Connect with us

ACTUALITATE

Jurnalul lui Tavi (8)/ Momentele în care l-am ucis pe Dumnezeu din fiinţa noastră prăpădită de păcat

Publicat


Ieri zi superba, cu o lumina stranie, filtrata printre cladirile ce par mai somptuoase si mai precise, plantate parca ca intr-un joc pe strazile pustii. Traversez centrul – doar cativa oameni stau la soare, pe banci, cu priviri pierdute. Parca m-as misca intr-un tablou de-al lui Hopper, tablouri care desi au un aer trist, nu transmit nici o tristete.

Eu fiind acum un personaj din Hopper, un barbat singur intr-un oras pustiu, traversand fara un scop anume o piateta pietruita. Luate in parte, fiecare din aceste elemente sunt triste: piateta urata, proiectata de un arhitect lipsit de talent, biserica acoperita cu schele, trei oameni asezati pe banci, aiurea, privind in gol, un barbat singur mergand agale, stricand cumva ritmul acestui peisaj. Am strabatut muntii, imi vine sa zic, asemeni lui Marcel Brion, dar muntii strabatuti de mine sunt acum parca in alta viata, traita de mult, intr-o lume in care ca tanar, „sa faci creasta” insemna intr-adevar ceva… Am strabatut piata si am luat o incet, incet, pasind pe strazi prafoase incalzite de soarele fara putere, pana la biserica. Rugaciunea a fost intotdeauna pentru mine ca un fel de iesire din timp; in fata altarului timpul meu se opreste si dispare in ruga, fata in fata cu Mantuitorul, Maica Domnului si Iisus Christos parca nu mai exista nimic altceva decat tensiunea aceasta ireala.

M-am rugat pentru toti prietenii, m-am rugat pentru cei a caror rautate n-o inteleg, m-am rugat pentru morti si pentru Romania vie. Apoi m-am marturisit preotului – la distanta regulamentara, in genunchi – si m-am impartasit, apoi am reintrat usurat in tabloul lui Hopper… Acasa am cautat volumasul lui Alain de Botton si am recitit minunatul lui eseu despre Hopper. „E o trasatura ciudata a operei lui Hopper aceea ca, desi pare preocupata sa infatiseze locuri pasagere si neprimitoare, am putea, in contact cu ea, sa ne simtim ca si cum am fi readusi intr-un loc important din noi insine, intr-un loc al linistii, al tristetii, al seriozitatii si autenticitatii: ne poate ajuta sa ne readucem aminte de noi.”

In celoc anume? In ce punct al existentei noastre se fixeaza amintirea? Cum arata eul nostru atunci? Legile unei astfel de alegeri nu sunt precizate nicaieri. Poate acum mai mult ca oricand se vede cata falsitate si „cartonaj” se afla in spatele unor idei precum dragostea, iubirea, daruirea… Definitoriu pentru iubire se spune ca este depasirea singuratatii. Asa sa fie oare? Poate fi depasita singuratatea? Sau ea revine in noi mai ales in momentele pustii, cand insusi sufletul iti este un tablou de Hopper? „Nu exista romantici mai mari decat cei care nu au pe nimeni cu care sa fie romantici. Abia cand ne aflam in strafundurile singuratatii, nederanjati de munca sau prieteni suntem in pozitia de a intelege natura si necesitatea dragostei” – spune Botton.

Lumea a evoluat (sau a involuat), in sensul in care majoritatea cuplurilor pe care le cunosc isi traiesc propria singuratate in doi. Ce ii indeparteaza, ce ii apropie ? De multe ori necunoasterea suficienta a celuilalt, apoi obiectivele materiale asumate, copii carora le vor asigura un viitor. Pare mai mult o rutina. O rutina loiala, cu placerile, evenimentele si bucuriile ei. Dar e destul? Probabil ca pentru cei mai multi, da. Botton are dreptate cand le cere femeilor sa fie recunoscatoare disperarii barbatilor disponibili, ca baza a viitoarei loialitati si viitorului altruism al unei posibile constructii. De la „modelele” de barbati de succes de azi, macho cu masini tari, nu cere nimeni nimic, dar un anume fel de constructie romantica nu mai atrage deloc tinerele fete de azi. Sau daca da, desi se vor simti „acasa” intr-o astfel de relatie vor sfarsi prin a o parasi, fiindca nu seamana cu majoritatea celor ce se leaga in parametrii obisnuiti ai lumii acesteia. Ca si cand ai vrea si ai reusi, desi esti un personaj din Hopper, sa parasesti tabloul si sa traiesti in altul, banal, comun, fara nimic din ce sufletul tau are nevoie…

——————

La televizor, in mod realmente ciudat, despre economie si clasamentele Fitch, despre dezastrele ce urmeaza vorbesc numai niste baieti ferchesi stralucind de bunastare si, culmea, toti cu ochelarii de citit coborati, aproape de varful nasului. O fi vreo uniforma? Baietii asia ferchesi si satui, cu frezele facute cu gel, asa cum altadata dandy se ungeau cu briantina inainte de a iesi la terasa in centru, ne spun ca vom saraci inevitabil. Pe alt post a inceput deja vesnicul retetar al mesei de Pasti; trei femei tepene, in costume populare, cu masti verzi stok, ingana un cantec religios, iar alaturi altele ung cu slanina oua frumos incondeiate. Un bucatar in tricou negru cu muschi de halterofil si tatuat gretos, pune in cuptor tavi mari, cu carne de miel. Pe alt post un baby-face vestejit cu mustata a la Clark Gable „mixeaza” pe platforma de deasupra unui bloc melodii ritmat-cretine, inconjurat de o stranie aparatura, indemnand oamenii, prin camera care-l filmeaza, sa stea in casa…

————-

Nici un mesaj cald, uman, de la nimeni, in tot acest timp. Oare ni s-o fi atrofiat si bobul de umanism, de caldura sufleteasca din inima? Cum am ajuns atat de jos, incat toate mesajele publice sa fie amenintatoare si dure? Cand politia a iesit pe strazi, mi-am imaginat ca vor fi acolo pentru a preintampina situatii, nu pentru a amenda oamenii. Si mai mult decat atat: am vazut oameni loviti, ingenunchiati, incatusati de politisti. Mii de amenzi… Suntem in plin ev mediu. De mai bine de zece ani Statul roman a revenit la a supraveghea si a pedepsi. Chiar si mesajul transmis de institutiile financiare nu au alta atitudine, decat cea a politistului care trateaza tot poporul roman ca pe un posibil sau real delincvent. Singuratatea, catastrofa, autoizolarea ar trebui sa ne faca sa ne gandim la toate astea, la eul nostru, la devenirea lui, la ceea ce ne uneste ca popor, la momentele in care am fost slabi, lasi si am ingaduit sa se ajunga aici. La momentele cand am gresit si n-am platit, cand am incercat sa ne ascundem greselile, apoi la cele in care am urlat, am condamnat, la momentele in care „am aruncat cu piatra”, de parca noi am fi fost cei nepatati. Momentele in care l-am ucis pe Dumnezeu din fiinta noastra prapadita de pacat. Si sa ne gandim la dragostea pe care ne-o dorim, fara sa ne „confectionam” propriul vis dupa modele de carton, care par sa duca la o fericire ieftina, comuna si benigna…

Un text superb al prietenului Mirel Curea, cam pe gandul meu, un indemn generos si nepretuit, din care reproduc cateva fraze: „Dragul Meu Cetățean, întoarce capul de la oricine se răstește la tine superior și îți prevede pieirea, fie dacă nu te iei după el, fie orice ar fi! Uită-te doar la Preot și la Medic! Primul are grija de sufletul tău, al doilea de trupul tău. Mai uită-te și la cei care te iubesc și te respectă! Privește-ți cu încredere viitorul, educă-ți liniștit și iubitor copiii, cinstește-ți senin credința, Dumnezeu te iubește chiar dacă te încearcă puțin și nu ți-a întors deloc spatele! Caută tâlcurile încercării pe care o traversăm, îți vor fi de mare folos! Ai viitor, dragul Meu Cetățean, iubitul Meu prieten, pentru viitorul tau, Mantuitorul si a incredintat sufletul Tatalui! Hristos a inviat!”

Dar cati se mai gandesc la dragoste, in vremurile astea in care prea multi par indragostiti, dar si mai multi par (si chiar sunt) tristi si dezamagiti, traind modest, o „fericire de grup”, falsa si goala de emotie? Cum o sa mai arate dragostea noastra? Cum vom arata noi, cine stie cat timp, de acum incolo, cu masti pe fata, fara personalitate, fara trasaturi, fara chip?

———

Pe peretele din stanga al „Bodeguitei”, sus, desupra pistolului cu butoias detinut de doctorul si marele politician chilian Savador Allende, figura tragica si demna in trista ei celebritate, presedintele ucis in palatul La Moneda din Santiago de Chile. Pistolul poarta inscriptia „Bunului meu prieten Salvador Allende de la Fidel Castro” si oricine il poate vedea expus la „Bodeguita del medio”. Cum a murit presedintele ales prin vot popular in Chile ramane un fapt neelucidat. Unii, oficial, spun ca s-a sinucis, asa cum anuntase in ultimul sau discurs la radio, altii spun ca a fost omorat, intr-o actiune militara, sustinuta financiar de SUA, prin care puterea a fost luata de dictatorul Augusto Pinochet. Allende trebuia suprimat datorita faptului ca era iubit de popor si, mai ales datorita politicii sale de nationalizare a industriei si a revenirii la politica de colectivizare a agriculturii.

„Viva la Cuba libre! Chile espera! – dr Salvador Allende, Bodeguita del Medio, 28 de Junio, 1961” – scrie, mare, de mana, cu un scris rotunjit, domol, presdintele Chilian, pe o hartie acum ingalbenită de timp si fum de havane, inramata deasupra propriului pistol. Si, ca din intamplare, lipit de acest tablou emotionant, o alta rama, cu alta semnatura celebra. Romanciera franceza Francoise Sagan scrie in 1959: „Muchas gracias por la comide. Soy muy contente, yo volvere vive la Bodeguita, vive Cuba.”

In seara aceea am ajuns la Bodeguita mai repede, impreuna cu Adrian. Cum n-am gasit decat un taxi, de la „La cocina de Liliam”, un restaurant asezat in mijlocul unei oaze de verdeata si ochiuri de apa cristalina, ne-am impartit in doua. Am cunoscut-o pe Liliam, patroana, o doamna in varsta, care in fiecare zi gateste meniul zilei cu propriile maini si i-am multumit in gand lui Peter Imre, care mi-a recomandat restaurantul. Inspirat, Cozmin a comandat Paella si abia am reusit sa dovedim castronul urias care ne-a fost pus pe masa, apoi am gustat celebrele inghetate de branza si de orez, semn ca saracia te invata sa gasesti solutii intotdeauna. Deci ajunsesem cu primul transport la Bodeguita aflata la o ora de respiro; eram singurii clienti si ne-am asezat la bar, cu Adrian in fata unui „mojito doble” si Manuel ne-a aprins cu tehnica lui impecabila, cate un „Bolivar libertador”. Sus, in fata mea gandurile inramate ale Francoisei Sagan si Salvador Allende…

Mi am amintit de nepoata presedintelui chilian, Isabel Allende si de cartea ei „Amor”; rar mi-a fost dat sa citesc asemenea literatura dedicata dragostei, a bogatiei trairilor si gesticii iubirii, pentru cei mai multi, aproape inexistente. Caci a putea, si a sti sa iubesti nu e neaparat un dar, ci mai degraba un noroc. Scrisa la varsta de 72 de ani, dupa o cariera literara incununata de succes, Isabel da frau liber, efuziv unor uimitoare si senzuale pagini; ceva ce are, parca ceva din intreaga literatura sudamericana, din Sabato, Marquez, Verissimo, Carpentier sau Llosa; o intelegere luminoasa a sexului, al dragostei totale, in cele din urma… „Intr-o pornire caritabila, femeia l-a imbratisat pe la spate, sanii lasati si tristi s-au zdrobit de spinarea lui, degetele pline de inele i-au desfacut nasturii de la camasa… (…) … Atunci l-a sarutat pe gat, l-a cercetat cu gesturi experte, l-a atins unde nu fusese atins niciodata… El si-a croit drum printre fustele ei, a patruns-o ca un descreierat si s-a prabusit imediat cu un strigat, golindu-se de clabuci, de parca i-ar fi plesnit o artera in maruntaie”.

La cinci ani dupa ce publicase „Bonjour tristesse”, in 1959, Francoise Sagan poposea la Bodeguita del Medio. Era celebra, cartea se ecranizase si uimise o lume intreaga. Dupa cum chiar ea marturisea, voia, pur si simplu sa vada daca poate sa scrie un roman… Din acest „moft” al ei s-a intrupat, asadar, romanul libertatii totale in dragoste. Complicate combinatii intr-o istorie de iubire si curaj, curajul asumarii unei libertati chiar cu nuante imorale. Recitind o pe Francoise, pe aceasta tanara rebela, cu care ca intr-o intalnire tainica, peste timp, am adastat in aceeasi unica Bodeguita, fiecare cu tristetile lui, sorbind din acelasi mojito cu gheata, gandind la o lume cazuta, incapabila de sentimente adanci, de dragoste adevarata, aceasta atat de iubita „societate de consum” in care traim, in care si dragostea nu mai este altceva decat un „produs” mai artificial si fals decat puteam sa ne imaginam vreodata…

Apoi au venit, cu a doua runda, cu acelasi taxi din care daca nu eram atenti, ne puteam trezi cu tot cu usa aruncati pe soseaua aspra a „Maleconului”, udata in rastimpuri de valurile uriase. Cand au intrat baietii si ne-am reunit in „carciumioara din centru”, demnii urmasi ai „Buenei vista” isi instalau instrumentele; in ultimele clipa de liniste m-am mai uitat o data la fotografiile din spatele barului: Hemingway cu Mary, sotia lui si un grup de cubanezi, iar mai jos Ernesto Guevara, frumosul „Che” fotografiati tot acolo, cu paharele in maini, alaturi de Camillo Cienfuegos, alt celebru revolutionar cubanez, care alaturi de Fidel Castro,Che, Raul Castro si Juan Almeida Bosque au fost in grupul expeditiei de pe „Granma”, lansand insurgenta contra dictatorului Fulgencio Batista.

Este, intr-adevar o lume pe care multi nu o inteleg:” …ar merita sa-i informam pe numerosii analisti europeni tonti, atatia englezi, atatia francezi cu scheme primitive, care vad realitatea noastra ca pe un western unde sunt pusi fata in fata oameni buni si oameni rai, bogati si saraci, tarani si latifundiari grasi, ca nu exista asa ceva: cei din cadru guvernamental si care fac insurectia provin din aceleasi clase medii, chinuite. Si daca te uiti la deceniul acela iluminat si tragic al anilor ’70, al carui simbol suprem ar putea fi fata impietrita a lui Che Guevara, ciuruit de gloante intr-un sat din Bolivia, gasesti intotdeauna amintirea fantomatica a camarazilor morti.” Nu mi-am amintit atunci exact citatul pe care-l reproduc acum, din cartea de convorbiri dintre Gabriel Garcia Marquez si Plinio Apuleyo Mendoza, dar simteam ceea ce orice om cu inima si suflet poate sa simta in fata dramei poporului cubanez, asemeni tuturor celor care (de la sefi de state, laureati ai premiului nobel, artisti cantareti si celebri sau simpli guerilleros), au petrecut cel putin o noapte la Bodeguita, printre umbre ale marilor spirite, trecatoare pe acest pamant al nedreptatii…

————–

„De zeci de ani se trage cu tunul minciunii si al defaimarii in institutia bisericii. De catre oameni stapaniti de ura, de ura salbatica. De la ridiculizarea credintei in „secolul tehnologiei” pana la acuzarea clerului intreg de arghirofilie, nimic nu a lipsit din propaganda anti-ortodoxa de la noi. Privesc cu o durere muta incrancenarea cu care televiziunile de partid si de stat si sute de personaje publice pun in antiteza oficierea liturghiei de catre episcopul Romei, solitar in imensa piata din fata catedralei San Pietro, cu dorinta ortodocsilor de a face suportabila neparticiparea la slujba de Inviere. Si cred ca s-a ajuns prea departe: folosind instrumentele statului, cu puterea si autoritatea statului, cu complicitatea celor imbogatiti de acelasi stat, sunt umiliti milioane de ortodocsi din Romania. – citez dintr un excelent text scris de prietenul Petrisor Peiu.

Altfel, nici nu stiu cu ce anume cuvinte pot sa descriu durerea unui Pasti cu bisericile goale, cu oamenii tintuiti in case, intr-o atmosfera apasatoare cum nu mi-a fost dat sa traiesc… Am suferit anchete si batai legat de calorifer in birourile Securitatii, am fost muscat de cainii asmutiti asupra mea de comandantul postului de graniceri, mi-am vazut de cateva ori moartea in fata, am avut teava de AK-47 in gura, cu arma dezasigurata tinuta de un granicer imberb si la fel de speriat ca si mine, l-am suportat pe Ceausescu, apoi pe Basescu, privind neputincios cum distruge Romania scotand la lumina cele mai mizerabile racile sufletesti ale poporului acestuia, dar sentimentul de infrangere al propriului popor, pe care l-am avut in chiar noaptea invierii Mantuitorului nostru Iisus Christos, nu l-am mai avut atat de plenar, niciodata… Am avut o noapte rea, cu un somn agitat si m-am trezit obosit, de parca sapasem, in vis, gropi fara pauza.

Privesc fotografia pe care mi a trimis o George Banu zilele trecute, – strada Rivoli, pustie, pustie, cu un soare impresionist arzand in capat. Strazi pustii, peste tot strazi pustii, emanand un spirit de moarte si disperare. In 1930 Andre Breton spunea ca „gestul suprarealist cel mai simplu il constituie simpla goana pe o strada cu pistolul in mana, tragand si impuscand oamenii din multime, la intamplare, cat de des iti permite tragaciul”. Afirmatia, desigur, a creat un scandal urias dar, observ, in ziua de azi, cu orasele pustiite de moarte si frica, chiar si suprarealismul pare imposibil…

Octavian Hoandră



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

ECONOMIE

S-a ÎNJUMĂTĂȚIT recompensa primită de „minerii” de bitcoin

Publicat

bitcoin

Vineri, a avut loc un eveniment așteptat de piața criptomonedelor: operațiunea prin care a fost înjumătățită (halving) recompensa primită de „minerii” care contribuie la crearea de bitcoin.

Cantitate totală de bitcoin a fost definită la 21 de milioane de unități de creatorul (creatorii) cunoscuți sub pseudonimul Satoshi Nakamoto, iar obiectivul „înjumătățirii” este acela de a controla rata de emitere a bitcoinilor.

Următoarea operațiune de halving va avea loc în 2028. Până în prezent au fost „minați” peste 19 milioane de bitcoini, iar nivelul maxim ar urma să fie atins până în 2040.

 S-a ÎNJUMĂTĂȚIT recompensa primită de minerii de bitcoin

Piața a răspuns cu calm la operațiune, bitcoin oprindu-se deasupra pragului de 60.000 dolari, semn că investitorii luaseră deja în calcul această măsură, după ce în 11 martie a fost atins maximul istoric de 73.797 dolari.

Bitcoin fluctua la sfârșitul săptămânii între 64.651 și 65.705 dolari iar ethereum se mișca în culoarul 3.130 – 3.196 dolari.

Radu Georgescu

Citește mai departe

EVENIMENT

Fetiță de 13 ani din Cluj dispărută de acasă. Familia și poliția o caută. Sunați la 112 dacă o vedeți

Publicat

De

Fetiță de 13 ani dispărută de acasa

O fetiță de 13 ani din Cluj=Napoca a fost dată dispărută după ce nu s-a mai întors acasă de la școală.

Poliția municipiului Cluj-Napoca a fost sesizată despre faptul că minora Mirabela Coloji a ieșit de la școala luni, 22 aprilie, dar până în prezent nu s-a întors la domiciliu.

Fetiță de 13 ani din Cluj dispărută de acasă. Familia și poliția o caută. Sunați la 112 dacă o vedeți

Copila are o înălțime aproximativă de 1.30 metri, păr brunet tuns scurt și ochi căprui.

La momentul plecării aceasta era îmbrăcată cu o bluză de culoare maro cu galben, blugi negri, pantofi sport de tip „Nike”.

Persoanele care pot furniza orice informaţii despre minoră sunt rugate să se adreseze celei mai apropiate unităţi de poliţie sau să apeleze gratuit 112!

Citește mai departe

EVENIMENT

FOTO. VIDEO. Sensei Dorin Marchiș, primul clujean care a primit titlul de SHIHAN Aikido Aikikai în Japonia

Publicat

De

Sensei Dorin Marchiș

Sensei Dorin Marchiș, președintele Fundației Române de Aikido Aikikai, a primit titlul de Shihan, care înseamnă maestru de arte marțiale.

Diploma de atestare a calității de Shihan i-a fost înmânată luni dimneața la Tokyo, în Japonia, de Doshu Moriteru Ueshiba, liderul Aikido Aikikai.

FOTO. VIDEO. Sensei Dorin Marchiș, primul clujean care a primit titlul de SHIHAN Aikido Aikikai în Japonia

Dorin Marchiș este primul clujean din România, care primește acest titlu oferit direct la Aikikai Hombu Dojo, centrul mondial oficial Aikido Aikikai.

„Este o onoare să primesc această recunoaștere direct de la Doshu. Hombu Dojo este pentru mine și pentru organizația noastră un reper după care ne ghidăm pe calea artei marțiale a armoniei, Aikido”, a declarat Dorin Marchiş, preşedintele Fundaţiei Române de Aikido Aikikai.

Ce înseamnă acest titlu

Titlul de Shihan reflectă o experiență vastă în arta marțială aferentă și dedicare pentru susținerea și dezvoltarea artei marțiale a păcii sau a căii armoniei, așa cum mai este denumit Aikido.

Dorin Marchiș are gradul de 6 dan.

YouTube video

El este președintele organizației naționale Fundația Română de Aikido Aikikai și instructor de Aikido în numeroase seminarii de Aikido din țară și de peste graniță, respectiv Japonia, Elveția, Bulgaria, Ucraina, Germania, Moldova și Anglia.

 

 

Citește mai departe

EVENIMENT

FOTO. Se caută „Măcelari de elită” pentru echipa care va reprezenta România la World Butchers’ Challenge 2025

Publicat

Măcelari

Un număr de 10  locuri sunt disponibile în echipa „Măcelari de elită”, care va reprezenta România la cel mai prestigios eveniment mondial dedicat măcelăriei, World Butchers’ Challenge (WBC), programat anul viitor, la Paris. România este singura țară din sud-estul Europei care va concura în această competiție.

Participarea unei echipe românești la WBC este un proiect inițiat de Fundația „Ștefan Moldovan” din Cluj în colaborare cu Top Chef Măcelar, cu scopul de a revitaliza meseria de măcelar.

„În urmă cu 30 de ani, când am pus bazele carmangeriei împreună cu tatăl meu, Ștefan, meseria de măcelar era respectată și apreciată. Astăzi este necesară o reevaluare a acestei meserii la nivel național, pentru ca tânăra generație să fie atrasă de acest meșteșug.

Participarea la WBC va fi începutul acestui proces.

Vrem să producem o schimbare de percepție, fără de care va fi greu să păstrăm dinamismul și dezvoltarea industriei cărnii în România”, a declarat Cosmin Moldovan, președintele Fundației „Ștefan Moldovan” și directorul general al companiei Moldovan Carmangerie.

 

Măcelari

 

Selecții regionale

Pentru a-i găsi pe cei 10 meseriași, Fundația „Ștefan Moldovan”, susținută de Auchan și BCR, organizează patru selecții regionale, sub genericul „Măcelari de elită”.

„Meseria de măcelar este una foarte importantă în comerțul alimentar, care se remarcă prin exigență, deschidere și corectitudine.

Pasiunea și respectul față de meserie sunt elementele cheie pe care orice concurent trebuie să le demonstreze atât în cadrul concursului, cât și pe viitor, în practică.

Ne bucurăm să fim parte din acest eveniment care recunoaște și celebrează valoarea unică pe care măcelarii o aduc fiecărei mese și urăm succes tuturor concurenților”, a declarat Mihai Toader, Business Unit Director Auchan România.

Unde se fac înscrierile

Înainte de selecția propriu-zisă, doritorii sunt invitați să se înscrie pe site-ul elitamacelarilor.ro, după cum urmează:

22 aprilie – 12 mai pentru candidații din zona Clujului

6-20 mai pentru zona Timișoarei

20 mai – 3 iunie pentru zona Iașului

10-24 iunie pentru zona Bucureștiului

Măcelarii care se înscriu au posibilitatea să aleagă, în funcție de vârstă și de abilitățile tehnice, una dintre următoarele categorii pentru care să concureze: ucenic măcelar (sub 30 de ani), tânăr măcelar (sub 35 ani) sau maestru măcelar.

Probele selecției

Selecțiile vor avea loc în hipermarketurile Auchan din Cluj-Napoca (18 mai), Timișoara (25 mai), Iași (8 iunie) și București (29 iunie). Candidații vor avea la dispoziție câte 45 de minute pentru a tranșa semicarcase de porc sau vită și pentru a transforma carnea rezultată în diferite preparate.

Juriul va puncta fiecare candidat în funcție de tehnica de realizare a tranșării, precum și de creativitatea și complexitatea preparatelor finale.

Cele patru zile de competiție vor fi adevărate spectacole, la care toți cei prezenți în Auchan vor fi invitați să asiste, iar apoi să deguste preparatele rezultate.

Cei selectați se vor alătura celor trei maeștri măcelari care și-au câștigat deja recunoașterea în cadrul Top Chef Măcelar: Ionuț Alexandru Anghel și Gabriel Arghir de la Carmangeria Ozana (locul I în 2022 și 2023), precum și Sandu Mirea de la hipermarketul Auchan Drumul Taberei din București (locul II în 2022).

Doi tineri măcelari, aleși în urma selecțiilor și susținuți de BCR, vor concura în preziua competiției WBC pentru titlurile de World Champion Butcher Apprentice și World Champion Young Butcher. Astfel, echipa care va reprezenta România la WBC va fi formată din căpitan, șase titulari seniori, doi tineri ucenici și patru rezerve.

Antrenamente la Cluj

Odată formată, echipa „Măcelari de elită” va intra într-o perioadă de antrenamente, care vor avea loc în spațiul pus la dispoziție de compania Moldovan Carmangerie din Cluj. De asemenea, echipa va fi prezentată în cadrul ediției 2024 a Top Chef Măcelar, unde va susține o demonstrație specială.

World Butchers’ Challenge a debutat ca o întrecere între echipe de măcelari din Noua Zeelandă și Australia. Este un eveniment bianual ajuns la cea de-a opta ediție, care se va desfășura în 30-31 martie 2025 la Paris (Franța). România va participa alături de alte 14 țări: Australia, Brazilia, Belgia, Canada, Franța, Germania, Indonezia, Marea Britanie, Islanda, Irlanda, Italia, Noua Zeelandă, Portugalia, Spania și USA.

Proiect inițiat de Fundația „Ștefan Moldovan” în colaborare cu Top Chef Măcelar, CarnEXPO, IndustriaCărnii.ro și AgroTransilvania Cluster.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax