ADMINISTRAȚIE
Metro Urban: Tehnologia ETCS ar permite circulația trenului metropolitan la Cluj fără un fir suplimentar de cale ferată

Soarta trenului metropolitan din Cluj a devenit incertă, după ce primarul Emil Boc a comunicat că CFR SA a solicitat realizarea unui fir suplimentar de cale ferată între gara Cluj-Napoca și Apahida, informează asociația Metro Urban Cluj, care solicită autorităților competente să ia în calcul introducerea tehnologiei European Train Control System (ETCS), parte componentă a European Rail Traffic Management System (ERTMS), care ar putea permite o frecvență mult mai mare a trenurilor pe cele două fire de cale ferată existente pe acest traseu.
„Tehnologia ETCS a devenit un standard folosit în întreaga Europă, fiind integrată în toate căile ferate noi și în majoritatea celor reabilitate. De altfel, Uniunea Europeană oferă fonduri pentru statele care doresc să schimbe vechile sisteme feroviare de semnalizare și control cu ETCS, astfel că autoritățile locale din municipiul Cluj-Napoca și comuna Apahida ar avea costuri minime dacă ar decide implementarea lui”, a declarat Horia Nasra – Metro Urban.
Primul tronson CFR dotat cu ERTMS/ETCS a fost pus în funcțiune pe o distanță de aproximativ 35 km, între Buftea și Brazi, în anul 2022. Tot anul trecut, Ministerul Transporturilor a lansat în dezbatere publică Programul Național de Acțiune Privind Implementarea Sistemului European de Management al Traficului Feroviar. Pe harta publicată de minister, tronsonul Cluj-Napoca – Apahida apare în lista celor unde urmează a fi introdus ERTMS/ETCS.
Nu e nevoie de al treilea fir
Și asociația Pro Infrastructură consideră că nu este nevoie de un al treilea fir, nici pe infrastructura actuală, deoarece din gara Cluj-Napoca pleacă doar aproximativ 40 de trenuri pe zi în fiecare direcție, media spre Apahida fiind de 4 trenuri de călători pe oră. La acestea se mai adaugă garniturile de marfă, aflate în tranzit. Pentru a avea o frecvență a trenului metropolitan de 1 la 15 minute, traficul ar crește cu 8 trenuri de călători pe oră.
Trecerea de la sistemul actual la ERTMS/ETCS ar spori considerabil numărul trenurilor care pot circula pe cele două linii de cale ferată existente. Pe lângă calculele teoretice, cel mai bun argument vine de la liniile deja funcționale în vest, unde a fost introdus acest sistem: „Un exemplu tipic este linia Mattstetten – Rothrist din Elveția, cu 2 fire, dotată cu ERTMS de nivel 2. Peste 242 de trenuri, atât de călători cât și de marfă, circulă pe aici zilnic, cu viteze de peste 200 km/h. Intervalul dintre trenuri s-a redus la mai puțin de 2 minute (110 secunde mai exact).
Alte exemple bune sunt Thameslink din zona metropolitană a Londrei, care a raportat o creștere de la 16 la 24 de trenuri pe oră după implementarea noului sistem, precum și LGV Est din Franța, rută pe care durata dintre două trenuri s-a redus la 110 secunde în condițiile în care pe aici circulă garnituri de mare viteză, chiar și cu 300 km/h” a precizat Vladimir Dan – Metro Urban.
Se poate și la Cluj!
„Să nu uităm că, pe linia Cluj-Apahida, în cel mai optimist scenariu ar putea circula cândva unele trenuri de călători cu 160 km/h, dar în niciun caz nu vor trece trenuri de mare viteză. Viteza medie actuală a trenurilor românești este de 45 km/h pentru cele de călători și 15 km/h pentru cele de marfă.
iteza medie a trenurilor metropolitane din Europa este în jur de 50 km/h, dar având în vedere numărul mare de stații pe o distanță scurtă, pe ruta Nădășelu-Bonțida, se estimează că viitorul tren clujean va circula în medie cu 30-35 km/h. În aceste condiții, sunt șanse bune ca noul sistem de semnalizare și control să poată gestiona fără probleme un număr mai mare de trenuri care circulă pe cele 2 fire existente la Cluj.
Practic, tehnologia ERTMS/ETCS este o soluţie modernă de realizare a interoperabilității în sistemul de transport feroviar european în condiții de siguranță, crescând gradul de confort al transportului de călători prin optimizarea frânării, reducerea consumurilor specifice de putere ale tracţiunii si reducerea uzurii frânelor”, arată și Alin Danci.
Noua tehnologie, mai rapidă
În urma consultărilor pe care reprezentanții Metro Urban le-au avut cu specialiști în tehnologie feroviară atât din țară cat și din străinătate concluzia este una unanimă că tehnologia ERTMS/ETCS ar fi mult mai rapidă și mai ieftină decât extinderea căii ferate cu încă un fir suplimentar.
„În plus, cheltuiala ar fi eligibilă pentru decontare din fonduri europene. Iar mărirea numărului de fire ale căii ferate din zona de nord a orașului ar încurca semnificativ proiectul de realizare a culoarului de mobilitate Răsăritului – Câmpul Pâinii, care este foarte necesare pentru a reduce aglomerația din trafic în această zonă a municipiului.
Pe această cale solicităm public autorităților publice locale să continue dialogul cu CFR SA și Ministerul Transporturilor, să inițieze discuții cu specialiști în domeniu care pot să aducă argumentele pro vis a vis de implementarea acestei tehnologii și să grăbească implementarea ei deoarece trenul metropolitan este o alternativă viabilă și rapidă fiind un mijloc de mobilitate care ar decongestiona traficul urban și ar contribui la un nivel ridicat al calității vieții cetățeanului care astăzi pierde ore din viață în fiecare zi în trafic”, a mai declarat și Mihai Curteanu.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

CULTURA
Miercurea Mare în satul clujean tradițional. Se pregătea prescura pentru pască și se cocea pâinea pentru Sărbătoare

În Miercurea Mare, în satul tradițional clujean, femeile pregăteau prescura pentru pasca ce urma să fie sfințită de preot, la biserică, în Joia Mare.
În satele clujene nu era bine ca omenii să fie ”sfădiți” între ei, atată specialiștii de la Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale (CJCPCT) Cluj.
Miercurea Mare în satul clujean tradițional
Paștile, din prescură și vin, se pregăteau, în general, în biserică, de întreaga comunitate sau de un grup de săteni, prin rotație. Există și zone în care pasca, după ce prescura și vinul se sfințeau în Joia Mare, la biserică, era pregătită în Sâmbăta Mare de cel mai vârstnic bărbat din casă, arată specialiștii clujeni.
Viorica Bolba, din satul Negreni, județul Cluj, a învățat să facă prescuri de la mama ei.
„Mama mé făcé prescuri la tăt satu’. Că fiecare, când făce o liturghie de prescuri, făcé că are o durere, un năcaz, ori o bucurie. Șî făcé în fiecare duminică, de cununa anului. Când eram mnică șî mama făcé prescuri, zâce’: «Hai, pune, Viorică, ptiscornicu’ aici, pă prescuri». Eu îl punem, ea îmi tăt spune’ șî așa am învățat. Aice, la noi, trebuie să nu fie sfădită cu nime și nici în zua aceie să nu să sfădească cu nime, ori să aibă gând rău cătră oarecine. Șî de aceie, aici, la Negreni, să zâce când meri la biserică: «Dumnezeu te ierte!», șî-ț’ răspunde cu «Dumnezeu te ierte!»”, povestește Viorica Bolba.
Tot acum, arată specialiștii de la CJCPCT se pregătea și pâinea pentru zilele de sărbătoare. Frământatul pâinii era foarte greu mai demult, și se pregătea un cuptor de pâine, deoarece familiile erau numeroase.
FOTO: Pregătirea cuptorului pentru pâine – Orman, jud. Cluj / Arhiva CJCPCT Cluj
EVENIMENT
Spectacol caritabil pentru artistul clujean Nelu Nicoară – Englezu. Are nevoie de bani pentru injecții

Cu un diagnostic – în sfârșit, stabilit, de medici de renume din Ungaria și Germania – după luni de deznădejde, cunoscutul și îndrăgitul artist clujean Nelu Nicoară – Englezu urmează un tratament corespunzător.
Dar a apărut o singură problemă, și anume că Casa de Asigurări de Sănătate nu-i decontează cheltuielile pentru injecțiile respective, iar costul acestora depășește posibilitățile lui financiare, din prezent.
”Așa că rolul nostru, al prietenilor și admiratorilor săi, este să intervenim și să inițiem o colectă, pentru a-i reda artistului capacitatea și vivacitatea de odinioară.
De aceea, ne-am gândit să organizăm, pe data de 25 aprilie, ora 17.00, la localul Sandany din Cluj-Napoca, str. General Traian Moșoiu nr. 18, grație bunăvoinței entuziaste a patronului acestuia, Alexandru Crețu, un spectacol artistic, în vederea adunării de fonduri, la care vor participa următorii îndrăgiți soliști: Alin Oprea, Soprana Gabriela Băncilă, Claudiu Racz (Rabă), Miki Paisz”, arată inițiatorii evenimentului.
Unde se pot face donații
Pentru cei care nu reușesc să ajungă, aici sunt datele bancare pentru donații:
Cont Revolut: RO40REVO0000185890759360
BTPay: 0748 68 38 44
IBAN: RO77BTRL01301201N48717XX
Banca Transilvania
Beneficiar: Ioan Nicoară
EVENIMENT
FOTO. Autotren care transporta pui vii, RĂSTURNAT la Izvorul Crișului. S-a ciocnit cu un alt TIR

Un accident de circulație a avut loc în urmă cu puțin timp în localitatea clujeană Izvorul Crișului.
Două autotrenuri s-au ciocnit, iar unul s-a răsturnat în urma impactului.
Autotren care transporta pui vii, RĂSTURNAT la Izvorul Crișului
Pompierii din cadrul Detașamentului Huedin sunt cei care intervin la accidentul rutier petrecut pe DN1 E60. Din primele date, în accident au fost implicate două autotrenuri, dintre care unul este răsturnat. Autotrenul răsturnat transporta pui vii.
Din fericire, arată reprezentanții ISU Cluj nu există persoane care să solicite îngrijiri medicale. La misiune iau parte o autospecială cu modul de descarcerare și o ambulanță SMURD.

Cântărețul de muzică populară, dar și ușoară, Aurel Tămaș, născut în comuna clujeană Borșa în 16 aprilie 1961 împlinește, miercuri, 64 de ani.
A studiat muzica și în 1996 a participat la Cerbul de Aur, festival care i-a crescut notorietatea. Printre cele mai cunoscute melodii cântate de Aurel Tămaș sunt: „Cucule pasăre mândră”, „Nu-i român ca ardeleanu”, „Viață trecătoare”, „Floare de melin”.
Tămaș a primit, până acum în cariera sa ,2 discuri de aur și unul de platină.
La mulți ani, Aurel Tămaș!