CULTURA
INTERVIU Balkan Taksim. Show-ul de la Electric Castle, succesul INTERNAȚIONAL, inspirație și multe altele
Balkan Taksim este un proiect muzical din care fac parte Sașa-Liviu Stoianovici (S.L.S.) și Alin Zăbrăuțeanu (A.Z.), doi oameni cu o viziune artistică aparte, ce îmbină cultura cu muzica prin ritmuri electronice, valorificând influențele balcanice și graiul românesc. Cei doi au concertat în această formulă la Electric Castle (EC), dar au mai încântat publicul clujean cu prestațiile lor și anul trecut, la ediția EC din Cluj-Napoca și la Jazz in the Park. Formația a căpătat vizibilitate internațională odată cu nominalizarea sa la Music Moves Europe 2022, fiind apreciată inclusiv de Iggy Pop.
În interviul acordat Cluj24, duo-ul, distinctiv prin sunet și substrat antropologic, trece în revistă mai multe idei, de la cum se raportează la parcursul artistic și instrumentele muzicale folosite, până la dorința de revanșare față de publicul de la EC care și-ar fi dorit să stea mai mult pe scenă și Inventarul Național al Elementelor Vii de Patrimoniu Cultural Imaterial din România – da, ați citit bine.
Citește și VIDEO. Comoara de la Electric Castle: Balkan Taksim. Muzică altfel, recunoscută în străinătate și încă nouă în țară
Cum a venit pentru voi invitația de a cânta la Electric Castle?
S.L.S.: Invitația ne-a bucurat – a fost primul nostru concert de vară din România, după o serie de festivaluri la care am participat în Olanda, Belgia, Italia.
Cu ce impresii ați rămas după momentul vostru de la Electric Castle? Publicul a vrut bis, dar trebuia să prindeți avionul, astfel că eram curioasă cu ce gânduri ați plecat de la Bonțida.
S.L.S.: Ne-am bucurat să revenim la EC, după ce concertaserăm la ediția din 2021, desfășurată în Cluj-Napoca. Atmosfera și publicul de la Bonțida au fost exact cum ne-am dorit, se simțea o energie foarte bună în aer. Am așteptat cu nerăbdare momentul începerii concertului, iar încheierea destul de abruptă mi-a creat o oarecare frustrare. M-a bucurat că piesele noi, interpretate la cobza mea electrică, au fost foarte bine primite, alături de cele de pe album și mi-ar fi plăcut chiar să povestesc un pic despre ele și despre instrument (nou, și el). Pe scurt, îmi doresc să ne revanșăm față de acest public minunat, cu prima ocazie. Și nu doar cu un „bis”.
A.Z.: Mi-a părut rău pentru faptul că a trebuit să încheiem concertul fix la ora stabilită, fără bis, în condițiile în care publicul și atmosfera au fost absolut minunate. Chiar îi spuneam lui Sașa după concert că probabil ar fi fost una din situațiile în care am fi cântat cel puțin încă pe atât și ar fi avut loc și extrem de multă improvizație. Una din bucuriile unui concert este și socializarea de după, ceea ce acum a lipsit, așa că la următorul EC vom avea grijă să ne bucurăm măcar o zi în plus de festival.
Care este conexiunea voastră cu ceea ce numim astăzi cultură balcanică?
S.L.S.: Trăitori în România fiind – în București, ne aflăm la intersecția unor culturi diverse. Cea balcanică, cu toate straturile care o compun, este una dintre ele. Dar mai există și umbrele strămoșilor care vin din Balcani – oameni care au ales să se retragă mai spre nord, din motive care țin, printre altele, de expansiunea Imperiului Otoman.
Într-un interviu precedent ați menționat că vreți să faceți muzică ce poate fi ascultată atât în club, cât și pe orizontal. Ce trebuie să aibă, în opinia voastră, o melodie, ca să fie potrivită pentru ambele contexte și cum ajungeți la rezultatul dorit?
A.Z.: Ideea e să ne putem adapta concertul și în funcție de context (spațiu, oră, public). O singură formă a pieselor nu cred că le poate împăca pe amândouă, însă esența piesei, pentru mine, trebuie să lase loc imaginației să poată fi dusă în ambele direcții. Avem libertatea de a merge de la ambiental la punk, sau de la acustic la techno, păstrând cel puțin componenta definitorie Balkan Taksim.
Experimentalismul psihedelic amintit de Sașa în același interviu (acordat urban.ro), este strict un concept muzical, sau își are rădăcinile, cu adevărat, în experiențele psihedelice care au inspirat creațiile ulterioare? Cu alte cuvinte, eram curioasă în ce măsură experiențele din viața personală au influențat alegerile voastre în materie de muzică.
S.L.S.: Experimentalismul de care aminteam e un concept pe care îl simt în acest moment un pic mai îndepărtat de ceea ce fac(em). Multă vreme, însă, am funcționat ca artist sub această „umbrelă” a artei experimentale. Am pus în scenă acțiuni cu caracter vizual, performativ, uneori interactiv, am creat aproape de la 0 evenimente sonore, muzicale – concerte bazate pe improvizație, pe dialog, unde structura și conținutul erau create pe loc, în fața publicului. Cu siguranță, acei ani au lăsat urme serioase în munca mea de acum. Descoperirile muzicale din perioada adolescenței au fost, cu siguranță, definitorii pentru un tip de estetică pe care am urmărit-o mai târziu. Amintesc aici rock-ul și jazz-ul psihedelic din anii ’60-’70, experimentele muzicale de avangardă, sonoritățile țărănești din colecțiile instituite de Brăiloiu la Geneva – toate acestea m-au format, alături de muzica din spațiul ex-iugoslav, care era deja un creuzet în care se topiseră foarte multe influențe.
A.Z.: Alegerile în materie de muzică experimentală psihedelică pleacă tot de la muzică, de la trupele cu care am crescut, iar cheia descifrării unei astfel de muzici cred că stă doar în imaginație.
Ați fost nominalizați la Music Moves Europe 2022. Cu ce gânduri ați rămas legat de asta?
A.Z.: Când începi să devii ușor vizibil și numărul criticilor crește exponențial, așa că o astfel de nominalizare crește încrederea în tine și respectul față de munca ta.
S.L.S.: Această nominalizare, urmată de un concert în Olanda, în chiar perioada galei de premiere, ne-a făcut să privim spre viitor cu și mai multă încredere.
Deși am înțeles că muzica voastră – unică, de altfel – a fost difuzată deja pe multe stații radio din lume, observ că numărul urmăritorilor pe rețelele de socializare este unul modest. Cărui fapt credeți că se datorează acest lucru? Voiam să văd cum percepeți voi lucrurile, dacă este vorba de muzică underground sau nu, ce înseamnă succesul pentru voi, căci urmăritorii vor continua să apară, fără doar și poate.
A.Z.: Cred că numarul modest al urmăritorilor pe rețelele sociale este o consecință firească a faptului că am evitat o promovare agresivă. Pentru unii promoteri, poate, acest număr este etalonul principal pentru statutul unei trupe, dacă e de succes sau nu, underground sau comercială. Pentru mine, succesul trupei stă în faptul că am produs singuri un album scos la prestigioasa casă de discuri franceză Buda Musique și am dezvoltat un act live care surprinde plăcut. Succesul stă în lipsa acestor compromisuri și în aprecierile unor oameni precum Iggy Pop. Faptul că Iggy Pop ne-a difuzat de două ori în emisunea lui de la BBC eclipsează orice frustrare legată de nedifuzarea substanțială la radiourile din România, iar pentru mine, o astfel de validare mă face să cred că facem totuși destul de bine ceea ce facem. Apoi, e un sentiment extrem de plăcut ca muzica ta să fie descoperită datorită unui concert și, cumva, să depășești așteptările ascultătorului.
În decembrie ați spus că v-ar plăcea ca oamenii să vă descopere prin melodia „Anadolka”, respectiv prin „Žali Zare”. S-a schimbat această preferință de atunci și până acum?
A.Z.: Acum aș zice ca aș prefera ca oamenii să ne descopere prima oară live, iar dacă ascultă înregistrările, cred că albumul Disko Telegraf ar trebui ascultat cap-coadă, în ordinea pieselor gândită de noi. Apoi poate pus pe repeat Anadolka sau Žali Zare :).
S.L.S. Astăzi, cred că „Balkan Teleskop” și „Foaie verde” pot funcționa la fel de bine, ca poli între care să se producă descoperirea muzicii noastre. Iar în afara pieselor de pe albumul debutului, „Ianina”, interpretată la cobză electrică, în concert, funcționează și ea excepțional de bine. Dar și „Sui mândruță…”
Cum alegeți titlurile pieselor? Este vreunul care are o poveste pe care o puteți împărtăși cu cititorii? De exemplu, de ce „Lunca” se numește „Lunca”?
S.L.S.: Titlurile pieselor au istorii diverse: unele au avut parte de o scurtare („Lunca”, de pildă, este o piesă bazată pe „Lunca Obedeanului”, de la care am păstrat textul și o parte din linia melodică). „Anadolka” este titlul cântecului din Bosnia care ne-a inspirat (și căreia, din nou, i-am păstrat textul). Însă „Ankara Ekspresi”, „Meram Ekspresi”, „Ușak Ekspresi” au povești cu totul diferite. Vin din experiențe personale, la fel cu „Balkan Teleskop”, „Cartes postales”. „Balkan Teleskop”, o piesă de mare rafinament, în care thereminul se îmbină cu un sunet al cobzei mai puțin auzit – rezultat al unui mod de interpretare atipic, are un text scurt, un dialog aparent. Auzim doar una dintre voci, care vorbește despre „cel mai mare telescop din lume”, Telescopul balcanic. Titlul de la „Cartes postales” a apărut în urma textului pe care l-am scris pentru această piesă, imaginându-mi o colecție de vederi din Balcani, fiecare cu povestea ei, mai mult sau mai puțin tragică. E mult sânge în „Cărțile poștale”, pe o linie melodică dură și tăioasă.
Am vorbit de muzică, de titlurile pieselor, acum aș vrea să trecem în revistă și partea vizuală, pentru că aveți câteva videoclipuri muzicale al căror concept artistic merită mai multă atenție. Ce încercați să redați prin ele și ce vă inspiră?
S.L.S.: Pentru două dintre videoclipuri – „Zalina” și „Shlonak”, am lucrat împreună cu Cătălin Rulea și, respectiv, Horia Cucută & Cristina Icnoțiu. Dacă la „Zalina” inspirația a venit dintr-un univers plin de teatralitate, adaptat de Cătălin la atmosfera sugerată de piesă, într-un joc străbătut de fum, de elemente etnografice și religioase, pentru „Shlonak”, Horia Cucută & Cristina Icnoțiu s-au „distrat” cu texturi, cu animații inspirate de ritmul muzicii, cu imagini ale instrumentelor muzicale pe care le folosim și chiar cu propriile noastre siluete.
„Anadolka” a însemnat pentru noi trecerea la un univers cinematografic – am fost parte din filmul unei povești de dragoste ficționale. Pendularea personajului principal între două lumi, cea a prezentului și cea a trecutului, a fost creată de regizoarea Andra Hera și transpusă cinematografic de directorul de imagine Andrei Oană. „Lunca” ne-a avut din nou ca protagoniști, pe mine și pe Alin, iar dacă rolul meu a fost pasager, cel al lui Alin a fost încărcat de multă prezență și emoție. Echipa condusă de regizoarea Andra Hera a dat și aici un răspuns vizual pe măsura interpretării muzicale. La „Žali Zare”, videoclipul realizat cu ajutorul materialelor de arhivă urmărește tensiunea liniei melodice și pune alături, într-un colaj dinamic, filmări din diferite spații și timpuri. Clipul piesei (care e derivată dintr-un cântec din sudul Serbiei, din perioada Războaielor Balcanice), a suscitat tot felul discuții: este ba o capodoperă, ba un „sacrilegiu”, după cum ne scria cineva într-un comentariu („Žali Zare”, r. Andra Hera).
Aveți vreun artist preferat în momentul de față? Dacă da, cine?
A.Z.: Ascult multă muzică diversă, așa că mi-e greu să aleg un artist preferat sau să mă concentrez o bucată mare de timp doar pe un artist. Că tot vorbeam de muzica psihedelică, l-am redescoperit pe Adrian Belew, printre altele chitarist în King Crimson. O influență mare de-a lungul timpului a fost Nicolas Godin (membru AIR), iar ultimele lui lucrări au avut prioritate în audițiile mele.
S.L.S.: Lucrez deja de ani buni cu interpreți de muzică țărănească, cu lăutari din vatra satului care, deși au vârste înaintate, au o determinare și o energie pe care le admir foarte mult. Le ascult muzica și învăț din ea. Nu mai am de foarte multă vreme un artist preferat. Mă întorc uneori la iubiri mai vechi – Can, Black Sabbath, Ry Cooder, Sepultura, Dead Kennedys, Huun-Huur-Tu, Arvo Pärt. Dar e multă muzică excepțională pe lumea asta, astfel că mă bucur constant de noi descoperiri.
Cât de greu este, în prezent, să trăiți din muzică?
S.L.S.: Ne bazăm și pe alte surse de venit – bucuria este că avem de-a face tot cu zone cu potențial artistic și creativ.
A.Z.: Mai mult ca oricând, foarte greu. Nu trăiesc numai din muzica, dar trăiesc din sunet, în general.
Cum arată o zi obișnuită din viața voastră?
A.Z.: O zi obișnuită din viața mea se învârte mereu în jurul sunetului. Jobul meu de zi cu zi este postproducția de sunet de film, de la editare la sound design și uneori muzică de film. Sunt extrem de norocos și recunoscător pentru faptul că pot face zi de zi ceea ce îmi place.
S.L.S.: O zi obișnuită, la mine, poate să înceapă ori la birou, ori pe teren. Scrisul e dublat de lucrul cu sunetul, cu imaginea, cu obiectul artistic sau etnografic.
Sașa, ce anume te-a determinat să înveți să cânți la cobză, saz turcesc, šargija bosniacă și cimpoi? E o combinație foarte interesantă și mi-ar plăcea să aflu mai multe legat de cum ai ajuns să le alegi pe acestea.
Cobza, sazul turcesc, šargija, cimpoiul – toate aceste instrumente muzicale au în comun originea țărănească și o oarecare asprime a „glasului”. Fiecare dintre ele m-a atras prin sonoritatea avută, prin materialitatea sa, prin poveștile cu care este încărcat.
Mă regăsesc totalmente fascinat de diversitatea pe care a avut-o cobza, de pildă, în spațiul rural de la noi. Despre saz și šargija, instrumente care au circulat și prin Țările Române, în perioada fanariotă, nu mai spun. Alături de tanburul otoman, de guslă, de instrumentele electronice mai vechi sau mai noi, aceste lăute fac parte din „muzeul” meu personal, fiind atât obiecte de folosință, cât și de contemplație.
Sazul turcesc a fost marea mea descoperire, acum mulți ani, în Turcia, pe când hălăduiam în căutare de oameni și povești. Šargija e o rudă a sazului, probabil o adaptare a sa și e un instrument foarte prețuit încă, în Bosnia. Cobza, cu care lucrez în ultimii ani din ce în ce mai mult, atât ca instrumentist, cât și ca individ interesat de cunoașterea unui anume tip de patrimoniu, e un obiect investit cu foarte multă energie, ce vine mai ales dinspre generațiile trecute.
Sunetul, formele pe care le-a luat de-a lungul vremii, istoriile legate de construcția ei sau de interpretarea muzicală, fac din cobză un obiect extrem de interesant, despre a cărui bogăție și importanță vorbesc și scriu de câte ori am ocazia. Consider că, atât cobza, cât mai ales, cântatul la cobză, și-ar avea locul, în acest moment, în ceea ce este cunoscut drept Inventarul Național al Elementelor Vii de Patrimoniu Cultural Imaterial din România.
Alin, după cum ai spus chiar tu în trecut, computerul e instrumentul principal muzical în ceea ce te privește. Necunoscătorii ar spune că apăsatul pe niște butoane nu este o artă precum cea a cântatului la un instrument muzical cu corzi, clape sau alte asemenea. Eu cred că e vorba de multă măiestrie și aici, și aș vrea să aflu mai multe despre ceea ce, poate, încă e văzut ca fiind superficial de către publicul larg. Prin urmare, te întreb: Ce ne poți împărtăși despre muzica la computer?
Pentru mine, computerul este un instrument extrem de complex, iar cel mai important lucru este că poți transmite emoție cu ajutorul lui. Îți oferă o bogăție sonoră infinită și tehnici și modalități de lucru extrem de variate și ingenioase.
Pentru o prestație live poate părea facil, însă important e să poți avea oricând inputul uman și să poți modela sunetul după bunul plac. Apăsatul pe buton poate părea simplu, însă în spatele acelei apăsări stau o serie de alegeri sau programări anterioare. Desigur, poate fi și un lucru facil, depinde la ce nivel vrei să o faci. Însă pentru lucrul cu sunetul și manipularea lui cu ajutorul computerului ai nevoie de mult studiu.
De la sampling la sinteza audio și postproductie, ai nevoie de mii de ore în fața computerului pentru rezultate pe măsură, lucru pe care îl pot compara cu studiul oricărui instrument clasic. Ba mai mult, tehnologia evoluează și îmi place să fiu la curent cu ultimele noutăți în materie de sunet. Spre exemplu, pentru postproducția de sunet de film au apărut relativ recent unelte cu care poți face lucruri care păreau absolut imposibile acum zece ani.
Desigur, computerul nu va lua niciodata locul unei interpretări impecabile la vioară, dar asta nu înseamnă că trebuie să se excludă. În trupele anterioare Balkan Taksim, am cântat la chitară și chitară bass, iar în Balkan Taksim folosesc și sintetizatoare analogice sau cu sinteză fm.
În final, e vorba de emoția pe care o transmiți prin sunet, de inputul uman, nefiind o muzică generată de inteligența artificală sau lăsată la voia hazardului.
Dacă, dintr-o dată, Balkan Taksim nu ar mai avea ascultători, ce s-ar întâmpla cu formația, implicit cu voi?
S.L.S.: Glumind, aș spune că ne-am lua instrumentele în spinare și am bate satele și comunele patriei, în căutare de lucru – întotdeauna e nevoie de ceva muzică, la o clacă sau la o înmormântare. Am avea astfel și noi ascultători.
A.Z.: Ne-am întoarce la punctul zero, un punct foarte plăcut de altfel, și am face muzica pe care să o aruncăm în univers fără așteptări.
Photo credit: Miluță Flueraș
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
Plângere pe MyCluj: un șofer parchează zilnic într-o curte și stă pe telefon timp de 30 de minute, îngreunând circulația
Sesizare ieșită din comun pe platforma MyCluj a Primăriei: un clujean reclamă „rutina digitală” a unui șofer care parchează zilnic în curtea unei instituții publice, unde petrece jumătate de oră în mașină, stând pe telefon.
Potrivit reclamației, incidentul se petrece în fiecare dimineață, în jurul orei 7:00, în parcarea instituției de pe strada Venus.
Rutină deranjantă a șoferului
Clujeanul care a depus sesizarea afirmă că șoferul ignoră semnul care interzice staționarea și blochează parcarea, afectând circulația. El le cere autorităților locale să ia măsuri.
„Bună ziua, în parcarea de pe str. Venus din curtea Direcției de Asistență Socială și Medicală, dimineața la ora 7 vine o mașină Ford cu numărul CJ41***, parchează și stă cam o jumătate de oră în mașină pe telefon. În fiecare dimineață! Ocupă un loc de parcare și îngreunează traficul de acolo!! Este semn cu staționarea interzisă! Vă rog să luați măsuri și să o amendați!”, arată sesizarea.
Sesizarea figurează în prezent ca „în lucru” pe platforma MyCluj, iar autoritățile locale sunt așteptate să ia măsuri în acest caz.
ECONOMIE
Farmec își mută producția într-un complex industrial din Dezmir. Investiție de peste 40 de milioane de euro
Fabrica de cosmetice Farmec își mută producția într-un complex de hale industriale din Dezmir, printr-o investiție estimată la peste 40 de milioane de euro.
Producătorul clujean de cosmetice Farmec a demarat un amplu proiect de relocare a activității de producție pe un teren din Dezmir, comuna Apahida, situat pe strada Cantonului nr. 3-5.
Investiție de 40 de milioane de euro
Investiția, estimată la peste 40 de milioane de euro, include construirea unui complex industrial modern, care va cuprinde hale de producție și depozitare, o clădire administrativă, anexe tehnice, parcaje și spații verzi.
Proiectul presupune o reorganizare completă a zonei existente, inclusiv demolarea majorității clădirilor actuale, cu excepția a două corpuri reabilitate. Noua unitate de producție se va întinde pe o suprafață totală de 53.336 mp, cu o suprafață construită de 20.618 mp și o suprafață desfășurată de 30.878 mp, și va permite creșterea capacității de producție și crearea de noi locuri de muncă.
Propunerea, pe masa urbaniștilor
Potrivit propunerii înaintate Comisiei tehnice de amenajare a teritoriului şi urbanism (CTATU) a județului Cluj, prin proiect se dorește construirea unui complex industrial format din clădiri de producție și depozitare, clădire administrativă și anexe tehnice, parcaje și platforme auto. Propunerea, aflată pe ordinea de zi a ședinței CTATU a CJ Cluj joi, 16 ianuarie, a fost amânată pentru o dată ulterioară.
Terenul este ocupat, în prezent de 25 de corpuri de clădire, care urmează să fie demolate, cu excepția a două corpuri de clădire reabilitate și utilizate și în prezent. În locul acestora, beneficiarul propune construirea a 20 de corpuri noi de clădire, cu funcțiuni diverse: clădiri administrative, hale de depozitare, hale de producție, rezervoare, stații epurare, etc. Clădirile propuse spre construire vor avea un regim maxim de înălțime de S(D)+P+4E și maxim 25 de metri.
Teren învecinat cu Centura Vâlcele-Apahida
Cu toate că terenul se învecinează la sud cu Centura Vâlcele-Apahida, accesul în zonă este propus a se păstra de pe Str. Cantonului. Se propune realizarea a două accese directe de pe Str. Cantonului, dintre care unul este existent, urmând a fi doar modernizat. Ambele accese vor fi auto, velo si pietonal. De asemenea, rețelele și drumurile de incintă vor fi extinse și modernizate, infrastructura existentă având o vechime de peste 40 de ani.
Pentru încălzirea spațiilor interioare se va opta pentru energie electrică, gaz, deșeuri ecologice sau un mix între acestea. Terenul beneficiază deja de rețea de apă și canalizare.
Spații verzi și parcaje, în incinta platformei
În proiect se prevăd parcaje proprii, astfel încât să se asigure stationarea autovehiculelor doar în incinta parcelei, cât și trotuare si accese pietonale amenajate, împreună cu un traseu de biciclete.
Totodată, se vor amenaja spații verzi – plantații, gazon – conform proiectului de specialitate pe minim 10% din suprafața totală a terenului. Accesele carosabile, parcajele, platformele si aleile vor fi realizate cu elemente prefabricate ecologice, dale de piatra, dale înierbate si pietris.
Profit de peste 25 milioane de lei, în 2023
După finalizarea relocării, actuala fabrică de pe strada Henri Barbusse din Cluj-Napoca va fi transformată într-un spațiu administrativ.
Investiţia este estimată la peste 40 milioane de euro, dintre care peste 24 de milioane de euro pentru construirea de la zero a noului centru de producţie și alte 16 milioane de euro pentru înnoirea echipamentelor.
Construcţia noii unităţi urmează să fie finalizată în decurs de trei ani și va genera creşterea capacităţii de producţie cu până la 100% şi crearea a în jur de 100 de noi locuri de muncă.
În 2023, Farmec a raportat o cifră de afaceri record de 358,2 milioane lei și un profit de peste 25,9 milioane de lei, potrivit datelor de pe Termene.ro.
EDUCATIE
FOTO. Nouă profesori pentru educație timpurie din Cluj-Napoca premiați la Conferința Națională eTwinning 2024
Conferința Națională eTwinning desfășurată în weekend-ul 18-19 ianuarie la București a decernat Premiile Naționale eTwinning 2024, iar pe lista premianților s-au aflat și 9 profesori pentru educație timpurie din 5 grădinițe din Cluj-Napoca: Grădinița cu Program Prelungit “Micul Prinț”, Grădinița cu Program Prelungit “Mămăruța”, Grădinița cu Program Prelungit “Parfum de Tei” , Grădinița cu Program Prelungit “Bambi” și Grădinița cu Program Prelungit “Căsuța Poveștilor”.
Cadrele didactice nominalizate au fost însoțite la festivitatea de premiere de către inspectoarele pentru educație timpurie Lolica Tătaru și Ana -Maria Nechita și de către directorii unităților de învățământ.
Două proiecte internaționale
Cadrele didactice clujene au fost implicate în 2 proiecte eTwinning, de colaborare internațională.
Proiectul “If you come to Earth” la care au participat profesoarele pentru educație timpurie Nădejde Ramona, Truța Luciana, Veres Iuliana, Bodor Andra Laura, Daniel Gabriela Elena,Tite Alina și Gergely Erika-Magdolna, împreună cu preșcolarii din grădinițele “Micul Prinț”, “Mămăruța” și “Parfum de Tei” Cluj-Napoca au obținut premiul I la secțiunea “Proiecte derulate de ambasadori eTwinning”, 2 dintre membrii proiectului, Nădejde Ramona și Gergely Erika-Magdolna, având calitatea de Ambasadori eTwinning.
Proiectul „If you come to Earth” s-a desfășurat pe parcursul anului școlar 2023-2024, având parteneri din România , Grecia și Cipru de nivel preșcolar. Proiectul a avut ca și punct de plecare cartea ”If you come to Earth” scrisă de Sophie Blackall, de două ori câștigătoare a Medaliei Caldecotta.
Extraterestrul Toto
În această carte, un copil îi scrie o scrisoare unui extraterestru despre planeta noastră și acesta este pretextul prin care am solicitat copiilor să devină ghizii extraterestrului, numit de noi Toto, pe planeta noastră.
Împreună cu copiii, fiecare partener a venit cu propuneri cu privire la temele care vor fi abordate pe parcursul proiectului. În urma acestui brainstorming au fost selectate temele care s-au repetat în toate țările partenere și echipe internaționale de cadre didactice au pregătit prezentări și activități educative pentru preșcolari. Așadar împreună cu copiii l-am învățat pe extraterestrul Toto, despre Oameni, Jocuri și Jucării, Artă, Animale și despre Mare/Apă.
Premii 1
Proiectul “Christmas” care au avut ca și membrii pe Soporan Raluca și Igna Crina și preșcolarii din grădinițele “Bambi” și “Căsuța Poveștilor” au obținut premiul I la secțiunea nivel Preșcolar.
Proiectul “Christmas” a fost o oportunitate unică de a învăța despre tradițiile altor culturi, de a experimenta bucuria colaborării internaționale și de a sărbători Crăciunul într-un mod creativ și interactiv.
Aceste proiecte au contribuit la dezvoltarea competențelor-cheie, la consolidarea relațiilor între grădinițe din diferite țări și la promovarea diversității culturale.
Activitățile au fost integrate în curriculumul educațional, sprijinind dezvoltarea abilităților artistice, cognitive, digitale și sociale ale copiilor.
147 de proiecte depuse
Premiile au fost acordate pentru proiectele eTwinning derulate în anul școlar 2023-2024. În competiție au fost înscrise 147 de proiecte, premiate fiind un număr de 22 de proiecte de cooperare europeană. Lista tuturor câștigătorilor este disponibilă pe site-ul acțiunii eTwinning: https://etwinning.ro/finalisti-premiile-nationale-etwinning-2024/
Acțiunea eTwinning este parte a programului Erasmus + al Comisiei Europene, fiind implementată la nivel național de către Agenția Națională pentru Programe Europene în Domeniul Educației și Formării Profesionale, instituție nominalizată drept centru național de coordonare prin Ordinul Ministerului Educației nr.240/09.09.2021.
Acțiunea se adresează tuturor unităților școlare din învăţământul preuniversitar, tuturor profesorilor, indiferent de disciplina predată, directorilor de unităţi şcolare şi inspectorilor şcolari.
Proiectele eTwinning sunt proiecte desfășurate pe platforma https://school-education.ec.europa.eu, adică într-un spațiu virtual de învățare bazat pe colaborare și schimb de experiență între cadre didactice și preșcolari/elevi din spațiul european.
EVENIMENT
Clujean amenințat de vecinii de bloc: Se îmbată și sună noaptea la soneriile ușilor din bloc. Îi punem o pătură în cap
Un bărbat care locuiește într-un bloc dîn cel mai mare cartier din Cluj-Napoca, Mănăștur, este amenințat cu bătaia de vecini, care speră ca acesta să se potolească.
”În ultima perioadă are probleme și s-a apucat de băutură. E fix problema lui, dacă nu ne-ar deranja pe noi. Se îmbată și câteodată îl apucă după miezul nopții să iasă din casă și să sune la apartamentele noastre.
Vecinul locuiește la parter, sunt 8 apartamente pe scară în blocul cu 4 etaje în care stăm, sună la câțiva și apoi fuge în casă. Unde ați mai văzut așa ceva? Trezește tot blocul.
Avem camere video în scară, l-am văzut ce face. I-am zis o dată prietenește să se potolească, dar s-a jurat că nu își amintește ce face.
Ce putem face în cazul ăsta? Doar să îi punem o pătură în cap și să-i dăm câteva”, și-a vărsat năduful un clujean pe o rețea de socializare.
Dat pe mâna Poliției
Sesizarea a stârnit un val de reacții din partea internauților.
”Eu l-aș pândi și i-aș da până se trezește. Asta face băutura din om”, a comentat un clujean.
Un altul a sugerat ca vecinul care provoacă problemele să fie dat pe mâna poliției.
”Îl așteptați, îl prindeți și sunați la 112. După o noapte la poliție cred că îi piere cheful de sunat pe la uși”, a scris altul.
Cel mai bun sfat a venit, însă, de la un alt internaut.
”Io l-aș prinde și l-aș lega de balustradele de la scări, să stea până dimineață pe scară. No atunci o să vedeți dacă mai face deranj”, a postat un alt internaut.