Connect with us

EDUCATIE

Laboratoare inteligente pentru aproape 50 de licee din județul Cluj, plus Palatul Copiilor. Finanțarea, din PNRR

Publicat


laptop

Inspectoratul Școlar Județean Cluj anunță validarea tuturor candidaturilor depuse la nivelul județului Cluj, din cadrul apelului „Dotarea cu laboratoare inteligente a unităților de învățământ secundar superior, a palatelor și a cluburilor copiilor”, ca urmare a încheierii etapei de evaluare a eligibilității solicitanților

Ministerul Educației, în calitate de coordonator de reforme și investiții finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), a publicat săptămâna trecută lista proiectelor admise ca urmare a finalizării etapei de verificare și evaluare a eligibilității solicitanților și a proiectelor depuse în cadrul apelului competitiv de proiecte pentru „Dotarea cu laboratoare inteligente a unităților de învățământ secundar superior, a palatelor și a cluburilor copiilor”, finanțat din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Toate instituțiile de învățământpreuniversitar, de la nivelul județului Cluj, care au depus proiecte în cadrul prezentului apel, au fost declarate eligibile și intră în următoarea etapă de evaluare.

Reamintim faptul că Ministerul Educației alocă 117.499.800,00 de euro, prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), pentru dotarea cu echipamente TIC de tip „smart lab” și materiale educaționale specifice pentru dezvoltarea unui laborator digital inteligent în fiecare liceu, colegiu, școală profesională, precum și în palatele și cluburile copiilor.

Totodată, în cadrul apelului, cel puțin 120 de unități de învățământ preuniversitar secundar superior (colegii, licee, licee tehnologice, școli profesionale, inclusiv cele cu clase de învățământ dual) vor putea beneficia de un al doilea laborator intelligent, dacă numărul de elevi înscriși în anul școlar 2022 – 2023 este de minimum 500. În acest caz, finanțarea pentru al doilea laborator inteligent se va acorda pe baza scorului rezultat din următorii indicatori (în ordine descrescătoare):

  • 50% – numărul de elevi (liceal) înscriși;
  • 25% – media la examenul de bacalaureat pe liceu în ultimii 3 ani;
  • 25% – rata de promovare la examenul national de bacalaureat (din numărul de candidați înscriși) în ultimii 3 ani;

Ce se finanțează

În cadrul apelului vor fi finanțate următoarele tipuri de activități:

  1. Achiziționarea de echipamente tehnologice, inclusiv mobilier ergonomic adaptat și integrat specific, pentru dezvoltarea unor laboratoare inteligente digitale, conform O.M.E., nr. 3497/2022, pentru aprobarea standardelor de echipare a unităților de învățământ preuniversitar cu echipamente tehnologice, cu modificările ulterioare;
  2. Achiziționarea de conținut educațional, care va acoperi domenii din programa școlară și de software/licență cu specific educațional care să asigure distribuirea centralizată, în rețeaua locală, a materialelor didactice pe dispozitive;
  3. Conectarea dispozitivelor din laboratorul inteligent la rețeaua de comunicații a unității de învățământ;
  4. Instruirea cadrelor didactice pentru utilizarea echipamentelor aferente conceptului de laborator inteligent digital integrat.

Lista liceelor

Regăsiți mai jos lista instituțiilor de învățământ preuniversitar care au depus proiecte, în vederea obținerii de finanțare pentru dotarea cu laboratoare inteligente și care au fost declarate eligibile.

  1. LICEUL TEOLOGIC REFORMAT CLUJ-NAPOCA
  2. LICEULUI TEORETIC „BRASSAI SAMUEL” CLUJ-NAPOCA”
  3. COLEGIUL NAȚIONAL „GEORGE BARIȚIU” CLUJ-NAPOCA
  4. COLEGIULUI TEHNIC DE COMUNICAȚII „AUGUSTIN MAIOR” CLUJ-NAPOCA
  5. LICEULUI UNITARIAN „JANOS ZSIGMOND” CLUJ-NAPOCA’
  6. LICEULUI TEORETIC „BÁTHORY ISTVÁN” CLUJ-NAPOCA
  7. PALATUL COPIILOR CLUJ-NAPOCA
  8. COLEGIUL TEHNIC DE TRANSPORTURI „TRANSILVANIA” CLUJ-NAPOCA
  9. COLEGIUL NATIONAL „MIHAI VITEAZUL” TURDA
  10. LICEUL TEORETIC „LIVIU REBREANU” TURDA
  11. COLEGIUL TEHNIC TURDA
  12. ŞCOALA PROFESIONALĂ POIANA TURDA
  13. LICEUL TEORETIC „HENRI COANDĂ ” DEJ
  14. LICEUL TEORETIC „OCTAVIAN GOGA” HUEDIN
  15. LICEUL TEHNOLOGIC „VLĂDEASA” HUEDIN
  16. COLEGIUL TEHNIC „EMIL NEGRUTIU” TURDA
  17. COLEGIUL DE SERVICII ÎN TURISM„NAPOCA” CLUJ-NAPOCA
  18. COLEGIUL NAȚIONAL „ANDREI MUREȘANU” DEJ
  19. COLEGIUL NAȚIONAL „EMIL RACOVIȚĂ” CLUJ-NAPOCA
  20. COLEGIUL NAȚIONAL „GEORGE COȘBUC” CLUJ-NAPOCA
  21. COLEGIUL NAȚIONAL PEDAGOGIC „GHEORGHE LAZĂR” CLUJ-NAPOCA
  22. COLEGIUL TEHNIC „ANGHEL SALIGNY” CLUJ- NAPOCA
  23. COLEGIUL TEHNIC ENERGETIC CLUJ-NAPOCA
  24. LICEUL DE ARTE VIZUALE „ROMULUS LADEA” CLUJ-NAPOCA
  25. LICEUL DE INFORMATICĂ „TIBERIU POPOVICIU” CLUJ-NAPOCA
  26. LICEUL SPECIAL PENTRU DEFICIENȚI DE VEDERE CLUJ-NAPOCA
  27. LICEUL TEHNOLOGIC „ALEXANDRU BORZA” CLUJ-NAPOCA
  28. LICEUL TEHNOLOGIC „AUREL VLAICU” CLUJ-NAPOCA
  29. LICEUL TEHNOLOGIC „CONSTANTIN BRÂNCUȘI” DEJ
  30. LICEUL TEHNOLOGIC „SOMEŞ” DEJ
  31. LICEUL TEOLOGIC BAPTIST „EMANUEL” CLUJ-NAPOCA
  32. LICEUL TEORETIC „ALEXANDRU PAPIU ILARIAN” DEJ
  33. LICEUL TEORETIC „ANA IPĂTESCU” GHERLA
  34. LICEUL TEORETIC NR.3 „APACZAI CSERE JANOS” CLUJ-NAPOCA
  35. LICEUL TEORETIC„DUMITRU TĂUŢAN” FLOREŞTI
  36. LICEUL TEORETIC „EUGEN PORA” CLUJ-NAPOCA
  37. LICEUL TEORETIC „JOSIKA MIKLOS” TURDA
  38. LICEUL TEORETIC „MIHAI EMINESCU” CLUJ-NAPOCA
  39. LICEUL TEORETIC „NICOLAE BĂLCESCU” CLUJ-NAPOCA
  40. LICEUL TEORETIC „PAVEL DAN” CÂMPIA-TURZII
  41. COLEGIUL TEHNIC „VICTOR UNGUREANU” CÂMPIA TURZII
  42. LICEUL TEORETIC „PETRU MAIOR” GHERLA
  43. LICEUL TEORETIC „VICTOR BABES” CLUJ-NAPOCA
  44. LICEUL TEHNOLOGIC UCECOM „SPIRU HARET” CLUJ-NAPOCA
  45. LICEUL TEORETIC „ELF” CLUJ-NAPOCA
  46. LICEUL TEORETIC CREŞTIN „PRO DEO” CLUJ-NAPOCA

Tehnologii diversificate

„Laboratoarele inteligente reprezintă o componentă importantă din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), care oferă acces elevilor la resurse educaționale performante, contribuind astfel la crearea unor programe educative moderne și îmbunătăţirea calităţii învăţării. SMART LAB-urile oferă un set diversificat de tehnologii și resurse care permit elevilor să exploreze conținuturi variate și să se adapteze rapid schimbărilor de pe piața muncii.

Acestea reprezintă o uriașă oportunitate, atât pentru elevi, cât și pentru profesor, vor permite tuturor cadrelor didactice și elevilor să lucreze cu echipamente performante, optimizate,  pentru a le asigura o experiență de învăţare-evaluare accesibilă și favorabiă dezvoltării, centrată pe elev, va include interactivitate, creativitate și dezvoltarea abilităților sociale ale elevilor, ceea ce  va conduce la asimilarea mai ușoară a  informațiilor și experimentareapractică a acestora”, a declarat Marinela Marc, inspector școlar general la Inspectoratul Școlar Județean Cluj.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

FOTO. Raluca, un hairstylist din Cluj, oferă tunsori gratuite, dar și educație, copiilor din medii defavorizate

Publicat

De

Tunsori gratiute copii defavorizați Cluj

Raluca Luca, un hairstylist cu experiență, și mamă în același timp, vrea să ajute copiii clujeni din medii vulnerabile, așa cum știe mai bine.

„Frumusețea, grija și igiena nu ar trebui să țină de bani”, spune Raluca, așa că a decis să tundă gratuit copii din orfelinate, familii nevoiașe și case de tip familial, dar în acelși timp să facă educație privind igiena personală și, în special, a părului.

Tunsori gratuite și educație pentru copiii din medii defavorizate

Raluca Luca are 36 de ani și spune că face acest lucru pentru a aduce un plus de încredere, demnitate și șanse egale copiilor din medii vulnerabile. Așa că oferă lunar tunsori și educație în îngrijirea părului în mod gratuit copiilor. Această inițiativă transformă o parte din programările disponibile în cadrul salonului fondat de Raluca, LR Clinic Hair, într-un gest concret de solidaritate. O tunsoare profesionistă poate să redea stima de sine, spune ea, iar accesul la informații corecte privind igiena personală sunt, de asemenea, necesare oricui.

Demnitatea începe cu îngrijire corectă și acces la educație

Statisticile arată că, în România, aproximativ 40.000 de copii trăiesc în sistemul de protecție specială, conform Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție, iar alți zeci de mii provin din familii aflate sub pragul sărăciei. În astfel de medii, lipsa resurselor financiare afectează nu doar accesul la produse de bază pentru igienă personală, dar și educația cu privire la modul lor corect de folosire, spune hairstylistul, care are o experiență de peste 7 ani.

„Cred că e nedrept ca mediul din care ne tragem să ne dicteze șansele, modul în care ne vedem și percepem, modul în care ne îngrijim. E incredibil cum tot mai mulți copii învață în mod eronat cum să aibă grijă de propriul păr, cum să-și aleagă produsele corecte, chiar și cum să se spele sau usuce pe cap”, spune Raluca, convinsă că igiena personală nu înseamnă doar curățenie fizică, ci contribuie semnificativ la modul în care un copil se vede pe sine și interacționează cu lumea”, a declarat Raluca.

Așa că a decis să le ofere acum copiilor mai mult decât simple tunsori, astfel că fiecare vizită gratuită include sfaturi personalizate despre îngrijirea părului, alegerea produselor potrivite și accesibile, dar și tehnicile corecte de folosire.

O puteți sprijini pe Raluca să ofere ajutor

Raluca Luca este convinsă că fiecare gest, oricât de mic, poate avea un ecou nebănuit și poate contribui la schimbarea unor vieți așa că vrea să inspire și alți antreprenori să contribuie la binele comunității.

„Vreau să schimb ideile preconcepute, să răstorn mituri și să dau acces egal la informații corecte, de calitate, celor care își doresc asta. Dacă fiecare dintre noi, cei care putem – antreprenori sau prestatori de servicii profesionale de orice fel – am oferi doar un pic din ceea ce știm, în mod gratuit, întreaga comunitate ar avea de câștigat. Noi toți, și mai ales generațiile ce vin, pe termen lung. Cred că de aici începe educația – om cu om, copil cu copil”, a mai spus ea.

Pentru a-și extinde inițiativa, Raluca a lansat un apel pe paginile salonului, cerând sprijinul comunității în identificarea de asociații, case de copii sau persoane care s-ar putea bucura de sprijinul ei.

 

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

CTP Cluj: Program SPECIAL al transportului public în 24 ianuarie

Publicat

ctp Cluj

În ziua de 24 ianuarie, transportul public de călători se va desfăşura între orele 6:00 – 23:00, conform programului de transport pentru zilele de Duminică.

„În după masa zilei de 24 Ianuarie 2025, cu ocazia manifestărilor organizate de Primăria Municipiului Cluj-Napoca în Piața Unirii, vor fi suplimentate principalele linii de transport public ce asigură legătura dintre cartiere cu zona centrală a municipiului.

CTP Cluj: Program SPECIAL al transportului public în 24 ianuarie

Programele de circulație ale liniilor 6, 9, 24B, 25, 30 si 35 suplimentate pentru acest eveniment vor putea fi consultate pe site-ul companiei www.ctpcj.ro și în aplicația gratuită de mobil „TRANZY”, a comunicat CTP Cluj.

 

Citește mai departe

CULTURA

FOTO. La Cluj-Napoca s-a deschis Contemporar, un spațiu cultural unde vizitatorii pot dialoga cu creatorii de artă contemporană

Publicat

contemporar

Centrul Cultural Clujean și Universitatea ”Babeș-Bolyai” (UBB)  au deschis ”Contemporar”, un nou spațiu dedicat culturii la Cluj-Napoca, un spațiu de cercetare, dialog și cunoaștere al scenei de artă contemporană din România. Inaugurarea acestuia a avut loc prin vernisajele a două expoziții colective moderate de curatori experți.

Inițiat ca un proiect-pilot, Contemporar este un teren de testare pentru proiectul emblematic al Centrului Cultural Clujean și anume Centrul European de Artă Contemporană (ECCA). Principalul obiectiv al proiectului este dezvoltarea și prezentarea unui program de artă contemporană cuprinzând 3 expoziții și 3 discuții publice, în perioada noiembrie 2024 – februarie 2025. Totodată, organizatorii își doresc consolidarea cooperării internaționale și coproducției bilaterale prin participarea profesioniștilor culturali din România și  Norvegia.

„Cultura și arta au ceva de zis”

„Colaborarea aceasta înseamnă o șansă de a intra în relație cu domenii artistice, domenii de creativitate, de meditație asupra lumii în care suntem.

Credem că în această zonă a artei sunt foarte mulți oameni pe care merită să-i ascultăm și cu care merită să dialogăm. Noi, din perspectiva unei comunități academice foarte mari avem în grijă diverse domenii de cunoaștere care se înțeleg mai bine pe ele însele și, deasemenea, lumea în care funcționează, intrând în dialogul de care vorbim aici. Atunci, prezența artiștilor în Universitatea Babeș-Bolyai mi se pare un act firesc de regândire a ideii de universitate: pentru sfera public în sens larg, pentru un student emancipat…

Practic Contemporar este un spațiu-pilot pentru un proiect mai vechi al comunității artiștilor clujeni care este un centru de artă contemporană la Cluj. Astfel e bine ca atunci când va exista acest centru să avem o experiență cum dialoghează artiștii cu oamenii de știință, cu publicul. De fapt, asta vom testa în anii care urmează în acest loc! ”, a declarat Horea Poenar, prorector UBB responsabil cu componenta socio-culturală, pentru Cluj24.

„Pentru noi arta nu se rezumă la muzeu”

„Clujul visează la un Centru European de Artă Contemporană, iar Contemporar ne duce cu un pas mai aproape de îndeplinirea acestui obiectiv: aici scena locală de artă va putea explora și imagina, în diferite formate, cum ar putea funcționa în viitor o asemenea instituție.

Pe termen scurt, Contemporar este benefic scenei locale de artă și publicului ei și prin simplul fapt că oferă comunității un nou spațiu de expunere pentru arta contemporană, însoțit de o componentă de mediere”, spune directorul executiv al Centrului Cultural Clujean, Ștefan Teișanu.

„Întâlnirea dintre comunitate și artă creează forme noi”

„Pentru noi, întotdeauna când vorbim de artă contemporană ne referim nu doar la ce producem, dar și la relația cu realitatea pe care aceasta o poate genera. Încercăm să analizăm cum ajunge arta contemporană la public, prin programele de mediere culturală pe care le dezvoltăm, printre care este și cel lansat acum.

Contemporar devine, astfel, al 31-lea spațiu dedicat expunerii artei din Cluj care va experimenta diferite formate: expoziții, dezbateri, ateliere, evenimente și tururi ghidate.

Acestea vor fi coordonate, prin rotație, de un curator invitat de Centrul Cultural Clujean, care va lucra cu artiștii locali, va implica actori cheie ai scenei și va activa teme și formate care construiesc treptat atât un discurs, cât și o practică a viitoarei construcții instituționale. Prima parte a programului este realizată cu contribuția curatorială a Asociației Young Actions and Abstractions”, a declarat Corina Bucea, director de dezvoltare culturală în cadrul Centrului Cultural Clujean, pentru Cluj24.

„Primul mini-sezon de expoziții este despre colectiv”

„Perspective din punctul zero” propune o interacțiune cu lucrările de artă la nivelul percepției copiilor. Expoziția este organizată de Plastic, un spațiu de artă din Cluj inițiat în strânsă legătură cu colecția de artă Mircea Pinte, văzută ca un organism dinamic al cărui scop este de a genera un dialog cu alte lucrări de artă contemporană și publicuri diverse. Echipa Plastic este compusă din: Norbert Costin, Lucia Ghegu, Ciprian Mureșan, Mircea Pinte, Cristi Pogăcean, Șerban Savu.

Expun artiștii Norbert Costin, Lucia Ghegu și mai mulți artiști din colecția Mircea Pinte.

Cea de-a doua expoziție inaugurată este „Ziua crește”, coordonată de galeria Aluvial.

„Acesta este un spațiu transdisciplinar de expoziții și proiecte, pe care l-am deschis acum doi ani. Venim dinspre istoria artei și colaborări cu artiștii, dar ne axăm și pe sociologie, științele naturii și chiar geografie. De când am ajuns prima dată în spațiul Contemporar, primul lucru pe care l-am văzut a fost garderoba.

Am decis că o vom transforma în camera noastră a curiozităților, creând o expoziție „sight specific”. Expoziția era în plan deja de 2 luni, dintr-o perioadă caracterizată de instabilități politice sau dificultăți naturale și acest detaliu ne-a motivat să le transferăm în conceptul propriu-zis, un concept menit să insufle speranță.

Pentru această expoziție, am selectat atât artiști anonimi, amatori, cât și de renume. Creațiile acestora sunt acompaniate de fotografii reazilate de Emmanuel de Martonne, fotografii din „Muzeul Armenesc” și o colecție de cărți ilustrate”, menționează curatorul expoziției Székely Sebestyén.

Perspective de viitor

Contemporar va funcționa în incinta Colegiului Academic al UBB Cluj, pe strada Mihail Kogălniceanu nr. 5, parter, Cluj-Napoca. Primele două expoziții – „Ziua crește” și „Perspective din punctul zero” – vor putea fi vizitate la Contemporar până în 15 februarie, de marți până sâmbătă între orele 15:00 – 19:00. Prima dezbatere va avea loc joi, 23 ianuarie, de la ora 17:00 și aduce în discuție relația dintre educație și arta contemporană. Pentru mai multe detalii puteți urmări paginile de social media și pe site-ul www.contemporar.ro

Proiectul Contemporar se desfășoară în perioada 28 octombrie 2024 – 28 februarie 2025. Valoarea totală a finanțării proiectului este de 621.946,21 lei, adică echivalentul a 124.979,14 euro. Sprijinul nerambursabil din Granturi SEE și Norvegiene este de 100%, bani care au fost investiți în amenajarea spațiului și organizarea primelor expoziții. Ulterior, activitățile din cadrul spațiului Contemporar se vor desfășura cu sprijinul Primăriei Cluj-Napoca, Băncii Transilvania și a altor sponsori.

Paula Mariuța

 

Citește mai departe

EVENIMENT

„Iarba verde de acasă, crește la noi pe terasă”. Un clujean și-a mutat OGRADA de la sat în balcon

Publicat

gaini

Clujul a devenit în ultimii ani o Meccă spre care migrează locuitori din toată țara. Dacă la începutul anilor 2010 „invazia” era în speță din județele limitrofe, al doilea deceniu al noului mileniu a înregistrat o afluență din toată țara. Segmentul IT este unul din factorii care atrage, în special prin prisma salariilor mari. Ar mai fi și mirajul de a locui într-unul dintre cele mai bine cotate orașe din țară.

Ce a însemnat acest exod pentru Cluj? Prețuri exagerate la chirii și locuințe, prețuri nesimțite în HoReCa, aglomerație și un haos urbanistic, generat de modul fușerit în care se acordă autorizațiille de construire ca urmare a cererii mari de pe piață.

„Iarba verde de acasă, crește la noi pe terasă”. Un clujean și-a mutat OGRADA de la sat în balcon

Oamenii din afara Clujului se înghesuie să cumpere apartamente în oraș, pentru ei sau copiii lor, lăsând bătrânilor gospodăriile de la țară, cu tot cu acareturi. Cei care lasă… Pentru că sunt unii care nu se pot despărți de dulcele trai bucolic și-l cară cu ei în Cluj.

Este și cazul unui locatar din Mănăștur, semnalat de un internaut. Acesta și-a mutat bătătura în balcon, spre disperarea vecinilor.

„Omul s-a mutat acum vreo doi ani de undeva din Bistrița. Are găini, cocoși și rațe în balcon. Când e ora de hrănire, toți vecinii de la etajele inferioare se aleg cu grăunțe în balcoane. Vecina e chiar simpatică. O mai aud strigând la soț: „Dat-ai de mâncare la găini? Dat pe dracu’! Tu nu vezi cât îi ceasu’?”

Să nu mai spun cum e vara… Mirosul îl bate pe cel de la Pata Rât. Iarna trecută au avut și doi purceluși. Cuminței, de altfel… Noroc că n-au sta mult. Nu le-o fi plăcut etajul, or fi avut vertij. Am început să ne facem calcule: dacă vindem apartamentul, îl cotăm ca „apartament în mijlocul naturii”. Păi unde-ți mai cântă ție la bloc cocoșul la 5 dimineața?”, scrie clujeanul pe pagina de socializare.

Comentariile erau unul mai simpatic ca altul:

„Ziceți mersi că omul n-are încă vacă!”

„Cu cât dă ouăle?”

„N-apoi când a începe să are cu plugul să vă țineți bine!”

În acest caz se potrivește cel mai bine zicala: „Țăranul din sat îl scoți, dar satul din țăran, veci”. Na ce să-i faci dacă n-a mai găsit bietul om apartament cu grădină…

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate