ECONOMIE
Noi reguli în comerțul online, pregătite de Protecția Consumatorilor după ce numărul reclamațiilor a crescut în 3 ani de 10 ori
Autoritatea Națională pentru protecția Consumatorilor a pregătit noi reguli pentru comerțul online. Acestea îi privesc pe comercianți și vin după ce numărul reclamațiilor consumatorilor a crescut în ultimii ani.
Printre cele mai importante prevederi din ordin se află și obligativitatea celor care vând sau oferă servicii online de a publica numele site-ului și denumirea societății, potrivit Alba24.ro.
Noi reguli în comerțul online, pregătite de Protecția Consumatorilor după ce numărul reclamațiilor a crescut în 3 ani de 10 ori
Conform Ordinului pregătit de președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, vor deveni obligatorii următoarele:
Operatorii economici care desfășoară activitate de comercializare/prestare de servicii în mediul online, trebuie să informeze consumatorii prin afișarea documentelor în baza cărora funcționează.
Operatorii economici care administrează site-uri de vânzări, preluare comenzi online și/sau publicitate la produse și/sau servicii, servicii turistice, de comercializare de pachete turistice sau bilete de avion, inclusiv e-commerce – comerț electronic, sunt obligați să afișeze pe prima pagină a site-ului – home page următoarele elemente:
- denumirea unității,
- codul unic de înregistrare la registrul comerțului, din care să rezulte obiectul/obiectele de activitate al/ale societății pentru care este autorizată să funcționeze,
- autorizații/avize necesare desfășurării activității.
Documentele trebuie plasate în câmpul vizual al consumatorului, accesibil acestuia, astfel încât informațiile să fie ușor de identificat și nu trebuie să fie ascunse de alte materiale scrise sau fotografice.
De ce sunt necesare noile reguli
Potrivit Termene.ro, reprezentanții ANPC susțin că, în urma acțiunilor de control, au fost constatate anumite practici ale operatorilor economici care își desfășoară activitatea în mediul online, prin lipsa afișării pe site a documentelor de funcționare.
„Operatorii economici care își desfășoară activitatea în magazine/ spații fizice sunt obligați să afișeze documentele de funcționare astfel încât să asigure o informare corectă, completă și precisă a consumatorilor că aceștia funcționează în legalitate.
În cazul operatorilor economici care desfășoară activitate în mediul online nu se regăsesc afișate aceste documente, elemente de altfel esențiale în luarea deciziei de către consumatori în achiziționarea de produse și servicii sigure, pentru care au certitudinea că sunt comercializate de către persoane autorizate în desfășurarea de activități de comercializare”, transmit reprezentanții ANPC.
Când va intra în vigoare ordinul ANPC
Astfel, „pe site-ul de prezentare a produselor/ serviciilor se afișează denumirea unității, a codului unic de înregistrare la registrul comerțului, din care să rezulte obiectul/ obiectele de activitate al/ ale societății pentru care este autorizată să funcționeze, autorizația de funcționare, toate acestea în câmpul vizual al consumatorului, astfel încât informațiile să fie ușor de identificat și respectiv de verificat”, au explicat reprezentanții de la Protecția Consumatorului.
„Având în vedere situația constatată, este evidentă existența pe piața a unor practici care urmăresc să determine consumatorul să ia o decizie de cumpărare, oferindu-se perspectiva unor date incorecte cu privire la modul de funcționare al operatorilor economici.
Având în vedere atribuțiile ANPC, de supraveghere și control, precum și de asigurare a informării corecte a consumatorilor, considerăm că este necesar acest act normativ pentru protejarea consumatorilor”, motivează reprezentanții ANPC necesitatea noului Ordin, potrivit termene.ro – cea mai importantă platformă interactivă pentru analiza automată a datelor și informațiilor pentru afaceri.
Acesta va intra în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I. În prezent este supus consultării publice, până pe 26 mai.
Comerțul electronic crește în România
Noile reguli au fost necesare pentru că în ultimii trei ani, reclamațiile legate de comerțul online sunt de zece ori mai multe, conform datelor de la Protecția Consumatorului. Acest fapt este explicat și prin creșterea achizițiilor realizate în mediul online.
Comerțul electronic este din ce în ce mai popular în România, atât la oraș, cât și în mediul urban, potrivit unei analize, care mai arată că numărul românilor din zonele rurale care comandă online a crescut cu 22,8% în 2022.
Conform datelor de la Institutul Național de Statistică (INS), citate într-o analiză a Asociației Române a Magazinelor Online (ARMO), numărul românilor cu reședința în zone rurale care comandă online a crescut cu 22,8% în ultimele 12 luni, peste creșterea de 10% înregistrată în rândul clienților din urban.
Ce se cumpără în online
Topul produselor achiziționate în rural este format din fashion, încălțăminte sau accesorii (78,3%), produse cosmetice (24,9%), produse de curățare și de igienă personală (18,7%) potrivit termene.ro – cea mai importantă platformă interactivă pentru analiza automată a datelor și informațiilor pentru afaceri.
În același timp, în zonele urbane, utilizatorii de internet au cumpărat îmbrăcăminte, încălțăminte sau accesorii (76,6%), produselor cosmetice (27,1%) și a articolelor sportive (18,3%).
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger






