ACTUALITATE
Noi, cei din linia a doua. Miuța Doboș (cabinier): Cea mai mare SATISFACȚIE e când actorul îmi spune „mulțumesc” după spectacol
Cabinier, garderobier, costumier… Zi-i cum vrei! Până la urmă e vorba de aceeași meserie. Bine făcută, din moment ce tu aplauzi la final de spectacol.
Silvia Miuța Doboș este cabinier la Teatrul Național Cluj-Napoca de 12 ani. Înainte a lucrat la Clujana, croia fețe de piele pentru pantofi. Ce legătură au cele două joburi? Niciuna. Sau poate doar cunoștința care i-a recomandat să meargă la teatru, la concurs…
Noi, cei din linia a doua. Miuța Doboș (cabinier): Cea mai mare SATISFACȚIE e când actorul îmi spune „mulțumesc” după spectacol
Zis și făcut! În 2012 era deja cabinieră/ garderobieră/ costumieră la Teatrul Național din Cluj-Napoca. Ce face un cabinier? „Pregătește costumele actorilor care urmează să joace într-un spectacol. Pregătirea lor începe cu mult înaintea spectacolului. Ele trebuiesc spălate, călcate, periate, curățate, verificat nasturi, fermoare, absolut orice ține de costum. Actorul trebuie să aibă tot la cabină în ziua spectacolului”, ne spune Miuța.
„Noi nu creăm costumele, asta o face scenograful, atelierele le execută, noi le primim și le gestionăm”, mai spune Miuța.
În încăperea principală sunt costumele aferente pieselor care sunt pe „rulaj”, cum se zice, adică se joacă în acea stagiune. Celelalte sunt depozitate în alte anexe.
„Mai facem mici reparații la costume, ceea ce se poate executa aici, un nasture cusut, o crăpătură, din astea… Reparațiile mai ample se fac la ateliere, apoi costumele se întorc aici la mine”, zice Mia.
„Suntem scanerul care supervizează ca totul să fie în regulă la intrarea pe scenă”
Cabinierul răspunde de felul în care arată actorul în momentul în care intră pe scenă.
„Dacă personajul are o batistă, actorul trebuie s-o aibă pregătită, dacă are o cravată, la fel, o pereche de butoni sau orice alt element de echipare, eu mă îngrijesc să fie pregătite. Răspunderea asta, până la urmă, generează satisfacție”, spune Miuța.
„Până la urmă, suntem scanerul care supervizează ca totul să fie în regulă la intrarea pe scenă. Satisfacția lucrului bine făcut vine din atenția cu care pregătim costumele, cu două-trei ore înainte de spectacol, duse la cabină, în funcție de distribuție, de numărul de personaje, de amploarea reprezentației, în cele din urmă. Atunci când nu te strigă nimeni că nu-și găsește cravata sau baticul, atunci știi că ți-ai făcut bine treaba”, ne mărturisește Mia.
Dar munca unui cabinier nu se rezumă la atât. În timpul unui spectacol, un actor poate schimba mai multe ținute. În funcție de timpul pe care îl are la dispoziție, acesta se schimbă la cabine sau în culise.
„Dacă am 3-4 minuțele la dispoziție e ideal, că apucăm să mergem la cabine. De cele mai multe ori stau cumințică lângă stander, în culise și-i ajut să se schimbe acolo. Uneori stau cu un beculeț și urmăresc o listă ca să știu care cu ce trebuie să se îmbrace. Acolo nu avem oglindă. Oglinda pentru actor sunt ochii mei”, spune Miuța.
„Emoții au fost și vor mai fi”
Există spectacole și spectacole. Unele cu mai puține personaje și implicit mai puține schimbări de costume, altele mai complexe, cu un număr mare de actori și la fel de multe costume.
„Capul de rățoi este un astfel de spectacol, amplu, cu o distribuție numeroasă și cel puțin trei rânduri de costume. Mulți actori apucă să se schimbe singuri, dar eu și colegii mei suntem pregătiți în zona cabinelor să le dăm o mână de ajutor dacă au nevoie”, zice Mia.
Emoții au fost și vor mai fi, chiar dacă au trecut 12 ani.
„La început am avut emoții mari, mai ales că luam în primire spectacole în derulare, le luam „din mers”, cum s-ar zice. Apoi, treptat, m-am obișnuit, am reușit să le gestionez, deși de emoții n-am scăpat niciodată definitiv”, spune, zâmbind, Mia.
„Țin minte că se juca Cântăreața cheală, în regia lui Tompa Gabor și eu trebuia să-l ajut pe Cătălin Herlo să-și pună o rochie cu crinolină. Aceasta se trăgea pe cap și se încheia la spate cu un nasture. Ei bine, am avut așa emoții de mi-au transpirat mâinile și n-am fost în stare să închid nasturele ăla buclucaș decât din mai multe încercări”, ne-a mărturisit Miuța.
„Îmi învățam costumele”
Primul proiect pe care l-a luat de la zero a fost Steaua fără nume, în regia lui Alexa Visarion, cu costumele Adrianei Grand.
„Și acum, dacă stau bine să mă gândesc, văd personajele în scenă, văd decorurile, văd recuzita, văd tot… Mi-a fost foarte drag spectacolul. Am realizat atunci că dacă sunt de la început mi-e mult mai ușor. Actorii își învățau textul și mișcările iar eu îmi învățam costumele”, spune Mia.
M-am mirat că nu erau nume de personaje pe costume, ci doar numele piesei pe unele cutii cu pălării.
„N-am nevoie de etichete. Totul e aici (și-mi arată capul). Dacă mă întrebați acum care al cui costum e, știu fără nicio greșeală…”, zice Mia.
În turnee se schimbă puțin treaba. „Atunci plec cu dulapul după mine. Am emoții doar să nu se întâmple ceva cu costumele pe timpul transportului. Îmi iau trusa de reparații cu mine, pentru că sunt pe teren străin și nu știu unde găsesc în locația respectivă ceea ce am nevoie. Acasă, dacă unui actor i se descoase un pantalon, știu de unde să iau altul ca să-l înlocuiesc. În deplasare trebuie să-l cos eu la fața locului”, spune Miuța.
Angajații teatrului se consideră o mare familie, fie că e vorba de actori ori mașiniști, luminiști, cabinieri, machieuze, peruchiere sau plasatoare.
Răsplata mea e acel „mulțumesc”
„Atmosfera excelentă de aici este cea care m-a făcut să fiu și în ziua de azi în această cabină. Atunci când vii cu plăcere la lucru, treaba merge mult mai bine. Am colaborat excelent cu nume mari ale scenei clujene, Melania Ursu, Cristina Pardanschi, Ramona Dumitrean, Lucica Wanda Toma, Maria Munteanu, Viorica Mischilea, Anton Tauf, Ovidiu Crișan și mulți alții”, spune Mia.
Doamna Miuța Doboș îmi trece în revistă câteva costume așezate în ordine pe umerașe: „Astea intră deseară în Sânziana și Pepelea… Iar astea sunt din Capul de rățoi”. Fața ei exprimă bucurie, satisfacție, plăcerea de a-și face meseria. Și o face bine. Răsplata?
„Aplauzele de la finalul unui spectacol simt că sunt, o mică parte, și pentru treaba făcută de mine. Răsplata mea e acel „mulțumesc” pe care mi-l spune un actor la sfârșitul reprezentației și care-mi umple sufletul de bucurie”, spune emoționată Silvia Miuța Doboș, cabinier/ garderobier/ costumier la Teatrul Național din Cluj-Napoca.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
Pompierii din cadrul Detașamentului 1 Cluj-Napoca au fost solicitați miercuri dimineață să intervină în apropierea stației din comuna Apahida, unde o persoană a fost lovită de tren.
”Mai exact, a fost vorba despre un bărbat de aproximativ 50 de ani, preluat de către echipajul Serviciului de Ambulanță Județean (SAJ) Cluj.
Din păcate, în cele din urmă a fost declarat decesul acestuia. La intervenție a luat parte o autospecială cu modul de descarcerare”, arată ISU Cluj.
Și polițiștii sunt la fața locului și încearcă să stabilească dacă e vorba de un accident sau de o sinucidere.
EVENIMENT
Se întrerupe furnizarea APEI în Cluj-Napoca, Florești și Tăuți, în 12 decembrie. Ce străzi sunt afectate
În vederea efectuării unor lucrări de întreținere la rețeaua publică de alimentare cu apă, Compania de Apă Someș S.A. va întrerupe furnizarea apei potabile, după cum urmează:
Data efectuării lucrării: 12 Decembrie 2024
Localitatea/Localitatile: CLUJ-NAPOCA
Strada/lista strazilor afectate: Str. Bobâlnei;
Interval orar afectare furnizare serviciu: intre orele 10:00 – 17:00
Se întrerupe furnizarea APEI în Cluj-Napoca, Florești și Tăuți, în 12 decembrie. Ce străzi sunt afectate
Data efectuării lucrării: 12 Decembrie 2024
Localitatea/Localitatile: FLOREȘTI
Strada/lista strazilor afectate: Str. Poligonului; str. Tautiului; str. Prof. Ioan Rus; str. Cetatii; str. Muncitorilor; str. Abatorului; str. Sub Cetate; str. Ioachim Olteanu; str. Florilor; str. Narciselor; str. Margaretelor; str. Lacramioarelor; str. Magnoliei; str. Branduselor; str. Crizantemelor; str. Manastirii;
Interval orar afectare furnizare serviciu: intre orele 10:00 – 17:00
Data efectuării lucrării: 12 Decembrie 2024
Localitatea/Localitatile: TĂUȚI
Interval orar afectare furnizare serviciu: intre orele 10:00 – 17:00
Locuitorii din zonele afectate sunt rugați să-și facă provizii de apă.
EVENIMENT
U-BT joacă miercuri în BKT EuroCup cu JL Bourg. Silvășan: Încă nu am reușit să spargem gheața și să îi ÎNVINGEM
U-Banca Transilvania joacă miercuri de la ora 19.00 cu cei de la JL Bourg, finalista EuroCup din stagiunea precedentă, într-o nouă etapă din BKT EuroCup.
Clujenii au două eșecuri la rând în EuroCup și Liga Națională, cu Cedevita Olimpija Ljubljana, respectiv SCM U Craiova.
Bourg are un bilanț favorabil în fața U-BT, câștigând precedentele 5 meciuri. Disputa din tur a fost pierdută de clujeni cu 84-73.
U-BT joacă miercuri în BKT EuroCup cu JL Bourg. Silvășan: Încă nu am reușit să spargem gheața și să îi ÎNVINGEM
Alb-negrii au un bilanț de 5 victorii și 5 înfrângeri și se află pe locul 5. Pe de altă parte, JL Bourg s-a impus în 6 meciuri și a pierdut alte 4, situându-se pe locul 3.
Meciul va fi condus de o brigadă alcătuită din Carlos Cortes (Spania), Steve Bittner (Germania) și Mario Majkic (Slovenia).
„Jucăm cu o echipă puternică. Este al treilea sezon consecutiv în care jucăm cu ei. Încă nu am reușit să spargem gheața și să îi învingem. Sperăm să facem acest lucru mâine și ne dorim o victorie. Venim după o perioadă nu tocmai bună pentru noi, cu două înfrângeri, cumulate cu mici accidentări. Motivația jucătorilor este extrem de mare, deși au fost anumite zile mai puțin frumoase din toate punctele de vedere. Lucrurile acestea fac parte din viața unei echipe și trebuie să găsim soluții, astfel încât să ne atingem potențialul maxim.
„Au baschetbaliști extrem de valoroși”
Așteptăm lumea la sală, tribunele pline ne dau încredere, în special în momentele grele. Adam Mokoka este în continuare incert, a încercat să se antreneze zilele acestea, dar simte dureri la umăr. A primit o lovitură în meciul cu Cedevita, de aceea nu a jucat nici la Craiova. E un jucător extrem de important, însă sperăm să fie apt mâine. Orice procent din calitățile lui ne ajută. Ei sunt o echipă destul de adâncă, joacă în 10 oameni meci de meci.
Față de partida tur, un baschetbalist francez a plecat de la ei. Nu îi afectează foarte mult acest aspect și nu cred că sunt atât de puternici ca în sezonul trecut, când au ajuns până în finala EuroCup. Chiar și așa, asta nu înseamnă că sunt slabi. Au baschetbaliști extrem de valoroși, care formează o echipă competitivă. Nu am fixat niciun obiectiv, noi ne dorim să luăm fiecare meci în parte. Trebuie să fim concentrați în permanență.
Fiecare meci e foarte important, mai ales văzând clasamentul de la ora actuală. Noi putem termina atât pe locul 2, cât și pe locul 7. Competiția e strânsă, trebuie să rămânem uniți și să ne îmbunătățim jocul cât de mult se poate. Cu siguranță că ne dorim să o învingem pe JL Bourg, însă de la dorință și până la putință trebuie să treacă 40 de minute în care să jucăm la capacitate maximă. Vom vedea mâine seară dacă vom etala jocul necesar pentru a învinge”, a spus Mihai Silvășan, antrenor U-Banca Transilvania.
CULTURA
FOTO. Cum se torcea cânepa în satele clujene din vechime, când era prea multă. ”Hora clăcii”
În lumea satului clujean existau situații în care femeile, care aveau prea multă cânepă, nu o puteau toarce singure.
Așa că făceau clacă și dădeau de tors mai multor femei. Acest lucru se întâmpla și atunci când femeia era bolnavă, arată specialiștii de la Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale (CJCPCT) Cluj.
Cum se torcea cânepa în satele clujene din vechime, când era prea multă. ”Hora clăcii”
În zona Crișului Repede din județul Cluj, cânepa se dădea în clacă în două moduri. În primul rând, gazda împărțea fuioarele prin sat, la femei, pentru a le toarce fiecare acasă.
”Apoi fixa o zi, de obicei duminica seara, pentru ca cele care au tors să aducă ghemele acasă, la gazdă, dar mai ales jirebdiile (sculurile), fiecare cu însemnul său, ca să vadă cum s-a lucrat. Apoi, mai era un mod în care gazda chema acasă, în câteva seri, femei din sat și vecine, ca să toarcă împreună. În ambele cazuri, la final, femeile erau omenite cu mâncare și băutură”, arată cei de la CJCPCT Cluj.
Era de știut faptul că nu se ofereau oricui fuioare pentru tors. Nu toate femeile din sat știau să toarcă frumos și nu toate puteau termina la timp jirebdiile. De multe ori, femeile care-și dădeau cânepa în clacă erau considerate leneșe, pentru că așa „lucrul e făcut de mântuială” și pânza nu va fi țesută uniform.
De altfel, pe Valea Crișului, la petrecere, femeile cântau „hora clăcii” , în care explimau calitatea lucrului:
„Găzduță, găzduță,
Ia, claca-i pă masă
Nu căta că-i groasă,
Că-i de noaptea toarsă.
Sara, pă la cină,
N-am avut lumnină,
Din clăcuța groasă,
Să tăt poate țasă…”
Exista în vechime, în această zonă, și o clacă de tors la preoteasă. Aceasta se ținea după Bobotează, deoarece, atunci când mergea cu crucea, preotul primea, pe lângă bani și colac, câte un fuior de la fiecare casă, mai arată cei de la CJCPCT Cluj.
Foto: Clacă de tors/Negreni, jud. Cluj/ Cercetare CJCPCT Cluj