EVENIMENT
FOTO. Salbă de medalii de aur obținute de sportivii clubului clujean Premier Karate Dojo la Campionatul Național Școlar
Sportivii clubului Premier Karate Dojo Cluj-Napoca au terminat triumfător participarea la Campionatul National de Karate-Do Școlar de la Târgoviște, astfel că 10 copii de nota 10 au reușit să aducă 11 medalii de aur, o medalie de argint si 2 medalii de bronz. Acest rezultat clasează Premier pe locul 1 in ierarhia cluburilor, dintr-un total de 43 de cluburi participante.
Medaliile au fost impartite in felul urmator:
Kata individual fete 9 ani, 9 kyu – Popa Selena
Kihon fete 9 ani, 9 kyu – Popa Selena
Kata individual baieti 10 ani, 8+7 kyu – Yannis Mocan
Kata individual fete 11 ani, 9 kyu – Deac Daria
Kihon fete 11 ani, 9 kyu – Deac Daria
Kumite individual fete 11 ani, -150cm – Câmpeanu Daria
Kata individual baieti 12 ani, 9 kyu – Torok-Mihok Tamas
Kihon baieti 12 ani, 9 kyu – Torok-Mihok Tamas
Kumite individual baieti 13 ani – Asandei Ciprian
Kata individual baieti 14-15 ani, 9 kyu – Deac Serban
Kumite individual baieti 14-15 ani, +75kg – Muresan Tudor
Kumite individual baieti 10 ani, +145cm – Gligan Daniel
Kata individual baieti 13 ani, 6-4 kyu – Asandei Ciprian
Kata individual baieti 14-15 ani, 6-4 kyu – Muresan Tudor
Copiii sunt antrenați de Mihaela Mureșan și Radu Popescu.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
Cargoul care aduce ”cârtițele” pentru metroul Clujului din China ajunge în Sri Lanka. Cu ce viteză se deplasează
Cargoul Tian Qi, care navighează sub pavilion chinezesc, este cel care transportă cele două ”cârtițe”, TBM-urile vopsite în culorile tricolorului României. Nava a plecat în 5 noiembrie din portul Taicang din China. iar duminică dimineață, după 12 zile, se află în apropiere de Sri Lanka.
Tian Qi are o lungime de 190 de m și se deplasează cu o viteză medie de 12,8 noduri (23,7 km/h).
Nava, care cântărește cu tot cu marfă aproape 38.000 de tone, a fost construită în anul 2016 pe șantierul naval din Guangzhou (China) de firma Huangpu și aparține companiei Cosco.
Potrivit estimărilor, cargoul ar trebui să ajungă luni sau marți în portul Galle din Sri Lanka, iar dacă vine spre România prin Canalul Suez, ar trebui să ajungă în portul Constanța în termen de două săptămâni, deci undeva la începutul lunii decembrie, având de străbătut o distanță de 4500 de mile marine.
De la Constanța, ”cârtițele” vor fi aduse pe cale terestră la Cluj-Napoca în cadrul unui transport agabaritic, după care va urma asamblarea și pregătirea pentru a intra și săpa în subteran în zona Florești.
Clujenii interesați pot urmări traseul cargoului Tian Qi în timp real AICI.
Provocări în subteran pentru ”cârtița” de 6,35 m diametru
Echipamentele de forat tunelurile de metrou sunt complexe, iar constructorii chinezi de la fabrica CRCHI din orașul Changsha au trebuit să rezolve o serie de provocări pe baza specificațiilor trimise, legate de solul existent în Florești și Cluj-Napoca.
Astfel, în timpul proiectului, primul TBM va trebuie să foreze un tunel cu un singur tub de 5,6 km, trecând prin condiții geologice complexe, cum ar fi nisip, pietriș, sare și cinci zone de falie. De asemenea, mașinăria va trebui să sape în mod continuu prin sol lipicios și să se întoarcă pe o rază mică de 175 m.
”Pentru a aborda aceste provocări, inclusiv riscul de blocare cu argilă a capului de tăiere, echipa de cercetare și dezvoltare a CRCHI a inclus un cap de tăiat compozit cu patru brațe, cu deschidere mare, sisteme multiple de condiționare a solului, îmbunătățirea avansată a solului prin forarea și chituirea cu sonde și un sistem de articulare activ, pentru a se asigura că performanța TBM îndeplinește cerințele proiectului”, au precizat reprezentanții firmei constructoare din China.
TBM-ul va excava un tunel cu diametrul interior de 5,50 m, iar lucrând în condiţii similare tipului de sol de la Cluj-Napoca, se estimează un progres de 10-20 m/ zi, în funcţie de condiţiile solului.
Întrebări care așteaptă răspuns
Faptul că cele două TBM sunt pe drum și vor ajunge la Cluj-Napoca este, de departe, cea mai ușoară fază de început a proiectului, fiind vorba doar de partea de transport, ceea ce nu ar trebui să ridice dificultăți tehnice majore.
Dar, ulterior, odată aduse la Florești, începe partea complexă și anume asamblarea, coborârea la 10- 20 de metri și începerea forării tunelurilor, un astfel de tunel de metrou fiind circular, având un diametru de excavare de 6,40 m și un diametru interior de 5,50 m.
Astfel, se ridică o serie de întrebări la care antreprenorul general, firma turcă Gulermak și Primăria Cluj-Napoca, beneficiarul lucrării, ar trebui să înceapă să ofere răspunsuri.
- echipajul unui astfel de TBM este compus din circa 20 de persoane, care vor lucra non-stop în subteran și la suprafață. ”Cârtițele” vin cu specialiști chinezi sau cine vor fi cei care vor mânui ”cârtița” în subteran, mai ales că asamblarea la fața locului este estimată la aproximativ 3 luni?
- un astfel de TMB cântărește 300 de tone și va trebui coborât într-o groapă specială de unde să înceapă forarea tunelurilori. S-au contractat acele macarale gigant capabile să coboare TBM-urile?
- odată cu TBM se aduc și piese de schimb, în caz că se întâmplă ceva?
- în urma săpăturii la un tunel rezultă material excavat, un mix de noroi, care va trebui transportat cu camioanele. S-au contractat camioanele pentru transport și unde se va depozita acest material care însumează milioane de mc?
Ținând cont de graficul estimativ, de faptul că cele 2 TMB-uri ajung la începutul lunii decembrie și de durata asamblării lor la fața locului, lucrările efective de forare a tunelurilor ar trebui să înceapă undeva în martie – aprilie 2025.
Meteorologii au emis prognoza până în 16 decembrie. Temperaturile vor scădea până la mijlocul lunii decembrie. Maximele vor ajunge la 8-9 grade Celsius. Vor urma perioade cu ploi și ninsori.
Temperaturile vor ajunge la 12-15 grade Celsius în săptămâna următoare. În rest, nu vor depăși 10 grade.
Vor fi ploi din 21 noiembrie în sud, vest și nord-est, respectiv ninsori, din 24 noiembrie în centru și nord. La munte va ninge din 21 noiembrie.
VREMEA pe patru săptămâni. Frig, ploi și NINSORI
Vor urma perioade cu ninsori din 2 decembrie, în toată țara.
Noi perioade cu precipitații vor fi în 10-15 decembrie: ninsori în centru, nord, nord-est și la munte, ploi în restul teritoriului.
În primele două săptămâni din decembrie, minimele vor fi negative.
Săptămâna 18 – 24 noiembrie
Valorile termice vor fi mai coborâte decât cele specifice pentru această săptămână în jumătatea vestică a țării. În rest vor fi în general apropiate de cele normale.
Regimul pluviometric estimat pentru acest interval va fi excedentar în toate regiunile, dar mai ales în cele vestice și nord-vestice.
Săptămâna 25 noiembrie – 1 Decembrie
Temperaturile medii vor fi în general apropiate de cele normale pentru această perioadă, posibil ușor mai coborâte în jumătatea vestică a țării.
Cantitățile de precipitații se vor situa în jurul celor normale pentru acest interval în toate regiunile.
Săptămâna 1 – 8 decembrie
Temperatura medie a aerului va avea valori ușor mai coborâte decât cele normale pentru această perioadă, la nivelul întregii țări.
Regimul pluviometric va fi apropiat de cel normal pentru acest interval în toate regiunile.
Săptămâna 9 – 16 decembrie
Mediile valorilor termice vor fi apropiate de cele specifice pentru această săptămână, pe întreg teritoriul României.
Cantitățile de precipitații vor fi în general apropiate de cele normale pentru această perioadă, cu posibilitatea unui ușor deficit în regiunile sudice.
CULTURA
FOTO. Andre Rieu revine în concert la Cluj-Napoca. Biletele se pun în vânzare săptămâna viitoare
Celebrul violonist și dirijor olandez André Rieu aduce în România noua sa producție concertistică grandioasă în cadrul turneului internațional al anului 2025, iar artistul va concerta la Sala Polivalentă BTarena din Cluj-Napoca, pe 13 și 14 noiembrie 2025, promițându-le admiratorilor de toate vârstele o experiență muzicală memorabilă.
André Rieu și-a exprimat entuziasmul, spunând că este absolut încântat să se întoarcă în România.
”Căldura și aprecierea publicului român nu încetează niciodată să mă uimească. Abia aștept să împărtășesc noul meu spectacol cu toți fanii mei. Vă aștept cu drag, la Cluj, să creem împreună cele mai frumoase amintiri!”, a transmis acesta.
Regele Valsului
Cunoscut pentru abilitatea sa unică de a combina cele mai frumoase melodii ale tuturor timpurilor într-un program artistic complexmenit săcreeze atmosfera perfectă, André Rieu transformă fiecare spectacol într-o sărbătoare a muzicii și a vieții, generând oimensă explozie de emoții și bucurie cecuceresc inimile publiculuide pe întreg mapamondul. Supranumit „Regele Valsului”, André Rieu evoluează pe scenă alături de cei 60 de membri ai orchestrei sale, dar și de numeroși soliști internaționali cu voci inegalabile, interacționează și se distrează împreună cu publicul.
Spectatorii concertelor din Cluj vor beneficia de două seri încântătoare, cu un program muzical variat alcătuit din piese clasice atemporale, arii de operă și operetă, muzică de film, melodii pop și, desigur, nelipsitele valsuri romantice, interpretate în stilul unic al maestrului André Rieu alături de cea mai mare orchestră privată din lume, Johann Strauss Orchestra.
Experiență vizuală unică
Fiecare spectacol al celebrului André Rieu promite să captiveze nu doar prin muzică, ci și printr-o experiență vizuală unică. De la intrarea spectaculoasă a artistului și a orchestrei sale prin mijlocul mulțimii, la costumele elegante ale muzicienilor până la scena impresionantă cu ecrane de mari dimensiuni caretransformă fiecare moment al serii într-o adevărată feerie vizuală pentru întreaga familie, prin ilustrații grafice perfect adaptate fiecărei melodii; totul este gândit cu atenție până la cel mai mic detaliu.
Concertele maestrului André Rieu din România au înregistrat recorduri de fiecare dată. În anii 2015 și 2016, artistul a susținut nouă concerte sold-out, în Piața Constituției din Capitală, cu peste 110.000 de spectatori, iar în 2019 și 2023, Sala Polivalentă BTarena din Cluj-Napoca a fost sold-out de 9 ori, cu peste 72.000 de spectatori.
Cât costă biletele
Biletele vor fi puse în vânzare începând de joi, 21 noiembrie 2024, ora 12:00 și vor putea fi achiziționate exclusiv din rețeaua Eventim.ro.
Prețurile acestora variază în funcție de categoria de loc, după cum urmează:
- VIP: 760 lei
- 1: 560 lei
- 2: 425 lei
- 3: 360 lei
- 4: 290 lei
Miliarde de vizualizări
Cu peste 40 de milioane de albume vândute, mai mult de 500 de discuri de platină, aproape 10 milioane de urmăritori pe Facebook, miliarde de vizualizări pe YouTube și cu aproximativ jumătate de milion de spectatori anuali în întreaga lume, carismaticul violonist olandez este, fără îndoială, unul dintre cei mai de succes artiști din lume.
Concertele de la Btarena, Cluj-Napoca fac parte din turneul anului 2025 ce cuprinde, de asemenea, o serie de reprezentații pe scenele din Europa, inclusiv în Germania, Marea Britanie/Irlanda, Republica Cehă, dar și în alte destinații, precum Bahrain sau Malta.
Editorial Opinii
Dragoș Damian: ”Cârtițele” metroului din Cluj și trei prescurtări enervante-CREG, CRCHI și CUG. Care este legătura dintre ele?
CEO Terapia, Dragoș Damian, a făcut un comentariu despre proiectul metroului din Cuj-Napoca, pe care îl susține ca un obiectiv de megastructură care este ”un triumf al imaginației, aspirațiilor, cutezanței și puterii oamenilor și tehnologiei”.
”Spun din capul locului că sunt un mare suporter al construcției metroului din Cluj Napoca, dar nu neapărat pentru că este soluția descongestionării traficului din oraș, care este un coșmar de gălăgie, poluare și nervozitate. Cred în metrou pentru că este o megastructură, ori orice megastructură, așa cum ne învață și National Geographic, este un triumf al imaginației, aspirațiilor, cutezanței și puterii oamenilor și tehnologiei.
Orice construcție de infrastructură civilă de transport, rutieră, aeriană, maritimă, feroviară sau subterană, este o victorie asupra construcției de blocuri de locuințe, clădiri de birouri șimalluri care vând importuri, maximum ce au știut oamenii să construiască în România în ultimii 35 de ani.
Oamenii de afaceri români nu au investit în autostrăzi, aeroporturi, porturi, căi ferate sau metrouri, au investit doar în blocuri de locuințe, clădiri de birouri și malluri care vând importuri.
Oamenii de afaceri români nu au investit în situri de fabricație de microprocesoare, de biotehnologie sau de componente pentru energie regenerabilă, au investit doar în hale de depozitare pentru importul celor mai banale produse.
Cifră de afaceri, jumătate din PIB-ul României
”Cârtițele” metroului din Cluj Napoca, celebrele Tunnel Boring Machines (TBM) sunt fabricate în China – o țară despre care ni se spune, nu-i așa, că este nedemocratică, neprietenoasă, nefrecventabilă – de către o companie care se numește China Railway Construction Heavy Industry, CRCHI, listată la bursa de la Shanghai, cu o cifră de afaceri de circa 160 miliarde de dolari (ați citit bine, jumătate din PIB-ul României). Compania este specializată în proiectarea, dezvoltarea, producția și distribuția de utilaje de foraj, material rulant și alte tipuri de echipamente speciale.
O altă companie cu obiect similar de activitate este sora mai mare, China Railway Engineering Group CREG, cu o cifră de afaceri de 176 miliarde de dolari, aflată în proprietatea statului chinez.
CREG este celebră pentru că a construit TBM-urile care au forat Eurotunnel-ul, iar CRCHI este celebră pentru că a produs cel mai mare TBM construit vreodată, care cântărește 10 mii de tone (ați citit bine și aici – echivalentul a 30 de avioane Boeing 747).
Acum CRCHI va fi celebră și pentru că a construit ”cârtițele” care vor săpa la metroul din Cluj-Napoca.
Dezidustrializarea României
CREG și CRCHI sunt echivalentul CUG-urilor, a fostelor CUG-uri mai bine spus, Combinatele de Utilaj Greu din România, care fabricau absolut toate echipamentele necesare, oricât de grele și sofisticate, pentru piața internă și export.
CUG-urile din România au fost puse la pământ, în locul lor sunt sau vor fi, desigur, blocuri de locuințe, clădiri de birouri și malluri care vând importuri. Astfel încât echipamentele trebuincioase, oricât de banale, trebuie să fie aduse de la CREG și CRCHI, sau din alte țări, iar deficitul de balanță comercială, despre care se vorbește acum și la grădinițăa, creste până la cer.
Ironic, gândiți-vă un pic. Metroul din București a fost proiectat și construit cu ingineri, muncitori, tehnologie și echipamente românești, iar în el circulă trenuri românești. Metroul din Cluj-Napoca a fost proiectat și va fi construit cu ingineri, muncitori, tehnologie și echipamente importate, iar în el vor circula vagoane importate.
Ce s-a întâmplat în acești circa 50 de ani, de la începerea construcției metroului din București și până la începerea construcției metroului din Cluj-Napoca?
Se cheamă dezindustrializare.
Poate că după alegeri Președintele României va căpăta curaj și se va duce în China, la CREG și CRCHI, pentru a-i ruga să învestească într-o fabrică de TBM-uri în România, poate chiar în Cluj-Napoca. Dacă nu se duce Președintele României se va duce Cancelarul Germaniei, Președintele Franței, Premierul Marii Britanii și, desigur, Primul Ministru al Ungariei”, a spus Damian.