Connect with us

EDUCATIE

Luni, 12 iunie, încep probele la BACALAUREAT. Care sunt VARIANTELE pentru organizarea examenului

Publicat


bacalaureat

Luni, 12 iunie, este programată prima probă în cadrul examenului de Bacalaureat, în sesiunea de vară. În contextul în care, deocamdată, greva profesorilor continuă, au fost luate în calcul mai multe variante privind desfășurarea examenului, scrie Alba24.ro.

Potrivit calendarului de examen, în perioada 12-21 iunie sunt programate probele de competențe – română, limbă străină și digitale. Probele scrise vor fi în 26-29 iunie.

Ministerul Educației a prelungit deja perioada de înscriere la examen, până vineri, 9 iunie. Același termen limită este și pentru încheierea situației școlare.

De asemenea, ministrul Ligia Deca a anunțat și luarea în calcul a variantei de echivalare cu notele din timpul liceului, pentru probele orale.

Bacalaureat 2023 – variante luate în calcul

Dacă greva continuă și săptămâna viitoare, s-a discutat inclusiv și de amânarea examenului. Mai jos, câteva variante:

1. amânarea examenului sau decalarea probelor
2. suspendarea probelor de competențe și echivalarea cu note obținute în clasa a XII-a
3. liceenii aflați în situație de corigență vor putea primi o notă în plus pentru a remedia situația (examenele de corigență sunt în 3-14 iulie, după care liceenii se pot înscrie la bacalaureat, sesiune a doua)
4. încheierea situației școlare, pe discipline, doar cu două note
Până la finalul acestei săptămâni, ar trebui să se cunoască condițiile în care se va desfășura examenul de Bacalaureat.

Ministrul Educației, Ligia Deca, a precizat că ministerul are pregătite mai multe scenarii privind examenul, însă ideea este să fie susținute probele la datele anunțate.

”Cred că este de dorit să nu împingem nici cursurile, nici probele de examen mai mult în perioada verii, din motive obiective, care ţin de temperaturi, de stresul pe care, mă rog, l-ar putea suferi copiii”, a spus Deca.

Este a treia săptămână de grevă generală în Educație, cea mai mare din acest sector, din ultimii 18 ani. Sindicaliștii au anunțat noi proteste, solicitând să le fie rezolvate toate solicitările privind atât salariile, cât și „viitorul educației”.

Calendar Bacalaureat 2023

29 mai—9 iunie 2023: Înscrierea candidaților la prima sesiune de examen

2 iunie 2023: Încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a/a XIII-a

12—14 iunie 2023: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română — proba A

14—15 iunie 2023: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă — proba B

14—16 iunie 2023: Evaluarea competențelor digitale — proba D

19—21 iunie 2023: Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională — proba C

26 iunie 2023: Limba și literatura română — proba E.a) — proba scrisă

27 iunie 2023: Proba obligatorie a profilului — proba E.c) — proba scrisă

28 iunie 2023: Proba la alegere a profilului și specializării — proba E.d) — proba scrisă

29 iunie 2023: Limba și literatura maternă — proba E.b) — proba scrisă

3 iulie 2023: Afișarea rezultatelor la probele scrise până la ora 12.00 și depunerea contestațiilor în intervalul orar 12.00—18.00

4—6 iulie 2023: Rezolvarea contestațiilor

7 iulie 2023: Afișarea rezultatelor finale

Bacalaureat 2023: reguli pentru desfășurarea probelor

La Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română — proba A sunt stabilite nivelurile de competență lingvistică de comunicare orală în limba română. Acestea sunt, în ordine: utilizator mediu, utilizator avansat și utilizator experimentat.

Potrivit procedurii de examen, imediat după susținerea probei de către un candidat, cei doi profesori examinatori stabilesc nivelul de competență lingvistică de comunicare orală în limba română al candidatului, pe baza nivelului înscris în borderourile individuale.

De asemenea, „nu se admite schimbarea biletului de examen”. În cazul în care candidații refuză să răspundă întrebărilor formulate, se consideră că nu au susținut proba A, de evaluare a competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română

La proba D, evaluarea competențelor digitale, pe baza unui punctaj, pentru candidați se stabilește nivelul de competență: începător, mediu, avansat sau experimentat.

La proba C – evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională, pentru candidați se stabilește nivelul (certificat) de competență, de la A1 la B2, conform Cadrului european comun de referință pentru limbi, în urma aplicării baremelor de notare și evaluare.

Proba de evaluare a competențelor digitale – Proba D

Fiecare examinator acordă un punctaj exprimat printr-un număr întreg cuprins între 0 și 100. Punctajul final al fiecărui candidat se calculează ca media aritmetică a punctajelor celor doi examinatori, rotunjită la cel mai apropiat întreg. În cazul unei fracțiuni de 0,50 puncte, rotunjirea se face în favoarea candidatului, la numărul întreg imediat superior.

În funcție de punctajul final obținut, se stabilește nivelul de competență digitală a candidatului, după cum urmează:

20-30 de puncte – utilizator începător
31-55 de puncte – utilizator de nivel mediu
56-74 de puncte – utilizator avansat
75-100 de puncte – utilizator experimentat

Candidații care obțin 0-19 puncte primesc un certificat de atestare a competențelor digitale pe care se scrie punctajul, fără acordarea unui nivel de competență.

Rezultatele obținute de candidații care au participat la probele de competențe digitale sunt afișate după evaluarea tuturor candidaților care au susținut proba în aceeași zi, în termen de cel mult două zile de la susținerea probei, conform procedurii.

Elevii care au obținut o certificare cu recunoaștere internațională a competențelor lingvistice și/sau o certificare cu recunoaștere europeană a competențelor digitale au putut solicita echivalarea acestora cu proba C și/sau D.

Proba C – Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională
Proba C – Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională se face prin trei tipuri de probe:

– proba de înțelegere a unui text audiat, cu durata de 20 de minute, în cadrul căreia se evaluează competențele privind receptarea textului audiat
– proba scrisă, cu durată de 120 de minute, în cadrul căreia se evaluează competențele privind receptarea textului citit și producerea de mesaje scrise
– proba orală, cu durata de 10-15 minute, în cadrul căreia se evaluează competențele privind producerea de mesaje orale și interacțiunea orală

La proba de înțelegerea unui text audiat, instrucțiunile pentru candidați sunt citite de către un membru al comisiei / asistent, în limba română / maternă, în fiecare sală de examen. Instrucțiunile standard, pentru toate limbile moderne la care se organizează examen, sunt următoarele:

„Veți asculta două materiale audio diferite, fiecare de câte două ori. Pentru fiecare dintre acestea, veți avea la dispoziție aproximativ un minut pentru a citi întrebările de pe foaia primită. Prima audiere a materialului va fi urmată de un minut de pauză în care puteți începe să răspundeți la întrebări. A doua audiere a materialului va fi urmată de două minute de pauză, pentru a vă definitiva răspunsurile. Aceleași etape se vor succeda și în cazul celui de-al doilea material audio.”

În document apare că nu se admit întreruperi în timpul audierii textelor și se iau măsuri pentru a se asigura audiția în condiții optime.

Proba scrisă a probei de evaluare a competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională este structurată în două părți:

– prima parte a probei scrise evaluează competența de înțelegerea unui text citit
– partea a doua a probei scrise evaluează competența de producerea de mesaje scrise

Fiecare bilet conține câte trei întrebări de dificultate progresivă, pe baza cărora profesorii examinatori stabilesc încadrarea candidatului în unul dintre nivelurile A1-B2, atât pentru componența de producere de mesaje orale, cât și pentru componența de interacțiune orală. „Nu se admite schimbarea biletului de examen”.

Bacalaureat 2023 – reguli la examen

Se interzice candidaţilor la examenul de bacalaureat să introducă în sălile de examen ghiozdane, rucsacuri, sacoşe, poşete şi altele asemenea. Candidaţii au obligaţia de a lăsa obiectele menţionate în sala de depozitare a obiectelor personale stabilită de comisia de bacalaureat în acest scop. Candidaţii care refuză depozitarea obiectelor menţionate nu sunt primiţi în examen.

Se interzice candidaţilor la examenul de bacalaureat să aibă, în sălile de examen, asupra lor, în obiectele de îmbrăcăminte sau încălţăminte, în penare şi în alte obiecte de depozitare personale sau în băncile în care sunt aşezaţi în sălile de examen, orice fel de lucrări: manuale, cărţi, dicţionare, culegeri, formulare, memoratoare, notiţe, însemnări, rezumate, ciorne sau lucrări ale altor candidaţi etc., care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor.

Se interzice candidaţilor să aibă, în sălile de examen, asupra lor, în obiectele de îmbrăcăminte sau încălţăminte, în penare şi în alte obiecte de depozitare personale sau în băncile în care sunt aşezaţi în sălile de examen, telefoane mobile, căşti audio, precum şi orice mijloc electronic de calcul sau de comunicare/care permite conectarea la internet/la reţele de socializare, ce ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, pentru efectuarea calculelor, pentru comunicare cu alţi candidaţi/asistenţi din centrul/centrele de examen sau cu exteriorul.

Se interzice candidaţilor la examenul de bacalaureat să comunice între ei sau cu exteriorul, să copieze, să transmită materiale care permit copiatul sau să schimbe între ei foi din lucrare, ciorne, notiţe sau alte materiale care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor.

Candidaţii care încalcă regulile menţionate sunt eliminaţi din examen, indiferent dacă materialele/obiectele interzise au fost folosite sau nu, indiferent dacă au fost introduse de aceştia ori de alţi candidaţi, de cadre didactice din comisie sau de alte persoane şi indiferent dacă ei au primit ori au transmis materialele interzise.

Bacalaureat 2023: măsuri privind încălcarea regulilor

Încălcarea regulilor privind interzicerea manualelor/altor surse de informare, a telefoanelor/altor gadgeturi și a comunicării cu alții/copierea va fi considerată tentativă de fraudă, iar candidaţii respectivi nu mai pot participa la probele următoare şi sunt declaraţi „eliminaţi din examen”, fără posibilitatea recunoaşterii, în sesiunile următoare, a notelor la probele promovate anterior eliminării, inclusiv a probelor de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale.

Aceşti candidaţi nu mai au dreptul de a participa la următoarele două sesiuni ale examenului de bacalaureat. Calculul celor două sesiuni la care candidaţii „eliminaţi din examen” nu mai au dreptul de a participa se face fără luarea în considerare a sesiunii speciale a examenului de bacalaureat.

Candidaţii care doresc să predea lucrările înainte de expirarea timpului maxim pot părăsi sala de examen fără a primi subiectele. Candidaţii primesc subiectele numai dacă părăsesc sala după expirarea timpului maxim destinat desfăşurării probelor scrise.

Înainte de începerea probelor, asistenţii prezintă candidaţilor prevederile metodologice care vizează organizarea şi desfăşurarea corectă a examenului de bacalaureat şi le solicită să predea toate eventualele materiale şi obiecte care, potrivit reglementărilor în vigoare pentru examenul de bacalaureat, sunt interzise în sala de examen.

Apoi, candidaţii vor semna un proces-verbal în care se regăsesc prevederile şi menţiunea că au luat cunoştinţă de faptul că nerespectarea regulilor menţionate are drept consecinţă măsurile menţionate.

Bacalaureat 2023: supraveghere audio-video

Sălile de examen și cele de multiplicare a subiectelor sunt supravegheate audio-video.

Comisiile de bacalaureat din centrele de examen şi comisiile de bacalaureat judeţene/Comisia de bacalaureat a municipiului Bucureşti verifică, prin sondaj, înregistrările audiovideo din sălile de examen, după încheierea probei scrise.

În cazul în care, la verificarea prin sondaj, se constată nereguli, fraude sau tentative de fraudă ori în cazul în care există sesizări privitoare la nereguli, fraude sau tentative de fraude, verificarea se face pentru înregistrările din toate sălile de examen.

Dacă, în urma verificărilor, se constată existenţa unor nereguli, fraude sau tentative de fraudă, respectiv nerespectarea reglementărilor privitoare la organizarea şi desfăşurarea examenului de bacalaureat, comisia de bacalaureat din centrul de examen ia măsurile ce se impun, care pot merge până la eliminarea candidaţilor din examen.

Comisia de bacalaureat din centrul de examen anunţă comisia de bacalaureat judeţeană/Comisia de bacalaureat a municipiului Bucureşti, care propune eventualele măsuri de sancţionare şi informează Comisia Naţională de Bacalaureat.

Bacalaureat 2023: discipline pentru probele scrise

Proba scrisă obligatorie în funcție de filieră, profil și specializare este diferențiată astfel:

Matematică – pentru profilul real din filiera teoretică, pentru toate profilurile din filiera tehnologică și pentru profilul militar și profilul pedagogic – specializarea învățători-educatoare, din filiera vocațională

Istorie – pentru profilul umanist din filiera teoretică și pentru toate profilurile și specializările din filiera vocațională, cu excepția celor de mai sus

Proba scrisă la alegere, în conformitate cu filiera, profilul și specializarea, se susține pentru una dintre disciplinele cuprinse în urmatoarele doua grupe:

– fizica, chimie, biologie sau informatica – pentru profilul real din filiera teoretica, pentru profilul tehnic si profilul resurse naturale si protectia mediului din filiera tehnologica si pentru profilul militar din filiera vocationala;
– geografie, filosofie, logica si argumentare, economie, psihologie si,dupa caz, sociologie – pentru profilul umanist din filiera teoretica,pentru profilul servicii din filiera tehnologica si pentru toate profilurile si specializarile din filiera vocationala, cu exceptia celor de mai sus
– absolvenții specializării educator-puericultor din cadrul filierei vocationale, profil pedagogic, sustin probele scrise ale examenului de bacalaureat la disciplinele: Limba si literatura romana, Istorie si discipline la alegere, comune profilului uman din filiera teoretica

Reguli la probele scrise

Probele scrise durează trei ore.

Înainte de începerea probelor, asistenții prezintă candidaților prevederile metodologice care vizează organizarea și desfășurarea corectă a examenului de bacalaureat și le solicită să predea toate eventualele materiale și obiecte care sunt interzise în sala de examen.

Apoi candidații vor semna un proces-verbal în care se regăsesc prevederile și mențiunea că au luat cunoștință de faptul că nerespectarea regulilor menționate are drept consecință măsurile amintite.

Pentru elaborarea lucrării scrise, candidatii folosesc numai cerneală sau pastă de culoare albastră, iar pentru executarea schemelor și a desenelor folosesc numai creion negru.

Pentru probele scrise la disciplinele „Matematica” si „Geografie”, candidații pot să utilizeze instrumente de desen.

Bacalaureat 2023: ce este interzis

Se interzice folosirea, în timpul probelor scrise, a mijloacelor de calcul. Se folosește numai hârtia distribuită candidatților de către asistenți.

Candidații care doresc să corecteze o greșeală taie fiecare rând din pasajul greșit cu o linie orizontală. În cazul în care unii candidați, din diferite motive, doresc să-și transcrie lucrarea, fără să depășească timpul stabilit, primesc alte coli tipizate.

Acest lucru este consemnat de către asistenți în procesul-verbal de predare-primire a lucrărilor scrise. Colile folosite inițtial se anulează pe loc de către asistenți, menționându-se pe ele „Anulat”, se semnează de catre asistenți și se păstrează în conditiile stabilite pentru lucrările scrise.

Candidații care doresc să predea lucrările înainte de expirarea timpului maxim pot părăsi sala de examen fără a primi subiectele. Candidații primesc subiectele numai dacă părăsesc sala după expirarea timpului maxim destinat desfășurării probelor scrise.

După ce își încheie lucrările, candidații numerotează foile, sub îndrumarea asistenților, numai cu cifre arabe, în partea de jos a paginii, în colțul din dreapta, indicând pagina curentă și numărul total de pagini; de exemplu sub forma 3/5, pentru pagina a treia, dacă elevul a scris în total cinci pagini.

Se vor numerota toate paginile pe care elevul a scris, inclusiv acelea pe care sunt scrise doar câteva rânduri, partea nescrisă fiind barată de către asistenți. Dupa încheierea numerotării, candidații predau asistenților lucrările și semnează pentru confirmarea predării lucrării și a numărului de pagini.

La expirarea celor trei ore acordate, candidații predau lucrările în faza în care se află, fiind interzisă depășirea timpului stabilit. Trei candidați rămân în sală până la predarea ultimei lucrări.

Pentru elevii cu cerințe educaționale speciale, se asigură susținerea probelor de examen adaptate în conformitate cu prevederile procedurii privind asigurarea condițiilor de egalizare a șanselor pentru elevii cu deficiențe de vedere/ deficiențe de auz/ tulburare de spectru autist/ tulburări specifice de învățare.

Bacalaureat 2023: corectarea lucrărilor

În procesul de evaluare iniţială a lucrărilor scrise şi de rezolvare a contestaţiilor, după validarea finalizării evaluării de către cei doi profesori evaluatori, în cazul în care diferenţa dintre notele celor doi evaluatori este mai mică sau egală cu un punct, este calculată nota finală, ca medie aritmetică cu două zecimale a notelor acordate de evaluatori, fără rotunjire, fiind înregistrată în catalogul de bacalaureat.

În cazul în care diferenţa dintre notele acordate de cei doi profesori evaluator este mai mare de 1 punct, acestea nu se transcriu pe lucrare şi se procedează astfel:

– preşedintele comisiei nominalizează alţi doi profesori evaluatori pentru recorectarea lucrării
– după finalizarea recorectării lucrării, notele acordate de fiecare din cei patru evaluatori se trec pe lucrare şi se semnează de către evaluatori
– preşedintele comisiei calculează nota finală din cele 4 (patru) note, după eliminarea celor două note – valori extreme, ca medie aritmetică cu două zecimale, fără rotunjire, a celor două note – valori centrale. Media rezultată reprezintă nota finală pe care o trece pe lucrare şi semnează.

În cadrul etapei de soluţionare a contestaţiilor, în situaţia în care, după desecretizarea lucrării, se constată o diferenţă de notare mai mare de 1,5 puncte, în plus sau în minus, între nota de la evaluarea iniţială şi cea de la contestaţii, lucrarea se resecretizează şi este transmisă spre a fi reevaluată altor doi profesori evaluatori.

Nota definitivă nu mai poate fi modificată şi reprezintă nota obţinută de candidat la proba respectivă.

Bacalaureat 2023: Contestații

Candidaţii care depun contestaţii completează şi semnează o declaraţie-tip în care se menţionează faptul că au luat cunoştinţă că nota acordată ca urmare a soluţionării contestaţiei poate modifica nota iniţială prin creştere sau descreştere, după caz.

Comunicarea rezultatelor obţinute la examenul naţional de bacalaureat se face anonimizat, utilizându-se codurile individuale care înlocuiesc numele şi prenumele candidaţilor şi care au fost distribuite candidaţilor, pe bază de semnătură de primire, la prima probă susţinută de aceştia.

Bacalaureat 2023: Comunicarea rezultatelor

Pentru comunicarea notelor obţinute la examenul naţional de bacalaureat, înainte de etapa de depunere şi soluţionare a contestaţiilor, comisiile din unităţile de învăţământ/centrele de examen tipăresc lista rezultatelor examenului de bacalaureat care cuprinde:

– codul candidatului,
– unitatea de învăţământ de provenienţă,
– judeţul,
– promoţia,
– forma de învăţământ absolvită,
– specializarea,
– notele obţinute la fiecare probă scrisă,
– media sau menţiunile „reuşit”/”respins”/”neprezentat”/”eliminat din examen”, după caz.

Comisiile din unităţile de învăţământ – centre de examen tipăresc lista rezultatelor finale după contestaţii ale candidaţilor anonimizaţi şi o afişează, conform calendarului, cu semnătura preşedintelui şi a secretarului comisiei din centrul de examen, la avizierul unităţii de învăţământ şi pe website-ul acesteia.

Rezultatele examenului naţional de bacalaureat ale candidaţilor anonimizaţi sunt afişate şi pe pagina de internet a Ministerului Educaţiei şi ale inspectoratelor şcolare.

Bacalaureat 2023 – condițiile de promovare a examenului

Pentru a promova examenul de Bacalaureat, candidatul trebuie să:

– aibă echivalate sau recunoscute toate probele de evaluare a competențelor lingvistice și digitale
– susțină toate probele scrise și să aibă cel puțin nota 5 la fiecare dintre ele
– să obțină cel puțin media 6 la probele scrise



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO FOTO. CFR Cluj – Neman Grodno, 0-0. Atât s-a putut

Publicat

cfrr

CFR Cluj și-a început astăzi parcursul european în compania echipei din Belarus, Neman Grodno, într-un meci din turul 2 preliminar al Conference League. Meciul, de slabă factură tehnică, se încheie cu scor alb, 0-0. Atât s-a putut, ar spune Dan Petrescu. Poate se va putea puțin mai mult în returul de săptămâna viitoare, ce se va disputa în Ungaria.

Echipe de start:

CFR Cluj: Sava – Mogoș, Boben, Ilie, Camora – Muhar, Keita, Tachtsidis – Deac, Bîrligea, Kamara
Antrenor: Dan Petrescu

cfr

VIDEO FOTO. CFR Cluj – Neman Grodno, 0-0. Atât s-a putut

Neman: Bialov – An. Vasliyev, Sadaunichy, Parkhomenko, Pantia – Yakimov, Kozlov – Karpovich, Zubovich, Alykulov – Gweth
Antrenor: Igor Kovalevich

Stadion: Dr. Constantin Rădulescu (Cluj-Napoca)
Arbitru: Milos Gigovic

cfr

Puțină lume prezentă în Gruia joi seara. Prima repriză s-a jucat cu motoarele la relanti, clujenii cedând intenționat inițiativa și bielorușii neprofitând de acest lucru.

Singurele mari ocazii au avut loc în min.20, când Sava scoate un șut bun al lui Alykulov, respectiv min.21 când Tachtsidis are o execuție din voleu pe lângă poartă, după o centrare excelentă a lui Kamara.

Același grec mai oferă, în min.45, o centrare perfectă lui Bîrligea care alege o execuție pretențioasă cu piciorul în loc să-și pună capul la lucru.

cfr

Repriza a doua s-a desfășurat în aceeași notă, cu un joc fără incisivitate al clujenilor și un joc fără orizont al bielorușilor. În min.47, Bîrligea încearcă un șut din unghi, asemenea celui din partida cu Rapid, însă pe lângă poartă.

Multe pase greșite, joc mai mult de-a latul. În min.71, lipsa VAR-ului își spune cuvântul. Korenica pleacă din poziție corectă și este faultat de portarul Bialov, însă tușierul semnalizează o poziție de offside inexistentă.

În minutele de prelungiri, Păun și apoi Mogoș dau cu piciorul, respectiv cu capul unei victorii care ar fi liniștit apele la CFR.

Notele Cluj24:

Sava 7 – Mogoș 6, Boben 6, Ilie 6, Camora 6 – Muhar 6, Keita 6, Tachtsidis 7 – Deac 5, Bîrligea 5, Kamara 6, Korenica 6, Nkololo 4, Michael 6, Păun 5 (pentru ratarea din min.93)

Citește mai departe

EVENIMENT

CFR Cluj transferă un atacant crescut la celebra academie PSG

Publicat

CFR Cluj a anunțat astăzi transferul atacantului Virgiliu Postolachi de la Grenoble. Cele două cluburi au ajuns la un acord pentru transferul jucătorului moldovean.

CFR Cluj urează bun venit celui mai nou atacant al formației, transferat de la Grenoble. În vârstă de 24 de ani, Virgiliu Postolachi a fost format la renumita academie a PSG din Franța.

„Bine ai venit, Virgiliu Postolachi!

Cluburile CFR 1907 Cluj și Grenoble au ajuns la un acord privind transferul jucătorului Virgiliu Postolachi.

Atacant crescut la PSG

Crescut în Franța la celebra academie a celor de la PSG, tânărul atacant vine în Gruia după un sezon petrecut la Grenoble, formație pentru care a bifat 33 de partide, 4 goluri și 2 pase decisive.

Vârful de 24 de ani a mai evoluat în Belgia, la Mouscron, în Danemarca la Vendsyssel, la echipele secunde ale celor de la PSG și Lille, dar și în România, la UTA Arad, echipă pentru care a marcat de 14 ori în 46 de partide.

Jucător în naționala Moldovei

Un obișnuit al naționalei Moldovei, noul nostru atacant a bifat 21 de selecții pentru prima reprezentativă a țării sale în doar trei ani.

Îi urăm bun venit în Gruia și cât mai multe reușite în tricoul echipei noastre!”, a transmis CFR Cluj.

Citește mai departe

EVENIMENT

UPDATE. Udinese, interesată de portarul CFR Cluj Răzvan Sava. Neluțu Varga: „Sava rămâne până vara viitoare”

Publicat

CFR Cluj realizează încă un transfer notabil, urmând să încaseze 2,5 milioane de euro pentru portarul Răzvan Sava (22 de ani). Tânărul jucător urmează să se alăture echipei Udinese.

CFR Cluj obține o tranzacție financiară importantă în această perioadă de transferuri, urmând să primească 2,5 milioane de euro pentru portarul Răzvan Sava (22 de ani), scrie GSP. Răzvan Sava va fi transferat la Udinese, echipă din Serie A.

Răzvan Sava pleacă la Udinese pentru 2,5 milioane de euro

Patronul CFR Cluj, Nelu Varga, a confirmat recent că pentru Sava existau mai multe oferte, dintre care cea de la Udinese s-a concretizat într-un transfer oficial. Suma inițială de 2,5 milioane de euro poate crește datorită unor bonusuri de performanță incluse în contract.

Ultimul meci al lui Răzvan Sava pentru CFR Cluj va fi în prima manșă din turul 3 preliminar al Conference League împotriva echipei Neman Grodno. Meciul este programat pentru ora 20:30, iar Sava, care a avut un sezon remarcabil în echipa clujeană, va îmbrăca pentru ultima dată tricoul ardelenilor în această partidă.

Sezonul trecut, Sava a fost un jucător-cheie pentru CFR Cluj, evoluând în toate cele 40 de meciuri din Superliga, precum și în alte competiții interne și europene. Performanțele sale l-au propulsat în lotul preliminar al naționalei pentru EURO 2024.

Acesta este al doilea transfer major pentru CFR Cluj în această perioadă de mercato, după ce Philip Otele a fost vândut la Al Wahda pentru 3,5 milioane de euro. În total, clubul încasează 6 milioane de euro din cele două transferuri, consolidându-și astfel bugetul pentru următoarele investiții și campanii de transferuri.

Update

Neluțu Varga a reacționat privind zvonurile vehiculate în spațiul public, arătând că nu este dispus să renunțe la portarul său decât din sezonul viitor, scrie Fanatik.

Udinese și-a exprimat interesul pentru achiziționarea portarului Răzvan Sava de la CFR Cluj, dar Neluțu Varga nu este dispus să renunțe la jucător în această vară.

El a declarat că transferul va fi luat în considerare doar dacă Sava va rămâne să joace la CFR Cluj și în acest sezon: „Răzvan Sava rămâne la CFR Cluj până vara viitoare”, a spus acționarul majoritar al clubului, pentru sursa citată.

Transferul către echipa din Serie A ar urma să se concretizeze doar în anumite condiții, principala fiind ca Răzvan Sava să continue să evolueze pentru echipa lui Dan Petrescu până vara viitoare.

În plus, Neluțu Varga a stabilit că suma de transfer trebuie să fie de 3,5 milioane de euro și, pe lângă această sumă, CFR Cluj dorește să păstreze un procent de 20% dintr-un viitor transfer al portarului.

Citește mai departe

EDUCATIE

EXCLUSIV FOTO. Cine sunt profesorii clujeni care au luat 10 la examenul de titularizare. Ce spun despre cariera în învățământ

Publicat

De

Profesorii clujeni cu nota 10 la titularzare

Cinci profesori din județul Cluj au reușit să ia examenul de titularizare cu 10, înainte de contestații.

Este un examen important pentru cei care vor cu adevărat să urmeze o carieră în învățământ.

Cine sunt profesorii clujeni care au luat 10 la examenul de titularizare. Ce spun despre cariera în învățământ

Alexandra Pintea este profesoară de educație fizică și sport, și chiar dacă este în învățământ doar de un an s-a ambițonat să fie “titular” pentru că îi place foarte mult.

A învățat 3-4 luni pentru examen pentru că spune ea, “nu mai am 20 de ani”.

“Eu fac sport de o viață. Anul trecut a fost prima dată când am fost profesor într-o școală și m-am ambiționat să devin titular.

A fost un test bun pentru mine ca să vad dacă îmi place, și îmi place foarte mult”, a declarat pentru Cluj24.ro Alexandra Pintea, care a fost până acum profesor la Școala Gimnazială “Ion Agârbicenu” din Cluj-Napoca.

Are doctorat în finanțe, dar nici nu vrea să audă de “stat la birou”

Alexandra Pintea spune că dacă îți place, merită să urmezi o carieră și în învățământ.

“Eu așa cred. Nu mă văd făcând altceva. Eu am un doctorat în finanțe, dar nu pot să stau la un birou, nu pot sta într-un loc. Dar cred că trebuie să fii făcut pentru asta, pentru meseria de profesor”, a mai spus Alexandra Pintea, care a fost și profesoară de fitness.

Cel mai probabil va trebui să ia un post la o școală din mediul rural, pentru cel puțin un an, dar spune că merită să faci și un astfel de sacrificiu pentru a fi profesor cu normă întreagă.

Tudor Aluaș vrea să predea în continuare la Gârbău și Suatu

Tudor Aluaș este profesor de educație fizică și sport de 7 ani.

A reușit să ia examenul de titularizare cu 10 și spune că s-a pregătit două luni.

“Nu mi s-a părut greu examenul, am fost pregătit. Din punctul meu de vedere merită să faci carieră în învățământ”, a declarat Tudor Aluaș pentru Cluj24.ro.

El a predat la școlile gimnaziale Gârbău și Suatu și spune că și-ar dori să ia aceleași posturi și ca titular.

“Dacă ai vocație, merită să urmezi o carieră în învățământ”

Ioana Mureșan este profesoară de educație muzicală specializată. A luat 10 la examenul de titularizare și spune că s-a pregătit constant, fiind specializată la pian.

Pentru acest examen, în special, s-a pregătit mai intens după ce s-au încheiat cursurile, aproximativ o lună.

“Cred că dacă ai vocație, dacă îți place ceea ce faci, merită să urmezi o carieră în învățământ.

Chiar dacă parcursul e greu, nu îmi pare rău. Este un proces greu și constant și în această vară am să dau examenul pentru gradul II didactic”, a declarat pentru Cluj24.ro Ioana Mureșan.

Ioana Mureșan este profesoară în sistemul de stat de 4 ani, iar înainte a predat în sistemul privat, încă de când era în anul I la facultate.

A fost profesoară la Școala Gimnazială de Muzică “Augustin Bena” din Cluj-Napoca și va preda tot acolo.

“Învățământul este o cale dacă ai sânge de pedagog”

Krisztian Malicski profesor de educație muzicală specializată a terminat examenul de titularizare cu 10 și spune că rezultatul e rodul a șase ani de studiu la Academia de Muzică “Ghoerghe Dima” din Cluj-Napoca.

Crede și el, ca și alți colegi de ai lui, că merită să urmezi o carieră în învățământ.

“Învățământul este o cale și dacă omul are în el sânge de pedagog, de ce nu?”, a declaraat pentru Cluj24.ro Krisztian Malicski care predă materii teoretice.

În învățămțntul de stat lucrează de doi ani, la Colegiul de Muzică „Sigismund Toduță” din Cluj-Napoca, unde va preda în continuare.

“Este o carieră foarte frumoasă, cu posibilități de dezvoltare”

Dana Trif vine din învățământul universitar, dar și-a dorit să dea o șansă și celui preuniversitar.

Așa ca a devenit profesor de educație socială. Pentru acest examen s-a pregătit constant pe tot parcusrul anului și mai intens cu două săptămâni înainte.

Crede că merită și poți să ai o carieră frumoasă și în învațamânt.

“Îmi pare rău că este o discuție atât de negativă la adresa profesorilor, în general. Este o carieră foarte frumoasă, cu posibilități de dezvoltare.

Dar adsolvenții actuali cunoc foarte puțin despre acest lucru și e păcat”, a declarat pentru Cluj24.ro Dana Trif.

Anul trecut a fost pentru ea primul în învățământul preuniversitar.

“Eu vin din învățământul universiar, sunt cercetător, dar  să predau în învățământul preuniversitar e un lucru pe care mi l-am dorit tot timpul”, a mai spus Dana Trif, care a luat 10 și anul trecut la examenul de titularizare.

Spune aceste lucruri chiar dacă disciplina pe care o predă, educația socială, este una mai “dificilă”, având în vedere că nu sunt posturi titularizabile pentru aceasta.

Practic, la această disciplină este greu să existe o normă întreagă, așa că Dana Trif a predat anul trecut în patru școli din Cluj-Napoca.

Ea a fost profesor la Colegiul Național “George Coșbuc”, la Liceul Teoretic “Mihai Eminescu”, la Colegiul Națioanal “Gheorghe Lazăr” și la Colegiul Național “Emil Racoviță”.

Anul acesta o va lua de la zero, probabil nu va mai fi profesor la aceleași licee, ci acolo unde se va preda această materie.

O materie care cuprinde gândire critică și drepturile copilului, educație interculturală și educație pentru cetățenie democratică.

Clujul, pe locul I la examenul de titularizare

Rata de promovare a cadrelor didactice din județul Cluj la concursul național de titularizare, înainte de conestații, este de 84,62%.

Un rezultat care a dus județul Cluj pe primul loc în țară.

 

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax