 noiembrie 2024, ZARA are oferte de până la 40%, Pull&Bear – 40%, Bershka are promoții între 30% – 50%, iar Stradivarius de până la 40%. Ofertele sunt valabile pentru colecțiile de toamnă-iarnă și nu numai, așa că vino în magazinele tale favorite și bucură-te de reduceri!
Marc O’ Polo și Levi’s afișează reduceri; jeanși, tricouri, jachete și alte articole de tip streetwear îți vor completa look-ul urban. Nu lăsa iarna să te surprindă, descoperă ce a pregătit Nike, 4F, Arman Sport și alege-ți ținuta potrivită pentru vacanța la munte!
Parfois, Tessora și Sabrini au oferte la bijuterii din argint, dar și la piese unice, inspirate de formele naturale sau de simplitatea designului clasic. Iar dacă ești în căutarea produselor de make-up care să te facă să strălucești în Ajunul Crăciunului sau chiar la petrecerea de Revelion, Marionnaud, My Geisha, Xpert Beauty, MAC Cosmetics, Gerovital te întâmpină cu oferte de nerefuzat.
Premii pentru vizitatori
Până pe 1 decembrie, în zona Atrium din Iulius Mall, poți testa ultimele modele de fotolii de masaj de la Komoder. Fiecare vizitator va putea câștiga unul dintre premiile zilnice, ce constau în: huse de masaj Relaxa, centuri de masaj D 181, iar cel mai norocos vizitator va pleca acasă cu un fotoliu de top, Focus II, în valoare de 12.900 de lei.
Mai multe detalii poți afla pe pagina de Faceebok a Komoder Romania.
Săptămâna viitoare, pe 6 decembrie, Iulius Mall Cluj dă start celui mai magic sezon și îi invită pe clujeni la evenimentul de aprindere a decorațiunilor de Crăciun. Urmărește-ne pe Facebook și Instagram ca să fii la curent cu toate noutățile!
Primarul Capitalei, Nicușor Dan, este cel de-al șaselea laureat al Premiului ICDE România Europeană, acordat anual de Asociația Inițiativa pentru Cultură Democratică Europeană din Cluj-Napoca.
Primarul Bucureștilor, Nicușor Dan, a fost desemnat laureat al Premiului ICDE România Europeană 2024, devenind cel de-al șaselea câștigător al acestei distincții prestigioase, acordată anual de Asociația Inițiativa pentru Cultură Democratică Europeană (ICDE), al cărei președinte este Valentin Naumescu, profesor la Facultatea de Studii Europene a UBB Cluj.
Nicușor Dan se alătură unei galerii de personalități și organizații prestigioase din România și Republica Moldova, precum Maia Sandu, Asociația Dăruiește Viață, Laura Codruța Kövesi, Emilia Șercan și Asociația VeDem Just.
„Domnia sa întruchipează modelul de om politic european autentic”
Premiul recunoaște contribuția sa remarcabilă la promovarea valorilor europene și la consolidarea democrației, fiind o recompensă pentru activitatea sa civică și politică. Nicușor Dan este descris de ICDE ca un model de om politic european autentic, aflat în slujba cetățenilor.
„Premiul acordat în acest an recunoaște și recompensează, printre altele, verticalitatea, perseverența, echilibrul, înțelepciunea și hotărârea de care a dat dovadă domnul Nicușor Dan în lunga sa activitate civică și politică. Credem că domnia sa întruchipează modelul de om politic european autentic, aflat mereu în slujba cetățenilor pe care-i reprezintă”, se arată într-un comunicat al ICDE.
Cremonia de decernare a premiului
Ceremonia de decernare a Premiului România Europeană va avea loc la Cluj, vineri, 6 decembrie 2024, începând cu ora 14.30, în sala Robert Schuman a Facultății de Studii Europene, în cadrul unei conferințe organizate de Facultatea de Studii Europene a Universității Babeș-Bolyai în colaborare cu Centrul EUXGLOB al aceleiași facultăți și cu ICDE.