Connect with us

ADMINISTRAȚIE

Metro Urban: Tehnologia ETCS ar permite circulația trenului metropolitan la Cluj fără un fir suplimentar de cale ferată

Publicat


harta

Soarta trenului metropolitan din Cluj a devenit incertă, după ce primarul Emil Boc a comunicat că CFR SA a solicitat realizarea unui fir suplimentar de cale ferată între gara Cluj-Napoca și Apahida, informează asociația Metro Urban Cluj, care solicită autorităților competente să ia în calcul introducerea tehnologiei European Train Control System (ETCS), parte componentă a European Rail Traffic Management System (ERTMS), care ar putea permite o frecvență mult mai mare a trenurilor pe cele două fire de cale ferată existente pe acest traseu.

„Tehnologia ETCS a devenit un standard folosit în întreaga Europă, fiind integrată în toate căile ferate noi și în majoritatea celor reabilitate. De altfel, Uniunea Europeană oferă fonduri pentru statele care doresc să schimbe vechile sisteme feroviare de semnalizare și control cu ETCS, astfel că autoritățile locale din municipiul Cluj-Napoca și comuna Apahida ar avea costuri minime dacă ar decide implementarea lui”, a declarat Horia Nasra – Metro Urban.

Primul tronson CFR dotat cu ERTMS/ETCS a fost pus în funcțiune pe o distanță de aproximativ 35 km, între Buftea și Brazi, în anul 2022. Tot anul trecut, Ministerul Transporturilor a lansat în dezbatere publică Programul Național de Acțiune Privind Implementarea Sistemului European de Management al Traficului Feroviar. Pe harta publicată de minister, tronsonul Cluj-Napoca – Apahida apare în lista celor unde urmează a fi introdus ERTMS/ETCS.

Nu e nevoie de al treilea fir

Și asociația Pro Infrastructură consideră că nu este nevoie de un al treilea fir, nici pe infrastructura actuală, deoarece din gara Cluj-Napoca pleacă doar aproximativ 40 de trenuri pe zi în fiecare direcție, media spre Apahida fiind de 4 trenuri de călători pe oră. La acestea se mai adaugă garniturile de marfă, aflate în tranzit. Pentru a avea o frecvență a trenului metropolitan de 1 la 15 minute, traficul ar crește cu 8 trenuri de călători pe oră.

Trecerea de la sistemul actual la ERTMS/ETCS ar spori considerabil numărul trenurilor care pot circula pe cele două linii de cale ferată existente. Pe lângă calculele teoretice, cel mai bun argument vine de la liniile deja funcționale în vest, unde a fost introdus acest sistem: „Un exemplu tipic este linia Mattstetten – Rothrist din Elveția, cu 2 fire, dotată cu ERTMS de nivel 2. Peste 242 de trenuri, atât de călători cât și de marfă, circulă pe aici zilnic, cu viteze de peste 200 km/h. Intervalul dintre trenuri s-a redus la mai puțin de 2 minute (110 secunde mai exact).

Alte exemple bune sunt Thameslink din zona metropolitană a Londrei, care a raportat o creștere de la 16 la 24 de trenuri pe oră după implementarea noului sistem, precum și LGV Est din Franța, rută pe care durata dintre două trenuri s-a redus la 110 secunde în condițiile în care pe aici circulă garnituri de mare viteză, chiar și cu 300 km/h” a precizat Vladimir Dan – Metro Urban.

Se poate și la Cluj!

„Să nu uităm că, pe linia Cluj-Apahida, în cel mai optimist scenariu ar putea circula cândva unele trenuri de călători cu 160 km/h, dar în niciun caz nu vor trece trenuri de mare viteză. Viteza medie actuală a trenurilor românești este de 45 km/h pentru cele de călători și 15 km/h pentru cele de marfă.

iteza medie a trenurilor metropolitane din Europa este în jur de 50 km/h, dar având în vedere numărul mare de stații pe o distanță scurtă, pe ruta Nădășelu-Bonțida, se estimează că viitorul tren clujean va circula în medie cu 30-35 km/h. În aceste condiții, sunt șanse bune ca noul sistem de semnalizare și control să poată gestiona fără probleme un număr mai mare de trenuri care circulă pe cele 2 fire existente la Cluj.

Practic, tehnologia ERTMS/ETCS este o soluţie modernă de realizare a interoperabilității în sistemul de transport feroviar european în condiții de siguranță,  crescând gradul de confort al transportului de călători prin optimizarea frânării, reducerea consumurilor specifice de putere ale tracţiunii si reducerea uzurii frânelor”, arată și Alin Danci.

Noua tehnologie, mai rapidă

În urma consultărilor pe care reprezentanții Metro Urban le-au avut cu specialiști în tehnologie feroviară atât din țară cat și din străinătate concluzia este una unanimă că tehnologia ERTMS/ETCS ar fi mult mai rapidă și mai ieftină decât extinderea căii ferate cu încă un fir suplimentar.

„În plus, cheltuiala ar fi eligibilă pentru decontare din fonduri europene. Iar mărirea numărului de fire ale căii ferate din zona de nord a orașului ar încurca semnificativ proiectul de realizare a culoarului de mobilitate Răsăritului – Câmpul Pâinii, care este foarte necesare pentru a reduce aglomerația din trafic în această zonă a municipiului.

Pe această cale solicităm public autorităților publice locale să continue dialogul cu CFR SA și Ministerul Transporturilor, să inițieze discuții cu specialiști în domeniu care pot să aducă argumentele pro vis a vis de implementarea acestei tehnologii și să grăbească implementarea ei deoarece trenul metropolitan este o alternativă viabilă și rapidă fiind un mijloc de mobilitate care ar decongestiona traficul urban și ar contribui la un nivel ridicat al calității vieții cetățeanului care astăzi pierde ore din viață în fiecare zi în trafic”, a mai declarat și Mihai Curteanu.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

Editorial Opinii

OPINIE. Dragoș Damian: Vrei să salvezi economia Europei? În 2025 cumpără o mașină nouă fabricată în Comunitatea Europeană

Publicat

dragos damian ciucă

”Poate că știți, poate că nu, economia Uniunii Europene este la pământ. Producția industrială este la pământ, a pierdut enorm din competitivitate în ultimii 5 ani. Cea mai afectată este industria auto”, susține CEO Terapia, Dragoș Damian, care are și o soluție.

”Iubitorii de natură care conduc Europa încă de dinainte de pandemie au pus pe masa miliarde – 1.000 de miliarde de euro, mai precis – pentru Green Deal, sperând, de altfel cu cele mai bune intenții pentru mediul înconjurător, că pot crește competitivitatea Uniunii Europene folosind energie extrasă din soare, vânt si apă.

Toate celelalte puteri ale lumii s-au industrializat la foc continuu fabricând absolut orice la prețuri imbatabile. Nu au riscat nimic, au extras energie mai departe din petrol, cărbune și gaz.

Le-a păsat foarte puțin de sustenabilitate, consecințe ecologice, decarbonizare, cele patru stadii de tratament al apelor reziduale, etc. Murdar, nemilos, iresponsabil, veți spune pe bună dreptate – dar a dat roade.

Statele Unite, Rusia, China, India, țările din Peninsula Arabă, Asia Emergentă, chiar și cele din Africa de Nord, au devenit super-industrializate. După care au exportat la prețuri fără concurenta către bătrânul continent.

Plan de reindustrializare

Primul strigăt de ajutor al industriașilor europeni a fost in 2017, când 125 de asociații reunite într-o singură voce cereau un plan ambițios de reindustrializare a continentului.

Din păcate însă, lucrurile s-au agravat, au urmat criză după criză, pandemia, criza energetica, inflația, războiul. Și, în sfârșit, anul acesta, după declarația de la Anvers a celor 75 de asociații industriale din 20 de sectoare strategice, care au cerut un pact european industrial, a fost scos din mânecă Mario Draghi care vorbește pe 500 de pagini și 800 miliarde de euro despre reindustrializarea Uniunii Europene. Și s-a pus un pic pe linie moartă Green Deal-ul.

Așadar, au trecut șapte ani bătuți pe muchie ca să te prinzi că inovarea în Europa nu este superioară celei din America sau Asia, că nu te poți baza pe soare, vânt și apă, că mulți coloși europeni sunt cumpărați de companii din afara continentului de unde vin și marile investiții industriale, că depinzi de resursele naturale și lanțurile de aprovizionare ale altora și că nu faci fată produselor ieftine care te invadează.

Că economia Europei este la pământ. Și voi care credeați că România are politicieni incompetenți…..

Dar haideți să-i lăsăm pe politicienii de la noi sau de dincolo în amarul lor.

Haideți să salvăm industria în uniune. Și să începem cu industria care practic a fost inventată în Europa, care creează sute de mii de slujbe pe verticală și orizontală și care a fost cea mai afectata în ultimii ani. Industria pe care o iubim.

Industria auto

Industria dusă de nas cu banii din Green Deal, prostită că viitorul este electric, apoi îngenunchiată de mașinile electrice ieftine din Asia. Ironic, nu?

România, complet dependentă de scăderea cererii din Europa, este victimă neputincioasă a declinului industriei auto. Sute de restructurări voluntare sau nu, șomaj tehnic, spectrul închiderii de fabrici întregi și proiecte noi blocate.

Așadar, haideți să salvăm industria auto. Gata cu rablele second-hand, cu poluantele cu volanul pe dreapta sau cu electricele alimentate la prize de curent fabricat din petrol, cărbune și gaz.

În 2025 să cumpăram, fiecare dintre noi, o mașină nouă ieșită de pe porțile unei fabrici din Uniunea Europeană.

De fiecare dată când cumpăram o mașină nouă tragem după noi industria chimică, industria siderurgică, industria construcțiilor, industria pieselor de schimb, industria aplicațiilor IT, industria serviciilor auto.  Sute de mii de locuri de muncă, ale rudelor, prietenilor și cunoștințelor noastre.

Haideți să facem noi treaba politicienilor care habar n-au să guverneze economia, care sunt incapabili sa își pună prioritățile în ordine, care nu pot înțelege că industria de prelucrare este singurul motor de creștere economică de cursă lungă pe care merită să-l susții. Haideți să râdem în față politicienilor care ironizează conceptul de reindustrializare a României.

Haideți ca la anul să cumpărăm o mașină nouă fabricată în Uniunea Europeană”, a spus Damian.

 

 

 

Citește mai departe

EVENIMENT

FOTO. Sportivii clubului Premier Karate Dojo Cluj-Napoca, 8 medalii la Campionatul European de Karate din Polonia

Publicat

Sportivii de la Premier Karate Dojo Cluj-Napoca s-au întors acasă cu nu mai puțin de 8 medalii de la Campionatul European de Karate din Polonia.

Sportivii de la Premier Karate Dojo Cluj-Napoca au avut o evoluție strălucită la Campionatul European de Karate din Polonia, aducând acasă un număr impresionant de medalii.

Ce rezultate au avut sportivii clujeni?

Mureșan Tudor s-a remarcat cu o medalie de aur la kumite individual, categoria 14-15 ani, alături de un loc 5 la kumite open și locul 3 la kumite pe echipe. Asandei Ciprian a ocupat locul 2 la kumite pe echipe pentru categoria +13 ani.

Printre medaliați se numără și Torok Mihok Tamaș, care a obținut locul 2 la kata, 12 ani, și locul 3 la kumite echipe pentru 11-12 ani. Câmpeanu Daria a urcat de două ori pe podium, obținând locul 2 la kumite individual +10 ani și locul 3 la kata shotokan pentru aceeași categorie de vârstă. De asemenea, Popa Selena a adus acasă medalia de argint la kata shotokan, 9 ani.

Muncă, talent și determinare

Evoluții foarte bune au avut și sportivii Deac Șerban (kumite, 14-15 ani), Deac Daria (kata shotokan, 11 ani), Poenar Vlad (kumite, 11 ani) și Gligan Daniel (kumite, 10 ani).

„Premier Karate Dojo Cluj-Napoca se mândrește cu performantele excepționale ale sportivilor săi la recentul Campionat European de Karate din Polonia, unde au obtinut un număr impresionant de 8 medalii. Aceste rezultate reflectă munca, talentul și determinarea sportivilor de a urca pe podium. Felicitări pentru efortul depus și vă dorim succes la competițiile viitoare”, au transmis reprezentanții clubului.

Citește mai departe

EVENIMENT

VIDEO FOTO. Un bărbat din Dej a zgâriat peste 20 de mașini. Este căutat de Poliție

Publicat

dej

Un bărbat din Dej este căutat de Poliție după ce, sâmbătă seara, a zgâriat peste 20 de mașini pe strada Gutinului și Piața Ștefan cel Mare.

Acesta a fost surprins de camerele de supraveghere din zonă în timp de trecea pe lângă mașinile parcate și le zgâria.

Pe capota uneia dintre ele a lăsat și un mesaj scris ”Ass hole”.

Proprietarii păgubiți au făcut sesizări la Poliția Dej.

Citește mai departe

EVENIMENT

Un șofer a intrat cu mașina într-un stâlp, în parcarea unui supermarket de pe Calea Someșeni. A solicitat asistență medicală

Publicat

Accident în parcarea unui supermarket de pe Calea Someșeni. Un autoturism a intrat într-un stâlp, iar șoferul a solicitat asistență medicală.

Pompierii Detașamentului 1 Cluj-Napoca intervin luni la un accident petrecut în parcarea unui supermarket de pe Calea Someșeni, după ce un autoturism a intrat într-un stâlp.

Accident în parcarea unui magazin de pe Calea Someșeni

Șoferul mașinii acuză dureri la nivelul membrelor inferioare și nu poate ieși singur din mașină. Deși acesta nu este încarcerat, salvatorii  intervin pentru a evita agravarea posibilelor leziuni.

„Pompierii din cadrul Detașamentului 1 Cluj-Napoca intervin în aceste momente într-o parcare situată pe Calea Someșeni, unde un autoturism a intrat într-un stâlp. În interior se află un bărbat, care nu poate ieși singur afară, acuzând dureri la nivelul membrelor inferioare. Acesta nu este încarcerat și va fi extras în siguranță de către salvatori, pentru a nu agrava posibilele leziuni. La misiune iau parte două autospeciale și o ambulanță SMURD de terapie intensivă mobilă”, a transmis ISU Cluj.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax