Connect with us

ACTUALITATE

LEGENDELE CLUJULUI cu Ovidiu Pecican: Pe Măgura Agrișului

Publicat


schelet craniu

Cu cinci mii de ani în urmă, dealurile clujene erau acoperite de păduri unde fagul și carpenul creșteau în voie, împrăștiindu-și netulburat semințele și adăpostind numai fiarele înțelepte ale vechimii.

Vremurile nu stăteau însă pe loc și pe la începuturile epocii aramei i-au făcut loc, croindu-și cărări către pășunile golașe, în fruntea turmelor lor, păstori veniți de departe de la răsărit, tocmai din stepele de la îngemănarea Europei cu Asia. Ei și-au croit așezări pe culmile dealurilor, ducându-și viața împreună cu familiile lor și ale rudelor și prietenilor în așezări, găsindu-și mai apoi, generație după generație, odihna sub mici movile de pământ numite astăzi tumuli.

Nimeni nu știe cum se numeau pe ei înșiși membrii acestei populații căreia astăzi i se spune pe numele unei localități actuale: „cultura Coțofeni”.

Pe traseul dealurilor care marchează culoarul Turda – Petrești – Săvădisla, de-a lungul unei căi pe care, veacuri de-a rândul, s-a transportat sarea, satele acestor oameni s-au înșiruit, dominând și păzind – dar și folosind – căile de acces către și de la minele cu sare.

Și fiecare așezare ocupând câte un deal forma, crede arheologul Alexandru Diaconescu, cel care a consemnat primul anumite părți ale acestei istorisiri, centrul câte unui trib dornic să fie cel mai puternic dintre toate cele învecinate, rezervând șefului comunității și familiei lui privilegiul câte unui tumul.

Așezare ocrotită de zei

În locul cel mai înalt al Măgurii Agrișului la sfârșitul neoliticului și începutul epocii în care oamenii au pornit să își făurească arme din aramă se afla o așezare ocrotită de zeitățile în care cei de pe atunci credeau și care mai pot fi încă

Aria maximă de locuire a acestei populații a cuprins, o vreme, ceea ce astăzi numim Muntenia, Oltenia, Banatul, Transilvania, Crişana, Maramureşul, nord-estul Serbiei şi nord-vestul Bulgariei. Transilvania a fost o vreme locuită în întregime de triburile „Coţofeni”, dar eleau cedat, la un moment dat, regiunile estice şi sud-estice, sub presiunea altor populații.

Arheologii au descoperit în tumulul de pe locul unde odinioară înflorea așezarea de la Măgura Agrișului două trupuri de oameni tineri: un bărbat falnic, înalt de circa 1 metru 80 sau 1 metru 90, de 34-40 de ani și o femeie de 23-25 de ani, mai scundă și mai gracilă.

Frumos și puternic, acest războinic iscusit a fost răpus într-o confruntare survenită între războinicii propriului sat întărit și cei dinspre Turda, care voiau să dețină întregul control asupra văii. Degeaba pieriseră de mâna lui mai mulți sulițași redutabili. În cele din urmă, o piatră grea aruncată cu iscusință din mijlocul celorlalți îi strivise tâmpla stângă, prăbușindu-l în moarte.

Femeie l-a urmat

Vraciul tribului nu stătuse pe gânduri.

Pentru faptele sale de glorie, în drumul său celest de după moarte, bărbatul care le fusese înaintestătător avea dreptul să fie acompaniat de cea care îi fusese parteneră de viață. Aceasta cu atât mai mult, cu cât ea era fiica bătrânei căpetenii a celor care îi răpiseră viața soțului ei, ambițioșii care stricaseră pacea.

O băutură de ierburi bine alese o trântise pe frumoasa nevastă într-un somn prelungit mai apoi, prin răcirea treptată a corpului și rigidizarea lui tot mai marcată, direct în moarte, pe urmele eroului luptător.

Pentru ca ritualul să fie dus cu bine până la capăt și ca să fie întru totul înduplecate spiritele strămoșilor și zeii luminii, din rândul celor prinși în luptă mai fuseseră aleși câțiva bărbați și li se tăiaseră gâturile, fiind apoi aruncați de pe deal în genunea de dedesubt, acolo unde locul era mai sălbatic și mai abrupt. Era în firea lucrurilor să se întâmple astfel, căci asemenea obicei ținea de credințele acelor vremuri îndepărtate.

Basmele românilor

Sute de ani și milenii mai târziu, puternica adunătură viermuitoare de triburi care se uneau și se desfăceau, după împrejurări, din domnii efemere, dar care împărtășeau cu toatele același orizont de viață și de credințe, având și obârșii comune, s-a risipit ca și cum n-ar fi existat, „topindu-se” în sângele altor populații.

Dar cuplul de pe Măgura Agrișului, descoperit cu prilejul unor săpături arheologice întâmplătoare, datorate lucrărilor la prima autostradă de prin partea locului, i-a adus din nou în atenție pe „Greuceanu” și „Sânziana”, cum au fost numiți cei doi soți, transportându-i din preistorie direct în basmele românilor…

 

 

 



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

CULTURA

Tânără studentă la Cluj, profesoară de engleză în India. Îndoctrinare și șocuri culturale: „Am mușcat din viața reală”

Publicat

whatsapp image 2022 10 25 at 10.44.37 pm 576x1024

Alexandra este o studentă de 21 de ani, aflată în anul 3 de jurnalism, în cadrul Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării din Cluj-Napoca, iar vara aceasta, printr-un program de schimburi de experiență al ONG-ului studențesc AIESEC, a ales să schimbe total mediul, plecând în India pentru a preda limba engleză copiilor.

„Erau mai multe oportunități, dar eu am simțit o atracție față de India, am zis că poate e ceva ce trebuie să învăț acolo, mai ales că aveam nevoie de o schimbare totală de mediu. Înainte de plecare eram terminată psihic, voiam să schimb peisajul, să nu mai am de-a face cu rutina zilnică de aici. Te gândești că poți face asta nu neapărat plecând în India, dar am simțit o chemare și m-am dus. De când citisem cărțile lui Eliade, mai mult sau mai puțin forțată de școală, s-a declanșat o tendință de romanțare a țării, fiindcă am descoperit-o prin literatură.

Prietenii erau încrezători, familia credea că sunt nebună. Eu n-am sunat-o pe mama să-i cer permisiunea, i-am zis doar că plec. La urma urmei, am 21 de ani și aveam să fiu plătită pentru activitatea pe care urma să o desfășor în India. Am rugat-o doar să plătească biletul de avion, că în rest știam că mă voi descurca, iar prin conexiunile celor de la AIESEC s-a găsit un client: directorul unei școli din Jabalpur unde am ajuns să predau”, relatează aceasta pentru Cluj24.

AIESEC este o organizație condusă de studenți și absolvenți ce are ca scop dezvoltarea abilităților de leadership în rândul tinerilor prin internship-uri, programe de voluntariat și de teaching. Astfel, cei care își doresc să câștige experiență în domeniul preferat de activitate își pot face cont pe platforma aiesec.org, unde vor putea aplica pentru diverse oportunități de călătorie menite să îi ajute să se integreze pe piața muncii și să lege conexiuni cu oameni din toate părțile lumii. Pe lângă câștigul pe plan profesional, tinerii care merg în schimburi de experiență AIESEC se întorc acasă cu un bagaj de cunoștințe mai mare și anxietate mai puțină, întrucât de-a lungul activităților desfășurate se confruntă cu o serie de provocări care îi formează și la nivel personal.

*Alexandra a ales un program de teaching, adică să predea limba engleză într-o țară străină, fiind plătită pentru activitatea desfășurată. Restul învățăturilor, care au contribuit la dezvoltarea sa personală, au venit ca un bonus, ea însăși spunând că datorită AIESEC a mușcat pentru prima oară din viață.

Primele impresii

Timp de 2 luni și jumătate a avut parte de o experiență pe care nu o va uita niciodată, de la primele până la ultimele impresii.

„India e foarte diferită de Europa, cu siguranță. Stereotipurile legate de trafic sunt un pic adevărate, în sensul că se conduce haotic. Sunt multe scutere, iar șoferii nu se dau la o parte decât dacă trece o vacă, pentru că e animal sacru la ei, dar pentru alți pietoni nu fac loc. Erai mai în siguranță pe stradă dacă erai vacă”, descrie Alexandra.

Potrivit spuselor sale, orașul din inima Indiei era tipic indian, în sensul că locuitorii erau foarte înrădăcinați în cultura țării așa cum locuitorii din satele românești duc un stil de viață tradițional.

whatsapp image 2022 10 25 at 10.44.36 pm (2)

Caste, căsătorii aranjate, discriminare și îndoctrinare: „Nu le-aș fi crezut dacă nu aflam direct de la sursă”

O altă preconcepție cu care a plecat în India viza mentalitatea locuitorilor, care i s-a confirmat.

„Nu știu dacă e ceva local sau dacă așa e peste tot, – am stat într-un singur oraș din India, deci e greu de zis – dar am observat că sunt multe probleme sociale despre care nu știam că încă există, precum castele, discriminarea între clase și căsătoriile aranjate”, indică Alexandra.

A stat într-un hostel în care a împărțit spațiul cu niște fete de liceu. Ele i-au spus că și în prezent, dacă o persoană e dintr-o clasă joasă și vrea să dea un examen național, trebuie să obțină un punctaj mult mai mare decât cineva care e de clasă înaltă sau mijlocie pentru a putea trece.

„Sunt povești de genul acesta pe care nu le-aș fi crezut dacă nu aflam direct de la sursă, de la fetele care trăiesc acolo. Mi-au zis că pentru cele din clasă joasă sau mijlocie nu se pune în discuție nici căsătoria din dragoste, aceasta e doar pentru cei de clasă înaltă și mi-am dat seama că pentru unele dintre ele asta era realitatea.

O fată mi-a spus că părinții nu sunt de acord cu relația ei deoarece bunicul a fost un politician care i-a crescut familia în rang, iar dacă se va căsători din dragoste, statusul social va scădea, prin urmare trebuie să aibă o căsătorie aranjată pentru a-l menține. Se pune mult accent pe asta.

Multe fete au devenit imune, dar se vedea că au o reținere când discutam despre cât de nasol mi se pare că trebuie să se îmbrace în așa fel încât să acopere cât mai mult pentru a nu atrage bărbații, de exemplu. Una dintre ele era mai libertină, a avut relații prin liceu, în timp ce restul fetelor nu păreau să susțină genul ăsta de comportament. Ce vreau să zic e că ele nu sunt fericite cu situația, dar nici nu susțin neapărat curajul de a trăi după bunul plac, se simțea îndoctrinarea”, adaugă studenta.

whatsapp image 2022 10 25 at 10.44.36 pm (1)

Fără haine: „M-am resemnat”

Pe timpul schimbului de experiență din India a fost nevoită să își cumpere haine noi, cele aduse de acasă – rochii până la genunchi, în mare parte – fiind considerate prea scurte.

„Trebuia să port doar haine lungi. Jumate din garderoba adusă de acasă nu am putut să o port pentru că ori era prea decoltată, ori prea scurtă pentru ei, așa că am cumpărat haine de acolo. A trebuit, altfel aveam doar 5 ținute”, povestește Alexandra.

Înapoi la origini: „Am ajuns să cred că eu critic mult România pentru că o iubesc”

Cu timpul, i s-a făcut dor de casă și a ajuns la concluzia că apreciază țara natală mai mult decât își imagina.

„Mi-am dat seama că mai degrabă aș fi genul de persoană care petrece o perioadă în străinătate dar se întoarce în țară și implementează ce a învățat acolo. Nu mă văd să plec de tot de aici.

Lumea se plânge de blocurile comuniste, mie mi s-a făcut dor de ele. Când m-am întors în România am stat din încăpățânare în București o zi, doar ca să mă reconectez cu țara, să ajung din nou la esența mea, să văd gândaci de bucătărie pe stradă, ceva ce nu credeam să îmi lipsească.

Aici cred că a contat și faptul că în India nu erau trotuare. În România, poți să mergi până la mall pe jos, chit că faci o oră, dar acolo era imposibil să faci asta, iar mie îmi place să mă plimb foarte mult. La un moment dat mi se făcuse dor de casă, de cultura europeană în care freci menta 2 ore cu o țigară la un local, și nu aveam nicăieri unde să mă plimb. Nu puteam merge la restaurant sau la o terasă că nu prea găseai așa ceva în zona în care stăteam eu.

Și așa am ajuns să cred că eu critic mult România pentru că o iubesc, cumva. Trăind în India 2 luni și jumătate m-am forțat să admit chestia asta. Mergând pe un alt continent, cu o cultură total diferită, am conștientizat niște lucruri despre originile mele”, mai spune tânăra.

whatsapp image 2022 10 25 at 10.44.37 pm (1)

Profesoară în India: „Băieții de acolo sunt praf pe lângă cei din România la capitolul obrăznicie”

Deși a fost ajutată de un alt cadru didactic, iar copiii păreau dornici să învețe, predatul limbii engleze a fost provocare din mai multe puncte de vedere. În primul rând, abordarea profesorilor era diferită, ca urmare a legalității abuzurilor fizice.

„Erau foarte drăguți, eu am predat celor de la grădiniță până în a șasea, care nu știau bine engleză și care învățau mecanic. Se vedea că voiau să-mi vorbească, dar dorința directorului era să îi învăț niște întrebări standard, prin urmare auzeam des întrebări precum <<Care-i mâncarea ta preferată?>>, <<Care-i culoarea ta preferată?>>, pentru că voiau să vorbească și ei engleză cu mine.

Băieții de acolo sunt praf pe lângă cei din România la capitolul obrăznicie, cei din India sunt foarte respectuoși. Mă întrebau dacă pot bea apă, dacă pot intra sau ieși din clasă, iar eu mă gândeam la cum elevii români beau și mănâncă în fața profesorului. Acolo erau foarte educați, dar cred că mai mult din frică, pentru că abuzul fizic e încă legal.

O profesoară m-a întrebat odată dacă vreau să aducă bățul pentru că cineva făcea gălăgie și am refuzat imediat. Eu țip, uneori trebuia să o fac, dar nu lovesc niciodată. De altfel, vedeam cum, atunci când se apropiau de tablă, unii copii se fereau de mine, se pare că au reflexul ăsta de a se feri pentru că sunt obișnuiți să mai primească palme. Eu am fost genul de profesoară care îi chema la tablă dacă se credeau deștepți, nicidecum genul care să îi bată”, descrie tânăra.

whatsapp image 2022 10 25 at 10.44.35 pm

Conflicte cu conducerea școlii: „Elevii căutau răspunsul cel mai rapid ca să poată satisface profesorul. Directorul vedea școala ca pe o afacere”

În al doilea rând, conducerea școlii a reprezentat o altă provocare pentru tânără.

„Directorul avea anumite lucruri în cap care nu mi se păreau okay și asta se vedea prin prisma faptului că elevii învățau mecanic. Mă frustra că aveau notițele și cartea în față și tot paraleli erau, pentru că ei nu căutau răspunsul în creier, ci pe cel mai rapid ca să poată satisface profesorul. Eu dădeam feedback conducerii, le spuneam că elevii ar trebui să lucreze mai mult individual, să își creeze singuri un fel de a gândi și așa mai departe.

Fiind școală privată, directorul avea autonomie, deci nu pot spune că e un caz general, dar chiar și așa, mă tot certam cu el pentru că învățatul mecanic nu e benefic deloc. La un moment dat nu am mai putut și m-am apucat de gramatică și literatură cu ei. Le citeam ca să se obișnuiască cu pronunția. Directorul îi încuraja să se uite la mine, eu le spuneam să se uite la cuvântul din carte pentru a înțelege cum se pronunță. Fiindcă ei repetau ce ziceam dar nu se uitau în carte, nu știau ce zic.

I-am propus să aducă un logoped pentru a-i ajuta să pronunțe corect <<ș>>-ul, care nu e atât de uzual la ei, a refuzat. De ce? Pentru că vedea școala ca pe o afacere. Aducea copii noi în timpul anului școlar și nu testa pe nimeni pentru a vedea la ce nivel este, nu se gândea că elevul poate rămâne în urmă din start, ci îl vedea ca pe o sursă de venit”, menționează ea.

whatsapp image 2022 10 25 at 10.44.37 pm

Experiența AIESEC: „Am mușcat pentru prima oară din viața reală”

Din fericire, profesoarele au fost de partea ei, primind sprijin moral atât de la ele, cât și de la membrii AIESEC cu care a păstrat legătura în permanență.

„Directorul acela a fost singurul care mi-a lăsat un gust amar, experiența în sine a fost bună, am învățat multe, iar cei de la AIESEC mi-au fost mereu alături cu vorbe bune. Datorită lor am mușcat pentru prima oară ca lumea din viața reală. Am mai lucrat vara, dar 6 zile pe săptămână niciodată, plus că e foarte extenuant să fii profesor. După 5 ore de predat mă gândeam să-i duc flori profesoarei de română din generală și să-i mulțumesc că n-a țipat niciodată la mine.

AIESEC mi-a oferit șansa de a lucra cu problema mea cu gestionarea stresului. Înainte de schimbul de experiență nu aș fi putut lua în considerare o ofertă de angajare ca studentă. Acum sunt mult mai deschisă în sensul ăsta”, completează studenta.

La întoarcere a avut un gol în stomac gândindu-se că se a revenit în mediul în care simțea că stagnează, apoi și-a dat seama că întreaga experiență a meritat, dat fiind că viața în România s-a dovedit a fi și mai prosperă.

„Am învățat lucruri, mă simt mult mai sigură pe mine, sunt chestii subtile care te mănâncă de viu pe moment, dar care te schimbă în ceva mai bun după”, conchide ea.

Dacă te simți pregătit să iei viața în piept, urmărește ofertele de schimburi de experiență pe aiesec.org. Pe site îți poți alege durata internship-ului/voluntariatului, precum și postul în care să lucrezi, în funcție de abilitățile, studiile și, după caz, experiența anterioară. Tinerii de la AIESEC îți stau la dispoziție dacă ai nevoie de îndrumare.

Citește mai departe

CULTURA

Comunitatea 156 pregătește o PREMIERĂ la Cluj pentru iubitorii de artă: „Va fi primul concurs de murale din lume pentru liceeni”

Publicat

p1000064

Câțiva elevi ai Liceului de Arte Vizuale „Romulus Ladea” din Cluj-Napoca au fost sâmbătă dimineața la Centrul de Cultură Urbană de pe strada Iuliu Maniu pentru prima ședință din an a Comunității 156 (C156), un proiect extrașcolar demarat de profesorul Sergiu Georgian Mazerschi, din dorința de a reprezenta instituția la nivel național și internațional, precum și de a-i încuraja pe tineri să fie membri activi în societate după ce ies din băncile școlii.

„Peste 10 ani, societatea va fi mai bună pentru că sunteți aici, acum”, a spus acesta, bucuros că are alături un grup de elevi de liceu care își doresc să învețe mai mult decât permite programa școlară.

În cadrul Comunității 156, adolescenții de la Liceul de Arte se dezvoltă prin prisma proiectelor și evenimentelor în care se implică. Totodată, participă la cursuri și concursuri în urma cărora se formează atât profesional, cât și personal.

Citește și Comunitatea 156, pasiunea unui profesor la Cluj, pentru elevii care vor mai mult: Vreau să ajungem un liceu cunoscut în țară

p1000066

Elevi uniți pentru o societate mai bună

Elian este unul dintre ei. E pasionat de arta stradală, iar profesorul este mândru de parcursul lui de până acum.

„A participat în noiembrie la festivalul Kickin It din Cluj, unde a susținut cursuri despre istoria graffiti-ului, tehnici și multe altele. E o realizare mare pentru un elev de 16 ani să predea astfel de noțiuni celorlalți oameni pasionați de artă stradală.

Unii, la început, cel puțin, se tem să vorbească în public. Membrii noi ai Comunității 156 probabil că încă mai au un strop de timiditate la întâlnirile noastre, dar devin mai degajați pe parcurs. Acesta e și scopul, să își depășească limitele. El a reușit să țină lecții în fața a zeci de oameni, e doar un exemplu că se poate.

Văd elevi la școală care nu se cunosc între ei, sau chiar colegi de clasă care nu prea vorbesc unii cu alții. Comunitatea 156 urmărește să îi aducă împreună, să se cunoască, să învețe unii de la alții și să lucreze atât pentru ei, cât și pentru societate”, a punctat Mazerschi.

p1000053

Concurs în premieră la nivel internațional. Ce va face Comunitatea 156 în 2023

După ce a trecut în revistă evenimentele susținute anul precedent, profesorul le-a prezentat planul pe anul acesta. Lista numără 8 colaborări și 4 cursuri de formare.

„Nu vreau să ne aglomerăm cu foarte multe, ca să le facem pe acestea cât mai bine”, a adăugat el.

Toți elevii Liceului de Arte Vizuale au, deci, posibilitatea să își exploateze pasiunile prin:

  • Curs de fotografie documentară, susținut de Vlad Braga (Bragovski)
  • Curs de design grafic, susținut de Karla Broșteanu (Kraal Village)
  • Curs de serigrafie, susținut de Andreea Tău (Anon Brand)
  • Curs realizare stickere

Pe lângă acestea, orice elev al liceului este binevenit să se implice, în funcție de cât îi permite timpul, într-o serie de colaborări pe care Comunitatea 156 le pregătește anul acesta, evenimentul cel mai special fiind un concurs internațional de murale al liceelor de arte.

„Va fi primul concurs de murale pentru elevi de liceu din lume. Și va fi aici, la Cluj, ca o olimpiadă națională, dar vreau să aduc participanți și din alte țări. Am vorbit cu oameni din Germania, Italia și Republica Moldova, iar în vacanța de vară vreau să aducem câți mai mulți participanți la Cluj, pentru că e un oraș cu anumite pretenții și se mulează perfect în acest sens”, a spus el.

p1000065

Colaborări și ateliere multidisciplinare

Pe lângă concursul care va fi o premieră la nivel internațional, Comunitatea 156 mai are pe listă următoarele obiective:

  • Colaborare cu Ethnicity – grupul Ghibu – eveniment intercultural
  • Colaborare cu Interact Transilvania
  • Kickin It – „Romania’s premier sneakers & streetwear event”
  • Participare la festivaluri de stickere – naționale și internaționale
  • Organizarea de ateliere la Just Rocket, partener care găzduiește C156 în cadrul companiei
  • Hoia Baciu Night Run, cu Electroglobal
  • Mural Tito Atelier (atelier de murale, urmat de unul în care elevii vor crea uniforme C156)

Evenimentele se adresează artiștilor la început de drum, astfel că elevii se vor putea implica în diferite proiecte pentru a învăța mai mult decât li se oferă în cadrul orelor de curs, de la lucrul tehnic la „soft skills” (abilități de comunicare, de organizare, etică profesională, lucru în echipă etc.), iar ei, la rândul lor, se vor adresa comunității clujene căreia îi va oferi noi piese de artă și alte surprize care vor fi dezvăluite pe parcurs.

p1000067

Cine e Comunitatea 156

Comunitatea 156 este un proiect inițiat de profesor dr. Sergiu Georgian Mazerschi, demarat ca activitate extrașcolară în anul 2021, în cadrul Liceului de Arte Vizuale „Romulus Ladea” din Cluj-Napoca, fiind formată din elevi, foști elevi și profesori ai liceului.

Până în prezent, în activități au fost implicați peste 50 de elevi , dintre care aproximativ 15 participă și se implică în mod constant. Comunitatea 156 își mai propune, anul acesta, să crească numărul elevilor implicați cu până la 50% din cei peste 450 de elevi ai liceului, precum și să activeze sub forma unei asociații.

Pentru a fi la curent cu activitățile tinerilor artiști, coordonați de profesorul Mazerschi, urmărește pagina de Instagram cu un click aici. Îi poți găsi și pe Facebook, dând un click aici.

Citește și De la Macetă la catedră. INTERVIU cu Sergiu, Georgian și Mazerschi. Povestea profesorului atipic de la Cluj

 

 

 

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

FOTO. Premieră în imobiliare la Cluj. Apartament cu 2 camere, SUB 250 de euro CHIRIA. Altul, cu aceeași suprafață, e 600 de euro

Publicat

screenshot (668)

Un proprietar din Cluj-Napoca oferă spre închiriere un apartament cu 2 camere în centrul orașului, la un preț care poate fi considerat o premieră pe piața imobiliară locală.

„Apartamentul este decomandat, situat la etajul 2 pe Bulevardul 21 Decembrie, în blocul cu Cec Bank și Orange Shop”, se arată în anunțul său.

Dispune de centrală termică, internet, cablu TV, fiind utilat cu mașină de spălat, aragaz și frigider.

screenshot (669)

53 de metri pătrați cu mobilier modern, la preț sub medie

Pe lângă baie și bucătărie, este compus dintr-un dormitor și un living mobilate modern. Camerele sunt spațioase, locuința având, în total, 53 de metri pătrați.

screenshot (663)

screenshot (664)

screenshot (665)

Chiria este de 1150 de lei pe lună, echivalentul a 235 de euro, ceea ce face ca prețul pe metru pătrat să fie de aproximativ 4 euro (21 de lei).

Proprietarul dorește chiria pe 3 luni (3450 de lei) în avans, fără altă garanție.

„Din momentul în care vă mutați nu o să plătiți primele 3 luni deoarece ați plătit în avans”, adaugă acesta.

Prețul poate fi considerat premieră pe piața imobiliară clujeană din ultimul timp, dat fiind că ofertele de chirii depășesc adesea 250 de euro. Anunțurile existente care se încadrează în acest buget sunt cu locuințe semnificativ mai mici ca suprafață.

screenshot (666)

Cele mai ieftine chirii la momentul actual pornesc de la aproximativ 200 de euro. Există garsoniere care au jumătate din suprafața apartamentului de pe Bulevardul 21 Decembrie, dar care sunt mai mari ca preț, cum ar fi ofertele 2 și 3 din imaginea de mai jos.

Prima ofertă este singura mai ieftină, dar avantajul financiar este aparent. Având o suprafață de 23 de metri pătrați, la 220 de euro chiria, prețul pe metru pătrat este 9.5 euro. Cu alte cuvinte, este un spațiu cu 30 de metri pătrați mai mic, dar semnificativ mai scump, într-o zonă departe de cea centrală (mai exact, în cartierul Iris), spre deosebire de primul apartament prezentat, aflat în centrul orașului.

screenshot (670)

Tot 53 de metri pătrați „moderni”, dar la 600 de euro chiria

Un alt imobil cu 2 camere și 53 de metri pătrați se oferă spre închiriere în Bună Ziua, la un preț mai mult decât dublu. Chiria este de 600 de euro. Suprafața este aceeași, compartimentarea este similară.

Baia este mai spațioasă, dar mai puțin modernă, în ciuda faptului că apartamentul este prezentat ca fiind „cochet”. În plus, bucătăria și livingul sunt comune (open space).

Pe de altă parte, dispune de parcare supraterană.

screenshot (671)

screenshot (672)

screenshot (673)

screenshot (675)

Citește mai departe

Aberații de România

Scandal în jurul statuii doborâte a lui Maniu. Ana Blandiana şi Fundaţia Coposu: „Gest reprobabil”. Boc:”Statuia va fi păstrată”

Publicat

De

maniu 1 horz

Un scandal cu ecou naţional a izbucnit după ce Primăria Cluj-Napoca a dat jos, fără să anunţe, statuia lui Iuliu Maniu de lângă Casa Învăţătorului. Mai multe personalităţi ale vieţii publice, fundaţii şi asociaţii au formulat un protest. Primarul Emil Boc dă asigurări că statuia va fi păstrată.

Motivul scandalului:

FOTO. Statuia lui Maniu, dată jos cu excavatorul. Finanţatorul statuii, academicianul Emil Borzo: „Sunt şocat”

Ana Blandiana şi Fundaţia Coposu: „Gest reprobabil”

„PROTEST

Am aflat cu stupoare că statuia (bustul) făuritorului de țară, Iuliu Maniu, de la Cluj-Napoca a fost dată jos cu excavatorul pentru lucrări în zona respectivă, despre care Primăria Cluj-Napoca nu a dat până la această oră nici o explicație.

IULIU MANIU este un exemplu și un model pentru toți cei care pun pe primul plan principiile și valorile adevărate pe care a fost clădită această țară și această națiune. În anul în care se împlinesc 150 de ani de la naștere și 70 de ani de la moarte, a împieta asupra memoriei lui IULIU MANIU este cu adevărat un gest reprobabil.

Ignoranța și lipsa de educație morală este la fel de gravă ca și tortura în sine, de aceea, în numele memoriei, al responsabilității față de istoria noastră și al datoriei față de generațiile următoare cerem administrației locale din Cluj-Napoca să dea explicații și să dispună cât mai repede posibil repunerea la loc a monumentului din strada Baba Novac.

Semnatarii:

Fundația Corneliu Coposu – președinte executiv, Ion-Andrei Gherasim

Fundația Academia Civică – președinte, Ana Blandiana

Asociația Casa Memorială „Iuliu Maniu”, Bădăcin – președinte, Pr. Cristian Borz

Fundația Culturală Memoria – președinte, Nicolae Constantinescu

Clubul Monarhiștilor Clujeni – președinte, Cornel Jurju

Asociația 21 Decembrie 1989 – președinte, Teodor Mărieș

Fundația Doina Cornea – președinte, Leontin Iuhas

Biblioteca Centrală Universitară Cluj-Napoca – director, Valentin Orga

Familia Boilă M. – strănepoți Iuliu Maniu

Boc:”Statuia va fi păstrată”

Buna ziua!
In primul rând as dori sa ii asigur pe toți clujenii cu privire la faptul ca statuia lui Iuliu Maniu reprezintă un monument valoros al orașului nostru și statuia va fi păstrată pe același amplasament.

Avand in vedere proiectul european aferent străzilor din zona Centrala( Kogalniceanu, Baba Novac etc) , Statuia a fost luată de pe soclu si așezată lângă zidul bastionului învelită intr-o protecție de pânza , pentru ca prin prin proiect se reface cota solului și soclul statuii , după care se repune pe pozitie.

La fel s-a procedat cu statuile lui Eminescu și Blaga in cadrul proiectului din fata Teatrului Național.
Luni vom comunica întregul calendar de lucru in zona pentru informarea tuturor celor interesați.

Va asiguram , încă o data , de întregul nostru respect și apreciere fata de marea personalitate a politicii românești, Iuliu Maniu.
( specialiștii nu au recomandat mutarea statuii luate de pe soclu, pe perioada lucrărilor , in vedeta evitării oricărui risc de deteriorare. )
Cu respect, Emil Boc

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax