Connect with us

ADMINISTRAȚIE

Metro Urban: Tehnologia ETCS ar permite circulația trenului metropolitan la Cluj fără un fir suplimentar de cale ferată

Publicat


harta

Soarta trenului metropolitan din Cluj a devenit incertă, după ce primarul Emil Boc a comunicat că CFR SA a solicitat realizarea unui fir suplimentar de cale ferată între gara Cluj-Napoca și Apahida, informează asociația Metro Urban Cluj, care solicită autorităților competente să ia în calcul introducerea tehnologiei European Train Control System (ETCS), parte componentă a European Rail Traffic Management System (ERTMS), care ar putea permite o frecvență mult mai mare a trenurilor pe cele două fire de cale ferată existente pe acest traseu.

„Tehnologia ETCS a devenit un standard folosit în întreaga Europă, fiind integrată în toate căile ferate noi și în majoritatea celor reabilitate. De altfel, Uniunea Europeană oferă fonduri pentru statele care doresc să schimbe vechile sisteme feroviare de semnalizare și control cu ETCS, astfel că autoritățile locale din municipiul Cluj-Napoca și comuna Apahida ar avea costuri minime dacă ar decide implementarea lui”, a declarat Horia Nasra – Metro Urban.

Primul tronson CFR dotat cu ERTMS/ETCS a fost pus în funcțiune pe o distanță de aproximativ 35 km, între Buftea și Brazi, în anul 2022. Tot anul trecut, Ministerul Transporturilor a lansat în dezbatere publică Programul Național de Acțiune Privind Implementarea Sistemului European de Management al Traficului Feroviar. Pe harta publicată de minister, tronsonul Cluj-Napoca – Apahida apare în lista celor unde urmează a fi introdus ERTMS/ETCS.

Nu e nevoie de al treilea fir

Și asociația Pro Infrastructură consideră că nu este nevoie de un al treilea fir, nici pe infrastructura actuală, deoarece din gara Cluj-Napoca pleacă doar aproximativ 40 de trenuri pe zi în fiecare direcție, media spre Apahida fiind de 4 trenuri de călători pe oră. La acestea se mai adaugă garniturile de marfă, aflate în tranzit. Pentru a avea o frecvență a trenului metropolitan de 1 la 15 minute, traficul ar crește cu 8 trenuri de călători pe oră.

Trecerea de la sistemul actual la ERTMS/ETCS ar spori considerabil numărul trenurilor care pot circula pe cele două linii de cale ferată existente. Pe lângă calculele teoretice, cel mai bun argument vine de la liniile deja funcționale în vest, unde a fost introdus acest sistem: „Un exemplu tipic este linia Mattstetten – Rothrist din Elveția, cu 2 fire, dotată cu ERTMS de nivel 2. Peste 242 de trenuri, atât de călători cât și de marfă, circulă pe aici zilnic, cu viteze de peste 200 km/h. Intervalul dintre trenuri s-a redus la mai puțin de 2 minute (110 secunde mai exact).

Alte exemple bune sunt Thameslink din zona metropolitană a Londrei, care a raportat o creștere de la 16 la 24 de trenuri pe oră după implementarea noului sistem, precum și LGV Est din Franța, rută pe care durata dintre două trenuri s-a redus la 110 secunde în condițiile în care pe aici circulă garnituri de mare viteză, chiar și cu 300 km/h” a precizat Vladimir Dan – Metro Urban.

Se poate și la Cluj!

„Să nu uităm că, pe linia Cluj-Apahida, în cel mai optimist scenariu ar putea circula cândva unele trenuri de călători cu 160 km/h, dar în niciun caz nu vor trece trenuri de mare viteză. Viteza medie actuală a trenurilor românești este de 45 km/h pentru cele de călători și 15 km/h pentru cele de marfă.

iteza medie a trenurilor metropolitane din Europa este în jur de 50 km/h, dar având în vedere numărul mare de stații pe o distanță scurtă, pe ruta Nădășelu-Bonțida, se estimează că viitorul tren clujean va circula în medie cu 30-35 km/h. În aceste condiții, sunt șanse bune ca noul sistem de semnalizare și control să poată gestiona fără probleme un număr mai mare de trenuri care circulă pe cele 2 fire existente la Cluj.

Practic, tehnologia ERTMS/ETCS este o soluţie modernă de realizare a interoperabilității în sistemul de transport feroviar european în condiții de siguranță,  crescând gradul de confort al transportului de călători prin optimizarea frânării, reducerea consumurilor specifice de putere ale tracţiunii si reducerea uzurii frânelor”, arată și Alin Danci.

Noua tehnologie, mai rapidă

În urma consultărilor pe care reprezentanții Metro Urban le-au avut cu specialiști în tehnologie feroviară atât din țară cat și din străinătate concluzia este una unanimă că tehnologia ERTMS/ETCS ar fi mult mai rapidă și mai ieftină decât extinderea căii ferate cu încă un fir suplimentar.

„În plus, cheltuiala ar fi eligibilă pentru decontare din fonduri europene. Iar mărirea numărului de fire ale căii ferate din zona de nord a orașului ar încurca semnificativ proiectul de realizare a culoarului de mobilitate Răsăritului – Câmpul Pâinii, care este foarte necesare pentru a reduce aglomerația din trafic în această zonă a municipiului.

Pe această cale solicităm public autorităților publice locale să continue dialogul cu CFR SA și Ministerul Transporturilor, să inițieze discuții cu specialiști în domeniu care pot să aducă argumentele pro vis a vis de implementarea acestei tehnologii și să grăbească implementarea ei deoarece trenul metropolitan este o alternativă viabilă și rapidă fiind un mijloc de mobilitate care ar decongestiona traficul urban și ar contribui la un nivel ridicat al calității vieții cetățeanului care astăzi pierde ore din viață în fiecare zi în trafic”, a mai declarat și Mihai Curteanu.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

FOTO. Trei pacienți, gata de primele operații de transplant de FICAT la Cluj-Napoca. Moment istoric

Publicat

De

ficat

Institutul Regional de Gastroenterologie și Hepatologie ”Prof. Dr. Octavian Fodor” din Cluj-Napoca este pregătit să efectueze primele transplanturi hepatice.

Trei pacienți cu afecțiuni hepatice grave se află deja în așteptarea unei grefe. Operațiile de transplant de ficat se vor face la Cluj-Napoca imediat ce institutul va primi „verde” de la Ministerul Sănătății.

FOTO. Trei pacienți, gata de primele operații de transplant de FICAT la Cluj-Napoca. Moment istoric

Clujul a intrat în Programul Național de Transplant Hepatic, iar primele operații ar putea avea loc în luna mai a acestui an.

Institutul Regional de Gastroenterologie și Hepatologie (IRGH) ”Prof. Dr. Octavian Fodor” din Cluj-Napoca a primit recent acreditarea pentru a efectua acest tip de transplant și este așteptat în aceste zile și Ordinul Ministerului Sănătății.

„Este un vis devenit realitate pentru noi.

Este un pas important pentru pacienți, pentru comunitatea locală și regională, dar este un pas firesc”, a declarat, miercuri, dr. Mihai Mleșnițe, managerului IRGH, la lansarea Programului Național de Transplant Hepatic la Cluj.

Investiție din resursele proprii ale Institutului

Pentru a face acest pas, institutul a realizat lucrări de reamenajare a unor spații și a achiziționat echipamentele necesare.

Operațiile de transplant de ficat se vor face în blocul operator care are 4 săli, iar lângă este secția pentru pacienții transplantați. Aici sunt două paturi de Terapie Intensivă și alte două în saloane pentru pacienții transplantați, imunosupresați.

Potrivit managerului institutului, investiția pentru partea de infrastructură a costat 1,5 milioane de lei, iar echipamentele au fost în valoare de 2 milioane de lei. Toată investiția a fost făcută din resursele proprii ale institutului.

Transplantul se va face cu grefă de la donator cadaveric

Coordonatorul programului este prof. dr. Nadim Al Hajjar, care este și prorector al UMF Cluj.

Institutul clujean a ajuns la acest moment, în urma colaborării de durată cu Institutul Clini Fundeni din București, care a fost primul centru din țară care a realizat transplant hepatic.

La Cluj-Napoca se va face, deocamdată, doar transplant de ficat de la donator cadaveric, nu și de la donator viu.

„Așteptăm acum Ordinul de ministru, ceea ce înseamnă că vom avea acces la baza de date a Agenției Naționale de Transplant. Sper ca în cursul lunii mai să realizăm primul transplant hepatic”, a declarat prof. dr. Nadim Al Hajjar.

Cei trei pacienți care primesc acum îngrijiri la Cluj și care ar putea primi o grefă hepatică sunt tineri. Cel mai în vârstă are sub 60 de ani, iar cel mai tânăr are 35 de ani. Au boli hepactice grave, iar singura lor șansă este transplantul.

O operația de transplant hepatic costă aproximativ 320.000 de lei

Potrivit profesorului Al Hajjar, un transplant hepatic presupune costuri de 320.000 de lei.

„Nu este o procedura simplă. Implică mai multe echipe, mai multe specialități, tratament post transplant, dar este un început la Cluj.

Am elaborat protocoalele aici în istutut și am colaborat aici în țară cu Institutul Fundeni. Dar am convins echipe tinere să plece și în străinătate să învețe pe cont propriu, pe banii lor. Toate aceste lucruri cer sacrificii, dar când vrei, poți”, a mai spun prof. dr. Nadim Al Hajjar.

Medicii de la institutut au avut, astfel, stagii de pregătire în Franța, Spania, Italia, Germania și Olanda.

Primele transplanturi de la Cluj-Napoca se vor face sub supravegherea colegilor lor de la Institutul Fundeni.

„Vedeți că o să vă ia toți ficați”

La lansarea Programul Național de Transplant Hepatic la Cluj au fost prezenți medici de la Institutul Clinic Fundeni, peședintele Agenției Naționale de Transplant, academician prof. dr. Irinel Popescu, „părintele transplantului hepatic din România”, dar și rectorul UMFIH Cluj, medici ai institutului și mitropolitul Clujului, IPS Andrei Andreicuț.

„Este într-adevăr un moment istoric. Astăzi sunt trei pacienți pe lista de așteptare la Cluj, care își vor putea recăpăta sănătatea”, a spus prof. dr. Irinel Popescu.

Prof. dr. Vlad Brașoveanu de la Institutul Clinic Fundeni a spus că, la ora acuală, majoritatea donatorilor sunt din Ardeal.

„Mulți m-au avertizat: <<Vedeți că (cei de la Cluj, n.red.) o să vă ia toți ficații”, a spus acesta în glumă, precizând că în cele trei centre din țară, respectiv București, Iași și acum Cluj, s-ar putea realiza acum 100 de transplanturi hepatice pe an.

„Pas istoric” pentru Clujul medical

Rectorul Universității de Medicină și Farmacie (UMFIH) ”Iuliu Hațieganu” Cluj-Napoca, prof. dr. Anca Buzoianu, a spus că este vorba de un pas istoric, având în vedere că după transplantul renal se va face și transplant hepatic.

„Nu am crezut, când prof. Nadim Al Hajjar ne-a spus despre faptul că a demarat demersurile pentru realizarea de transplant hepatic, că se va întâmpla așa de repede.

O să investim în continuare în cercetare și în tehnici chirurgicale noi”, a spus rectorul UMFIH Cluj.

Primarul Clujului, Emil Boc, nu a putut fi prezent, dar a transmis un mesaj video, prin care a felicitat colectivul Institutului.

„Este un moment de referință pentru ceea ce înseamnă activitatea de transplant în România. Cu fiecare transplant salvați vieți, salvați familii.

Felicitări și vă asigur de toată susținerea noastră”, a transmis Emil Boc.

Ficat

 

 

 

Citește mai departe

EVENIMENT

FOTO. Stâlpi strâmbi pe str. Iuliu Maniu Cluj-Napoca. Au fost loviți de mașinile intrate pe pietonală și vor fi înlocuiți

Publicat

stâlpi

Peste 10 stâlpi de iluminat montați pe strada Iuliu Maniu din Cluj-Napoca vor fi înlocuiți după ce au fost loviți de mașinile de utilități care au circulat în zonă și au fost strâmbați.

Un clujean a sesizat pe o rețea de socializare că stâlpii sunt strâmbi și a susținut că e o bătaie de joc față de banii europeni.

Reprezentanții firmei Astor Com, executantul lucrării de modernizare a străzilor Kogălniceanu, Universității și a celor adiacente, printre care și Iuliu Maniu, au declarat pentru Cluj24 că stâlpii au fost montați corect, dar că aceștia au fost strâmbați după ce au fost loviți de diverse mașini care au intrat pe strada respectivă.

Montați drept

stâlpi

”Noi ne respectăm blazonul, nu ne batem joc de meseria de constructor.

Stâlpii de iluminat au fost montați drept, așa cum trebuie. Am constatat și noi că unii sunt strâmbi acum, după ce a fost loviți de mașinile care au intrat pe șantierul străzii care ar fi trebuit să fie pietonală.

Am identificat 12 stâlpi care vor fi înlocuiți pe cheltuiala noastră”, au spus reprezentanții constructorului.

Reprezentanții Primăriei Cluj-Napoca au precizat la rândul lor că stâlpii respectivi nu au fost puși în mod eronat, ci au fost deteriorați de șoferi.

”Până la finalizarea recepției, acești stâlpi sunt responsabilitatea constructorului, urmând să fie înlocuiți pe cheltuiala acestuia”, au spus cei de la Primăria clujeană.

 

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

FOTO. Lucrări de reparații pe drumul Valea Gârboului – Rugășești. Sunt vizați 4,5 kilometri

Publicat

De

Reparații drum Valea Gârboului

Au demarat lucrap de reparații pe pe drumul Valea Gârboului – Rugășești, DJ 182F, anunță Consiliul Județean Cluj.

lucrăriLE de întreținere curentă și periodică pe drumul județean Valea Gârboului – Rugășești vizează un sector în lungime de aproape 4,5 kilometri.

Lucrări de reparații pe drumul Valea Gârboului – Rugășești. Sunt vizați 4,5 kilometri

Lucrările se desfășoară între kilometrul 5+500 și 9+980, iar tronsonul situat între pozițiile kilometrice 5+500 și 6+500 va fi asfaltat.

„Deși acest drum județean înregistrează un trafic rutier destul de scăzut, dorim să asigurăm și în acest areal i infrastructură rutieră îmbunătățită, menită să contribuie la reducerea decalajelor de dezvoltare între mediul urban și cel rural precum și între diferitele zine ale județului.

Nu în ultimul rând, acest drum județean asigură accesul oamenilor din zonă la două drumuri naționale, respectiv DN 18 și DN 18B”, a transmis Alin Tișe, președintele Consiliului Județean Cluj.

În această etapă, se află în plină desfășurare operațiuni constând în întreținerea platformei drumului prin tratarea burdușirilor și a tasărilor, precum și lucrări la podețe.

De asemenea, urmează a fi executate:

  • lucrări de întreținere a părții carosabile prin plombarea gropilor cu îmbrăcăminți asfaltice,
  • completarea rosturilor,
  • aducerea la profil a acostamentelor,
  • completarea de acostamente,

  • lucrări de asigurare a scurgerii apelor prin curățarea șanțurilor și a rigolelor,
  • lucrări de asigurare a esteticii rutiere prin tăierea lăstărișului și a vegetației din zona drumului,
  • lucrări de refacere a timpanelor deteriorate, precum și
  • așternere de strat de balast stabilizat și de covor asfaltic.

Foto: CJ Cluj

Citește mai departe

EVENIMENT

VIDEO. Accident pe Centura Apahida-Bulevardul Muncii. Patru autoturisme implicate. O persoană a fost dusă la spital

Publicat

De

Accident Centura Apahida - Bulevardul Muncii

Un accident de circulație a avut loc în urmă cu puțin timp pe Centura Apahida-Bulevardul Muncii. O persoană a fost rănită și transportată la spital.

Potrivit IPJ Cluj, în accident au fost implicate un ansamblu de vehicule și alte 3 autoturisme.

Accident pe Centura Apahida-Bulevardul Muncii. Patru autoturisme implicate. O persoană a fost dusă la spital

Accident rutier a avut loc în zona Sub Coasta.

Circulația în zonă este blocată pe ambele sensuri momentan.

Foto. Info Trafic Cluj-Napoca

La fața locului au ajuns două autospeciale din cadrul Detașamentului 1 Cluj-Napoca și două echipaje SAJ.

Două persoane au fost consultate de către echipajele medicale, la fața locului, iar una a fost transportată la spital.

Imagini: ISU Cluj

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax