ACTUALITATE
Localizarea AML, activă pentru apelurile de urgență
Cetățenii care sună la numărul de urgență 112 de pe smartphone beneficiază de tehnologia Advanced Mobile Location (AML). Facilitatea a fost implementată de Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS), împreună cu operatorii de telefonie mobilă și în parteneriat cu Google și Apple. Această tehnologie permite transmiterea către Sistemul 112 a coordonatelor geografice asociate locului din care se sună, exclusiv pe durata apelului de urgență și nicidecum în alte condiții.
AML vine și în sprijinul persoanelor cu dizabilități de auz și/sau vorbire care trimit SMS la 113 de pe telefoanele cu sistem de operare Android.
Facilitatea AML, dezvoltată și pusă gratuit la dispoziția serviciilor de urgență, în scopul sprijinirii utilizatorilor de smartphone în situații de urgență, nu necesită instalare de componente sau aplicații suplimentare și are o acuratețe de ordinul metrilor/zecilor de metri.
„La acest moment, AML funcționează în toată țara, iar când cetățenii sună la 112, operatorii STS și dispecerii agențiilor de intervenție au la dispoziție coordonatele geografice cu o acuratețe mult mai mare. Am realizat teste, am analizat diverse scenarii tehnico-operaționale și am integrat toate configurațiile necesare, astfel încât această tehnologie să vină cât mai mult în sprijinul apelantului.
Totodată, a fost nevoie de actualizarea legislației pentru implementarea acestei tehnologii. Noi continuăm demersurile pentru modernizarea Sistemului 112 printr-un proiect finanțat din fonduri europene pe care ne dorim să îl finalizăm în 2021.”, a declarat general-maior ing. Ionel-Sorin Bălan, prim-adjunct al directorului STS.
Timp de aproape cinci luni, echipele de ingineri și programatori ai STS au colaborat cu echipa Android ELS de la Google pentru a efectua testările preliminare şi pentru a îmbunătăți precizia localizării apelurilor la 112. De asemenea, implementarea s-a realizat în strânsă legătură cu marii operatori de telefonie mobilă din România, care au efectuat lucrări în infrastructurile proprii, pentru a facilita transmiterea informațiilor AML către serviciul de urgență.
În aceeași perioadă, infrastructura Sistemului 112 a fost configurată pentru a permite recepționarea poziției geografice transmise și de pe telefoanele cu sistem de operare iOS, fapt confirmat de Apple în urma testelor pe care le-a realizat până în prezent. La finalul lunii martie, s-a lansat actualizarea sistemului de operare iOS la versiunea 13.4 care permite furnizarea localizării AML și pentru utilizatorii telefoanelor iPhone.
Spre deosebire de soluția oferită de Google, terminalele Apple transmit poziția către Sistemul 112 doar în cazul apelurilor telefonice de urgență, nu și în cazul transmiterii de mesaje de urgență prin SMS la numărul 113.
FUNCȚIONAREA AML – ANDROID
Condiții obligatorii pentru furnizarea informațiilor de localizare prin serviciul ELS/AML:
1. telefonul trebuie să includă sistemul de operare Android, începând cu versiunea OS 4.0 sau superior şi să aibă Serviciile Google Play instalate;
2. utilizatorul să nu fi optat în prealabil la dezactivarea serviciului ELS, din setările de localizare ale telefonului său;
3. telefonul trebuie să fie înregistrat într-o rețea mobilă din România, cu acces la servicii de SMS și/sau internet;
4. telefonul trebuie să aibă integrate funcțiile de GPS şi WiFi.
Cum funcționează ELS?
Serviciul Android ELS recunoaște când un utilizator efectuează un apel de urgență la 112 sau când se transmite un SMS la 113 și va calcula locația folosind mai multe surse de localizare (AGPS, rețea mobilă, WiFi și senzori din telefon). Locațiile ELS sunt calculate pe dispozitiv și trimise prin SMS și/sau internet, direct către Sistemul 112 utilizând protocoale standard din industrie.
Când nu funcționează ELS?
1. nu funcționează pentru telefoanele care nu au cartela SIM introdusă sau care au cartele SIM cu servicii inactive;
2. nu funcționează dacă telefonul este setat pe modul avion;
3. nu funcționează pentru telefoanele cu nivelul bateriei sub 10%.
Alte precizări:
1. serviciul ELS se va activa doar la apelarea numărului 112, respectiv la transmiterea de mesaje la numărul 113 destinat persoanelor cu dizabilități de auz și/sau vorbire, în restul timpului fiind inactiv, fără a consuma baterie;
2. informația de localizare este transmisă din telefonul mobil direct către Sistemul 112; Google nu primește această locație transmisă către serviciul de urgență;
3. dacă la apelarea numărului de urgență 112 conexiunea la internet este oprită, serviciul ELS va transmite poziția însă doar prin SMS;
4. pentru transmiterea și afișarea corespunzătoare a amprentei de timp ce însoțește informația de localizare de tip AML, se recomandă activarea opțiunii de actualizare automată a datei şi orei asociate telefonului mobil.
FUNCȚIONAREA AML – iOS
Condiții obligatorii pentru furnizarea informațiilor de localizare AML pentru iPhone:
1. sistemul de operare al telefonului trebuie să fie actualizat la versiunea 13.4;
2. telefonul trebuie să fie înregistrat într-una din următoarele rețele mobile din România cu care Apple are acord în implementarea AML;
3. telefonul trebuie să aibă acces la serviciul de SMS.
Cum funcționează AML pe telefoanele iPhone?
Când un utilizator inițiază un apel la numărul de urgență 112, telefonul iPhone calculează poziția integrând date din mai multe surse, cum ar fi sistemele de sateliți și rețelele WiFi. Ulterior, coordonatele sunt împachetate într-un SMS care este transmis direct către Serviciul 112, fără a mai fi nevoie de vreo operațiune.
Când nu funcționează AML pe telefoanele iPhone?
1. nu funcționează pentru telefoanele care nu au cartela SIM introdusă sau care au cartele SIM cu servicii inactive;
2. la transmiterea de mesaje de urgență către serviciul SMS 113.
Alte mențiuni:
La acest moment, recepționarea coordonatelor geografice prin tehnologie AML nu este disponibilă pentru apelanţii care se află în roaming internaţional, precum și pentru cei care nu au semnal în rețeaua proprie (roaming naţional).
Pentru utilizarea eficientă a informațiilor furnizate prin tehnologia AML, au fost actualizate procedurile de operare și întreg personalul SNUAU a fost instruit în acest sens.
Toate cele patru metode de localizare implementate în țara noastră (AML, aplicația mobilă APEL 112, Geolocation și Cell ID/Sector ID) sunt complementare una celeilalte, însă nici una nu este infailibilă. Așa cum se întâmplă și în celelalte țări care au implementat soluții de transmitere a coordonatelor geografice pe timpul apelurilor de urgență, fiecare metodă are o anumită rată de succes.
Astfel, conform raportului Asociaţiei Europene a Numărului de Urgență 112 (EENA) din 2019, la nivel european, rata de succes pentru AML este de până la 65%. Din acest motiv, cetățenii care sună la numărul 112 sunt rugați să ofere și să confirme pe cât posibil detaliile privind locația lor.
Serviciul de Telecomunicații Speciale analizează permanent noi soluții și tehnologii care pot asigura îmbunătățirea localizării apelanților în cele mai diverse condiții tehnice.
* * *
INFORMAȚII BACKGROUND
În cadrul Serviciului 112 din România sunt implementate mai multe tipuri de localizare: Cell ID/Sector ID, AML, APEL 112, Geolocation 112.
Localizarea primară – Cell ID/Sector ID folosește datele transmise de celula de telefonie mobilă ce deservește apelantul la momentul inițierii apelului și indică o arie orientativă, sub forma unui sector de cerc. Această arie poate fi cuprinsă între zeci de metri pătrați și zeci de kilometri pătrați.
Pentru localizarea de tip AML se reduce suprafața la un cerc cu raza de câţiva metri/câteva zeci de metri.
Complementar localizării tip Cell ID/Sector ID și AML, STS a implementat alte două metode de localizare – Geolocation 112 și aplicația mobilă APEL 112.
Geolocation 112 – prin această metodă, în urma unui apel de urgență, apelantul primește din partea Sistemului 112 un SMS conținând un link de localizare, care, după ce este accesat, permite, cu acordul apelantului, transmiterea către Sistemul 112 a coordonatelor geografice furnizate de sistemul de operare, prin serviciile de localizare integrate, utilizând serviciul de date asociat telefonului mobil.
Aplicația mobilă APEL 112 – se poate descărca gratuit din magazinele Google Play și App Store pe toate telefoanele de tip smart.
Aplicația permite apelarea serviciului de urgență printr-un singur touch pe ecran și, totodată, transmiterea poziției telefonului către Sistemul 112, utilizând, de asemenea, serviciul de date asociat telefonului mobil.
Conform Asociaţiei Europene a Numărului de Urgență 112 (EENA), soluția de localizare AML este funcțională în 19 țări: Austria, Belgia, Danemarca, Emiratele Arabe Unite, Estonia, Finlanda, Germania, Irlanda, Islanda, Lituania, Mexic, Moldova, Norvegia, Noua Zeelandă, Olanda, Slovenia, Statele Unite, Suedia și UK.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
Tânără de 24 de ani, reținută de polițiștii clujeni pentru înșelăciune. A închiriat de 3 ori un apartament care nu îi aparținea
Polițiștii Secției 2 Poliție Cluj-Napoca au dispus măsura reținerii, pentru 24 de ore, față de o tânără, de 24 de ani, bănuită de săvârșirea a trei infracțiuni de înșelăciune, prin închirierea frauduloasă a unui apartament.
”La datele de 30 septembrie și 1 octombrie a.c., mai multe persoane au sesizat faptul că au fost înșelate în urma unor tranzacții imobiliare fictive.
Conform cercetărilor, polițiștii au stabilit că, în data de 29 septembrie a.c., în trei situații diferite, tânăra ar fi oferit spre închiriere un apartament situat în cartierul Mărăști din Cluj-Napoca, fără a avea vreun drept legal asupra imobilului. Aceasta ar fi indus în eroare persoanele vătămate, determinându-le să achite sume de bani cu titlu de chirie și garanție, cauzând un prejudiciu total de aproximativ 3.000 de euro.
În contextul activităților investigative, persoana bănuită a fost identificată ca fiind o tânără, de 24 de ani, din județul Brăila”, arată IPJ Cluj.
De la Brăila la Cluj
Aceasta a fost depistată în cursul zilei de 2 octombrie a.c. în municipiul Brăila, iar în baza mandatului de aducere a fost condusă la sediul Secției 2 Poliție Cluj-Napoca.
Ulterior, polițiștii au dispus reținerea pentru 24 de ore. Ulterior, în cursul zilei de ieri, 3 octombrie a.c., pe numele tinerei a fost dispusă măsura controlului judiciar pentru 60 de zile.
Activitățile au fost realizate cu sprijinul serviciilor de investigații criminale Cluj, Brăila, Buzău și Brașov, a polițiștilor din cadrul Poliției municipiului Brăila și al Serviciului Criminalistic Cluj.
ADMINISTRAȚIE
LIVE VIDEO. Boc anunță ofertele depuse pentru lotul 2 al centurii metropolitane. Care sunt firmele
Primarul Emil Boc a anunțat că au fost depuse oferte la noua licitație pentru tronsonul 2 al centurii metropolitane a Clujului, după ce prima a fost anulată în luna aprilie. Valoarea estimată a contractului este de 4,1 miliarde de lei.
Amintim că licitația a fost relansată în iulie 2024, după ce în luna aprilie a fost anulată prima licitație, în cadrul căreia a fost depusă o singură ofertă, declarată inadmisibilă. Oferta era depusă de Asocierea CON-A Operations, Dimex 2000, Concelex, Hydrostroy și Automagistral Pivden.
LIVE VIDEO. Boc anunță ofertele depuse pentru lotul 2 al centurii metropolitane. Care sunt firmele
„Avem un ofertant pentru centura metropolitană a Clujului. La sfârșitul perioadei legale (n.r. – ieri) avem depusă o ofertă care este formată dintr-o asociere de firme. E vorba de asocierea Dimex 2000 Lider, Hydrostoy din Bulgaria și Integral din Muntenegru plus încă 19 subcontractanți. Valoarea contractului este de un miliard de euro, fiind una dintre cele mai mari lucrări de infrastructură din România, și ca valoare dar mai ales ca și complexitate.
Urmează perioada de evaluare. Termenul legal este de 90 de zile. Având în vedere că avem și Crăciun, și Anul Nou, și sărbători legale, am cerut comisiei de licitație ca maximum până la sfârșitul lunii ianuarie să finalizeze procedura de adjudecare a licitației. Supervizarea lucrărilor la centură valorează 9 milioane de euro”, a spus Emil Boc.
O avertizare Cod galben de ploi intră în vigoare vineri la ora 23.00 și este valabilă până sâmbătă la ora 15.00. Aceasta vizează județele Cluj, Alba, Sibiu, Hunedoara, Vâlcea, Gorj, Mehedinți și Caraș-Severin. În aceste zone vor fi ploi însemnate cantitativ. În intervale scurte de timp sau prin acumulare cantitățile de apă vor fi de 20…30 l/mp și izolat de peste 30…40 l/mp.
ANM a emis și o informare, conform căreia din dimineața zilei de vineri și până în dimineața zilei de sâmbătă, temporar va ploua în Banat, Crișana, Maramureș, Transilvania, Oltenia, nordul Moldovei și nord-vestul Munteniei.
Cod GALBEN de ploi în Cluj, de vineri până sâmbătă
Sâmbătă vor fi ploi în majoritatea regiunilor, iar duminică și luni, mai ales în jumătatea de est a teritoriului.
Vor fi averse, însoțite pe spații mici de descărcări electrice, iar în intervale scurte de timp sau prin acumulare se vor înregistra cantități de apă de 20…30 l/mp și pe arii restrânse peste 40…50 l/mp.
În regiunile sudice și estice vântul va avea intensificări temporare cu viteze în general de 40…50 km/h.
Autobuzele, troleibuzele și tramvaiele Companiei de Transport Public (CTP) Cluj-Napoca sunt locuri în care călătorii grăbiți sau neatenți își uită diverse bunuri, recuperate ulterior după ce au tras o spaimă bună.
Șeful Serviciului Exploatare al CTP Cluj-Napoca, Alin Oaidă, a declarat pentru Cluj24 că orice bun găsit într-un mijloc de transport în comun trebuie predat proprietarului sau Poliției în termen de 10 zile.
”Bunurile găsite în mijloacele de transport în comun la capăt de linie, ori de către șofer ori de către personalul de curățenie, sunt anunțate automat la dispeceratul central al companiei care funcționează 24 de ore din 24 și sunt predate aici pe bază de proces verbal.
Majoritatea bunurilor găsite sunt revendicate repede de către cei care le pierd sau le uită în mijloacele de transport în comun și reușim să le predăm proprietarilor.
Printre aceste bunuri se numără și unele cu valoare mare, cum ar fi laptopuri sau sume de ordinul miilor de euro, ghiozdane și rucsacuri, echipamente sportive ale unor copii, dar și bunuri de genul umbrelă, haine sau plase cu diverse cumpărături.
Orice bun găsit într-un mijloc de transport în comun trebuie predat proprietarului sau Poliției în termen de 10 zile, în caz contrar se consideră că bunul respectiv a fost însușit în mod necuvenit, iar fapta intră sub incidența Codului Penal”, a spus Oaidă.
Copii uitați de părinți
Acesta a precizat că la nivelul CTP există o bună colaborare cu Biroul de Investigații Criminale din cadrul Poliției Cluj, astfel că, în acest an, în șase cazuri, bunurile însușite de călătorii care le-au găsit au fost recuperate și predate celor păgubiți.
”Vizionând camerele video instalate în aproape toate mijoacele de transport în comun, am constatat că bunurile sunt puse de proprietari pe scaune lângă ei, iar când coboară în stație le uită pur și simplu”, a precizat Alin Oaidă.
Un aspect inedit remarcat este faptul că au fost cazuri în care unii părinți și-au uitat chiar copiii în mijloacele de transport în comun ale CTP Cluj-Napoca.
”Am avut în acest an la IRA un caz cu un copil de 4 ani uitat de părinți în autobuz. Până a ajuns Poliția au ajuns și părinții. Aceștia au coborât și pur și simplu și-au uitat copilul. De asemenea, am avut și cazuri de călători care au uitat chiar ei să coboare din mijloacele de transport și să rămână închiși în timp ce își continuă somnul”, a explicat șeful Serviciului Exploatare al CTP Cluj-Napoca.
Acesta le recomandă călătorilor să fie mai atenți, mai vigilenți și să aibă grijă unde își pun bunurile de valoare pe care le au asupra lor, iar în cazul în care, totuși, uită ceva, să sune la dispeceratul companiei, la numărul de telefon 0264-430917.
”Dacă nu au fost găsite, să sesizeze Poliția Cluj”, a conchis Alin Oaidă.
La nivelul CTP Cluj-Napoca se înregistrează sub 10 cazuri de bunuri uitate pe lună în mijloacele de transport în comun.