ACTUALITATE
Încă o amânare în procesul omului de afaceri Călin Mitică dintr-un dosar de corupție al DNA Cluj. Procesul, început de 7 ANI
La cererea omului de afaceri Călin Mitică, patronul Transferoviar și Remarul 16 februarie, Tribunalul Cluj a acordat, vineri, încă o amânare în procesul-record început în anul 2015.
Dosarul instrumentat de DNA Cluj a ajuns deja la 80 de termene.
Recent, primarul Emil Boc s-a afișat la un eveniment privat alături de Călin Mitică. Grupul Transferoviar a prezentat niște garnituri achiziționate din Germania, care vor deservi zona metropolitană Cluj.
Ce acuzații i se aduc lui Călin Mitică
”În perioada 28 ianuarie 2013 – 16 iunie 2014, inculpatul Călin Mitică a dispus remiterea cu titlu de mită, în 12 tranșe succesive, a sumei totale de 414.392 lei, inculpatului Gavriș Teodor Alexandru, șef Serviciu Automotoare și ulterior, director de tracțiune în cadrul S.N.T.F.C. C.F.R. CĂLĂTORI S.A., pentru ca acesta din urmă să sprijine interesele de afaceri ale S.C. REMARUL 16 FEBRUARIE S.A. Cluj Napoca, astfel încât să obțină contractele de servicii Revizie tip R 7 la Automotoarele Desiro „Săgeata Albastră”, în valoare maximă de 220.990.260 lei și Revizie tip R8 la automotoarele Desiro „Săgeata Albastră” (ambele contracte fiind atribuite de autoritatea contractantă S.N.T.F.C. C.F.R. Călători S.A.).
Remiterea sumelor de bani a fost efectuată indirect, într-o formă disimulată, prin decontarea de către S.C. REMARUL 16 FEBRUARIE S.A. a unor facturi fictive, emise de S.C. TEVPAG PLAN S.R.L. București (societate comercială controlată de Gavriș Teodor Alexandru), în baza unor acte de recepție fictive și prin organizarea unui circuit de decontare bancară cu un titlu fictiv.
La actele materiale săvârșite de inculpatul Călin Mitică în perioada 25 aprilie 2014 – 16 iunie 2014, inculpatul Bărbăcuți Dumitru, director general al S.C. REMARUL 16 FEBRUARIE SA Cluj Napoca, a participat în calitate de coautor.
Inculpații Călin Mitică și Bărbăcuți Dumitru au urmărit astfel să obțină sprijinul inculpatului Gavriș Teodor Alexandru, în ceea ce privește reviziile R7 și R8, atât în vederea atribuirii acestor servicii către S.C. REMARUL 16 FEBRUARIE S.A., cât și pentru derularea raporturilor contractuale (ulterior eventualei atribuiri) în condiții favorabile intereselor economice ale S.C. REMARUL 16 FEBRUARIE S.A.
În luna septebrie 2014, inculpații Călin Mitică și Bărbăcuți Dumitru, i-au determinat pe inculpații Arnăutu Mircea Cristian, director al Organismului Notificat Feroviar Român O.N.F.R. din cadrul A.F.E.R. și Panaite Marian, inspector în cadrul A.F.E.R., să își îndeplinească în mod defectuos atribuțiile de serviciu, cauzând prin aceasta o vătămare a drepturilor și intereselor legitime ale persoanei vătămate S.N.T.F.C. C.F.R. CĂLĂTORI S.A.
În concret, inculpații Arnăutu Mircea Cristian și Panaite Marian au semnat acte oficiale prin care au omologat în condiții abuzive operatorul economic privat S.C. REMARUL 16 FEBRUARIE S.A. Cluj Napoca, pentru ca această societate să poată participa la licitația privind „Servicii de reparații tip RR la locomotivele electrice 5100 KW, dotate cu ICOL”, valoarea lucrărilor licitate fiind de maxim 55.284.858,72 lei.
Omologarea a fost efectuată în condițiile în care S.C. REMARUL 16 FEBRUARIE S.A. nu îndeplinea condițiile legale obligatorii pentru a obține omologarea în stadiul preliminar, condiție obligatorie în vederea participării la licitație a firmei respective.
Astfel, demersurile ilegale efectuate de către inculpații Arnăutu Mircea Cristian și Panaite Marian au condus în final, la câștigarea licitației respective de către operatorul economic privat S.C. REMARUL 16 FEBRUARIE S.A.
În perioada decembrie 2014 – ianuarie 2015, inculpatul Dae Gelu, în calitate de director general al Autorității Feroviare Române A.F.E.R., a exercitat presiuni asupra membrilor unei Comisii de analiză constituită la nivelul O.N.F.R. (prin amenințarea referitoare la pierderea funcțiilor de conducere deținute, respectiv cercetarea și sancționarea disciplinară) în scopul îngreunării cercetărilor în prezenta cauză penală, prin împiedicarea tragerii la răspundere penală a inculpatului Călin Mitică.
Astfel, inculpatul Dae Gelu i-a determinat pe membrii Comisiei să revizuiască raportul adoptat inițial și să întocmească Raportul revizuit din 19 decembrie 2014, prin care s-a decis, în mod vădit abuziv, menținerea certificatului de omologare obținut fraudulos de S.C. REMARUL 16 FEBRUARIE S.A. Cluj Napoca.
Ulterior, A.F.E.R. a expediat la dosarul de urmărire penală o adresă oficială, semnată de către inculpatul Dae Gelu, în calitate de director general, în conținutul căreia au fost inserate, cu știință, aspecte de fapt mincinoase, cu scopul direct de a-l favoriza pe inculpatul Călin Mitică.
În luna decembrie 2012, inculpatul Ștefan Adriian, director de infrastructură al S.C. TRANSFEROVIAR GRUP S.A. Cluj Napoca, a promis și remis efectiv un folos material necuvenit inculpatului Trandafirescu Sorin Alexandru, director general adjunct al Departamentului de proiecte cu finanțare nerambursabilă din cadrul C.NC.F. CFR S.A., pentru ca acesta din urmă, în virtutea influenței avute în cadrul companiei naționale, să determine funcționari din subordine să îndeplinească acte contrare îndatoririlor lor de serviciu, în vederea avantajării intereselor economice ale S.C. TRANSFEROVIAR GRUP S.A.
Folosul material necuvenit primit de inculpatul Trandafirescu Sorin Alexandru, de la inculpatul Ștefan Adriian, cu complicitatea inculpatului Călin Mitică (care a aprobat cheltuirea sumei de bani), a constat într-un abonament conținând 10 călătorii dus – întors cu avionul, pe relația București – Iași, în valoare totală de 1.870 euro.
În perioada martie 2013 – martie 2014, inculpatul Ștefan Adriian, director de infrastructură al S.C. TRANSFEROVIAR GRUP S.A. Cluj Napoca, a dat cu titlu de mită, în mai multe rânduri, suma totală de 105.665 lei, inculpatului Seceleanu Laurențiu, director al Sucursalei Regionale de Căi Ferate Galați (denumită anterior C.R.E.I.R. Galați), din cadrul Companiei Naționale CFR SA, pentru ca acesta din urmă să sprijine interesele economice ale S.C. TRANSFEROVIAR GRUP S.A. Cluj Napoca.
Remiterea sumelor de bani a fost efectuată atât în numerar, cât și în modalități disimulate, prin decontarea de către SC TRANSFEROVIAR GRUP SA Cluj Napoca a unor facturi fictive emise de o societate comercială administrată de inculpatul Andrei Ștefan Florin sau prin angajarea fictivă în muncă a inculpatei Seceleanu Liliana Luța, soția directorului C.R.E.I.R. Galați.
Remiterea sumelor de bani date cu titlu de mită de către inculpatul Ștefan Adriian, a fost efectuată cu complicitatea inculpaților Călin Mitică, Seceleanu Liliana Luța și Andrei Ștefan Florin, după cum urmează:
– inculpatul Călin Mitică a aprobat remiterea celor 22 tranșe de mită și a justificat scoaterea unor sume de bani din patrimoniul S.C. TRANSFEROVIAR GRUP S.A. (remise inculpatului Seceleanu Laurențiu), prin justificarea fictivă a încasării unor dividende;
– la datele de 29 octombrie 2013 și 10 decembrie 2013, inculpatul Ștefan Adriian a remis inculpatului Seceleanu Laurențiu, direct sau prin intermediar, sumele de 20.000 lei și 25.000 lei, în scopul arătat anterior;
– în perioada martie 2013 – martie 2014, S.C. TRANSFEROVIAR GRUP S.A. Cluj Napoca a plătit inculpatei Seceleanu Liliana Luța (soția inculpatului Seceleanu Laurențiu) suma totală de 17.085 lei, fără ca inculpata să presteze vreo activitate reală în folosul pretinsului „angajator”;
– în cursul anului 2013, inculpatul Andrei Ștefan Florin a emis un număr de 9 facturi, în valoare totală de 43.580 lei, pentru prestarea unor servicii fictive, care au fost decontate prin circuit bancar de S.C. TRANSFEROVIAR GRUP S.A., destinatarul real al sumelor de bani fiind Seceleanu Laurențiu.
În perioada 09 decembrie 2013 – 02 iulie 2014, inculpatul Gavriș Teodor Alexandru a pretins și a primit în mod repetat, suma totală de 257.128,64 lei, de la reprezentanții unei societăți comerciale, pentru ca să îndeplinească / să nu îndeplinească, să urgenteze îndeplinirea unor acte care intrau în îndatoririle sale de serviciu sau să îndeplinească acte contrare acestor îndatoriri, toate aceste demersuri vizând avantajarea intereselor de afaceri ale societății respective, care avea în derulare contracte atribuite de autoritatea contractantă S.N.T.F.C. C.F.R. CĂLĂTORI S.A.
Remiterea mitei efectuată de societatea respectivă a fost disimulată prin „subcontractarea” unor servicii de reparații în favoarea unei firme controlate de inculpatul Gavriș Teodor Alexandru.
Astfel, societatea comercială a decontat, prin circuit bancar, suma menționată anterior, deși firma controlată de inculpat nu a efectuat lucrările „subcontractate”.
Procurorii anticorupție au dispus disjungerea cauzei și continuarea cercetărilor față de inculpații Călin Mitică, Mădărășan Kinga, Gavriș Teodor Alexandru, Ștefan Adriian și Mihuț Georgel, într-un dosar separat, pentru alte infracțiuni comise de aceștia.
În cauză, procurorii au dispus instituirea măsurii asigurătorii a sechestrului asupra mai multor bunuri imobile și sume de bani aparținând inculpaților menționați în cuprinsul comunicatului.
În cauză, procurorii au beneficiat de sprijin de specialitate din partea Serviciului Român de Informații”.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
Program de siguranță rutieră pentru liceeni. E.ON România, partener în proiectul „Be Cool. Keep it Safe!” inițiat Bogdan Marișca
Proiectul educațional de siguranță rutieră „Be Cool. Keep it safe!”, o inițiativă lansată de Napoca Rally Academy în anul 2011, ajunge anul acesta în județul Mureș, cu sprijinul companiei E.ON România. Scopul principal al programului este educarea tinerilor șoferi din județul Mureș în privința conducerii responsabile. Sunt vizați elevii din clasele a XI-a și a XII-a, care vor primi îndrumare pentru a nu avea un comportament teribilist în trafic și a crește gradul de conștientizare a riscurilor asociate condusului iresponsabil.
La sfârșitul anului 2023, în județul Mureș au fost înregistrate peste 200 de accidente rutiere cu implicarea tinerilor cu vârste între 18 și 22 de ani, mai mult de jumătate fiind provocate de aceștia. În urma acestor evenimente au decedat două persoane și alte 36 au fost grav rănite. Principalele cauze identificate sunt viteza excesivă, neacordarea priorității vehiculelor și pietonilor, neutilizarea centurii de siguranță, precum și consumul de alcool și substanțe interzise.
În decursul următoarelor luni, circa 8.000 de elevi, din cele 33 de licee din județul Mureș, vor avea ocazia să înțeleagă efectele negative ale comportamentului periculos la volan, discutând despre riscurile consumului de alcool și droguri în trafic. Tinerii participanți vor putea testa ochelari speciali care simulează intoxicația cu alcool sau droguri și vor experimenta simulatorul ce demonstrează impactul frontal în absența centurii de siguranță.
Educația, o prioritate
„Educația a fost mereu o prioritate pentru noi și încercăm să ne implicăm în cât mai multe proiecte special create pentru copii și tineri. Faptul că numărul accidentelor rutiere cauzate de tineri crește de la an la an ne doare pe toți și trebuie să înțelegem că este o necesitate să avem cât mai multe inițiative comune, îndreptate spre ei.
De aceea, mă bucur să putem susține acest proiect educațional și sunt convins că vom vedea în curând și rezultate, pentru că tinerii sunt foarte receptivi și orice apropiere de ei prin astfel de acțiuni îi va ajuta să înțeleagă și mai bine riscurile la care se expun în trafic, atunci când regulile rutiere nu sunt respectate”, a declarat Andrei Ștefănescu, director general adjunct al E.ON Energie România.
„Încercăm să le oferim tinerilor niște informații care să îi pună pe gânduri și să îi ajute în viitor în traficul rutier. Nu vom putea elimina riscul total, dar vom putea să îl reducem foarte mult. Tinerii trebuie să înțeleagă care sunt sursele principale de risc în trafic, teribilismul, trebuie să înțeleagă ce impact au substanțele interzise sau lipsa centurii de siguranță”, a declarat Bogdan Marișca de la Napoca Rally Academy, cel mai longeviv pilot din Campionatul Național de Raliuri al României.
Activități interactive
Programul va fi implementat cu sprijinul Inspectoratului Școlar Județean, al Inspectoratului General al Poliției Române, al Agenției Naționale Antidrog și al SMURD. Campania a debutat în 19 noiembrie, la Colegiul Național Alexandru „Papiu Ilarian” din Târgu Mureș și se va desfășura pe tot parcursul anului școlar. Vor fi organizate activități interactive, cu simulări și demonstrații practice, menite să sublinieze importanța respectării regulilor de circulație și să informeze tinerii despre riscurile neglijării acestora.
Prin proiectul „Be Cool. Keep it Safe!”, E.ON România își propune să promoveze un comportament preventiv în trafic, aducând în prim-plan impactul negativ pe care viteza excesivă, consumul de alcool și droguri, precum și lipsa respectării regulilor de circulație îl pot avea asupra siguranței rutiere.
Despre E.ON România
Grupul german E.ON este unul dintre liderii pieței de energie, având în România o prezență consolidată de-a lungul a 19 ani. Companiile-fanion ale grupului sunt Delgaz Grid și E.ON Energie România, acestea desfășurând activități de distribuție de energie electrică și gaze naturale pentru 3,6 milioane de clienți, respectiv de furnizare a energiei și a soluțiilor energetice pentru circa 3,5 milioane de clienți.
De la intrarea pe piața din România, E.ON a investit peste 2,3 miliarde de euro, în principal în modernizarea rețelelor. Totodată, valoarea contribuțiilor virate la bugetul de stat și bugetele locale se ridică la 3,4 miliarde de euro.
EVENIMENT
Marcel Ciolacu vrea o politică industrială INTELIGENTĂ. 125 de Start-Up-uri ar putea fi CREATE pe an, la Cluj (PE)
Marcel Ciolacu, candidatul PSD la Președinția României, propune stimuli pentru economia creativă, dezvoltarea capitalului uman și investiții în cercetare și dezvoltare, pentru creșterea competitivității.
”Vreau o politică industrial inteligentă și ofensivă pentru stimularea creării de campioni regionali. O politică industrială compatibilă cu strategia de creștere a competitivității industriei europene”, spune candidatul PSD la funcția supremă în stat.
Marcel Ciolacu vrea o politică industrial INTELIGENTĂ. 125 de Start-Up-uri ar putea fi CREATE pe an, la Cluj
Astfel, Marcel Ciolacu propune măsuri de sprijin pentru companiile românești din domeniile de înaltă tehnologie și inovare, dar și, țintit, ajutor pentru femeile care vor să dezvolte o afacere în IT sau pentru foști sportivi care vor să devină antreprenori.
125 de Start-Up-uri pe an, deschise cu ajutorul programului Tech Nation în fiecare județ
”Am fundamentat Programe privind crearea de Start-Up-uri inovative – Tech Nation, dar și pentru consolidarea companiilor de înaltă tehnologie – High Tech Innovation”, arată candidatul social democrat la prezidențiale, care propune scheme de ajutor de stat, garanții și facilități pentru firme.
Pentru Programul Tech Nation candidatul PSD propune un sprijin în valoare de 1 miliard de euro pe o perioadă de 4 ani.
Va fi un sprijin în granturi de 50.000 de euro per beneficiar, pentru crearea nu mai puțin de 5.250 de Start-Up-uri anual, ceea ce în seamnă dezvoltarea a 21.000 de Start-Up-uri în 4 ani și crearea a 42.000 de locuri de muncă stabile.
Practic, se vor putea crea 125 de Start-Up-uri anual, în fiecare județ al țării, inclusiv la Cluj.
Women in Tech și Restart Sport, programe de granturi pentru femei și foști sportivi de performanță
Candidatul PSD la Președinție propune și o schemă de ajutor pentru finanțarea firmelor din domeniul IT sau adiacent, cu acționari majoritari femei.
Programul Women in Tech va beneficia de 200 de milioane de euro, cu o componentă de granturi de 50.000 de euro per beneficiar. Astfel, arată Marcel Ciolacu, vor putea fi create 4.000 de Start-Up-uri pentru realizarea de investiții în capacități noi de producție.
Candidatul social-democrat la alegerile prezidențiale vrea să încurajeze și foștii sportivi de performanță. Aceștia pot deveni antreprenori cu ajutorul unui program de 20 de milioane de euro.
Și Restart Sport va avea o componentă de granturi de 50.000 de euro per beneficiar, pentru crearea a 400 de Start-Up-uri și pentru realizarea de investiții în domeniul sportului.
Schema de ajutor de stat va asigura finanțarea a cel mult 90% din cheltuielile investiționale eligibile.
CMF 31240010
ECONOMIE
Analiză UBB a antreprenoriatului din România. Daniel David: Politicienii au intenții bune, dar trebuie evitate extremele
Situația antreprenoriatului din România a fost analizată de o echipă de cercetători de la FSEGA din cadrul UBB. Rezultatele arată că peste 63% dintre români consideră că există condiții favorabile pentru a începe o afacere în zona în care locuiesc
O echipă de cercetători de la Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor (FSEGA) din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB) a lansat miercuri, 20 noiembrie, Raportul de țară 2022/2023 privind antreprenoriatul din România, în cadrul proiectului internațional Global Entrepreneurship Monitor (GEM).
„Eu nu văd UBB ca o universitate antreprenorială”
Prezent la lansarea raportului, rectorul Daniel David a atras atenția asupra rolului echilibrat pe care trebuie să îl joace universitățile în promovarea antreprenoriatului.
„Am văzut că politicienii noștri sunt tot mai interesați de antreprenoriat, și pe undeva mă sperie lucrul acesta, pentru că au intenții bune, dar nu trebuie trecut dintr-o extremă în alta, de la nu suntem interesați de antreprenoriat, la toate universitățile trebuie să fie antreprenoriale, ceea ce este o mare prostie. Harvard nu este o universitate antreprenorială, Yale nu este o universitate antreprenorială, sunt universități world class care fac cercetare și care au și o componentă antreprenorială, dar a avea o componentă antreprenorială, nu înseamnă că ești o universitate antreprenorială. (…) Eu nu văd UBB ca o universitate antreprenorială, deși valorizăm antreprenoriatul”, a declarat, în cadrul lansării, rectorul Daniel David.
„Unii trebuie să fie și foarte buni angajați”
Daniel David a mai subliniat că, deși este important ca spiritul antreprenorial să fie promovat în rândul absolvenților, nu trebuie pierdut din vedere că o parte dintre aceștia vor excela ca angajați.
„Nu vreau să fiu dur când vorbim în acest context despre antreprenoriat, e foarte bine să ai spirit antreprenorial și să ne pregătim absolvenții cu acest mindset antreprenorial, dar să nu uităm că unii trebuie să fie și foarte buni angajați. Nu toți vor avea demersuri antreprenoriale, nu toți vor începe firme și companii noi, unii vor fi foarte buni angajați. În același timp, o universitate de cercetare avansată uneori produce cunoaștere care nu are imediate aplicații practice. Prin acest proces, formezi oameni, formezi cercetători și s-ar putea ca unii dintre aceștia, peste doi, trei, zece ani să producă aplicații practice care schimbă paradigma pe piață”, a mai completat rectorul UBB Cluj.
Teama de eșec rămâne o barieră în antreprenoriat
Raportul relevă că 63,75% dintre români consideră că există condiții favorabile pentru începerea unei afaceri în zona lor, iar 62,68% se simt pregătiți să își lanseze propria afacere. Totuși, teama de eșec (58,05%) și accesul dificil la finanțare rămân bariere majore.
Majoritatea antreprenorilor sunt bărbați (68,4%), au vârste între 35-44 ani, studii superioare (56,4%) și venituri peste medie. Domeniile cele mai populare sunt serviciile de consum și industria prelucrătoare.
În ceea ce privește transformarea digitală, pandemia a stimulat adoptarea tehnologiilor digitale, 19,88% dintre antreprenorii aflați la început de drum din România raportând utilizarea tehnologiilor digitale ca parte a strategiilor lor de afaceri. Această tendință evidențiază o oportunitate pentru România de a valorifica transformarea digitală pentru a spori productivitatea și a extinde aria de acoperire globală.
România are potențial antreprenorial competitiv
Studiile superioare sunt un factor-cheie în reușita antreprenorială, iar îmbunătățirea educației antreprenoriale în școli și universități poate stimula un mediu de afaceri mai dinamic.
„Comparativ cu țările din Europa de Est, în România, potențialul antreprenorial este competitiv, percepția unor oportunități bune pentru noi companii fiind ridicată. Astfel, 63,75% dintre români văd condiții favorabile pentru demararea de afaceri în următoarele șase luni, iar 62,68% dintre români declară că au abilitățile și cunoștințele necesare pentru lansarea unei afaceri. În ciuda acestor puncte forte, există și bariere, una dintre acestea fiind teama de eșec, care afectează 58,05% din populația adultă, o cifră relativ ridicată în comparație cu alte țări din Europa de Est. România ocupă locul al cincilea la nivel mondial în ceea ce privește acest indicator, ceea ce demonstrează că factorii culturali și economici creează un mediu în care costurile eșecului sunt percepute ca fiind prohibitiv de ridicate”, arată raportul GEM România.
UBB, parte dintr-un proiect care include 51 de țări
Proiectul GEM, coordonat de două instituții de referință în domeniul antreprenoriatului – London Business School (Marea Britanie) și Babson College (SUA) – implică cercetători din 51 de țări, iar UBB reprezintă România în această rețea globală. Scopul studiului este de a evalua și compara nivelul activității antreprenoriale la nivel internațional, oferind un instrument de bază pentru politici publice și dezvoltare economică.
Global Entrepreneurship Monitor este un consorțiu internațional care studiază antreprenoriatul la nivel global din 1999, oferind date empirice pentru analiza și compararea activității antreprenoriale între țări și identificarea politicilor publice eficiente.
Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor din cadrul UBB este cea mai mare facultate din România, recunoscută pentru excelența academică și implicarea în proiecte de cercetare avansată, fiind membră cu drepturi depline a European Foundation for Management Development (EFMD).
EVENIMENT
FOTO. Bărbat de 32 de ani, CERCETAT de polițiștii clujeni pentru ȘANTAJ și infracțiuni informatice
Un bărbat de 32 de ani este cercetat de polițiștii clujeni pentru șantaj și infracțiuni informatice. Se dădea drept angajat al unui service de telefonie mobilă. Acesta se afla sub control judiciar într-o altă cauză.
„La data de 19 noiembrie a.c., polițiștii Brigăzii de Combatere a Criminalității Organizate Cluj-Napoca, împreună cu procurorii Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism – Serviciul Teritorial Cluj, au documentat activitatea infracțională a unei persoane, de 32 de ani, aflată sub măsura controlului judiciar într-o altă cauză, cercetată pentru săvârșirea infracțiunilor de șantaj, acces ilegal la sistem informatic și alterarea integrității datelor informatice.
FOTO. Bărbat de 32 de ani, CERCETAT de polițiștii clujeni pentru ȘANTAJ și infracțiuni informatice
În urma probatoriului administrat, a reieșit faptul că, în perioada octombrie – noiembrie 2024, persoana în cauză ar fi contactat telefonic (individual) 3 persoane vătămate, pe care le-ar fi indus în eroarea, prezentându-se drept angajat al unui service de telefonie mobilă.
Ulterior, le-ar fi determinat să-i transmită datele de acces ale conturilor online asociate adreselor de e-mail, sub amenințarea că, în caz contrar, ar urma să pună, la dispoziția altor persoane, telefoane mobile ce s-ar fi aflat în posesia sa (care nu existau în realitate), conținând datele personale ale victimelor, precum și materiale foto și video care le-ar fi înfățișat în ipostaze indecente.
În 2023, persoana cercetată a fost trimisă în judecată tot pentru șantaj
Persoanele vătămate au dat curs cererilor persoanei cercetate, care după ar fi obținut datele conturilor online le-ar fi accesat și ar fi schimbat credențialele (username, parolă), astfel ar fi preluat controlul asupra lor, corelativ cu restricționarea accesului victimelor la aceste conturi.
Precizăm că în anul 2023, persoana cercetată a fost trimisă în judecată de către Parchetul de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca pentru săvârșirea unor infracțiuni de șantaj vizând același mod de operare, iar materialul de urmărire penală având ca obiect infracțiunile informatice a fost disjuns și transmis prin declinare de competență la D.I.I.C.O.T. – Serviciul Teritorial Cluj, cercetările efectuându-se în prezenta cauză.
Pentru infracțiunile de șantaj instanța de fond i-a aplicat acesteia o pedeapsă de 2 ani și 8 luni de închisoare cu privare de libertate.
Astăzi, a fost sesizat judecătorul de drepturi și libertăți din cadrul Tribunalului Cluj cu propunere de arestare preventivă a persoanei cercetate, pentru 30 de zile.
Acțiunea a beneficiat de sprijinul polițiștilor Brigăzii de Combatere a Criminalității Organizate Brașov și jandarmilor din cadrul Grupării Mobile de Jandarmi Brașov.
Precizăm că pe întreg parcursul procesului penal, persoanele cercetate beneficiază de drepturile și garanțiile procesuale prevăzute de Codul de procedură penală, precum și de prezumția de nevinovăție”, a comunicat IPJ Cluj.