Connect with us

Editorial Opinii

La ora 11, în ziua de 11, în luna a 11-a

Publicat


Armistițiul care a oprit Marele Război

Omenirea trăiește astăzi sub presiunea pandemiei coronavirusului. Cu sau fără să accepte realitatea sanitară, cu sau fără teama contaminării și a morții, oamenii sunt cuprinși în marele joc mondial al alegerilor americane sau în jocuri mai mici, cum este cel dâmbovițean, al alegerilor parlamentare și în jocul și mai mic al alegerilor din Republica Moldova.

Agenda publică de pretutindeni, inclusiv de la noi, este marcată și de Marele Război pandemic, care se poartă cu preocupări, insistențe și rezultate mai mult sau mai puțin concrete și durabile.

Decomandată se spune, se comunică, se recomandă și se așteaptă vaccinul miraculos, în fapt armistițiul care trebuie să oprească Marele Război mondial pandemic din zilele noastre.

Este mai multă statistică, cu numărul infectaților, internaților, decedaților și al vindecaților. Asistăm neputincioși la această „competiție” și ne organizăm viața, atât cât putem, prin atenție și protecție până la armistițiul pandemic care este tot mai îndepărtat…

Document semnat într-un vagon de tren

Între timp, la evenimentele amintite  se mai adaugă atentatele teroriste din Franța și Austria, conflictul din Nagorno-Karabah (amnistiat, se părea, astăzi 11 noiembrie 2020) și tradiționalele instabilități orientale care au ecranat parcă evenimentele și preocupările antipandemice și/sau rememorarea unor momente semnificative din istoria omenirii, cum a fost armistițiul din 11 noiembrie 1918, când au încetat operațiunile militare pe cele mai importante fronturi occidentale din Primul Război Mondial.

În  noiembrie 1918, după un război devastator, în care pentru prima dată în istorie popoarele se încleștaseră cu furie și încăpățânare la început, apoi cu deznădejde, deprimare și repulsie, se oprea în Europa vestică. Documentul era semnat la ora 5:00, în data de 11 noiembrie, într-un vagon de tren, în pădurea Compiègne (a intrat în vigoare la ora 11:00).

Principalii semnatari au fost mareșalul Ferdinand Foch, comandantul forțelor Antantei, și Mathias Erzberger, din partea Germaniei. Vagonul cu numărul 2419-D, distrus și reconstruit, este numit și astăzi, de către francezi, Vagonul Armistițiului. Chiar dacă a fost folosit, în același scop, și de către Hitler, după campania fulger împotriva Franței (22 iunie 1940).

Tripticul 11,11,11

Astăzi, vagonul, copia extinsă a celui din 1918, a fost transformat în muzeu și prezintă imagini din Primul Război Mondial, cu accent pe data de 11 noiembrie 1918.

O dată cu semnarea documentului putem vorbi de tripticul 11, 11, 11. Cel puțin teoretic, pentru că operațiunile, militare, distrugerile și tragediile umane nu s-au sfârșit după cum au gândit semnatarii armistițiului.

Istoria a consemnat (atât cât s-a putut) „ultimile” victime din jurul orei 11,00. Știrea că la acea oră încetează luptele se comunicase comandaților și trupelor din vreme.

Nu exista comunicarea rapidă de astăzi, iar unii combatanți nu credeau în veridicitatea informației. Alții, îndeosebi unii comandați, nu doreau încheierea războiului sau rămânerea în gestiunea trupelor a unei cantități importante de armament și munții.

Canonadă isterică și irațională

S-a pornit o canonadă isterică, irațională și nejustificată chiar în noaptea și dimineața zilei de 11 noiembrie 1918. Au murit și au fost răniți oameni, iar fragilitatea situației putea să genereze o reluare absurdă a luptelor. Rațiunea a învins, cel puțin pentru un timp de 21 de ani, când s-a declanșat Al Doilea Război Mondial.

Și totuși, soldatul francez Auguste Trébuchon a murit exact la ora 11, în ziua de 11 noiembrie. Era agent de legătură și era preocupat să-și anunțe camarazii că supa era încă fierbinte și va fi servită după…încetarea focului. În situații asemănătoare s-au aflat și alții, din ambele tabere. Americanul Henry Gunther, cu descendență germană, a fost împușcat cu…60 de scunde înaintea orei armistițiului!!!

Atunci când viața bate… filmul

Începând cu secolul al XIX-lea, economiile principalelor ţări capitaliste (Marea Britanie, Franţa, Germania, Italia, S.U.A., Japonia) au cunoscut, datorită revoluţiei industriale, salturi cantitative şi calitative semnificative.

Industrializarea accentuează dezechilibrele dintre state, împarte omenirea în ţări dominatoare, puternic industrializate, exportatoare de mărfuri şi de capital, şi ţări dominate, furnizoare de materii prime, pieţe de desfacere şi forţă de muncă ieftină.

De aceea, industrializarea e orientată, de cele mai multe ori, spre pro­ducţia de armament, iar pacea mondială este ameninţată de numeroase războaie şi conflicte locale (Războiul Crimeii: 1853-1856; războiul franco-italo-austriac: 1859; războiul austro-prusac: 1866; Războiul Civil din S.U.A.: 1861-1865; războiul franco-prusac: 1870-1871; războiul ruso-româno-turc: 1877-1878; războiul ruso-japonez: 1904; războaiele balcanice: 1912-1913) şi războaiele şi răscoalele coloniale.

În lupta pentru dobândirea supremaţiei economice, politice şi militare se formează două tabere sau blocuri militare: Tripla Alianţă sau Puterile Centrale (constituită din Germania, Austro-Ungaria şi, pentru un timp, Italia) şi Tripla Înţelegere sau Antanta (constituită din Marea Britanie, Franţa şi Rusia). Rezultatul acestei politici conflictuale a fost Primul Război Mondial (1914-1918).

Cum a izbucnit războiul?

Războiul a izbucnit în urma atentatului de la Sarajevo (28 iunie 1914), căruia i-a căzut victimă moştenitorul tronului Austro-Ungariei, arhiducele Franz-Ferdinand. Pentru prima dată în istorie, omenirea s-a confruntat cu un război de dimensiuni planetare, care a cuprins în orbita sa, până la sfârşit, 28 de state.

Au fost mobilizaţi, pe parcursul celor 52 de luni, aproximativ 75.000.000 de oameni. Dintre aceştia, peste 10.000.000 au murit, iar 3.000.000 au fost declaraţi dispăruţi. Războiul a făcut în jur de 20.000.000 de răniţi, iar din rândurile civililor au murit peste 13.000.000 de oameni. Au rămas în urma războiului peste 9.000.000 de orfani şi peste 5.000.000 de văduve. Cheltuielile de război s-au ridicat la 331,6 miliarde de dolari, pagubele pricinuite au fost de 36,9 miliarde de dolari, iar datoria statelor beligerante s-a ridicat la 225 de miliarde de dolari.

Oamenii nu au ascultat glasul rațiunii

Deși informațiile  sunt incomplete și cu multe semne de întrebare, rămâne imaginea marilor tragedii la care a subscris, mai mult sau mai puțin voit omenirea.

Rămân întrebările la care încă nu s-a răspuns  rațional și cuprinzător: cum au putut oamenii să se „înhame” la acest măcel devastator?

Cum au putut oamenii să nu asculte de glasul rațiunii și s-au „îngrămădit” să asculte cântecele ademenitoare de „sirenă” pentru a fi părtași, victime sau spectatori la marea tragedie pusă  în/pe scena mondială de către oamenii politici, agenții economici și militarii de atunci.

Poate ar fi bine să reflectăm, și astăzi, la  cântecele ademenitoare de „sirenă” care se cântă duios și tentant, uneori agresiv și manipulator, de pe scenele puterii sau opoziției, pentru a ne „încolona” ireconciliabil și irațional în jocurile lor murdare și distructive.

Filmul care bate viața

În toamna anului 1918, era limpede că Puterile Centrale au pierdut războiul. Cu toate eforturile și chiar unele victorii militare, fronturile se destramă, soldații dezertează, iar gripa spaniolă face victime după victime. Bulgaria este prima care părăseşte corabia și cere armistițiu (25/26 septembrie 1918), urmează  Turcia (31 octombrie 1918) și Austro-Ungaria (3 noiembrie 1918).

După bătălia de la Vittorio Veneto (24 octombrie 1918), toate diviziile austro-ungare angajate în operațiunile din Italia au dezertat la italieni. În aceste condiții, Germania rămâne singură.

Discuții tensionate între Kaiserul Wilhem al II-lea, pe de-o parte, și liderii militarii Erich Friedrich Wilhelm Ludendorff și Paul Ludwig Hans Anton von Beneckendorff und von Hindenburg, pe de altă parte. Într-o variantă sau alta erau conștienți de necesitatea încetării ostilităților, dar nu știau cum sau nu voiau să-și lege numele de semnarea armistițiului. Orgoliul prusac era încă viu!!!

Pentru a detensiona situația, Kaiserul îl numește cancelar pe prințul Maximilian de Baden (cunoscut ca Max von Badengrav).

Acesta solicită intervenția președintelui american Woodrow Wilson pentru încheirea armistițiului. Wilson rămâne de neclintit în ideea capitulării, iar Ludendorff demisionează. Ușa capitularii, așa cum o formulase și  se pronunțase chiar acesta la 29 septembrie, nu mai poate fi închisă!!!

Jocul istoriei

Jocul istoriei merge mai departe, dar cu imprevizibilitățile sale. Max von Badengrav, bolnav de gripă spaniolă, e adevărat într-o formă ușoară, am spune noi astăzi asimptomatică, se tratează cu doză excesivă de somnifere.

Doarme 36 de ore, iar când își revine (3 noiembrie 1918) Austro-Ungaria semnase capitularea, flota germană din Kiel se răscoală, prinții germani și nobilimea germană cere abdicarea Kaiserului, grevele muncitorești și opțiunile sovietice se intensifică.

La 9 noiembrie 1918, Wilhem al II-lea abdică și se refugiază în Olanda. Nu o să știm, poate, niciodată dacă somnul gripal al lui Max von Badengrav a fost adevărat sau cu intenția de-a ieși onorabil din istorie!!!

Puterea este luată de social-democratul Friedrich Ebert, iar drumul spre 11 noiembrie 1918 și întâlnirea de la Compiègne, unde mareșalul francez Ferdinand Foch a dictat termenii armistițiului, este asigurat.

Istoria secolului al XX-lea  și-a urmat cursul, cu și fără medicamentele antigripale și somniferele liniștitoare. Uneori, însă, somnul rațiunii a devenit prea somnolent!!!

Prof.univ.dr. Ioan Lumperdean

 



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Zilele Clujului 2024. Când are loc sărbătoarea orașului. Primăria a deschis apelul pentru voluntari

Publicat

De

Zilele Clujului

Zilele Clujului 2024 sunt aproape. Sărbătoarea orașului aduce și în acest an evenimentele preferate de cei mari și mici.

Cei care doresc să facă parte din echipa de organizare a Zilelor Clujului, ca voluntari, pot să aplice începând de astăzi, online.

Zilele Clujului 2024. Când are loc sărbătoarea orașului. Primăria a deschis apelul pentru voluntari

Cea de-a XII-a ediție a Zilelor Clujului va avea loc în perioada 30 mai – 2 iunie.

Clujenii și turiștii sunt așteptați în tot orașul cu o mulțime de evenimente. Programul oficial urmează să fie anunțat, dar Primăria asigură că nu vor lipsi show-ul de drone, video mapping, bineînțeles concertele, activitățile pentru copii și pentru cei mari, arta și sportul.

Cum deveniți voluntari la Zilele Clujului

Înscrierile se fac online, anunță reprezentanții Primăriei Cluj-Napoca.

Formularul de înscriere poate fi completat direct pe site-ul Primăriei sau accesând acest LINK.

În 2023, peste 100 de voluntari au dat culoare și energie celor peste 100 de evenimente și activități dedicate orașului, pentru ca totul să se desfășoare conform așteptărilor și exigențelor publicului.

Peste 300.000 clujeni și vizitatori au participat anul trecut la evenimentele organizate de zilele orașului.

Condiții pentru înscriere:

  • să ai 18 ani împliniți cu cel puțin o zi înainte de eveniment;
  • să fii o persoană responsabilă, adaptabilă, implicată și descurcăreaţă;
  • disponibilitate în perioada evenimentului.

Formularul de înscriere este disponibil și la Centrul de Informare pentru Cetăţeni al Primăriei Municipiului Cluj-Napoca – Registratura Primăriei, Calea Moţilor nr. 7. Fiecare aplicație va fi însoțită de o poză portret.

 

Citește mai departe

EVENIMENT

VREMEA la Cluj. Temperaturile cresc cu aproape 10 grade în următoarele zile. Vin și PLOILE

Publicat

De

primavara pixabay

Administrația Național de Meteorologie anunță temperaturi foarte ridicate pentru finalul lunii martie și începutul lunii aprilie.

Astfel, începând de joi, temperturile cresc la Cluj și în toată Transilvania, cu aproape 10 grade Celsius, potrivit estimărilor făcute de ANM până la data de 7 aprilie.

VREMEA la Cluj. Temperaturile cresc cu aproape 10 grade în următoarele zile. Vin și PLOILE

În aceste zile și până joi, 28 martie, valorile termice vor fi în general apropiate de normele climatologice, cu medii regionale ale maximelor de 11 – 14 grade și ale minimelor de -3 și 0 grade, urmând a se produce local brumă.

De joi, 28 martie și până pe 3 aprilie, vremea va fi în încălzire semnificativă, astfel că se vor înregistra temperaturi cu mult mai ridicate decât cele obișnuite în această perioadă din an, potrivit ANM.

Temperaturi de până la 23 de grade

Astfel, temperaturile diurne vor fi cuprinse între 20 și 23 de grade, iar cele minime de 3 – 7 grade, mediat regional.

O ușoară răcorire a vremii va fi posibilă în ultimele zile ale intervalului de referință.

Ploi însemnate cantitativ și descărcări electrice

Conform ANM, va ploua local în jurul datei de 28 martie și cu probabilitate ridicată și după data de 3 aprilie.

Vor fi mai ales averse, însoțite pe alocuri de fenomene electrice.

Foto: Arhivă

Citește mai departe

EVENIMENT

VIDEO. Cluj-Napoca – Episcopia Bihor, 2 ore și 14 minute pe calea ferată. Cum arată șantierul finanțat prin PNRR

Publicat

Episcopia Bihor

Electrificarea și modernizarea căii ferate între Cluj Napoca și Episcopia Bihor, cel mai important proiect de dezvoltare a infrastructurii feroviare din regiunea de Nord – Vest, va asigura călătorilor condiții de transport la standarde europene, iar prin descongestionarea traficului feroviar, în special a celui de marfă, din zona de frontieră Curtici, se va oferi tuturor operatorilor de transport feroviar cea de a doua poartă feroviară modernă spre și dinspre Vest.

CFR Infrastructură a anunțat că valoarea totală a investiției este de 7,66 miliarde de lei, fără TVA, iar finalizarea celor 4 contracte este estimată pentru perioada 2026/2027 (36 luni de la aprobarea proiectului tehnic).

În urma finalizării proiectului, distanța dintre Cluj-Napoca și Episcopia Bihor va fi străbătută în 2 ore și 14 minute.

Viteza trenurilor, dublată

Vezi video: https://fb.watch/r2yKX8n1yK/

Viteza de circulație a trenurilor pe tronsonul Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor era, înainte de începerea lucrărilor, de 65 km/h – 85 km/h pe cea mai mare parte a traseului.

După finalizarea lucrărilor, viteza maximă va crește la 120 km/h – 160 km/h, iar durata călătoriei între Cluj Napoca la Episcopia Bihor va fi de 2h și 14 min pentru un tren IR, iar un tren RE va parcurge distanța dintre Cluj Napoca și Oradea în cca 2h și 20 min!

Prima linie de cale ferată modernizată și electrificată, după 1990, cu bani europeni

Tronsonul feroviar Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor – Frontieră este prima linie de cale de pe rețeaua feroviară care va fi nu doar reabilitată pentru viteza maximă de circulație de 160 km/h, ci și electrificată, pe întregul traseu în lungime totală de 166,2 km, fiind totodată și prima linie de cale ferată, electrificată, după anul 1990, cu fonduri europene!

4 loturi

Reabilitarea și electrificarea liniei de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor, înclusiv dublarea liniei pe o lungime de cca 14,8 km, este structurată pe următoarele 4 loturi delimitate geografic:
Lotul 1 Cluj Napoca – Aghireș (30,41 km)
Lotul 2 Aghireș – Poieni (36,53 km)
Lotul 3 Poieni – Aleșd (52,74 km)
Lotul 4 Aleșd – Frontieră Ungaria (46,74 km)
Pentru 3 din cele 4 loturi au fost emise autorizațiile de construire (loturile 1,2 și 3), iar pentru lotul 4 a fost depusă documentația pentru emiterea autorizației.

La ora actuală sunt deschise șantiere de lucrări pe loturile 1 și 2, de la Cluj Napoca la Poieni.

Dacă pe lotul 2 Aghireș – Poieni, modernizarea căii ferate se execută, cu închiderea totală a traficului feroviar, din ianuarie 2024, și cu transbordare auto asigurată de operatorii de transport feroviar de călători, pe lotul 1, din luna iunie, trenurile vor circula între Cluj Napoca și Aghireș doar pe firul II, pentru a asigura constructorului front de lucru pe firul I Cluj Napoca Est – Cluj Napoca – Baciu Triaj – Mera – Nădășel – Aghireș, inclusiv pe anumite linii din stațiile Cluj Napoca și Aghireș, respectiv Haltele Mera și Baciu Triaj.

Autorizații de construire emise/lucrări demarate pe LOTURILE 1, 2 și 3

Pentru toate cele 4 contracte, compania a emis în ianuarie 2023 ordinul de începere a primei faze, și anume: elaborarea proiectului tehnic, fază care implică obligativitatea constructorului de a obține toate avizele și acordurile din partea autorităților locale și centrale, documente în baza cărora, în perioada octombrie 2023 – februarie 2024, au fost emise autorizații de construire (Etapa I) pentru începerea execuției lucrărilor pe 3 din cele 4 loturi:
Lotul 1 Cluj Napoca – Aghireș (30,41 km)
→ autorizatia de construire emisă în decembrie 2023 (exceptând STE Aghireș și pasajul superior Tăietura Turcului, pentru care este necesară demararea procedurii de expropriere a unor suprafețe suplimentare de teren)
→ proiect tehnic avizat în februarie 2024;
→ deschidere șantier de lucrări în martie 2024 – demontare linie de contact în st. CF Cluj Napoca (liniile 4,5,6 și 7) și între Baciu Triaj și Cluj Napoca pe 2 km, demontat șina între Mera – Baciu Triaj și liniile 1,2,3,15 și 17 din stația Aghireș
Lotul 2 Aghireș – Poieni (36,53 km)
→ autorizație de construire emisă în octombrie 2023
→ proiect tehnic avizat în noiembrie 2023
→ deschidere șantier în ianuarie 2024 – lucrări de suprastructură în toate stațiile și în linie curentă, început construcția noilor peroane în Hm Brăișoru, P.O. Bologa și în stația Poieni, realizat fundațiile pentru poduri/podețe între Brăișoru și Poieni, realizat terasamente/platforma căii pe intervalul Huedin – Brăișoru – Poieni
Lotul 3 Poieni – Aleșd (52,74 km)
→ autorizația de construire emisă în februarie 2024 pentru etapa I km 605+700 – km 620+430
Lotul 4 Aleșd – Frontieră Ungaria (46,74 km)
→ documentație tehnică depusă pentru emiterea autorizației de cosntruire – februarie 2024

Reabilitare și electrificare pe 166,2 km/Dublare pe 14,8 km

Lucrările de reabilitare și electrificare a liniei de cale ferată de la Cluj la Frontieră se desfășoară în mare parte pe actualul traseu, însă pentru atingerea vitezei maxime de circulație de 160 km/h pe o distanță cât mai mare sunt proiectate inclusiv lucrări de mărire a razelor curbelor, pe o lungime de cca 7,581 km, de deviere a cursului apei răului Crișul Repede, dar și de dublare a liniei CF pe o lungime de cca 14,8 km, între Telechiu și Oșorhei.

43 de stații, halte și puncte de oprire moderne

Toate cele 43 de stații, halte și punctele de oprire de pe traseu vor fi modernizate, clădirile de călători din stații și halte vor avea delimitate spațiile destinate serviciilor publice, de cele specifice activității de exploatare feroviară, iar călătorii vor dispune de spații interioare moderne – săli/zone de așteptare, case de bilete/automate de bilete, sistem modern de informare audio și vizual, grupuri sanitare pe categorii de gen, inclusiv pentru persoanele cu dizbilități, puncte comerciale etc -, iar la exterior, inclusiv în Punctele de Oprire, peroanele vor fi refăcute conform standardelor europene, din punct de vedere al lungimii, lățimii și înălțimii, vor avea bănci, stâlpi de iluminat, panouri de informare și publicitare, rampe de acces prevăzute borduri laterale și balustrade metalice de protecție pe toată lungimea, vor fi trasate marcaje directoare, colorate și tactile, se vor amenaja treceri la nivel sau pasarele pietonale pentru pentru legătura între peroane, inclusiv zone de parcare auto și pentru biciclete.

152.422 m² de spații verzi amenajate și panouri fonoabsorbante pe 84.078 m

Suprafața totală a spațiilor verzi amenajate în zona celor 42 de stații, halte și puncte de oprire va fi de 152.422 m pătrați, iar suprafața destinată montării de panouri fonoabsorbante va fi de 84.078 metri, pe raza județelor Cluj, Sălăj și Bihor.
244 de poduri/podețe, 4 tuneluri și 74 de treceri la nivel automatizate

În cadrul celor 4 loturi de lucrări vor fi modernizate 244 de poduri și podețe, 4 tuneluri feroviare – Stana (fir I și II), Șuncuiuș și Peștera, 14 pasaje inferioare/superioare, iar toate cele 74 de treceri la nivel cu calea ferată vor avea bariere automate, inslusiv sistem video de monitorizare a traficului în zona pasajelor.

Primul lot pe care constructorul a început lucrările în ianuarie 2024

Lotul 2 Aghireș – Poieni, în lungime de 36,53 km de cale ferată dublă și neelectrificată, traversează județele Cluj și Sălaj și asigură legătura feroviară pe raza localităților amplasate pe Valea râurilor Nadaș și Crișul Repede, în zona de vest a Podișului Transilvaniei, pe traseul Aghireș – Stana – Jebuc – Huedin – Brăișoru – Bologa – Poieni, un traseu care din 2026 va avea toată infrastructura feroviară – linii, stații, halte, toată gama de instalații, lucrări de artă – reabilitată și electrificată, iar viteza maximă de circulație a trenurilor va crește de la 65 – 80 km /h, viteza actuală, la viteza maximă de 120 km/h (viteza maximă permisă de configurația traseului).
74 de lucrări de artă modernizate între Aghireș și Poieni
▻3 poduri
▻67 de podețe
▻2 tuneluri (STANA fir I – 298 m și STANA fir II – 320 m)
▻1 pasaj superior peste DE 60, la km 556+111
▻1 Ecoduct peste calea ferată, pe intervalul Brăișoru – Poieni, la km 560+994

Stații/halte modernizate și construcții noi pentru călători

Toate clădirile de călători din cele 4 stații și halte – Hm Stana, Stația Huedin, Hm Brăișoru, Stația Poieni – vor dispune de spații interioare moderne – săli/zone de așteptare, case de bilete/automate de bilete, grupuri sanitare, puncte comerciale etc -, iar la exterior, inclusiv în cele 3 PUNCTE DE OPRIRE – AGHIREȘ, JEBUC, BOLOGA – peroanele atât cele centrale, dar și cele intermediare, vor fi refăcute conform standardelor europene, din punct de vedere al lungimii, lățimii și înălțimii, vor fi amenajate treceri la nivel pentru legătura între peroane, rampe de acces

Interval stația Aghireș – Hm. Stana (10,46 km)

PO AGHIREȘ – construcție nouă
⦁ 2 peroane cu lungime de 150 m, lățime de 3,05 m și înălțime de 0,55 m și zonă de refugiu cu copertină
⦁treceri la nivel din elemente prefabricate pentru accesul între cele două peroane
⦁ rampă de acces la fiecare peron, prevăzută borduri laterale și balustrade metalice de protecție pe toată lungimea
⦁ marcaje directoare, colorate și tactile pentru marcarea zonei periculoase de pe peroane, rampe și scări
⦁ bănci, stâlpi de iluminat, panouri de informare și publicitare, jardiniere și coșuri de gunoi
Hm STANA – construcție modernizată
⦁ reabilitarea și consolidarea clădirii, înlocuirea finisajelor interioare și exterioare, grupuri sanitare în interiorul clădirii, iar trotuarul din jurul clădirii și treptele de acces vor fi refăcute
⦁ rampă de acces în clădire și la peroane inclusiv pentru persoanele cu dizabilități
⦁ peroane cu lungime de 150 m, lățime de 3,05 m și înălțime de 0,55 m și zonă de refugiu cu copertină
⦁ rampă de acces la fiecare peron, prevăzută borduri laterale și balustrade metalice de protecție pe toată lungimea
⦁ treceri la nivel din elemente prefabricate pentru accesul între cele două peroane
⦁ marcaje directoare, colorate și tactile pentru marcarea zonei periculoase de pe peroane, rampe și scări
⦁ bănci, stâlpi de iluminat, panouri de informare și publicitare, jardiniere și coșuri de gunoi
⦁ zone de parcare auto și pentru biciclete

Interval Hm Stana – stația Huedin (10,75 km)

PO Jebuc – construcție nouă
⦁ 2 peroane cu lungime de 150 m, lățime de 3,05 m și înălțime de 0,55 m și zonă de refugiu cu copertină
⦁ treceri la nivel din elemente prefabricate pentru accesul între cele două peroane
⦁rampă de acces la fiecare peron, prevăzută borduri laterale și balustrade metalice de protecție pe toată lungimea
⦁ marcaje directoare, colorate și tactile pentru marcarea zonei periculoase de pe peroane, rampe și scări
⦁ bănci, stâlpi de iluminat, panouri de informare și publicitare, jardiniere și coșuri de gunoi

Stația Huedin – construcție modernizată

⦁ reabilitarea și consolidarea clădirii, înlocuirea finisajelor interioare și exterioare, grupuri sanitare în interiorul clădirii, grup sanitar pentru persoanele cu dizabilități și grup sanitar Mama și Copilul
⦁ spațiile interioare destinate publicului călător vor fi finisate cu plăci ceramice antiderapante
⦁ casele de bilete vor avea geamuri cu folie antiefracție
⦁ trotuarul din jurul clădirii și treptele de acces vor fi refăcute
⦁ se vor monta indicatoare și marcaje de orientare și informare pentru călători, inclusiv pentru persoanele cu dizabilități
⦁ vor fi amenajate rampe de acces în clădire și la peroane inclusiv pentru persoanele cu dizabilități
⦁ peroane noi intermediare și peron central în lungime de 350 m, lățime de 7,05 m și înălțime de 0,55 m și zonă de refugiu cu copertină
⦁ peroanele intermediare vor fi protejate de copertine, pe a căror structură va fi montat echipament de iluminat, de direcționare și afișaj informativ
⦁ rampă de acces la fiecare peron, prevăzută borduri laterale și balustrade metalice de protecție pe toată lungimea
⦁ treceri la nivel din elemente prefabricate pentru accesul între cele două peroane
⦁ marcaje directoare, colorate și tactile pentru marcarea zonei periculoase de pe peroane, rampe și scări
⦁ bănci, stâlpi de iluminat, panouri de informare și publicitare, jardiniere și coșuri de gunoi

Pasarelă pietonală (acoperită) cu trei deschideri

⦁ pentru accesul călătorilor de o parte și de alta a liniilor
⦁ scări de acces la fiecare peron
⦁ lift pentru persoanele cu dizabilități
Clădire de exploatare modernizată pentru personalul feroviar

Interval Stația Huedin – Hm Brăișoru (8,63 km)

HM Brăișoru – construcție modernizată
⦁ modernizarea clădirii prin înlocuirea finisajelor interioare și exterioare, grupuri sanitare în interiorul clădirii, iar trotuarul din jurul clădirii și treptele de acces vor fi refăcute
⦁ rampă de acces în clădire și la peroane inclusiv pentru persoanele cu dizabilități
⦁ peronul din fața clădirii va avea o lungime de 150 m, lățime de 3,05 m și înălțime de 0,55 m
⦁ peroanele noi intermediare vor avaea o lungime totală de 350 m, lățimea de 3,15 m și o înălțime de 0,55 m și zonă de refugiu cu copertină
⦁ rampă de acces la fiecare peron, prevăzută borduri laterale și balustrade metalice de protecție pe toată lungimea
⦁ treceri la nivel din elemente prefabricate pentru accesul între cele două peroane
⦁ marcaje directoare, colorate și tactile pentru marcarea zonei periculoase de pe peroane, rampe și scări
⦁ bănci, stâlpi de iluminat, panouri de informare și publicitare, jardiniere și coșuri de gunoi
⦁ zone de parcare auto și pentru biciclete

Interval HM Brăișoru – stația Poieni (6,69 km)

PO Bologa – modernizat
⦁ 2 peroane cu lungime de de 100 m, lățime de 3,05 m și înălțime de 0,55 m și zonă de refugiu cu copertină
⦁ treceri la nivel din elemente prefabricate pentru accesul între cele două peroane
⦁ rampă de acces la fiecare peron, prevăzută borduri laterale și balustrade metalice de protecție pe toată lungimea
⦁ marcaje directoare, colorate și tactile pentru marcarea zonei periculoase de pe peroane, rampe și scări
⦁ bănci, stâlpi de iluminat, panouri de informare și publicitare, jardiniere și coșuri de gunoi

Stația Poieni- construcție nouă de călători

⦁ noua clădire a stației va avea delimitate spațiile destinate publicului călător – sală de așteptare, grupuri sanitare , case de bilete – de spațiile destinate personalului feroviar
⦁ vor fi amenajate rampe de acces în clădire și la peroane inclusiv pentru persoanele cu dizabilități
⦁ se vor monta indicatoare și marcaje de orientare și informare pentru călători, inclusiv pentru persoanele cu dizabilități, atât în interiorul clădirii – zona caselor de biltele, automate de bilete, grupuri sanitare – , dar și în exterior – zona de acces în clădire și pe peroane
⦁ peroane noi intermediare și peron central în lungime de 350m, lățime de 7,05 m și înălțime de 0,55 m și zonă de refugiu cu copertină
⦁ peroanele intermediare vor fi protejate de copertine, pe a căror structură va fi montat echipament de iluminat, de direcționare și afișaj informativ
⦁ rampă de acces la fiecare peron, prevăzută borduri laterale și balustrade metalice de protecție pe toată lungimea
⦁ treceri la nivel din elemente prefabricate pentru accesul între cele două peroane
⦁ marcaje directoare, colorate și tactile pentru marcarea zonei periculoase de pe peroane, rampe și scări
⦁ bănci, stâlpi de iluminat, panouri de informare și publicitare, jardiniere și coșuri de gunoi
⦁ zone de parcare auto și pentru biciclete

Obiectivele contractului de electrificare și reabilitare

creșterea vitezei de circulație la valori cuprinse între 160 km/h pentru treurle de călători și 120 km/h pentru cele de marfă pe întregul tronson;
modernizarea stațiilor, haltelor de mișcare și a punctelor de oprire, inclusiv construirea de pasarele şi/sau tuneluri pietonale, ridicarea nivelului peroanelor, în conformitate cu standardele europene în vigoare;
modernizarea clădirilor stațiilor/haltelor de călători,
facilitățile pentru persoanele cu dizabilități;
montarea de panouri fonoabsorbante și/sau soluții alternative de reducere a nivelului de zgomot;
modernizarea instalațiilor de electrificare (25 kV) pe toată lungimea tronsonului;
asigurarea interoperabilității prin implementarea STI, în special în ceea ce priveste sarcina pe osie (22,5 t), gabaritul de încărcare (C), lungimea liniilor din stații si haltele de miscare
instalații de centralizare electronică noi, în stații, și introducerea sistemului de siguranță ERTMS (ETCS nivel 2 + GSM-R);
modernizarea echipamentului de telecomunicații;
modernizare poduri, podețe, repararea sistemului de drenaj, îmbunătățirea terasamentelor;
maximizarea capacității de tranzit.

Citește mai departe

EDUCATIE

FOTO. Clădirea Anatomia a UMF ”Iuliu Hațieganu” Cluj-Napoca se modernizează. Proiect de peste 11 milioane de euro

Publicat

De

Anatomia

Universitatea de Medicină și Farmacie (UMFIH) ”Iuliu Hațieganu” și Agenția de Dezvoltare Regională Nord-Vest au semnat contractul de finanțare pentru implementarea proiectului de modernizare și reabilitare a clădirii Anatomia, situată pe str. Clinicilor nr. 3-5, valoarea proiectului depășind 11 milioane de euro.

Proiectul este implementat de UMF „Iuliu Hațieganu” prin Programul Regional Nord-Vest 2021-2027, Prioritatea 6 – „O Europă educată”, iar finanțarea nerambursabilă provine din Fondul European de Dezvoltare Regională.

Clădirea Anatomia a UMF ”Iuliu Hațieganu” Cluj-Napoca se modernizează. Proiect de peste 11 milioane de euro

Anatomia

”Va fi implementat în următorii 5 ani și are o valoare totală de peste 11 milioane de euro, din care Autoritatea de Management pentru Programul Regional Nord-Vest acordă aproape 6,6 milioane de euro.

Obiectivul general al proiectului este îmbunătățirea accesului egal la servicii de calitate în educație, formare si învățare în cadrul Universității de Medicină și Farmacie „Iuliu-Hațieganu” Cluj-Napoca, prin efectuarea de lucrări de modernizare, reabilitare și dotare a clădirii Anatomie”, arată UMFIH.

Clădire din 1900

Clădirea Anatomia este funcțională și face parte din ansamblul Clinicilor Universitare de pe strada Clinicilor, datând din anii 1900-1904, fiind înscrisă in Lista Monumentelor Istorice din anul 2015.

În prezent, în această clădire își desfășoară activitatea studenții și cadrele didactice din cadrul Departamentelor de Medicină Legală, Anatomie Patologică și Anatomie Umană.

Semnificație emoțională

”Acest loc are o semnificație emoțională deosebită pentru orice student care pășește pe treptele sale încărcate de istorie.

Este primul contact al viitorilor medici cu drumul frumos, dar atât de dificil al profesiei, prin cursurile de anatomie și lucrările practice de disecție, care deschid anul I.

Este clădirea în care studenții învață anatomia patologică, una dintre cele mai dificile materii, dar atât de importantă pentru cariera medicală și totodată, clădirea în care studenții, la finalul celor 6 ani de studiu, promovează examenul la disciplina de medicină legală”, mai arată universitatea.

Buzoianu: Școala Medicală Clujeană merge înainte

Rectorul UMFIH, Anca Buzoianu, a precizat că Anatomia este clădirea în care toți medicinistii își încep parcursul educational și totodată, locul unde îl incheie, odată cu examenul de medicină legală.

”Amfiteatre unde au predat maeștrii Școlii Medicale și locul unde cu toții am susținut unele dintre cele mai grele examene ale vieții de student.

Încărcată de emoție, de sentimente și de mii de amintiri. Școala Medicală Clujeană merge înainte. Privim cu respect în trecut și cu optimism spre viitor”, a menționat rectorul Buzoianu.

Anatomia

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax