Editorial Opinii
OPINIE. Cu gândul la Ioan Pavel Azap. ”Între chin și amin” despre filmele românești de pe Netflix
În Cluj cel mai important critic de film pe care l-am cunoscut, Ioan Pavel Azap, obișnuia să spună că decât să vezi un film străin prost, mai bine unul românesc fiindcă ”riști” să rămâi cu ceva în urma lui.
Bunului și nostalgicului Pavel Azap nu o să îi mai putem cere părerea fiindcă în decembrie 2023 a plecat într-o lume mai bună, la doar 56 de ani. Poate o antologie a scrierilor lui despre film să ne mai ajute.
Cu gândul la Ioan Pavel Azap. ”Între chin și amin” despre filmele românești de pe Netflix
Recent, în unele publicații, filmul clujeanului Mircea Bravo ”Nuntă pe bani” era aspru criticat: ”Doamne ferește, cu greu poți să vezi ceva mai cringe (înfiorător – n.a.). Filmul ăsta este cel mai bun argument pentru toți cei care detest filmele românești, practic face un deserviciu industriei cinematografice. În sensul că riști să rămâi cu sechele după ce-l vezi și să nu mai poți să calci vreodată într-o sală de cinema”.
Mai sunt asemenea păreri caustice, dar total exagerate. Cine a văzut Teambuilding, suportă să se uite și chiar râde la ”Nuntă pe bani ”, iar în ciuda cuvintelor demolatoare, ne încumetăm să spunem că umorul practicat de Mircea Bravo este mai mult decât stimabil, are la purtător o cantitate ma imare de talent și inteligență procesată și mai mult bun simț decât alte producții contemporane.
Pentru a ne face o idee (sigur relativă) am numărat mai în glumă mai în serios cum categorisește platforma Netflix producțiile românești. Astfel, am avea pe platformă 38 de filme de comedie românești, 18 filme dramatice sobre, 40 de drame, 3 filme românești dure și 12 filme de artă românești.
Nerelevant, dar provocator de o discuție.
Despre Teambuilding
Am fost întrebat, ca neofit ce sunt, despre filmul ”Teambuilding”. Mă bucur că autorii, despre care am înțeles că au investit toate economiile dintr-o viață pentru a realiza filmul, si-au recuperate investițiile, fiind pelicula cea mai vizionată de către români în toate timpurile.
Desigur că de acum vor avea bani să realizeze și alte filme. Și altfel. Nespecialist declarat, aș recomanda unele filme mai recente de pe Netflix și cinematografe care meritau văzute mai repede ca ”Teambuilding” (care se pare că a și fost uitat) fără a se dori niciun clasament valoric. Doar că ar merita văzute:
Lista filmelor
1. Libertate – ca în toate filmele lui Tudor Giurgiu răzbate dragostea lui pentru film. Și aici reușește să surprindă clipe teribile din istoria contemporană a României, precum în filmul ”De ce eu ?” într-o viziune onestă și inedită a realităților într-o tensiune suportabilă (pentru spectator) cu emoție și profesionalismul unui documentarist. Merită văzut și dacă nu ești cinefilm măcar pentru adevărul istoric, cel puțin ca o lecție pentru generația tânără și pentru personalitățile implicate în structurile puterii (Armată, Justiție, Poliție, Politică) care ar trebui să judece corect, dar în același timp uman și să ia decizii în moment dramatice.
2. Între chin și amin – un regizor aromân promițător, Toma Enache, are curajul să abordeze cel mai cumplit experiment de reeducare, tortură și martiraj cunoscut în lumea europeană, Fenomenul Pitești. Îngroziți de ce au făcut, chiar comuniștii au convenit să îi împuște pe acei gardieni torționari în speranța că se vor șterge urmele atrocităților. Rușii, la rândul lor, vâzând că ne-am comunizat mai tare decât ei și că am zdrobit opoziția mai cumplit decât la ei si-au retras, cu multă încredere, armatele din România (nu din cauza vinului de la Lechința dat lui Hrușciov sau diplomației Securității. Securitatea a conceput și executat Operațiunea Pitești. Fiica lui Gică Hagi arată că are un mare talent actoricesc într-un film foarte greu, dar suportabil despre ororile Fenomenului Pitești.
3. Nunta mută – dacă semeni Horațiu Mălăele se naște aproape capodoperă. S-a întâmplat în realitate. La el se zâmbește sau se lăcrimează, nu se hăhăie.
4. Un pas în urma serafimilor – cu tact și duioșie chiar, tratată viața seminariștilor ortodocși.
5. Balanța– o comedie care prefigurează teribil evoluția societății românești și continuarea inversării elitelor. Lucian Pintilie este un mare regizor, iar Maia Morgenstein va fi auzită (uneori prea tare) de acum, ca o vedetă adevărată de teatru și film.
6. Amintiri din Epoca de Aur – dramă, umilința și traumele din ceaușism în scurte povestiri, legende urbane, cu un umor casnic. O miștocăreală cinematografică cu mare succes de public, dar poate că așa au rezistat românii mai bine, cu multe glumițe.
7. A fost sau n-a fost – mai ales pentru cinefili. Revoluția și televiziunile talk-show-izante satirizate într-o scenă sumară cu personaje remarcabile.
8. Tata mută munții – un juurnalist spunea că nu înțelege de ce se spune că Adrian Titieni este un excelent actor. Simplu, și doar după/ pentru acest film ar pricepe.
9. București Non stop – un taximetrist și un buticar pot fi mai omenoși ca niște politicieni, iar o prostituată ar putea fi și mama tandră? Un excelent film al lui Dan Chișu pe nedrept uitat. Și autorul și filmul.
10. Cardinalul – biserica din România a avut martiri. Să se înțeleagă că România ca stat și neam, există nu dintr-o glumă, ci datorită unor martiri.
11. Moromeții 2 – ne aduce cu dor aminte de Moromeții 1 și marile capodopere ale literaturii române contemporane. Poate cândva vom afla mai multe despre moartea lui Marin Preda.
12. Două lozuri – o comedie inspirată după piesa clasică, dar comic și imprevizibil adaptată prezentului.
13. De ce eu? – corupția de acum își datorează nașterea, creșterea și dezvoltarea unor oameni ai legii. Unul (în acest film) s-a împotrivit și a murit. Un excelent Tudor Giurgiu !
14. Alyah Dada – foarte inteligent și oportun documentar despre evreii români care au înființat statul Israel. Sute de mii de evrei moldoveni au pus bazele Israelului. Pe vremea aceea în toată Palestina erau mai puțini evrei decât în orașul Iași. Au suferit cumplit la început, dar amintirile și martiriul tind să se risipească în aburul istoriei și al unor națiuni mai puternice.
15. Evrei de vânzare– un documentar emoționant ca o drama despre cea mai mare operațiune de vânzare din Europa (și poate din lume?) în care un stat si-a vândut proprii cetățeni. Ce a scăpat de Hitler și Horthy nu a mai scăpat de Ceaușescu. Au fost vânduți, acesta este termenul corect, însă, printre cei mai buni și învățați cetățeni. Radu Gabrea un regizor care a apucat să creeze puțin în democrație.
16. Trei zile până la Crăciun- cred că se poate numi o docudramă din 2012 regizată de Radu Gabrea. Scenariul excellent de Grigore Cartianu după propria carte ”Sfârșitul Ceaușeștilor”. Filmul are intensitatea și precizia unui material de presă și o mostră uriașă de umor involuntar. La festivalurile de film străine unde a fost prezentat, criticii au remarcat că unii actori joacă foarte prost rolurile, teatral, forțat, schimonosit, sunt mediocri. Acei actori mediocri erau Iliescu, Petre Roman, Victor Stănculescu, Gelu Voican, odiosul Lucescu ”avocatul apărării” de la Târgoviște, Mihai Brateș, Sergiu Nicolaescu, Silviu Brucan, Nicolae Militaru (KGB) tocmai personajele din filmările reale, într-adevăr niște mediocri, dar care au pus mâna pe o țară.
17. Mănuși roșii–în această țară timp de opt secole a înflorit o comunitate de germani. Ecranizare de Radu Gabrea, cu mama nemțoaiacă, știind din interior faptele și contextul, după un roman cu același nume. Este tortura unui tânăr sas în perioada arestărilor masive ale Securității după Revoluția din Ungaria din 1956 și șantajul la care a fost supus pentru a semna angajamentul cu Securitatea. Oricine putea să pățească la fel în acei ani și e un prilej de reflecție asupra vinovăției și destinului dramatic al tuturor acelora care au fost șantajati. Imagine apocaliptică în care informatorul, devenit pastor, rămâne singur în biserica luterană și își face slujba doar pentru sine, restul sașilor fiind emigrați.
18, Moartea domnului Lăzărescu – atunci când a apărut filmul s-a spus că este o exagerare această poveste despre spitalele din România. Incendiile din spitale au demonstrat de atunci încoace că a fost o poezie ușurică nu o exagerare.
19. După dealuri – un film care tratează cu (prea) multă toleranță o crimă oribilă din intoleranță. Sinistru, împotriva unei fete crescute la orfelinat din cauza unui rudimentarism și înapoieri culturale care s-a dezbătut infinit prea puțin atunci. Acea înapoiere se reverberează până azi, chiar în mediul on-line care este împânzit de lideri de opinie imbecilizanți precum criminalii de la Tanacu care au încercat să compromită numele drag și onorant de sfântă mănăstire.
20. La Gomera– polițist, cu cel mai în vogă actor contemporan- Vlad Ivanov.
21. Aferim– un western românesc foarte lăudat. Sperăm că autorul, Radu Jude, născut talent, să nu moară speranță, fără să mai facă nimic semnificativ.
22. 4 luni, 3 săptămâni și douăzile – cel maip remiat film românesc în istorie. Cei care au trait acele vremuri posibil să nu fie atât de fericiți când își revăd umilințele. Un avortși un avorton filmat prea prim plan.
23. 6,9 pe scara Richter – toate filmele lui Nae Caranfil trebuie văzute și de cinefili și de necinefili. Cu atât mai mult o comedie.
24. Despre oameni și melci -Tudor Giurgiu înseamnă TIFF și un mare om de film. Dacă rolurile principale au fost interpretate de actorii Andi Vasluianu, Monica Bîrlădeanu, Dorel Vișan vă mirați cu emoție să vedeți ce poate ieși!
25. Povestea iubirii – fiecare om are preferații săi. Regizorul Radu Mihăileanu cu Trahir/ Trăiește, Trenul Vieții, Concertul, Izvorul femeilor este al nostru. Din păcate pe Netflix există se pare doar Povestea Iubirii. Un film de Radu Mihăileanu.
26. ”Nu sunt faimos, dar sunt aromân!” – primul și singurul, se pare, film vorbit integral în aromână. Cei pasionați de istorie vor fi fascinați, iar ceilalți pozitiv emoționați de acest basm istoric cu multe trimiteri la drama reală a macedo-românilor (machidonilor cum li se spune curent) împărțiți în toate cele patruzări ale Balcanilor și mai nou și pe toate meridianele lumii. Recunoaștem cu surprindere cuvinte din graiul bunicilor de la țară care acum au cam dispărut, cu siguranță comune în protoromână. Oarecum stingherește patina poetic acuzatoare la adresa României că nu i-a protejat mai mult pe aromâni.
27-28. Nuntă pe bani și Teambuilding. În această valorică zic eu. Două filme la care se râde. E voie, e legal, e tradițional să râzi, să te autoironizezi, să îți biciuiești propriile defecte. Mircea Bravo și bunica din Chinteni au talent, iar in Teambuilding, este prezentă și prezentată o echipă de clujeni magistral, de neuitat.
Sigur că nu am căutat și filme cu minoritari de orice fel, de gen sau culoare, care forțat sunt prezentați doar ca eroi pozitivi, cum este moda mai nou.
Dor de Pavel Azap
Nu credem că valoarea unor producții ar trebui să fie condiționată astfel și poate ne-am ferit (puțin) de filmele care te scutură și te îngrețoșează (super împușcături, supe racțiune, de groază etc).
Sigur că specialiștii ar merita să își spună cuvântul. Când îi mai ai. Noi nu suntem, dar ne imaginam că vorbim cu Pavel Azap. Sper să nu îl fi supărat pentru ce am scris.
Ne este foarte dor de el. Filmele acestea au fost văzute, multe cu el, într-un timp atât de lung, încât unele sigur au fost scoase din grila Netflix.
Atunci poate încercați canalul TV ”Cinemaraton”sau un cinematograf clasic (la Cluj recomandat Cinema ”Victoria”) unde sunt oameni care se pricep la filme.
Din păcate și ei sunt datori să vină în întâmpinarea gustului majoritar. S-ar putea însă (precum la manele) gustul îndoielnic să nu fie majoritar, ci doar mai gălăgios (idem manele).
Adrian Marian
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
CULTURA
VIDEO FOTO. Ad Libitum Voices, clujenii care au cucerit Occidentul pe patru voci din patru inimi
Au pornit împreună la drum, în Cluj, dintr-o întâmplare, în urmă cu 12 ani, iar acum se pregătesc să cucerească lumea. Au cântat pe mai toate scenele din România și din Europa, dar vor să ajungă să își încânte fanii din Brazilia la ei acasă.
Trupa Ad Libitum Voices, prescurtat ADLV, e mai mult decât muzică, e o poveste despre pasiune, muncă și succes.
Toți cei patru muzicieni sunt absolvenți ai Academiei de Muzică ”Gheorghe Dima” Cluj-Napoca și fac parte din generații diferite: doi tenori – Tiberius Simu și Sergiu Colțan, un bariton – Vlad Morar și un bas – Cristian Ignuța, care cântă în mai multe limbi: română, engleză, italiană.
Primii pași
”Ideea înființării trupei a venit, practic, în urma unui eveniment amuzant.
Eu cu Cristi eram colegi din Conservator, am și locuit împreună, și am fost invitați, în toamna anului 2012 la o zi de naștere la o prietenă de-a noastră.
Ne-am gândit să-i facem cadou ceea ce știm noi mai bine să facem, să-i cântăm, pentru că ne-am gândit că o să-i placă și o să fie ceva amuzant. Și am pregătit niște piese pop-opera pentru că ne plăcea foarte mult fuziunea dintre aceste două genuri.
Și așa ne-am dus la acest eveniment, i-am cântat, ne-a ieșit foarte bine, am făcut o impresie foarte faină.
Am avut și niște reacții foarte bune printre invitați. Iar acolo s-a aflat o organizatoare de bal de boboci care ne-a invitat la un astfel de bal, astfel că am acceptat. Cu noi mai era un coleg, deci am cântat în trei la acest eveniment”, a povestit Sergiu pentru Cluj24.
Prestația muzicală a avut loc pe scena Casei de Cultură a Studenților și a fost ceva inedit pentru ei, care erau studenți, astfel că s-au gândit să ducă proiectul la un alt nivel.
Lucrurile s-au legat fără ca ei să se aștepte, pentru că, la eveniment, era prezentă și Aura Crecan, care se ocupa de organizare și care, ulterior, a devenit booking agentul trupei și parte a managementului ADLV.
”Aura a văzut potențialul nostru și ne-a chemat apoi la un alt bal al bobocilor. Numele trupei, Ad Libitum Voices, a apărut mai târziu, pe atunci eram cunoscuți drept <<băieții de la Cons>>”, a adăugat Sergiu Colțan.
Cum s-a ajuns la numele Ad Libitum
Cristi a completat amintirile precizând cum s-a ajuns, câteva luni mai târziu, și la ”botezul” numelui.
”Am avut un eveniment de Dragobete în primăvara anului 2013 și ni s-a cerut pentru afiș un nume, pentru că puteam să apărem pe afiș ca <<băieții de la Cons>>.
Și atunci, împreună cu Sergiu, eram într-o sală de repetiții la Academia de Muzică, am luat dicționarul de termeni muzicali și am zis <<hai să căutăm un nume>>.
Și am ajuns la litera A, unde am descoperit Ad Libitum, adică la libera alegere. Și atunci am zis că numele acesta, practic, arată exact ce facem noi. Adică, noi luăm niște fragmente muzicale și le interpretăm după bunul nostru plac, la libera alegere”, a precizat Cristi.
Actuala formulă de patru s-a format pe rând începând cu 2016, când Sergiu a propus să fie cooptat Tiberius pe care îl cunoștea de la Opera Națională Română Cluj-Napoca spunându-i că s-ar potrivi în noua trupă, iar acesta a acceptat.
”Aveam un concert la Iulius Mall și cântam pe o scenă cu o orchestră compusă din oameni de la Conservator, de la Operă. Sergiu mi-a scris că m-aș potrivit în Ad Libitum și am spus <<hai să încercăm>>.
Țin minte că ne-am întâlnit prima dată la Operă, era către sfârșitul anului și urmau niște concerte de colinde. Și au venit cu partituri de colinde, am cântat un pic împreună, mi-a plăcut și am intrat în acest proiect”, a precizat Tiberius.
Al patrulea membru al echipei
Al patrulea membru care a completat echipa a fost Vlad, mezinul, despre care colegii săi susțin că este fantastic de talentat, charismatic, cu o voce și o prezență scenică deosebită.
”În perioada când eu am intrat, era un alt membru cu noi în trupă, al patrulea, cu care nu am prea găsit afinități artistice, și după mult de jumătate de an, ne-am despărțit, astfel că ne trebuia al patrulea membru.
Și, cunoscându-l pe Vlad, care mi-era și student la Conservator în acea perioadă, i-am propus să vină cu noi în Ad Libitum Voices.
El era pe atunci într-o altă trupă, a mers în paralel cu ambele trupe, după care s-a decis să ni se alăture definitiv, imediat după ce am participat, împreună, la X Factor, unde am ajuns până în finală”, a mai explicat Tibi.
Împreună, oficial din aprilie 2017
Vlad a fost nevoit să aleagă între cele două trupe, iar acum recunoaște că a fost cea mai inspirată decizie, fiind vorba despre un proiect în care se făcea muzică ”pe voci”.
”Eu am nevoie de armonii. Trebuie să existe armonii, să se creeze conexiunea asta dintre voci. Am eu o afinitate pentru armonii, că-s de jazz, că-s clasice. Și atunci, fiind patru voci, mi se părea foarte interesant și chiar mă gândeam că puteam face foarte multe lucruri din punct de vedere armonic”, a spus Vlad.
Cei patru au cântat prima oară oficial în actuala formulă a Ad Libitum Voices în aprilie 2017, în cadrul unui eveniment desfășurat la Primăria Zlatna.
Au cântat pe scări, iar scaunele publicului erau pe culoarul de hol, ceea ce, datorită apropierii de spectatori, a transformat concertul într-o experiență interesantă, dar și cu momente care nu se uită ușor.
”Eu am avut niște emoții fantastice și am zis că nu am voce, că până aici a fost, de-abia am început, dar deja s-a terminat. Și Tibi a zis că nu există așa ceva, nu se poate și devenise foarte stresat și el.
Pe atunci aveam un microfon foarte ciudat, care nu funcționa la fel ca microfoanele colegilor mei. Și Tibi a zis să facem schimb de microfoane”, și-a amintit Vlad, iar impasul a fost depășit.
Repertoriul, ales prin consens
Întrebați cum își aleg repertoriul, muzicienii clujeni au răspuns că, la la început, era preponderent pop-opera, piese de concert, piese de ascultat, canzonete, alese dacă le plăceau tuturor, în egală măsură.
”Dacă e unul care spune că nu îi place o piesă sau nu ar putea să o cânte, atunci o lăsăm deoparte și numai dacă considerăm că e foarte de impact și ar merita să facă sacrificiul de a o învăța, atunci o introducem în repertoriu.
E un consens mereu, trebuie să ne placă tuturor piesa pentru că așa reușești să transmiți. Dacă ție îți place ceea ce faci, ceea ce cânti, atunci poți să dai publicului acea energie de care este nevoie.
Repertoriul nostru a suferit modificări în funcție de locul unde ne aflam la concert, am început să mergem în direcția pop destul de mult și să adoptăm și piese de pe radio, din muzica ușoară românească, să le armonizăm și să le dăm nota asta de crossover”, a explicat Sergiu..
În perioada de început a trupei, 2017, Ad Libitum Voices nu avea nicio piesă proprie, iar după euforia participării în finala X Factor, cei patru muzicieni erau încrezători că se află pe drumul cel bun.
Ei au fost în concurs în echipa lui Carla s Dreams, de la care au avut multe de învățat, iar acea perioadă a dus la sudarea echipei și, astfel, și-au dat cu toții seama că au potențialul de a merge înainte.
După X Factor, însă, s-au trezit în ianuarie 2018 că nu se întâmpla nimic special.
Soluția, piesele proprii
”În afară de faptul că ne cunoaștea lumea pe stradă, nu se întâmpla nimic concret. Chiar după X Factor, am avut, dintr-o dată, o popularitate imensă, paginile noastre personale de social media și a trupei au explodat și credeam am dat lovitura.
Dar a fost așa o pauză totală după concurs și n-am mai auzit de la nimeni nimic.
Ne-am dat seama că aveam nevoie de o identitate a noastră, să nu mai fim doar o trupă de cover-uri și atunci am început să construim piese. Și Vlad a venit cu ideile pieselor”, a menționat Sergiu.
Primul concert oficial
La rândul său, Vlad a precizat că a venit cu propunerea de a susține un concert, după X Factor, pentru a testa dacă spectatorii chiar cred în ei, sau a fost doar mirajul ecranului, iar Tibi a fost cel care a anunțat concertul într-o emisiune TV, cu locul, ziua și ora, deși nimic nu era aranjat, nici sala rezervată.
”Explicația lui a fost că mai bine anunțăm și ne punem sub presiune decât să nu facem nimic niciodată. Era cât pe ce să își vândă mașina, pentru că nu aveam bani pentru a plăti instrumentiști, pentru a plăti oamenii care lucrau și așa mai departe. Și atunci ne-a salvat Aura, căreia i s-a propus să ne dea o mână de ajutor la organizare, iar eu i-am spus că poate fi managerul nostru și să se ocupe de tot.
Și până la urmă ea a reușit, s-a realizat concertul, a fost <<The first concert>>, primul concert al nostru în 21 aprilie 2018, la un an de zile de când cântam în formula completă Ad Libitum Voices. Iar de atunci a rămas alături de noi”, a subliniat Vlad.
Muzică și versuri proprii
După concert, membrii trupei și-au dat seama că trebuie să aibă în repertoriu și piese proprii, dincolo de cover-uri, astfel că după un început firav, au început să lucreze cu actualul manager, Adrian Radu, care era pe atunci producător la case de discururi recunoscute din țară.
”Eu scriam liniile melodice, iar Cristi și Tibi scriau versurile, cu ajutorul lui Adrian Radu pe partea de producție. A fost o muncă de echipă.
Până în prezent s-au adunat mai multe piese și, iată, suntem în 2024, an în care am lansat un mic album de patru piese. dincolo de piesele pe care deja le lansasem până acum.
Avem acum 12 piese proprii, iar în ultima perioadă am mai colaborat și cu alți oameni care să ne creeze piese, adică să colaborăm împreună cu ei”, a mai spus Vlad.
Înregistrări în dulap, în pandemie, să nu fie ecou
Una dintre cele mai dificile perioade traversate a fost cea a pandemiei Covid, care a dus la anularea unor concerte și apariții publice, astfel că muzicienii trupei au fost nevoiți să se descurce și să găsească soluții.
Toate filmările din acea perioadă, care se regăsesc, încă postate pe canalele de socializare, erau făcute din camera fiecăruia, cu telefonul și trimise prin internet lui Sergiu, care le edita.
”Filmările ca filmările, că mai ieșeau în curte, mai ieșeai pe balcon să filmezi, dar pe partea de audio, ca să nu fie prea mult ecou și să se poată apoi pune vocile în program, eu, personal, înregistram în dulap. Mă băgam între haine, intram cu telefonul în dulap, între cămăși, între haine, ca să să nu fie ecou și acolo cântam în genunchi, în dulap.
Avem o piesă, The Prayer, înregistrată cu Teodora Sava, care se găsește pe Spotify, înregistrată așa”, a dezvăluit Tibi, despre condițiile vitrege de atunci.
Ce are special fiecare voce
Fiecare voce a celor patru muzicieni clujeni este specială, își aduce aportul și întregește totul unitar care este trupa Ad Libitum Voices și oferă calitatea interpretării.
Vlad: ”Este extrem de rar ca un grup format din întâmplare, pentru că nu este un grup format de cineva care știe exact ce vrea, să cânte așa de bine. Sunt grupuri formate din membri de familie care au o chimie foarte bună, se știu de mici, dar la noi este o întâmplare că fiind patru caracterii diferite cu patru voci diferite cu idei diferite, să ne potrivim. În 90% din cazuri totul funcționează exact așa cum ne dorim și ajunge la un sens sens comun.
Vocea mea cred că aduce un plus ca și cireașa de pe tort. Mie îmi place foarte mult să mă joc, să fac melisme, să am idei”.
Sergiu: ”Eu consider că vocea mea este caldă, emană căldură, finețe, sensibilitate și cred că în pachetul de voci cu asta contribuie și asta încheagă vocile. Pentru că sunt voci puternice aici și pot să zic că eu sunt așa, un element liant între toate”
Element de șoc
Cristi: ”Vocea mea cred că este elementul de șoc. Pentru că lumea când mă vede așa mai micuț, mai slăbuț, și când deschid gura și ies gravele, de acolo începe mirarea. De unde iese atâta voce? Cum poți să cânți atâta de gros?”
Tibi: ” Eu, înainte să fac parte din Ad Libitum Voices, am cântat mulți ani operă. Opera a fost pasiunea mea și asta e ce-am visat să fiu, cântăreț de operă, și în toată această perioadă m-am luptat cu acutele. Asta a fost o problemă pe care m-am confruntat.
Tot timpul aveam o ușoară nesiguranță și nu reușeam să ating notele acelea de sus, la volumul și la calitatea necesară sau suficientă corespunzătoare restului vocii.
După ce am intrat în trupă, mi-am dat seama că a cânta la microfon este altceva și, în ultimul an, lucrând cu o profesoară din București, Anda Pop, am descoperit un nou stil de emisie care îmi permite să cant, în sfârșit, notele astea. În ultimul an pot să spun că sunt foarte fericit de fiecare dată când pot să răcnesc acute, e ceva ce-mi doream de mulți ani. În sfârșit îmi văd visul cu ochii”.
Planuri de viitor
Ad Libitum Voices a avut anul trecut peste 90 de concerte, iar trupa are planuri mari pentru următorii 10 ani, ținta fiind de a cânta în străinătate, dar nu doar pentru comunitățile de români din Belgia, Marea Britanie, Spania sau Italia, ca până acum, ci proiectul să devină unul internațional, astfel încât să determine cât mai mulți spectatori să cumpere un bilet la concerte.
”Obiectivul este destul de realist, iar pentru atingerea sa trebuie foarte multă muncă. Cred că avem foarte mari șanse ca proiectul nostru să fie cel mai de succes pe care l-a avut România vreodată, dincolo de artiști solo, vorbim strict despre trupe. Suntem acum una dintre cele mai cunoscute trupe pop-rock din Sud-Estul Europei.
Noi avem un public care, în ultimul an, a venit în marea majoritate din Brazilia.
Avem din cei peste 1,2 milioane de fani, undeva la 30-40% care sunt din Brazilia și noi nu cântăm în portugheză. Am înțeles că mulți brazilieni înțeleg piesele italienești pe care noi le cântăm, ceea ce este fascinant.
N-ar fi rău să avem un concert în Brazilia. Sper ca, în 10 ani, să ne vedem pe plaja Copacabana într-un concert Ad Libitum Voices”, a mai afirmat Vlad.
Datorită impactului de pe rețelele de socializare, muzica trupei ajunge în cele mai neașteptate locuri, iar pe lângă Brazilia, Ad Libitum Voices are fani din Iran sau Uzbekistan, de exemplu.
Concert de Crăciun pe patru voci, din patru inimi
Ad Libitum Voices a cântat, recent, pe scena Sălii Palatului din București cu Loredana Groza, iar pe 22 decembrie la Cinema – Teatru ”Florin Piersic” Cluj-Napoca, după cum preciza Vlad, va susține un concert de Crăciun ”pentru toți oamenii care vor să asculte muzică de suflet, din suflet, pe patru voci, din patru inimi”.
EVENIMENT
Aeroportul ”Avram Iancu” Cluj sărbătorește pasagerul cu numărul 3 milioane în 2024, a doua oară în istorie
Aeroportul Internaţional „Avram Iancu” Cluj sărbătorește pentru a doua oară în istoria sa pasagerul cu numărul 3 milioane, o performanță unică pentru un aeroport regional din România.
Evenimentul aniversar este programat luni, 25 noiembrie, când pasagerul este așteptat să sosească la Cluj-Napoca cu o cursă a companiei elvețiene Swiss Air de la Zurich.
”Acest succes subliniază importanța strategică a aeroportului în conectarea Clujului cu numeroase destinații din Europa și din întreaga lume și consolidează, astfel, poziția aeroportului în rețeaua internațională de transport aerian.
Anul trecut, primul pasager cu numărul 3 milioane a ajuns pe Aeroportul ”Avram Iancu” Cluj în ziua de 24 noiembrie.
EVENIMENT
VIDEO. Grav accident la Bucea, cu un microbuz implicat. Doi bărbați transportați la spital
Pompierii din cadrul Detașamentelor Huedin și 2 Cluj-Napoca au intervenit în cursul nopții trecute la un grav accident rutier petrecut pe drumul DN1E60, în localitatea Bucea, comuna Negreni.
La fața locului au ajuns o autospecială cu modul de descarcerare, două echipaje SMURD și unul al Serviciului de Ambulanță Județean Cluj. Echipajele operative au găsit un autocamion și un microbuz avariate, precum și un bărbat încarcerat în ultimul dintre acestea.
”Salvatorii au folosit echipamentele din dotare pentru a asigura accesul către victimă, precum și pentru extragerea acesteia fără agravarea leziunilor suferite. Bărbatul, în vârstă de aproximativ 40 de ani, prezenta mai multe traumatisme, era în stare de conștiență și era cooperant. Ulterior a fost transportat la spital pentru îngrijiri medicale.
Totodată, alți doi bărbați au mai fost consultați la fața locului de către echipajele SMURD și SAJ, dintre care un tânăr, în vârstă de aproximativ 20 de ani, a fost transportat la spital pentru investigații medicale”, arată pompierii de la ISU Cluj.
ANM anunță că urmează patru săptămâni mai reci decât normalul perioadei, cu temperaturi scăzute în toate regiunile țării, dar mai ales în sud-vest. Precipitațiile vor fi abundente în prima săptămână, în special la munte, apoi vor scădea semnificativ. La jumătatea lui decembrie, acestea vor reveni.
Săptămâna 25 noiembrie – 2 decembrie
Valorile termice vor fi mai coborâte decât cele specifice pentru această săptămână pe întreg teritoriul României, dar mai ales în regiunile sud-vestice. Regimul pluviometric va fi excedentar în cea mai mare parte a țării, dar mai ales în zonele montane.
Se STRICĂ vremea în toată țara. Frig și PLOI în următoarele săptămâni
Săptămâna 25 – 2 decembrie
Temperaturile medii vor fi ușor mai coborâte decât cele specifice pentru acest interval în regiunile sudice și local în cele centrale, iar în rest vor fi în general apropiate de cele normale.Cantitățile de precipitații estimate pentru această perioadă vor fi deficitare în cea mai mare parte a țării.
Săptămâna 2 – 9 decembrie
Temperatura medie a aerului va avea valori mai coborâte decât cele normale pentru acest interval, în toate regiunile. Regimul pluviometric va fi deficitar în majoritatea regiunilor, dar mai ales în cele vestice.
Săptămâna 9 – 16 decembrie
Temperatura medie a aerului va avea valori ușor mai coborâte decât cele specifice pentru această săptămână, în cea mai mare parte a țării. Cantitățile de precipitații vor fi apropiate de cele normale pentru această perioadă, la nivelul întregii țări.