Connect with us

ECONOMIE

FOTO. Motorul electric al mașinilor viitorului se naște la Cluj. Cercetătorii UTCN, într-un proiect european de 5 milioane euro

Publicat


O echipă de cercetători de la UTCN lucrează la proiectul Maxima, care urmărește proiectarea și dezvoltarea unui motor electric care să fie mai ieftin, mai ușor și mai compact decât cele folosite, în prezent, pe mașinile electrice. Proiectul este finanțat prin programul Orizont Europa al CE, va fi finalizat peste 3 ani și dispune un buget de 5,5 milioane euro.

Prof. Claudia Marțiș, responsabil din partea UTCN în cadrul proiectului, a explicat că este vorba despre un motor sincron cu magneți permanenți cu flux axial pentru viitoarea generație de vehicule electrice.

Motorul electric al mașinilor viitorului se naște la Cluj. Cercetătorii UTCN, într-un proiect european de 5 milioane euro

”În cadrul proiectului, demarat anul trecut, are loc în aceste zile la Departamentul de Mașini și Acționări Electrice al UTCN a treia întâlnire de management a proiectului în care discutăm despre etapa la care am ajuns.

Trebuie să atingem anumiți indicatori de performanță, astfel încât să dezvoltăm un motor electric cât mai compact, cu un preț cât mai mic, în construcție modulară.

Un alt indicator de performanță este asigurarea  unui grad de reciclabilitate a motorului de 60%.

De asemenea, avem impus un procent de utilizare a materialelor critice la nivel european, cum sunt pământurile rare pentru magneții permanenți”, a explicat  Marțiș.

Potrivit acesteia, proiectul prevede și dezvoltarea unui ”Geamăn Digital” (Digital Twin), ca replică digitală a motorului electrice, în vederea implementării şi testării unor strategii optime de control care să crească performanțele, ceea ce va duce, în timp, la un cost redus al vehiculelor electrice.

”Vom avea la finalul proiectului două prototipuri de motor electric pentru două două game de putere, de 60 de kW şi de 120 kW”, a precizat aceasta.

Consorțiu din 6 state UE

La rândul său, prof. Stephane Clenet, de la Institutul Tehnologic de Arte și Meserii din Lille (Franța) a declarat că din consorțiul care dezvoltă proiectul motorului fac parte 11 parteneri din 6 state membre UE (Franța, Spania, Belgia, România, Suedia și Germania).

”Maxima este un proiect european care implică diferiți parteneri din mediul academic, industrial sau ONG-uri.

Partenerii acoperă întregul lanț valoric al cercetării și dezvoltării industriale al unui motor electric, de la materia primă până la producția unui astfel de motor și integrarea lui într-o mașină, dar include și partea de reciclare a diferitelor părți. Ideea este de a limita impactul asupra mediului în cadrul procesului de producție”, a precizat Clenet.

Acesta a explicat că viitorul motor electric va echipa mașinile unui producător auto francez.

Preț accesibil

Ioan Deac, manager proiect la una din firmele din consorțiu, a subliniat că viitorul motor dezvoltat la Cluj va echipa mașini electrice de clasă C și D.

”Vrem să obținem un motor la prețuri cât mai accesibile pentru piață, iar cerințele sunt să reducem cât mai mult masa motorului, să folosim cât mai puțin materiale rare, care sunt scumpe.

Lucrăm pe mai multe paliere și în ceea ce privește designul motorului electric.

Nu putem produce un motor care doar să arate bine pe hârtie, ci trebuie să fie unul care să poată fi produs la prețuri accesibile, ceea ce constituie o provocare serioasă”, a menționat Deac.

Acesta a precizat că obiectivul asumat este să se ajungă la un cost de 6 euro/ kW, sub costurile actuale ale unui motor electric, care sunt de peste 10 euro/ kW.

Inima motorului electric

Bogdan Butnariu, responsabil de design, se ocupă de dezvoltarea ”inimii” motorului, statoarele și rotorul, și a menționat că materialul folosit pentru magneții permanenți este din pământuri rare, scopul fiind ca aceștia să poată fi reciclați.

”Ca noutate, magneții care vor fi folosiți pe noul motor vor fi reciclabili și oferă performanțe mai mari”, a subliniat Butnariu.

Model 3D al motorului

Claudiu Coțovanu, manager al altei firme partenere, a adăugat și el că designul motorului rezultat va fi finalizat cu restul componentelor necesare funcționării, și anume arbore, rulmenți, flanșe, carcasă, circuit de răcire.

”Vom modela 3D viitorul motor electric cu flux axial, iar la final acesta trebuie să fie mai robust, mai ușor și mai ieftin”, a conchis  Coțovanu.




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate