EVENIMENT
Gheorghe Frățilă, șeful Salvamont Salvaspeo Cluj: Salvarea de pe munte nu e o meserie, e pasiunea unor oameni foarte dedicați
Serviciul public județean Salvamont Salvaspeo Cluj numără astăzi aproape 100 de oameni. Grosul, cum spune directorul Gheorghe Frățilă, îl reprezintă volunatarii și aspiranții. Dar înainte ca acest serviciu să existe a fost o idee a unor pasionați de munte, de cățărări, de speologie sau scufundări.
Acum, salvatorii montani clujeni au ajuns să aibă peste 200 de intervenții pe an, din care aproape jumătate sunt pe timpul verii.
Gheorghe Frățilă, șeful Salvamont Salvaspeo Cluj: Salvarea de pe munte nu e o meserie, e pasiunea unor oameni foarte dedicați
Salvamont Salvaspeo Cluj este un serviciu public subordonat Consiliului Județean Cluj, care asigură funcționarea din punct de vedere financiar, și este coordonat operativ de către Departamentul pentru Situații Cluj, explică Gheorghe Frățilă. Structura cuprinde echipa salvamont, echipa salvaspeo și cea de scafandri.
Acest serviciu modern a început la Cluj cu o echipă de entuziaști voluntari, care și-au zis „trebuie sa facem treaba asta”. Gheorghe Frățilă a fost în echipa Salvaspeo când acest serviciu nu exista nici măcar ca idee la Consiliul Județean. Dar după ce a apărut legilația, a apărut și serviciul public, care s-a dezvoltat în timp.
„Acum, partea de salvatori montani și cea administrativă este asigurată de angajați, voluntari și aspiranți. Pe partea de salvaspeo și scufundări, grosul activitității este asigurat de voluntari. Noi stăm foarte bine la capitolul voluntari, deși aceștia au nevoie de dublă, chiar triplă pregătire.
Acum sunt 78 de posturi prevăzute în organigramă, dintre care 50 sunt cele de vountari, care sunt strict persoane cu pregătire de salvare. Apoi avem și aspitanți, care nu sunt încă salvatori, dar se pregătesc în cadrul echipei”, spune directorul Serviciul public județean Salvamont Salvaspeo Cluj, Gheorghe Frățilă.
Serviciul Salvamon Vlădeasa e externalizat
Totuși, pentru că nu era suficient personal, una dintre formații este externalizată către ONG-ul Salvamont Vlădeasa, care asigură intervenția și toată activitatea pe raza comunelor Mărgău, Săcuieu și Poieni și ajută iarna, pe perioada funcționării pârtiilor de schi de la Beliș.
„La Salvamont Vlădeasa sunt 8 angajați și cam 10 voluntari. Cu toții, ne apropiem de 100 de oameni, ceea ce nu este rău. Resursa umană este foarte importantă, în special pe partea de scafandri. Acolo poți să ai echipamentele de pe lume, dacă nu ai oameni dedicați… Nu ai cum să-i plătești, nimeni nu cred că ar merge pe bani să se schufunde sub ghiață să caute oameni înecați”, explică Gheorghe Frățilă.
Pregătirea continuă e esențială
Cei care activează în Serviciul Salvamont Salvaspeo Cluj au un program de pregătire internă foarte complex, pe fiecare domeniu de activitate.
„Noi periodic trebuie să ne reacredităm. Din trei în trei ani participăm la o minișcoală. Acolo ești evaluat și dacă primești reatestarea, încă trei ani mai poți să practici meseria. De aceea, pregătirea este esențială”, susține șeful Salvamont Salvaspeo Cluj.
Pe lângă asta serviciul pregătește și aspiranți. Dar ca să devii aspitant trebuie să îndeplinești anumite condiții.
„Cine vrea să vină ca aspirant la acest serviciu trebuie să aibă un nivel mediu de schi și de cățărat la salvamont, un nivel minim de școala de tehnică de speologie alpină 1 pentru salvaspeo, sau advanced diver pentru scafandri. Nu primim de la zero pe nimeni”, spune Gheorghe Frățilă.
Un singur snowmobil la patru pârtii de schi
Dotările, spune Gheorghe Frățilă sunt bune, dar este loc ca acest serviciu să se dezvolte. Astfel, s-ar impune înființarea unui punct de prim ajutor, dacă nu chiar o bază în zona Tarnița, unde există niște trasee care sunt foarte vizitate și care nu sunt „la îndemâna” salvatorilor.
„Stăm prost la capitolul snowmobile pentru că din cele 4 pârtii din județ, niciuna nu are evacuarea la bază, cum au marea majoritatea. În mod normal, te duci cu mașina la baza pârtiei, iei transportul pe cablu și urci. La noi, cu mașina ajungi sau la mijloc, sau în partea de sus a pârtiei, deci practic accidentatul trebuie urcat, iar noi avem un singur snowmobil la 4 pârtii, care sunt în zone diferite”, spune Gheorghe Frățilă.
Echipament din banii proprii
În urmă cu doar câteva zile, Serviciul Salvamont Salvaspeo Cluj a primit o autospecială de intervenție pe teren accidentat de la DSU. Aceasta, spune șeful Salvamont Salvaspeo Cluj, va spori viteza și capacitarea de a interveni în zone unde accesul este dificil și, ce este și mai important, mai sus decât puteau ajunge până acum.
Autospeciala este dotată medical pentru prim ajutor și are o remorcă pentru transportul câinilor de căutare-salvare. Chiar dacă seviciul clujean este sprijinit cu un câine de căutare-salvare de către un ONG, Gheorghe Frățilă spune remorca va fi folostă pentru transportul echipamentului scafandrilor sau al dronelor.
În ceea ce privește echipamentul salvatorilor, aici lucrurile stau diferit.
În principal la cei de la salvaspeo, dar și la scafandri, echipamentul individual este asigurat din resurse proprii ale voluntarilor. Au ajuns să aibă echipament cu care se pot duce la 100 de metri adâncime și cu care fac și pregătirea. Asta nu e o meserie, ci pasiunea unor oameni foarte dedicați. Un astfel de echipament ajunge să coste cât autospeciala primită acum”, a precizat Gheorghe Frățilă.
Cea mai complicată intervenție a salvatorilor clujeni
Anul trecut, Serviciul Salvamont Salvaspeo Cluj a avut 250 de intervenții. La fel ca în alți ani, majoritatea au fost pe părtiile de schi, dar sunt aproape la fel de multe intervenții și vara, iar, de regulă, cele din sezonul cald sunt mai complicate, spune Gheorghe Frățilă.
„Anual, salvatorii montani clujeni au și 4, 5 intervenții de recuperare a persoanelor care și-au pierdut viața, iar pentru șeful Salvamont Salvaspeo Cluj, un astfel de caz a fost și cel mai periculos și complex.
Este vorba de reacuperarea unui cadavru din Salina Turda, o persoană care s-a sinucis într-una dintre sălile care nu sunt amenajate pentru turiști.
„A trebuit să fie scos corpul neînsuflețit al unei persoane dintr-o sală în care cei de la salină ne-au spus că nu putem intra pentru că sunt acumulări de gaze, deși acest lucru nu se știa exact. Erau multe elemente care nu sunt gestionabile prin proceduri standard. Deci nu știam dacă sunt sau nu gaze și nu aveam echipament specific ca să intervenim în acasta situație – cei de la salvări miniere sunt dotați cu aparate de respirat cu circuit închis și cu senzori speciali de măsurare.
Apoi stânca, fiind sare, nu există sisteme omologate ca să ne fixăm. Nu știam exact zona de aterizare, dacă e în apă, ce adâncime are apa respectivă, dacă trebuie barcă sau nu. Erau prea multe necunoscute în ecuație. Au venit salvatori minieri, care, însă, nu știau să coboare pe coardă. Sala are 90 de metri înălțime și am intrat printr-o <<fereastră>> la 60 de metri, într-un clopot care se deschidea, practic erai în aer la 20 de metri de cel mai apropiat perete. Aterizarea s-a făcut în baltă, dar nu era foarte adâncă, cam până la brâu”, povestește Gheorghe Frățilă.
Intervenția a durat trei zile, dar trupul neînsuflețit a fost adus la suprafață, și asta printr-o colaborare cu toți cei implicați.
Sfaturi pentru cei care merg pe munte
Gheorghe Frățilă spune că salvatorii montani au de a face cu două tipuri de cazuistică: oameni care pornesc în drumeții nepregătiți și cei care duc totul la extrem.
„În primul caz este vorba de oamenii care merg total nepregatiți, fără să se informeze despre starea vremii, despre lungimea traseului, ce echipament au nevoie. E important să își stabilești un program pentru pregătirea fizică specifică perioadei din an.
O altă categorie este cea a oamenilor care sunt bine pregătiți, dar care merg spre extrem. Aceștia se bazează prea mult pe echipament și prea puțin pe nivelul lor de cunoștințe și cad în extrema cealaltă, adică duc lucrurile prea departe și nu le mai pot gestiona”, spune Gheorghe Frățilă.
De aceea, spune șeful Salvamont Salvaspeo Cluj este important ca cei care pleacă pe munte să își facă un plan pe care să îl respecte. Apoi, aceștia trebuie să aibă în vedere ce pot să facă, cu cine merg pe munte și ce pot ceilalți.
Foto: Serviciul Județean Salvamont Salvaspeo Cluj
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
Premieră la alegerile prezidențiale. STS: Rezultatele votului, în timp real, după închiderea secțiilor de votare
Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) a anunțat lansarea unei noi funcționalități a site-ului prezenta.roaep.ro, odată cu alegerile prezidențiale de duminică. Astfel, pentru prima dată vor fi prezentate centralizarea voturilor și grafice ale rezultatelor provizorii, parțiale și finale, după închiderea secțiilor de vot.
„Astfel, toți cei interesați vor putea urmări centralizarea voturilor și o serie de reprezentări grafice ale rezultatelor provizorii, parțiale și finale, după închiderea secțiilor de votare.
Pe site-ul prezenta.roaep.ro, pentru prima dată, vor fi prezentate grafic, în mod continuu, rezultatele voturilor obținute de către candidați, pe măsură ce președintele și membrii secțiilor de votare transmit digital procesele-verbale cu voturile exprimate”, se arată într-un comunicat al STS, citat de Mediafax.
Hartă interactivă
Cei care vor accesa site-ul vor putea selecta diverse criterii pentru afișarea rezultatelor: în funcție de candidat, județ sau localitate, pe țară sau în străinătate. Este o hartă interactivă ce permite diferite filtre.
De asemenea, la fel ca la procesele electorale anterioare, vor fi publicate în timp real datele statistice cu privire la prezența alegătorilor în secțiile de votare, fotografiile proceselor-verbale și alte date de transparență.
Atât site-ul prezenta.roaep.ro, cât și site-ul voting.roaep.ro vor fi disponibile începând cu deschiderea oficială a votării.
Zeci de mii de persoane instruite
„STS asigură suportul IT&C pentru buna desfășurare a proceselor electorale și a instruit personalul desemnat de către AEP să utilizeze aplicațiile și sistemele informatice.
De asemenea, echipele de specialiști ai STS sunt pregătite să intervină pentru remedierea unor situații de natură tehnică și să răspundă adecvat la evenimente de securitate cibernetică, precum și pentru a acorda asistență personalului din secțiile de votare, premergător și pe timpul alegerilor”, transmite STS.
Instituția a precizat că pentru alegerile prezidențiale și parlamentare a instruit peste 46.000 de persoane care vor face parte din secțiile de votare.
EVENIMENT
Expert în Cybersecurity NTT DATA România: Securitatea cibernetică trebuie IMPLEMENTATĂ, cu sau fără ajutorul AI
La Forumul de Securitate Cibernetică în Energie, desfășurat recent la Cluj-Napoca, specialistul NTT Data, Cătălin Pătrașcu a declarat că trebuie să trecem la acțiune, făcând referire la implementarea măsurilor de securitate cibernetică, mai ales pentru că în ultimii șapte ani au apărut legi care reglementează acest domeniu, atât directive europene, cât și legislație la nivel național.
El recomandă crearea unor noi structuri, mai ales că există deja bugete alocate, astfel că în următoarea perioadă să fie construită o arhitectură de securitate în fiecare companie și denumită o singură persoană care să răspundă atunci când vine vorba de securitate cibernetică.
Expert în Cybersecurity NTT DATA România: Securitatea cibernetică trebuie IMPLEMENTATĂ, cu sau fără ajutorul AI
Pătrașcu a mai observat că în timpul unor audite, care au fost realizate deja, în multe companii nu era clar cine răspunde de securitate. În țările mai avansate, spune el, există răspundere în scris pe orice document, dacă un sistem se implementează sau nu, dacă există un anumit risc, iar cineva din top management semnează pentru securitate.
”Asta ar fi prima măsură, cu sau fără AI, asta ar trebui făcut!”, a declarat Cătălin Pătrașcu.
Orice companie are la îndemână soluții cibernetice pe piața liberă
Reprezentantul NTT DATA a mai declarat că securitatea cibernetică trebuie să pătrundă la toate nivelurile, prin implementarea unor soluții, nu doar prin emiterea unor legi și a unor structuri.
„În ceea ce privește cybersecurity-ul, totul este reactiv”
„Nu se poate cumpăra securitatea cibernetică direct, ci se pot cumpăra niște soluții, care trebuie puse într-un proces continuu. Orice fel de companie, indiferent de mărime, poate să implementeze și are la îndemână soluții cibernetice pe piața liberă, adecvate pentru cheltuieli, ori riscuri. Avem directiva NIS în România, dar multe companii spun că nu și-o permit. Un exemplu ar fi că, există cinci companii care împart un IT-ist, nici măcar un departament întreg, apoi vine directiva NIS, care le spune că trebuie să aibă un responsabil, sisteme, proceduri, iar aceste lucruri nu sunt rezolvate.”, a mai spus Pătrașcu.
Liderul departamentului de consultanță în securitate cibernetică a mai afirmat că AI-ul ajută la rezolvarea acestor lucruri, dar trebuie să construim sănătos, iar asta însemnă că business-ul trebuie să ajungă la o situație similară cu securitatea caselor și familiilor proprii.
„Am văzut că, în ceea ce privește cybersecurity-ul, totul este reactiv. Companiile, odată ce sunt atacate, se grăbesc să investească, dintr-o dată se găsesc bugete, imediat există bani pentru asta, dar până atunci nu! Nu este atât de complicat, nici pentru persoanele fizice. Există soluții, dar trebuie doar gândite și implementate”, a conchis Cătălin Pătrașcu.
EVENIMENT
Senator Răzvan Ciortea (PSD Cluj): Lansez campania „Fii informat. Viitorul îți va mulțumi”, de prevenire a consumului de droguri
Senatorul PSD Cluj, Răzvan Ciortea, organizează joi, 21 noiembrie, la ora 15:00, la Casa de Cultură a Studenților din Cluj-Napoca campania „Fii informat. Viitorul îți va mulțumi”. Această inițiativă este mai mult decât un eveniment- este un angajament comun de a neproteja tinerii și familiile de pericolul tot mai prezent al consumului de droguri.
”Această problemă nu este doar despre statistici, este despre vieți reale, despre familii care au nevoie de sprijin și despre comunități care pot deveni mai puternice prin solidaritate și acțiune.
Adolescența este o perioadă plină de provocări, iar în aceste momente critice, un simplu „sunt aici” poate schimba destine. Nu e nevoie de judecată, ci de sprijin, înțelegere și deschidere. Noi, ca părinți, educatori și membri ai comunității, avem responsabilitatea de a le fi aproape și de a le arăta că există soluții și speranță
Campania „Fii informat. Viitorul îți va mulțumi” vine cu un program concret, structurat în trei direcții esențiale, pentru a răspunde nevoilor familiilor, tinerilor și comunității noastre:
1. Consultanță și terapie gratuită pentru familiile tinerilor consumatori, sesiuni de informare și conștientizare și înființarea unui centru non psihiatric de tratament, în parteneriat cu Narconon Sud Europa și alți specialiști în domeniu.
2. Programe de informare și conștientizare cu privire la pericolele reale ale consumului de substanțe care creează adicții în toate instituțiile de învățământ din țară, programe de sprijin și workshop-uri care au ca invitați persoane cu expertiză profesională recunoscută în domeniul adicțiilor.
3. Sporirea siguranței în școli, printr-un program anti-bullying și prin parteneriate încheiate cu autoritățile publice locale: multe studii demonstrează că există o corelație directă între bulliyng și consumul de substanțe interzise”, a spus Ciortea.
Un viitor mai sigur și informat pentru tinerii noștri
”Dragi clujeni, această campanie nu este doar despre prevenție – este despre speranță, sprijin și construirea unui viitor mai bun. Adolescenții noștri au nevoie de noi, iar noi, ca societate, avem datoria să le oferim șansa de a-și atinge potențialul, fără să fie împovărați de capcanele consumului de droguri.
Astfel, le putem arăta că, indiferent de situație, îi susținem și suntem alături de ei în lupta lor pentru un viitor mai bun. Să ne amintim că, uneori, un simplu „sunt aici” poate face minuni.
Vă invit să fiți alături, joi, 21 noiembrie, la ora 15:00, pentru a găsi împreună soluții și pentru a demonstra că împreună putem face diferența.
„Fii informat. Viitorul îți va mulțumi” este un apel la solidaritate. Este despre a fi acolo pentru tinerii noștri, despre a le oferi instrumentele necesare pentru a-și construi un viitor sigur și așa cum și-l visează”, a transmis Răzvan Ciortea.
EVENIMENT
FOTO. RMN-ul de la RAR Cluj. Verifică mașinile second hand pentru a fi sigure din punct de vedere tehnic pentru șoferii clujeni
Specialiștii de la Registrul Auto Român (RAR) Cluj pun la dispoziția clujenilor care vor să cumpere un autovehicul utilizat și vor să fie siguri că au luat o decizie corectă serviciul RAR eXpert, prin care se asigură o verificare amănunțită.
”Experiența ne-a arătat cât de vulnerabili pot fi unii cumpărători atunci când cred că au găsit autovehiculul mult așteptat și, pentru că nu au pregătirea de specialitate necesară, pot fi ușor păcăliți de cei care, cu rea credință, pun la vânzare mașini cu defecțiuni ascunse, cu kilometrajul modificat sau, și mai grav, cu probleme de identificare. Și uite așa, apar situațiile nefericite în care cumpărați mașini pe care nu le puteți folosi.
Centrul țării este o zonă în care ajung frecvent autovehicule importate din UE, iar acesta este motivul pentru care ne-am asumat și rolul de consultant oficial în materie de achiziții auto și considerăm că sfatul nostru și verificarea pe care o primiți la RAR pot cântări semnificativ la decizia de a cumpăra o mașină”, arată RAR Cluj.
Cum se face programarea la verificare
Pentru a beneficia de aceste servicii, puteți face extrem de simplu programare la RAR, fie telefonic în call-center (021.9672), fie pe site-ul nostru www.rarom.ro, unde trebuie să dați click pe butonul RAR eXpert, aflat pe prima pagină.
Prin efectuarea verificării RAR eXpert puteți afla și dacă mașina pe care vreți să o cumpărați a fost în trecut implicată în accidente ale căror reparații nu au fost făcute ca la carte și nu mai corespunde criteriilor de fabricație, dacă sunt probleme la geometria roților și la sistemele de frânare și direcție, insesizabile pentru necunoscători, dar care neremediate în timp pot face diferența între o manevră sigură și una cu riscuri.
Printre multe altele verificăm elementele de identificare, bazele de date cu vehicule date în urmărire, geometria caroseriei, toate sistemele vitale ale vehiculului și elementele care prezintă deformări, tăieturi sau suduri care ridică semne de întrebare.
Pe scurt, facem o radiografie a mașinii, un RMN și emitem un raport detaliat care poartă ștampila RAR. Testați-l, merită!”, au mai precizat reprezentanții RAR Cluj.
Tarife RAR eXpert
1. Tarif pachet 1 – IDENTIFICARE (elementele de identificare modificate, cazuri de mașini furate sau nepredate la leasing etc) – 270 lei
2. Tarif pachet 2 – STARE TEHNICĂ DETALIATĂ – 400 lei
Pachetele pot fi achiziționate și în mod individual.