ACTUALITATE
I-a venit rândul şi DJ 161 Panticeu – Sărata – limită cu județul Sălaj pentru a fi reabilitat
Drumurile noastre toate se vor reabilita vreodată? Concret, nu putem răspunde la această întrebare, dar putem remarca progrese şi bune intenţii.
„Consiliul Județean Cluj a demarat pe drumul județean 161 Panticeu – Sărata – limită cu județul Sălaj lucrări de întreținere curentă și periodică ce se vor finaliza cu așternerea de covor asfaltic. Acestea vizează un sector de drum în lungime de 7 kilometri, de la kilometrul 41+100 până la kilometrul 48+100.
Alin Tișe, președintele Consiliului Județean Cluj: “Importanța lucrărilor e dată de faptul că acest drum județean asigură o legătură directă și facilă între judeţele Cluj şi Sălaj, cu efecte pozitive în ceea ce privește dezvoltarea economico-socială a întregii zone”.
Lucrările constau în reprofilarea drumului cu cilindrare și adaos de piatră spartă, tratarea burdușirilor și a tasărilor, respectiv refacerea fundației de balast și a fundației de piatră. Totodată, acestea vizează realizarea de casete în vederea lărgirii căii de rulare pe anumite sectoare, realizarea, completarea și aducerea la profil a acostamentelor, curățarea șanțurilor și a rigolelor, desfundarea podețelor și așternerea stratului de balast stabilizat, ca lucrări premergătoare așternerii de covor asfaltic pe întreaga lungime a sectorului vizat.
În această fază se realizează casete în vederea lărgirii căii de rulare, pe anumite sectoare și tăieri de lăstăriș și vegetație din vecinătatea căii de rulare în vederea asigurării frontului de lucru”, se arată în comunicatul primit de la Consiliul Judeţean Cluj.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
Un accident a avut loc, duminică, la ieșirea din Gherla spre Cluj-Napoca. Au fost implicate două mașini. Un bărbat este încarcerat.
„Pompierii din cadrul Detașamentului Dej intervin în aceste momente la un accident rutier petrecut la ieșire din Gherla spre Cluj-Napoca. Din primele date, în accident au fost implicate două autoturisme, iar în interiorul unuia dintre acestea se află blocat un bărbat. La o primă evaluare, acesta prezintă multiple traumatisme, dar este conștient și cooperant.
VIDEO. ACCIDENT la Gherla. Două mașini implicate. Bărbat ÎNCARCERAT
De asemenea, doi bărbați și o femeie necesită îngrijiri medicale. La fața locului au fost trimise două autospeciale, o ambulanță SMURD și un echipaj SAJ”, a transmis ISU Cluj.
Update:
În cele din urmă, doar bărbatul aflat în autoturism și pe care pompierii l-au deblocat a necesitat îngrijiri medicale. Acesta, împreună cu celelalte 3 persoane implicate în accident, au refuzat transportul la spital.
ADR Nord-Vest scoate la concurs un post vacant de Expert tehnic dezvoltare regională în cadrul Biroului Planificare Strategică/ DIRIPP, pe perioadă determinată de 24 luni, cu normă întreagă.
Responsabilități cheie / Atribuții:
– Analiza nevoilor și potențialului regiunii: Realizarea de studii și analize pentru identificarea nevoilor prioritare și a resurselor disponibile în regiune;
– Elaborarea și actualizarea Planului de Dezvoltare Regională 2028-2034: Contribuirea la redactarea, actualizarea și implementarea Planului de Dezvoltare Regională , asigurând alinierea cu obiectivele strategice ale Uniunii Europene și ale României.
– Coordonarea consultărilor publice: Organizarea și participarea la consultări cu autoritățile locale, organizațiile neguvernamentale, mediul privat și alte părți interesate pentru a integra opiniile și nevoile comunității în PDR.
– Monitorizarea și evaluarea Planului de Dezvoltare Regională 2021 -2027: Urmărirea implementării priorităților și acțiunilor din cadrul PDR, evaluarea progresului, identificarea eventualelor dificultăți și propunerea de soluții.
– Actualizarea bazelor de date și rapoarte periodice: Gestionarea și actualizarea bazelor de date cu informații despre proiectele regionale și realizarea de rapoarte periodice pentru monitorizarea progresului, evaluare și informare a factorilor de decizie.
– Monitorizarea evoluțiilor legislative ale politicii de coeziune: Urmărirea modificărilor și noilor direcții stabilite de Comisia Europeană pentru politica de coeziune post-2027, adaptând strategia și prioritățile regionale pentru aliniere cu noile cerințe.
– Elaborarea de propuneri pentru alinierea regională cu politica de coeziune: Dezvoltarea de propuneri și strategii prin care regiunea Nord-Vest să respecte obiectivele de coeziune post-2027, inclusiv orientările legate de tranziția verde, digitalizare, inovare și incluziune socială.
Cerinţe:
Educaţie şi calificări:
Studii universitare, absolvite cu diplomă de licență în următoarele domenii (în conformitate cu Hotărârea nr. 412 din 23 aprilie 2024)
– Domeniul de licență: Geografie, Științe Administrative, Sociologie, Științe Politice, Economie, Administrarea afacerilor, Urbanism.
Experienţa:
-Minimum 2 ani experiență în proiecte cu finanțare nerambursabilă, ulterior licentierii.
Constituie avantaj pentru experiența anterioară : activitatea în domeniul planificării strategice – SDL, SIDU, PATJ, SDJ, Strategii Naționale etc.
Abilităţi şi competenţe:
– Gândire analitică și de sinteză: Capacitatea de a analiza date complexe și de a extrage informații relevante pentru dezvoltarea Planului, sintetizând și corelând multiple surse de informații și abilitatea de a anticipa tendințele viitoare, riscurile și oportunitățile pe termen lung, esențială pentru elaborarea unei strategii;
– Abilități de cercetare și evaluare: Competențe solide în colectarea, interpretarea și evaluarea datelor economice, sociale și de piață pentru a înțelege contextul actual și a formula priorități relevante pentru Regiunea Nord-Vest.
– Abilitatea de lucru cu legislația relevantă și cadrul politicilor publice pentru a asigura conformitatea și aplicabilitatea strategică în contextul regional, național sau internațional.
– Abilități de Comunicare în limba engleză (B2)
– Abilitatea de a utiliza instrumente software pentru realizarea analizelor;
Beneficii:
– pachet salarial atractiv, tichete de masă, pachet de servicii medicale, mediu de lucru profesional și competitiv, condiții de muncă la standarde înalte, posibilități crescute de dezvoltare profesională.
Bibliografia pentru concurs:
– Legea nr.315/2004 privind dezvoltarea regională în România, cu modificările și completările ulterioare; (https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/53040 )
– Noțiuni de bază despre Politica de coeziune a Uniunii Europene / Cadrul strategic de programare (https://www.europarl.europa.eu/erpl-app-public/factsheets/pdf/ro/FTU_3.1.1.pdf )
– Planul de Dezvoltare Regională (PDR) Nord-Vest 2021-2027 (https://www.nord-vest.ro/adr-nv-2/dezvoltare/planuri-de-dezvoltare-regionala/ )
– HOTĂRÂRE nr. 379 din 23 martie 2022 privind aprobarea Metodologiei de elaborare, implementare, monitorizare, evaluare și actualizare a strategiilor guvernamentale (https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/253158 )
Informaţii organizatorice:
Anunţul privind concursul organizat va fi transmis la AJOFM și va fi postat pe site-ul ADR Nord-Vest în data de 07.11.2024.
Persoanele interesate, care întrunesc cerinţele obligatorii specificate, vor transmite până în data de 21.11.2024, ora 16.00 următoarele documente pe email la adresa resurse.umane@nord-vest.ro:
– copie document de identitate;
– CV datat şi semnat;
– scrisoarea de intenţie cu data depunerii şi semnătura;
– copii după documentele de studii;
– copii după documentele care atestă experienţa profesională (conform cerinţelor), semnate, cu număr de înregistrare de la angajator;
– copii după orice documente oficiale legale, relevante pentru dovedirea formărilor/certificărilor şi/sau a cunoştinţelor dobândite (semnate şi cu număr de înregistrare);
– cazierul judiciar (valabil 6 luni de la data eliberării) sau declaraţie pe propria răspundere că nu există înscrisuri în cazierul judiciar.
Comunicarea rezultatelor privind eligibilitatea candidaților se va face telefonic și/sau pe email până la data 25.11.2024, până la ora 16.00; candidații care întrunesc cerinţele obligatorii ale postului vor fi invitați să se prezinte la proba scrisă.
Proba scrisă (testare scrisă a cunoştinţelor din domeniul de specialitate conform bibliografiei, testul de cunoştinţe operare PC-Word şi Excel, precum şi testul de Limba Engleză) se va desfăşura la sediul secundar al A.D.R. Nord-Vest de la adresa din Cluj-Napoca, str. Donath nr. 53 A, Cluj în data de 28.11.2024, începând cu ora 10.00. Durata examinării este în medie de 3 ore.
Comunicarea rezultatelor obţinute la proba scrisă (test scris, test de operare PC şi test de Limba Engleză) se va face telefonic și/sau pe email până la data de 02.12.2024, ora 16:00.
Interviurile de selecţie se vor desfăşura în data de 04.12.2024, la ora comunicată de către comisie, la sediul secundar al A.D.R. Nord-Vest de la adresa din Cluj-Napoca, str. Donath nr. 53A, Jud. Cluj. La interviul de selecţie vor participa doar candidaţii care au obţinut punctajul minim necesar pentru promovarea în etapa de interviu.
Comunicarea rezultatelor obţinute la interviul de selecţie şi respectiv rezultatele finale ale concursului se va face până la data de 06.12.2024, după finalizarea lucrărilor comisiei de recrutare şi selecţie.
EDUCATIE
Viitorul sună bine: ORBIS, aplicația clujeană care calculează amprenta personală de carbon, CÂȘTIGĂTOARE la Gala DpIT 2024
Academia DpIT („Descoperă-ți pasiunea în IT), a organizat joi, la Cluj-Napoca, a X-a ediție a unei expoziții care le-a oferit șansa unor tineri studenți și elevi să își etaleze invențiile tehnologice. Evenimentul s-a desfășurat în cadrul FSEGA (Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor) iar publicul prezent a avut posibilitatea de a interacționa cu tinerii care speră ca prin invențiile lor să rezolve o parte din problemele cotidiene. Mai multe echipe de elevi clujeni au fost premiate.
Asociația DpIT, un sprijin real pentru tineri
Asociația DpIT este o organizație non-guvernamentală, non-profit care sprijină tinerii în cea mai importantă etapă din viața lor. Scopul academiei constă în oferirea unei perspective în cariera IT tinerilor, dar și dezvoltarea unor caracteristici personale, ca de pildă: familiarizarea cu lucrul în echipă, asumarea de roluri și responsabilități, dezvoltarea spiritului antreprenorial etc. Astfel, prin acest eveniment, DpIT contribuie la recunoașterea Clujului ca important centru de educație și dezvoltare în IT.
Tinerii români, speranțe mari în domeniul tehnologiei
România poate fi sigură de un lucru: avem tineri talentați în domeniul tehnologiei. Cei 120 de participanți de anul acesta au creat aplicații sau prototipuri de aplicații. Una dintre aplicațiile care au prezentat un interes considerabil este aplicația Bear Aware. Vlad, manager și membru al echipei care a creat aplicația, ne spune că pasiunea s-a pentru tehnologie a apărut atunci când tatăl său și-a cumpărat un laptop.
Viitorul sună bine: ORBIS, aplicația clujeană care calculează amprenta personală de carbon, CÂȘTIGĂTOARE la Gala DpIT 2024
„Am început să mă joc pe el, apoi am descoperit că eram curios cum se fac jocurile video și am început să caut tutoriale pe net”, spune Vlad despre prima incursiune în lumea digitală. Aplicația realizată de Vlad și echipa lui are menirea de a preveni oamenii în cazul în care se află urși în apropiere. Practic, aplicația este conectată la un sistem de camere care monitorizează mișcările urșilor. În momentul în care un urs este în apropiere se va primi o notificare în aplicație iar cu ajutorul unei brățări adiționale persoana în cauză, prin apăsarea unui buton poate alerta urgențele.
Tot o aplicație destinată prevenirii pericolelor este SafetyBuddy. Darius alături de echipa sa provin de la Colegiul ,,Elena Cuza” din capitală. Aceștia au dezvoltat o aplicație care monitorizează pericolele de pe străzi în timp real. Darius ne spune că această inițiativă a pornit din dorința de a ajuta oamenii să ajungă în siguranță la destinație. Același lucru este spus și de Vlad, cordoonatorul echipei: ,,Am vrut să facem ca fiecare oraș să fie mai sigur”. El consideră că este o problemă reală pentru care trebuia găsită o soluție. Aplicația funcționează pe principiul de Google Maps, care a fost adăugată în programul lor. Astfel, se poate căuta un pericol pe hartă, iar dacă în apropiere se află o amenințare aplicația va anunța.
„Acești tineri sunt minţi sclipitoare pe care ne dorim să le păstrăm aici, în România”
O altă aplicație care ar putea fi utilă în viitor este OP Traffic. David, elev în clasa a 10-a, a lucrat la acest proiect ca grafic designer. Pasiunea lui David pentru tehnologie a început când era mic, atunci când a făcut un curs de robotică. Ulterior a ajuns la un liceu cu profil matematică-informatică. S-a alăturat acestui proiect deoarece i s-a părut interesant. Aplicația pe care a creat-o împreună cu echipa lui este un sistem inteligent bazat pe camere video și AI care optimizează fluxul traficului în timp real, colectând date. Astfel, aplicația controlează traficul și optimizează timpul de așteptare.
Liliana Ștefan-Cazacu, președintele Asociației DpIT, organizatorul programului declară: „Azi încununăm munca de 6 luni a elevilor înscriși în Asociația DpIT. Acești tineri sunt minţi sclipitoare pe care ne dorim să le păstrăm aici, în România. Au demonstrat că sunt o generaţie capabilă nu doar să îşi imagineze viitorul, ci şi să-l construiască, dacă li se oferă sprijinul necesar. De aceea, este esenţial ca şi alţi actori sociali şi economici să participe activ, prin contribuţii concrete, în susţinerea creativităţii şi progresului lor.”
Cine sunt premianții?
Premiul I, în valoare de 4.200 de lei a mers la echipa Orbis, mentorată de Motogna Victor și Virciu Cristian de la Wolfpack Digital. Aplicația creată ne face atenți la amprenta personală de carbon, oferind provocări ecologice personalizate, menite să vindece planeta.
Premiul II, în valoare de 3.100 de lei, a fost obținut de echipa Remend, mentorată de Băjenaru Sorin Ionuț de la Bosch România. Aplicația sprijină persoanele cu dizabilități motorii, furnizând un set de tehnologii avansate care facilitează accesul la mobilitate.
Premiul III, în valoare de 3.000 de lei, a fost câștigat de echipa NutriCheck, mentorată de Ghinea Alin și Hrihoreanu Radu de la Kronsoft Development. Aplicația promovează un stil de viață sănătos, printr-un program de nutriție echilibrată.
Au mai fost acordate și premii speciale:
Premiile GlobalLogic au mers către echipele: Pose Track, mentorată de Cornea Ciprian, Bee Voting, mentorată de Lemnariu Flaviu-Rareș și PlantFlow, mentorată de Ghinea Alin și Hrihoreanu Radu.
Premiul Bosch a fost câștigat de echipa Op Traffic, mentorată de Bajko Peter în Accenture România.
Premiul Accenture a fost acordat echipei CloudCargo, mentorată de Ani Dan Gabriel, de la Betfair România Development.
De asemenea, Asociația DpIT a acordat un premiu special echipei Otto’s World, mentorată de Bran Daniel.
Ultimul premiu acordat a fost Premiul Publicului care a fost câștigat de echipa Bee Voting, mentorată de Lemnariu Flaviu-Rareș.
Așadar, și ediția din anul acesta și-a atins scopul, oferind tinerilor români posibilitatea să performeze în domeniul tehnologiei.
Alexandru Mocan
EDUCATIE
VIDEO FOTO. Transylvania MEP: prima SIMULARE a Parlamentului European pentru elevi la Cluj-Napoca
Transylvania Model European Parliament a avut premiera vineri, începând cu ora 16:00, în cadrul Facultății de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor, continuând să se desfășoare și în următoarele două zile în incinta Facultății de Business. Participarea elevilor a fost liberă, iar proiectul a stârnit un interes considerabil.
O inițiativă a educării politice în rândul tinerilor
„Ne dorim ca toți participanții să învețe cât mai multe și să conștientizeze importanța votului – chiar dacă procentajul de vot este momentan destul de mic în România, cu ajutorul acestor evenimente va putea să crească” ne spune Ioana Drânda, co-fondatoarea Transylvania MEP. În aceași notă, partenera ei, Iarina Man, are o viziune pozitivă asupra creșterii interesului politic în rândul tinerilor: ,,Cred că interesul tinerilor vizavi de politică va crește din ce în ce mai mult mai ales pentru că în ultimii ani acest subiect este tot mai promovat și mediatizat în rândul lor”.
VIDEO FOTO. Transylvania MEP: prima SIMULARE a Parlamentului European pentru elevi la Cluj-Napoca
Iarina și Ioana, eleve în clasa a XII-a la Liceul Teoretic „Avram Iancu” din Cluj Napoca, si-au descoperit pasiunea pentru politică și educație civică încă din anii anteriori, odată cu participarea în Comunitatea Tinerilor Lideri Europeni, proiect inițiat dintr-o nevoie vizibilă de a aborda o deconectare între tineri și Uniunea Europeană.
Astfel, motivate de dorința de a răspândi importanța politicii Parlamentului European și de a crește nivelul de conștientizare al tinerilor asupra problemelor europene, cele două organizatoare au reușit să pună în desfășurare un eveniment care să inspire și să informeze noile generații.
Dezbateri pe probleme sociale, economice și politice
În cadrul proiectului, participanții au avut ocazia să se înscrie în următoarele comisii: FEMM – ,,Accesul tinerelor femei la sănătate reproductivă și educație sexuală” ; DROI – ,,Drepturile refugiaților și migranților în Mediterană” și ECON – ,,Criptomonedele: mijloc de libertate sau principalul susținător al organizațiilor criminale”.
Dezbaterile se desfășoară după modelul celor din Parlamentul European, oferindu-le tinerilor oportunitatea de a experimenta procesul legislativ și de a propune soluții la probleme actuale, exprimându-și opiniile în mod liber. Experiența le oferă, astfel, o imagine reală asupra rolului și funcționării Parlamentului European, precum și asupra impactului pe care schimbările politice îl au în viața lor.
Întrebat despre experiența sa după o zi de la începerea proiectului și despre așteptările cu privire la zilele următoare, Bogdan Baciu, elev de clasa a XII-a care intenționează să-și continue studiile în cadrul Facultății de Relații Internaționale, ne spune: „Mi-a plăcut foarte mult faptul că această inițiativă e condusă numai și numai de tineri, iar așteptările mele sunt acelea de a vedea un debate productiv între delegați și de a afla cum percep tinerii soluțiile care se caută în astfel de concesii”.
Asemenea lui Bogdan, și Mălina Barta își dorește să urmeze pe viitor o carieră în diplomație: ,,De anul trecut am început să fiu foarte atrasă de politica Uniunii Europene, când am avut ocazia prin intermediul unui program EPAS să ajung în Parlamentul European la Strasburg, iar acum știu că aș vrea să continui pe acest domeniu”.
Programul educativ „Școli-ambasador ale Parlamentului European” (EPAS) își propune să îmbunătățească cunoștințele tinerilor despre Europa și democrația parlamentară europeană. În cadrul acestui program, elevii și cadrele didactice sunt informați despre drepturile și oportunitățile oferite de cetățenia europeană, precum și despre rolul important al Parlamentului European în procesul decizional al UE.
Proiect organizat de tineri pentru tineri
O parte considerabilă a elevilor din consiliul de organizare studiază, de asemenea, în școli care activează în cadrul programului EPAS, iar dispunând astfel de o anumită pregătire politică au reușit să pună bazele unui proiect de succes.
Din echipa de coordonare fac parte, astfel, Iarina Man și Ioana Drânda (co-fondatoare), Irina Șușcă (coordonatorul departamentului IT), Park Temin (coordonatorul departamentului media), Olivia Bulzan (coordonatorul departamentului financiar) și Daria Moșoiu (coordonatorul departamentului de comunicare).
O implicare semnificativă a avut și ,,the academic team” unde le găsim pe Miruna Ursache (secretar general) și Andreea Gruescu (secretar general adjunct), precum și pe Renata Tothăzan (președintele Adunării Generale) și Anelisse Preda (președinte adjunct al Adunării Generale). Pe lângă echipa de coordonare și cea academică, un rol esențial în succesul proiectului l-au avut și șefii celor trei comisii: ECON – condusă de către Codrin Lenghel și Petra Erdelyi ; DROI – condusă de Olivia Bulzan și Daria Ciufudean și FEMM – condusă de Maya Ionuțaș și Teodora Pisc.
Nicu Ștefănuță – o voce importantă pentru generația tânără
Spre finalul serii, tinerii au avut plăcerea de a participa la un discurs al europarlamentarului Nicu Ștefănuță, în care acesta le-a împărtășit nu doar experiențele sale profesionale, ci și lecții valoroase și sfaturi practice din parcursul său, oferindu-le perspective inspirate care să contribuie în alegerea drumului lor profesional: „În sala aceasta se găsesc viitori europarlamentari, miniștri, consilieri, juriști sau diplomați internaționali”.
Pentru Cluj24, europarlamentarul susține că învățarea a cât mai multor limbi străine ar putea să îi ajute considerabil pe cei care doresc să activeze într-o astfel de carieră deoarece „o limbă învățată diferă de experiența pe care o ai când ești ajutat de un traducător – căci limba nu este doar o cunoștiință, este și un vehicul cultural”.
„Multe aptitudini se învață”
Întrebat, totodată, cum ar putea fi mai bine educați cetățenii tineri cu privire la politică, acesta încurajează cât mai multă implicare activă: „Mersul la vot și interesul cu privire la anumite campanii locale sunt doar câteva dintre aspectele care te pot face să întelegi mai bine anumite lucruri și să iubești acest domeniu”. Iar cu privire la beneficiile implicării într-un eveniment ca Transylvania MEP, susține că este „un proiect serios în care reușești să înveți o meserie – înveți cum se negociază, cum câștigi un argument, dar și cum ajungi la un compromis… Multe aptitudini se învață.”
Încă de la alegerile europarlamentare, Ștefănuță a devenit un model de conduită morală și de inspirație profesională pentru generația tânără din România, prin angajamentul său neclintit de a se adresa problemelor și provocărilor cu care se confruntă această categorie de vârstă. Astfel, el s-a remarcat de-a lungul timpului prin promovarea activă a drepturilor în rândul tinerilor și a valorilor progresiste în România, aducând în prim-plan subiecte de interes major precum sănătatea mintală, drepturile comunității LGBTQIA+, dreptul la avort și educația sexuală.
Ștefănuță nu doar susține aceste valori în mod constant, ci și își dedică activitatea pentru a crea un mediu politic mai incluziv, favorizând dezvoltarea unei noi generații de lideri conștienți, motivați să contribuie activ la progresul țării și al Uniunii Europene.
Transylvania MEP: O premieră educativă pentru tineri, dedicată înțelegerii politicii europene și formării viitorilor lideri
Așadar, Transylvania MEP a reprezentat un pas important în educarea politică a tinerilor din România, oferindu-le acestora oportunitatea de a înțelege mai bine cum funcționează Parlamentul European și cum pot contribui la schimbările sociale, economice și politice.
Bianca Matei