ACTUALITATE
Modificări pentru microîntreprinderi și plătitorii de TVA începând din 2024. Cum arată noile măsuri fiscale
Ordonanța de urgență privind unele măsuri fiscal bugetare a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 1139. Aceasta aduce, începând cu data de 1 ianuarie 204, o serie de modificări pentru microîntreprundeti, plătitori de TVA și cei care plătesc imozit pe profit.
Ordonanța aduce măsuri în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, și combaterea evaziunii fiscale, potirivit Alba24.ro.
Modificări pentru microîntreprinderi și plătitorii de TVA începând din 2024. Cum arată noile măsuri fiscale
Astfel, apar modificări importante care vor afecta fiscal mediul de afaceri, reprezentat deopotrivă de societăți mici (microîntreprinderi) sau mari (plătitori de impozit pe profit) începând cu anul 2024.
Principalele modificări din OUG cu măsuri fiscale
Modificări pentru microîntreprinderi:
- scade de la 3 la 1 numărul microîntreprinderilor în care o persoană are calitatea de asociat/acționar și deține mai mult de 25% din titluri de participare/drepturi de vot
- se introduce sancțiunea prin care, dacă nu au depuse în termen situațiile financiare anuale, microîntreprinderile trec la impozit pe profit. În anul 2024, acestea pot fi depuse până la 31 martie 2024
- se introduce un nou criteriu privind încadrarea în limita plafonului de 500.000 euro a veniturilor realizate. În această limită se vor cuprinde și veniturile întreprinderilor legate definite conform Legii 346/2004
- 2023 este ultimul an fiscal în care microîntreprinderile mai pot efectua sponsorizări deductibile și mai pot reporta sponsorizări anterioare
- 2023 este ultimul an fiscal în care microîntreprinderile mai pot deduce din impozit sumele reprezentând achiziția de aparate de marcat electronice fiscale.
Modificări pentru plătitorii de impozit pe profit
- pierderile fiscale anuale stabilite prin declarația de impozit pe profit, începând cu anul 2024 se recuperează din profiturile impozabile realizate, în limita a 70% inclusiv, în următorii 5 ani consecutivi. Pierderile fiscale anuale aferente anilor precedenți anului 2024, rămase de recuperat la data de 31 decembrie 2023, se recuperează din profiturile impozabile realizate începând cu anul 2024, în limita a 70% din profiturile impozabile respective, pe perioada rămasă de recuperat din cei 7 ani consecutivi ulteriori anului înregistrării pierderilor respective
- se limitează la 50% valoarea cheltuielilor de funcționare, întreținere și reparații aferente unui sediu aflat în locuința proprietate personală a unei persoane fizice, folosită și în scop personal, corespunzătoare suprafețelor puse la dispoziția contribuabilului în baza contractelor încheiate între părți, în acest scop
- se limitează la 50% valoarea cheltuielilor de funcționare, întreținere și reparații aferente unui sediu social achiziționat de către contribuabil în clădiri de locuințe sau în clădiri individuale de locuit, din ansambluri rezidențiale definite potrivit prevederilor legale, care nu este utilizat exclusiv în scopul activității economice. În cazul în care sediul social, aflat în patrimoniul contribuabilului, este utilizat în scop personal de către acționari sau asociați, cheltuielile respective sunt considerate ca fiind efectuate în favoarea acestora, fiind nedeductibile la calculul rezultatului fiscal
Cheltuieli deductibile
- se limitează la 50% amortizarea fiscală pentru un sediu social care nu este utilizat exclusiv în scopul activității economice, situat în clădiri de locuințe sau în clădiri individuale de locuit, din ansambluri rezidențiale definite potrivit prevederilor legale, înregistrate în patrimoniul contribuabilului. În cazul utilizării sediilor sociale, aflate în patrimoniul contribuabilului, în scop personal de către acționari sau asociați, amortizarea fiscală aferentă sediului social nu se deduce la calculul rezultatului fiscal
- se limitează la 30% cheltuielile cu ajustările pentru deprecierea creanțelor, înregistrate potrivit reglementărilor contabile aplicabile, reprezentând sume datorate de clienții interni și externi pentru produse, semifabricate, materiale, mărfuri vândute, lucrări executate și servicii prestate
- din 2024 se reintroduce deductibilitatea cheltuielilor cu educația timpurie a copiilor angajaților în limita a 1.500 lei/lună pentru fiecare copil cu încadrarea în plafonul de cheltuieli sociale deductibile de 5% aplicată asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului
- scade plafonul reprezentând contravaloarea abonamentelor pentru utilizarea facilităţilor sportive în vederea practicării sportului şi educaţiei fizice cu scop de întreţinere, plătite în scopul personal al contribuabilului de la 400 euro anual la 100 euro anual pe persoană
Modificări plători TVA
- se limitează la 50% TVA aferente cumpărării, închirierii sau leasingului de clădiri/spații de locuit, indiferent de destinația acestora, situate în zone rezidențiale sau în blocuri de locuințe și a taxei aferente cheltuielilor legate de aceste clădiri/spații de locuit, în cazul în care acestea nu sunt utilizate exclusiv în scopul activității economice
Impozite și contribuții salarii
Se menține pentru anul 2024 suma de 200 de lei/lună, neimpozabilă la calculul impozitului pe venit și care nu se cuprinde nici în baza lunară de calcul a contribuțiilor sociale obligatorii instituită inițial prin OUG nr. 168/2022 “Ordonanța trenuleț”
Disciplina financiară
- se modifică din nou plafonul reprezentând plăți din avansuri spre decontare conf. Legii 70/2015 (proaspăt modificat de Legea 296/2023) de la 1000 lei la 5000 lei.
Modificări sistemul RO e-Factura
Nu se vor transmite în sistemul Ro E-facturalivrările de bunuri/prestările de servicii pentru care se emitfacturi simplificate.
Se modifică cuantumul contravențiilor pentru următoarele fapte:
- nerespectarea de către emitentul facturii de a transmite factura în sistemul Ro E–factura
- primirea și înregistrarea de către beneficiar a unei facturi emise în relația B2B, fără ca factura să fie transmisă în sistemul Ro E–Factura
cu o amendă egală cu 15% din valoarea totală a facturii, față de varianta inițială în care amenda era egală cu cuantumul TVA înscris în factură.
Modificări sistemul RO e-Transport
Operatorul de transport rutier este obligat să echipezevehiculele de transport cu dispozitive de tip terminal detelecomunicații care utilizează tehnologii de poziționare și transmisie de date prin satelit.
Foto: pixabay.com
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
ECONOMIE
Dragoș Damian, CEO Terapia, scrisoare pentru parlamentarii clujeni la 20 de ani de la încheirea negocierilor de aderare la UE
Dragă Alin, Aurora, Botond, Ciprian și Ciprian, Cristian, Istvan, Mircea, Oana, Ovidiu, Radu, Ramona, Răzvan și Remus
Sper că sunteți bine și că ați petrecut cu emoție ziua de ieri, 8 decembrie – e o zi mare, acum 20 de ani, clujeanul Vasile Pușcaș, șeful părții române, încheia negocierile de aderare a României la Uniunea Europeană.
“Răul de la sfârșitul acestui an nu este cel mai mare rău”
După 20 de ani…. 2024 n-a fost un an ușor în România, s-a terminat foarte complicat, s-au întâmplat în câteva zile lucruri de neimaginat în urma cu o lună. Încă suntem în stare de șoc, bulversați, stresați, îngrijorați de viitorul copiilor și nepoților noștri. Știam că inteligența artificială schimbă lumea, dar nu ne așteptam să o schimbe într-un mod atât de ciudat.
Dar răul de la sfârșitul anului nu este cel mai mare rău. Avem un rău infiltrat de ani de zile despre care nu se vorbește, este un rău mai complicat, mai insidios, mai perfid, mai periculos. De o mie de ori mai rău.
Continuă să se închidă fabrici în România, suntem ocoliți de marile capitaluri industriale și antreprenorii români care au unități de producție vor să vândă și să iasă din afaceri.
Dezindustrializarea este cel mai mare rău. Se fabrică din ce în ce mai puțin în Romania iar industriei noastre de prelucrare, indiferent de capital, îi lipsește competitivitatea. Crește importul de produse care beneficiază de subsidii pe energie la ele în țară, birocrația și corupția administrativă împiedică absorbția mai rapidă de fonduri și obținerea de aprobări pentru investiții, resursa umană specializată și calificată este inexistentă iar lanțurile de aprovizionare sunt lungi și costisitoare. Mai presus de orice munca la negru din alte domenii și prețul energiei pun la grea încercare industria de prelucrare din țară.
Totul va fi ridicat cu tehnologie, ingineri și muncitori din import
Dragii mei, toate marile proiecte naționale care au finanțări – digitalizarea, energia verde, școlile, spitalele, infrastructura – toate vor fi ridicate cu materiale din import, cu echipamente și tehnologie din import și, la fel de grav, cu ingineri și muncitori din import.
Toate marile proiecte ale Clujului care au finanțări – metroul, centura metropolitană, infrastructura feroviară, spitalul regional de urgență – toate vor fi ridicate cu materiale din import, cu tehnologie și echipamente din import și, la fel de grav, cu ingineri și muncitori din import.
Fără industrie de prelucrare o economie nu are cum sa fie sustenabilă.
Este sfârșit de an și aveți o mulțime de lucruri de făcut, nu vreau să vă încarc cu grijile unuia despre care toți râd când vorbește despre nevoia de reindustrializare sau despre ”Cumpără Fabricat în România”.
Dar, după sărbători și intrarea în noul an 2025, poate găsiți un loc în agenda voastră pentru a reflecta la cele de mai sus.
Multă baftă in 2025,
Dragoș
Un accident de circulație a avut loc în urmă cu puțin timp la Iclod, în județul Cluj.
Pompierii din cadrul Detașamentului Dej sunt cei care au intervenit.
Accident cu două mașini la Iclod. Femeie transportată la spital
În accident au fost implicate două autoturisme, însă din fericire nu au existat victime încarcerate.
O femeie de aproximativ 55 de ani a primit îngrijiri medicale și a fost ulterior transportată la spital de către un echipaj al Serviciului de Ambulanță Județean.
La o primă evaluare, aceasta prezenta afecțiuni ușoare, arată reprezentanții ISU Cluj.
La misiune au luat parte pompierii de la Punctul de Lucru Gherla.
EVENIMENT
ATAC CIBERNETIC la Grupul Electrica, compania de distribuție și furnizare a energiei electrice. Posibile pene de curent
Grupul Electrica anunță, luni, 9 decembrie, că este supus unui atac cibernetic.
Echipele de specialiști colaborează strâns cu autoritățile naționale în domeniul securității cibernetice pentru gestionarea și remedierea incidentului, având ca obiectiv rezolvarea situației într-un timp cât mai scurt, identificarea sursei atacului și limitarea impactului acestuia, anunță reprezentanții Electica.
ATAC CIBERNETIC la Grupul Electrica, compania de distribuție și furnizare a energiei electrice. Posibile pene de curent
“Dorim să subliniem că nu sunt afectate sistemele critice ale Grupului, iar eventualele disfuncționalități apărute în interacțiunea cu consumatorii noștri sunt efecte ale măsurilor de protecție a infrastructurii interne. Aceste măsuri sunt temporare și au rolul de a asigura securitatea întregului sistem”, anunță conducerea Grupului Electrica.
Atenție la mesajele date în numele companiei
În acest moment, toate protocoalele de răspuns specifice au fost deja activate conform procedurilor interne și reglementărilor în vigoare.
“Prioritatea noastră principală o reprezintă menținerea continuității în distribuția și furnizarea energiei electrice, precum și protejarea datelor personale gestionate, și a celor operaționale ale tuturor entităților din cadrul Grupului Electrica”, au mai arătat reprezentanții Electrica.
Aceștia le recomandă consumatorilor să fie atenți la orice mesaje suspecte primite în numele companiei și să evite furnizarea de date personale prin canale nesecurizate.
ADMINISTRAȚIE
Primăria Cluj-Napoca trebuie să plătească 38,5 milioane de lei despăgubiri pentru cartierul Dealul Lomb
Primăria și Consiliul Local Cluj-Napoca trebuie să plătească 38,5 milioane de lei și cheluieli de judecată în favoarea dezvoltatorului care trebuia să construiască cartierul Lomb.
Decizia Tribunalului Cluj a fost luată vineri, în 6 decembrie, și este definitivă.
Primăria Cluj-Napoca trebuie să plătească 38,5 milioane de lei despăgubiri pentru cartierul Dealul Lomb
Practic Clearline Development & Management S.R.L poate excuta silit Primăria pentru această sumă.
Soluția pe scurt a instaței: “Admite apelul formulat de apelanta – intimată Clearline Development & Management S.R.L., împotriva Sentinţei civile nr. 1585/2023, pronunţată de Judecătoria Cluj-Napoca în dosar nr. 23825/211/2022, pe care o schimbă în parte, în sensul că: Respinge contestația la executare formulată de contestatorii Municipiul Cluj-Napoca și Consiliul Local al Municipiului Cluj-Napoca, în contradictoriu cu intimata Clearline Development & Management S.R.L., ca nefondată.
Respinge, ca nefondat, apelul formulat de apelanţii contestatori Municipiul Cluj-Napoca și Consiliul Local al Municipiului Cluj-Napoca. Menţine în rest dispoziţiile hotărârii apelate”.
Mai mult, instanța a obligat Municipiul Cluj-Napoca și Consiliul Local al Municipiului Cluj-Napoca la plata sumei de 3.432,99 de lei, cu titlu de cheltuieli de judecată, reprezentând taxă judiciară de timbru şi onorariu de avocat.
Sentința este definitivă.
Cazul Lomb
Dezvoltatorul Impact, prin firma Clearline Development and Management, a dat în judecată Consiliul Local Cluj-Napoca și și-a cerut banii investiți în ceea ce urma să devină cartierul rezidențial Dealul Lomb, pentru care cele două părți au semnat un parteneriat în 2007.
În 8 iunie 2022, Tribunalului Specializat Argeș a decis ca autoritățile să-i plătească dezvoltatorului despăgubiri de peste 38,5 milioane de lei (7,6 milioane de euro la acea dată). Primăria a făcut atunci apel.
Primarul Clujului, Emil Boc, a declarat atunci că decizia judecătorilor din Argeș este “stranie”. Boc nu era primar la momentul “eșecului imobiliar”.
Impact urma să construiască în Dealul Lomb, peste 6.000 de locuințe pe un teren al municipalității, investiția anunțată fiind de peste 650 de milioane de euro.