EVENIMENT
FOTO. Klawo din Polonia, JazzQuarters Trio din România și NAUSYQA din Olanda, marii câștigători ai Jazz in the Park Competition

Trupa Klawo din Polonia este marea câștigătoare a celei de-a șasea ediții a Jazz in the Park Competition, organizată în 30 iunie – 2 iulie, în Parcul Central din Cluj-Napoca. Ei au primit un premiu de 5.000 euro și un contract la festivalul Jazz in the Park 2023, așa că vor putea fi revăzuți pe scenă, în 1-3 septembrie, în Parcul Etnografic din Cluj-Napoca.
Formată în 2020, formația din Polonia a lansat tot atunci albumul de debut – „Klawo”, Coastline Northern Cuts. Piesele lor îmbină mai multe stiluri muzicale de la jazz la funk, hip hop, psihedelic și afrobeat, cu mult spațiu pentru improvizație. Trupa este compusă din Konstanty Kostka (claviaturi, vocal, percuție), Kuba Krzanowski (tobe), Malina Midera (claviaturi, sintetizatoare, percuție), Tomasz Rafalski (claviaturi, sintetizatoare, percuție), Alicja Sobstyl (flaut, vocal), Artur Szalsza (bas, trompetă), Karol Tchórz (trompetă).
În cei trei ani de experiență, cei de la Klawo au susținut 23 de concerte și au participat la opt festivaluri.
Klawo din Polonia, JazzQuarters Trio din România și NAUSYQA din Olanda sunt marii câștigători ai Jazz in the Park Competition
Locul doi a fost ocupat de trupa românească JazzQuarters Trio care a câștigat 3.000 euro și, de asemenea, invitația de a susține un concert în cadrul festivalului Jazz in the Park. Trupa NAUSYQA din Olanda a câștigat premiul 3, iar premiul pentru cea mai bună compoziție a mers la Andrei Petrache Trio din România, fiecare în valoare de 1.000 de euro. André Breidlid – tobe de la KAU Trio (Belgia), Patricia Marchiș – saxofon de la Marquis Noir (România), Tamás Jurisits – chitară de la Tamás Jurisits Group (Ungaria) și Kristo – multiinstrumental de la Kristo (Belgia) au primit mențiuni pentru cei mai buni muzicieni și câte un premiu în valoare de 500 de euro.
În total, 17 formații de jazz din 10 țări au ajuns în finala concursului internațional de jazz organizat la Cluj, din 212 aplicanți. Trupele au avut șansa nu doar de a performa în fața unui juriu, ci și de interacționa cu un public numeros și de a experienta atmosfera de festival. Concurenții au fost notați pentru calitatea interpretării, coeziunea trupei, interacțiunea cu publicul, respectarea timpilor alocați și originalitatea muzicii de un juriu format din:
- Horea Marc – muzician și stage manager Jazz in the Park;
- Teodor Pop – muzician în trupa Jazzybit;
- Denes Pecsi-Szabo – manager artistic (HU);
- Laura Orian – muzician și organizator de evenimente.
„A fost o imensă plăcere să ne fie atât de greu! Spun acest lucru ca unul care știe exact de unde a început acest concurs. Saltul calitativ al concursului este unul imens. Fără excepție, toate prestațiile live au fost mai bune decât înregistrările în baza cărora a fost făcută selecția finală, iar diversitatea de stiluri pe care am fost puși să o evaluăm a făcut ca totul să fie și mai greu.
Doresc să îi încurajez pe toți artiștii care nu au luat premii sau care și-au dorit dar nu au ajuns în acest an la Jazz in the Park Competition să nu considere acest lucru o înfrângere și să continue să își urmeze visul. Anul acesta, a câștigat bucuria de a cânta, de a fi pe scenă.
Energia pozitivă a celor de la Klawo a fost cea care până la urmă a făcut (mica) diferență finală. Îi felicit pe absolut toți cei care ne-au pus la treabă și le mulțumesc că ne-au făcut jurizarea mult mai grea decât ne așteptam. Jazz in the Park Competition 2023: CHAPEAU!”, a declarat Horea Marc, membru în juriul Jazz in the Park Competition.
Peste 65.000 de oameni la Jazz in the Park Competition 2023
Pe lângă concertele susținute de finaliști, Jazz in the Park Competition a avut pe scena amenajată în Parcul Central din Cluj-Napoca invitați speciali care au închis serile de eveniment: Mădălina Pavăl & Orchestra, Shay Hazan și celebrul trompetist japonez Takuya Kuroda, un concert în premieră în România. Toți artișii și publicul numeros au transformat concursul internațional într-un mare festival al muzicii jazz.
„A fost un eveniment greu, dar foarte satisfăcător. Acum 5-6 ani nu aș fi crezut că vom reuși să construim în jurul ideii de concurs un festival care să atragă mii de participanți, mai ales în contextul în care toată lumea caută senzaționalul sau „cel mai mare”-ul. Le mulțumesc tuturor celor care au venit la noi pentru muzică. Și sunt foarte mândru de echipa mea, care a evoluat foarte tare.
Concursul Jazz in the Park are potențialul de a deveni un adevărat festival al comunității clujene. Dacă acest eveniment care promovează și onorează trupele tinere va avea parte pe viitor de sprijinul și empatia autorităților și a comunității locale, vă promit că orașul nostru va deveni în 5 ani un adevărat reper în industria jazz”, a spus Alin Vaida, fondator Jazz in the Park Competition.
Pe lângă concerte, în Parcul Central din Cluj-Napoca au fost amenajate mai multe zone de activități și relaxare. În spatele clădirii Casino a fost amenajat un Music Lounge unde au avut loc ateliere pentru copii și lecții de chitară, pian și tobe, iar seara, Jam Sessions cu trupele din concurs.
Cei care și-au dorit mai multă relaxare au putut să poposească la cornerul Italian Experience, unde au găsit celebre sortimente de pizza sau chiar și-au preparat propria pizza. În clădirea Casino publicul a putut descoperi Music Gallery, proiectul Jazz in the Park prin care jazzul este prezentat sub forma unei expoziții muzicale. Tot acolo a fost amenajat și un târg de viniluri.
La Iarmaroc, un alt cort amenajat în spatele clădirii casino, cei care au ajuns în Parcul Central au putut să descopere și să cumpere produsele celor peste 40 de creatori prezenți la eveniment. Jazz in the Park Competition a deschis publicului și clădirea Departamentului de Pictură a Universității de Artă și Design unde au putut fi văzute expoziții cu lucrările studenților UAD. Cei pasionați de jazz, dar și de adrenalină, au avut parte de mai multă acțiune la panoul de cățărat amenajat în parc.
De la Jazz in the Park Competition nu a lipsit un „line-up gastronomic” delicios și unul al vinurilor, precum și mai multe zone special amenajate pentru servirea lor.
Cea de-a șasea ediție Jazz in the Park Competition a avut loc în perioada 30 iunie – 2 iulie, în Parcul Central din Cluj-Napoca, iar intrarea a fost liberă.
Evenimentele marca Jazz in the Park sunt organizate de Fapte, o asociație care dezvoltă oameni și comunități prin evenimente culturale. Calendarul din 2023 include două mari evenimente organizate în Cluj-Napoca: International Jazz in the Park Competition, care a avut loc în weekend și Jazz in the Park Festival, care va avea loc în Parcul Etnografic ”Romulus Vuia” între 1 și 3 septembrie 2023.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

EDUCATIE
Daniel David: „Săptămâna altfel” din anul școlar 2025-2026 o să aibă două teme obligatorii, VIOLENȚA și consumul de substanțe

Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat, în cadrul unei conferințe de presă, că „Săptămâna altfel” din anul școlar 2025-2026 o să aibă două teme obligatorii, adică violența și consumul de substanțe. „Activitățile vor fi semi-structurate, adică vom spune cam ce ne dorim acolo”, a spus David, citat de Edupedu.ro.
„De asemenea, am vorbit cu domnul secretar de stat ca „Săptămâna altfel” din noul an școlar să aibă două teme obligatorii, pe care le vom structura, nu să le lăsăm să se facă oricum. Și voi vedeți în presă când apare câte un caz legat de consumul de droguri sau de violență. Toți vorbim despre asta și ne întrebăm ce facem, deși, dacă ne uităm, avem mii de activități legate de consumul de droguri și de violență în școli în fiecare an școlar, dar am vrea să le facem un pic mai structurat”, a precizat Daniel David.
Daniel David: „Săptămâna altfel” din anul școlar 2025-2026 o să aibă două teme obligatorii, VIOLENȚA și consumul de substanțe
Ministrul Educației a spus că activitățile din „Săptămâna altfel” vor fi semi-structurate și a explicat ce ar trebui să cunoască elevii și profesorii:
„În Săptămâna altfel, cele două teme vor fi clar definite: violența și consumul de substanțe. Și activitățile vor fi semi-structurate, adică vom spune cam ce ne dorim acolo. Și ne dorim cel puțin două lucruri:
1 – profesorii, elevii și părinții să fie pregătiți de către specialiști, pentru a putea identifica astfel de fenomene, adică să știe să identifice astfel de fenomene.
2 – să cunoască și să exerseze, fie și într-o variantă de asta de simulare, în prima fază, în timpul școlii, dar după aceea să poată să aplice, sigur, în viața de zi cu zi, procedurile de management pe care le avem pentru aceste cazuri, fiindcă le avem, sunt descrise, sunt pe pași și, dacă îi întrebăm pe cei din școală, mulți nu știu că există, mulți nu știu cum să le utilizeze, astfel încât vreau să îi pregătim în utilizarea acelor proceduri de management pe care le avem și pentru controlul violenței și pentru consumul de substanțe. Așa vom gândi Săptămână altfel pentru noul an școlar”, a declarat Daniel David.
Programul național „Școala altfel” și Programul „Săptămâna verde” se desfășoară în perioada 8 septembrie 2025 – 3 aprilie 2026, în intervale de câte 5 zile consecutive lucrătoare, a căror planificare o face unitatea de învățământ. Cele două programe se planifică în module diferite.
Școlile au avut termen până la 1 aprilie 2025 să îi anunțe pe elevi și părinți când au ales să fie săptămâna de vacanță mobilă din luna februarie 2026 și programele Săptămâna Verde și Săptămâna „Școala altfel”.
EVENIMENT
FOTO. Percheziții la Cluj la o familie cercetată pentru infracțiunea de folosirea funcției pentru favorizarea unor persoane

Polițiștii Serviciului de Investigare a Criminalității Economice Cluj, cu sprijinul specialiștilor din cadrul Serviciului Criminalistic, sub coordonarea unui procuror din cadrul Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Cluj, au pus în aplicare 4 mandate de percheziție domiciliară, într-un dosar penal în care se efectuează cercetări sub aspectul săvârșirii infracțiunii de folosirea funcției pentru favorizarea unor persoane.
”Din cercetările efectuate a rezultat că, în cursul lunii iunie 2024, o femeie de 43 de ani, în calitate de administrator al unei societăți comerciale, ar fi îndeplinit, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, acte prin care s-a obținut un folos patrimonial atât pentru sine, cât și pentru soțul acesteia. Aceste demersuri ar fi constat în atribuirea preferențială și contractarea de lucrări de reabilitare către o societate comercială administrată de soțul acesteia”, arată polițiștii clujeni.
Până la acest moment, prejudiciul cauzat nu a fost stabilit.
Perchezițiile au fost desfășurate la sediile a două societăți comerciale și la domiciliile a două persoane fizice, de pe raza județelor Cluj și Sălaj, în scopul administrării probatoriului necesar clarificării activității infracționale.
Cercetările sunt continuate sub supravegherea Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Cluj, în vederea stabilirii întregii activități infracționale și dispunerii măsurilor legale care se impun.

În ultimii ani, românii se orientează spre țări mai calde pentru a-și petrece vacanța de Paști. Din păcate, nu întotdeauna au parte de relaxarea pe care și-au dorit-o. Adina a avut parte de o surpriză neplăcută în timpul vacanței petrecute în Egipt. Clujeanca s-a trezit fără poșetă și fără bani. Ea și-a povestit „aventura” pe pagina de socializare.
„Cu si despre Egipt!
Sa incepem cu inceputul. Initial am vrut 7 zile din 18 in 25, pe cand ne-am decis ca dorim nu mai era zbor decat din 20 in 27. Am zis ok, chit ca era ziua de Pasti, am platit avans, mi-am facut si asigurare de calatorie pe datele mentionate, Cu vreo doua saptamani inainte compania egipteana de zbor iar s-a razgandit, ca nu mai opereaza zborul acesta, doar din 16 in 23 daca dorim. Pentru mine nu a fost mare problema, ca sunt in pensie, dar pentru cineva care lucreaza ar fi fost.
Experiența neplăcută a unei clujence în Egipt. Poșetă și bani FURAȚI
Muta si asigurarea de calatorie, prima nu a mai putut fi anulata pentru ca includea si storno (deci practic si azi eu am asigurare medicale pe Egipt ) astfel incat am facut alta asigurare din 16 in 19, pentru ca era nerecomandat sa mergi fara asigurare.
In ziua plecarii, zborul s-a amanat cu 5 ore, adica in loc sa plecam la 16 45 am plecat la 21 45, o zi deci pierduta pentru ca am ajuns la hotel la 1 jumate noaptea.
Plecam joi spre piscina unde ne asteptam la pool bar ca asa era pe net prezetarea, niciun un pool bar. Apa curata dar rece ca gheata, punem pe sezlonguri una alta, ne retragem pe terasa de unde la amiaza am mers la masa. Resort de 5 stele, o clipa nu m-am gandit ca daca las geanta de plaja pe sezlong dispare.
Si rau am facut. Geanta mea draguta din Dominicana a disparut cu desavarsire. Vorbesc la bar, ma linisteste unul ca ei mai aduna lucrurile daca nu e nimeni, dar o gasesc a doua zi la bar. Merg a doua zi la bar, aaaa pai nu, ca trebuie mers la receptie, sa ne uitam pe camerele video, adica sa imi pierd cateva ore acolo sa nu vad probabil nimic cu sanse zero de recuperare.
„Observ că cei 50 de dolari…. gone”
Am zis, asta e, o trecem la pierderi si luam alta, ceea ce am si facut.
Merg sambata la masaj si la jacuzzi la spa. La intrare ne spune sa lasam intr-o cutie de valori telefon, bijuterii si bani. Bani nu aveam la mine decat 5 dolari pentru ciubuc. Toate ok atunci.
Mai merg o data luni, aceeasi poveste, doar ca de data asta aveam la mine 56 de dolari, din care 6 in bancnote de 1 dolar. Tot pentru ciubuc. Nu imi bat capul, las numai telefonul iar cand am iesit dupa ce am fost la jacuzzi observ ca cei 50 de dolari…. gone. Plecati. Niema bani. Mi-au lasat numai aia 6 dolari ca stiau pentru ce sunt.
Ei, atunci m-am enervat. Geanta ca geanta, ca din fericire prima a fost goala, dar acum imi sutiti si banii?
Merg la spa la receptie sa reclam, ei ca vai ca nu se poate, ca vine cineva de la receptia mare sa lamurim problema, ca sigur i-am pierdut eu, ca au ramas in camera, de astea.
Vine in final un nene care s-a recomandat ca el este chief security si incepe cu intrebari care mai de care mai cretine. Cati bani aveam, ce fel de bancnote erau, de 5, 10, 20 de dolari, de parca omul in concediu cand isi pune ceva cash la el sta sa le inventarieze, Mai lipsea sa ma intrebe seria de la bancnote. Apoi ca de ce nu i-am lasat in seif, e drept, a fost vina mea, dar daca aveti seifurile astea banuiti ca cineva fura, nu?
„Adică la resortul vostru de 9,5 pe booking se fură ca în codru”
El, ca jacuzzi e public area si sunt si turisti acolo. Aici m-a scos din sarite. I-am zis sa nu ma ia de proasta, pentru ca turistii care vin la resortul lor dau cateva mii de dolari pe sejur si cu siguranta cand merg la spa merg sa se relaxeze si nu merg la furat din gentile altora. M-a mai purtat apoi si pe la jacuzzi sa ne uitam ca prostii pe sub sezlonguri ca mi-au cazut din geanta fix 50 de dolari si 6 de un dolar au ramas la locul lor.
In fine, a inceput sa imi creasca tensiunea, i-am spus si despre geanta si-am zis ceva de genul: „Huston, we have a problem!” Adica la resortul vostru de 9,5 pe booking se fura ca in codru, ori oi fi eu ghinionista pamantului.
Iar apoi chief security a inceput sa imi vorbeasca mie de sarcina probei si ca daca fac o acuzatie trebuie sa o dovedesc, ca I dont’ have evidence. Noa, a fost timpul sa imi sara mustarul. I-am spus ca isi incurca rolul, ca fix asta e jobul lui pentru care e platit, eu fac o plangere, el cauta dovezi nu invers, ca daca aveam dovezi ii aduceam si autorul si luam si jumate din salariul lui. Nu i-a placut. Nici mie nu imi placea experienta.
„M-am umplut de draci”
Cand am vazut ca bate apa in piua am zis ca ne irosim timpul amandoi, i-am zis si care baiat de la receptie mi-a vazut banii cand am scos tichetul cu programarea si sa il intrebe direct pe el, pentru ca hartiuta disparuse odata cu banii fiind intre bancnote, dupa care i-am multumit pentru cooperare, i-am urat HAVE A GOOD DAY, si i-am zis ca va afla restul povestii in review urile pe care le voi da la hotel PE INTERNET. Apoi am plecat ca o furtuna.
Evident ca nu m-am asteptat la niciun rezultat, doar m-am umplut de draci.
Dar acum, vine surpriza.
Marti, in seara dinainte de plecare, pe la vreo 6 dupa masa suna telefonul in camera. De la receptie. Ca totul ok, ca plecam maine, daca avem ceva de spus. Le-am zis ca nu e nimic ok dar o sa le spun dimineata cand plec. Dupa care am fost invitata la receptie sa lamuresc problema cu geanta de plaja si cu banii.
Disparuse chief security, venise ceva manager si baiatul de la spa care mi-a vazut banii. Mai venise unul cu o poza cu o geanta pe care scria Republica Dominicana :)))) Ca daca e geanta mea. Nu era, a mea era altfel, dar am tacut sa vad pana unde merge sarada.
Cei de la spa, ca imi ofera un masaj gratuit doar ca deja era seara si mergeam la masa iar a doua zi la 8 a.m. plecam. Dimineata. Asa ca i-am intrebat daca au si program de noapte, sa ma duc pe la vreo 10 si daca au paznici la jacuzzi. Ne-am inteles ca imi dau ca recompensa, de parca fusesem la ceva competitie, niste produse cosmetice. Au venit cu o punga cu ceva crema de corp, de picioare si niste masti faciale.
„Una peste alta, prima mea experiență în Egipt nu a fost deloc grozavă”
Aia cu geanta in schimb au fost mortali, mi-au adus alta geanta, spalata, curata, in stare impecabila pe care scria Republica Dominicana dar nu era geanta mea :))))) Imediat m-am gandit ca astia au ceva magazie mare unde insira gentile sutite de pe la sezlonguri si daca se nimereste vreo nebuna ca mine le scot de acolo pe categorie de tari, Dominicana, Mexic, Maldive, Zanzibar, Bali, Dubai etc. Ca in rest, nimeni nu isi strica o zi de plaja pentru o sacosa, cum o lasam si eu balta daca nu imi furau si banii.
De fapt, managerul cel mic de venise si care m-a asigurat de toata cooperarea lor mi-a batut un apropos sa nu scriu rele despre ei pe booking. Pai poate ca nu as fi scris, daca imi dadeau inapoi geanta mea si banii. Asa, nu le pot garanta nimic.
Una peste alta, prima mea experienta in Egipt nu a fost deloc grozava, zboruri anulate, intarziate, mancarea nu foarte proasta dar foarte putin diversificata pentru un resort de 5 stele, personal care lasa de dorit, inclusiv chelnerii, aerul conditionat aproape lipsa, deci nu recomand desi am multe cunostinte si amici care au zis ca Egiptul e foarte fain. Pentru mine nu a fost, cum nu a fost nici Turcia unde am mers o singura data si nu am mai revenit. Acolo era manager de hotel un turc nationalist rau, musulman inrait de mi se lungea limba de un cot pana eram servita cu un pahar de ceva la bar sau la masa, daca nu era un barbat langa mine.
Pick Albastros Blue Spa se numeste hotelul in Hurgada. Ocoliti-l”, scrie clujeanca.
EVENIMENT
VIDEO FOTO. ”Festivalul lalelor” la Sâncraiu. Comuna plină de culoare din județul Cluj, bucurie pentru turiști și locuitori

Luna aprilie aduce, în fiecare, o explozie de culoare în comuna clujeană Sâncraiu, deoarece este perioada în care înfloresc cei peste 60.000 de bulbi de allele roșii și galbene.
Lalele colorate sunt plantate în mai multe locuri din comună, inclusiv lângă poarta de intrare sunt o atracție atât pentru localnici cât și pentru turiști.
Primarul comunei, Poka Andras, spune că pe lângă lalele, Sâncraiul mai pregătește două ture de înfrumusețare cu flori – mușcate și trandafiri.
”În fiecare an, lalelele ne aduc culoare în comună. În cadrul programului <<Comună înflorită>>, am început cu mușcatele curgătoare, puse pe stâlpii Electrica și ferestrele instituțiilor publice, iar începând cu luna mai vom pregăti jardiniere și ghivece cu mușcate care rămân înflorite până toamna târziu.
După mușcatele curgătoare vin trandafirii, din care avem platați peste 15.000 de tulpini, pe rondouri și pe domeniul public din toate cele 5 sate aparținătoare.
Ca să aducem puțină culoare în primăvară și până când înfloresc trandafirii, am decis în urmă cu patru ani să plantăm peste 60.000 de bulbi de lalele, spre bucuria turiștilor care ne vizitează și care au ce vedea, dar și a locuitorilor din Sâncraiu”, a spus Poka.
Investiții în flori
Potrivit acesuia, investiția anuală în flori a Primăriei comunei ajunge la 100.000 de lei.
”Investiția inițială în lalele s-a ridicat la 60.000 de lei, dar costul se întinde pe patru ani, astfel că se reduce semnificativ”, a precizat primarul din Sâncraiu.
Una dintre localnice, Edith, a spus că această perioadă din an este una dintre cele mai frunoase, deoarece au înflorit lalelele.
”Totul este magnific, din punctul de vedere al senzației lalelor înflorite chiar de Paști. Turiștii care vin sunt încântați, dar și locuitorii comunei”, a spus aceasta.
În Sâncraiu vin, anual, aproximativ 15.000 de turiști din țară și străinătate, care se cazează în cele 35 de pensiuni din comuna care numără puțin peste 1100 de locuitori.