CULTURA
Jazz in the Park dă startul verii festivaliere, între 6-8 iunie, la Cluj! Primii artiști confirmați la ediția a 13-a

Cea de-a 13-a ediție a Jazz in the Park Festival deschide sezonul marilor evenimente din România cu un lineup divers, ce include artiști de renume internațional precum Ibrahim Maalouf, Kokoroko sau Biréli Lagrène.
Festivalul Jazz in the Park își schimbă data în calendarul de evenimente și va fi organizat la începutul verii, în 6-8 iunie 2025. Locația rămâne aceeași, idilică și plină de autenticitate: parcul Etnografic „Romulus Vuia” din Cluj-Napoca. Ibrahim Maalouf, Kokoroko, Biréli Lagrène, Seun Kuti & Fela’s Egypt 80, Alabaster DePlume, Mammal Hands, Transylvania Jazz Orchestra, Berti Barbera & Sebastian Burneci Quintet, Sorvina, Amphitrio, jazzbois și New Fossils sunt artiștii de renume internațional care și-au confirmat deja prezența la cea de-a 13-a ediție a Jazz in the Park Festival.
Activități încă de la primele ore ale zilei
Jazz in the Park este a daytime festival – începând cu această ediție, festivalul își propune să nu fie unul la care participanții să vină doar seara, având mai multe activități încă de la primele ore ale zilei.
Participanții sunt invitați să petreacă timp în festival nu doar pentru a asculta muzică, ci pentru a explora atmosfera, a se bucura de activitățile creative, a descoperi gastronomia din festival și pentru a trăi experiențe noi și momente autentice. Pentru câteva zile, lumea se oprește din graba ei și începe să asculte.
Cine sunt primii artiști confirmați?
Lineup-ul ediției 2025 este cuprins din:
- Ibrahim Maalouf (Franța/Liban) – Trompetist și compozitor de renume internațional, cunoscut pentru stilul său în care combină jazzul cu influențe orientale. Primul instrumentist libanez nominalizat la Grammy, recunoscut pentru albumul „Queen of Sheba”. La Jazz in the Park 2025 aduce cel mai nou proiect al său, T.O.M.A. – „Trumpets of Michel-Ange”.
- Kokoroko (Londra, UK) – Trupa londoneză de Afrobeat-jazz, formată din opt muzicieni și condusă de Sheila Maurice-Grey, este cunoscută pentru energia vibrantă și fuziunea sunetelor africane și hip-hop cu jazzul contemporan. Melodia lor „Abusey Junction”, lansată pe un EP în 2018, a devenit un hit viral, cu peste 50 de milioane de vizualizări pe YouTube.
- Biréli Lagrène (Franța) – Virtuoz al chitarei și ambasador al gypsy jazzului, cu influențe puternice din stilul lui Django Reinhardt. Albumul său „Gipsy Project” rămâne un reper în jazzul manouche.
- Alabaster DePlume (Anglia) – Saxofonist, poet și activist, cunoscut pentru combinația sa de jazz, spoken word și improvizație. Muzica lui este profund introspectivă și evocatoare.
- Mammal Hands (Anglia) – Trio britanic care îmbină jazzul cu influențe de muzică clasică, electronică și minimalism. Stilul lor cinematic și melancolic le-a adus recunoaștere internațională.
- Sorvina (Germania) – este o artistă născută în New York și stabilită în Berlin, cunoscută pentru pasiunea sa contagioasă pentru storytelling. Muzica ei îmbină elemente de jazz rap, neo-soul, hip-hop alternativ și gospel, având la bază instrumente live și performanțe autentice.
- Seun Kuti & Fela’s Egypt 80 (Nigeria) – Fiul legendarului Fela Kuti continuă tradiția Afrobeatului alături de trupa tatălui său, Egypt 80. Piesele lor sunt un mix energic de jazz, funk și ritmuri africane.
Artiști de pe tot globul, la Jazz in the Park 2025
- Berti Barbera & Sebastian Burneci Quintet – Reprezintă în acest moment tot ce poate da mai bun muzica modernă prin scena românească. Atmosferă familiară, piese bine alese, aranjamente complexe, groove, funk, swing, soul și blues, virtuozitate și umor.
- Sorvina (SUA/Germania) – O artistă hip-hop cunoscută pentru dragostea contagioasă pentru storytelling . Îmbină elemente jazz rap, neo-soul, hip-hop alternativ și gospel.
- New Fossils (Ungaria) – Cvintet de jazz experimental, cunoscut pentru muzica lor cinematică și lansarea propriului label independent, Morotva Records.
- jazzbois (Ungaria) – Trio de jazz-hip-hop, remarcabil pentru improvizațiile psihedelice și combinațiile neașteptate de jazz și beat-uri urbane.
- Amphitrio (România) – Proiect de jazz contemporan cu influențe nordice și balcanice, format din muzicieni cu experiență în muzica clasică și alternativă.
Jazz și relaxare de la amiază, până la apus
Jazz in the Park este a daytime festival, un eveniment care își propune să ofere o experiență muzicală și culturală relaxată, desfășurată în timpul zilei, în aer liber. Spre deosebire de un festival clasic de noapte, Jazz in the Park creează un spațiu accesibil pentru toată lumea – de la familii și copii, până la pasionați de muzică și exploratori urbani.
Pe lângă muzică pe tot parcursul programului, festivalul propune multe activități care sunt mai faine pe timp de zi: demonstrații culinare, talk-uri, restaurante tematice, târguri de creatori și muzică, multe ateliere de instrumente. Serile însă vor fi animate de degustări de vin, ateliere de cocktailuri și de concertele cele mai mari. Sigur, va fi timp și de jam session-uri și discuții de miez de noapte. Primii sosiți în fiecare zi vor avea parte de surprize la poartă.
Abonamente Jazz in the Park 2025
Cei care doresc să vină la Jazz in the Park Festival pot să cumpere abonamente disponibile la prețul de doar 399 lei, redus cu aproape 30% față de prețul normal, de pe iabilet.ro.
În 9 martie, abonamentele se vor majora la 449 lei, iar după 12 aprilie vor ajunge la prețul normal de 549 de lei.
Copiii cu vârsta de până la 12 ani au intrare liberă, însoțiți de un adult posesor de abonament sau bilet. Pentru a păstra atmosfera intimă și relaxată a festivalului, numărul de locuri este limitat la 7.000 pe zi.
Despre Jazz in the Park
Jazz in the Park este un festival manifest care combină muzica bună cu promovarea de valori pozitive în comunitate. Festivalul a găzduit până acum peste 500 de concerte de jazz cu artiști internaționali și este astăzi unul dintre cele mai importante festivaluri europene de gen. În 2019, Jazz in the Park a câștigat trofeul categoriei „Best Small European Festival”, la cea de-a XI-a ediție a prestigioasei competiții European Festival Awards. A devenit, astfel, primul festival de jazz din Europa (și implicit din România) care a obținut o distincție la acest eveniment. De asemenea, festivalul a fost finalist de 5 ori la aceeași categorie, ultima nominalizare fiind chiar pentru ediția de anul trecut.
Evenimentele marca Jazz in the Park sunt organizate de Fapte, asociație care dezvoltă oameni și comunități prin evenimente culturale. Anul trecut, asociația a primit premiul AFCN pentru „Rezistență în Cultură”. Calendarul din 2025 cuprinde:
- Jazz in the Park Festival | Parcul Etnografic „Romulus Vuia” | 6-8 iunie
- Jazz in the Park Competition | Parcul Central „Simion Bărnuțiu” | 19 -21 septembrie
- Music Gallery | Muzeul de Artă din Cluj-Napoca | 10 – 31 octombrie
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

EVENIMENT
VIDEO. Dan Petrescu, după înfrângerea cu FCSB: Totul a fost împotriva noastră. Nu aruncăm prosopul, dar va fi foarte greu

CFR Cluj a pierdut derby-ul cu FCSB, scor 2-3, în ziua de Paști, pe Arena Națională. La final, antrenorul Dan Petrescu s-a arătat extrem de dezamăgit de rezultat, dar spune că nu renunță la lupta pentru titlu, deși admite că misiunea devine tot mai dificilă.
La finalul unui derby spectaculos, încheiat cu înfrângerea CFR-ului pe terenul rivalei FCSB, Dan Petrescu nu și-a ascuns dezamăgirea. Tehnicianul clujenilor a declarat că echipa sa a controlat prima parte a jocului, dar a fost pedepsită de adversari la prima ocazie.
„Suntem foarte supărați, eu mai ales sunt foarte dezamăgit. În primele 40 de minute, practic, a fost doar o echipă pe teren, care a încercat să joace și să dea gol, am avut ceva ocazii. Prima oară când adversarul a ajuns, pe lângă careu, nu prin careu, am primit gol, nici eu nu am înțeles cum am primit golul ăla, trebuie să îl revăd de mai multe ori, a fost, parcă, prea ușor și de nicăieri, pentru că numai noi am jucat”, a declarat Petrescu.
„Experiența și-a spus cuvântul”
Antrenorul a vorbit și despre greșelile individuale care au adus al doilea și al treilea gol încasat de echipa sa.
„Repriza a doua am început-o cu un corner, am dat pe lângă și am primit un gol incredibil. E greu să ai pretenții la 2-0, și apoi să mai dai și al treilea gol cadou, pasă la adversar. Experiența și-a spus cuvântul, jucătorii lui FCSB au o experiență mai mare. Sunt și unii jucători ai noștri, dar nu mai sunt așa mulți, care au jucat la nivel și cred că am avut greșeli prea mari pentru un meci în play-off, dacă vrei să te bați la titlu”, a mai arătat tehnicianul clujenilor.
„Reacția a fost pozitivă, dar a fost cam târziu pentru noi”
Chiar dacă a lăudat reacția echipei după ce scorul devenise 0-3, Petrescu a recunoscut că revenirea a venit prea târziu.
„După aceea am încercat, reacția a fost pozitivă, nu pot să spui, dar din păcate a fost cam târziu pentru noi. De la început până la final, parcă totul a fost împotrivă, nici eu de dimineață nu am putut să fac antrenament, nu m-am simțit deloc bine, nici acum nu sunt foarte bine. A fost un meci în care nu a vrut să iasă nimic și e posibil acum să avem șanse mai mici la titlu”, a mai spus antrenorul CFR Cluj.
Deși CFR Cluj are unul dintre cele mai bune atacuri din play-off, acest lucru nu îl mulțumește pe antrenor: „Rămânem cu golurile marcate, sigur vom fi echipa cu cele mai multe goluri marcate la finalul sezonului, dar pe mine mă interesează trofeul, nu să avem goluri marcate și e păcat”.
CFR Cluj o întâlnește joi pe Farul Constanța
Petrescu a tras un semnal de alarmă în privința programului încărcat. Săptămâna aceasta, CFR Cluj o va întâlni pe Farul Constanța acasă, joi seară, în semifinalele Cupei României.
„Avem un meci de cupă foarte important, avem un drum până la Cluj, cei de la Farul au o zi în plus. E o semifinală de Cupă foarte importantă pentru noi și sper să reușim la moral să lucrăm și să îi și refacem pe foarte mulți jucători. Suntem pe final de sezon, sunt mulți jucători care au jucat multe meciuri, dar va fi un meci foarte important pentru noi”, a mai spus Dan Petrescu.
Tehnicianul a subliniat că nu va da vina pe un singur jucător pentru eșec: „Când pierdem, pierde toată lumea, toți au greșit, nu numai un jucător. La primul gol a fost un lanț de greșeli, dar nu am luat niciodată decizii împotriva jucătorilor, nu fac așa ceva”.
„Nu aruncăm prosopul, dar va fi foarte greu”
În final, Dan Petrescu a transmis că nu renunță la lupta pentru titlu, deși admite că misiunea devine tot mai dificilă.
„Trebuie să sperăm în continuare la titlu, matematic se mai poate, de ce nu, etapa următoare e foarte importantă, dar noi, până la etapa următoare, avem Cupa, care iar ne va lua foarte multă energie. Nu aruncăm prosopul, asta-i sigur, 100% nu aruncăm, dar va fi foarte greu”, a concluzionat acesta.
EVENIMENT
CFR Cluj pierde derby-ul cu FCSB pe Arena Națională, scor 3-2. Dubla lui Munteanu, insuficientă pentru ardeleni

CFR Cluj a cedat în derby-ul etapei a 5-a din play-off, chiar în ziua de Paști, într-un meci spectaculos disputat pe Arena Națională. FCSB s-a impus cu 3-2 în fața ardelenilor, după o partidă plină de tensiune și răsturnări de situație.
Primul gol al meciului a fost marcat de Juri Cisotti pentru FCSB, în minutul 41, după o pasă foarte bună de la Șut.
În minutul 56, FCSB a reușit al doilea gol al partidei. Vlad Chiricheș a înscris după o fază fixă executată perfect de echipa roș-albastră, mărind avantajul campioanei.
În minutul 63, FCSB a marcat din nou, ducând scorul la 3-0. Juri Cisotti a reușit dubla, profitând de o greșeală gravă a lui Abeid, care a pasat direct la adversar în propriul careu.
Louis Munteanu, două goluri pentru CFR Cluj
În minutul 66, CFR Cluj a marcat primul său gol. Louis Munteanu a ratat inițial un penalty, însă a reluat în plasă din acțiune, după ce mingea a fost respinsă de Târnovanu, scorul devenind 3-1 pentru FCSB.
În minutul 65, FCSB rămâne în zece oameni. Mihai Popescu joacă mingea cu mâna în careu, iar arbitrul dictează penalty pentru CFR Cluj. Deși fundașul protestează, decizia rămâne neschimbată, iar Popescu este eliminat.
Louis Munteanu a marcat și cel de-al doilea gol pentru CFR Cluj în ultimele secunde ale confruntării, însă golul său din minutul 97 nu mai schimbă soarta meciului.
În urma meciului, FCSB a făcut un pas important spre titlu, rămânând pe prima poziție în clasament, cu 39 de puncte. CFR Cluj se clasează pe locul al doilea, cu 34 de puncte.
FCSB – CFR Cluj, echipele de start
FCSB: Târnovanu – Crețu, Ngezana, M. Popescu, Radunovic – Șut, Chiricheș – Miculescu, Fl. Tănase, Cisotti – Gheorghiță
Rezerve: Zima, Oct. Popescu, Kiki, Ștefănescu, Lixandru, Edjouma, Toma, Băluță, Pantea, Musi, Gele, Alhassan
Absenți: Dawa, Pantea, Olaru (accidentați), Bîrligea (fără drept de joc)
Antrenor: Elias Charalambous
CFR Cluj: Hindrich – Simao, Bolgado, M. Ilie, Camora – Fică, Djokovic, Korenica – Nkololo, L. Munteanu, Kamara
Rezerve: Popa, Gal, Abeid, Țîrlea, Sinyan, Emerllahu, Tachtsidis. A. Păun, Gligor, Deac, Postolachi, Juric
Absenți: –
Antrenor: Dan Petrescu
Stadion: Arena Națională
Arbitru: Isvan Kovacs // Asistenți: Ferencz Tunyogi, Alexandru Corb
Arbitru VAR: Andrei Chivulete // Asistent VAR: – Viorel Flueran

În satul Bobâlna din județul Cluj, ziua de Paști nu însemna doar sărbătoare religioasă și mese îmbelșugate, ci și obiceiuri străbune. Un astfel de obicei, astăzi aproape uitat, este „Brișcălitul feciorilor”, păstrat până nu demult.
După-amiaza din prima zi de Paști aduna sătenii în curtea bisericii, unde atmosfera festivă era completată de o „judecată a tinerilor”. Un localnic ales special pentru acest rol pregătea un „mai” de lemn, unealtă folosită în mod obișnuit de femei pentru spălatul rufelor la râu.
În satele din județul Cluj, ziua de Paști era marcată și de momente comunitare pline de umor și coeziune socială. Un asemenea obicei, astăzi aproape uitat, este cel numit „brișcălitul feciorilor”, păstrat până nu demult în satul Bobâlna.
„După-amiaza zilei de Paști aducea localnicii în curtea bisericii, unde atmosfera se transforma într-una de judecată simbolică și veselie colectivă. Un sătean ales dinainte pregătea un „mai” de lemn – unealtă folosită de obicei de femei pentru spălatul rufelor la râu. Alți trei sau patru bărbați prindeau feciorul „vinovat” – adesea un tânăr care greșise în timpul postului sau făcuse vreo poznă cunoscută de comunitate”, arată Centrul Județean pentru Conservarea si Promovarea Culturii Traditionale Cluj.
Tin erii găsiți „vinovați”, mustrați de comunitate
Cel cu „maiul” îl lovea ușor la tălpi, acompaniind gestul cu versuri satirice rostite în graiul local:
„Tânărul era ridicat pe orizontală, iar cel cu maiul îl lovea ușor la tălpi, însoțind gestul de versuri comice și mustrătoare, rostite în graiul local:
«Una mie, una ție,
Una șî lu’ Vasalie,
C-o-nburdat caru’ cu fân
Cu tătu’ că nu-i bătrân,
Uitându-să, cu ochii cât cepele,
După tăte fetele».”
Sărbătoarea se continua în curtea bisericii
Fiecare „brișcălire” era adaptată situației, iar comunitatea râdea, comentând, dar mai ales înțelegând mesajul: o formă de corecție ludică și socială, prin care valorile morale și normele satului erau întărite cu blândețe și umor.
„Important este că nimeni nu se supăra. Dimpotrivă, întreaga comunitate privea aceste gesturi drept formă de corecție ludică, de reamintire a normelor prin râs și bunăvoință.
În jurul bisericii, femeile așezau ouă roșii, prăjituri, vin și alte bunătăți, contribuind la atmosfera de sărbătoare. „Toatoă lumea aștepta cu nerăbdare brișcălitul”, povestește Felicia Maria Coroi din Bobâlna, mărturie consemnată în volumul Monografia etnografică a județului Cluj I – Zona Dealurile Gilăului, Clujului și Dejului, semnat de Zamfir Dejeu.
ECONOMIE
OPINIE. Dragoș Damian: În următoarele două săptămâni, de sărbători și vacanțe, cumpărați ceva fabricat în România

În cei 15 ani de când am lansat campania „Cumpără Fabricat în România”, pe cont propriu, pe banii mei, pe riscurile mele, fără nici un fel de ajutor de la autorități, s-a pornit o furtună de observații, critici și înjurături.
La început, cel mai dureros de altfel, predominau observațiile, criticile și înjurăturile că ceea ce se fabrică în România este de slabă calitate.
15 ani de „Cumpără Fabricat în România”
Apoi, după ce am inervat pe cineva, au intervenit observațiile, criticile și înjurăturile că fabricile, uzinele și combinatele din România trebuiau oricum închise pentru că nu erau competitive. Fabricile, uzinele și combinatele din Cehia, Slovacia, Ungaria și Polonia nu au fost închise, deși erau contemporane cu ale noastre.
Apoi, între timp, au intervenit observațiile, criticile și înjurăturile care, nu contest, sunt într-o măsură adevărate, anume că nu se mai fabrică mai nimic în România. Internaționalizarea a făcut ca fabricile, uzinele și combinatele care aduc valoare adăugată să se mute în Asia iar lanțurile de aprovizionare cu materii prime și materiale pentru fabricile, uzinele și combinatele care aduc valoare adăugată rămase pe bătrânul continent să devină lungi, costisitoare și primejdioase.
Deși s-a amplificat naționalismul, tot nu s-a cumpărat mai mult fabricat în România
Și, în cele din urmă, în ultimii 5 ani cu pandemie, inflație, război și, mai nou, tarife vamale, chiar că observațiile, criticile și înjurăturile că nu se mai fabrică nimic în România sunt adevărate. Și, paradoxal, deși în aceștia ultimi 5 ani s-au amplificat suveranismul, naționalismul și patriotismul, tot nu s-a cumpărat mai mult fabricat în România.
O țară industrializată este o țară puternică și respectată.
O țară nu poate fi puternică și respectată dacă a rămas fără fabrici, uzine și combinate, oricâte IMM-uri și MÎ ar avea.
O țară nu poate fi puternică și respectată dacă ea creste din inflație și consum de importuri, imobiliare și divertisment.
O țară nu poate fi puternică și respectată atunci când se afla în top 10 țări cu cel mai mare deficit de balanță comercială.
O țară nu poate fi puternică și respectată dacă nu investește în educație, în cercetare, în inovație, în tehnologie, în resursă umana calificată și specializată.
Să cumpăram ceva fabricat în România
Noua ordine mondială economică care a început în aprilie 2025 va arăta dacă merita sau nu să fi o țară industrializată, cu fabrici, uzine și combinate.
Până una-alta, până ce mai-marii planetei se hotărăsc ce vor să facă, românii intră în două săptămâni de sărbători și vacanțe. Și, dacă avem încredere în România, s-o demonstram. În cele două săptămâni care vor urma, de sărbători și vacanțe, să cumpăram ceva fabricat în România.