ADMINISTRAȚIE
Metro Urban: Tehnologia ETCS ar permite circulația trenului metropolitan la Cluj fără un fir suplimentar de cale ferată
Soarta trenului metropolitan din Cluj a devenit incertă, după ce primarul Emil Boc a comunicat că CFR SA a solicitat realizarea unui fir suplimentar de cale ferată între gara Cluj-Napoca și Apahida, informează asociația Metro Urban Cluj, care solicită autorităților competente să ia în calcul introducerea tehnologiei European Train Control System (ETCS), parte componentă a European Rail Traffic Management System (ERTMS), care ar putea permite o frecvență mult mai mare a trenurilor pe cele două fire de cale ferată existente pe acest traseu.
„Tehnologia ETCS a devenit un standard folosit în întreaga Europă, fiind integrată în toate căile ferate noi și în majoritatea celor reabilitate. De altfel, Uniunea Europeană oferă fonduri pentru statele care doresc să schimbe vechile sisteme feroviare de semnalizare și control cu ETCS, astfel că autoritățile locale din municipiul Cluj-Napoca și comuna Apahida ar avea costuri minime dacă ar decide implementarea lui”, a declarat Horia Nasra – Metro Urban.
Primul tronson CFR dotat cu ERTMS/ETCS a fost pus în funcțiune pe o distanță de aproximativ 35 km, între Buftea și Brazi, în anul 2022. Tot anul trecut, Ministerul Transporturilor a lansat în dezbatere publică Programul Național de Acțiune Privind Implementarea Sistemului European de Management al Traficului Feroviar. Pe harta publicată de minister, tronsonul Cluj-Napoca – Apahida apare în lista celor unde urmează a fi introdus ERTMS/ETCS.
Nu e nevoie de al treilea fir
Și asociația Pro Infrastructură consideră că nu este nevoie de un al treilea fir, nici pe infrastructura actuală, deoarece din gara Cluj-Napoca pleacă doar aproximativ 40 de trenuri pe zi în fiecare direcție, media spre Apahida fiind de 4 trenuri de călători pe oră. La acestea se mai adaugă garniturile de marfă, aflate în tranzit. Pentru a avea o frecvență a trenului metropolitan de 1 la 15 minute, traficul ar crește cu 8 trenuri de călători pe oră.
Trecerea de la sistemul actual la ERTMS/ETCS ar spori considerabil numărul trenurilor care pot circula pe cele două linii de cale ferată existente. Pe lângă calculele teoretice, cel mai bun argument vine de la liniile deja funcționale în vest, unde a fost introdus acest sistem: „Un exemplu tipic este linia Mattstetten – Rothrist din Elveția, cu 2 fire, dotată cu ERTMS de nivel 2. Peste 242 de trenuri, atât de călători cât și de marfă, circulă pe aici zilnic, cu viteze de peste 200 km/h. Intervalul dintre trenuri s-a redus la mai puțin de 2 minute (110 secunde mai exact).
Alte exemple bune sunt Thameslink din zona metropolitană a Londrei, care a raportat o creștere de la 16 la 24 de trenuri pe oră după implementarea noului sistem, precum și LGV Est din Franța, rută pe care durata dintre două trenuri s-a redus la 110 secunde în condițiile în care pe aici circulă garnituri de mare viteză, chiar și cu 300 km/h” a precizat Vladimir Dan – Metro Urban.
Se poate și la Cluj!
„Să nu uităm că, pe linia Cluj-Apahida, în cel mai optimist scenariu ar putea circula cândva unele trenuri de călători cu 160 km/h, dar în niciun caz nu vor trece trenuri de mare viteză. Viteza medie actuală a trenurilor românești este de 45 km/h pentru cele de călători și 15 km/h pentru cele de marfă.
iteza medie a trenurilor metropolitane din Europa este în jur de 50 km/h, dar având în vedere numărul mare de stații pe o distanță scurtă, pe ruta Nădășelu-Bonțida, se estimează că viitorul tren clujean va circula în medie cu 30-35 km/h. În aceste condiții, sunt șanse bune ca noul sistem de semnalizare și control să poată gestiona fără probleme un număr mai mare de trenuri care circulă pe cele 2 fire existente la Cluj.
Practic, tehnologia ERTMS/ETCS este o soluţie modernă de realizare a interoperabilității în sistemul de transport feroviar european în condiții de siguranță, crescând gradul de confort al transportului de călători prin optimizarea frânării, reducerea consumurilor specifice de putere ale tracţiunii si reducerea uzurii frânelor”, arată și Alin Danci.
Noua tehnologie, mai rapidă
În urma consultărilor pe care reprezentanții Metro Urban le-au avut cu specialiști în tehnologie feroviară atât din țară cat și din străinătate concluzia este una unanimă că tehnologia ERTMS/ETCS ar fi mult mai rapidă și mai ieftină decât extinderea căii ferate cu încă un fir suplimentar.
„În plus, cheltuiala ar fi eligibilă pentru decontare din fonduri europene. Iar mărirea numărului de fire ale căii ferate din zona de nord a orașului ar încurca semnificativ proiectul de realizare a culoarului de mobilitate Răsăritului – Câmpul Pâinii, care este foarte necesare pentru a reduce aglomerația din trafic în această zonă a municipiului.
Pe această cale solicităm public autorităților publice locale să continue dialogul cu CFR SA și Ministerul Transporturilor, să inițieze discuții cu specialiști în domeniu care pot să aducă argumentele pro vis a vis de implementarea acestei tehnologii și să grăbească implementarea ei deoarece trenul metropolitan este o alternativă viabilă și rapidă fiind un mijloc de mobilitate care ar decongestiona traficul urban și ar contribui la un nivel ridicat al calității vieții cetățeanului care astăzi pierde ore din viață în fiecare zi în trafic”, a mai declarat și Mihai Curteanu.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
CLUJ24 TV
VIDEO Eurodeputatul Siegfried Mureșan pentru Cluj24: Lipsa autostrăzilor și infrastructura proastă ne face mai puțin competitivi
Eurodeputatul Siegfried Mureșan susține că lipsa autostrăzilor și infrastructura proastă face România mai puțin competitivă, căci pe investitori îi costă mai mult și le rămân mai puțin bani în firmă pentru salariile oamenilor, pentru inovare, pentru a se extinde, pentru a investi.
Mureșan a declarat într-un interviu pentru Cluj24 realizat la sediul Parlamentului European de la Bruxelles că cu cât țara noastră reușește să termine mai repede cu infrastructura, devenind mai competitivă, ”cu atât și întreprinderile pot investi mai mult, cu cât le rămân mai mulți bani în firmă”.
Siegfried Mureșan este negociator șef al Parlamentului European pentru buget, vicepreședinte al grupului Partidului Popular European (PPE), care este familia de partide politice de centru-dreapta, din care din România face parte Partidul Național Liberal.
”Ca vicepreședinte al grupului PPE, coordonez munca grupului pe tot ce ține de fonduri europene”, a precizat, printre altele, eurodeputatul liberal.
Florin Danciu
EVENIMENT
VIDEO FOTO. Emil Boc a aprins luminile festive la deschiderea Târgului „Planeta Crăciun” din Cluj-Napoca
Vineri, începând cu ora 19, a avut loc deschiderea oficială a târgului „Planeta Crăciun”, organizat de UNTOLD Universe. Clujenii s-au bucurat la aprinderea luminilor festive, care au transformat Piața Unirii într-o atmosfera de poveste.
Spectacolul de deschidere i-a adus în scena pe Carla’s Dreams, Andreea Șilochi și Kids Sing Academy. Conceptul „Planeta Crăciun” transformă Piața Unirii într-un loc inedit oferind surprize pentru toate vârstele. Printre acestea se numără roată panoramică, caruselul pentru cei mici, sania lui Moș Crăciun în versiunea VR.
De asemenea, căsuțele cu bunătăți locale și produse handmade, oferă vizitatorilor o multitudine de gusturi cu care se pot delecta, dar și o varietate de cadouri pe care le pot achiziționa pentru cei dragi.
Au fost aprins iluminatul festiv din centrul Clujului
De pe scena amenajată în Piața Unirii, primarul Emil Boc a transmis un mesaj participanților la deschiderea Târgului de Crăciun.
„Sunt mândru că sunt primarul unui asemenea oraș, sunt mândru de dumneavoastră și cu toții suntem mândri că suntem clujeni, în primul rând prin ceea ce faceți dumneavoastră în fiecare zi pentru Cluj. Vă mulțumesc, dragi clujeni”, a transmis edilul publicului.
În cadrul evenimentului de vineri seară a avut loc și un moment special, aprinderea luminițelor în Piața Unirii. Primarul Emil Boc, înconjurat de mai mulți tineri și copii, au apăsat butonul pentru aprinderea iluminatului festiv.
20 de lei un pahar de vin, 35 de lei kürtos-urile
Prețurile, deși puțin modificate față de ediția anterioară, sunt în continuare considerate ca fiind ridicate.
Băuturile calde: vinul fiert, ceaiul și ciocolata caldă, au prețuri variate între 15-20 lei. Totodată, la mare căutare sunt și kürtos-urile și plăcintele pe lespede, ale căror prețuri se încadrează între 20-35 lei.
Ce puteți vizita la Târgul de Crăciun?
Printre căsuțele lui Moș Crăciun se evidențiază „Căsuța binelui”, care oferă la prețuri accesibile lumânări naturale și cărți în limba engleză pentru copii, având ca scop strângerea de fonduri pentru copiii din medii defavorizate, incluși în programul caritabil „Something New”.
Târgul din Piața Unirii va rămâne deschis până pe 1 ianuarie 2025, iar pe 1 decembrie se va inaugura și Târgul de Iarnă de pe platoul Sălii Sporturilor „Horia Demian”, ambele parte din conceptul „Planeta Crăciun”.
Bianca Matei
Timeea Morocoj
EVENIMENT
Aeroportul Cluj, în CEAȚĂ. „Vom UPGRADA sistemul actual de aterizare instrumentală dar doar în 2025”
Ceața a fost, este și se pare că va mai fi o problemă pentru traficul aerian de pe aeroportul din Cluj. Sistemul de balizaj sau, așa cum i se spune corect, sistemul de aterizare instrumentală achiziționat în 2014 se pare că nu face față ceții ardelene. Acesta ar fi influențat și de apropierea Someșului Mic care ar crea interferențe.
Există sisteme mai performante și se pare că actualul sistem va fi upgradat până anul viitor. Cluj24 a cerut lămuriri Aeroportului „Avram Iancu” din Cluj-Napoca legat de această problemă.
Aeroportul Cluj, în CEAȚĂ. „Vom UPGRADA sistemul actual de aterizare instrumentală dar doar în 2025”
„Sistemul de aterizare instrumentală (ILS) de Categoria 2 este utilizat pe durata efectuării procedurilor de apropiere de precizie și de aterizare în condiții de vizibilitate redusă. Sistemul ILS CAT II are următoarele valori minime de operare: distanta vizuală în lungul pistei nu mai mică de 300m; vizibilitatea verticală nu mai mică de 30m.
Cu toate acestea, existenta unui astfel de sistem nu garantează efectuarea aterizărilor. Pe lângă echipamentele existente la sol, sunt și alți factori implicați care trebuie luați în considerare.
Având în vedere influența pe care râul Someș poate să o aibă asupra performanțelor acestui sistem, dorim să vă aducem la cunoștință că, pentru asigurarea condițiilor de desfășurare în deplină siguranță a activității de aviație pe Aeroportul International Cluj, toți parametrii de funcționare ai acestui sistem sunt verificați din zbor în mod regulat.
În ceea ce priveşte sistemul ILS CAT III, la fel ca în cazul ILS CAT II, nu există garanția efectuării aterizărilor până la o anumită valoare a vizibilității orizontale și verticale. În plus, limita de operare pentru un astfel de sistem este stabilită de către autoritatea competentă, în funcție de un cumul de factori.
Totodată, dorim să vă aducem la cunoștință că Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj a întreprins demersuri pentru upgrade-ul sistemului ILS actual de la CAT II la CAT III, dar din cauza complexității implementării unui astfel de sistem, acesta va deveni operațional (la standard CAT III) în anul 2025”, a comunicat Aeroportul Internațional Cluj-Napoca.
EDUCATIE
UTCN, jucător cheie în HUB-ul de cercetare al hidrogenului din România. Proiect ambițios de 130 de milioane de euro
Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca (UTCN) face parte din HUB-ul regional de cercetare pentru tehnologiile care folosesc hidrogen Ro-HydroHub, alături de Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii Criogenice și Izotopice Râmnicu Vâlcea (ICSI) și Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București (UNSTPB).
Acest proiect ambițios, anunțat de Ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării, Bogdan Ivan, joi, 21 noiembrie 2024, are o valoare de 130 de milioane de euro, iar finanțarea provine din fonduri europene.
UTCN, jucător cheie în HUB-ul de cercetare al hidrogenului din România
”E un moment istoric pentru cercetarea în hidrogen din România. Astăzi pornim motoarele pe hidrogen ale economiei româneşti, ca să zic aşa. Ce vom face? Practic vom construi un hub regional de cercetare pentru tehnologiile care folosesc hidrogen.
Vom crea o linie experimentală pentru tot sistemul de producţie a hidrogenului din România. Vom crea un sistem digital prin care vom optimiza acest proces şi ne vom asigura că prin acest proiect, împreună cu nouă IMM-uri care sunt parteneri, vom avea şi transferul tehnologic către piaţă.
Facem primul pas concret şi solid pentru ca România să genereze acele tehnologii care astăzi nu sunt existente pe teritoriul României, care pot să fie achiziţionate pe sume foarte mari de bani din partea altor companii. Vom produce ceea ce în România astăzi nu există”, a declarat Ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării, Bogdan Ivan, în cadrul lansării oficiale a proiectului.
Rectorul UTCN: ”Prin acest hub, vom contribui la tehnologiile viitorului”
Din partea UTCN au participat la eveniment prof. dr. ing. Adrian Groza, Infrastructură Informatică și Digitalizare și conf. dr. ing. Vlad Burnete, Relaţii Internaţionale, Comunicare și Imagine, prorectori ai universității.
”UTCN este pregătită să joace un rol central în HUB-ul de hidrogen, fiind renumită pentru ecosistemul său de cercetare, laboratoarele avansate și expertiza în domeniul energiei regenerabile și al tehnologiilor verzi.
Am demonstrat deja angajamentul față de durabilitate și soluții inovatoare pentru societate, prin proiectele care vizează eficiența energetică, rețele inteligente și tehnologii cu emisii reduse de carbon. Prin acest hub, vom contribui la tehnologiile viitorului care vor avea un impact atât la nivel regional, cât și național și vom dezvolta colaborări internaționale cu părțile interesate”, a menționat rectorul UTCN, prof dr. ing. Vasile Țopa.