Connect with us

CULTURA

INTERVIU Balkan Taksim. Show-ul de la Electric Castle, succesul INTERNAȚIONAL, inspirație și multe altele

Publicat


balkan taksim photo credit miluţă flueraş 01 web

Balkan Taksim este un proiect muzical din care fac parte Sașa-Liviu Stoianovici (S.L.S.) și Alin Zăbrăuțeanu (A.Z.), doi oameni cu o viziune artistică aparte, ce îmbină cultura cu muzica prin ritmuri electronice, valorificând influențele balcanice și graiul românesc. Cei doi au concertat în această formulă la Electric Castle (EC), dar au mai încântat publicul clujean cu prestațiile lor și anul trecut, la ediția EC din Cluj-Napoca și la Jazz in the Park. Formația a căpătat vizibilitate internațională odată cu nominalizarea sa la Music Moves Europe 2022, fiind apreciată inclusiv de Iggy Pop.

În interviul acordat Cluj24, duo-ul, distinctiv prin sunet și substrat antropologic, trece în revistă mai multe idei, de la cum se raportează la parcursul artistic și instrumentele muzicale folosite, până la dorința de revanșare față de publicul de la EC care și-ar fi dorit să stea mai mult pe scenă și Inventarul Național al Elementelor Vii de Patrimoniu Cultural Imaterial din România – da, ați citit bine.

Citește și VIDEO. Comoara de la Electric Castle: Balkan Taksim. Muzică altfel, recunoscută în străinătate și încă nouă în țară

Cum a venit pentru voi invitația de a cânta la Electric Castle?

S.L.S.: Invitația ne-a bucurat – a fost primul nostru concert de vară din România, după o serie de festivaluri la care am participat în Olanda, Belgia, Italia.

Cu ce impresii ați rămas după momentul vostru de la Electric Castle? Publicul a vrut bis, dar trebuia să prindeți avionul, astfel că eram curioasă cu ce gânduri ați plecat de la Bonțida.

S.L.S.: Ne-am bucurat să revenim la EC, după ce concertaserăm la ediția din 2021, desfășurată în Cluj-Napoca. Atmosfera și publicul de la Bonțida au fost exact cum ne-am dorit, se simțea o energie foarte bună în aer. Am așteptat cu nerăbdare momentul începerii concertului, iar încheierea destul de abruptă mi-a creat o oarecare frustrare. M-a bucurat că piesele noi, interpretate la cobza mea electrică, au fost foarte bine primite, alături de cele de pe album și mi-ar fi plăcut chiar să povestesc un pic despre ele și despre instrument (nou, și el). Pe scurt, îmi doresc să ne revanșăm față de acest public minunat, cu prima ocazie. Și nu doar cu un „bis”.

A.Z.: Mi-a părut rău pentru faptul că a trebuit să încheiem concertul fix la ora stabilită, fără bis, în condițiile în care publicul și atmosfera au fost absolut minunate. Chiar îi spuneam lui Sașa după concert că probabil ar fi fost una din situațiile în care am fi cântat cel puțin încă pe atât și ar fi avut loc și extrem de multă improvizație. Una din bucuriile unui concert este și  socializarea de după, ceea ce acum a lipsit, așa că la următorul EC vom avea grijă să ne bucurăm măcar o zi în plus de festival.

balkan taksim photo credit miluţă flueraş 07

Care este conexiunea voastră cu ceea ce numim astăzi cultură balcanică?

S.L.S.: Trăitori în România fiind – în București, ne aflăm la intersecția unor culturi diverse. Cea balcanică, cu toate straturile care o compun, este una dintre ele. Dar mai există și umbrele strămoșilor care vin din Balcani – oameni care au ales să se retragă mai spre nord, din motive care țin, printre altele, de expansiunea Imperiului Otoman.

Într-un interviu precedent ați menționat că vreți să faceți muzică ce poate fi ascultată atât în club, cât și pe orizontal. Ce trebuie să aibă, în opinia voastră, o melodie, ca să fie potrivită pentru ambele contexte și cum ajungeți la rezultatul dorit?

A.Z.: Ideea e să ne putem adapta concertul și în funcție de context (spațiu, oră, public). O singură formă a pieselor nu cred că le poate împăca pe amândouă, însă esența piesei, pentru mine, trebuie să lase loc imaginației să poată fi dusă în ambele direcții. Avem libertatea de a merge de la ambiental la punk, sau de la acustic la techno, păstrând cel puțin componenta definitorie Balkan Taksim.

balkan taksim photo credit miluţă flueraş 06

Experimentalismul psihedelic amintit de Sașa în același interviu (acordat urban.ro), este strict un concept muzical, sau își are rădăcinile, cu adevărat, în experiențele psihedelice care au inspirat creațiile ulterioare? Cu alte cuvinte, eram curioasă în ce măsură experiențele din viața personală au influențat alegerile voastre în materie de muzică.

S.L.S.: Experimentalismul de care aminteam e un concept pe care îl simt în acest moment un pic mai îndepărtat de ceea ce fac(em). Multă vreme, însă, am funcționat ca artist sub această „umbrelă” a artei experimentale. Am pus în scenă acțiuni cu caracter vizual, performativ, uneori interactiv, am creat aproape de la 0 evenimente sonore, muzicale – concerte bazate pe improvizație, pe dialog, unde structura și conținutul erau create pe loc, în fața publicului. Cu siguranță, acei ani au lăsat urme serioase în munca mea de acum. Descoperirile muzicale din perioada adolescenței au fost, cu siguranță, definitorii pentru un tip de estetică pe care am urmărit-o mai târziu. Amintesc aici rock-ul și jazz-ul psihedelic din anii ’60-’70, experimentele muzicale de avangardă, sonoritățile țărănești din colecțiile instituite de Brăiloiu la Geneva – toate acestea m-au format, alături de muzica din spațiul ex-iugoslav, care era deja un creuzet în care se topiseră foarte multe influențe.

A.Z.: Alegerile în materie de muzică experimentală psihedelică pleacă tot de la muzică, de la trupele cu care am crescut, iar cheia descifrării unei astfel de muzici cred că stă doar în imaginație.

balkan taksim photo credit miluţă flueraş 02

Ați fost nominalizați la Music Moves Europe 2022. Cu ce gânduri ați rămas legat de asta?

A.Z.: Când începi să devii ușor vizibil și numărul criticilor crește exponențial, așa că o astfel de nominalizare crește încrederea în tine și respectul față de munca ta.

S.L.S.: Această nominalizare, urmată de un concert în Olanda, în chiar perioada galei de premiere, ne-a făcut să privim spre viitor cu și mai multă încredere.

Deși am înțeles că muzica voastră – unică, de altfel – a fost difuzată deja pe multe stații radio din lume, observ că numărul urmăritorilor pe rețelele de socializare este unul modest. Cărui fapt credeți că se datorează acest lucru? Voiam să văd cum percepeți voi lucrurile, dacă este vorba de muzică underground sau nu, ce înseamnă succesul pentru voi, căci urmăritorii vor continua să apară, fără doar și poate.

A.Z.: Cred că numarul modest al urmăritorilor pe rețelele sociale este o consecință firească a faptului că am evitat o promovare agresivă. Pentru unii promoteri, poate, acest număr este etalonul principal pentru statutul unei trupe, dacă e de succes sau nu, underground sau comercială. Pentru mine, succesul trupei stă în faptul că am produs singuri un album scos la prestigioasa casă de discuri franceză Buda Musique și am dezvoltat un act live care surprinde plăcut. Succesul stă în lipsa acestor compromisuri și în aprecierile unor oameni precum Iggy Pop. Faptul că Iggy Pop ne-a difuzat de două ori în emisunea lui de la BBC eclipsează orice frustrare legată de nedifuzarea substanțială la radiourile din România, iar pentru mine, o astfel de validare mă face să cred că facem totuși destul de bine ceea ce facem. Apoi, e un sentiment extrem de plăcut ca muzica ta să fie descoperită datorită unui concert și, cumva, să depășești așteptările ascultătorului.

balkan taksim photo credit miluţă flueraş 03

În decembrie ați spus că v-ar plăcea ca oamenii să vă descopere prin melodia „Anadolka”, respectiv prin „Žali Zare”. S-a schimbat această preferință de atunci și până acum?

A.Z.: Acum aș zice ca aș prefera ca oamenii să ne descopere prima oară live, iar dacă ascultă înregistrările, cred că albumul Disko Telegraf ar trebui ascultat cap-coadă, în ordinea pieselor gândită de noi. Apoi poate pus pe repeat Anadolka sau Žali Zare :).

S.L.S. Astăzi, cred că „Balkan Teleskop” și „Foaie verde” pot funcționa la fel de bine, ca poli între care să se producă descoperirea muzicii noastre. Iar în afara pieselor de pe albumul debutului, „Ianina”, interpretată la cobză electrică, în concert, funcționează și ea excepțional de bine. Dar și „Sui mândruță…”

190772663 446277543011279 7394099472967431396 n

Cum alegeți titlurile pieselor? Este vreunul care are o poveste pe care o puteți împărtăși cu cititorii? De exemplu, de ce „Lunca” se numește „Lunca”?

S.L.S.: Titlurile pieselor au istorii diverse: unele au avut parte de o scurtare („Lunca”, de pildă, este o piesă bazată pe „Lunca Obedeanului”, de la care am păstrat textul și o parte din linia melodică). „Anadolka” este titlul cântecului din Bosnia care ne-a inspirat (și căreia, din nou, i-am păstrat textul). Însă „Ankara Ekspresi”, „Meram Ekspresi”, „Ușak Ekspresi” au povești cu totul diferite. Vin din experiențe personale, la fel cu „Balkan Teleskop”, „Cartes postales”. „Balkan Teleskop”, o piesă de mare rafinament, în care thereminul se îmbină cu un sunet al cobzei mai puțin auzit – rezultat al unui mod de interpretare atipic, are un text scurt, un dialog aparent. Auzim doar una dintre voci, care vorbește despre „cel mai mare telescop din lume”, Telescopul balcanic. Titlul de la „Cartes postales” a apărut în urma textului pe care l-am scris pentru această piesă, imaginându-mi o colecție de vederi din Balcani, fiecare cu povestea ei, mai mult sau mai puțin tragică. E mult sânge în „Cărțile poștale”, pe o linie melodică dură și tăioasă.

YouTube video

Am vorbit de muzică, de titlurile pieselor, acum aș vrea să trecem în revistă și partea vizuală, pentru că aveți câteva videoclipuri muzicale al căror concept artistic merită mai multă atenție. Ce încercați să redați prin ele și ce vă inspiră?

S.L.S.: Pentru două dintre videoclipuri – „Zalina” și „Shlonak”, am lucrat împreună cu Cătălin Rulea și, respectiv, Horia Cucută & Cristina Icnoțiu. Dacă la „Zalina” inspirația a venit dintr-un univers plin de teatralitate, adaptat de Cătălin la atmosfera sugerată de piesă, într-un joc străbătut de fum, de elemente etnografice și religioase, pentru „Shlonak”, Horia Cucută & Cristina Icnoțiu s-au „distrat” cu texturi, cu animații inspirate de ritmul muzicii, cu imagini ale instrumentelor muzicale pe care le folosim și chiar cu propriile noastre siluete.

YouTube video

YouTube video

„Anadolka” a însemnat pentru noi trecerea la un univers cinematografic – am fost parte din filmul unei povești de dragoste ficționale. Pendularea personajului principal între două lumi, cea a prezentului și cea a trecutului, a fost creată de regizoarea Andra Hera și transpusă cinematografic de directorul de imagine Andrei Oană. „Lunca” ne-a avut din nou ca protagoniști, pe mine și pe Alin, iar dacă rolul meu a fost pasager, cel al lui Alin a fost încărcat de multă prezență și emoție. Echipa condusă de regizoarea Andra Hera a dat și aici un răspuns vizual pe măsura interpretării muzicale. La „Žali Zare”, videoclipul realizat cu ajutorul materialelor de arhivă urmărește tensiunea liniei melodice și pune alături, într-un colaj dinamic, filmări din diferite spații și timpuri. Clipul piesei (care e derivată dintr-un cântec din sudul Serbiei, din perioada Războaielor Balcanice), a suscitat tot felul discuții: este ba o capodoperă, ba un „sacrilegiu”, după cum ne scria cineva într-un comentariu („Žali Zare”, r. Andra Hera).

YouTube video

YouTube video

Aveți vreun artist preferat în momentul de față? Dacă da, cine?

A.Z.: Ascult multă muzică diversă, așa că mi-e greu să aleg un artist preferat sau să mă concentrez o bucată mare de timp doar pe un artist. Că tot vorbeam de muzica psihedelică, l-am redescoperit pe Adrian Belew, printre altele chitarist în King Crimson. O influență mare de-a lungul timpului a fost Nicolas Godin (membru AIR), iar ultimele lui lucrări au avut prioritate în audițiile mele.

S.L.S.: Lucrez deja de ani buni cu interpreți de muzică țărănească, cu lăutari din vatra satului care, deși au vârste înaintate, au o determinare și o energie pe care le admir foarte mult. Le ascult muzica și învăț din ea. Nu mai am de foarte multă vreme un artist preferat. Mă întorc uneori la iubiri mai vechi – Can, Black Sabbath, Ry Cooder, Sepultura, Dead Kennedys, Huun-Huur-Tu, Arvo Pärt. Dar e multă muzică excepțională pe lumea asta, astfel că mă bucur constant de noi descoperiri.

Cât de greu este, în prezent, să trăiți din muzică?

S.L.S.: Ne bazăm și pe alte surse de venit – bucuria este că avem de-a face tot cu zone cu potențial artistic și creativ.

A.Z.: Mai mult ca oricând, foarte greu. Nu trăiesc numai din muzica, dar trăiesc din sunet, în general.

Cum arată o zi obișnuită din viața voastră?

A.Z.: O zi obișnuită din viața mea se învârte mereu în jurul sunetului. Jobul meu de zi cu zi este postproducția de sunet de film, de la editare la sound design și uneori muzică de film. Sunt extrem de norocos și recunoscător pentru faptul că pot face zi de zi ceea ce îmi place.

S.L.S.: O zi obișnuită, la mine, poate să înceapă ori la birou, ori pe teren. Scrisul e dublat de lucrul cu sunetul, cu imaginea, cu obiectul artistic sau etnografic.

balkan taksim photo credit miluţă flueraş 05

Sașa, ce anume te-a determinat să înveți să cânți la cobză, saz turcesc, šargija bosniacă și cimpoi? E o combinație foarte interesantă și mi-ar plăcea să aflu mai multe legat de cum ai ajuns să le alegi pe acestea.

Cobza, sazul turcesc, šargija, cimpoiul – toate aceste instrumente muzicale au în comun originea țărănească și o oarecare asprime a „glasului”. Fiecare dintre ele m-a atras prin sonoritatea avută, prin materialitatea sa, prin poveștile cu care este încărcat.

Mă regăsesc totalmente fascinat de diversitatea pe care a avut-o cobza, de pildă, în spațiul rural de la noi. Despre saz și šargija, instrumente care au circulat și prin Țările Române, în perioada fanariotă, nu mai spun. Alături de tanburul otoman, de guslă, de instrumentele electronice mai vechi sau mai noi, aceste lăute fac parte din „muzeul” meu personal, fiind atât obiecte de folosință, cât și de contemplație.

balkan taksim sasa liviu stoianovici photo credit miluţă flueraş 02

Sazul turcesc a fost marea mea descoperire, acum mulți ani, în Turcia, pe când hălăduiam în căutare de oameni și povești. Šargija e o rudă a sazului, probabil o adaptare a sa și e un instrument foarte prețuit încă, în Bosnia. Cobza, cu care lucrez în ultimii ani din ce în ce mai mult, atât ca instrumentist, cât și ca individ interesat de cunoașterea unui anume tip de patrimoniu, e un obiect investit cu foarte multă energie, ce vine mai ales dinspre generațiile trecute.

Sunetul, formele pe care le-a luat de-a lungul vremii, istoriile legate de construcția ei sau de interpretarea muzicală, fac din cobză un obiect extrem de interesant, despre a cărui bogăție și importanță vorbesc și scriu de câte ori am ocazia. Consider că, atât cobza, cât mai ales, cântatul la cobză, și-ar avea locul, în acest moment, în ceea ce este cunoscut drept Inventarul Național al Elementelor Vii de Patrimoniu Cultural Imaterial din România.

balkan taksim sasa liviu stoianovici photo credit miluţă flueraş 01

Alin, după cum ai spus chiar tu în trecut, computerul e instrumentul principal muzical în ceea ce te privește. Necunoscătorii ar spune că apăsatul pe niște butoane nu este o artă precum cea a cântatului la un instrument muzical cu corzi, clape sau alte asemenea. Eu cred că e vorba de multă măiestrie și aici, și aș vrea să aflu mai multe despre ceea ce, poate, încă e văzut ca fiind superficial de către publicul larg. Prin urmare, te întreb: Ce ne poți împărtăși despre muzica la computer?

Pentru mine, computerul este un instrument extrem de complex, iar cel mai important lucru este că poți transmite emoție cu ajutorul lui. Îți oferă o bogăție sonoră infinită și tehnici și modalități de lucru extrem de variate și ingenioase.

Pentru o prestație live poate părea facil, însă important e să poți avea oricând inputul uman și să poți modela sunetul după bunul plac. Apăsatul pe buton poate părea simplu, însă în spatele acelei apăsări stau o serie de alegeri sau programări anterioare. Desigur, poate fi și un lucru facil, depinde la ce nivel vrei să o faci. Însă pentru lucrul cu sunetul și manipularea lui cu ajutorul computerului ai nevoie de mult studiu.

De la sampling la sinteza audio și postproductie, ai nevoie de mii de ore în fața computerului pentru rezultate pe măsură, lucru pe care îl pot compara cu studiul oricărui instrument clasic. Ba mai mult, tehnologia evoluează și îmi place să fiu la curent cu ultimele noutăți în materie de sunet. Spre exemplu, pentru postproducția de sunet de film au apărut relativ recent unelte cu care poți face lucruri care păreau absolut imposibile acum zece ani.

Desigur, computerul nu va lua niciodata locul unei interpretări impecabile la vioară, dar asta nu înseamnă că trebuie să se excludă. În trupele anterioare Balkan Taksim, am cântat la chitară și chitară bass, iar în Balkan Taksim folosesc și sintetizatoare analogice sau cu sinteză fm.

În final, e vorba de emoția pe care o transmiți prin sunet, de inputul uman, nefiind o muzică generată de inteligența artificală sau lăsată la voia hazardului.

balkan taksim alin zabrauteanu photo credit miluţă flueraş 01

Dacă, dintr-o dată, Balkan Taksim nu ar mai avea ascultători, ce s-ar întâmpla cu formația, implicit cu voi?

S.L.S.: Glumind, aș spune că ne-am lua instrumentele în spinare și am bate satele și comunele patriei, în căutare de lucru – întotdeauna e nevoie de ceva muzică, la o clacă sau la o înmormântare. Am avea astfel și noi ascultători.

A.Z.: Ne-am întoarce la punctul zero, un punct foarte plăcut de altfel, și am face muzica pe care să o aruncăm în univers fără așteptări.

Photo credit: Miluță Flueraș

263323755 583940362578329 6180046718277626527 n



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Fata de 15 ani, dispărută din Cluj-Napoca, a fost găsită. Poliția: Nu a fost victima vreunei infracțiuni

Publicat

Tânără dispărută la Cluj

Minora de 15 ani, Patrisia Andrada Albu, din Cluj-Napoca, dată miercuri seara dispărută și căutată de familie și Poliție, a fost găsită. 

Poliția Cluj a comunicat după miezul nopții că fata nu a fost victima vreunei infracțiuni.

Motocicliștii clujeni, care s-au mobilizat pentru căutarea fetei, au spus că aceasta fost găsita în zona Gării Cluj după ce s-a întors din Florești, și se află în siguranță, cu familia.

Citește mai departe

EVENIMENT

Autoritatea de Supraveghere Financiară a publicat noile TARIFE de referință RCA

Publicat

rca

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a publicat tarifele de referință RCA la nivelul lunii iulie 2024. Aceste tarife sunt cu rol orientativ pentru următoarele șase luni și sunt calculate pentru clasa B0, pe 12 luni.

Din datele publicate de ASF reiese că tarifele de referință RCA sunt mai mari pentru șoferii care au mașini înmatriculate în București sau Ilfov, scrie Alba24.ro.

Autoritatea de Supraveghere Financiară a publicat noile TARIFE de referință RCA

Bucureştiul are una dintre cele mai mari frecvenţe ale daunelor auto din Europa, de 6,2%. Anunțul a fost făcut, marţi, de către Sorin Mititelu, vicepreşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) şi coordonator al Sectorului Asigurări-Reasigurări.

„Frecvenţa daunelor diferă la un oraş la altul. În Bucureşti, aceasta este de 6,2%, una dintre cele mai mari din Europa. De exemplu, în Praga este de 4% şi doar Belgrad este undeva la 5%.

Când ai o frecvenţă atât de mare a daunelor, e normal să ai o primă de risc mai mare. Fiecare şofer este parte dintr-un grup, pentru că altfel nu se pot acoperi primele de risc.

Soluţia de scădere a preţului asigurărilor auto este Bonus Malus. A merge pe ideea că nu am avut şi sigur nu o să am un eveniment în trafic, este total greşită. Cifrele oferă o situaţie obiectivă a situaţiei.

Aceste valori sunt testate din punct de vedere al semnificaţiei statistice. Pentru persoane fizice, cel mai mare segment ar fi cel al vehiculelor cu putere cuprinsă între 51 şi 75 Kw”, a spus Mititelu, potrivit Agerpres.

Tarifele de referință RCA. Noi criterii de risc

Potrivit raportului ASF, noile tarife de referință RCA au fost stabilite de către firma KPMG. Au fost luați în calcul ultimii 5 ani de eveniment anteriori datei de referință, în speță perioada 1 ianuarie 2019 – 31 decembrie 2023.

Au fost introduse noi criterii de risc: puterea motorului (KW) în loc de capacitatea cilindrică a motorului (cmc); zona geografică;

Segmentele de tarif au fost construite ținând cont de următoarele caracteristici referitoare la:

– persoana asigurată: tipul asiguratului (persoană fizică sau persoană juridică), vârsta asiguratului (pentru persoane fizice)
– caracteristicile vehiculului: puterea motorului (KW), numărul de locuri pe scaune, capacitatea motorului (CMC), puterea motorului (CP), masa maximă admisă (Kg)
– zona geografică (grupe de județe)

”Puterea motorului (KW) reprezintă un factor de risc mai relevant decât capacitatea cilindrică (CMC), având în vedere și caracteristicile constructive ale motoarelor moderne (motoare cu capacitate cilindrică mică pot dezvolta puteri mari)”, se arată în raportul ASF/KPMG.

Tarifele de referință RCA. Scumpirea polițelor

În București-Ilfov, șoferii cu vârste mai mici sau egale cu 30 de ani care conduc mașini în care puterea motorului este de 151-200 kw vor avea un tarif de referință la RCA de 4.739 de lei. Acesta este cu 28% mai mare decât tariful mediu practicat de asigurători în primul trimestru din acest an (3.416 de lei), potrivit hotnews.ro.

Mititelu a precizat că factorii care au determinat creşterea tarifelor RCA au avut în vedere în primul rând faptul că, „înainte de plafonare, rata combinată era subunitară, deci asigurătorii erau pe pierdere din RCA”.

„Acest tarif de referinţă nu are rolul de a stabili un preţ în piaţă. O evoluţie de plus-minus 3% arată de fapt o stabilitate în piaţa RCA, cel puţin pe segmentul autoturismelor. Preţurile în Bucureşti sunt mai mici decât tariful de referinţă, în comparaţie cu cel din alte oraşe”, a menţionat vicepreşedintele ASF, potrivit Agerpres.

În țară, cea mai mare scădere este la șoferii cu vârste între 31-40 de ani, care au mașini cu putere de peste 300 KW. Noul tarif de referință RCA este de 1.714 lei, cu 53% mai mic decât tariful mediu de 2.616 lei (cel din primul trimestru).

Noile tarife de referință RCA publicate de ASF

tarife rca

rca

tarife rca

Tarife RCA plafonate până în septembrie 2024

Tarifele RCA sunt plafonate până în 30 septembrie 2024, prin decizie de Guvern.

Plafonarea tarifelor RCA a fost stabilită din aprilie 2023 (prin HG 298/2023), la nivelul din februarie 2023. Apoi, măsura a fost prelungită cu trei luni. În decembrie 2023, prin HG 1326/2023 s-a permis indexarea primelor de asigurare practicate de către asigurătorii RCA la data de 28 februarie 2023, cu un procent de maximum 6,8% pentru o perioadă de 3 luni.

În martie 2024, prin HG 262/2024 măsura a fost prelungită până în 30 iunie.

Ministerul Finanţelor precizează că tarifele de primă maxime au fost stabilite la nivelul propriilor tarife de primă care au fost practicate de către fiecare asigurător RCA la data de 28 februarie 2023, care pot fi ajustate cu un procent de maximum 6,8% şi sunt valabile pentru o perioadă de 3 luni de la data intrării în vigoare a proiectului de act normativ. Totodată, tarifele se aplică în cazul contractelor RCA încheiate după data intrării în vigoare a propunerii de prelungire.

De asemenea, comisioanele de distribuţie aferente contractelor RCA se limitează la maximum 8% din prima netă de cheltuieli de distribuţie pentru o perioadă de 3 luni de la data intrării în vigoare a hotărârii.

Calculul despăgubirii are în vedere un tarif ce nu poate depăşi costul mediu practicat de reprezentanţele rent-a-car ce oferă servicii de închiriere de autoturisme fără conducător auto şi se acordă numai în situaţia în care vehiculul avariat nu mai poate fi utilizat din punct de vedere tehnic.

Tarife RCA. Ghid pentru asigurători

Vicepreședintele ASF a anunțat că un ghid cu recomandări bazate pe principii şi bune practici în piaţa de asigurări va fi lansat de Autoritatea de Supraveghere Financiară cel mai probabil la începutul lunii octombrie.

„Tariful de referinţă este un instrument ce ajută la a estima nişte tarife şi un trend. Pe când în ghid mergem la a face recomandări în baza unor principii şi bune practici în piaţa de asigurări. Putem face o recomandare în privinţa cauzei sau faptului ce a condus la acel rezultat (…) şi acela este legat de principiul de segmentare. Cel mai probabil, acest ghid va fi transmis spre consultare părţilor implicate, în cursul lunii august.

Sperăm ca, până la final de septembrie – început de octombrie să-l avem aprobat. Va fi vorba despre recomandări, după care întreb de ce ai făcut altfel şi trebuie să explice”, a spus Mititelu.

Tarife RCA. Noua lege

Acesta a menţionat că acest tip de ghiduri ar urma să îi ajute pe şoferi şi se trece într-o altă direcţie, „cea a transparenţei, respectiv posibilitatea de informare în faza prealabilă, anterioară încheierii unei asigurări”.

„Se ştie, din păcate, faptul că asemenea informaţii la unii asiguratori sunt disponibile pe site-ul lor şi că au simulatoare la dispoziţie şi poţi afla care este cotaţia pe care o oferă ei înainte de o eventuală negociere comercială. De asemenea, sunt companii care au o listă cu preţurile practicate pe diverse segmente, dar nu este o situaţie generală şi, prin urmare, aici, la capitolul transparenţă, într-adevăr, avem de făcut o corecţie la o normă de aplicare a Legii RCA. Normă care va suporta o modificare şi o îmbunătăţire pe care vrem să o facem odată cu încorporarea şi a celorlalte modificări ce vin din amendarea Legii RCA, ce se află în proces decizional în Parlament.

Deci, în momentul de faţă, transparenţa nu este chiar un punct forte şi necesită ceva îmbunătăţire. În prezent, cea mai mare parte a beneficiarilor de asigurări încearcă să obţină aceste informaţii prin apelarea la un intermediar de asigurări care are acces la sistemele asiguratorului şi pot obţine în mod direct diverse oferte. Este o variantă care rezolvă în parte problema”, a explicat oficialul ASF.

Noile tarife RCA. Mașini asigurate

Din numărul total de vehicule din parcul naţional auto, respectiv 10.333.293, la data de 6 iunie 2024 erau asigurate un număr de 7.486.349 de vehicule.

Cazurile prelucrate încadrate în categoria asiguraţilor cu risc ridicat, în perioada 1 ianuarie – 2 iunie 2024, sunt în număr de aproximativ 41.500 din care aproximativ 201 au fost preluate voluntar, iar 41.300 au fost alocate automat către asigurători.

Citește mai departe

EVENIMENT

Tânără dispărută la Cluj. Are 15 ani. Motocicliștii au dat alerta și o caută alături de familie. Sunați la 112 dacă o vedeți

Publicat

De

Tânără dispărută la Cluj

O tânără de 15 ani din Cluj-Napoca este căutată de părinți, care au cerut și ajutorul comunității de motocicliști.

Fata are 15 ani și a fost văzută ultima dată miercuri, 24 iulie, în jurul orei 18.30.

Tânără dispărută la Cluj. Are 15 ani. Motocicliștii au dat alerta și o caută alături de familie. Sunați la 112 dacă o vedeți

Albu Patrisia Andrada, a plecat voluntar din zona Oașului și nu mai poate fi contactată.

“Telefonul este închis, prietenii ei nu știu nimic, părinții ne-au cerut ajutorul. Haideți să ieșim la căutări”, este apelul celor de la Comunitatea Moto Cluj – Asociația CMC către toți motocicliștii clujeni și nu numai.

Oricine are informații despre tânără sau  au văzut-o sunt rugați să sune la 112.

Semnalmentele tinerei

Albu Patrisia Andrada are 15 ani și a fost văzută ultima la ora 18.30.

Ea purta tricou negru, pantaloni negri de trening, papuci sport albi cu inscripție albastră Nike.

Tânăra are aproximativ 167 cm înălțime, aproximativ 80 de kilograme, păr lung brunet cu șuvițe roșcate și ochi verzi.

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

CTP Cluj: Stația Traian Vuia Nord va fi SUSPENDATĂ pe toată durata lucrărilor la Park & Ride-ul de la aeroport

Publicat

park&ride 3

CTP Cluj anunță că stația de transport în comun Traian Vuia Nord va fi suspendată pe toată durata lucrărilor la Park & Ride-ul de la aeroport.

„Incepand cu data de 25.07.2024 vor demara lucrarile de interventie in carosabil pe strada Traian Vuia, la obiectivul de investitii Park&Ride.

CTP Cluj: Stația Traian Vuia Nord va fi SUSPENDATĂ pe toată durata lucrărilor la Park & Ride-ul de la aeroport

In aceasta etapa de lucrari se impune blocarea traficului pe banda 1 de circulatie pe sensul de intrare in oras. Astfel, pe durata desfasurarii lucrarilor, statia de imbarcare / debarcare calatori ʺTraian Vuia Nordʺ, va fi suspendata”, a comunicat CTP.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax