EVENIMENT
Lucrările la centura metropolitană închid o stradă din Florești. RUTE ALTERNATIVE
O porțiune a străzii Valea Gârbăului din comuna Florești va fi închisă traficului miercuri, 29 ianuarie, din cauza lucrărilor de infrastructură necesare pentru realizarea centurii metropolitane.
Miercuri, 29 ianuarie, segmentul străzii Valea Gârbăului, din zona Epinvest, va fi închis între orele 9:00 și 17:00, ca urmare a lucrărilor pentru proiectul centurii metropolitane, anunță Primăria Florești.
Autoritățile recomandă utilizarea rutelor alternative în intervalul menționat.
„Pentru a evita acest tronson, participanții la trafic sunt rugați să folosească rutele alternative: fie str. Colinei, fie drumul de acces din parcarea centrului comercial Vivo, intrarea nr. 1”, a transmis primăria.
Lucrări la tronsonul 1 al centurii
Lucrările la tronsonul 1 al centurii metropolitane sunt realizate de Asocierea S.C. Viarom Construct S.R.L. – S.C. Electrogrup S.A.
Proiectul prevede modernizarea drumului DN1 de la kilometrul 481+500 la kilometrul 483+655 – ieșirea din Cluj Napoca până la Spitalul Regional de Urgență, inclusiv extinderea la trei benzi pe sens. Dintre acestea, una va fi dedicată transportului public și vehiculelor speciale, precum poliția, salvarea și pompierii.
De asemenea, se vor realiza lucrări impresionante, precum podul peste Valea Gârbăului și pasajele pentru pietoni și accesul la giratoriu. Proiectul include și facilități pentru bicicliști și pietoni, cu piste dedicate și trotuare pe ambele părți ale drumului.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
ECONOMIE
Cu cât se vindea un apartament la Cluj-Napoca în urmă cu 25 de ani. Clujul nu era cel mai scump oraș
La începutul mileniului, Cluj-Napoca nu devenise încă orașul cu cele mai mari prețurile la imobiliare. O analiză arată cum s-au schimbat prețurile la apartamente în orașul de pe Someș în ultimii 25 de ani.
În urmă cu 25 de ani, Cluj-Napoca nu era cel mai scump oraș din țară pentru cumpărători. Prețul mediu al unui apartament cu 2 camere era de 37.000 de mărci germane, echivalentul a aproximativ 18.900 de euro, arată o analiză Imobiliare.ro.
Prețul unui apartament a crescut de șapte ori în ultimii 25 de ani
În prezent, metrul pătrat se vinde cu peste 3.000 euro, potrivit Indicelui Imobiliare.ro, pentru o astfel de proprietate un cumpărător ajungând să achite circa 158.900 de euro. Poate fi observat astfel un avans spectaculos, cu 741%.
Prețurile au crescut rapid în Cluj-Napoca, mai ales în ultima perioadă. Pe plan local, pragul de 2.000 euro/mp a fost atins în vara lui 2021 pentru ca cel de 3.000 euro/mp să fie înregistrat pentru prima oară la finele anului trecut.
Cu se închiria un apartament în Clujul anului 2000?
Cele mai ieftine apartamente cu 2 camere se închiriau, la începutul anului 2000, cu 150 DM/lună. La limita superioară a pieței întâlneam, însă, chiar și chirii de 400 DM/lună. Echivalând sumele în euro, vorbim despre 77-205 euro/lună.
Atunci, Cluj-Napoca era al doilea cel mai scump oraș din țară pentru chiriași. Acum, cel mai important centru urban din vestul țării rivalizează cu Bucureștiul la acest capitol. Bugetul mediu necesar pentru închirierea unui apartament cu 2 camere este de 550 euro/lună, cu 290% mai mare față de cel de care avea nevoie un chiriaș clujean la începutul lui 2000.
CULTURA
O statuetă funerară egipteană furată de la Muzeul de Istorie Cluj în urmă cu 30 de ani nu a fost recuperată nici până azi
O piesă arheologică de valoare, o statuetă funerară egipteană din faianță (FOTO), datată între anii 404-342 î.Hr., a fost furată în urmă cu aproximativ 30 de ani din patrimoniul Muzeului Național de Istorie a Transilvaniei (MNIT) din Cluj-Napoca. Deși s-a deschis o anchetă, statueta nu a fost recuperată nici până astăzi.
Felix Marcu, managerul muzeului, a arătat pentru Cluj24 că e vorba de o statuetă mumiformă, realizată din faianță cu glazură dicromă – verde și alb, arsă, de dimensiuni reduse (10 cm x 3 cm x 2,5 cm). Statueta figurează pe lista bunurilor culturale mobile distruse, furate, dispărute sau exportate ilegal a Patrimoniului Cultural Naţional.
Obiectul a fost furat în urmă cu 30 de ani, fiind deschisă o anchetă, însă obiectul nu a fost găsit nici până acum.
Statueta nu a mai fost recuperată
Reprezentanții muzeului confirmă că statueta rămâne în continuare pierdută.
„A fost furată acum 30 de ani. A existat o anchetă, dar nu s-a mai recuperat”, a declarat un directorul MNIT.
Între bunurile culturale furate sau dispărute se mai numără mai multe scaune de la Muzeul Național al Literaturii, aparținând lui George Coșbuc sau Ion Vinea, un lampadar care a aparținut lui Mihail Sadoveanu.
De asemenea, pe listă se mai află și sceptrul lui Nicolae Ceaușescu de la Muzeul Militar Naţional „Regele Ferdinand I” București. Sceptrul prezidențial i-a atras atenția, pe vremuri, lui Salvador Dali. Un pionier al curentului suprarealist, Dali îi trimisese dictatorului român o telegramă în care îl felicita pentru invenția sceptrului prezidențial. Scrisoarea a fost publicată în Scânteia, întrucât oamenii de partid nu au prins ironia mesajului controversatului artist spaniol.
Astfel de furturi de artefacte ridică probleme majore privind securitatea patrimoniului național și subliniază dificultățile care apar în recuperarea obiectelor de patrimoniu dispărute.
EVENIMENT
INSP: Situație de ALERTĂ epidemiologică după creșterea cazurilor de gripă. Ce recomandă Ministerul Sănătății
INSP atenționează că, având în vedere succesiunea a 3 săptămâni care au evoluat cu o intensitate înaltă a activității gripale, cu depășirea mediei față de sezoanele anterioare și cu o răspândire geografică extinsă a circulației virusurilor gripale, putem spune că avem de a face cu o situație de alertă epidemiologică.
Potrivit Institutului Național de Sănătate Publică, în săptămâna 20 – 26 ianuarie 2025 au fost raportate 133.635 cazuri de infecții respiratorii (gripă clinică, IACRS și pneumonii), înregistrânduse cu 0,4% mai multe cazuri comparativ cu aceeași săptămână a sezonului precedent (133.057) și cu 6,5% mai multe cazuri comparativ cu săptămâna anterioară (125.452).
INSP: Situație de ALERTĂ epidemiologică după creșterea cazurilor de gripă. Ce recomandă Ministerul Sănătății
Variația în plus față de media calculată de 110.986 a cazurilor din 5 sezoane anterioare (fără sezoanele pandemice) a fost de 20.4%.
De asemenea, în utlima săptămână au fost înregistrate 10.950 cazuri de gripă clinică la nivel național, comparativ cu 9.151 cazuri în aceeași săptămână a sezonului precedent și cu 6.994 înregistrate în săptămâna precedentă.
Cazurile de gripă clinică au fost raportate de toate județele, cele mai multe fiind în municipiul București (1.794) și în județele Cluj (1.147), Brașov (575), Prahova (510), Constanța (467), Iași (457), Sibiu (455) și Alba (410).
De asemenea, au fost raportate 42 cazuri de Infecții Respiratorii Acute Severe (SARI), cu 8 mai puține față de săptămân precedentă și cu 1 mai puțin față de aceeași perioadă a sezonului precedent.
„Au fost comunicate 8 decese noi confirmate cu virus gripal”
Au fost raportate 191 cazuri de gripă confirmată de laborator (115 cu virus gripal tip A nesubtipat, 39 cu virus gripal AH1, 3 cu virus gripal AH3 și 34 cu virus gripal tip B).
„Au fost comunicate 8 decese noi confirmate cu virus gripal. Până în prezent au fost comunicate 22 decese confirmate cu virus gripal: 12 tip A, subtip H1 (din care 2 co-infecții cu SARS-CoV-2);
9 tip A, nesubtipat; 1 tip B. Cele 22 decese au fost înregistrate la următoarele grupe de vârstă: 1 la 0-4 ani; 2 la 15-49 ani; 5 la 50-64 ani; 14 la ≥65 ani”, arată INSP.
Având în vedere succesiunea a 3 săptămâni care au evoluat cu o intensitate înaltă a activității gripale, cu depășirea mediei față de sezoanele anterioare și cu o răspândire geografică extinsă a circulației virusurilor gripale la nivelul întregii țări, putem vorbi de o situație de alertă epidemiologică”, mai transmite INSP.
Recomandările Ministerului Sănătății
Ministerul Sănătății face o serie de recomandări populației după introducerea stării de alertă epidemiologică, în urma creșterii infecțiilor gripale.
Având în vedere evoluția rapid crescătoare a infecțiilor gripale din ultimele 3 săptămâni, asemănătoare cu cea din sezonul precedent, se introduce starea de alertă epidemiologică, pentru limitarea răspândirii infecțiilor respiratorii, inclusiv a gripei, a transmis Ministerul Sănătății.
Printre măsurile de prevenire a infecțiilor respiratorii, prezentate de minister, se numără spălarea regulată a mâinilor cu apă și săpun, respectarea igienei tusei și strănutului, aerisirea zilnică a încăperilor, evitarea locurilor aglomerate, adresarea la medicul de familie în cazul apariției simptomelor respiratorii, evitarea intrării în colectivitate a persoanelor care au simptome.
„Cea mai eficientă și sigură metodă de protecție față de gripă și față de formele clinice severe ale acesteia este vaccinarea antigripală, care poate fi făcută cât mai rapid”, transmiste Ministerul Sănătății.
La nivelul unităților școlare și preșcolare se recomandă realizarea triajului observațional zilnic, informarea părinților cu privire la simptome, asigurarea materialelor pentru dezinfecția periodică a mâinilor și suprafețelor, aerisirea încăperilor și respectarea igienei tusei și strănutului.
ADMINISTRAȚIE
Creștere cu 270% a numărului cererilor online soluționate anul trecut de către CJ Cluj
În 2024, Consiliul Județean Cluj a soluționat 2.222 de cereri depuse prin intermediul aplicației Ghișeu Unic, în creștere cu peste 270% față de anul precedent, când au fost soluționate 819 cereri.
„Am o mare satisfacție văzând că procesul de digitalizare a instituției, inițiat în anul 2022, își arată din plin efectele benefice. Cifrele arată clar faptul că cetățenii au înțeles pe deplin avantajele unei administrații digitalizate, debirocratizate, care simplifică procedurile administrative și reduce considerabil timpul alocat rezolvării unei probleme. În continuare, lucrăm la dezvoltarea acestei platforme, prin operaționalizarea a noi tipuri de cereri, atât pentru serviciile oferite de Consiliul Județean, cât și de alte instituții avizatoare”, a declarat Alin Tișe, președintele CJ Cluj.
Creștere cu 270% a numărului cererilor online soluționate anul trecut de către CJ Cluj
În ceea ce privește timpul mediu de soluționare a unei cereri depuse online, în 2024 acesta a scăzut cu 25% față de anul precedent, ajungând la 12 zile, sub obiectivul stabilit de Consiliul Județean, de maxim 14 zile.
Cele mai multe cereri depuse și soluționate prin intermediul Ghișeului Unic, 83,44% dintre acestea, au vizat solicitări din sfera urbanismului – autorizații de construire și certificate de urbanism.
CJ Cluj amintește că anul trecut au fost digitalizate și operaționalizate noi categorii de cereri aparținând atât Consiliului Județean, cât și entităților avizatoare sau subordonate: cereri de închiriere spații în cadrul Cluj Arena, cereri avize Compania de Apă Arieșul Turda SA, cerere solicitare materiale de promovare turistică, cerere ghidaj turistic, cerere verificare eligibilitate GUEE și cerere aviz operator salubritate Supercom.
Acestea se adaugă celorlalte categorii de documente deja digitalizate, precum certificatele de urbanism, autorizațiile de construire, cererile pentru derularea unor lucrări în proximitatea drumurilor județene, solicitări în vederea obținerii finanțărilor nerambursabile de la Consiliul Județean Cluj, etc.