Connect with us

EVENIMENT

FOTO. Trei bărbați răniți într-un accident la Ploscoș. Intervine ISU Cluj

Publicat


Accident la Ploscos

Un accident de circulație a avut loc marți dimineața în localitatea clujeană Ploscoș. 

Din primele informații, în accident a fost implicat un singur autoturism.

Accident cu trei răniți la Ploscoș

Pompierii din cadrul Detașamentului Turda sunt cei care intervin la accidentul rutier. Nu au fost victime încarcerate, dar  trei bărbați, cu toții conștienți și cooperanți, primesc îngrijiri medicale. La misiune iau parte o autospecială cu modul de descarcerare, o ambulanță SMURD și un echipaj SAJ.

Citește și: Poliția, despre accidentul de la Ploscoș. Un șofer de 80 de ani a pierdut controlul volanului și a intrat într-un cap de pod

UPDATE

Potrivit reprezentanților ISU Cluj, cei trei bărbați vor fi transportați la spital pentru investigații suplimentare.

 

Foto: ISU Cluj



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Adeverința de VECHIME: cum o obții și ce faci în cazul în care firma nu mai EXISTĂ

Publicat

Casa de Pensii

Adeverința de vechime este un act necesar la calcularea pensiei. Eliberarea adeverinței de vechime în muncă reprezintă un drept al angajatului și un document de care are nevoie în numeroase circumstanțe precum: schimbarea locului de muncă, deschiderea drepturilor la pensie, indemnizație de șomaj, participare la un concurs.

Odată cu recalcularea pensiilor, solicitarea de adeverințe de vechime a crescut foarte mult. Dacă în unele cazuri situația este simplă, adeverința este obținută de la fostul angajator, în altele, cum este închiderea firmei, foștii angajați întâmpină dificultăți în obținerea documentului.

Adeverința de VECHIME: cum o obții și ce faci în cazul în care firma nu mai EXISTĂ

„Adeverinta de vechime in munca este este instrumentul de atestare a vechimii  in munca, dupa renuntarea la carnetul de munca. Mai exact, potrivit prevederilor Codului Muncii, vechimea in munca stabilita pana la data de 31 decembrie 2010 se probeaza cu carnetul de munca. Incepand cu 1 ianuarie 2011, la incetarea activitatii salariatului, angajatorii au obligatia sa ii elibereze acestuia o adeverinta care sa ateste activitatea desfasurata de acesta.

La solicitarea scrisa a salariatului sau a unui fost salariat, angajatorii sunt obligati sa ii elibereze acestuia un extras din registru, datat si certificat pentru conformitate, si o adeverinta care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca si in specialitate, astfel cum rezulta din registru si din dosarul personal.

Ce contine adeverinta de vechime in munca?

Potrivit Inspectiei Muncii, pentru salariatii din sistemul privat,  aceasta  trebuie sa contina urmatoarele informatii:

– datele de identificare ale salariatului;
– datele de identificare a societatii pentru care lucreaza/a lucrat;
– datele contractului individual de munca (numarul si data incheierii, tipul si durata contractului);
– functia/meseria ocupata;
– valoarea salariului de baza, inclusiv sporurile ;
– schimbarile intervenite pe parcursul executarii contractului individual de munca (incheiere, modificare, suspendare, incetare);
– vechimea in munca si in specialitate;
– absentele nemotivate si perioadele de concediu fara plata;
– data si temeiul incetarii contractului individual de munca;
– informatii privind incadrarea in grupa superioara de munca.

Firma s-a închis. Cum poate un fost angajat să facă dovada muncii?

Este o situatie des intalnita, care ii pune pe drumuri pe multi romani. Fie nu cunosc bine procedura, fie apar probleme in accesarea arhivei firmei. Mai mult, obtinerea documentului aduce si costuri suplimentare.

Legislatia prevede clar:

– in situatia in care angajatorul  se afla in procedura de insolventa, faliment sau lichidare, administratorul sau lichidatorul judiciar  va elibera salariatilor  adeverinte de vechime , in termen de cel mult 60 de zile calendaristice.
– in cazul in care societatea a fost radiata, fostul salariat poate solicita eliberarea unei adeverinte de vechime detinatorului autorizat al arhivei angajatorului. Pentru a identifica acesti operatori, fostii salariati se vor adresa Arhivelor Nationale sau serviciilor judetene ale Arhivelor Nationale. Aceste servicii arhivistice se efectueaza contra cost, pe baza unor tarife ale caror limite maxime sunt stabilite anual de catre Arhivele Nationale.
– in situatia in care angajatorul se afla in imposibilitatea de a elibera un extras din registru, salariatul/fostul salariat poate solicita inspectoratului teritorial de munca eliberarea unui extras din registru din care sa rezulte activitatea desfasurata la acesta, in calitate de salariat. Astfel, in baza registrului electronic transmis de angajator, inspectoratul  elibereaza documentul  in termen de cel mult 15 zile de la data solicitarii”, scrie risco.ro.

„Angajatorul are obligația de a elibera salariatului adeverința de vechime și un extras din Revisal”

Potrivit HG nr. 905/2017, adeverința de vechime este eliberată de angajator sau ITM. Angajatorul are obligația de a elibera, la cererea angajatului, toate documentele necesare care atestă calitatea de salariat a acestuia, într-un termen de cel mult 15 zile de la data solicitării.

Totodată, la încetarea contractului individual de muncă, angajatorul are obligația de a elibera salariatului adeverința de vechime și un extras din Revisal. Orice salariat sau fost salariat poate cere oricând, de la angajatorul său, o adeverință care să ateste informațiile menționate anterior.

Nerespectarea sau încălcarea de către angajator a obligațiilor enunțate mai sus constituie contravenție și se sancționează cu amendă cuprinsă între 300 și 1.000 de lei.

În situația în care angajatorul nu poate să ofere salariatului sau fostului salariat un extras din Revisal, din motive obiective, acesta are posibilitatea de a solicita de a solicita inspectoratului teritorial de muncă eliberarea extrasului. Documentul va fi eliberat în baza registrului electronic transmis de angajator, în termen de cel mult 15 zile de la data solicitării.

„Foștii sau actualii angajați au dreptul să solicite adeverințe de vechime fără a plăti taxe”

Tot în baza unei solicitări scrise, ITM poate asigura salariatului accesul la datele personale care se regăsesc în registru.

Un alt aspect foarte important de menționat este că „foștii sau actualii angajați au dreptul să solicite adeverințe de vechime fără a plăti taxe”, atâta timp cât angajatorul există și își desfășoară activitatea. Legea interzice impunerea de tarife pentru eliberarea documentelor. Potrivit Codului muncii, angajatorul este obligat să furnizeze documentele solicitate, fără condiționări. În cazul refuzului, Inspecția Muncii poate aplica sancțiuni.

Atenție! În cazul în care solicitați o adeverință de vechime angajatorului, aceasta trebuie să fie semnată olograf de către acesta și să aibe ștampilă. Deși eliminarea obligației de a aplica ștampila pe documente a fost introdusă prin Ordonanța Guvernului nr. 17/2015 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare și modificarea și completarea unor acte normative, prin art.I pct.3 din OUG nr.70/2023 s-au adus modificari Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, in sensul completarii dispozitiilor acesteia cu un nou articol, art.165^1 care stabileste ca „Adeverintele eliberate de angajatori sau de catre detinatorii legali de arhive, precum si documentele necesare stabilirii si/sau recalcularii drepturilor de pensie emise potrivit dispozitiilor legale in vigoare se certifica prin ștampilă și semnătură olografă a conducatorului entitatii sau a persoanei delegate in acest sens.”

Citește mai departe

ECONOMIE

Angajatorii trebuie să transmită, până la 31 ianuarie, ce funcții sunt ocupate de persoane cu dizabilități

Publicat

De

AJOFM Cluj

Angajatorii trebuie să transmită anual, până la 31 ianuarie pentru anul anterior, o situație centralizată a funcțiilor ocupate de persoanele cu dizabilități angajate.

Pe lângă asta, angajatorii trebuie să transmită și un inventar al competențelor solicitate la angajare, potrivit unui Ordin publicat recent în Monitorul Oficial.

Integrarea persoanelor cu dizabilități pe piața muncii

“Au fost aprobate și publicate procedurile, inclusiv formatul documentelor și obligațiile specifice ale angajatorilor, ONG-urilor și autorităților, pentru facilitarea integrării persoanelor cu dizabilități pe piața muncii. Ordinul nr. 28/11/2025, emis de președintele Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități (ANPDPD) și de președintele Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM), care reglementează aplicarea prevederilor art. 78 alin. 2.2-2.4 din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu dizabilități, a fost publicat Monitorul Oficial nr.68 din 28.01.2025”, a anunțat Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM).

Ce angajatori sunt obligați să angajeze persoane cu dizabilități

Potrivit prevederilor legale, entitățile publice și private care au cel puțin 50 de angajați sunt obligate să angajeze persoane cu dizabilități într-un procent de cel puțin 4% din numărul total de angajați. Pentru respectarea acestei obligații, angajatorii trebuie să transmită, printr-o cerere scrisă, o solicitare de sprijin către cel puțin trei organizații nonguvernamentale, care potrivit statutului acestora, prestează servicii în folosul persoanelor cu dizabilități.

Cererea trebuie transmisă organizațiilor nonguvernamentale în termen de 10 zile de la data la care angajatorii devin obligați, conform legislației, să angajeze persoane cu dizabilități. Modelul cererii este prevăzut în Anexa nr. 1 a Ordinului 28/11/2025.

Angajatorii stabilesc procedura de încadrare în muncă

La rândul lor, organizațiile nonguvernamentale sunt obligate să informeze persoanele cu dizabilități cu privire la oportunitățile de angajare, calificările sau competențele necesare ocupării posturilor vacante, condițiile de angajare, datele de contact ale angajatorilor și ale agenției pentru ocuparea forței de muncă din raza teritorială în care se află sediul angajatorilor, precizează sursa citată.

După primirea răspunsului de la organizațiile nonguvernamentale, angajatorii vor stabili procedura de încadrare în muncă a persoanelor cu dizabilități în măsura în care acestea dețin calificările sau competențele necesare ocupării posturilor vacante.

Totodată, în vederea comunicării posturilor vacante destinate persoanelor cu dizabilități, angajatorii sunt obligați să transmită la ANPDPD și la agențiile pentru ocuparea forței de muncă din raza teritorială în care se află sediul social cererea scrisă, precum și dovada transmiterii acesteia către organizațiile nonguvernamentale.

 

Citește mai departe

EVENIMENT

Ioan Ovidiu Sabău, antrenor U Cluj: Putem juca de la egal la egal cu echipele care au obiectiv câștigarea campionatului

Publicat

Ioan Ovidiu Sabău, U Cluj

Antrenorul U Cluj, Ioan Ovidiu Sabău se așteaptă la un meci greu, în weekend, cu Rapid București.

Sabău a vorbit joi despre următorul meci al Universității Cluj cu giuleștenii, coduși de pe banca tehnică de Marius Șumudică.

Ioan Ovidiu Sabău se așteaptră la un meci greu cu Rapid

Antrenorul “Șepcilor Roșii” spune că Rapid este un adversar care în momentul de față arată destul de bine ca organizare și ca stare de spirit.

“Stau într-un 5-4-1 bine organizat defensiv, sunt o echipă scurtă, pregătită în orice moment de contraatac, dacă vor aborda jocul cum au jucat ultimul joc, cu Craiova. Chiar dacă și Craiova a reușit să își creeze câteva ocazii clare, Rapid este o echipă bună de reacție și, în momentul de față, și o echipă care știe să lupte. Asta văd, o echipă organizată, scurtă, agresivă, iar jucătorii foarte prezenți în joc mai ales din punct de vedere mental. Șumudică are talentul de a-și motiva jucătorii, de a-i acapara, de a-i face să se simtă importanți. Are experiență, e un antrenor bine pregătit, pe care eu îl apreciez foarte mult”, a spus Ioan Ovidiu Sabău, conform fcucluj.ro.

El a spus că urmează să vadă în zilele următoare cum va gândi strategia și ca nu va fi foarte ușor să găsească echilibrul de care echipa are nevoie.

U Cluj, capabilă să se bată cu oricine

Antrenorul echipei U Cluj este însă convins că elevii lui pot juca de la egal la egal cu oricine și spune că au arătat asta la meciul cu Dinamo. “Eu zic că suntem echipa care putem juca fără nicio problemă de la egal la egal cu echipele care au obiectiv calificarea în play-off sau câștigarea campionatului”, a declarat Ioan Ovidiu Sabău.

FC Universitatea Cluj și Rapid București joacă, sâmbătă de la ora 20:00, pe Cluj Arena. Este meciul cu numărul 98 pentru cele două echipe, practic cel mai vechi duel din fotbalului românesc.

Citește mai departe

EVENIMENT

Ce se întâmplă cu Deac și Camora? Balaj (CFR Cluj): Sunt jucători de care se leagă ISTORIA clubului

Publicat

deac camora

Ciprian Deac și Mario Camora sunt două legende al clubului CFR Cluj, jucători exponențiali care au contribuit la succesele din ultimii zece ani. În ultima vreme însă, cei doi sunt din ce în ce mai puțin prezenți în primul 11, vehiculându-se ideea „divorțului”.

La acestă situație a contribuit și modul în care patronul clubului, Nelu Varga, a considerat să puncteze o eventuală despărțire de cei doi, în vară.

Ce se întâmplă cu Deac și Camora? Balaj (CFR Cluj): Sunt jucători de care se leagă ISTORIA clubului

„S-a speculat una din declarațiile pe care le-am făcut și în primul rând din cauza mea, pentru că nu am terminat fraza și nu am fost suficient de clar în expunerea pe care am făcut-o.

Camora și Deac au contract până în vară. Înțelegerea care a existat între părți a fost ca la finalul acestei perioade să stăm împreună, să discutăm și să decidem care va fi viitorul lor.

„Sunt jucători mult prea importanți pentru clubul nostru”

În funcție de pregătire, de formă, de ei dacă consideră că mai pot să evolueze, pentru că e important și ce-și doresc jucătorii și în funcție de anumiți factori, de ceea ce se întâmplă în perioada de până în vară, împreună vom lua o decizie.

Pentru că sunt jucători mult prea importanți pentru clubul nostru, sunt jucători care chiar dacă nu sunt pe terenul de joc sau în primul 11 sau nu intră pe parcursul jocului, ei trăiesc alături de echipă și își motivează colegii.

Sunt jucători de care se leagă istoria clubului, au obținut performanțe și din acest punct de vedere e foarte important ca să avem grijă de ei”, a explicat Cristi Balaj la Fanatik.

Performanțele lui Deac și Camora sub culorile CFR-ului

Atât Mario Camora, cât și Ciprian Deac au realizat performanțe inegalabile și nesperate la Cluj, alături de gruparea “feroviarilor”. Foști jucători de națională, cei doi au bătut și recorduri în fotbalul românesc, care vor fi cu greu doborâte.

Camora rămâne până în acest moment jucătorul străin cu cele mai multe prezențe în prima ligă a României, 397 la număr. Portughez la origine, fundașul stânga a cucerit 6 titluri de campion, o Cupă și două Supercupe de când evoluează pentru CFR, din vara anului 2011.

De cealaltă parte, Deac se poate lăuda că este golgheterul all-time al clujenilor în Superligă, cu nu mai puțin de 78 de goluri înscrise până acum. La numărul de trofee, atacantul ardelean a ieșit campion în 7 rânduri, a câștigat două Cupe ale României și alte 5 Supercupe.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate