Connect with us

EDUCATIE

FOTO. Labirint de PEȘTERI în calcar cristalizat, DESCOPERIT în Alba de cercetători ai Academiei Române din Cluj

Publicat


14

Un grup de cercetători ai Academiei Române Filiala Cluj-Napoca, membri ai Institutului de Speologie „Emil Racoviță” Cluj 1920, au făcut o descoperire uimitoare în Luminești, jud. Alba. E vorba de un labirint fascinant de peșteri în calcar cristalizat.

1

2

3

„Sub îndrumarea atentă a domnului Mirel Leahu, tabăra de speologie din perioada 18-27 august din Luminesti, comuna Sohodol, a fost o reușită de neegalat în explorarea subterană. Inițiată de Asociația Apuseni Spirit, în cadrul proiectului de dezvoltare turistică, această aventură a adus la lumină un secret ascuns în Platoul Poieni – un labirint de peșteri în calcar cristalizat, numit cu mândrie „Ținutul Pesterilor în Marmură”.

4

6

5

În timpul taberei de speologie, participanții au adus la lumină frumusețea ascunsă a acestui univers subteran, identificând o serie de peșteri cu potențial turistic. Inițiativa Asociației Apuseni Spirit a devenit un motor de mobilitare, când estimările inițiale privind existența între 5 și 10 astfel de formațiuni s-au dovedit a fi mult subevaluate.

12

10

13

Împreună cu domnul cercetător Marius Kenesz de la Institutul de Speologie „Emil Racoviță” din Cluj-Napoca, arhivele din 1980 au dezvăluit un impresionant număr de 102 peșteri verificate, la care s-au adăugat cel puțin 10 altele”, scrie pe pagina de Facebook a Academiei Române Filiala Cluj-Napoca.

11

7

8

Foto: Facebook



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

EVENIMENT

VIDEO. ”Măcelarii de elită” ai României, pregătiți la Cluj, gata de ”Olimpiada Măcelarilor” la Paris. O barcă din carne e vedeta

Publicat

măcelari

Echipa de măcelari de elită a României, care s-a pregătit la Cluj-Napoca, pleacă joi la Paris unde va participa în perioada 28-31 martie la World Butchers Challenge (WBC) – Campionatul Mondial al Măcelarilor, o adevărată Olimpiadă a breslei.

Directorul Fundației ”Ștefan Moldovan” Cluj-Napoca, Florin Moroșan, a declarat, miercuri, că la concursul de la Paris participă 15 echipe -Australia, Brazilia, Belgia, Canada, Franța, Germania, Marea Britanie, Islanda, Irlanda, Italia, Indonesia, Noua Zeelandă, Portugalia, Spania și SUA, iar pentru prima dată va fi prezentă o echipă din România, singura din Sud-Estul Europei.

”E mai mult decât o echipă, am considerat important să discutăm și despre meseria de măcelar, pe care trebuie să o reevaluăm în România.

De anul trecut, am avut 4 selecții naționale și au fost selectați cei mai buni măcelari din țară care au avut 9 antrenamente în total.

Concursul de la Paris va dura 3,5 ore, iar echipele primesc carcase de carne vită, porc, miel, pui, iar din carcasă trebuie să scoată un produs cât mai valoros”, a spus Moroșan.

Căpitanul echipei este Gabriel Arghir, măcelar care lucrează în Italia, la Torino, care speră că a meritat tot efortul depus până acum, astfel că el și colegii lui vor da da totul la Paris, fiecare știind ce are de făcut.

”Fiecare membru al echipei are rolul lui important, știe la ce se pricepe cel mai bine”, a spus Arghir.

Echipa de nota 10

Creatorul de rețete, Gelu Vișan, membru al echipei tehnice, spune că echipa este de nota 10 și crede că va surpriza plăcută de la acest campionat mondial.

Designerul culinar Marius Verdeși, responsabil pe partea de creație, a precizat că echipa de măcelari de elită și preparatele care vor fi pregătite au fost o provocare pentru el.

”M-a ambiționat ideea de a ne confrunta cu cele mai importante țări din lume, împreună cu băieții se va întâmpla o magie la Paris”, a spus Verdeși.

Meseria de măcelar, dusă la nivel de artă

Inițiatorul proiectului ”Măcelari de Elită”, Cosmin Moldovan, CEO al Carmangeriei Moldovan, a declarat la rândul său că membrii echipei sunt încrezători că vor face o figură frumoasă.

”Visul meu de acum un an devine realitate. Sunt emoționat că proiectul devine realitate, acesta fiind gândit pentru a-i face pe tineri să se îndrăgostească de meseria de măcelar care poate fi dusă la nivel de artă”, a spus Moldovan.

Acesta va fi jurat la WBC la Paris și a precizat că această competiție pune bază pe creativitate, lucrul în echipă, reducerea risipei alimentare și a crea dintr-o carcasă cât mai tăieturi cu plus valoare.

Membrii echipei

Echipa națională de măcelari a României este compusă din 6 persoane: Gabriel Arghir – Torino, Sandu Mirea – București, Ionuț Anghel – București, Adrian Petre – București, Georgian Petre – Buzău, Ciprian Irimia – Suceava, la care se adaugă 4 rezerve – Florin Stîngă – Brașov,Biro Janos – Târgu Mureș, Cătălin Angheru – București și Alin Moldovan – Cluj-Napoca, dar include și doi juniori – Paul Cordea – Cluj-Napoca și Petre Niță – București, care vor concura la proba ucenicilor în preziua competiției.

Ultimul antrenament al măcelarilor de elită are loc, miercuri, la Cluj-Napoca.

”Barca fantomă” din piept de berbecuț

”Vedeta” produselor care vor pregătite de măcelarii români este ”barca fantomă”, construită din piept de berbecuț, condimentată și umplută cu carne tocată.

”Merge băgată la cuptor, unde trebuie să stea câteva ore. Ca design arată foarte bine și poate fi servită la o masă festivă. Are prapori de miel ca și vele, iar pregătirea bărcii durează cam 30 de minute”, a spus Adrian Petre, membru al echipei de măcelari a României, care are 26 de ani de experiență în domeniu.

Tort de carne și tartar de vită la cornet

Alt produse de top al echipei este un tort de carne, care are la bază carne tocată de vită și straturi din cașcaval, șuncă feliată, care are deasupra piure de cartofi și condimente.

”Mai avem și tartar de vită la cornet, care seamănă cu o înghețată. Carnea de vită este tocată, condimentată, este făcută apoi o biluță ca un glob de înghețată, pe care o dăm prin fistic, alune de pădure sau praf de trufe. Produsul se consumă așa crud”, a explicat căpitanul echipei, Gabriel Arghir.

 

 

 

 

 

Citește mai departe
Publicitate

ECONOMIE

Producătorii de ouă, în vizorul Consiliului Concurenței, înainte de Paște: Vor să creeze o creștere artificială a prețului

Publicat

De

Consiliul Concurenței „i-a luat în vizor” pe producătorii de ouă pentru a preveni un comportament speculativ și creșterea exagerată a prețurilor înainte de Paște, a anunțat de la Cluj președintele Bogdan Chirițoiu.

Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, a arătat că producătorii de ouă încearcă să creeze un val de creștere artificială a prețurilor, în pragul sărbătorii de Paște.

Producătorii de ouă încearcă să crească artificial prețurile, în pragul Paștelui

Acesta a declarat că este normal ca, în contextul unei cereri crescute, să existe fluctuații de preț, însă există riscul ca unii comercianți să profite de această perioadă pentru a majora artificial tarifele.

Astfel, Consiliul Concurenței a sesizat că mai mulți producători și comercianți de ouă și-au anunțat public intenția de a crește prețurile, cu scopul de a crea un val de creșteri în întreaga piață, prin influențarea concurenților de a proceda la fel.

„Subiectul acesta apare întotdeauna de sărbători: de Paști este discuția privind prețul cărnii de miel și a ouălor și de Crăciun, privind prețul cărnii de porc. Întotdeauna în momentele acestea, sunt multe discuții. Până la un punct, e firesc, dacă ai o creștere a cererii, dacă lumea vrea să cumpere mai mult dintr-un anumit produs, e până la un punct normal să apară și niște creșteri de preț. Ce vrem să evităm este un comportament speculativ, în care producătorii să spună acesta este un moment în care noi putem să creștem prețurile”, a declarat Chirițoiu.

Producătorii dau semnale competitorilor: „Hai să creștem toți prețurile”

Oficialul atrage atenția că, în mod normal, un comerciant nu își anunță public scumpirile, deoarece acest lucru ar putea determina clienții să caute alternative mai ieftine. Totuși, dacă un agent economic „bate toba” despre creșterea prețurilor, există suspiciunea că acesta încearcă să transmită un mesaj competitorilor: „Hai să creștem toți prețurile”.

„Cert este că dacă tu crești singur prețurile, s-ar putea să nu ai succes, consumatorii se vor orienta spre cei care au păstrat prețurile la un nivel rezonabil. Așadar, apare tendința aceasta de a crea o mișcare, hai să creștem toți prețurile. De aceea, suntem foarte suspicioși când vedem companii care merg în piață și anunță creșteri de preț. Acest lucru nu se întâmplă, în mod firesc. O companie nu se laudă cu asta, e o știre proastă, creșterea prețurilor, riști să nu mai cumpere lumea de la tine. Dacă aș fi comerciant, aș vrea creșterea de preț să treacă cât mai neobservată.

Așadar, când vezi un agent economic care, în loc să fie discret legat de creșterea prețurilor, bate toba, vorbește la televizor, te întrebi oare de ce, ce îl mână. Nouă ne e teamă că ceea ce îi mână este de fapt să dea un mesaj către alți competitori: hai să creștem toți prețurile. Asta vrem să oprim”, a mai explicat președintele Consiliului Concurenței.

Anunțarea unor majorări de prețuri poate încălca legea concurenței

Recent, Consiliul Concurenței a avertizat, printr-un comunicat de presă, că fiecare companie trebuie să îşi stabilească independent politica comercială, iar anticiparea unui anumit preţ ce ar trebui practicat poate intra sub incidenţa prevederilor Legii Concurenţei.

Autoritatea de concurență atrage atenţia și asupra faptului că o asociaţie poate fi considerată răspunzătoare de încălcarea regulilor de concurenţă atunci când deciziile, recomandările sau orice altă activitate întreprinsă de aceasta influenţează comportamentul companiilor, afectând concurenţa dintre ele.

Astfel, Consiliul Concurenței recomandă companiilor să evite orice practici care ar putea încălca legislaţia concurenţei și să se adreseze instituției cu privire la compatibilitatea inițiativelor lor cu legislația în domeniu.

Autoritatea de concurență a sancționat cu amenzi în valoare totală de 13.471.039 lei (aprox. 2,78 milioane euro) cinci companii din domeniul producției și/sau comercializării ouălor de consum din România (Toneli Holding SA, Avicola Lumina SA, Avicola București SA, Albatros Gold SRL, Super Eggs SRL), precum și asociația administrată de acestea (UCPR) pentru că și-au coordonat politicile comerciale referitoare la livrările de produse pe piață, cu facilitarea acestor acțiuni de către asociație, cu scopul de a crește artificial prețurile produselor sau cel puțin de stopare a scăderii prețurilor.

Citește mai departe

EDUCATIE

Remus Lăpușan, deputat PSD de Cluj, a cerut în Parlament integrarea educației financiare pentru tineri în curricula școlară

Publicat

Remus Lăpușan, deputat PSD Cluj

Deputatul PSD de Cluj, Remus Lăpușan, a depus, miercuri, în Parlamentul României o declarație politică pe tema educației financiare pentru tineri.

Acesta a atras atenția că educația este singura armă împotriva manipulării prin dezinformare și este de datoria statului să se preocupe ca tinerii să nu fie vulnerabili în această privință.

Ramus Lăpușan vrea educație financiară în curricula școlară

˝Dezinformarea și lipsa de cunoștințe economico-financiare amenință să ne destabilizeze și e considerată factor de risc fundamental de marginalizare, de sărăcie și de dezechilibru major în societate. De aceea, multe țări au gândit și aplicat metode menite să crească nivelul de alfabetizare financiară în rândul tinerilor˝, a susținut Remus Lăpușan.

Astfel, deputatul propune ca, în baza bunei practici internaționale în domeniul alfabetizării financiare, sistemul educațional din România să integreze educația financiară pentru tineri în curricula școlară.

Ce propune deputatul clujean Remus Lăpușan

De asemenea, ar fi necesare și alte acțiuni publice, spune Remus Lăpușan, astfel:

  • parteneriate între școli și instituțiile financiar-bancare
  • facilități fiscale pentru companiile care fac educație financiară în școli
  • campanii de conștientizare pe rețelele sociale, într-un limbaj accesibil și atractiv pentru tineri
  • campanii de mentorat pentru tineri.

˝Tinerilor le place să experimenteze, au spirit întreprinzător și tocmai aceste elemente trebuie să fie rețeta succesului eforturilor noastre de a ne îndruma cât mai bine tinerele generații care vor construi România și Europa de mâine˝, a concluzionat Remus Lăpușan.

Prin initiative de acest gen, PSD demonstrează că susține adoptarea unor măsuri concrete de reducere a vulnerabilității tinerilor, recunoscând rolul esențial pe care aceștia îl au în construcția unei societăți echilibrate, prospere și reziliente, a mai transmis deputatul clujean.

Citește mai departe

EDUCATIE

UMFIH a derulat anul trecut 101 proiecte cu o valoare de 56,8 milioane de euro. Rectorul Anca Buzoianu: A fost un an bun

Publicat

De

Anca Buzoianu, rectorul UMFIH

Anca Buzoianu, rectorul Univertității de Medicină și Farmacie “Iuliu Hațieganu” din Cluj-Napoca, a prezentat Raportul anual privind starea universității, care a fost validat de Senat în unanimitate.

“2024 a fost un an marcat de inițiative îndrăznețe, investiții strategice și rezultate remarcabile”, a spus rectorul în fața Senatului UMFIH.

UMFIH a derulat anul trecut 101 proiecte cu o valoare de 56,8 milioane de euro

Rectorul Anca Buzoianu a arătat că în anul 2024, UMFIH a continuat să își consolideze poziția ca instituție de referință în învățământul medical, valorificând oportunitățile care au permis evoluția și deschiderea a noi direcții de dezvoltare.

“Am pornit cu o nouă facultate, Facultatea de Asistență Medicală și Științe ale Sănătății, s-a înființat Institutul de Cercetare Biomedicală MedFuture, iar absolvenții noștri au fost, din nou, primii pe țară la examenul de rezidențiat.

Cercetarea a mers înainte, în anul 2024 Universitatea de Medicină și Farmacie ‘Iuliu Hațeganu’ Cluj-Napoca având în derulare 101 proiecte cu o valoare totală de aproximativ 56,8 milioane de euro, cu 22,8 milioane de euro mai mult față de anul 2023. De asemenea, s-au acordat 74 de granturi interne pentru cercetare pentru cadre didactice, cercetători științifici și studenți, în valoare totală de 500.000 euro.

S-au publicat 1184 articole în reviste indexate Clarivate Analytics, cu un factor de impact total de 6658, aproape dublu față de anul precedent. A fost realizat primul transplant hepatic din Transilvania, iar activitatea medicală a membrilor comunității a avut succese remarcabile”, a arătat Anca Buzoianu.

Corp nou la Centrul de Simulare pentru rezidenți

Rectorul Anca Buzoianu, a precizat că, în anul 2024, universitatea a continuat acțiunile de responsabilitate socială față de studenți și față de comunitatea clujeană.

“Studenții au avut în continuare meniul ‘Student’ cu 7 lei. Am investit 2,7 milioane de euro în noul corp al Centrului de Simulare destinat pregătirii rezidenților. A fost un an foarte bun”, a mai precizat Anca Buzoianu care a atătat faptul că anul 2024 a avut o semnificație aparte pentru comunitatea academică, marcând 105 ani de învățământ medical românesc la Cluj-Napoca.

“Aniversarea ne oferă ocazia să reflectăm asupra moștenirii lăsate de marii patrioți care au înființat prima Facultate de Medicină în limba română din Transilvania. A fost un proiect măreț, un fundament solid pentru instituția noastră de astăzi. Realizând acest raport, am analizat parcursul universității noastre în 2024, un an marcat de inițiative îndrăznețe, investiții strategice și rezultate remarcabile.

Succesul universității noastre este rezultatul unui efort colectiv, motiv pentru care doresc să-mi exprim aprecierea față de membrii Consiliului de Administrație și ai Senatului, cadrele didactice, cercetătorii, personalul administrativ și studenții noștri. Fiecare a avut un rol esențial în atingerea obiectivelor și în consolidarea universității ca un pol de excelență în învățământul medical și farmaceutic”, a mai spus Anca Buzoianu la prezentarea Raportului.

Foto: UMF Cluj

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate