Connect with us

ACTUALITATE

Modificări pentru microîntreprinderi și plătitorii de TVA începând din 2024. Cum arată noile măsuri fiscale

Publicat


Ordonanța de urgență privind unele măsuri fiscal bugetare a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 1139. Aceasta aduce, începând cu data de 1 ianuarie 204, o serie de modificări pentru microîntreprundeti, plătitori de TVA și cei care plătesc imozit pe profit.

Ordonanța aduce măsuri în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, și combaterea evaziunii fiscale, potirivit Alba24.ro.

Modificări pentru microîntreprinderi și plătitorii de TVA începând din 2024. Cum arată noile măsuri fiscale

Astfel, apar modificări importante care vor afecta fiscal mediul de afaceri, reprezentat deopotrivă de societăți mici (microîntreprinderi) sau mari (plătitori de impozit pe profit) începând cu anul 2024.

Principalele modificări din OUG cu măsuri fiscale

Modificări pentru microîntreprinderi:

  • scade de la 3 la 1 numărul microîntreprinderilor în care o persoană are calitatea de asociat/acționar și deține mai mult de 25% din titluri de participare/drepturi de vot
  • se introduce sancțiunea prin care, dacă nu au depuse în termen situațiile financiare anuale, microîntreprinderile trec la impozit pe profit. În anul 2024, acestea pot fi depuse până la 31 martie 2024
  • se introduce un nou criteriu privind încadrarea în limita plafonului de 500.000 euro a veniturilor realizate. În această limită se vor cuprinde și veniturile întreprinderilor legate definite conform Legii 346/2004
  • 2023 este ultimul an fiscal în care microîntreprinderile mai pot efectua sponsorizări deductibile și mai pot reporta sponsorizări anterioare
  • 2023 este ultimul an fiscal în care microîntreprinderile mai pot deduce din impozit sumele reprezentând achiziția de aparate de marcat electronice fiscale.

Modificări pentru plătitorii de impozit pe profit

  • pierderile fiscale anuale stabilite prin declarația de impozit pe profit, începând cu anul 2024 se recuperează din profiturile impozabile realizate, în limita a 70% inclusiv, în următorii 5 ani consecutivi. Pierderile fiscale anuale aferente anilor precedenți anului 2024, rămase de recuperat la data de 31 decembrie 2023, se recuperează din profiturile impozabile realizate începând cu anul 2024, în limita a 70% din profiturile impozabile respective, pe perioada rămasă de recuperat din cei 7 ani consecutivi ulteriori anului înregistrării pierderilor respective
  • se limitează la 50% valoarea cheltuielilor de funcționare, întreținere și reparații aferente unui sediu aflat în locuința proprietate personală a unei persoane fizice, folosită și în scop personal, corespunzătoare suprafețelor puse la dispoziția contribuabilului în baza contractelor încheiate între părți, în acest scop
  • se limitează la 50% valoarea cheltuielilor de funcționare, întreținere și reparații aferente unui sediu social achiziționat de către contribuabil în clădiri de locuințe sau în clădiri individuale de locuit, din ansambluri rezidențiale definite potrivit prevederilor legale, care nu este utilizat exclusiv în scopul activității economice. În cazul în care sediul social, aflat în patrimoniul contribuabilului, este utilizat în scop personal de către acționari sau asociați, cheltuielile respective sunt considerate ca fiind efectuate în favoarea acestora, fiind nedeductibile la calculul rezultatului fiscal

Cheltuieli deductibile

  • se limitează la 50% amortizarea fiscală pentru un sediu social care nu este utilizat exclusiv în scopul activității economice, situat în clădiri de locuințe sau în clădiri individuale de locuit, din ansambluri rezidențiale definite potrivit prevederilor legale, înregistrate în patrimoniul contribuabilului. În cazul utilizării sediilor sociale, aflate în patrimoniul contribuabilului, în scop personal de către acționari sau asociați, amortizarea fiscală aferentă sediului social nu se deduce la calculul rezultatului fiscal
  • se limitează la 30% cheltuielile cu ajustările pentru deprecierea creanțelor, înregistrate potrivit reglementărilor contabile aplicabile, reprezentând sume datorate de clienții interni și externi pentru produse, semifabricate, materiale, mărfuri vândute, lucrări executate și servicii prestate
  • din 2024 se reintroduce deductibilitatea cheltuielilor cu educația timpurie a copiilor angajaților în limita a 1.500 lei/lună pentru fiecare copil cu încadrarea în plafonul de cheltuieli sociale deductibile de 5% aplicată asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului
  • scade plafonul reprezentând contravaloarea abonamentelor pentru utilizarea facilităţilor sportive în vederea practicării sportului şi educaţiei fizice cu scop de întreţinere, plătite în scopul personal al contribuabilului de la 400 euro anual la 100 euro anual pe persoană

Modificări plători TVA

  • se limitează la 50% TVA aferente cumpărării, închirierii sau leasingului de clădiri/spații de locuit, indiferent de destinația acestora, situate în zone rezidențiale sau în blocuri de locuințe și a taxei aferente cheltuielilor legate de aceste clădiri/spații de locuit, în cazul în care acestea nu sunt utilizate exclusiv în scopul activității economice

Impozite și contribuții salarii

Se menține pentru anul 2024 suma de 200 de lei/lună, neimpozabilă la calculul impozitului pe venit și care nu se cuprinde nici în baza lunară de calcul a contribuțiilor sociale obligatorii instituită inițial prin OUG nr. 168/2022 “Ordonanța trenuleț”

Disciplina financiară

  • se modifică din nou plafonul reprezentând plăți din avansuri spre decontare conf. Legii 70/2015 (proaspăt modificat de Legea 296/2023) de la 1000 lei la 5000 lei.

Modificări sistemul RO e-Factura

Nu se vor transmite în sistemul Ro E-facturalivrările de bunuri/prestările de servicii pentru care se emitfacturi simplificate.
Se modifică cuantumul contravențiilor pentru următoarele fapte:

  • nerespectarea de către emitentul facturii de a transmite factura în sistemul Ro E–factura
  • primirea și înregistrarea de către beneficiar a unei facturi emise în relația B2B, fără ca factura să fie transmisă în sistemul Ro E–Factura
    cu o amendă egală cu 15% din valoarea totală a facturii, față de varianta inițială în care amenda era egală cu cuantumul TVA înscris în factură.

Modificări sistemul RO e-Transport

Operatorul de transport rutier este obligat să echipezevehiculele de transport cu dispozitive de tip terminal detelecomunicații care utilizează tehnologii de poziționare și transmisie de date prin satelit.

Foto: pixabay.com



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

FOTO. Două eleve gemene din Turda, CAMPIOANE naționale la șah rapid, blitz și dezlegări

Publicat

În perioada 21-24 februarie s-au disputat la Căciulata Campionatele Naționale Școlare de Șah rapid, blitz și dezlegări. Două eleve gemene din Turda, Andreea și Noelia Cristurean, au performat la aceste campionate.

Gemenele au 10 ani și sunt eleve la  Școala Generală „Ioan Opriș” din Turda. Ele fac șah de la vârsta de 6 ani și sunt legitimate atât la SC Potaissa Turda cât și la LPS Satu-Mare. Performanța lor se datorează și celor doi antrenori, Marin-Dumitru Fântână (Potaissa Turda) și Cătălin-George Ardelean (LPS Satu-Mare).

FOTO. Două eleve gemene din Turda, CAMPIOANE naționale la șah rapid, blitz și dezlegări

Noelia Cristurean a obținut titlul de dublă campioană națională la șah rapid și blitz, în timp ce sora ei, Andreea, a luat 3 medalii de bronz la șah rapid, blitz și dezlegări.

La Campionatele Naționale de Șah pe echipe de Juniori desfășurate la finele anului trecut, la Sebeș, turdencele au obținut titlul de campioane naționale la șah clasic, respectiv vicecampioane la șah rapid și blitz.

Foto: George Necula

 

Citește mai departe

EVENIMENT

FOTO. Concediere colectivă a peste 200 de angajați de la fostul combinat Mechel Câmpia Turzii. Sprijin de la AJOFM Cluj

Publicat

De

Reprezentanții AJOFM Cluj sunt prezenți în această perioada la societatea Industrial Steel Wires Câmpia Turzii SRL, fostul combinat Mechel, pentru a veni în sprijinul celor peste 200 de angajați care își vor pierde locurile de muncă prin concediere colectivă.

Consilierii agenției le oferă servicii suport legale necesare reintegrării pe piață muncii.

Concediere colectivă a peste 200 de angajați de la fostul combinat Mechel Câmpia Turzii. Sprijin de la AJOFM Cluj

”În conformitate cu prevederile articolul 51 din Legea 76/2002, AJOFM Cluj asigură servicii de preconcediere, în principal, prin activități precum informarea privind prevederile legale referitoare la protecția șomerilor și acordarea serviciilor de ocupare și de formare profesională, plasarea pe locurile de muncă vacante existente pe plan local și instruirea în modalități de căutare a unui loc de muncă, reorientarea profesională pe piața muncii sau prin cursuri de formare, sondarea opiniei salariaților și consilierea acestora cu privire la măsurile de combatere a șomajului”, au spus reprezentanții AJOFM Cluj.

Directorul executiv al AJOFM Cluj, Ana Maria Chiciudean dorește, să asigure angajații afectați de această măsură că agenția va acorda în această perioadă tot sprijinul necesar în vederea realizării serviciilor specializate de ocupare, aflându-se în legatură permanentă cu societatea angajații acesteia.

Măsuri imediate

”Analiza efectuată la acest moment a vizat măsurile imediate ce pot fi adoptate pentru reducerea impactului social prin identificarea unor soluții pentru persoanele care vor fi disponibilizate, printre care se numără organizarea unei burse locale a locurilor de muncă, înainte de termenul la care vor înceta contractele de muncă ale salariaților și feectuarea analizei locurilor de muncă vacanțe din regiune și asigurarea informării și consilierii profesionale a fiecărui angajat”, a spus Chiciudean

AJOFM Cluj va contacta angajatorii relevanți din județ în vederea identificării unor locuri de muncă vacanțe compatibile cu meseriile persoanelor care vor fi disponibilizate.

De asemenea, se va preocupa de identificarea și orientarea spre programele de formare profesională cele mai potrivite reorientării profesionale pentru meserii solicitate pe piața de muncă locală.

Citește mai departe

EDUCATIE

Simulare Evaluare Națională. Niciun elev de clasa a VIII-a din Cluj nu a obținut media 10. Peste 72% au medii peste 5

Publicat

De

Niciun elev nu a obținut media 10 la simularea examenului de Evaluăre Naționale în județul Cluj. Au fost în total 8 note de zece la limba română, limba maternă și matematică, disciplinele la care au avut loc simulările.

La nivelul județului Cluj, simularea examenului de Evaluare Națională s-a desfășura în 110 unități de învățământ preuniversitar, dintre care 45 de unități de învățământ sunt din municipiul Cluj-Napoca, pentru cei 5.834 de elevi ai claselor a VIII-a. 304 elevi nu s-au prezentat.

Simulare Evaluare Națională. Niciun elev de clasa a VIII-a din Cluj nu a obținut media 10. Peste 72% au medii peste 5

Elevii clujeni au aflat luni, după întoarcearea din vacață, rezultatele obținute la simularea examenului, care a avut loc în perioada 5-7 februarie.

În județul Cluj, rezultatele obținute de elevii claselor a VIII-a la simularea examenului de Evaluare Națională evidențiază o rată a notelor peste 5 de 72,73%, potrivit reprezentanților Inspectoratului Școlar Cluj.

În ceea ce privește mediile, 27,27% nu au reușit să obțină 5.

Ce note au obținut elevii clujeni

72,73% au avut medii peste 5, dintre care cele mai multe au fost cele între 6 și 6,99, obținute de 987 de elevi.

831 de elevi au avut medii între 8 și 8,99, 296 de elevi au obținut medii între 9 și 9,99 și nu a fost nicio medie de 10.

La limba și literatura română, 68 de elevi au primit note între 1 și 1,99. Cei mai mulți elevi au obținut note între 8 și 8,88, respectiv 1.236. La această disciplină 3 elevi au obținut nota 10.

La matematică au fost 71 de note între 1 și 1,99 și 1.005 între 4 și 4,99.

Au fost trei note de 10 la matematică, dar cei mai mulți elevi care au luat note de trecere, respectiv 841, au obținut note între 5 și 5,99.

La limba și literatura maternă 59 de elevi au primit note între 1 și 4,99. 166 de elevi au obținut note între 8 și 8,99 și tot atâția între 9 și 9,99. La această disciplină doi elevi au obținut nota 10.

Notele elevilor, pe tranșe, la fiecare disciplină

Notele, discutate cu elevii și părinții

Notele obținute la simulările naționale se trec în catalog numai la solicitarea scrisă a elevului sau părintelui.

Elementul de noutate al acestei sesiuni a simulării examenului de Evaluare Națională, a constat în faptul că, la finalul fiecărei probe de examen, lucrările elevilor au fost scanate și încărcate în platforma națională destinată evaluării digitalizate a lucrărilor scrise, fiind evaluate, aleatoriu, de către profesori evaluatori din alte județe decât cel de proveniență a lucrărilor.

Rrezultatele elevilor urmează să fie analizate, în perioada următoare, la nivelul fiecărei unități de învățământ preuniversitar, prin discuții individuale cu elevii, dezbateri la nivelul clasei, ședințe cu părinții, precum și la nivelul consiliului profesoral, în vederea adoptării unor măsuri pentru îmbunătățirea performanțelor școlare, potrivit IȘJ Cluj.

Foto: Arhivă

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

VIDEO. La 1 martie se DESCHIDE oficial Parcul Zorilor din Cluj-Napoca

Publicat

Parcul Zorilor, situat în cartierul cu același nume din Cluj-Napoca,  a fost amenajat pe o suprafață de 1,2 hectare, iar investiția se ridică la 1,6 milioane de euro. Proiectul a inclus plantarea a 188 arbori și 244 arbuști, precum și instalarea unui sistem de irigație.

Din suprafața totală a parcului, 90% reprezintă suprafață verde, iar restul cuprinde alei, piste de biciclete, respectiv amenajări specifice unui parc.

VIDEO. La 1 martie se DESCHIDE oficial Parcul Zorilor din Cluj-Napoca

În parc au fost amenajate:

– zonă cu fântâni pavimentale
– loc de joacă cu dotări moderne pentru copii,

– zonă de recreere pentru seniori unde vor fi instalate mese de șah
– zonă de fitness

– zone de promenadă și piste pentru biciclete
– grup sanitar cu funcție de autocurățare și cișmele
– parcare pentru biciclete, bănci, sistem de supraveghere cu camere video

„La 1 martie, deschidem parcul Zorilor (ridicăm împrejmuirea). Acum se lucrează la ultimele detalii. Vă așteptăm la plimbare și la mișcare”, a scris Emil Boc pe pagina sa de Facebook.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax