ACTUALITATE
FOTO. Mădălina, îndrăgostită iremediabil de zbor. Pilotează avioane pentru Wizz Air de pe baza de la Cluj
Mădălina Grozav a prins de mică dragoste de zbor și și-a urmărit pasiunea până a ajuns să piloteze avioane de linie. Acum e first officer, copilot la baza din Cluj a companiei aeriene Wizz Air, și a acumulat aproximativ 1800 de ore de zbor. Peste doi ani, tânăra de 29 de ani îi va saluta pe pasageri din postura de căpitan de aeronavă.
Mădălina s-a născut în Maramureș, a trăit o perioadă în Marea Britanie, dar s-a stabilit de mai mulți ani la Cluj-Napoca, astfel că se consideră clujeancă.
Nu știe exact de unde a apărut pasiunea pentru aviație, dar e cert că, de mică, scruta cerul după avioane, iar când ajungea la Cluj era cu ochii pe pistă doar – doar va vedea marile păsări zburătoare care o fascinau.
A vrut să se facă pilot la 18 ani
”Nu știu exact de unde a plecat pasiunea pentru aviație, cert e că tot timpul mi-au plăcut lucrurile care au fost făcute de bărbați, în general, domeniile astea un pic mai provocatoare, mai grele și, probabil, că și aviația tot de acolo a venit de undeva.
Știu că, de mică, mă uitam spre avioane sau tot timpul când treceam pe lângă aeroportul din Cluj, mă uitam și vedeam că era un singur avion care era parcat acolo.
Nu am nicio cunoștință în aviație, nici măcar nimeni din familie, nici unul dintre prietenii mei nu este în aviație, a fost efectiv un lucru care a venit din mine, din interior și nu a fost un lucru care, nu știu, să declanșeze această dragoste pentru aviație, dar a fost cumva dezvoltată în timp, gândită și care, în momentul potrivit, s-a întâmplat”, a povestit Mădălina pentru Cluj24.
Tânăra își amintește că a vrut la 18 ani să devină pilot, dar atunci nu a reușit, pentru că familia sa era un pic stresată, fiind și singurul copil, fiind și fată, și și-a pus visul pe pauză, o perioadă de timp.
Întâlnire crucială cu un pilot
Mădălina a plecat în Marea Britanie unde și-a făcut facultatea, care nu are legătură cu pilotajul, după care a continuat cu un master în aviație, care i-a deschis foarte mult orizonturile.
”Mai apoi am întâlnit un pilot care m-a întrebat foarte direct dacă aș vrea să urmez o carieră în aviație, care se presupună zborul, sau una la sol.
Și am fost, oarecum, șocată, pentru că nimeni nu m-a întrebat acest lucru până atunci și am zis, uite, acum e momentul să fac un zbor de test cu un instructor pe un avion mic ca să văd dacă e pentru mine, dacă nu-mi e frică, dacă găsesc plăcere în zborul în sine.
E foarte important să știi lucrul acesta înainte să începi studiile și să investești foarte mult ca să ajungi să fii activ într-un program de studii de pilotaj.
Și atunci am făcut lucrul ăsta și m-am îndrăgostit irremediabil de aviație, de zbor și am decis să urmez calea asta”, a subliniat tânăra.
Înscrisă la Academia Wizz Air Pilot
După ce a decis că își va urma visul și va avea o carieră în aviație, Mădălina și-a reîmprospătat cunoștințele în matematică, în fizică, apoi și-am cumpărat niște pedale, o manșă ca să se joace, acasă, pe un simulator de pilotaj, care să o ajute să își coordoneze mișcările.
În martie 2018, tânăra aspirantă în meseria de pilot a aplicat la Academia Wizz Air Pilot, iar în iunie a avut deja examenele în Polonia, de toate felurile, tehnice, non-tehnice, de grup, individuale, de engleză, pe care le-a trecut cu brio, după care a fost promovată pentru următoarea etapă, care a presupus o zi de examinare cu un psiholog în aviație, interviuri, plus niște examene pe calculator care urma să-i testeze abilitățile.
”Am fost admisă, iar în septembrie 2018 am început să urmez Academia Wizz Air Pilot timp de un an și jumătate. Am reușit să finalizăm fix în ultima zi în care a fost școala deschisă, în martie 2020. Am dat examenul și în prima zi după am și plecat pentru că apoi a venit pandemia.
Programul din Academie a fost împărțit în patru etape, fiecare implicând o parte teoretică și una practică. După care, promovând această primă etapă, deja puteam să începem să zburăm singuri.
Cursuri în Grecia
În fiecare etapă trebuie să treci niște exameni teoretice, iar la final, în fiecare etapă, ai un examen și de zbor, pe care dacă îl promovezi, doar atunci poți să treci în următoarea etapă.
Cursurile le-am urmat în Grecia, acolo unde Academia are avioanele și simulatoarele sale.
Practic, să poți să-ți finalizezi tot training-ul care necesită să îți iei licența de pilot comercial, licența standard, fără rating-uri. Acum pentru Airbus A320 pe care îl pilotez am nevoie de rating-ul pentru acest tip de avion pe care l-am obținut mai târziu în cadrul companiei Wizz Air”, a explicat Mădălina Grozav.
Cu licența de pilot comercial în buzunar, tânăra nu a putut, însă, pilota nici un avion din cauza pandemiei, astfel că nu a zburat timp de un an și jumătate, perioadă în care a fost nevoită să își caute alte job-uri.
Repartizată la baza de la Cluj
”După ce, cumva, viața a început să revină la normal și Wizz Air și-a dat seama că e momentul ca noi să ne alăturăm din nou companiei, am fost chemați la un training, desfășurat în Budapesta, unde am stat câteva luni bune.
Am făcut trainingul pe simulatoare, pe avionul gol, în care trebuie să faci un minim de număr de aterizări cu avionul gol, înainte de a putea să promovezi și să zbori cu pasageri.
Zbori cu un căpitan de training lângă tine pentru un anumit număr de sectoare, ca după ce finalizezi și această etapă, să poți să zbori cu un căpitan normal pe orice zbor de linie”, a precizat pilotul.
Din iunie 2022, Mădălina a fost repartizată la baza Wizz Air de pe Aeroportul ”Avram Iancu” Cluj și este first officer, copilot, iar recent a devenit și copilot senior, îndeplinind toate condițiile și având numărul de ore de zbor necesare.
”În aviația civilă întotdeauna orice avion este operat de către doi piloți, comandantul și copilotul, care practic fac, cumva, aceleași lucruri.
Fiecare dintre noi zburăm pe rând. Fie căpitanul este pilotul care zboară, iar copilotul face partea de monitorizare și comunicare, fie rolurile sunt inversate.
Comandanții ne oferă foarte mare sprijin și ne împărtășesc foarte mult din experiența lor prin ceea ce fac și prin disciplină. În timpul unui zbor facem aproximativ același lucru, doar cu anumite limitări pentru copilot, deoarece anumite lucruri sunt doar făcute de comandant”, a mai explicat Mădălina.
Prima cursă nu se uită niciodată
Prima sa cursă ca și copilot a fost Katowice (Polonia) – Kutaisi (Georgia) și își amintește că a fost o zi incredibilă: ”Adică îți dai seama că, într-un final, ai ajuns acolo, chiar dacă am stat foarte mult timp așteptând să se întâmple.
Și am avut și un căpitan foarte empatic lângă mine, care m-a ajutat și m-a susținut mult. Și a fost și o zi frumoasă”.
Mădălina poate pilota acum avioane Airbus A320 sau A321 și a acumulat, în total, aproximativ 1.800 de ore de zbor, având dreptul să zboare pe orice cursă aeriană care există în cadrul companiei Wizz Air.
”Eu, practic, acum operez din baza din Cluj, dar noi nu suntem în misiuni în funcție de experiență sau așa. Nu mai avem limitări, pot să zbor cu orice căpitan, în orice cursă există.
Eu operez pe baza din Cluj, însă de multe ori sunt trimisă să ajut în alte baze.
De exemplu, am fost în Polonia, apoi am venit în Cluj, dar am zburat și din Sibiu și din Suceava, adică nu e neapărat nevoie să zbori doar din baza ta, de multe ori mi se oferă oportunitatea să merg și în alte baze, ceea ce este un lucru foarte bun.
Adică câștigăm experiență, cunoaștem oameni noi, zburăm pe aeroporturi noi, cu alte proceduri, ceea ce îți îmbunătățește experiența ta de pilot”, a mai relatat Mădălina Grozav.
Destinația sa favorită
Destinația sa favorită este Keflavik, în Islanda, unde a zburat prima dată din Cracovia și recunoaște că îi plac, în general, zborurile lungi, când un pilot are foarte mult timp pentru el, și e foarte multă liniște, cum sunt cele de la Cluj spre Abu Dhabi sau spre orașe din Spania.
În timpul zborurilor, avionul este pus pe pilot automat, dar căpitanul și copilotul preiau manșa în caz de turbulențe și la aterizare.
În cariera sa, Mădălina a prins și turbulențe în aer, despre care spune că sunt un lucru normal, dar niciodată ceva periculos sau supărător.
Plăcerea de a zbura
Pentru Mădălina Grozav zborul e o plăcere și îi place foarte mult să piloteze ea un avion.
”E un sentiment foarte frumos când tu zbori și îți dai așa seama că, de fapt, aste e cariera mea, adică iubesc ceva și pot să fac lucrul respectiv.
Mă bucur că am șansa să fac ceea ce îmi place, iar pentru mine această muncă e o plăcere.
De exemplu, când sunt în vacanță și știu că urmează să am mâine sau poimâine un zbor, nu mă supără lucrul acesta. Mă urc cu plăcere în cabina de zbor.
Știu că e obositor uneori, ajungi târziu, pleci dimineața și tot așa, dar, nu știu, după ce ajungi acolo sus, cumva, parcă uiți și te concentrezi efectiv pe zbor.
A fi pilot implică, normal, și un anumit nivel de stres, care e sănătos, pentru că te motivează, te ține acolo concentrat.
Procedurile pe primul loc
Când zbor mă gândesc la siguranță și la urmarea procedurilor, dacă eu mă simt bine, și pasagerii or să se simtă bine.
În momentul în care zbor, încerc să fac zborul cât mai plăcut, un zbor, în primul rând, sigur.
Urmez aceleași proceduri și am aceeași gândire, chiar dacă duc un avion gol, cum mi s-a mai întâmplat să duc dintr-o parte în alta, sau un avion cu 30 de pasageri, sau un avion plin cu sute de oameni.
Încercăm să fim profesioniști și să urmăm procedurile și atunci lucrurile merg bine și oamenii se bucură de zbor”, a mai subliniat aceasta.
De oriunde ajunge acasă
Mădălina s-a obișnuit cu viața și cu programul de pilot și se bucură că, în cadrul Wizz Air, oriunde pleacă se întoarce acasă, la Cluj.
”Nu aș vrea în momentul ăsta să plec la o altă companie, să zbor pe avioane mai mari. La Wizz Air ți se dă șansa, dacă dorești și dacă ai abilitățile necesare, să faci și alte joburi pe lângă, să îți crești impactul pe care îl ai asupra companiei.
Având în vedere faptul că am abilități și în alte domenii, aș vrea foarte mult să văd cum le pot integra pe toate și în alte poziții din cadrul companiei, cum ar fi pe partea de securitate, de siguranță, pe partea de factor uman.
Sunt foarte multe poziții pe care poți să le deprinzi în funcție de nivelul tău, de ceea ce este nevoie în companie.
Dar, deocamdată, vreau să mai câștig experiență ca și pilot, pentru că întotdeauna mai pot să mai învăț ceva, mai ales de la comandantul din stânga mea.
Încă simt nevoia că trebuie să mă bucur de momentul la care am ajuns în cariera mea și acum vreau să mă bucur de ceea ce am și să încerc să mai cresc în aviație și, apoi, nu știu, să vedem unde mă duce viața”, a conchis tânăra.
Mădălina Grozav mai are doi ani până să devină comandat de aeronavă și când va veni momentul să salute pasagerii din postura de căpitan.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
„Iarba verde de acasă, crește la noi pe terasă”. Un clujean și-a mutat OGRADA de la sat în balcon
Clujul a devenit în ultimii ani o Meccă spre care migrează locuitori din toată țara. Dacă la începutul anilor 2010 „invazia” era în speță din județele limitrofe, al doilea deceniu al noului mileniu a înregistrat o afluență din toată țara. Segmentul IT este unul din factorii care atrage, în special prin prisma salariilor mari. Ar mai fi și mirajul de a locui într-unul dintre cele mai bine cotate orașe din țară.
Ce a însemnat acest exod pentru Cluj? Prețuri exagerate la chirii și locuințe, prețuri nesimțite în HoReCa, aglomerație și un haos urbanistic, generat de modul fușerit în care se acordă autorizațiille de construire ca urmare a cererii mari de pe piață.
„Iarba verde de acasă, crește la noi pe terasă”. Un clujean și-a mutat OGRADA de la sat în balcon
Oamenii din afara Clujului se înghesuie să cumpere apartamente în oraș, pentru ei sau copiii lor, lăsând bătrânilor gospodăriile de la țară, cu tot cu acareturi. Cei care lasă… Pentru că sunt unii care nu se pot despărți de dulcele trai bucolic și-l cară cu ei în Cluj.
Este și cazul unui locatar din Mănăștur, semnalat de un internaut. Acesta și-a mutat bătătura în balcon, spre disperarea vecinilor.
„Omul s-a mutat acum vreo doi ani de undeva din Bistrița. Are găini, cocoși și rațe în balcon. Când e ora de hrănire, toți vecinii de la etajele inferioare se aleg cu grăunțe în balcoane. Vecina e chiar simpatică. O mai aud strigând la soț: „Dat-ai de mâncare la găini? Dat pe dracu’! Tu nu vezi cât îi ceasu’?”
Să nu mai spun cum e vara… Mirosul îl bate pe cel de la Pata Rât. Iarna trecută au avut și doi purceluși. Cuminței, de altfel… Noroc că n-au sta mult. Nu le-o fi plăcut etajul, or fi avut vertij. Am început să ne facem calcule: dacă vindem apartamentul, îl cotăm ca „apartament în mijlocul naturii”. Păi unde-ți mai cântă ție la bloc cocoșul la 5 dimineața?”, scrie clujeanul pe pagina de socializare.
Comentariile erau unul mai simpatic ca altul:
„Ziceți mersi că omul n-are încă vacă!”
„Cu cât dă ouăle?”
„N-apoi când a începe să are cu plugul să vă țineți bine!”
În acest caz se potrivește cel mai bine zicala: „Țăranul din sat îl scoți, dar satul din țăran, veci”. Na ce să-i faci dacă n-a mai găsit bietul om apartament cu grădină…
În 2025, Declarația unică – Formularul 212 privind raportările către ANAF a veniturilor obținute de către persoanele fizice, din activități independente, chirii și alte surse suferă modificări.
Termenul pentru depunerea Declarației unice – Formular 212 va fi 23 mai (vineri).
MODIFICĂRI în 2025 la Declarația unică pentru persoanele fizice
Aceasta trebuie depusă de către persoanele fizice cu venituri obținute din:
– activități independente
– chirii
– drepturi de autor
– investiții
– alte surse similare (de exemplu criptomonede, dobânzi)
Formularul trebuie completat și de cei care nu au venituri, dar aleg să plătească contribuția pentru asigurările de sănătate.
Ce noutăți apar în 2025
A fost eliminată obligația de estimare a veniturilor și contribuțiile pentru anul curent. Contribuabilii declară doar veniturile realizate în anul precedent.
Persoanele care înregistrează pierderi sau venituri zero nu mai datorează CASS. Acestea pot opta pentru asigurare.
Veniturile din chirii vor fi calculate simplificat, deducând 20% din venitul brut.
ANAF va introduce anul viitor Declarația precompletată. Redirecționarea impozitului de până la 3,5% va fi posibilă doar pentru veniturile din salarii și pensii.
EVENIMENT
Centrele de asistență socială, dotate cu camere de SUPRAVEGHERE. Înregistrările vor fi STOCATE cel puțin 30 de zile
Centrele de asistență socială vor fi dotate obligatoriu cu camere de supraveghere video. Înregistrările vor fi stocate cel puțin 30 de zile. Un proiect ce prevede aceasta a fost depus la Parlament.
Inițiativa vine în contextul în care, recent, în patru centre de îngrijire a copiilor cu dizabilități din Târgu Mureș au fost semnalate probleme grave.
Centrele de asistență socială, dotate cu camere de SUPRAVEGHERE. Înregistrările vor fi STOCATE cel puțin 30 de zile
Proiectul vizează o mai bună protecție și monitorizare a beneficiarilor și a angajaților, reiese dintr-un comunicat transmis miercuri de USR.
„E nevoie ca în toate centrele de asistență medico-socială din România care îngrijesc copii, adulți si vârstnici – atât de stat, cât și private – să fie amplasate obligatoriu camere video. Monitorizarea, care va respecta cu strictețe legislația GDPR, va oferi autorităților instrumente obiective de măsurare și supraveghere a calității îngrijirii beneficiarilor din aceste centre”, a precizat Emanuel Ungureanu, membru în Comisia pentru sănătate din Camera Deputaților, potrivit Agerpres.
Ce prevede proiectul
Proiectul modifică și completează Legea privind reforma în protecția și promovarea drepturilor copilului și Legea privind asistența socială în sensul introducerii obligației de instalare și menținere în stare de funcționare a unor sisteme de supraveghere video.
Camerele vor fi amplasate astfel încât să asigure monitorizarea continuă a activităților, dar fără a compromite intimitatea persoanelor, în conformitate cu normele legale privind protecția datelor cu caracter personal și drepturile copiilor, se mai arată în comunicat.
Înregistrările video vor fi stocate minimum 30 de zile, maximum 6 luni. Vor putea fi accesate doar de personalul autorizat și doar în scopul monitorizării calității activității, investigării unor incidente sau pentru asigurarea securității persoanelor.
Nerespectarea acestor prevederi constituie contravenție și se sancționează cu amenzi cuprinse între 50.000 și 200.000 lei, în funcție de gravitatea abaterii și de impactul asupra securității și siguranței persoanelor.
Aurul atinge un nou maxim istoric. Gramul s-a scumpit miercuri cu 2,0595 lei (0,49%), până la o cotație de 422,4014 lei, de la 420,3419 lei, cât anunțase marți Banca Națională a României (BNR), înregistrând din nou o valoare record.
Moneda națională s-a depreciat, miercuri, în raport cu euro, care a fost calculat de Banca Națională a României (BNR) la 4,9768 lei, în creștere cu 0,04 bani (+0,01%) față de cotația precedentă, de 4,9764 lei.
Aurul atinge un nou MAXIM istoric. Leul s-a DEPRECIAT față de euro
În schimb, leul a câștigat teren în fața dolarului american, care a fost cotat la 4,7609 lei, în scădere cu 4,65 bani (-0,97%), comparativ cu marți, când s-a situat la 4,8074 lei.
De asemenea, moneda națională s-a apreciat și în raport cu francul elvețian, calculat de BNR la 5,2692 lei, în scădere cu 0,86 bani (-0,16%), față de 5,2778 lei, cotația anterioară.